Microsoft začne od 5. května vyžadovat u e-mailů doručovaných do schránek v Office 365 nebo službě Outlook.com správně nastavené bezpečnostní prvky SPF, DKIM a DMARC. Povinnost bude vyžadovat od mailserverů, které zasílají více než 5 tisíc zpráv denně do cloudů Microsoftu.
--=0=--
---===---Čas načtení: 2025-02-07 09:03:00
Od romantiky po ilumináty: Kaspersky sleduje „nigerijské“ e-mailové podvody
Praha 7. února 2025 (PROTEXT) - Výzkumníci společnosti Kaspersky detekovali v roce 2024 více než 414.000 podvodných „nigerijských“ e-mailů. Tyto e-maily se snažily nalákat oběti například „výhodnými“ finančními nabídkami, aby je přiměly ke komunikaci, která by je nakonec připravila o peníze. Mezi nejnovější podvody související s touto metodou patří romantické scénáře s prosbami o proplacení údajných cestovních nebo léčebných výdajů, předstírání zájmu o obchodní investice i nabídky členství v tajné společnosti iluminátů.Podvody „nigerijského“ stylu jsou charakteristické tím, že jejich aktéři slibují obětem velké sumy peněz, lukrativní příležitosti nebo exkluzivní výhody, avšak vyžadují nějakou platbu předem, například pod záminkou poplatků za zpracování, nákladů na právní služby nebo poštovné, a pak s těmito vylákanými penězi zmizí. Tento typ podvodů získal své jméno tím, že původní „nigerijské“ podvodné e-maily byly zasílány pod jmény vlivných a bohatých jednotlivců z Nigérie. Postupem času se témata těchto podvodných e-mailů vyvíjela a kyberzločinci využívali pro vzbuzení zájmu u svých cílů různé aktuální události a populární trendy.Opakované podvody s předběžnými poplatky, kterými se společnost Kaspersky v roce 2024 zabývala, zahrnovaly jak běžné případy podvodů (zprávy od údajně nemocných bohatých jedinců), tak méně obvyklé taktiky. Některé sofistikované podvody mohly například zahrnovat nabídky romantických vztahů – oběť a podvodník spolu komunikovali online, a když byla oběť připravena na osobní setkání, její „partner“ ji poprosil o finanční výpomoc, protože si prý zrovna nemůže dovolit obstarat letenku nebo vízum. V jiném scénáři zase podvodník tvrdil, že chtěl poslat svému protějšku drahý dárek, ale žádal po něm, aby uhradil náklady na dopravu, protože to kvůli „momentální finanční nouzi“ nemůže udělat sám.Neobvyklým příkladem byl podvodný e-mail, který byl údajně zaslán jménem tajné společnosti iluminátů založené v době osvícenství a prohlašoval, že jsou připraveni sdílet své bohatství a moc, pokud příjemce v zaslané odpovědi odsouhlasí, že se stane součástí jejich velkého bratrstva.Další podvod odhalený týmem Kaspersky byl e-mail, který tvrdil, že je od ředitele evropské loterie, přičemž tělo e-mailu bylo téměř prázdné. Podrobnosti o „výhře“ byly v přiloženém PDF souboru, v němž byl „výherce“ žádán, aby pro získání ceny zaslal svoje jméno, adresu, telefonní číslo, a dokonce i zastávanou pracovní pozici.Některé odhalené podvodné případy odkazovaly na nedávné nebo aktuální události v reálném světě, jako je pandemie COVID-19 nebo možné členství Saúdské Arábie v BRICS, a tvrdily, že příjemci e-mailu by měli díky tomuto vývoji příležitost ke získání finančních prostředků. Pachatelé využili také prezidentských voleb v USA v roce 2024 a prohlašovali, že adresáti patří mezi šťastlivce, kteří vyhráli miliony dolarů od nadace Donalda J. Trumpa.Pro větší přesvědčivost podvodníci v některých případech připojovali ke svým e-mailům také fotografie dokumentů, které měly potvrzovat totožnost odesílatele.Podvody s předběžnými poplatky jsou většinou zaměřeny na jednotlivé uživatele, podobný podvod byl však zaznamenán i ve firemním sektoru. Kyberzločinci tvrdili, že hledají firmy, do kterých by investovali, a že by mohli mít zájem o firmu příjemce e-mailu. Pro dojednání „partnerství“ ho pak žádali, aby jim odpověděl.„Takzvaný ‚nigerijský‘ podvod existuje již léta a zůstává jednou z nejuniverzálnějších forem online podvodů. Podvodníci se mohou vydávat za skutečné nebo fiktivní osoby – bankéře, právníky, obchodní manažery nebo dokonce vysoce postavené úředníky – a vytvářet propracované příběhy, aby zmanipulovali své oběti. Na rozdíl od některých jiných typů e-mailových kybernetických útoků se tyto podvody nespoléhají na škodlivé odkazy nebo přílohy; místo toho používají pouze sociální inženýrství a zapojují se do dlouhých konverzací, aby si vybudovali důvěru a legitimitu. To, co je činí obzvláště nebezpečnými, je jejich přizpůsobivost – aktéři neustále zdokonalují svoji taktiku, využívají globální události, trendy ve zprávách, a dokonce i osobní tragédie, aby vypadali důvěryhodně. V budoucnu můžeme očekávat, že tyto podvody budou sofistikovanější a možná bude těžší je odhalit. To zdůrazňuje potřebu zvýšeného povědomí a velké digitální gramotnosti, aby bylo možné takové manipulativní taktiky rozpoznat a odolat jim,“ komentuje Anna Lazaricheva, analytička spamu ve společnosti Kaspersky. Na ochranu proti těmto praktikám dodržujte následující doporučení:Vždy pamatujte na nebezpečí lákavých nabídek a buďte kritičtí k e-mailům údajně odeslaným od vlivných osob. Na zprávy od neověřených odesílatelů je nejlepší vůbec nereagovat.Pokud se z nějakého důvodu nemůžete vyhnout korespondenci s cizí osobou, vyplatí se před odpovědí znovu zkontrolovat informace v e-mailu, věnovat pozornost nesrovnalostem, gramatickým chybám atd. Pokud se adresa pro odpověď liší od adresy odesílatele nebo pokud v těle e-mailu vidíte jinou adresu, může to být známka podvodu.Pokud je odesílatel legitimní, ale obsah zprávy vypadá divně, vyplatí se ověřit si odesílatele prostřednictvím alternativního komunikačního kanálu.Při surfování na webu používejte osvědčená bezpečnostní řešení. Díky přístupu k mezinárodním zdrojům informací o hrozbách jsou tato řešení schopna odhalit a zablokovat spamové a podvodné kampaně. ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.
Čas načtení: 2023-12-27 08:30:32
Gmail mění pravidla pro velké odesílatele: Cílem je zvýšení bezpečnosti a omezení spamu
Spolu s novým rokem se blíží také nová pravidla pro odesílatele hromadných zpráv. Google tak reaguje na neustále rostoucí počet hrozeb a nevyžádaných e-mailů ve schránkách svých uživatelů. Odesílatelé, kteří posílají
Čas načtení: 2024-03-26 07:00:38
5 tipů pro lepší organizaci zpráv na iPhonu
Filtrování neznámých odesílatelů Místo toho, abyste se snažili hledat konkrétní zprávu ve všech zprávách, můžete vyhledávání zúžit zobrazením pouze známých nebo neznámých odesílatelů. Nejprve přejděte do Nastavení, vyberte Zprávy a zapněte přepínač Filtrovat neznámé odesílatele v sekci Filtrování zpráv, pokud je vypnutý. Poté otevřete aplikaci Zprávy. Na iPhonu klepněte na Filtry v levém horním rohu. Klepnutím na položku Známí odesílatelé zobrazíte zprávy pouze od lidí, které znáte. […]
Čas načtení: 2024-06-20 18:45:17
5 tipů pro Messenger na iPhonu, které se hodí každému
Žádosti o zprávy Pokud vám někdo neznámý napíše zprávu, neobjeví se vám klasicky v chatu, ale v sekci „Žádosti“. Zde si zprávu a profil odesílatele můžete prohlédnout bez odeslání potvrzení o přečtení. Na základě obsahu zprávy se pak můžete svobodně rozhodnout, zda žádost přijmete a zahájíte konverzaci, ignorujete ji, nebo odesílatele rovnou zablokujete. Pokud žádost schválíte, konverzace se automaticky přesune do seznamu chatů. Všechny žádosti o zprávu […]
Čas načtení: 2024-07-12 16:28:00
Kyberzločinci spojují útok na jednotlivce s masovými kampaněmi
Praha 12. července 2024 (PROTEXT) - Experti společnosti Kaspersky identifikovali nový trend phishingových útoků, během kterých jsou prvky cíleného phishingu používány v hromadných kampaních. Tradiční hromadné phishingové e-maily cílí na velké publikum obecnými zprávami, často plnými překlepů a jednoduchou formou. Naproti tomu cílený phishing zahrnuje vysoce personalizované zprávy včetně specifických detailů o cíli, takže působí věrohodněji.Cílený phishing se zaměřuje na konkrétní osoby nebo malé skupiny. Využívají k tomu e-maily, které napodobují styl a obsah legitimní komunikace od důvěryhodných subjektů. Jsou pečlivě vytvořeny tak, aby se obešly bezpečnostní filtry, a často neobsahují žádné technické chyby. Masové phishingové kampaně naopak rozhodí širokou síť a rozesílají obecné zprávy mnoha příjemcům. Jsou neosobní, nekonkrétní a často obsahují chyby v textu i designu.Koncem roku 2023 výzkumníci společnosti Kaspersky zaznamenali statistickou anomálii, která svědčila o kombinaci taktiky cíleného spear phishingu a hromadného phishingu. Některé detekované e-maily byly příliš agresivní na spear phishing, ale příliš sofistikované na hromadný phishing. V jednom případě phishingový e-mail z oblasti lidských zdrojů oslovil příjemce jménem a odkazoval na jeho společnost, avšak propojený phishingový formulář byl jen obecným falešným přihlášením do aplikace Outlook, což je typickým znakem hromadného phishingu.„Podvodná e-mailová zpráva využívající ghost spoofing: jméno odesílatele obsahuje e-mailovou adresu personálního týmu, čímž se e-mailu dodá zdání pravosti.“Další kampaň využívala tzv. „ghost spoofing“, kdy se v názvu odesílatele objeví skutečná firemní e-mailová adresa, aniž by se změnila skutečná doména. Tato technika, která je obvykle využívaná při cílených útocích, byla použita při hromadném phishingu a dodávala mu zdání autenticity, ale po kliknutí na odkaz vedla k obecnému phishingovému formuláři.V období od března do května 2024 společnost Kaspersky zjistila výrazný nárůst počtu hybridních phishingových e-mailů. Tento nárůst naznačuje, že útočníci využívají pokročilé technologie ke snížení nákladů a úsilí na personalizaci masových útoků. Nástroje poháněné umělou inteligencí nyní dokážou vytvořit dostatečně přesvědčivý text e-mailu, opravit překlepy a vylepšit design, díky čemuž jsou účinnější a hůře odhalitelné.„Útočníci ve svých hromadných kampaních stále častěji používají metody a technologie spear phishingu, což vede k personalizovanějším e-mailům a rozšiřuje se škála technologií a taktik podvodného jednání. Přestože se jedná o hromadné e-mailové kampaně, představují tyto útoky významnou hrozbu. V boji proti této neustále se rozvíjející hrozbě je nezbytné zavést bezpečnostní opatření, která drží krok s technologickým vývojem a využívají kombinaci moderních postupů a služeb,“ komentuje Roman Dedenok ze společnosti Kaspersky.Další informace naleznete na webu Securelist.Aby byla vaše data chráněna před phishingovými útoky a úniky, doporučují odborníci společnosti Kaspersky následující:Poskytněte svým zaměstnancům základní školení o kybernetické bezpečnosti. Proveďte simulovaný phishingový útok, abyste se ujistili, že vaši zaměstnanci vědí, jak rozlišit podvodné e-maily.Používat ochranná řešení pro poštovní servery s funkcemi proti phishingu, abyste snížili pravděpodobnost napadení prostřednictvím phishingového e-mailu. Aplikace Kaspersky Security for Mail Server zabrání podvedení vašich zaměstnanců a firmy sociálně inženýrskými podvody.Používejte řešení ochrany pro koncové body a poštovní servery s funkcemi proti phishingu, například Kaspersky Endpoint Security for Business, abyste snížili pravděpodobnost nákazy prostřednictvím phishingového e-mailuPokud používáte cloudové služby Microsoft 365, nezapomeňte je také chránit. Aplikace Kaspersky Security pro Microsoft Office 365 obsahuje specializovanou technologii ochrany proti spamu a phishingu a také ochranu aplikací SharePoint, Teams a OneDrive pro bezpečnou obchodní komunikaci.Pomocí nenáročných a snadno spravovatelných efektivních řešení, jako je Kaspersky Small Office Security, můžete zabránit zablokování vlastního počítače vlivem phishingových e-mailů nebo nebezpečných příloh.Najděte specializované řešení pro malé a střední podniky s možností jednoduché správy a osvědčenými funkcemi ochrany, jako je Kaspersky Endpoint Security Cloud. Zdroj: KasperskyČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.
Čas načtení: 2025-03-14 08:29:00
Velký phishingový útok v ČR: Podvodníci zneužívají jméno energetické společnosti
Praha 14. března 2025 (PROTEXT) - Společnost Kaspersky zjistila alarmující trend podvodných e-mailů zasílaných jménem personálního oddělení velké energetické společnosti v České republice, které nabízejí vysoce placenou pracovní pozici na dálku. Tyto zprávy obsahují odkaz na podvodné webové stránky napodobující oficiální stránky výrobce elektřiny, které mají za cíl vylákat z lidí jejich kontaktní údaje. Od začátku března bylo zjištěno víc než 23.000 takových e-mailů.Na webových stránkách jsou uživatelé požádáni o zadání osobních údajů, jako jsou jméno a příjmení, e-mailové adresy a telefonní čísla, aby se mohli zúčastnit údajného Programu podpory občanů.Na webových stránkách jsou informace o domnělých investičních projektech, které energetická společnost realizuje v oblasti větrné energie, uhlí a fotovoltaiky, aby stránky působily přesvědčivě a důvěryhodně.V dolní části stránky je uvedena falešná adresa generálního ředitele energetické společnosti, aby byl podvodný příběh ještě přesvědčivější.Poté, co uživatelé vyplní své kontaktní údaje, objeví se na webových stránkách nápis, že jejich žádost byla přijata a že je budou zástupci společnosti kontaktovat telefonicky. Další krok podvodu se uskuteční během telefonického rozhovoru. Podvodníci se s největší pravděpodobností pokusí od obětí získat citlivé údaje nebo je přesvědčit, aby provedli určité úkony. Odborníci společnosti Kaspersky se domnívají, že podvodníci se pravděpodobně pokusí vylákat peníze pod záminkou investic do slibných projektů."Podvodné zprávy s nabídkou vydělat spoustu peněz bez námahy nebo výhodně investovat peníze do projektů velkých organizací by měly u příjemců vyvolat pochybnosti. Místo slibovaného velkého zisku uživatelé riskují, že přijdou o své úspory. V tomto konkrétním případě měli uživatelé před odesláním kontaktních údajů na webové stránce zkontrolovat adresu webu, na kterém se nacházeli, a zjistit, zda skutečně patří energetické společnosti, nebo ji měli kontaktovat jiným způsobem a zeptat se, zda je zpráva, kterou obdrželi od údajného personalisty, legitimní," komentuje Anna Lazaricheva, analytička nevyžádané pošty společnosti Kaspersky. Chcete-li se chránit, dodržujte tato doporučení:Než na odkazy ve zprávách kliknete, prozkoumejte je. Zkontrolujte, zda doména v odkazu odpovídá organizaci, která e-mail údajně odeslala.Vždy pamatujte na nebezpečí lákavých nabídek a buďte obezřetní k e-mailům údajně zaslaným zástupci velkých organizací nebo vlivných osob. Nejlepší je zcela se vyhnout odpovědím na zprávy od neověřených odesílatelů.Pokud se z nějakého důvodu nemůžete korespondenci s neznámou osobou vyhnout, vyplatí se před odpovědí překontrolovat informace ve zprávě a věnovat pozornost nesrovnalostem, gramatickým chybám apod. Pokud se adresa pro zaslání odpovědi liší od adresy odesílatele nebo pokud v těle zprávy vidíte jinou adresu, může to být známkou podvodu.Pokud je odesílatel legitimní, ale obsah zprávy se jeví podezřele, vyplatí se ověřit si odesílatele prostřednictvím alternativního komunikačního kanálu.Při surfování na internetu používejte osvědčená bezpečnostní řešení. Díky přístupu k mezinárodním zdrojům informací o hrozbách jsou tato řešení schopna odhalit a zablokovat spam a podvodné kampaně. Zdroj: Kaspersky ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.
Čas načtení: 2024-02-07 08:49:02
Proč oprava silnice v Česku trvá? Protože...
Proč jsou věci v Česku složité? Ukážu vám to na případu, který mám už trochu v oku. Taková rekonstrukce silnice. Pojďme se podívat na to, proč v Česku trvá měsíce ba i roky, zatímco Čína nebo Holandsko to spíchnou za víkend. Jak se opravuje silnice? Inu, odfrézujete starý povrch a vylijete nový - to je taková stavbařská obdoba Cermatího formuláře, co spíchne středoškolák za týden. Jasně, když to bude takhle, tak to pořešíte obratem. Děláme to tady rok a zatím jsem na takový případ nenarazil. Ve skutečnosti toho v silnici máte mraky jiného, protože bylo (a je) zvykem tam přihodit inženýrské sítě, zejména vedení technického vybavení. Například kanalizaci, vedení elektřiny, datových sítí, plynu nebo topné kanály. Vodovodní řad. A tady to začíná být zajímavé, protože každá taková síť zvykne mít jiného majitele. Elektřina je třeba ČEZ Distribuce, voda místní vodárny, plyn Gasnetu, datové sítě dalších dvou operátorů a nepoužívané topné kanály už nejde dohledat. Moudré je v takovém okamžiku už mít rozmyšleno, zda tuto infrastrukturu není vhodné opravit, neboť by bylo trapné vylít novou silnici a za týden dostat echo, že je třeba to rozkopat, protože zkolaboval kanál. Řekněme, že jako v našem případě kanalizace patří obci, takže se rozhodnete ji opravit, plus upozorníte všechny ostatní, že se něco bude dít a ať si to rychle rozmyslí. Obojí je zakázka velkého rozsahu, takže ji soutěžíte. Zvláště soutěžíte zborku/rozborku silnice, zvláště opravu kanalizace, protože tohle jedna firma nezvládne udělat dobře a/nebo přiměřeně levně a o peníze tu jde. První problém přijde ve chvíli, kdy se jeden z účastníků tendru na opravu silnice odvolal, jenže tendr na opravu kanalizace dobíhá v termínu, takže musíte vítězi dát vědět, že se termín opravy posouvá na neurčito. Opravář kanalizace nechce o zakázku přijít, tak neurčitě přislíbí, že se uvidí, až se uvidí. Konečně jsou vypořádány námitky opravářů silnic, takže se silnice rozkope, což je ten moment, který vidí běžní obyvatelé města (v tuhle chvíli za sebou máte cca. čtyři měsíce práce). Okamžitě se dohadujete s vysoutěženým opravářem kanalizace na novém termínu, jenže on má zrovna plno, protože začal opravovat ve vedlejším městě. V tu chvíli víte, že budete mít silnici otevřenou minimálně měsíc bez toho, že by se do kanalizace hráblo. A vypadáte jako trotl, který není schopný si dát za sebe dva termíny objednávek. Konečně přijíždí první lidé opraváře kanalizace, pracuje se pomalu, protože nemohl poslat všechny lidi, polovina jich dodělává ještě to v sousedním městě. Ale už to alespoň vypadá, že se něco děje. Vykope se kanalizace, jenže se mezi tím ozvou elektrikáři, že by si přeci jen chtěli dát silnější kabel. Křičíte, že to už ani omylem, že měli dost času si to rozmyslet, oni si obratem podávají žádost o výkopové povolení, protože už mají hotový projekt a přikleplé od vedení posílení páteřního rozvodu, takže půlce obce přestane vypadávat elektřina. Výkopové povolení byste jim udělili tři týdny po plánovaném termínu dokončení silnice, čili se s nimi domlouváte, že to přeci jen nějak půjde a ať si ten kabel udělají, až bude hotová kanalda, co už s tím taky, tu elektřinu obec potřebuje. Mezi tím se přihlásí firma, která tvrdí, že její jsou ty topné kanály a že je sice nepoužívá, ale poškodit je nesmíte, že je chce zrovna prodat. Ujišťujete je, že nic nepoškodíte a že chcete nabývací titul, jestli jsou fakt její, ona odpovídá, že při předběžném ohledání není dodrženo ochranné pásmo, takže si telekomunikační operátor má posunout chráničku o 120 cm vedle ve výkopu, v němž zbývá po započtení ochranných pásem sítí deset čísel. Znovu požádáte o nabývací titul, což znamená, že zatím situaci nemusíte řešit. Do toho volá stavbyvedoucí, že plynové potrubí, které na projektu z roku 1978 vede přesně tudy, vede přesně jinudy, kudy elektrikář pokládá kabel vedoucí přímo do Temelína a že to norma nevidí úplně pozitivně. Zdvořile žádáte plynaře, aby si plynovou přípojku šoupli a oni promptně odpovídají, že si to naprojektují, vysoutěží překlad a přeloží, že máte pravdu. A že to bude tak měsíc trvat, než si to naprojektují, měsíc budou soutěžit, měsíc čekat na dodavatele a pak se měsíc bude šoupat. Stavbař řve, vy řvete, jediný výsledek je, že oba chraptíte. Jste tři měsíce od momentu, kdy jste do silnice hrábli a máte před sebou výhled na další čtyři měsíce, kdy se budou po staveništi prohánět leda mravenci. Je listopad, po mnohých prostojích a odkladech si všichni si v silnici zhruba tak vykutili, co měli. Před měsícem přišel nabývací titul, v němž se tvrdí, že národní podnik Dřevoplast převádí kotelnu včetně příslušenství na státní podnik Sádromont, jehož právním nástupcem je někdo, jehož jméno vzdáleně připomíná odesilatele dopisu. Ptáte se právníka, jestli topný kanál je příslušenství, ten dává nesestřelitelný právní rozbor na pět stránek, že ano, přičemž jeho kolega z téže právní kanceláře na dopis lepí postit lístek, že podle něj to tak není. Vydáváte pokyn k uzavření silnice, máte za sebou osm měsíců perné stavby, z níž asi tak tři týdny se na stavbě něco nevalným tempem dělo. A jste v pohodě, protože do konce listopadu zbývá ještě pár dní, obalovny asfaltu zavírají až v půlce prosince, takže to ještě všechno stihnete vylejt a teprve pak zatelefonujete údajnému majiteli kanálů, že ochranná pásma byla dodržena a že se o tom bohužel nemůže přesvědčit, protože už je zavřeno a jeho žádost byla ověřena pozdě. Už se nemůže nic pokazit. Ráno jdete do práce, s dětma, které se radují, jak krásně chumelí. Zvoní mobil. Stavbař vás upozorňuje, že zima letos začala o dva týdny dříve a že obalovna ukončila provoz, takže vylít povrch můžeme až zase v březnu, když si rychle rezervujeme materiál. Jenže oni s námi mají smlouvu jen na letošní rok, museli by platit penále, s tím nesouhlasí. Účtárna vás upozorňuje, že fakturu za opravu silnice je potřeba zaplatit do konce roku, jinak narozpočtované peníze propadnou. Dvě hodiny řešíte finanční operaci, která rozhodně nebyla v přířučce “Podvojné účetnictví snadno a rychle”. Jasně, stavbař už má na březen sehnané zakázky, musí živit lidi, nemůžete mu to vyčítat. Obvoláte ostatní stavbaře, jenže na položení asfaltu za pár korun se vám každý vykašle. Zakázku by brali celou, ale ne tuhle prkotinu, se kterou jsou jen nervy. Starý dodavatel vám z lítosti zkusí na přelomu dubna a května někoho sehnat, kdo tam rychle položí asfalt. Je květen a vy po roce a třech měsících máte konečně hotovo. Jste vyflusnutí, demotivovaní, na pokraji alkoholismu a s vědomím toho, že jste porušil čtyři směrnice a dva zákony. Vaše investiční oddělení na poradě dostane vlažnou pochvalu, protože všichni přeci jen cítí, že chválit se za tempo opravy 60 cm silnice za den není to pravé ořechové. Do toho šéf investic zahlásí “A teď si to samé uděláme na silnici v městské památkové zóně, na kdy naplánujeme první schůzku s archeology?” - a vy si uvědomíte, že tohle byla ještě ta snadnější varianta. Kolem desáté večer máte teprve možnost zamyslet se nad otázkou, kterou vám někdo sugestivně položil na facebooku: co ty debile kurwa může být tak těžkého na tom, opravit 300 metrů silnice? Nevím. Další otázku. Update: Jo a jak to dělají ty holanďani? Za prvé nemají infrastrukturu v tak katastrofálním stavu, takže se jim to tolik nesype. Za druhé od toho mají dokumentaci, kterou jsme my v Akci Z nepořizovali. Takže vědí, do čeho hrabou. A za třetí jejich infrastrukturní firmy nevyoutsourcovali projekční a opravářské kapacity, takže si všechny tyhle věci řeší inhouse a nečekají na to, co jim kdo udělá zvenku. A možná jsou tam ještě další finty. Rád se poučím…
Čas načtení: 2010-02-19 06:00:00
Byl to únavný den, když jsem přišel domů po delším pobytu ve škole, samozřejmě první co jsem udělal, sedl k počítači a připojil se k internetu. Otevřu emailovou schránku a první doručený email mně dosti překvapil. Adresa odesílatele: Policie ČR Obvodní oddělení Studená. Samozřejmě první co mně napad ...
Čas načtení: 2021-05-11 08:47:30
Navazuji na článek kolegy – člena spolku Chamurappi Oldřich Heina Peníze nesmrdí, který vyšel před pár dny na webu Literarky.cz. Autor v něm uvedl pojem „svaz známých“ jako nástroje k uplatnění korupčních vlivů. Kdo se dlouhodobě zajímá o dění v trestním řízení, pravděpodobně mi přisvědčí, že jím zmiňovaná uskupení občas vznikají. Někdy o nich lidé mluví jako o „místních mafiích“. Někdy se jedná o ustálené, dlouhodobě působící struktury, jindy vznikají účelově, dočasně, nabaleny na trestní případy, jejichž účastníci mají prostředky, použitelné k ovlivnění vykonavatelů spravedlnosti. Mohou působit jak k odvrácení ohrožení trestním řízením, tak k jeho prosazení. K jejich uvedení do pohybu nejsou vždy nezbytné peníze nebo jiné statky, ale může to být i ctižádost nebo prostá škodolibost. Příkladem budiž vyvolání trestního řízení pro údajné křivé svědectví proti nemohoucí osmdesátníci, jež slouží pouze k potýrání rodiny věřitele, ale přesto vedené s plnou vervou. Ve „svazech známých“ se spolčují lidé z různých pozic: například policista je propojený přes manželku se státním zastupitelstvím, státní zastupitelství přes rodinné svazky zase s vyšším patrem policejních struktur. Policie se může propojit s místní složkou GIBS přes bývalé policisty, kteří do ní přešli. K dokonalosti slouží propojení s insolvenčním správcem, exekutory a vykonavatelem dražeb. Báječně se „svazu známých“ daří, když se „u piva“ podaří do něj vlákat soudce. Ti všichni se navíc propojují všelijak křížově. Když se na takové uskupení napojí mocný místní „kmotr“ pomocí bývalého policisty, kterému po odchodu od sboru zajistil teplé místo, snadno ovlivní běh trestního řízení. Může se pak dít ledacos, například obžalovaný se po letech sice domůže zprošťujícího rozsudku, ale mezitím již dohodnutý zájemce koupil jeho majetek v dražbě „za hubičku“. Stavět se „svazu známých“ do cesty je téměř beznadějné. Občánek podá státnímu zastupitelství podnět k vykonání dohledu nad policií, ale vyřízení se ujme manželka kamaráda napadeného vyšetřovatele a postup policie „posvětí“. Občánek podá trestní oznámení příslušné služebně GIBS, ale do té mezitím přešel policista, na kterého si stěžuje a ten pak vyšetřuje sám sebe. Občánek chodí v bludném kruhu, opakovaně si stěžuje, nakonec se dočká vyrozumění, že na další obsahově shodné podněty už nedostane odpověď. V zoufalosti jej napadne poslat stížnost „věrchušce“. Často se stane, že odpověď dlouho nepřichází a opakování podání na tom nic nemění. Je-li příliš dotěrný, nakonec dostane vyrozumění od stížností napadeného útvaru, že v jeho podáních se nevyskytovalo upozornění, že požaduje odpověď, proto úřad mlčel. Ale v zájmu dobré správy mu napadený úřada přece jen blahosklonně sdělí, že jeho stížnost byla bezdůvodná. Občánek teprve pak pochopí, že je zavedeným zvykem, že stížnosti se posílají napadeným útvarům k vyjádření. Sám na sobě nikdo chybu nevidí, takže „nahoru“ putuje vysvětlení, že stížnost byla bezpředmětná a stěžovatel se ničeho nedomůže. V tomto ohledu zaslouží zvláštní uznání postup centrály NCOZ, která trestní oznámení, směřující mimo jiné proti soudcům, podezřelým z nadržování sprostým zločincům, postoupila postiženému soudu, snad aby si podezřelí mohli v klidu připravit obhajobu. Když občánek pochopí, že marně válčí proti „svazu známých“, bláhově ho napadne, že hradby souručenství korupčníků by mohl prorazit pouze zásah zvenčí, a to z nejvyššího patra. Vydá se tam. Kdysi, asi tak před deseti a více lety, by možná skutečně dosáhl požadovaného setkání a něco by vyřídil, nebo by velký šéf aspoň předstíral porozumění. Od té doby se rozbujelo papalášství, jež činí některé vysoké šéfy nedostupnými. Mají své kerbery, kteří k nim občanskou chátru nepustí. Papaláši mají přece svých starostí dost i bez občanských prudičů. Je třeba je chránit před přetěžováním a ušetřit je „jobovek“, kterými by se museli zabývat. Nejlépe opevněný je ředitel BIS, jemuž ani nelze poslat žádost o setkání cestou datových schránek. Jakýsi vnitřní útvar BIS sice zprávu přijme, ale pak poučí odesílatele, že na vyřizování takových žádostí má BIS zvláštní útvar, jejž je třeba oslovit způsobem popsaným na internetových stránkách BIS. Na základě zkušeností s policií, státním zastupitelstvím a GIBS bych čekal, že obsluha datové schránky doručí dopis vnitřní cestou příslušnému útvaru. To by ale asi bylo svou jednoduchostí zpravodajců nedůstojné. Případy korupcí ovlivněných řízení patrně není mnoho. Ale vyskytují se a jsou překážkou vedení férového procesu. Působí obrovské škody hmotné i morální. Přivádějí do vězení nevinné lidi, a naopak umožňují darebákům únik před spravedlností. Pokud se postiženým nepodaří získat pomoc mimo obvod působnosti „svazu známých“, spravedlnosti se nedočkají. V jejich neprospěch účinkují ustanovení právních předpisů o místní a věcné příslušnosti, jejichž prolomení je neobyčejně obtížné. Navzdory téměř beznadějné situaci je na místě nevzdávat se a bojovat až do posledního náboje. Cum spiro spero. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2020-03-19 10:30:38
Otevřený dopis České poště aneb Co byste mohli udělat pro sebe i pro nás
Jestli je v souvislosti s tímhle virovým extempore něco jisté, tak to, že e-shopy všeho druhu budou mít žně a že v rámci maloobchodního žebříčku poskočí dost zásadně a natrvalo nahoru. Jakmile si jednou člověk zvykne na to, že mu různé zboží donesou až pod nos, už se mu zpátky k osobnímu nakupování chtít nebude. I starší a konzervativnější zákazníci se teď naučí využívat nákupy po internetu. Naopak kamenným krámům bude ouvej. Jenže k hladkému fungování e-shopové ekonomiky je potřeba zajistit i stejně hladké podávání a dodávání zásilek, a to je místo, kde by byla razantní inovace potřeba jako sůl. Proto píšu tento dopis České poště, s. p., který bude možná chvílemi rýpavý, ale jeho hlavním cílem není se vysmívat, ale zkusit pošťouchnout její vedení k trochu jiné perspektivě. Třeba si to někdo z nich přečte a některý z těch návrhů akceptuje. Nemám tušení, ale za pokus to snad stojí. Myslím, že by na tom mohli dost vydělat. A my jako zákazníci také. Za posledních pár let jsem odeslal několik tisíc zásilek, vím o tom procesu z pohledu odesílatele dost. Dědictví ze starých časů První a zásadní problém e-byznysu podle České pošty: když už vůbec vznikají nějaké skromné inovace celého procesu, tak jsou orientovány spíše na výdej zásilek než na jejich příjem. To sice působí dobře z hlediska veřejnosti – adresátů je řádově více než e-shopů – ale každý ten balík nebo doporučené psaní, které dodáváte, musí taky nejdřív někdo někde podat. A čím složitější to ten někdo má, tím větší pravděpodobnost, že přijdete o zakázku už u něj, protože ji ten e-shop raději vypraví kurýrem. Dokonce i pro smluvní partnery České pošty je dnes podání zásilky pomocí systému Podání online složitější než třeba u Zásilkovny. Částečně k tomu přispívá zbytečně složitý tarif, kdy například u doporučených psaní musíte hlídat, jestli jejich tloušťka nepřesáhne pět centimetrů, a zároveň vědět dopředu, jestli budou vážit 0,95 kg nebo 1,05 kg. Toto je chyba, dědictví ze starých časů, kdy se posílala hlavně lejstra a větších zásilek bylo tak málo, že si každou zvlášť mohli na poště převážit a správně ji ofrankovat. Toho se, milí pošťáci, musíte zbavit. Už jste v tomhle směru udělali nějaké pokroky na poli Balíku do ruky, kde je tarif podstatně jednodušší a stačí tam změřit nejdelší stranu balení. Jinými slovy: jde to a vaše IT systémy jsou na to připravené. Skvělé, tak teď udělejte ještě to samé s doporučenými zásilkami, protože spousta drobnějších nákupů se vejde do doporučené zásilky – třeba zrovna ty knihy. Úplně zrušte obyčejný balík, ten je dneska k ničemu. Přestaňte rozlišovat mezi doporučeným psaním a doporučeným balíkem, aspoň vnitrostátně (nevím, jak fungují mezinárodní smlouvy), a zaveďte společnou kategorii doporučená zásilka. Pokud zjednodušíte pravidla pro vnitrostátní doporučenou zásilku na „maximálně 35 cm délky a maximálně 2 kg hmotnosti“ s jednotnou cenou, budou vám provozovatelé e-shopů vděční a určitě si tam získáte nějaký byznys. Tady je obchodní příležitost, proč ji přepouštíte konkurenci? Já vím, máte ten Balík do ruky, na který byste chtěli zákazníky nasměrovat, to je váš komerční produkt. Jenže ten je poměrně drahý a pro malé zásilky vážící třeba jen kilo se dost výrazně nevyplatí (asi o 40 Kč). V takovém případě budou zákazníci vždycky hledat levnější způsob doručení, což je třeba zrovna ta Zásilkovna, a vy pošťáci tím přicházíte o kšeft. Musíte mít pro menší nákupy i levnější alternativu, než je drahý Balík do ruky, abyste byli konkurenceschopní – a jednotná Doporučená zásilka za dejme tomu 70 Kč je přesně to, co by dobře posloužilo. Je jedno, jak ten typ zásilky nakonec pojmenujete, ale nějaká levnější položka pro menší nákupy je absolutně nezbytná, protože jinde ji umějí. Zbytečná práce za přepážkou Druhá věc, samotné fyzické podání zásilky. Člověk, který není vaším smluvním partnerem, musí jít vystát frontu na poštu v otevírací době a jeho odbavení trvá minimálně několik minut. Za ním čekají v řadě další. V tomhle jste se, milí pošťáci, ještě neposunuli za hranice minulého století, což je chyba. Všimněte si, že je to drahé i pro vás samotné. Každý ten zaměstnanec, který tam za přepážkou bere do ruky jeden dopis za druhým a ručně datluje do počítače údaje o adresátovi, je člověk, kterého musíte platit. Dokonce jste poslední dobou měli problém ty lidi vůbec sehnat, jestli se dobře pamatuji. Při tříprocentní nezaměstnanosti se málokomu chce za přepážku. Chyba. Od toho máme dávno věci jako čárové kódy a QR kódy, které se dají načíst jedním pípnutím skeneru a šetří spoustu času, ale musíte lidem umožnit, aby je začali využívat, stejně jako to umožňuje třeba vaše konkurence. Celý ten proces, při kterém sekretářka ve firmě nadepíše obálku s adresou a připraví podací lístek, pak musí na poštu, tam někdo údaje z té obálky přepíše do počítače, potiskne speciální štítek s písmenkem R, přilepí jej zase ručně na obálku, potiskne podací lístek a dá vám jej do ruky coby důkaz, že jste zásilku podali, je v roce 2020 naprostý anachronismus a měli jste ho odbourat už před řadou let. Nebo jej ponechat jen okrajově, asi jako si banky stále ještě udržují nějaké přepážky pro osobní styk, ale snaží se přesměrovat maximum aktivity svých klientů do internetového bankovnictví, které je provozně levnější. Smluvní partneři České pošty to mají o něco lepší a mohou si štítky vygenerovat v aplikaci Podání online, která je mimochodem docela fajn. Opravdu fajn a uživatelsky vcelku přívětivá, na státní sektor až překvapivě. V tomhle máte náskok před leckterou privátní konkurencí a musím vás za to pochválit. Jenže tam zase přežívají zvyklosti, které mají nejspíš původ hluboko ve dvacátém století. Každé podání musíte uzavřít a odeslat, následně musíte všechny zásilky donést na jedno konkrétní poštovní depo. Kdybyste přišli jinam, vyženou vás s tím, že „nevidí data v systému“. A vaše depa fungují pro příjem zásilek pouze v pracovní dny, dokonce i taková centrální depa, jako je třeba na Masarykově nádraží v samotném středu Prahy. Není to náhodou nedomyšlené, když zrovna v Praze sídlí hromada e-shopů, které by rády expedovaly i o víkendu? Zase tím odstrkujete některé své zákazníky jinam, kde je rádi převezmou. Aspoň ta velká depa v krajských městech by měla fungovat i o víkendech. V předvánoční době, kdy nákupní šílenství vrcholí, dokonce všechna depa v republice; chcete přeci ty zakázky, nebo ne? Tady stojí zase za to podívat se, jak to dělá konkurence, třeba Zásilkovna. Vyrobíte si štítek a následně můžete tu zásilku podat úplně kdekoliv po celé republice, ne jenom na jednom předem určeném místě. Pokud je sobota večer a poblíž vás je partner Zásilkovny, který má otevřeno, můžete u něj zásilku klidně předat do přepravy a pustit ji z hlavy. Nemusíte se tam znovu vracet v pondělí. Není ani zapotřebí před odchodem z kanceláře dělat esoterické úkony typu „uzavírání podání“, na které se dá v pracovním shonu snadno zapomenout. Jednoduché, elegantní. Doporučuji napodobit, zjednodušíte život sobě i nám. Co takhle "poštovní bankomat"? Třetí a nejvíc futuristické téma: automatizace. Tady má ČP obrovský potenciál, a přitom působí dojmem, že si jej ani neuvědomuje. Pošta si obecně stěžuje na to, že musí udržovat velkou síť poboček na malých městech a vesnicích. Občas se mluvilo i o tom, že se ty pobočky budou rušit, že se nevyplatí. Hergot, toto není dobré uvažování! Vezměte to z jiné perspektivy, pošťáci. Máte v rukou rozsáhlou síť svých vlastních nemovitostí, kde nemusíte platit žádné nájemné a které se z historických důvodů nacházejí přímo v centrech městeček a měst. To je přeci výhoda, ne nevýhoda, jenom je potřeba ji nějak šikovně využít. Podívám-li se na to s odstupem, hlavní problém standardní poštovní pobočky je v tom, že je po většinu času zavřená. Dokonce i veliká a důležitá pošta v mé rodné Ostravě-Jih, která obsluhuje sídliště o desítkách tisíc obyvatel, má otevřeno pouze 59 hodin týdně. Jenže týden má 168 hodin. Z toho plyne, že po 109 hodin týdně je ten objekt vašim zákazníkům k ničemu. A když je jim k ničemu, neudělají tam žádnou zakázku, tj. pošta z toho nemůže mít žádný zisk. Dovolte mi nyní, abych se na chvíli zasnil. V mém snu vystupuje Chytrý Stroj. Něco jako poštovní bankomat. Chytrý Stroj vypadá z mého pohledu jako dvířka ve vnější zdi pošty. Vedle dvířek je bezdotyková čtečka karet a QR kódů. Můžete k němu přijít kdykoliv, třeba ve dvě ráno, a podat tam zásilky, aspoň v nějakých standardizovaných velikostech: píp, píp, píp, dvířka se otevřou, za nimi je běžící pás, na něj kladete jednu zásilku za druhou, čidlo přečte čárový kód a pás ji odveze do útrob pošty. Zároveň třeba odešle SMS adresátovi, že jeho zásilka byla právě podána. Poštovné zaplatíte kartou. Nebo, pokud jste smluvní zákazník, tam třeba jen načtete svoji Zákaznickou kartu a pošta vám na konci měsíce pošle souhrnnou fakturu za všechny podané zásilky. Ani vás moc nemusí zajímat, co ten stroj vlastně se zásilkami dělá. Mohl by je třeba třídit podle PSČ do jednotlivých kupiček, aby pak lidskému personálu, který to bude odvážet, ušetřil práci. Tam se dá vymyslet spousta drobných zlepšováků. (Trochu ujetý příklad: v časech epidemie by se do strojů daly umístit UV lampy a pak se chlubit, že povrch zásilek je sterilizovaný.) Chytrý Stroj umí samozřejmě zásilky i vydávat. Ukážete mu QR kód, případně zaplatíte dobírku, něco zavrčí, dvířka se otevřou a můžete si vzít zásilku. Dvacet čtyři hodin denně. Takhle by měla fungovat ta slavná Balíkovna, pokud by byla opravdu moderní. Ano, Chytrý Stroj bude asi drahý. Jenže tady máte, pošto, zase jednu výhodu: právě proto, že máte svoje vlastní nemovitosti v centrech měst, byste mohli přijít za konkurencí a říci jim: podívejte, Zásilkovno, Uloženko, PPL, Alzo, Malle a tak dále, jsme sice konkurence, ale nejsme nepřátelé. Umožníme vám tyhle Chytré Stroje využívat pro podávání i vydávání zásilek, napojíme je na vaše systémy. Zaplatíte nám za to a budete moci využít infrastrukturu, která je i pro vás výhodně položená v centrech obcí. Nemusíte si stavět žádné ty vaše AlzaBoxy apod. Vašim zákazníkům se to určitě bude líbit a nám, pošťákům, taky, protože tím pádem budeme mít podíl z tržeb konkurence, což je situace, o které drtivá většina firem může leda tak snít. Ze začátku by Chytré Stroje mohly být jenom na největších pobočkách, ale časem by se mohly rozšířit i do menších měst. Právě proto, že Česká pošta má těch poboček ohromné množství, mohla by výrobcům Chytrých Strojů říci: hleďte, my u vás chceme udělat obří zakázku na dvacet let dopředu, navíc asi včetně nějaké údržby a oprav, ale výměnou za to po vás chceme množstevní slevu. Menší variantu Chytrého Stroje pro vesnickou poštu nám prostě nesmíte dodat moc draho, jinak tu zakázku nedostanete. A on už by ten výrobce vymyslel způsob, jak ten Chytrý Stroj pro menší pobočky vyrobit přiměřeně levně. Výsledek? Z pohledu zákazníka (ať už e-shopu nebo adresáta) naprosto skvělý. Poštovní ekvivalent vkladového i výdajového bankomatu v režimu 0-24, jednoduchý, praktický, po ruce. Ještě by tam mohla fungovat nějaká sleva za to, že využíváte automatizovanou službu a nevytěžujete člověka. Zase podobně, jako je tomu v bankomatu. A z pohledu pošty to taky nevypadá špatně. Stroje nechtějí dovolenou, nemají nemocné děti, nedostanou chřipku ani koronavirus, neodejdou za lepším pracovním místem do Škodovky, dokáží přijmout zakázku (a tím pádem si na sebe vydělávat) po 24 hodin denně, můžou být naprogramovány tak, aby uměly mluvit dvaceti různými jazyky apod. Potřeba živého personálu by poklesla a ten, který by zůstal, by nemusel vnucovat zákazníkům pojištění nebo losy do loterie. Opustíte-li své zákazníky, zahynete Časy líbesbrífů se nevrátí. Listovních zásilek bude pořád ubývat, i úřady pomalu přecházejí na elektronickou komunikaci. Musíte se, pošťáci, opravdu ze všech sil soustředit na podchycení e-shopové vlny, v tom jsou velké peníze a velký potenciál růstu. A musíte se do té inovace pustit rázně, ne jenom takovými těmi opatrnými krůčky, jako byla Balíkovna (která si s sebou stále táhne dvě slabiny z 20. století – nutnost se někam dostavit v otevírací době a potřebu živého personálu při výdeji). Důkladně inovovaná infrastruktura stojí dost peněz, takže by měla obstát i v roce 2040, ne jenom teď. Musí tedy být navržená velkoryse a trochu vizionářsky. To, co čtete výše, by byl dobrý základ, jak toho dosáhnout. Je potřeba to udělat, a ještě navíc rychle. Protože pokud vás z trhu s balíčky z e-shopů vytlačí soukromá konkurence, tak budete, pošťáci, bojovat o holé přežití a jednoho dne vás nějaká nepřátelská vláda zruší. Nepřál bych vám to. Dokonce mám všechnu tu atmosféru obálek, známek, razítek a přepážek trochu nostalgicky rád. Ale opustíte-li své zákazníky, zahynete. {loadmodule mod_tags_similar,Související} Převzato s laskavým svolením autora z jeho webu, na kterém kromě tohoto článku najdete další texty o politice a společnosti. Knihy Mariana Kechlibara si můžete objednat ZDE.
Čas načtení: 2024-03-01 05:35:00
Lidé v balících nachází rozbité zboží. Kurýrní služba od toho dává ruce pryč
Nakupování přes e-shop sice šetří čas, ale má i svá úskalí. A mnohdy hodně velká. Může se totiž stát, že když doručený balík doma otevřete, zboží je poškozené. Na místě je reklamace u odesílatele nebo spediční firmy. Ne vždy je ale úspěch s reklamací zaručený.
Čas načtení: 2024-03-11 18:00:01
Shiny Flakes: příběh samotářského teenagera, který se stal narkobaronem z dětského pokojíku
Když 26. února 2015 vtrhla německá zásahová jednotka do pokojíku Maximiliana Schmidta, byl velmi udivený. Ostatně jako naprostá většina zločinců nevěřil, že jej policie někdy chytí. Měl vysoké sebevědomí, které jej neopouští ani nyní po letech. Když vyprávěl svůj příběh pro dokument Netflixu, byl na sebe v podstatě hrdý. Vraťme se však na začátek celého příběhu. Coca-Cola obsahovala tvrdé drogy. Dříve totiž byla pochoutkou pro závisláky Číst více Obyčejný osamělý puberťák Max žil u své matky, kde měl pokoj sám pro sebe. Byl klasickým hráčem počítačových her bez sociálních vazeb. Prakticky veškerý svůj čas trávil u počítače, zejména hraním a prohlížením internetu. Právě nuda a nedostatek přátel jej vedly ke komunikaci alespoň online. Prozkoumával různá fóra a dostal se až na darknet. V té době neměl údajně jediného kamaráda, kterého by vídával. Když darknet prohlížel, viděl, že se jednalo hlavně o podvody, a poté si všiml, že existuje stránka Silk Road, kde bylo možno koupit úplně všechno. Obchodovalo se nejvíce s drogami. V té době se pustil do diskuze s jiným uživatelem, jehož přezdívka byla v předkladu Blbé prase. Zajímavostí je, že oba měli své e-mailové adresy na českých doménách. Schmidta po dlouhých večerech u monitoru napadlo, že Blbému praseti ukáže, že udělat si takový e-shop není vůbec těžké, a dal se hned do díla. Shiny Flakes přichází Zbývalo jediné – jak svůj internetový obchod s omamnými látkami pojmenovat. Po krátkém přemýšlení jej napadlo chytlavé spojení Shiny Flakes – Lesklé kousky. Inspiroval se vzhledem těchto ilegálních substancí, většina z nich byla v krystalické formě jako malé lesknoucí se kousky. Když měl vlastní adresu, chyběl mu už pouze produkt. První objednávka měla být stimulační droga extáze (MDMA), užívaná zejména na tanečních party, v surové krystalické formě. Napjatě čekal, jestli jej poté, co mu balíček s množstvím látky přišel, zadrží policie. Když se tak nestalo, začalo mu stoupat sebevědomí. Zjišťoval, jakými způsoby se dají jednotlivé substance nejlépe porcovat. Své produkty fotil v zajímavých kompozicích, kde využíval odraz a animaci ohně. Tyto vyvedené fotografie přispěly k další popularitě Schmidtova e-shopu. Dokonce zavedl i sekci s často kladenými dorazy. Poslední velkou inovací bylo, že zákazníci mohli zboží hodnotit. Sám Schmidt přiznal, že negativní hodnocení mazal, takže asi neměla valnou relevanci. Dnešní babičky tančily na LSD, volně se milovaly a nenáviděly válku Číst více Velkodistributor Začal se o drogách více a více vzdělávat, on sám žádné nebral a nepil nikdy ani alkohol. Na drcení tvrdých krystalů si koupil dokonce kladivo. Objednávky stále narůstaly a Schmidt se později přiznal, že už je nestihl odesílat. Musel čekat, až mu dojde zboží. Za všechny produkty platili zákazníci bitcoinem, zboží posílal na fiktivní jména do anonymních schránek. Prostě využil německou poštu jako distribuční síť drog. V začátcích vydělával 15 tisíc eur za měsíc, později to byl až čtyřnásobek. Jenže všechno jednou končí… Zbloudilá objednávka První problém nastal, když se pošťák spletl a objednávka přišla někomu úplně jinému. Byla to starší paní, která na radu svého souseda obálku otevřela. Když v ní našli pilule a prášek, raději vše odevzdali na policii. Postupně se takových obálek zachytilo několik. Všechny měly neexistujícího odesílatele, ale také další společný znak – byly odeslány z Lipska. Toto byla první stopa, kterou policisté měli. Kriminalisté se na oblast Lipska zaměřili. Zvláště kontrolovali kamery na poštovní boxy, které vylučují jakýkoliv kontakt s obsluhou. Z celého sledování se jim „vyloupl“ jeden mladík. Byl to právě Max Schmidt. V únoru 2015 mu do pokoje vtrhla zásahová jednotka. Našli u něj 341 kilogramů drog. Nakonec byl odsouzen ke 4 letům a 6 měsícům ve vězení. Tuna drog v oběhu Zvláštní a nejspíš i smutné bylo, že si jeho aktivit nevšimli rodiče. Lze to přičítat na vrub jejich vytíženosti, kriminalista však poznamenal, že jeho matka nevstoupila do jeho pokoje za celou tu dobu ani jednou. Max si také sám vařil, po propuštění byl zaměstnán v luxusní restauraci a sní o tom, že jednou bude mít svou vlastní. Nad tím, že drogy, které prodával, mohly někoho zabít (a nejspíš i zabily) lítost nepociťoval. Svými obchody si nakonec vydělal miliony eur, policistům se podařilo zabavit pouze zlomek v kryptoměně. Kde je zbytek, zůstává záhadou, jelikož Max si za celou dobu nic nekoupil. Celkově se odhaduje, že poslal do oběhu více než tunu drog. Zdroj: autorský článek KAM DÁL: Pravda o Ježíšovi se církvi líbit nemusí. Ale už nemá smysl to dále tajit
Čas načtení: 2024-03-15 20:26:18
37letá žena přijala ve své emailové schránce zprávu od fiktivního odesílatele, který jí sděloval, že vstupní heslo do jejího internetového bankovnictví bylo zablokováno. K tomu byl přiložen odkaz s přihlášením do banky.
Čas načtení: 2024-04-11 00:00:15
Přes datovou schránku účet v bance nezrušíte. Z oslovených bank to udělá jen hrstka
Je datová schránka spolehlivým identifikátorem odesílatele? Pro stát ano, pro soukromou firmu být nemusí, zvláště když jde o peníze.
Čas načtení: 2024-05-05 05:27:54
Svět kryptoměn je plný příležitostí, ale bohužel i rizik. Páteční incident odhalil další chytrou a zákeřnou metodu, kterou využívají podvodníci k okradení neopatrných investorů. Stačí malá nepozornost a kryptoměny jsou nenávratně pryč. Tentokrát během jediné transakce dokonce v hodnotě přes 1,5 miliardy Kč. Dle informací zveřejněných uživatelem Lookonchain, který se specializuje na monitorování pohybů na blockchainu (záznamy jsou totiž u velké části kryptoměn typu BTC či ETH veřejné), přišel jeden nešťastný investor přibližně o 1,5 miliardy korun v kryptoměně Wrapped Bitcoin (WBTC). Jak k tak obrovské ztrátě došlo? Podvodník zneužil nepozornosti odesílatele. Miliardový podvod byl geniálně jednoduchý Původní majitel si
Čas načtení: 2024-05-10 09:30:23
Google odhalí, kdo vám píše. Do aplikace Zprávy míří nová funkce
Do Zpráv Google míří zajímavá funkce Google prozradí, kdo vám píše Jak bude novinka fungovat? Google pracuje na nové funkci, která vám zobrazí jméno odesílatele SMS, i když jej nemáte uloženého v kontaktech. Jméno a číslo uvidíte, aniž byste otevřeli aplikaci. Identifikace neznámé osoby Aplikace Zprávy Google, která slouží k odesílání SMS a zpráv pomocí…
Čas načtení: 2024-06-11 13:45:00
Ubytovací služby pod útokem nových e-mailových podvodů
Praha 11. června 2024 (PROTEXT) - Společnost Kaspersky odhalila nový podvodný systém zaměřený na majitele a zaměstnance hotelů, kde se kyberzločinci snaží ukrást citlivé informace nebo infikovat počítače malwarem. Podvodné e-maily se tváří jako korespondence od bývalých nebo potenciálních hostů a k oklamání obětí zneužívají jejich snahu o dobrý zákaznický servis.Podvržené e-maily jsou zasílány na veřejné e-mailové adresy hotelů a napodobují obvyklé dotazy či stížnosti hostů nebo se tváří jako naléhavé žádosti společnosti Booking.com o vyřízení připomínek uživatelů. Ve skutečnosti však jde o e-maily od útočníků, kteří chtějí vylákat od zaměstnanců hotelu například přihlašovací údaje nebo je přimět, aby si stáhli malware.Podvodníci vytvářejí e-maily s věrohodnými důvody tak, aby vypadaly jako skutečné žádosti nebo stížnosti zákazníků, jejichž řešení je běžnou součástí povinností hotelového personálu. V pohostinství se samozřejmě klade velký důraz na dobrou pověst, a proto se zaměstnanci snaží na tyto e-maily rychle reagovat. Tato snaha zvyšuje pravděpodobnost, že kliknou na nebezpečný odkaz nebo otevřou škodlivou přílohu, a tím se chytí do nastražené pasti. Útočníci přitom odesílají podvodné e-maily prostřednictvím známých bezplatných e-mailových služeb, jako je Gmail, které hosté normálně používají. Pro zaměstnance hotelů je tak obtížnější rozlišovat mezi běžnými legitimními a klamnými nebezpečnými zprávami.Podvodné e-maily lze obecně rozdělit do dvou kategorií. První z nich obsahují fiktivní stížnosti bývalých „hostů“. Popisují negativní zkušenosti, jako je hrubé chování personálu nebo neuklizené pokoje, někdy s odkazy na fotografie nebo videa. Cílem je přimět zaměstnance, aby klikali na odkazy nebo otevírali přílohy obsahující malware. Do druhé kategorie patří e-maily, které napodobují dotazy potenciálních hostů. Ptají se na vybavení, ceny či dostupnost pokojů nebo žádají o pomoc s plánováním cesty. Cílem útoků je shromáždit citlivé informace a prodat je na darknetových fórech nebo je rovnou použít pro další útoky, například na hosty napadených hotelů.„Útočníci využívají k dosažení svých cílů často nejzranitelnější aspekty podniku. V pohostinství spoléhají na starostlivost zaměstnanců hotelových služeb, kteří se snaží vycházet vstříc zákazníkům. Napodobováním dotazů nebo stížností hostů manipulují se snahou personálu rychle řešit problémy, čímž zvyšují pravděpodobnost, že se stanou obětí podvodného jednání. Na ochranu proti těmto útokům by měly podniky v hotelovém průmyslu zavést robustní systémy filtrování e-mailů, pravidelně školit zaměstnance, jak rozpoznat pokusy o zneužití, a zavést postupy pro preventivní ověřování pravosti naléhavých žádostí,“ řekla Anna Lazaricheva, analytička spamu ve společnosti Kaspersky.Podle výroční zprávy o spamu a phishingu, kterou vydala společnost Kaspersky, představují phishing a malware šířené prostřednictvím e-mailů i nadále významnou kybernetickou hrozbu. V loňském roce zablokoval Kaspersky Mail Anti-Virus 135 980 457 škodlivých e-mailových příloh, zatímco systém Anti-Phishing zabránil 709 590 011 pokusům o přístup k phishingovým odkazům. Odesílatelé phishingových a škodlivých e-mailů se často vydávají za důvěryhodné subjekty a využívají sofistikované taktiky sociálního inženýrství, aby přiměly příjemce k vyzrazení důvěrných údajů nebo k aktivaci škodlivých odkazů.Odborníci společnosti Kaspersky na ochranu před phishingovými útoky a úniky dat doporučují:Zajistěte svým zaměstnancům základní školení o hygieně kybernetické bezpečnosti. Proveďte simulovaný phishingový útok, abyste se ujistili, že vědí, jak rozpoznat phishingové e-maily.Používejte řešení pro ochranu e-mailových serverů pomocí antiphishingových funkcí, abyste snížili pravděpodobnost nákazy prostřednictvím phishingového e-mailu. Oklamání vašich zaměstnanců praktikami sociálního inženýrství může pomoci zabránit například Kaspersky Security for Mail Server.Používejte řešení pro ochranu koncových bodů a e-mailových serverů s antiphishingovými funkcemi, například Kaspersky Endpoint Security for Business, abyste minimalizovali možnost nákazy prostřednictvím phishingového e-mailu.Pokud používáte cloudovou službu Microsoft 365, nezapomeňte ani na její ochranu. Řešení Kaspersky Security for Microsoft Office 365 obsahuje speciální antispamovou a antiphishingovou ochranu a také ochranu aplikací SharePoint, Teams a OneDrive pro bezpečnou firemní komunikaci.Používejte snadno ovladatelná, odlehčená, ale přesto účinná řešení, jakým je například Kaspersky Small Office Security. Pomáhá zabránit napadení vašeho počítače prostřednictvím podvodných e-mailů nebo škodlivých příloh.Používejte specializované řešení pro malé a střední firmy s jednoduchou správou a osvědčenými ochrannými funkcemi, například Kaspersky Endpoint Security Cloud. Produkty File Threat Protection, Mail Threat Protection, Network Threat Protection a Web Threat Protection obsahují technologie, které chrání uživatele před malwarem, phishingem a dalšími typy hrozeb.
Čas načtení: 2024-06-27 14:34:00
Podvodné SMS zprávy zneužívají značku České pošty. Z lidí lákají peníze
V poslední době se opět ve velkém začaly šířit podvodné SMS zprávy, jejichž odesílatelé se vydávají za Českou poštu. Podvodníci se takto snaží nachytat důvěřivé lidi. Před podobnými triky ovšem varuje i samotná doručovatelská firma.
Čas načtení: 2024-07-09 07:32:21
Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
V oblasti e-mail marketingu e dlouho tradovalo, že dedikované IP adresy jsou zlatým standardem pro zajištění optimální doručitelnosti e-mailů. Nové poznatky z oboru však naznačují, že toto přesvědčení může být zastaralé a pro většinu odesílatelů dokonce kontraproduktivní. Dedikované IP adresy jsou unikátní internetové adresy přidělené výhradně jednomu uživateli nebo organizaci. V kontrastu s nimi stojí sdílené IP adresy, které využívá více uživatelů současně. Teorie říká, že dedikované adresy by měly poskytnout lepší kontrolu nad reputací odesílatele a tím i vyšší míru doručitelnosti e-mailů. Realita je složitější Jakub Olexa, ředitel společnosti Mailkit, specializující se na e-mailingové služby, však upozorňuje na komplexnější
Čas načtení: 2024-07-24 17:59:00
Kybernetická bezpečnost na dovolené: úskalí práce na dálku a trendu workation
Praha 24. července 2024 (PROTEXT) - V dnešní digitální době, kdy jsme neustále propojeni se světem prostřednictvím našich zařízení, se hranice mezi pracovním a osobním životem stále více stírají. Mnoho zaměstnanců si během dovolené bere své pracovní notebooky a smartphony, aby zůstali v kontaktu s organizací, kde pracují, a vyřizovali neodkladné pracovní záležitosti. Ačkoli může být tato flexibilita velmi pohodlná, přináší s sebou také významná rizika v oblasti kybernetické bezpečnosti. Vladimíra Tesková, spolumajitelka a COO společnosti TeskaLabs, která je členem aliance All4Cyber, upozorňuje na úskalí práce na dálku nebo během dovolené (tzv. workation) a nabízí pár tipů pro zaměstnance i zaměstnavatele.Jaká nejčastější rizika hrozí zaměstnancům a jak se jim z hlediska zaměstnavatele postavit?Pro zaměstnance jsou při této formě práce rizikem číslo jedna nezabezpečené veřejné Wi-Fi sítě. Během dovolené často využíváme veřejné Wi-Fi v hotelech, kavárnách či na letištích. Tyto sítě však mohou být snadno napadnutelné a umožní hackerům odposlouchávat citlivá data, včetně pracovních e-mailů nebo přihlašovacích údajů. Je tedy důležité používat tzv. VPN (virtuální privátní síť), která šifruje internetové připojení a chrání tak citlivá data před odposlechem na veřejných Wi-Fi sítích.Při cestování hrozí také zvýšené riziko ztráty nebo krádeže pracovních zařízení. Pokud tato zařízení nejsou řádně zabezpečena, mohou se důvěrné firemní informace dostat do nepovolaných rukou.Potenciální útočníci často využívají i toho, že zaměstnanci na dovolené věnují méně pozornosti detailům. Zločinci tak rozesílají podvodné e-maily ve snaze získat přístup k firemní síti nebo citlivým datům (tzv. phishing). Je tedy třeba být vždy obezřetný při otevírání e-mailů, pečlivě kontrolovat odesilatele a obsah zpráv. V případě i sebemenšího podezření je dobré raději neklikat na odkazy ani neotevírat přílohy.Samozřejmostí by mělo být aktualizování operačního systému a softwaru i aplikací na všech zařízeních, používání silných, unikátních hesel a dvoufaktorová autentizace.Z pohledu zaměstnavatele hrozí především narušení firemní sítě a únik citlivých dat. Pokud se totiž infikované zařízení zaměstnance připojí k firemní síti, může dojít k rozšíření malwaru a ohrožení celé IT infrastruktury organizace. Neopatrnost zaměstnanců při práci s důvěrnými informacemi během dovolené může vést i k úniku dat, finančním ztrátám nebo poškození reputace společnosti. Riziko zneužití se zvyšuje i v případě, že mají zaměstnanci na dovolené přístup k systémům a datům, které nepotřebují pro svou práci.Odpovědní manažeři by proto měli nastavit přístupová práva podle principu nejnižších privilegií a pravidelně je revidovat, ale také zvážit dočasné omezení přístupu během dovolených. Důležité je rovněž pravidelné školení zaměstnanců v oblasti kybernetické bezpečnosti, které upozorní i na rizika spojená s prací na dálku během volna. Je třeba také jasně definovat pravidla pro používání firemních zařízení mimo kancelář a zajistit jejich dodržování. Vhodná je také implementace nástrojů pro sledování a analýzu aktivity uživatelů a zařízení pro včasné odhalení potenciálních hrozeb.Práce na dálku nebo během dovolené s sebou nese významná kybernetická rizika, která mohou ohrozit nejen jednotlivce, ale i celé organizace. Je důležité, aby si zaměstnanci i zaměstnavatelé tato rizika uvědomovali a přijali opatření k jejich zmírnění. Dodržováním základních zásad kybernetické hygieny, jako je používání VPN, aktualizace softwaru a obezřetnost při práci s e-maily, mohou zaměstnanci chránit sebe i svého zaměstnavatele. Společnosti by zase měly implementovat robustní politiky a kontrolní mechanismy, aby minimalizovaly rizika spojená s prací na dálku. Pouze společným úsilím a neustálou ostražitostí můžeme čelit výzvám kybernetické bezpečnosti v éře neustálého propojení.Více informací:Pro další informace o alianci All4Cyber, jejích službách, řešeních a nadcházejících aktivitách, navštivte www.all4cyber.cz, LinkedIn, X nebo nás kontaktujte na info@all4cyber.cz.O alianci All4CyberAll4Cyber je aliance firem poskytujících řešení v oblasti kybernetické bezpečnosti. Vznikla spojením renomovaných společností: Antesto, CNS, DATASYS, DATRON, IdStory a TeskaLabs. Aliance poskytuje komplexní řešení kybernetické bezpečnosti pro soukromý i veřejný sektor, a to v souladu s platnou legislativou v čele s požadavky nové směrnice NIS2 a ZKB. Aliance se zavázala ke spolupráci, vzájemnému předávání zkušeností a šíření osvěty o komplexním tématu kybernetické bezpečnosti.Kontakt pro média:Mariana Pohlová PR & mediaE-mail: mariana@tempusmedia.czwww.all4cyber.cz