Polské 11 bit studios představuje svůj další projekt. Není to ale úplná novinka, jak bychom očekávali. Na rok 2027 chystají Frostpunk 1886 , což bude první díl strategie z doby ledové předělaný v ...
--=0=--
---===---Čas načtení: 2025-01-16 14:32:57
Nintendo Switch 2 oficiálně: vyšší výkon, větší displej a přepracované ovladače
Po dlouhých letech čekání jsme se konečně dočkali – Nintendo oficiálně představilo konzoli Switch 2 Novinka má vyšší výkon, větší displej (bohužel TFT namísto OLED) a výrazně přepracované ovladače Nintendo Switch 2 se začne prodávat během léta, oficiální cena zatím stanovena nebyla Den, na který fanoušci Nintenda netrpělivě čekali, je konečně tady! Japonský herní gigant po dlouhých měsících plných spekulací prolomil mlčení a představila nástupce své veleúspěšné konzole Switch. S rostoucími úniky těsně před představením to chvíli vypadalo, že firma z Kjóta nebude mít ve finále co představovat, nicméně Nintendo s množícími se informacemi zareagovalo nejlépe, jak mohlo a představilo nám konzoli Nintendo Switch 2. Přečtěte si celý článek Nintendo Switch 2 oficiálně: vyšší výkon, větší displej a přepracované ovladače
Čas načtení: 2024-04-01 20:28:01
Bezpečnostní experti z Mandiant odhalili útoky smerované na nemecké politické strany. Za útokmi stojí hackerská skupina APT29, známa aj ako Cozy Bear. Ide o skupinu s väzbami na ruskú zahraničnú spravodajskú službu. Útoky na nemecké politické strany prebehli počas februára tohto roka, pričom hackeri používali dropper ROOTSAW, ktorý do zariadenia dostali cez zadné dvierka … The post Ruskí hackeri znova udreli. Tieto útoky sa líšili od iných. Boli viac prepracované a cielenejšie. Útoky ukazujú nové záujmy Ruska appeared first on Vosveteit.sk - Správy zo sveta technológií a vedy.
Čas načtení: 2024-05-10 18:00:37
Oblíbený WhatsApp se změnil k nepoznání. Co určitě musíte vědět?
Změny zahrnují přepracované rozvržení a nové ikony Aplikace používá novou barevnou paletu Verze pro Android dostala tmavší tmavý režim WhatsApp oficiálně vydal aktualizaci, která přináší nový design do jeho aplikace pro iOS a Android. Změny, které zahrnují přepracované rozvržení, nové ikony, aktualizované ilustrace s přidanými animacemi, mají udělat aplikaci uživatelsky přívětivější a její používání plynulejší. Meta…
Čas načtení: 2024-06-03 14:00:55
Víme, jaké změny přinese přepracované ovládací centrum z iOS 18!
Je tomu sice jen pár hodin, co jsme vás informovali o tom, že do iOS 18 míří přepracované ovládací centru,, o kterém zatím není známo mnoho dalších detailů, a už je tomu zase jinak. Skvěle informovaný reportér Mark Gurman z Bloombergu totiž dokázal o této novince zjistit první konkrétnější informace, díky čemuž si tak o ní můžeme udělat dobrý týden před představením velmi solidní obrázek. Gurmanovy zdroje tvrdí konkrétně to, že přepracované ovládací […]
Čas načtení: 2024-02-17 14:45:00
Náhledy nad hlavním panelem Windows 11 se blýsknou novou animací. Podívejte se
Známá leakerská entita Albacore v raném testovacím sestavení Windows 11 objevila úpravy spojené s náhledovými miniaturami, které se zobrazují nad hlavním panelem, když ukazatel myši přesunete nad ikonu spuštěného programu. Přepracované prostředí se o něco později podařilo zprovoznit jiné známé ...
Čas načtení: 2011-11-26 00:00:00
Správa a nastavení indexace souborů, hledání ve Windows 7
S operačním systémem Windows Vista přišlo přepracované vyhledávání souborů. Spolu s ním přišla nová funkce nazvaná indexování souborů. Díky ní lze vyhledávat mezi soubory zahrnutými v indexu rychlostí blesku. Pojďme se společně podívat trochu podrobněji na tuto službu, na její možnosti a nastavení. ...
Čas načtení: 2024-01-19 17:25:11
Cardano zahájilo rok významnými aktualizacemi
Cardano, osmá největší kryptoměna podle tržní hodnoty, zahájila rok 2024 sérií aktualizací a vydání zaměřených na zlepšení výkonu, škálovatelnosti a interoperability. Příkladem jsou nové verze Hydra, Marlowe a Lace a také vydání Cardano Node. Bylo spuštěno první vydání Hydry v roce 2024: verze 0.15.0. Hydra je protokol Cardano na vrstvě 2, jehož cílem je zvýšit propustnost transakcí a celkovou efektivitu platformy. V podobném duchu oznámil tým Marlowe vydání verze 0.3.0, přičemž bylo dosaženo několika milníků. Dne 11. ledna Marlowe oznámil, že byly spuštěny jeho přepracované webové stránky. Marlowe Runner umožňuje nasazení chytrých smluv Marlowe je doménově specifický jazyk (DSL) a […]
Čas načtení: 2021-12-29 21:30:00
Moderné a krásne sprchové súpravy povznesú každú kúpeľňu
Pokiaľ rekonštruujeme kúpeľňu, budeme určite vyberať aj sprchovú batériu alebo rovno celú sprchovú súpravu. Viete, aké krásne a prepracované kúsky si môžete, čo sa týka batérií kúpiť? A aké rozmanité môžu byť sprchy? Budete úplne prekvapení a nebudete vedieť, ktorú si z tak bohatej a peknej ponuky v ...
Čas načtení: 2016-03-23 00:00:00
4 interiéry, ktoré vás dostanú
Iste nie ste žiadnou výnimkou, ak chcete mať svoje bývanie nielen útulné, ale aj dizajnovo prepracované a moderné. Je všeobecne známe, že sa budete vo svojom obydlí cítiť komfortne a ako sa hovorí „ako doma“, ak si ho zariadite k obrazu svojmu. A ruku na srdce, kto by sa cítil príjemne v obklopení z ...
Čas načtení: 2021-08-08 00:00:00
Kia představuje modernizovaný Ceed
Model Ceed, nejprodávanější řada vozů značky Kia, si pro modelové provedení 2021 připravil výrazná moderní vylepšení vč. dynamických a sportovních prvků designu. Na kompletně přepracované přední partii se vyjímá nové logo Kia se zjednodušeným grafickým provedením názvu značky. Již ikonický ‚tygří ...
Čas načtení: 2018-12-15 11:45:00
Spyro Reignited Trilogy - Nezapomenutelný Spyro se vrací
Pamatujete na dráčka Spyro? Nyní se vrací ve skvěle přepracované Reigneted Trilogy. Fialový dráček Spyro je oproti Crashovi jiný. Je to zhruba rok, co v létě roku 2017 vyšla předělávka původních 3 dílů Crashe Bandicoota – svého času rivala dráčka Spyra. Ten se však předělávky dočkal až nyní. Dráček ...
Čas načtení: 2017-05-29 11:13:11
BMW oficiálně odhalilo připravované BMW M4 GT4 v rámci privátní akce na Nurburgringu před několika dny. Kompletně přepracované vozidlo nabízí nespočet úprav pro dokonalý řidičský požitek, avšak s původním motorem a převodovkou z vozidla BMW M4 Coupe. Nové M4 GT4 je jako první BMW vybaveno volitelnou funkcí výkonu, což znamená, že dovoluje řidiči „přeprogramování“ řídící jednotky a zvolení …
Čas načtení: 2020-04-10 07:49:43
Miroslav Olšovský: Anarchie a evidence. Esej o psaní a vidění (ukázka z knihy)
Moderní literatura spočívá na decentralizovaném psaní a nehierarchickém prezentování v původní nerozlišitelnosti událostí. Moderní literatura nezakládá dílo, ale proces psaní, který dílo rozkládá. Psaní je anarchie a pokračuje jako evidence toho, co chce být řečí sděleno, jako jisté setrvání sdělení v čase. Moderní umělecký jazyk se snaží událostem přiblížit až na hranici jejich reprezentace a ukázat je v jejich stávání se událostmi. Takový jazyk se stává jazykem pohybu, jazykem kinematografickým a evidentním. Psaní je „permanentní evidencí“, je clonou (Gombrowicz) i průhledem (Nabokov). Kniha pojednává o projevech psaní a vidění nejen v tvorbě Gombrowicze a Nabokova, ale také Babela, Becketta, Bělého, Čechova, Kafky, Pilňaka anebo Prousta. Ukázka z knihy: 2. KAPITOLA: DENÍK ZMIZELÉHO Podívejme se proto blíže na Deník (Dziennik, 1953–1969) Witolda Gombrowicze, v němž akt psaní zachycuje aktuální a stávající dění. Čím je tato kniha v kontextu moderní literatury a umění? Je pouze deníkem, a zastupuje tak svébytný umělecký žánr, který začal být aktuální po druhé světové válce, anebo je něčím více, něčím, co stále překračuje horizont našeho chápání a propojuje nejrůznější tendence v oblastech umění a literatury? Deník Witolda Gomborowicze má performativní povahu, respektive jeho jazyk je performativní. Autor nepředkládá událost samotnou, ani neukazuje její záznam, ale předvádí ji v jejím procesu jako aktuální dění tak, že ji psaním realizuje. Zároveň sám v této události vystupuje, nechápe ji mimo sebe, ale jako svou součást. Nedemonstruje své umění, ale Gombrowicze jako umělce, tvůrce i aktéra události. Nejde jen o všudypřítomnou ironii, procházející napříč jeho dílem, s níž pohlíží na konstrukty zvané literatura a umění. Jeho smích nad uměním souvisí s výsměchem všemu, co je umělé, a s příklonem k tělesnosti. Jako by se Deník sám stával tělem, které ukazuje svá zranění, své nemoci a řezné rány (zasazené jazykem), ale také svou sexualitu a psychiku. Jako by svět útočil na tělo a vrýval do něj své stopy. I z toho důvodu začíná Deník zvoláním Já. Já je první a jedinou jistotou o sobě i údivem neustálé nejistoty. Ale také zdůrazněním toho, co dále následuje. Všechno další je taky Já, jsou to částečky prachu mého těla. Můj jazyk jsem já sám a popisované události jsem také já sám, protože jsem je prožil a zakusil na sobě. Byl jsem událostem fyzicky přítomen. A pokud nebyl, dotýkám se jich právě teď, tím, že o nich píši. Svět útočí na mě a já útočím na svět. Spojením těla a řeči vytvářím svoji identitu. Tady jsem já a tam jste vy. Gombrowicz v Deníku předvádí naprostou změnu v chápání toho, co může být uměním literatury. Už dávno to není jenom to krásné a vznešené, co stojí mimo mne, ale naopak to, co se mě fyzicky dotýká, čeho se chápu a co ve svých rukou držím. Umění je moje zkušenost toho, co je umění a co jako umění vnímám. Uměním jsem já sám, moje nejbližší okolí a moje soukromá činnost. Podobně je tomu u obrazů americké výtvarnice Evy Hesse, visících ze stropů a stěn jako živé tkáně. Zadržují v sobě potřebu fyzického doteku. Deník obecně není jen výrazem společné lidské zkušenosti, jehož vlastní subjekt by mohl být podružný a snadno zaměnitelný jako například u postavy a vypravěče v románu či u takzvaného lyrického subjektu. Vždy je vyjádřením osobní zkušenosti daného konkrétního člověka. Gombrowiczův Deník není jen retrospektivním záznamem událostí, které proběhly, ale uměleckou hrou s celým literárním žánrem a s událostmi v něm obsaženými. Jazyk je v deníku vždy událostí. Deník umělce se stává stopou uměleckého života, jeho svědectvím. Zároveň umělecký život formuje, dává mu tvar a činí jej uměleckým. Právě žánr deníku volá po jiném přístupu k umění v životě, neboť všechno, co udělám a na co pomyslím, deník sejme na své stránky, aby se oděl mým obnažením. Proto je důležité, co dělám, promýšlím a vytvářím jako umění, byť jen ve své mysli a na svém těle. Deník ze mne sejme mou zkušenost (nezdokumentuje, ale sejme) a vytvoří z mých sepsaných pozorování svědectví o mé cestě. Otiskne můj pohyb na své stránky. Deník je možný vždy jen jako cestovní, putovní: tak je tomu u Máchy, ale také u Kafky. Byť neakcentují cestu přímo, vždy s autorem putují, jsou mu po ruce. Je to „příruční“ žánr,383 předpokládá rozvrhování času. Určují a tvarují jej zápisy v čase. Sám deník je časem, který se usazuje a vrství do stopy jako událost. Člověk si ho neustále bere s sebou. Ukazuje mu změnu místa. Tak si ho bere s sebou i Gombrowicz. Nejsou to ovšem desky s nápisem „Deník“, ale cosi, co se pořád aktuálně píše tak, jak se události samy řadí a rozvrhují v čase. Přičemž za událost můžeme považovat všechno, co lze vydělit, u čeho lze najít hranici. Cokoli – vzpomínku, záblesk či letmé zahlédnutí. To, co se píše jako deník, píše se jako zkušenost: vrypy a tahy mé ruky. Každé psaní je zkušeností tahu, který se vrství do stopy. Jestliže píšeme, vždy píšeme soukromý deník. Psaní se tak stává výrazem naprostého soukromí, nezaměnitelnosti a jedinečnosti. Gombrowicz tuto touhu po nezaměnitelnosti neustále zdůrazňuje: „Kdežto já chtěl být – být sebou – sebou, nikoli umělcem, ani ideou, ani nějakým svým dílem – nýbrž sebou. Být nad uměním, nad dílem, nad stylem, nad ideou.“384 S vědomím, že všechno ostatní v umění, co je pouze výrazem stylu a formy, je vždy zaměnitelné: „Vyrábějí a fungují. Kultura a civilizace. Jsou tak uvězněni v oděvu, že se sotva mohou hýbat, podobají se mravencům namazaným něčím lepkavým. Když jsem si začal svlékat kalhoty, vypukl zmatek, utíkali dveřmi i okny. Zůstal jsem sám.“385 Stejně jsou zaměnitelní samotní básníci a romanopisci,386 protože umění stylu předpokládá umění vytříbené formy, určité poetiky, která je vždycky dobová a diskursivní. Podléhá změnám epoch, módě a kráse. Podléhá epistémé, a je tedy nejen poplatná měnícím se normám a průměru, ale tyto normy se čím dál více nivelizují: „V západní epistémé je to, co je hloupé, hloupé přímo giganticky – proto to není postižitelné.“387 Ironie rozumu spočívá v rostoucí hlouposti: „Bezbrannost epistémé vůči takové křiklavé hlouposti je charakteristickým rysem naší doby.“388 Skutečné umění nejde redukovat na kategorie krásy a vznešenosti nebo na estetické a poetologické kategorie. Právě umění deníku se každé kráse, eleganci a vytříbenosti vymyká, stejně jako každé formě a stylu, protože deník je zcela takový, jaký jsem já sám ve své autenticitě a nezaměnitelnosti. Podobá se zrcadlu, které na svém povrchu uchovává veškeré změny, jež se se mnou udály. Psaním deníku se neustále tiskne čas, stopa v pohybu, rukopis psaný mou chůzí i vrypem ruky. Deník je přesně ten žánr, kterého se nejde zmocnit, ačkoli zdánlivě nabízí to nejjednodušší možné vodítko pro uchopení. Stačí zapisovat si den po dni. To však není deník. Skutečný deník, o který jde Gombrowiczovi, je jako portrét tváře ve chvíli, kdy byla zkřivena grimasou. Vlastně nejde o otisk podoby, ale spíše grimasy. Kalkulu se sebou samým. Jsem to stále já a zároveň to nikdy nejsem já. Deník se neustále mění podle toho, kdo si ho kdy píše, jak se mění autor. Ustavičně jej napodobuje, ale také proměňuje. Zrcadlo, které se mění podle toho, kdo se na ně dívá a kdo si v něm čte. Deník se stává rozhovorem mezi autorem a záznamem, spočívá právě na této korespondenci, je to relační žánr. Autor udělá krok a deník jeho krok napodobí. Autor nahlédne do deníku a ten nahlédne do něj. Cokoli uděláš, udělá i deník, deník je světem, který tě všude doprovází a napodobuje. Vysmíváš se světu? Ne, to svět se deníkem vysmívá tobě, vyplázneš na svět jazyk, a přitom svět vyplazuje jazyk na tebe. Tak se Gombrowicz směje světu, aby se vysmál sám sobě. Dochází ke zdvojení, text se přenáší na autora – distance mezi autorem a textem je tak nepatrná, že vlastně mizí. Text se stává jakýmsi obydlím pro autora, který ho píše. Enviromentem.389 Ale zároveň je vždy pozadu za svým autorem. Autor je stále před ním a deník se stává jeho stínem. Jsem to já, a nejsem to já. Vrhám stín, jako vrhám deník, jako vrhám sebe. Či snad deník vrhá mě a já jsem jen jeho doprovázejícím stínem? Jakmile ukážu na sebe a řeknu, to jsem já, už to já nejsem. Vytvořil jsem mezi sebou a sebou distanci (diferenci); zcizil jsem se sobě. Jsem prstem, který na sebe ukazuje. Deníkem, reflexí, stínem, anebo bědným dvojníkem. Jsem někým jiným: deníkem, kterým se píši. „Já je někdo jiný,“ poznamenává Rimbaud.390 Deník je často chápán jako nízký žánr, podobně tomu bylo kdysi s románem. Obvykle se nepřijímá jakožto svébytné umění, ale pořád ještě jako literární pozůstalost, zpráva nebo dokument. Gombrowiczův Deník je spíše otiskem v čase (snímáním) než dokumentem. Čas se v něm neuzavírá, ale otevírá. Jako žánr okraje stojí deník před propastí. Záznamy jsou každodenní a vždy sahají jen potud, pokud žiji. Deník mě neustále dosahuje, doprovází jako Sancho Panza a Vergilius (Gombrowicz své zápisky končí parodií Dantovy Božské komedie, jejímž určujícím motivem je právě pouť, cesta, podobně jako v Deníku). To, co stojí před námi, deník nevidí. Vidí jen to, kde se právě nacházíme. Před námi se rozevírá prostor dosud nespatřeného a nepopsaného. Deník se neuzavírá v dílo, ale vždycky se otevírá k životu, který bude. Oproti jiným žánrům deník není možné dokončit ani nedokončit, neboť končí v každém okamžiku psaní. Neústí v konec, nespěje do závěru, nemá finále, ale končí vždy a všude. Deník se vlastně nikdy nemůže stát nehybným, mrtvým artefaktem, Gombrowiczovou Formou. Má smysl jen v kontextu konkrétního života. Neuzavírá se, ale umlká. A jestliže Gombrowicz Deník uzavírá, vyvrací tím princip deníku, jeho „deníkovost“. Pokud je Deník uzavřený, není deníkem, ale románem, který si na deník pouze hraje. „Deníkovost“ pak není zkušenost psaní, ale styl. Pokud je však Deník deníkem, pak je vždycky fragmentem, zlomkem a sérií, v níž jednotlivé události tvoří synonymickou řadu. Jednotlivé zápisy Deníku sice jen obměňují prvotní událost uvědomění si „Já“ z počátku knihy a každý zápis je soběstačným zlomkem v řadě, zároveň se však před námi rozprostírá životní pouť hrdiny v navzájem propojených kapitolách Bildungsromanu, které nejde přeskupovat, jako je tomu ve Spadaných listech Vasilije Rozanova. Deník se skládá z událostí, které „se přiházejí“: „Je třeba být stržen oním ,přihází se‘, a nikoli tím, ,co se přihází‘,“ říká Jean-François Lyotard.391 Samotná událost jako produkt toho, co se přihodilo, není důležitá. Důležitý je atak příhody, onoho přiházení. Toho, co útočí na mé tělo jako na deník, který píšu, a na nějž útočím tak, že jej píšu. Deník se stává pozadím toho, co mé tělo píše; pozadím mého pohybu, mé chůze, celé mé činnosti. Je aktivizací této činnosti, jsem v něm přítomen, jen když jej píšu „právě teď“. Každé skutečné psaní je deníkové. Toto „píšu“ je atakem, kterým se mě svět dotýká. Svět na mě útočí skrze „píšu“ a atakuje celé moje tělo, které tímto „píšu“ tisknu a pečetím v deník. Svět také atakuje mým „píšu“ deník. Ten, myslitelný jen v pohybu, je prodloužením těla, mým orgánem, rezonující membránou, jež se zároveň stává branou do mého nitra a soukromí. Psát deník znamená psát soukromí, a tím je zvnějšnit. To, jak píšu deník, je nepřetržitou sérií událostí, které nemohu postřehnout jinak než četbou deníku. Touto událostí psaní se obracím a směřuji k nicotě „nedopsaného“, rozkládající se za „ještě nenapsaným“. Zároveň psaní postupně mizí a bledne, jako mizí prožitý čas, a mění se v „již napsané“. Ztrácí se v nedohlednu začátku, který je vždycky teď. Pokaždé je zakoušen, ale nikdy není spatřen. „Píšu“ nejde nikdy skončit ani završit. To, co píšu, je vždycky utnuto a padá přes okraj onoho „už ne-píšu“: „[…] vyprávění začíná vždycky uprostřed a ‚konec‘ má jenom tehdy, když se rozhodneme přerušit sled událostí, jenž je o sobě nekonečný“, podotýká Lyotard.392 Co „dopadlo“, nazýváme textem. Když otevírám deník, rozevírám události v něm popsané a řadím je do prostoru. Tak nejsou mezi sebou události dnů, měsíců a let spjaty lineárně ani kauzálně, ale jsou seřazeny v prostoru deníku, který se stal scénou. Přestože je deník zveřejněn, nikdy tomu není tak zcela a stále zůstává soukromým. Je synonymem soukromí. Vždy v něm zůstává cosi nepochopeného a hlubinného, co se neustále samo dává jako vnějšek, a přesto z něj uniká, protože svět či situace, které představoval, nenávratně zmizely. Vždy je v něm zahrnut aktuální čas. Na jeho stránkách se nachází zmizelé tělo. Deník, který čteme, je svědkem zmizelého. Toho, kdo ještě není, a zároveň toho, kdo již není. Na každém místě začíná a zároveň končí. Podobné napětí existence je vlastní také objektům české výtvarnice Evy Kmentové. Většina jejích objektů tvoří svérázný „deník“, komentující vlastní zmizelou existenci. Gombrowiczův Deník má být především pobídkou, pohnutím, provokací, vším, co vybízí k umělecké činnosti, která může být jakákoli. Umění je soukromou činností, akcí v tom smyslu, jako je tomu v básních Jiřího Koláře Návod k upotřebení. Podobně Deník má skrytě apelativní charakter – udělej to po mně, staň se umělcem, umělcem sebe sama. V tom spočívá pobídka k následování jako specifickému modu mimésis: nápodoba jako následování: Naproti tomu kritika literatury, to je slovo o slovu, literatura o literatuře. Co z toho plyne? Že literární kritik musí být umělcem slova a spolutvůrcem, je vyloučeno „popisování“ literatury tak, jako se – bohužel – popisují obrazy, je třeba se toho zúčastnit, nemůže to být kritika zvenčí, kritika věcí.393 Proto není v Gombrowiczově Deníku ani tak důležitý deník, jako autor sám. V tomto smyslu jsou jeho předchozí romány ještě v zajetí literatury a apelu bourajícího Formu. Teprve Deníkem se Gombrowiczovo psaní literatuře vymyká a vzdaluje se jí, ale zároveň se dostává do zajetí sebe sama, svého sepsaného jména. Jeho nechuť k produktu (Formě) způsobuje, že se jeho umělecká činnost završuje až rozhovory v Testamentu, kde sepsaný, oficiální Gombrowicz plně nahrazuje toho živého, soukromého, jenž unaveně vykukuje zpoza mrtvé skořápky svého jména. Zpoza Formy. Dokážu se na stará kolena vzbouřit ještě jednou, tentokrát proti němu, Gombrowiczovi? Tím si vůbec nejsem jist. Přemýšlím o všelijakých úskocích, jak se vymanit z této tyranie, ale nemoc a věk mi berou sílu. Zbavit se Gombrowicze, zkompromitovat ho, zničit, ano, to by bylo oživující… Jenže nejtěžší je zápasit s vlastní skořápkou.394 Živý Gombrowicz, který je přítomen, je zároveň absencí: tím, kdo zmizel ve chvíli, kdy dopsal. Rozhovory s ním je třeba klást jako vyvrcholení změny poetiky, započaté v Deníku, kdy mizí umění jako dílo a naopak se klade umění jako činnost, která je vzpourou umělce proti umění jako produktu. Tedy neustálá přítomnost jako mizení, ztrácení se a zároveň jako ironie, protože rozhovory v Testamentu jsou Gombrowiczem předem připravené. Ten, kdo je plně přítomen, se neustále ztrácí. Je přítomen tak, že se ztrácí. Právě jeho vytrácení je způsobem, jakým neustále je. Umění jako zkušenost, demonstrace těla jako uměleckého objektu, obraz jako stopa zmizelé činnosti a akce – všechny tyto motivy jsou příbuzné uměleckým trendům šedesátých let, akci a performanci. Řečeno jinak: Gombrowicz spolu s ostatními (Borges, Kafka, Charms) předjal konceptuální postupy šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Při pročítání stránek jeho zápisků člověku tanou na mysli umělecké akce Josepha Beuyse a experimenty Antonina Artauda – ani oni nejsou nikdy zcela přítomni ve svých dílech, ale naopak díla poukazují k nim. Jsou přítomna pouze ve svých autorech. Díla jsou jejich tělem. Nejsou důležitá sama o sobě, ale jen ve vztahu ke svým tvůrcům, kteří měli tu a tu zkušenost. Soukromé umění deníku předpokládá nemožnost převést osobní rovinu, psaní autora, na nějaký stylový či žánrový invariant. Psaní je vždy soukromé a svým způsobem nezveřejnitelné. Dnes se příliš věnuje pozornost umění jako veřejnému faktu a zapomíná se, že vzniká a děje se vždy v soukromí. Deník vrhá ostatní žánry jakožto veřejné do nejistoty a ukazuje je v pravém světle Formy. Ve skutečnosti žádný román ani povídka nejsou zcela tím, čím se prezentují, tedy svými texty, ale především světy, které jsou soukromé a které v momentě, kdy my je čteme, jsou již minulostí. 383 „Příruční jsoucno každodenního zacházení má charakter blízkosti. Přesně viděno je tato blízkost prostředku naznačena již v termínu vyjadřujícím jeho bytí, v ‚příručnosti‘. Jsoucno, které je ‚po ruce‘, je vždy v nějaké blízkosti, která se nestanovuje vyměřením vzdálenosti.“ HEIDEGGER, Martin: Bytí a čas. Přeložil I. CHVATÍK, P. KOUBA, M. PETŘÍČEK, J. NĚMEC. Praha: OIKOYMENH, 2002, s. 129. 384 GOMBROWICZ, Witold: Deník, op. cit., s. 493. 385 Ibidem, s. 574. 386 „Zatímco kdysi se spisovatel snažil napodobovat knížete, dnes napodobuje kníže spisovatele.“ Ibidem, s. 567. 387 Ibidem, s. 657. 388 Ibidem. 389 Tak se chce hrdina Kafkovy povídky Doupě před světem ochránit tvorbou, zbudováním doupěte, avšak světu se vyhnout nelze, svět nakonec každý výtvor ničí. 390 RIMBAUD, Jean-Arthur: Dopisy vidoucího (Paulu Demenyovi, 15. května 1871). Překlad A. Kroupy upravil R. Kraus. In: Idem: Srdce pod klerikou. Próza. Praha: Boj – Aurora, 1993, s. 102. 391 LYOTARD, Jean-François: Putování a jiné eseje, op. cit., s. 29. 392 Ibidem, s. 8. 393 GOMBROWICZ, Witold: Deník, op. cit., s. 578. 394 GOMBROWICZ, Witold: Testament. Hovory s Dominiquem de Roux. Přeložila H. STACHOVÁ. Praha: Revolver revue, 2004, s. 159. Básník, prozaik, rusista a komparatista Miroslav Olšovský (*1970) je autorem prózy Líčení (2012) a básnických sbírek Záznamy prázdnot (2006; autorský výbor z básní 1990–2003), Průvodce krajinou (2011), Knihy záznamů a prázdnot (2017; přepracované a rozšířené vydání autorovy prvotiny) a Tahiti v hlavě (2019). Podílel se na vydání a překladu antologie literární a filozofické tvorby činarů Ten, který vyšel z domu... (2003). Edičně připravil výbor z básníka Igora Cholina Nikdo z vás nezná Cholina (2012). Básně a eseje o literatuře publikoval v A2, Pěší zóně, Souvislostech či Světu literatury. Letos mu v nakladatelství Academia v edici Literární řada vyšla kniha Anarchie a evidence. Pracuje ve Slovanském ústavu AV ČR. Nakladatelství Academia, Praha, 2020, 1. vydání, brož., 268 stran. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2024-01-26 12:12:17
HUSQVARNA MOTORCYCLES představuje zcela nové modely VITPILEN a SVARTPILEN
Husqvarna Motorcycles představuje zcela nové modely Vitpilen a Svartpilen generace 2024. Kompletně přepracované modely Vitpilen 401, Vitpilen 125, Svartpilen 401, Svartpilen 250 a Svartpilen 125, [...]
Čas načtení: 2024-02-26 11:11:13
Modernizovaná Škoda Octavia očima designérů. Proč jsou změny takové, jaké jsou?
Na první pohled decentní, na ten druhý velmi propracované. Takové jsou změny vzhledu mladoboleslavského bestselleru Škoda Octavia. Jak je popisují designéři? „Možná to tak na první pohled úplně nepůsobí, ale celá příď vozu je kompletně nová. Vše od hrany kapoty směrem dolů je přepracované,“ vysvětluje rozsah změn na přídi vozu Alexander Leicht, který měl modernizaci … Modernizovaná Škoda Octavia očima designérů. Proč jsou změny takové, jaké jsou? Pokračovat ve čtení »
Čas načtení: 2024-03-07 10:30:00
Tohle auto je designová pecka, ani tak dlouho po svém původním uvedení na trh nevypadá zastarale. Potud dobré, co jiného chce ale už poněkolikáté přepracované dílo Henrika Fiskera při ceně přes 4 miliony Kč nabídnout, zvlášť s jeho současnou technikou? (Petr Prokopec)
Čas načtení: 2024-04-02 12:27:38
Modální textový editor Helix, napsaný v Rustu, byl vydán ve verzi 24.03. Opět po půl roce přidává několik nových funkcí (skoky jako v editoru Amp, přepínání blokových komentářů ve více jazycích, vylepšení tree-sitter injections) a interních změn (především komunikace mezi vlákny a přepracované regulární výrazy). Více v seznamu změn.
Čas načtení: 2024-04-04 15:25:11
Historický nábytek [Ludvík Losos / Grada]
?Druhé, přepracované a rozšířené vydání jedinečné ucelené encyklopedie historického nábytku, v níž se renomovaný autor podrobně věnuje nejen nábytkové typologii, ale spolu se slohovým zařazením se zabývá i vývojem a popisem konstrukcí, spojů a používaných materiálů.
Čas načtení: 2024-04-15 00:00:05
APT vylepšuje uživatelské rozhraní, Ubuntu Pro se zaměří na IoT
Správce balíčků APT dostává zcela přepracované textové uživatelské rozhraní. Společnost Canonical oznámila předplatné Ubuntu Pro pro zařízení nasazené v internetu věcí. Fedora diskutuje o přechodu z GNOME na KDE Plasma.
Čas načtení: 2024-04-17 20:26:00
V kooperatívnej hre Ready, Steady, Ship! máte za úlohu pomocou rôznych nástrojov a zariadení prestavať „najzložitejšie a najpochybnejšie navrhnuté“ továrenské dopravníkové pásy, aké kedy boli zostavené. Len tak môžeme zaistiť, aby boli balíky odoslané na miesto určenia. Okrem lokálnej kooperácie pre dvoch hráčov si môžeme zahrať aj kampaň pre jedného hráča, ktorej časti sú upravené alebo úplne prepracované pre sólo hru. Na ceste cez hru budete používať vysokozdvižné vozíky, žeriavy, trampolí...