Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 17.04.2025 || EUR 25,010 || JPY 15,447 || USD 22,024 ||
sobota 19.dubna 2025, Týden: 16, Den roce: 109,  dnes má svátek Rostislav, zítra má svátek Marcela
19.dubna 2025, Týden: 16, Den roce: 109,  dnes má svátek Rostislav
DetailCacheKey:d-940794 slovo: 940794
Film podle populární počítačové hry Minecraft láme v kinech rekordy a ukazuje, že radost je víc než příběh

Tvůrci téměř jistě vědí, že natočili rozjuchanou „blbinu“. Z pohledu jejich publika je to plus

---=1=---

Čas načtení: 2010-05-10 13:00:00

Luxusní pouzdra pro iPad od značky Louis Vuitton

Pokud sledujete dění okolo asi nejznámější počítačové značky Apple, určitě vám neutekl nový počin – iPad. Tento zajímavý „počítač“ se stal ihned velmi populární po celém světě, a tak bylo jasné, že mnoho světových značek ihned zareaguje na tento fakt a přijde s doplňky pro iPad. Jako jedna z prvníc ...

\n

Čas načtení: 2020-11-06 10:46:37

Představujeme interaktivní audiohrou, kde si posluchač sám zvolí, kudy se bude příběh ubírat

53 let od představení Kinoautomatu přichází čeští tvůrci s podobným principem v první české audiohře. V unikátní hře bez obrazu si budou moci posluchači/hráči sami vybrat, jak se bude příběh dále ubírat, zda hrdinům zvolí snazší nebo obtížnější řešení. A co víc – tvůrci se rozhodli, že audiohru Důkaz 111, kterou startují, opatří tzv. filmovým zvukem. Při poslechu hry tak budete mít dojem, jako byste sledovali film bez obrazu. „První nápad na interaktivní audiohru přišel asi před šesti lety, když začaly být velmi populární počítačové hry, které byly postavené na principu rozvětveného příběhu, jenž byl na poměry her poměrně sofistikovaný a často se zabýval i citlivými tématy – hráče tak hry stavěly před složitá rozhodnutí a přinášely diametrálně odlišný zážitek od klasických her. Lákalo mě vytvořit něco podobného a jelikož mám ke zvuku blízko, bylo poměrně jasné, jakým způsobem by mohl být příběh zpracovaný,“  vzpomíná na zrod myšlenky tvůrce celého konceptu Tomáš Oramus. „Chtěli jsme, aby hráči ten příběh opravdu prožili, nejen poslouchali, proto jsme se snažili, aby měli všichni možnost slyšet hru tak, jako by se opravdu nacházeli ve starém hotelu, kolem nich si povídali ostatní hosté a za okny se blížila bouře. Kdyby to všechno někdo pouze vyprávěl, byl by to určitě skvělý příběh, ale nebyli byste jeho součástí.“ Tomuto aspektu byla podřízena i samotná tvorba audiohry – hra využívá binaurálního zvuku, který je spojován především s virtuální realitou a navozuje v posluchači pocit obklopení zvukem. Klíčovým bodem byl ale samozřejmě příběh. Bylo jasné, že bude nutné vytvořit původní dílo, které nabídne posluchači několik cest a konců, a které bude zároveň zvukově atraktivní. Nakonec vyhrála noirová detektivka. „Obával jsem se, že bude těžké najít autora, který zvládne napsat dobrý příběh a zároveň zvládne rozvětvený příběh, ale nakonec jsem dostal tip na Vladimíra Marečka a už když jsem četl první verzi, byl jsem překvapený, jak dobré to je a kolik možností příběh nabízí,“ vzpomíná Oramus. Prozradit příběh audiohry Důkaz 111 je vlastně nemožné, protože právě díky interaktivitě hry je těch příběhů hned několik. „Na možnostech interaktivity nás nejvíce bavilo to, když jsme mohli hráči předložit takové možnosti, které mají všechny svá pro a proti. Jedno řešení může být rychlé a účinné, ale popudíte jím ostatní postavy proti sobě. Pokud se ovšem zachováte taktněji, můžete přijít o důležitou výhodu nebo sami sebe vystavit nebezpečí. Chtěli jsme proto stvořit takový příběh a takovou hlavní hrdinku – hned na začátku nám bylo jasné, že bychom chtěli, aby hráčova postava byla žena -, která chce sice udělat správnou věc, ale vlastně si občas není jistá, jestli dokáže poznat, co doopravdy správná věc je,“ vysvětluje scenárista Vladimír Mareček. Hlavní roli kriminalistky Alice Wellsové ztvárnila herečka Tereza Hofová, kterou zaujal nejen tajemný a až mysteriózní příběh, ale právě také interaktivita příběhu a jeho zmíněné filmové ozvučení. „Hraju policejní vyšetřovatelku, ženu velmi uzavřenou, až odtažitou, která zprvu může působit až nepříjemně, postupně ale zjišťujeme, že za jejím vystupováním se skrývá bolestné a nedořešené trauma, které se propojí s tajemným příběhem,“ prozrazuje Hofová a dodává: „U namlouvání jsem se snažila myslet na ty, kterým je primárně určená, na lidi, kteří vnímají svět povětšinou pouze v audio-hmatové formě. A to bylo velmi inspirativní. Říkala jsem si, jak takový svět asi vypadá, jak vypadá zbraň pro člověka, který si na ni sáhnul, ale nikdy ji neviděl, auto, ve kterém seděl, ale nikdy jej neřídil…“ K tomu scenárista Vladimír Mareček říká, že právě to bylo na realizaci Důkazu 111 nejzajímavější i nejtěžší. Zatímco ve filmu platí pravidlo „show, don´t tell“, a tak postava neřekne „nesu vám čaj“, ale prostě ho přinese, v audio podobě se slovům nevyhnete. „Oproti filmu máte ale jinou výhodu. Zvuk vám dovoluje přesunout se na jakékoliv místo, klidně i neexistující, v jakémkoliv čase. A všechny zvuky, které použijete, si posluchač sám pro sebe převádí do obrazů. A ty obrazy jsou daleko krásnější a zajímavější než cokoliv, co byste mu mohli kdy ukázat vy.“ Audiohra Důkaz 111 vychází v druhé polovině června pro mobilní telefony se systémem Android a iOS. Jelikož se prakticky vše odehrává ve zvuku, připravili tvůrci i režim pro nevidomé, kteří jinak moc herních možností nemají. Do budoucna plánují v Play By Ears hru převést do angličtiny, vydat na Apple Watch a svůj inovativní princip představit ve světě. Pro ty, kteří se nechtějí rozhodovat, kudy se příběh bude ubírat, vyjde Důkaz 111 také jako audiokniha, pro niž tvůrci zvolí linku příběhu sami. V dalších rolích v Důkazu 111 uslyšíte Bohdana Tůmu, Andreu Elsnerovou nebo Norberta Lichého. Tisková zpráva

\n

Čas načtení: 2024-03-28 00:00:00

Konference JSDays 2024 přinese hlavní novinky v JavaScript

Odborná konference JSDays 2024 Počítačové školy GOPAS letos proběhne online 18. dubna. Je určena pro front-end a full-stack programátory, a také pro ty, kteří se o populární JavaScript a související technologie zajímají.

\n

Čas načtení: 2024-03-28 14:02:00

Konference JSDays letos proběhne pouze online

Odborná konference JSDays 2024 Počítačové školy GOPAS letos proběhne online 18. dubna. Je určena pro front-end a full-stack programátory, a také pro ty, kteří se o populární JavaScript a související technologie zajímají....

\n

Čas načtení: 2024-05-13 12:45:00

Huawei MateBook X Pro 2024 jde na český trh. Líbit se bude hlavně manažerům

Huawei není ten úplně typický výrobce notebooků, svou produktovou řadu drží jednoduchou a přehlednou, jako je zvykem v oblasti smartphonů. Přitom tradice tu je. O první variaci na tehdy tolik populární MacBook Air jsme psali už na jaře 2017 a první počítačové pokusy jsou ještě o rok starší. ...

\n

Čas načtení: 2024-05-28 03:25:37

Kariéristické závody o moc a vliv

Vše v nás a okolo nás je manipulováno, k manipulaci se používá; závislost, odměna, trest, drogy, léky, strach, láska, informace, programy, násilí, peníze, ideologie, propaganda, reklama, cenzura, populismus, centralizace, monopol, organizace atd. populární počítačové hry a sociální sítě na internetu, odhalují naši potřebu manipulovat a nebýt manipulován. Války, konflikty, krize, nemoci atd. to vše je… Číst dále »Kariéristické závody o moc a vliv

\n

Čas načtení: 2024-07-01 10:40:00

Vítězky Miss ČR pomohly v rámci charity Počítače dětem

Praha 1. července 2024 (PROTEXT) - Mít dobré srdce a pomáhat druhým jsou jedny z vlastností, které vítězky Miss České republiky rozhodně mají a využívají pro dobrou věc. Tentokrát vykouzlily úsměv na tváři žákům ZŠ a MŠ Weberova.Tereza Langrová (Miss Naděje ČR 2023) a Bára Sulanová (vítězka Miss ČR 2023) předaly počítačovou techniku žákům z pražské Základní a mateřské školy Weberova.Účelem této návštěvy bylo předání deseti notebooků a deseti tabletů žákům základní školy, které budou využívat v rámci výuky, zejména při výuce cizích jazyků. „V dnešní době je celá řada počítačových programů, které umožní dítěti se vzdělávat i bez pomoci pedagogického pracovníka, především je populární škola hrou pomocí jazykových a matematických aplikacích on-line, proto je velmi důležité, aby nebyli žáci vyčleněni z kolektivu třídy kvůli chybějící technice,“ říká Robert Novotný, zakladatel projektu Počítače dětem.Předání by se nemohlo uskutečnit bez paní učitelky Stephanie Fikarové, která oslovila projekt Počítače dětem s žádostí o darování techniky. Slavnostního předávání se kromě ní zúčastnili i žáci a také pan ředitel Karel Čermák. Miss ČR 2023, Bára Sulanová, nám sdělila své pocity: “Návštěva školy a předání techniky dětem pro mne byla emotivní. Sama jako studentka a čerstvá absolventka střední školy si moc dobře uvědomuji, jak moc je pro mě počítač důležitý i v rámci informálního vzdělávání.“ Doplnila ji Tereza Langrová, která získala v roce 2023 titul Miss Naděje: “Jsem moc ráda, že jsem mohla být součástí předávání počítačů, které povedou k zlepšení studijních výsledků a rozšíření obzorů i v dalších mimoškolních aktivitách.“ V případě zapojení se do projektu Počítače dětem, ať už jako dárce, dobrovolník či potřebná rodina/organizace, kontaktujte tým Počítače dětem na www.pocitacedetem.cz Aktuálně se do projektu Počítače dětem zapojují nejen vítězky ročníku 2023, ale také soutěžící ročníku letošního. Jejich cestu můžete sledovat na www.miss-ceske-republiky.cz.Na webových stránkách www.pocitacedetem.cz se můžete dozvědět bližší informace o získávání, renovování a darování počítačové techniky. V případě, že to GDPR dovolí, můžete sledovat i příběhy těch, kteří se do projektu zapojili – ať už v roli dárců, dobrovolníků či potřebných. Kontakt: dominika.kovarova@itpeoplecz.czZdroj: Nadační fond IT people ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz. 

\n

Čas načtení: 2024-09-04 15:00:43

Herní počítač v 7palcovém kapesním provedení. To je Acer Nitro Blaze 7

Asus ROG Ally, Steam Deck, Lenovo Legion Go. To jsou jen některé kapesní herní počítače, které se v posledním roce staly populárními. Nyní se mezi ně zařadí i Acer Nitro Blaze 7. Nabídne 7palcový displej, 8jádrový procesor s AI koprocesorem a herní grafikou. Kdysi populární kapesní konzole jakoby se chtěly vrátit. Na trhu se objevuje stále více těchto zařízení. A nejen těch s Windows 11, ale i retro konzole z Aliexpressu. Nyní se ale pojďme podívat na Acer Nitro Blaze. Kapesní herní konzole běží na Windows 11, takže na ní rozjedete všechny počítačové hry. Vychutnat si je možné na 7palcovém

\n

Čas načtení: 2024-10-03 08:08:00

Společnost GIGABYTE představila základní desky X870E/X870 s technologií Infinite AI Power, speciálně navržené pro procesory řady AMD Ryzen™ 9000

Tchaj-pej 3. října 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Přední světový výrobce počítačové techniky, společnost GIGABYTE, oznámila uvedení základních desek řady X870E a X870, které jsou určeny pro nejvýkonnější dostupnou platformu AMD Socket AM5. Tyto základní desky jsou přizpůsobeny konkrétně procesorům AMD Ryzen™ řady 9000 a využívají nejmodernější technologie umělé inteligence, aby plně využily potenciál nejnovější architektury AMD Zen 5. Základní desky řady X870E a X870 s řadou funkcí pro zajištění vysokého výkonu, jako je například výjimečně kvalitní design napájení a VRM, exkluzivní technologie AORUS AI SNATCH, podpora pokročilé technologie DDR5, špičkové možnosti chlazení, nová generace bezdrátového připojení Wi-Fi 7 a duální připojení standardu USB4, maximalizují také výkonnostní potenciál procesorů AMD řady Ryzen™ X3D.Základní desky X870E a X870 používají vylepšený design napájení společnosti GIGABYTE, tvořený plně digitálními VRM se špičkovými MOSFET prvky, tlumivkami, kondenzátory a PWM regulátory, který podporuje až 20 napájecích fází. Představení exkluzivní technologie AORUS AI SNATCH posouvá výkonnostní potenciál těchto základních desek na další úroveň a umožňuje za podpory umělé inteligence přetaktování jedním kliknutím a optimalizaci výkonu pamětí DDR5 až na úroveň 8600 MT/s. GIGABYTE také vylepšuje řešení pro zlepšení chlazení, jako například DDR Wind Blade, která snižují teplotu až o 10 °C, zajišťují stabilitu při vysokém zatížení a posouvají hranice výkonu, aniž by docházelo k přehřívání. Tyto inovace se vzájemně doplňují a uživateli tak zajišťují dokonalé herní zážitky a špičkové možnosti multitaskingu.Populární systém EZ-Latch společnosti GIGABYTE, zaměřený na inovace pro ty, kteří si počítače staví sami, se neustále vyvíjí a přináší nová vylepšení, díky nimž je stavba počítače ještě snazší, než tomu bylo doposud. Všechny modely řady AORUS nyní obsahují kompletní sadu těchto inovací, od systémů M.2 EZ-Latch Click, M.2 EZ-Latch Plus až po PCIe EZ-Latch Plus, které zjednodušují proces sestavování počítače a zajišťují rychlou a bezproblémovou instalaci jednotlivých komponent. Celá řada navíc disponuje také duálním připojením USB4 typu C s šířkou pásma až 40 Gb/s, technologií Wi-Fi 7 pro bleskurychlé bezdrátové připojení, a systémem WIFI EZ-Plug pro snadnou instalaci. Tyto prvky společně tvoří vysokorychlostní řešení konektivity připravené na budoucnost.Základní desky GIGABYTE X870E a X870, včetně řad MASTER, PRO, ELITE, GAMING a EAGLE, jsou připraveny uspokojit široké spektrum potřeb uživatelů. Všechny modely jsou již v prodeji. Další informace naleznete na adrese: https://bit.ly/GIGABYTE_X870_MotherboardsFoto – https://mma.prnewswire.com/media/2520346/GIGABYTE_Unveils_X870E_X870_Motherboards_Specifically_Designed_AMD_Ryzen__9000.jpg KONTAKT: Jessica Yuová, jessica.yu@gigabyte.com 

\n

Čas načtení: 2025-03-14 13:04:00

Výtvarnice vyrábí předměty a figurky z Minecraftu. Je to jednoduché, zkusit to můžete také

S blížícím se termínem uvedení celovečerního filmu Minecraft odehrávajícího se ve světě populární počítačové hry, začínají předvídavé maminky promýšlet další tematické aktivity, jimž by se mohly se svými potomky po návštěvě kina věnovat. Jednou z nich by mohla být výroba předmětů a zvířátek, které děti znají ze hry a které uvidí i ve snímku. Zapotřebí jsou k tomu jen dřevěné kostičky, barvy a trpělivost.

\n
---===---

Čas načtení: 2024-11-04 10:30:41

XPG uvádí počítačové skříně Invader X Mini a Valor Air Plus a zdroj Probe

Společnost XPG uvádí na trh dvě nové počítačové skříně Invader X Mini a Valor Air Plus a zdroj Probe s cílem poskytnout cenově dostupné možnosti při zachování estetiky, funkčnosti a výkonu. I velké věci mohou [...] Článek XPG uvádí počítačové skříně Invader X Mini a Valor Air Plus a zdroj Probe se nejdříve objevil na IT Revue.

Čas načtení: 2014-02-15 15:15:00

Počítačové hry a rozvoj dítěte

Máte doma předškoláka, školáka nebo odrostlejší dítě, které miluje počítačové hry všeho druhu? Pro někoho se počítačové hry jeví jako ztráta času a ovlivňování chování dětí. Jaké hry jsou pro vaše děti vhodné? K čemu mohou být počítačové hry dobré? Moderní děti V dnešní době patří počítač jak do s ...

Čas načtení: 2024-03-13 16:06:34

Společnost Sharp/NEC uvedla na trh nové počítačové moduly SDM

Portfolio zásuvných počítačů v SDM slotu Sharp/NEC poskytuje širokou škálu inteligentních a bezproblémových spojení mezi zdrojem dat a displejem, aby bylo možné poskytovat výkonné, na míru šité a do budoucnosti odolné digitální signage a prezentace. Zásuvné [...] Článek Společnost Sharp/NEC uvedla na trh nové počítačové moduly SDM se nejdříve objevil na IT Revue.

Čas načtení: 2018-08-25 13:59:09

Počítačová síť vedená po elektrické síti? S powerline adaptéry žádný problém!

Uvažujete o vybudování, rozšíření nebo modernizaci domácí počítačové sítě? Nedosahuje Wi-Fi signál všude tam, kde byste jej potřebovali? Elegantním řešením pro vás může být vedení počítačové sítě po elektrických rozvodech pomocí síťových powerline adaptérů. Elegantní proto, že elektrickou zásuvku máte vždy blízko počítače, herní konzole, chytré televize, NAS úložiště, tiskárny nebo jiného zařízení připojeného do počítačové […] The post Počítačová síť vedená po elektrické síti? S powerline adaptéry žádný problém! appeared first on Buchtič blog.

Čas načtení: 2021-07-07 13:54:34

Korzáři digitálního věku

Bez obav, nebude řeč o české politické scéně. Řeč bude o ransomwaru, vyděračských útocích na počítačové systémy, obvykle realizovaných přes půl planety. Švédský obchodní řetězec Coop se stal terčem digitálního vydírání poté, co útočníci napadli softwarový systém v jeho pokladnách. Jelikož Coop je poměrně velký, zavřených prodejen je po celém Švédsku asi 500. Coop drží zhruba pětinový podíl na švédském trhu supermarketů, takže výpadek jeho služeb už znamenal určitý (i když ne zásadní) problém pro běžného švédského občana, který si chce koupit něco k jídlu. O pachatelích „potravinářského“ útoku, který cílil na pokladní software Kaseya a který postihl 800 a 1500 firem, se dočtete jen to, že operují z východní Evropy, mají vazby na Rusko a chtějí svoji odměnu v bitcoinech. Zavřený krám s potravinami je pro řadového voliče přece jen o dost bližší a hmatatelnější jev než vykradená databáze nějaké firmy vzdálené veřejnému oku, takže o ransomware se začalo mluvit trochu více než dřív. Principiálně ovšem na takovém útoku nic nového není, jen pro něj trochu více dozrály podmínky. Každopádně má situace určité paralely s jinou situací, na kterou už jsme dávno zapomněli. Žádné srovnání nesedí úplně přesně, ale tyhle útoky se podobají korzárství čili privateeringu na novověkých mořích. Hacker nemusí lézt do nebezpečné zóny Podobnosti s klasickým korzárstvím jsou nápadné: ٭ mezi privátními hráči a státy, které využívají jejich služeb, existuje určitý odstup, který se může hodit; pokud se například „navezou“ do cíle, do kterého nemají (a to i klasičtí korzáři dělali velmi rádi, zvlášť, když to nikdo neviděl), lze od nich dát ruce pryč daleko snáze než od lidí ve vlastní uniformě; ٭ jedním z důvodů, proč státy zaměstnávaly korzáry, bylo to, že samy měly problém zrekrutovat kvalitní lidi. Služba v královském námořnictvu byla těžká a plná otravných povinností. Soukromníci dokázali, pokud k tomu měli důvod, nabídnout svému mužstvu podstatně zajímavější pracovní podmínky; ٭ potenciální zisk pro aktivní jedince je daleko větší, než na jaký by mohli pomýšlet při běžné kariéře státního zaměstnance. V případě útoku proti Kaseye nabídli útočníci odšifrování postižených počítačů za „akční“ výkupné 70 milionů dolarů, což i při rozdělení mezi celou posádku jsou velmi slušné peníze; ٭ náklady na „vystrojení výpravy“ nenese státní kasa, ale korzár sám, což úředníky z ministerstva financí jistě potěší; ٭ menší státy, mají-li k dispozici dostatečné množství talentovaných lidí, můžou hrát „hru o trůny“ na úrovni jinak vyhrazené skutečným velmocem. Taková Anglie byla proti španělskému impériu dlouho malá a slabá, ale o anglických námořnících to neplatilo, tam byly celkové schopnosti daleko vyrovnanější. Zvlášť první dva body jsou v moderním IT korzárství dotaženy do dokonalosti. Na rozdíl od Francise Drakea nemusí současný hacker lézt do nebezpečné zóny osobně a nevystavuje se tak příliš velkému riziku, že jej nepřátelé někde chytí živého a vytlučou z něj detaily, které měly zůstat utajeny. Formální odstup mezi ním a jeho vládou se tak udržuje ještě lépe než tehdy. A co se druhého bodu týče – jako soukromý hacker, který občas dostane určitou pobídku k činnosti seshora, máte daleko zajímavější pracovní život, než kdybyste byli státním zaměstnancem. Ten musí poslouchat všelijaké nadřízené, pracovat ve všelijakém kolektivu a držet se všelijakých zkostnatělých pracovních regulí („ten USB disk ti jen tak nekoupíme, podej si žádost a počkej si půl roku na vyjádření“). Kdežto ve specializované firmě bude nejspíš trávit pracovní dobu ve společnosti sobě podobných lidí a nebudou se mu do cesty plést různí kariérní plukovníci a náměstci, kteří ani nerozumějí tomu, co řídí. Ještě jedna podobnost s klasickým korzárstvím tu je, také zajímavá. (Ne)bezpečnost IT je jednou z oblastí, ve které se schopnosti dobře vybaveného soukromníka dostávají na stejnou úroveň se schopnostmi státu, a to i ve vyspělém světě. Na fyzických bojištích se jednotlivé státy už v průběhu 18. a 19. století vesměs postaraly o to, aby soukromé síly nepředstavovaly reálnou konkurenci jejich vlastním ozbrojeným složkám; tam, kde tento vývoj nenastal nebo se zvrátil, dnes vesměs panuje až primordiální chaos (Libanon, Mali, Afghánistán). V IT to tak není, tudíž se vyplatí ty soukromníky zaměstnávat i pro úkoly na nejvyšší světové úrovni. Některé věci by se digitalizovat neměly Klasické korzárství skončilo hlavně proto, že a) korzáři začali být poněkud svévolní až nezvladatelní, b) velmocem se začalo daleko více dařit rekrutovat a udržovat regulérní vojsko a námořnictvo, v němž panovala podstatně větší disciplína. Víceméně se tak korzářina stala časem zbytečnou. Poslední zbytky tohoto přístupu se dodnes udržely ve formě různých „bounties“ (odměn za hlavu), jejichž lovením se zabývají „bounty hunters“, ale celosvětově nejde o významný jev. V případě IT to zatím na takový vývoj nevypadá. Na neposlušné nerdy si jejich mateřská země může snadno došlápnout a koncentrace know-how v soukromém sektoru (ve srovnání s tím státním) je zatím také vysoká. Připočteme-li existenci digitálních měn jako bitcoin, které umožňují snadné převedení výkupného do neznámých rukou kdekoliv na světě, dá se čekat, že digitální korzárství v dohledné době jen tak nepomine. Naopak se možná začne napodobovat i v jiných končinách světa. Toto je skutečně hra, k jejímuž hraní nemusíte být zrovna velmocí, ba ani kdovíjak bohatým státem. Co mi z toho plyne pro Českou republiku? ٭ Některé aktivity a služby by se neměly digitalizovat vůbec (volby!), jiné jen opatrně a se zachováním papírových záloh, i když tisknout digitálně podaná lejstra na papír dnes vypadá jako anachronismus. Představte si třeba kompletně zašifrovaný katastr nemovitostí s tím, že se ztratily transakce za posledního půl roku. Všichni lidé, kteří si mezitím koupili nemovitost, mají tím pádem svůj status majitelů poněkud zpochybněn, protože údaje v katastru mají z hlediska zákona velkou váhu. Z papírových materiálů se ten skutečný stav dá pomalu a nevděčně, ale přece jenom rekonstruovat; bez nich je to úplné peklo. ٭ Hotovost je dobrá věc a v případě výpadku centralizovaných digitálních platebních systémů za ni budeme vděční. Umožňuje ekonomické činnosti běžet i v mimořádných situacích. Švédský Coop musel po útoku zavřít své krámy mimo jiné proto, že Švédsko je jednou z mála zemí, kde už hotovost téměř vymřela a v menších městech už nemáte ani bankomaty, tudíž zákazníci neměli jak platit. Na svých oficiálních stránkách se Švédsko chlubí svým téměř „cashless“ statusemcoby důkazem inovativního ducha národa; já v tom vidím hlavně velkou bezpečnostní díru a zneužitelný problém do budoucna. ٭ Budovat adekvátní obranu je potřeba, protože při propojenosti světa se nedá čekat, že by se nám tento druh útoků donekonečna vyhýbal. Jednoho dne skřípnou neznámí útočníci třeba Billu nebo Veolii a bude vcelku jedno, jestli je k tomu navedlo Rusko, Indonésie, Turecko, nebo jestli jde o čistě soukromý útok uspořádaný proto, aby páni odborníci nevyšli ze cviku a vydělali si něco bokem. Důsledky budou srovnatelné. A také nedává moc velký smysl rozlišovat mezi ochranou dat státních úřadů a soukromých firem. Útočit na ně budou ti samí lidé a těmi samými nástroji. ٭ Stejně tak je potřeba mít nějaký druh doktríny pro případ, že k úspěšnému útoku přece jen dojde – a to ono dojde, protože v IT světě rozhodně nemají obránci převahu nad útočníky. Například ujasnit si, zda napadená firma smí legálně zaplatit požadované výkupné nebo nikoliv. Toto je ošemetné téma, ve kterém může stanovit závazné standardy jenom zákon. Zaplacením výkupného odměňujete organizovanou kriminální činnost a povzbuzujete další útočníky k podobným akcím. Nezaplacením zase riskujete velkou hmotnou ztrátu a možná i životy lidí (co třeba, když je cílem útoku nemocnice a dokumentace pacientů? Taky se to dělá). To jsou přesně ty nejednoznačné situace, o které se tradičně zajímá právní řád. Tedy u nás zatím nikoliv. ٭ Dívám-li se na ten pojem „doktrína pro případ útoku“, měl by asi zahrnovat i závazná pravidla pro zálohování dat ze státem provozovaných digitalizovaných agend. Digitalizace znamená zvyšování efektivity, jenže ono to platí i pro efektivitu útoků. To je ten detail, který vám „prodejci“ různých systémů (a tím myslím i politiky, kteří taková řešení tlačí) obvykle nezdůrazňují. Protože pokud byste jej měli brát vážně, znamenalo by to utrácet podstatně více za pravidelné bezpečnostní audity, vyškolené administrátory apod., a najednou by celkové náklady na provoz systému vypadaly úplně jinak a podstatně méně příznivě. Z pohledu starého softwaráře k tomu mohu dodat jedině bonmot, který jsem kdysi dávno četl v knížce Murphyho počítačové zákony: „Kdyby architekti stavěli domy stejně jako programátoři programují systémy, dokázal by jeden jediný datel zbořit celá města.“ Myslím, že první vydání té knihy vyšlo někdy kolem roku 1990. Moc se toho od té doby nezměnilo, že? Tedy až na to, že za tu dobu natekly do IT odvětví investice v řádu desítek bilionů dolarů a každé nové vydání Windows či Linuxového jádra se chlubí zvýšenou bezpečností. Jenomže lidé dokážou vyrábět další slabiny ještě rychleji, než je jiní lidé stíhají spravovat.   Převzato s laskavým svolením autora z jeho webu, na kterém kromě tohoto článku najdete další texty o politice a společnosti. Knihy Mariana Kechlibara si můžete objednat ZDE. {loadmodule mod_tags_similar,Související}

Čas načtení: 2024-03-18 15:43:38

Vymysleli, jak objevit s pomocí počítačové hry superschopnosti. A odhalili už stovky nadaných dětí

V Česku zachytí poradny zhruba jen tisíc nadaných dětí. Mělo by jich být ale čtyřicet tisíc. Pomoct mohou diagnostické počítačové hry. Článek Vymysleli, jak objevit s pomocí počítačové hry superschopnosti. A odhalili už stovky nadaných dětí se nejdříve objevil na CzechCrunch.

Čas načtení: 2024-03-21 10:30:58

Neskutečný úspěch: první člověk s Neuralinkem hraje počítačové hry pomocí mysli

První pacient s Neuralinkem se po operaci dobře zotavuje Na novou technologii si zvyká poměrně rychle, už skrze ni hraje i počítačové hry Hraním šestého dílu Civilizace strávil více než osm hodin v kuse Lidstvo si už od dávných dob vždy představovalo, jaká bude budoucnost. Zatímco některé předpovědi, jako například létající automobily či domy na Měsíci, se nám prozatím nesplnily, takové konverzace s umělou inteligencí jsou otázkou pár kliknutí. Jednou z oblíbených myšlenek všech futuristů je ovládání technologií pomocí myšlenek, které se dlouhou dobu zdálo jako nedosažitelný cíl. Ačkoli především medicína s technologiemi umožňujícími například ovládání kurzoru myši pomocí myšlenek pracuje už nějakou dobu, jedná se spíše o fragment původní představy než o zhmotněný sen fanoušků sci-fi. Přečtěte si celý článek Neskutečný úspěch: první člověk s Neuralinkem hraje počítačové hry pomocí mysli

Čas načtení: 2024-04-24 19:20:18

Škoda vstupuje do hry Gran Turismo. V počítačové hře se objevuje nový designový koncept Škoda Vision Gran Turismo

Škoda Auto představuje Škoda Vision Gran Turismo, velkolepou studii čistě elektrického vozu ve hře Gran Turismo 7 pro konzole PlayStation, a rozšiřuje tak působení značky Škoda ve světě virtuálních závodů. Plně elektrický vůz s pohonem všech kol Škoda Vision Gran Turismo, inspirovaný modelem Škoda 1100 OHC Spider z roku 1957, je vybaven čtyřmi elektromotory o […]

Čas načtení: 2016-01-26 22:00:00

Počítačové sítě – Router je základ, ale jak dál?

Rychlý internet je dnes již samozřejmostí. Je ale nutné při návrhu drátových i bezdrátových počítačových sítí počítat s dostupnou rychlostí a dimenzovat tak celou lokální počítačovou síť. Byla by totiž škoda nevyužít dostupné linky na plno. Jak na návrh a nastavení počítačové sítě? Navržení infrast ...

Čas načtení: 2024-02-19 13:30:47

Jak získat licenci k provozu hazardních stránek v České republice 2024

Jak získat licenci k provozu hazardních stránek v České republice 2024 redakce Po, 02/19/2024 - 13:30 Video, Počítačové a Internetové hry Klíčová slova: licencované online automaty online kasina se skutečnou licencí mobilní hraní odpočinek Hodnocení Zvolte hodnoceníGive it 1/5Give it 2/5Give it 3/5Give it 4/5Give it 5/5 Hazardní hry jsou skvělou zábavou, která navíc slibuje šanci na výhru mnohdy statisícových částek. Historicky je ovšem bylo velmi snadné upravit tak, aby výhry padaly co nejméně a kasina mohla vydělávat nepoměrně více než hráči. Kvůli tomu dnes po celém světě existují regulační orgány, jež činnost kasin kontrolují a zajišťují jejich férovost vůči hráčům. Konkrétně v České republice má tuto zodpovědnost Ministerstvo financí, které vydává povolení k provozu kasin. V podstatě se tak dá říct, že pokud online (a ostatně ani kamenné) kasino nemá vystavenou licenci od ministerstva, jedná se o kasino nelegální. Chcete-li vědět, která online kasina se skutečnou licencí přímo od MFČR na našem trhu působí, přečtěte si článek na odkazu. Najdete v něm užitečné recenze předních českých kasin, včetně nabízených bonusů a knihovny her. Hlavně ale budete mít jistotu, že nejsou žádným způsobem závadné a dodržují veškeré zákony České republiky. Co musí provozovatel splňovat? Veškeré informace poskytnuté v tomto článku se opírají o aktuální znění zákona o hazardních hrách č. 186/2016 Sb., kde je celý proces obdržení povolení k provozu hazardních her popsán. Hledat jednotlivé informace je nicméně poměrně komplikované, a proto je přinášíme ve zjednodušené, pochopitelnější a zábavnější formě. Aby mohla právnická osoba kasino vůbec provozovat, musí mít: sídlo v České republice nebo jiném státě EU, transparentní organizační strukturu (majitele, jednatele atd.) a vlastnickou strukturu, dozorčí radu, správní radu nebo obdobný kontrolní orgán, vlastní kapitál ve výši 50 milionů Kč (velmi zjednodušeně řečeno), podat účetní uzávěrku ověřenou auditorem a průhledný a nezávadný původ zdrojů. Jak je tedy z podmínek patrné, jen základní požadavky jsou velmi přísné. Obzvláště pak velmi vysoká výše kapitálu je hlavní překážkou ke vstupu do tohoto odvětví. Na druhou stranu je taková podmínka nutná, protože v případě několika vysokých výher po sobě by kasino mohlo dojít k platební neschopnosti. A tady už můžeme pozorovat základní benefity, které hraní na licencovaných přináší. Finanční stabilita a záruka výplaty, která je dále podpořena níže popisovanou kaucí.   Celý proces získání licence Pokud provozovatel splňuje základní předpoklady uvedené výše, může zažádat o získání úvodního povolení k provozu kasina a základního povolení pro specifický typ hazardní hry. Pojďme se ještě krátce pozastavit nad tím, jak hazardní hry klasifikujeme. Zákon zná loterie, kurzové sázky, bingo, technické hry (automaty), živé hry (rulety, karetní hry), tombola a turnaje malého rozsahu.  Nejzajímavější z nich jsou výherní automaty, protože ministerstvo přímo kontrolujte jejich výrobce. Aby tedy mohla kasina daný automat umístit na své stránky, musí nejprve projít schválením. Pokud hledáte licencované online automaty, na odkaze najdete seznam těch nejlepších a nejvýdělečnějších. Tento způsob kontroly je mimo jiné také důvodem, proč v zahraničních kasinech bývají až tisícovky slotů. Na druhou stranu ale nelze zaručit, že jsou v nich všechny poctivé.     Vydání úvodního povolení Jak již bylo zmíněno, úvodní povolení slouží jako prokázání způsobilosti pro vydání základního povolení. Samo o sobě tedy nedává pravomoc provozovat hazardní hry, ale otevírá k ní cestu. K získání úvodního povolení musí provozovatel a členové rady nově vznikajícího kasina splnit následující: být způsobilý podle požadavků uvedených výše, být bezúhonný, bez dluhů a finančně stabilní, poskytnout kauci 20 až 300 milionů Kč (dle velikosti kasina) a poskytnout seznam osob angažující se v provozu kasina. Podmínky uvedené výše jsou velmi zjednodušené, ale ilustrují nutné požadavky. Ministerstvo kompletně prověří finanční zdraví žadatele o licenci, aby v každém případě zamezilo jeho neúspěchu v případě několikanásobné vysoké výhry v kasinu. Navíc si bere kauci podle kauční skupiny provozovatele, aby ještě důsledněji pojistilo případná pochybení managementu.    Vydání základního povolení Současně s úvodním povolením může být požádáno o základní povolení, které se vztahuje k určité hazardní hře, jak byly popsány výše. To znamená, že pokud chce kasino provozovat kurzové sázky, loterie a automaty, musí zažádat o tři různé licence. Obecné podmínky k jejich získání jsou následující: provozovatel musí mít úvodní povolení, technické vybavení a bezvadnou historii, dokumenty prokazující všechny potřebné podmínky, herní plán s náležitostmi lišícími se dle daného typu hry. Základní povolení se vydává nejdéle na 6 let a může se zdát, že jsou jeho podmínky nejjednodušší. Ve své podstatě ano, protože v tomto kroku už provozovatel nemusí shánět financování ve výši až stovek milionů korun, nicméně vypracování herního plánu trvá opravdu dlouho. Obsahuje totiž veškeré informace o hrách, pravděpodobnosti na výhru a další důležité informace. Herní plány jsou přístupné všem, i neregistrované veřejnosti. Obvykle je najdete v zápatí stránek nebo u jednotlivých her.   Kdo česká online kasina kontroluje? Pojďme se nejprve zaměřit na to, co není kontrolováno vůbec. V první řadě to je kvalitu slotů, takže například ne všechny automaty jsou vhodné pro mobilní hraní. Vizuální stav a optimalizace výherních automatů není v podstatě nijak regulována, a to ani motivy (pokud jsou obecně přípustné). Kasina ale samozřejmě chtějí mít automaty co nejatraktivnější, a proto se nejedná o žádnou překážku.  Pokud jde o ostatní ohledy, které mohou mít na hráče nějaké podstatné dopady, jen těžko budeme hledat zákonem neregulovanou stránku. Možná vás ale napadá, že tolik zákonů je velmi těžké uhlídat a kdo vlastně zaručí, že je kasina všechny dodržují? Zákon o hazardních hrách v části desáté tuto povinnost ukládá ministerstvu financí a celní správě.   Jak se na kasina dohlíží   Osoby pověřené dozorujícím orgánem, tedy Ministerstvem financí nebo celní správou, mají oprávnění vstupu do prostor podle kontrolního řádu, a v případě nutnosti i za použití síly. Zde je poté oprávněn provádět zkoušky všech technických zařízení. Pokud tedy bude existovat podezření, že v některém z kasin dochází k pochybením, kontrolor může přijít a prověřit bezvadnost používaných zařízení. Existuje celá řada přestupků, za které mohou být provozovatele kasin sankcionování od 1 až po 50 milionů Kč. Zde je výčet těch nejzajímavějších, které by se vás mohly někdy dotknout: poskytnutí výhody některému účastníkovi hazardní hry, přijetí nepeněžní sázky, porušení povinností souvisejících se sebeomezujícími opatřeními, porušení povinností souvisejících s rejstříkem vyloučených osob, nedodržení povinností souvisejících s technickými požadavky her, umožní přístup k hazardním hrám osobě mladší než 18 let.  Nezapomeňte ale, že i fyzické osoby se mohou dopustit přestupků. Například poslední bod poskytnutí přístupu k hazardním hrám osobě mladší 18 let je pro neprovozovatele pokutovatelné až jedním milionem korun a úmyslné vyvolání chyby v systému až pěti miliony. Hrajte proto podle pravidel.    Shrnutí systému licencování v ČR Díky přesné a poctivé práci Ministerstva financí můžeme klidně a bezstarostně hrát v online kasinech, aniž bychom se museli zabývat jeho poctivostí. Dbejte ale na to, abyste si vybírali skutečně licencovaná kasina. Jejich seznam je dostupný přímo na stránkách ministerstva, včetně platné internetové domény. A pokud vás náhodou bude hraní frustrovat než bavit, můžete si trochu odpočinout, například meditací. Nezapomeňte, že hazardní hry by měly být hlavně o zábavě a že můžete využít všech nástrojů, které nám zákon dává k dispozici, například sebeomezující opatření. Přidat komentář Víte, jak probíhá proces získávání licence k provozování kasina? V tomto článku popisujeme všechna opatření, která musí provozovatel zajišťovat.

Čas načtení: 2024-03-12 19:42:10

Los Ligy mistrů bude od příští sezóny probíhat počítačově

UEFA bude od příští sezóny téměř zcela počítačově automatizovat losování Ligy mistrů kvůli svému novému formátu. Soutěž se od sezóny 2024/2025 rozšiřuje na 36 týmů, přičemž všechny týmy budou umístěny v jedné ligové tabulce. Každý klub odehraje osm zápasů, čtyři doma a čtyři venku a losování je potřeba k určení termínů zápasů.

Čas načtení: 2024-04-30 12:02:04

Moderní počítačové hry nás připravují na budoucnost

Když stará kultura nefunguje tak se nahradí novou kulturou, v současnosti žijeme v konzumní kultuře založené na dluhu, tato kultura už nefunguje a tak jí brzo logicky nahradí nová kultura která bude založená na něčem jiném a je zde logicky otázka na čem bude založená nová kultura? Je pravda, že kultury se neustále vyvíjejí a mění… Číst dále »Moderní počítačové hry nás připravují na budoucnost

Čas načtení: 2024-05-25 12:39:00

Historie konzolí a konzolových her: Nintendo, Mario, Donkey Kong a nepřekonatelný PlayStation

V článku „Historie počítačových her: Od pinkání s míčkem po fantazii se meze nekladou“ jsme si vysvětlili, proč rozdělujeme počítačové a konzolové hry. Stručně připomenu, že konzole a jejich tituly řadíme k úplně jinému odvětví než samotné počítačové hry. Článek Historie konzolí a konzolových her: Nintendo, Mario, Donkey Kong a nepřekonatelný PlayStation se nejdříve objevil na Gaming Professors | Herní magazín, recenze her, hry na pc.

Čas načtení: 2024-05-31 08:18:25

Dosud největší zásah proti globální počítačové kriminalitě. Byly zabaveny servery i kryptopeněženky

100 zabavených serverů, 1 300 zneškodněných domén: vyšetřovatelé z několika zemí hlásí „dosud největší zásah“ proti kyberzločincům. Došlo ke čtyřem zatčením. The post Dosud největší zásah proti globální počítačové kriminalitě. Byly zabaveny servery i kryptopeněženky first appeared on Pravda24.

Čas načtení: 2024-05-31 12:09:33

České vysoké učení technické v Praze se jako první v ČR připojilo ke kvantové počítačové síti IBM

ČVUT posílí rozvoj kvantových počítačových dovedností studentů a bude připravovat nové odborníky na kvantové počítače. Univerzitě to umožní připojení ke kvantové počítačové síti společnosti IBM.   České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) je zároveň první institucí v České republice, která se připojila ke kvantové počítačové síti společnosti IBM, s cílem pokročit v rozvoji dovedností

Čas načtení: 2024-07-03 13:45:00

Muzeum počítačů a techniky Paula Allena definitivně zavírá. Více než 150 exponátů hodlá vydražit

Ze Spojených států přišla zpráva, která určitě rozesmutní všechny fanoušky počítačové historie. Technologické a počítačové muzeum Living Computers: Museum + Labs, které 9. ledna 2006 založil spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen, definitivně zavírá své brány. Podrobnosti přináší magazín ...

Čas načtení: 2024-09-08 05:28:00

Heroes of Might & Magic III bez počítače: Stolní verze kultovní PC hry se dá hrát i o samotě, ve třech je to lepší

Stolní hry vytvořené podle počítačové předlohy jsou zvláštní žánr. Snaží se převést interaktivní zážitek do fyzické podoby a složité algoritmy nahradit kartičkami, figurkami a kostkami. Není to snadné. Stolní verze počítačové hry může působit příliš...

Čas načtení: 2024-09-26 06:00:01

Nejdražší hra světa slibuje vesmírný život. Ani po 12 letech není hotová

Málokdy se stává, že název počítačové hry přesně vystihne to, co vás v ní čeká. Star Citizenu se to vcelku podařilo. Hráč se v ní totiž stává skutečně hvězdným občanem, který si v neskutečně rozlehlém světě může prakticky dělat, co chce. Možností, čím se v ní hráči mohou bavit, je totiž tolik, že to někdy působí jako dokonalé počítačové hry, které zatím známe jen ze sci-fi filmů. Českou taktickou střílečku hráči milují, pohádkově vydělávající Gray Zone Warfare ale nesmí hráče zklamat, jinak skončí Číst více Simulátor života ve vesmíru Se svojí vesmírnou lodí můžete prolétat mezi mrakodrapy města, ve kterém právě jste, ale také cestovat na druhý konec galaxie s tisíci planet a neskutečně propracovaným světem. Můžete si vydělávat virtuální měnu převážením balíčků, ale i přepadáváním nic netušících obchodníků. Můžete odchytávat galaktické zločince či pomáhat při sešrotování starých vesmírných plavidel. Můžete vymáhat dluhy a vystěhovávat nelegální nájemníky různých podniků. Neuvěřitelná variabilita hry prostě zní příliš dobře na to, aby to byla pravda. Jde vlastně o simulátor života ve vesmíru. A v tom je jak kámen úrazu, tak největší lákadlo hry. Příliš velké sousto Někteří prostě tvrdí, že si tým stojící za neméně revolučním titulem Freelancer z roku 2003, který cestu za „simulací vesmírného života“ začal, ukousl příliš velké sousto. Vždyť hra už je ve vývoji přes 12 let a stále není ještě zdaleka hotovo. A jak se zdá ze zpráv o vývoji, ještě dlouho nebude. Kdyby měli vývojáři hry z Roberts Space Industries investora, zřejmě by nad jejich průtahy už zlomil hůl a vývoj zastavil. Jenže za RSI stojí možná nejštědřejší investor na světě – fanoušci. Nejdražší hra na světě Vývojářům se totiž povedlo vybrat doslova neuvěřitelné množství prostředků od fanoušků. V květnu hrdě oznámili, že od budoucích hráčů vybrali 700 milionů dolarů, tedy přes patnáct miliard korun. To ze Star Citizenu dělá nejdražší hru všech dob. Toto číslo navíc každý den roste minimálně o další milion, někdy až tři miliony dolarů. A co za to fanoušci dostanou? Předběžný přístup do toho, co je už ze hry hotovo. Ceny jsou odstupňované podle toho, kolik chcete vývojářům darovat. Přístup do hry, kdy vám bude pane říkat jedna ze základních vesmírných lodí, stojí 45 dolarů, tedy asi tisíc korun. Nejdražší verzi s obří bitevní lodí lze koupit za neskutečných 48 tisíc dolarů, tedy milion a osmdesát tisíc korun. Onu bitevní loď však může získat i hráč s verzí za tisícovku, jen si na ni musí ve hře složitě vydělávat. Fenomén pomalých her: Dřív to byly béčka, dnes se prodávají po milionech Číst více Hráči zaplatí i milion korun Co hráči v téhle fázi vývoje za svou „investici“ dostanou? Některé prvky hry už fungují, autoři pomalu zapracovávají do finálního produktu všechny herní mechaniky a zároveň spravují to, co se mezitím pokazí. Je to běh na dlouhou trať a už to vědí i samotní vývojáři, kteří nemají stanovené datum vydání. Fanouškům to ale, zdá se, nevadí. Hru totiž podporují hlavně ti, kteří se u tradičních her poněkud nudí a vědí, že na zážitek, jaký bude poskytovat Star Citizen, se vyplatí si počkat. Naopak kritici tvrdí, že něco tak komplexního prostě nikdy nebude fungovat dobře. Jaká bude realita? Na to si ještě budeme muset počkat.

Čas načtení: 2024-10-21 21:33:49

Unvanquished 0.55

Byla vydána nová verze 0.55 open source počítačové hry Unvanquished (Wikipedie), forku počítačové hry Tremulous. Instalovat ji lze také z Flathubu.

Čas načtení: 2024-11-14 14:46:00

Týden s technologiemi: Umělá inteligence narazila na zeď, ChatGPT po dvou letech zázraků zpomaluje

Poslední dva roky se nesou ve znamení generativní umělé inteligence. Počítačové systémy dokážou tvořit texty i počítačový kód stejně dobře jako lidé, ale násobně rychleji. Obrovský úspěch počítačové vědy má vysokou cenu – doslovnou i...