Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 17.04.2025 || EUR 25,010 || JPY 15,447 || USD 22,024 ||
sobota 19.dubna 2025, Týden: 16, Den roce: 109,  dnes má svátek Rostislav, zítra má svátek Marcela
19.dubna 2025, Týden: 16, Den roce: 109,  dnes má svátek Rostislav
DetailCacheKey:d-934491 slovo: 934491
---=1=---

Čas načtení: 2024-05-28 10:46:23

Bugatti postaví zákazníkům benzínku doma, když to bude nutné

Šéf automobilky Bugatti věří v další budoucnost spalovacích motorů, které mohou využívat například syntetická e-paliva. Kvůli jejich distribuci si umí představit i stavbu čerpacích stanic u zákazníka.

\n
---===---

Čas načtení: 2021-10-25 14:05:33

Zašmodrchané řetězce III. – čipy aneb Proč automobilky nečeká právě lehká zima

Načasování události opravdu nemohlo být lepší: v březnu 2021 vyhořela v Japonsku továrna na čipy firmy Renesas. Jednalo se o specializované čipy pro automobilový průmysl. Efekt nebyl okamžitý, protože Renesas měl ještě určitou zásobu čipů na skladě. Ředitel severoamerického Volkswagenu, zpovídaný v tomtéž článku, vyjádřil naději, že do podzimu se situace zklidní. Podzim je tady a situace se nezklidnila; naopak, odhady, o kolik peněz letos automobilky přijdou, se postupně zvyšují. Konzultantská firma AlixPartners předpovídala v lednu 2021, že letošní globální výpadek v tržbách automobilových firem bude 60,6 miliardy dolarů. V květnu upravila svůj odhad na 110 miliard dolarů a v září na 210 miliard dolarů (jsem zvědav, co budou říkat v listopadu). Pěkná částka, zhruba srovnatelná s HDP celé České republiky. A nedostatek čipů je jedním z nejdůležitějších faktorů. Úplně rozdílné čipy Kořen problému je hlavně ve vzájemné nezastupitelnosti jednotlivých čipů. Chips jsou v britské angličtině i bramborové hranolky, naprosto uniformní produkt. A laik může při pohledu na hromádku zubatých čtverečků, které vypadají všechny podobně, snadno dospět k názoru, že s počítačovými čipy je to stejné jako s těmi hranolky: když jedna značka došla, prostě použij jinou. V tomto případě tedy: Renesasu vyhořela továrna? Přejděte na Intel! (Slavný Intel už teď nějakou dobu své vlastní čipy ani nevyráběl a outsourcoval jejich fyzickou produkci do jiných továren. Pod vedením nového ředitele Pata Gelsingera ale vzniká nová továrna nedaleko města Phoenix v Arizoně.) Není to tak jednoduché. Dokonce ani čipy určené k témuž účelu – dejme tomu do notebooků – nelze úplně hladce zaměňovat mezi sebou, nepatří-li k téže výrobní řadě téhož výrobce. A chcete-li mít v počítači AMD místo Intelu, znamená to vyměnit celou základní desku. No, a v případě automobilů se čipy používají ve zcela odlišném kontextu a architektuře než v počítačích nebo mobilech, což znamená, že jde o úplně jiné čipy. Počítače a mobily jsou vysoce centralizované stroje – mají hlavní procesor (CPU), který je jejich mozkem a srdcem. Požadavky na CPU jsou hlavně dva: procesor musí být rychlý, aby si uživatel nestěžoval na pomalost svého přístroje, a nesmí přitom žrát příliš mnoho energie, aby přenosná zařízení nějakou dobu vydržela jet i na baterii a nerozžhavila se člověku v ruce (nebo na klíně). Naproti tomu víceméně nikoho nezajímá, jestli taková CPU dokáže fungovat v –50 nebo +70 stupních Celsia, případně jestli snese intenzivní vibrace nebo prach, protože za normálních okolností lidé používají svoje počítače a mobily v poněkud civilizovanějších podmínkách. (Tady je ale nutno upozornit, že existuje speciální třída takzvaných houževnatých notebooků, které lze používat ve sprše, házet z okna, sprejovat yperitem nebo přejíždět autem. Bohužel jsou taky adekvátně drahé a těžké.) To, že zákazník vyžaduje rychlé a úsporné procesory, vede mezi výrobci k technologickým závodům. Vývoj v procesorech jde velmi rychle dopředu, asi nejrychleji ze všech technických oborů. Tři roky starý procesor už začíná být malinko zastaralý a po deseti letech jde o muzeální záležitost, vzbuzující soucitné pohledy u počítačových fanatiků. Automobilky žijí v úplně jiném světě, kde čas běží odlišným tempem. Tři roky staré auto je zánovní a po deseti letech stále ještě nepatří do šrotu. Jednotlivé čipy, které kontrolují například vstřikování paliva, ABS nebo stěrače, nemusejí být rychlé ani extrémně úsporné, ale musejí být odolné vůči nepříznivým podmínkám a vydržet v nich fungovat dlouho. Selhání jednoho čipu nesmí způsobit kaskádu chyb u ostatních atd. Zkrátka to, co nechcete, je, aby se vám palubní počítač „zhroutil“ a zastavil auto přímo na dálnici, jako se prý teď stalo jedné hypermoderní Tesle (majitel přežil). Automobilky nemají na výběr moc možností To znamená, že do aut se typicky dávají čipy „staré, ale osvědčené“, z technologického hlediska ovšem velice zastaralé. Udržovat výrobní linky pro takové staré čipy je pro většinu výrobců nevýhodné. Raději by vyráběli a prodávali moderní čipy pro počítače, tablety, grafické karty atd., se kterými jsou spojeny nejenom vyšší marže, ale i vyšší prestiž v oboru. (Což je nezanedbatelné! Geekové jsou dost hierarchická komunita a platí to i o šedovousých inženýrech sedících ve správních radách firem.) A také je po nich větší poptávka, protože spotřební elektroniky se ročně vyrobí mnohem více než aut. Tak například čínský Foxconn má kapacitu vyrobit půl milionu iPhonů za jeden den, a to je jen jedna (i když velká) firma mezi tisíci dalšími; pro srovnání, všechny automobilky světa dokázaly v roce 2019, na historickém vrcholu produkce, vyrobit za den asi 300 tisíc nových aut. A zde nastává jeden z mnoha problémů se zásobováním čipy, který se podle mého názoru potáhne ještě minimálně rok. Automobilkám se nechce do toho, přizpůsobit svá auta k použití nejnovějších čipů ARM, Intel, AMD, M1 a tak dále; částečně proto, že je to drahé, ale také proto, že jim úplně nedůvěřují. A výrobci, kteří byli dříve ochotni tento „zastaralý segment“ obsluhovat, se mezitím přeorientovali na lukrativnější zboží. Nedůvěra je totiž oboustranná. Když velké automobilky na začátku covidové epidemie usoudily, že se propadne zájem o nová auta, některé z nich jednostranně a velice krátkozrace zrušily svoje již dohodnuté objednávky čipů. To je přesně ten druh miliardového podrazu, který uděláte jenom jednou, načež se s vámi bude každý bát obchodovat. A zejména kvůli vám nepostaví novou specializovanou fabriku na zastaralé zboží, které by v případě dalšího „podrazu“ neměl komu prodat. Popravdě řečeno si myslím, že v téhle situaci mají automobilky jen dvě možnosti dlouhodobého řešení své současné prekérní situace. * Buď si postaví vlastní čipovou továrnu, třeba i nějak kartelově, jenže to se nedá udělat za den a bude to trvat odhadem dva roky, jestli vůbec tak rychle. (Pro srovnání: dvě nové továrny, které teď za 20 miliard dolarů staví zkušený veterán oboru Intel v Arizoně a o kterých byla řeč na začátku článku, dosáhnou plné produkční úrovně roku 2024.) * ¨Nebo skutečně předělají současné modely aut k použití moderních čipů určených pro mobily nebo tablety a přizpůsobí se rychlému až hektickému tempu technologického pokroku ve zbytku křemíkového světa. To nebude o moc rychlejší, protože taková upravená auta musejí, mimo jiné, projít důkladnými bezpečnostními zkouškami. Tak jako tak bych teď odhadoval, že automobilové firmy včetně naší Škody čeká velice krušná zima a možná i příští jaro. S adekvátními dopady na českou ekonomiku. Začne-li někdo jako Škodovka hrozit krachem, bude je z toho nová vláda muset vytáhnout, dost pravděpodobně opět na dluh. (Ostatně: Pat Gelsinger, ředitel Intelu, vyjádřil názor, že obecný nedostatek čipů potrvá do roku 2023. To ovšem není zrovna nestranný jedinec.) Co se stane? Mluvili jsme hlavně o automobilkách, ale problémy s nedostatkem čipů panují i v celém IT průmyslu. Jednou z příčin je obtížná covidová situace v Malajsii. Je celkem všeobecně známo, že hlavním hráčem ve výrobě těch špičkových čipů je tchaj-wanská firma TSMC, jejíž nejdůležitější továrny stojí přímo na Tchaj-wanu. (Mimochodem, TSMC založil v 80. letech inženýr jménem Morris Chang, kterého krátce předtím jeho bývalý zaměstnavatel, Texas Instruments, začal neoficiálně postrkávat do důchodu s tím, že ve 52 letech už pomalu patří do starého železa. Byl to katastrofálně mylný odhad; ve své nové firmě byl Chang ředitelem až do 87 let a za tu dobu nechala TSMC firmu Texas Instruments daleko za sebou.) Jenže tam se ty čipy vyrábějí jen „nahrubo“, tj. jejich struktura se vypálí a vyleptá do křemíku. Pak se tyto polotovary zabalí a putují do Malajsie, kde jsou firmy specializující se na konečné zapouzdření a testování čipů, nejenom těch od TSMC, ale všech možných; tato práce vyžaduje stále ještě hodně lidské pozornosti a nedá se úplně automatizovat. Ale právě Malajsie zažila letos v létě velké lockdowny kvůli covidu, při kterých se provoz těchto továren zastavil. Tím pádem došlo k dalšímu „zakuckání“ výrobních řetězců v polovodičovém průmyslu. Teď se situace konečně zlepšuje. Je to ale další ilustrace toho, jak těžké je zajistit hladký chod tak složité branže, jako je výroba čipů. Mluvil jsem nedávno s jedním ekonomem právě o čipech. Vyjádřil přesvědčení, že trh se o to postará. Ano, ale bude to trvat dlouho, protože i když několik velkých firem jako Samsung a Intel investuje do svých výrobních kapacit, jejich uvedení do provozu bude trvat roky; úzkým hrdlem je jak nutnost sehnat specializované vybavení, tak omezený počet odborníků na trhu práce. Za tu dobu mohou další firmy vyhladovělé nedostatkem čipů zkrachovat klidně třikrát. Zajímavá otázka je i ta, co se vlastně stane potom. Dejme tomu, že všechny ty současné plány na strategickou výstavbu dalších čipových továren v Japonsku, USA, EU a tak dále se uskuteční. Nebude pak té celkové výrobní kapacity pro změnu příliš? A nestane se z dosud ziskového polovodičového průmyslu další moloch podporovaný státními dotacemi jen pro to, aby se důležité továrny opět nezavřely a výroba neodstěhovala jinam? No, to budeme řešit roku 2025.   Převzato s laskavým svolením autora z jeho webu, na kterém kromě tohoto článku najdete další texty o politice a společnosti. Knihy Mariana Kechlibara si můžete objednat ZDE. {loadmodule mod_tags_similar,Související}

Čas načtení: 2024-06-04 09:10:37

Čínské automobilky v Evropě? První z nich už tady zavírá své oficiální zastoupení

Že čínské automobilky zválcují ty evropské? Ono to tak jednoznačné rozhodně nebude. Přestože teď dokáží nabídnout zajímavější ceny než zavedené evropské automobilky, nebude to tak stále. Evropa – podobně jako Amerika – totiž vážně uvažuje o zavedení vysokých cel na dovoz čínských elektromobilů, což by čínská auta výrazně prodražilo. Zastoupení automobilky Great Wall Motors tak […]

Čas načtení: 2024-06-03 13:14:47

Automobilky Mazda, Subaru a Toyota potvrdily, že pracují na nové generaci spalovacích motorů

Automobilky Mazda, Subaru a Toyota společně oznámily plán spolupracovat na nové generaci spalovacích motorů. Chtějí tak vytvořit pohonné jednotky nové generace, které budou lépe spolupracovat s elektromotory, bateriemi, se syntetickými palivy a s biopalivy. Nechtějí všechno vsadit pouze čistě na elektromobilitu. Na společné tiskové konferenci se před pár dny všechny tři japonské automobilky zavázaly k […]

Čas načtení: 2021-05-12 08:49:11

Čipový hladomor

Na trhu je nedostatek počítačových čipů. Na rozdíl od toaletního papíru nelze úplně snadno zvýšit jejich výrobu. Co s tím? Světové automobilky si stěžují na nedostatek čipů. Problém dorazil i do České republiky, kde Škoda Mladá Boleslav začala „odkládat“ nedodělané vozy na pronajatou plochu letiště v Hradci Králové; k jejich dokončení scházejí čipy. Zdražily i některé počítačové součástky, třeba grafické karty. Svět se zajímavým způsobem změnil. Dříve se za kritickou součást ekonomiky považovala ropa, na jejíž produkci a dovozu byly nejvyspělejší státy světa silně závislé. Nedávné dějiny Perského zálivu podle toho také vypadaly, jedna invaze a válka střídala druhou. Dnes to vypadá, že ropu na seznamu nejdůležitějších obchodovatelných komodit světa vystřídaly právě čipy. Na rozdíl od ropy ovšem nelze nedostatek čipů řešit jejich těžbou v Texasu či v obou Dakotách. A největší producent světa sídlí a vyrábí v místě, které z hlediska světové politiky taky není zrovna poklidnou zahradou. Na Tchaj-wanu. (Některé továrny TSMC jsou i mimo Tchaj-wan, ale know-how a výroba nejpokročilejších modelů se koncentruje právě tam.) Velice zajímavá situace, není-liž pravda? Budou z toho další invaze a války, nebo budou velmoci chodit kolem největších továren po špičkách? Automobilky zaspaly Omezíme-li se konkrétně jen na automobilky, ty si za svoji situaci mohou tak trochu samy. Loni totiž zrušily velkou část svých objednávek čipů, protože se v covidové epidemii obávaly poklesu odbytu nových aut. A protože princip dodávek „Just in Time“ (JIT) je v automobilové branži svatý, neměly zásoby pro okamžik, až se výroba zase obnoví. Jenže JIT vyrostlo v dost specifických podmínkách, kdy gigantická automobilka může svým subdodavatelům nadiktovat, co se jí zachce, a oni nejsou v pozici něco namítat. Vyrábíte-li nějakou vysoce specializovanou součástku pro jeden koncern, má vás ten koncern obchodně v hrsti, i když jste formálně nezávislé s. r. o. A zavolá-li vám jejich manažer a řekne „skákat“, budete skákat pěkně podle rozkazu; snaživější typy si rovnou pořídí trampolínu. Velké automobilky zkrátka nejsou příliš zvyklé slyšet od svých dodavatelů slovo „ne“. Najednou si zvykat musejí, protože když teď zase stoupla poptávka po autech, přišly automobilové firmy za výrobci čipů a zjistily, že … kapacita výroby je plně vytížená, protože o co menší byla poptávka po autech, o to více se za epidemie prodalo počítačového vybavení všeho druhu. „Čipaři“ mají zákazníků plno, sotva je stíhají uspokojovat, a automobilové továrny se musejí zařadit do fronty a čekat, až se výrobní linky zase uvolní. S vyhlídkou na dodávky čipů až za dlouhé měsíce. Přitom je zajímavé, že zrovna Toyota, která svého času koncept „Just in Time“ razila jako první, s nedostatkem čipů zatím problém nemá. Má totiž svoje vlastní rezervy. Příčina je ta, že po japonském cunami roku 2011 měli v Toyotě svoje vlastní zásobovací problémy, které zbytek světa neřešil. Po jejich zvládnutí prostudovali svoje zásobovací řetězce, identifikovali všechna slabá místa a došli k názoru, že mít zásobu čipů pro strýčka Příhodu je dobrá věc. A to se jim nyní velice vyplatilo. Nejmodernější čipy vyrábějí jen dvě firmy Můžeme se jemně posmívat krátkozrakým automobilkám, ale fakt je, že v problémech nejsou zdaleka samy. Vězí v něm i spousta dalších podniků. Aniž by to bylo navenek moc vidět, různé dříve mechanické součástky (termostaty, časovače, spínače) byly během posledních dvaceti let nahrazeny elektronikou. Pro dopravního inženýra z roku 1960 by určitě bylo překvapením, kolik čipů má dneska taková moderní tramvaj, a že jsou potřeba i k elementárním úkonům typu otevírání dveří. To samé se týká vysavačů, varných desek, praček, toustovačů atd., atd. Dříve kompletně mechanické stroje se změnily ve specializované roboty, i když jejich vnější forma zůstala podobná. Někteří inženýři ten vývoj chválí, jiní zase říkají „starý dobrý parní stroj“, ale vesměs se shodují na tom, že je to globální trend, se kterým se nedá nic moc dělat. Tím pádem teď vázne výroba spousty produktů. U současného nedostatku čipů by se dalo teoreticky čekat, že se tu otevře brána pro další konkurenty – výrobce, kteří využijí zvýšené poptávky a růstu cen k tomu, aby začali dodávat. Prakticky zůstaly v elitní skupině výrobců těch nejmodernějších čipů už jen dvě firmy – korejský Samsung a tchaj-wanská TSMC. Třetí možný kandidát, americký Intel, poněkud technologicky pokulhává, i když teď v Intelu vyměnili ředitele a pokusí se zpoždění zase dohnat. Všichni ostatní výrobci hrají druhou a nižší ligu. Proč? Protože vyrábět čipy, zvlášť ty špičkové, vyžaduje vložit obrovskou finanční investici do továrny, jejíž vybavení každých pár let zastará, a ještě navíc sehnat kvalitní inženýry se zkušenostmi z praxe, kterých se po světě nepoflakují žádné stovky a tisíce, a které, když už vůbec hledají novou práci, se vám samozřejmě nejprve pokusí „vyfouknout“ právě ten Samsung, TSMC nebo Intel. To jsou tak masivní překážky pro vstup na trh, že je jen tak někdo nepřekoná. Stojí za povšimnutí, že v té nejvyšší kategorii výrobců čipů zatím nefiguruje žádná čínská firma; patrně je postup na tuto úroveň těžký i pro Čínu, která má zdrojů dost. Bohužel tam není ani žádná firma evropská, i když drobnou útěchou může být, že aspoň supersložité vybavení pro EUV litografii se vyrábí v Nizozemsku. Intel prý nedávno nabídnul EU, že postaví továrnu na čipy na evropské půdě, pokud na ni dostane dotaci osm miliard eur. V Americe, která začíná být ze strategické situace také poněkud nervózní, investuje Intel do dvou továren 20 miliard dolarů. Ochrání Tchaj-wan výroba čipů před Čínou? Zajímavá otázka je, nakolik by stavba nějaké nové továrny na opačném konci světa vůbec proti této strategické závislosti pomohla. Toto není pěstování kaučukovníku, které se dá provozovat nezávisle na zbytku světa. Výroba čipů má také svůj vlastní logistický řetězec, který se vesměs koncentruje v jihovýchodní Asii, protože právě zde se nacházejí ty současné továrny. Kdyby se tam přece jen něco semlelo, dokázala by izolovaná továrna na jiném kontinentě vyrábět i nadále, aniž by z krizové oblasti něco důležitého dovážela? Těžko říci; i technologický gigant Apple narážel při pokusu vyrábět notebooky Mac Pro v Americe na takové detaily, jako že nikdo z amerických výrobců nebyl schopen dodat určitý typ šroubků v adekvátním množství. Zjišťovat něco takového až pod tlakem krize by jistě byla velká zábava. Na druhou stranu, ono to z hlediska těch velmocenských vztahů mezi Čínou a Amerikou může být i dobře. Tenhle druh křehkosti obchodních řetězců funguje oběma směry. Pokud víte, že nějakou tu fabriku musíte dobýt zcela netknutou včetně lidí, a víte také to, že protivník ji v případě hrozící porážky zničí a ty lidi si bude hlídat, máte důvod se do té invaze nepouštět a omezit se na obvyklé diplomatické výhrůžky. Na třetí stranu, když se člověk podívá, jak svého času Německo a Rakousko-Uhersko vklopýtaly do první světové války, i když věděly, že jim hrozí odříznutí od světového námořního obchodu, a tím pádem od 90 procent zdrojů planety, tak ten racionální optimismus není možná úplně na místě.   Převzato s laskavým svolením autora z jeho webu, na kterém kromě tohoto článku najdete další texty o politice a společnosti. Knihy Mariana Kechlibara si můžete objednat ZDE. {loadmodule mod_tags_similar,Související}

Čas načtení: 2024-04-18 05:06:49

Přísné flotilové emise automobilky nesplnily. Pokuty byly i několikamiliardové

Výrobci aut, kteří se nevešli do maximálního flotilového limitu 95 gramů CO2 na kilometr, musí EU zaplatit pokuty za každý gram CO2 nad tento limit za každé prodané vozidlo. Automobilky samozřejmě tyto pokuty přenesou na zákazníky, takže některé z jejich aut zdražily i o vyšší desetitisíce korun. Už v roce 2020 měly automobilky působící v […]

Čas načtení: 2025-02-19 05:06:50

Nejvíce vyhledávané automobilky na internetu v roce 2024: dominují Toyota, Tesla a BMW

Vybavíte si, jaká auta a automobilky jste loni na internetu vyhledávali nejvíce? Možná jste vyhledávali totéž, co ostatní lidé. Zajímá vás, jaké automobilky bylo v loňském roce celosvětové nejvyhledávanější? A jak se tento trend v průběhu času mění? Přehled nejvyhledávanějších automobilových značek za rok 2024 sestavila společnost Compare the Market, která se zaměřila i na […]

Čas načtení: 2024-03-04 07:07:30

Rolls-Royce Arcadia Droptail je kabriolet, který si objednal konkrétní zákazník. Vznikne jen tento jediný kus

Společnost Rolls-Royce Motor Cars s nadšením odhaluje Rolls-Royce Arcadia Droptail, skvostné zakázkové ztvárnění vrcholného klidu z dílny Coachbuild. Vůz je ztělesněním tichého vzdoru, oslavuje čistotu tvarů a přírodních materiálů a zároveň slouží jako provokující vyjádření osobního vkusu klienta. Vůz Arcadia Droptail si na zakázku nechal postavit zákazník, který má blízký vztah k architektuře a designu, … Rolls-Royce Arcadia Droptail je kabriolet, který si objednal konkrétní zákazník. Vznikne jen tento jediný kus Pokračovat ve čtení »

Čas načtení: 2024-03-30 14:14:35

Kyberbezpečnost aut je čím dál důležitější. Je to těžký úkol pro automobilky i pro řidiče

Z moderních aut se stala neustále připojená elektronická zařízení, která sbírají a zpracovávají množství dat. Proto sílí nutnost vozy i v tomto ohledu chránit. Úkol je to hlavně pro výrobce, ale obezřetný musí být také uživatel. Automobilky se v uplynulých letech musely naučit pracovat s další disciplínou: kybernetickou bezpečností svých vozů a IT ekosystémem kolem […]

Čas načtení: 2024-05-16 16:46:54

Šéfem kolínské Toyoty bude poprvé Čech

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane Robert Kiml, dosavadní viceprezident pro výrobu. Doposud funkci zastával Koreatsu Aoki, který zůstane na pozici výkonného poradce top managementu. Kiml bude prvním Čechem ve funkci prezidenta kolínské automobilky. Ve čtvrtek o tom informoval mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

Čas načtení: 2024-06-03 09:10:12

Volkswagen plánuje vyrábět levnější auta. Musí být konkurencí i pro levné čínské automobilky

Už řadu měsíců se ozývají ti, kteří varují před čínskými automobilkami, které by mohly hodně zamíchat kartami evropského (nejen) elektrického automobilového průmyslu. Tradiční automobilky totiž produkují stále to stejné – zjednodušeně řečeno poměrně drahá auta. Oproti tomu ty čínské zase auta levná, ale přesto moderní. Byť v jejich případě je minimálně diskutabilní to, jak pracují […]

Čas načtení: 2024-06-21 07:08:09

Jaguar F-Type končí a končí s ním i spalovací motory. Poslední vyrobený kus skončí ve vlastní sbírce automobilky

Poslední Jaguar F-Type, sportovní vůz vyrobený ve výrobním závodě automobilky v Castle Bromwichi, bude zařazen do sbírky Jaguar Heritage – přesně 50 let od chvíle, kdy z výrobní linky sjel poslední Jaguar E-Type. Poslední F-Type je kabriolet s pětilitrovým V8, v zelené barvě Giola, s černou střechou a koženým interiérem Tan Windsor – podobně jako […]

Čas načtení: 2024-09-24 06:36:22

Německé automobilky na pokraji kolapsu, co to znamená pro českou ekonomiku?

Dlouho se o tom hovořilo, ale mnozí doufali, že se tomu nakonec vyhneme. Nyní je však realita nevyhnutelná. Německé automobilky čelí vážným problémům, což negativně ovlivňuje nejen německou ekonomiku, ale... The post Německé automobilky na pokraji kolapsu, co to znamená pro českou ekonomiku? first appeared on Objevit.cz: IT magazín, zprávy a novinky ze světa IT.

Čas načtení: 2024-09-27 17:17:03

Ford označuje čínské automobilky za „existenciální hrozbu“ a přiznává: „Jsou před námi.“

Doby, kdy byly čínské automobilky terčem posměchu, jsou pryč. Už dávno neplatí, že by hromadně kopírovaly designy zavedených značek, dnes však mají svá velká designová centra a zlepšily se i technicky a technologicky. Díky přístupu k levné pracovní síle a surovinám, o kterých mezinárodní výrobci aut mohou jen snít, se z čínských automobilek stala auta, […]

Čas načtení: 2024-09-28 11:00:56

Další rána pro evropské automobilky, nebo možnost jejich záchrany? Trump je všechny chce dostat do Ameriky

Evropští výrobci aut to v posledních letech nemají jednoduché. Nejdříve pandemie koronaviru, posléze inflace snad v každém státě k tomu zákaz prodeje aut se spalovacími motory, který se blíží mílovými kroky. Přidejme k tomu zákazníky, kteří nestojí o elektromobily a levnou čínskou konkurence a asi každému je jasné, že evropské automobilky mají mnoho důvodů k trápení a finanční nejistotě. A […]

Čas načtení: 2024-09-30 15:07:16

Drastické ztráty v Číně: Německé automobilky bojují o přežití!

Německé automobilky BMW, Mercedes-Benz a Porsche zažívají prudký pokles prodejů v Číně, kdysi jejich klíčovém trhu. Jak se s problémem vypořádají a co to znamená pro jejich budoucnost? Článek Drastické ztráty v Číně: Německé automobilky bojují o přežití! z webového portálu Finex.cz.

Čas načtení: 2024-10-16 06:30:54

Tyto automobilky už brzy přidají podporu pro odemykání aut iPhonem

Apple umožňuje uložení digitálních klíčů od auta do aplikace Peněženka Podpora se nyní rozšíří do tři nové automobilky, konkrétně Audi, Polestar a Volvo Kdy podpora dorazí a o jaké konkrétní modely půjde prozatím netušíme Aplikace Peněženka na operačním systému iOS neslouží pouze k ukládání platebních karet, vstupenek a jízdenek. V zahraničí do ní lze běžně uložit například dlouhodobé jízdenky do MHD, klíče od vašeho domu, občanský průkaz nebo dokonce klíče od auta. Řada automobilek totiž nabízí možnost odemykat vozidla s pomocí digitálních klíčů, které mají majitelé k dispozici ve svých chytrých zařízeních, přičemž Apple tuto možnost podporuje také. Přečtěte si celý článek Tyto automobilky už brzy přidají podporu pro odemykání aut iPhonem

Čas načtení: 2024-11-04 17:18:35

Ministr dopravy Kupka odmítá sankce pro automobilky za porušení limitů CO2. Vyzve EU, ať je zruší

Evropské automobilky to v současné době nemají moc jednoduché. A příští rok jim už tak náročnou situaci zhorší sama EU. Výrobcům působícím v Evropě totiž hrozí, že od příštího roku možná nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy. A to znamená přísné a drahé sankce. Český ministr dopravy Martin Kupka společně s italským protějškem proto tento týden […]

Čas načtení: 2024-12-01 17:00:22

Škoda Karoq měla skončit bez nástupce. Zdá se, že díky dobrému hospodaření automobilky dostane novou generaci

V automobilovém světě je dnes opravdu složité cokoliv odhadovat. Přestože si EU stojí za koncem spalovacích motorů v roce 2035 tak, jak je dnes známe, zákazníci ukazují, že elektromobily kupovat nechtějí. Respektive je nechtějí kupovat, pokud na ně nedostanou nějakou pobídku například ve formě dotace. V souvislosti se zákazem spalovacích motorů ovšem automobilky v minulosti […]

Čas načtení: 2024-12-05 05:06:31

Aby automobilky splnily požadavky EU na snížení emisí, museli by zákazníci začít enormně kupovat elektromobily

Jakkoliv se Česko, ale třeba také Itálie snaží minimálně zmírnit zákaz prodeje spalovacích aut v EU a zároveň velmi přísně nastavené emisní limity, zatím to nevypadá dobře. EU si stále stojí za svým a pro ty značky, které emisní normy a limity nesplní, plánuje opravdu vysoké pokuty. Co by ale vlastně tuzemské automobilky musely udělat, […]

Čas načtení: 2025-03-04 01:02:00

Kupka: Vláda bude usilovat o pětileté období pro emisní pokuty automobilkám

Česká vláda bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky podle návrhu Evropské komise měly vykazovat plnění emisních cílů, ze tří na pět let. ČTK to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Reagoval tak na oznámení předsedkyně Evropské komise (EK) Ursuly von der Leyenové, podle které komise navrhne úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle ní měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok. Vláda bude vyvíjet další tlak na přehodnocení Green Dealu, uvedl premiér Petr Fiala (ODS) na síti X. Podle nošovické automobilky Hyundai by větší smysl mělo pětileté období, ale vítá v tomto směru jakoukoli úpravu.