Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 17.04.2025 || EUR 25,010 || JPY 15,447 || USD 22,024 ||
sobota 19.dubna 2025, Týden: 16, Den roce: 109,  dnes má svátek Rostislav, zítra má svátek Marcela
19.dubna 2025, Týden: 16, Den roce: 109,  dnes má svátek Rostislav
DetailCacheKey:d-929802 slovo: 929802
Dopravní podnik hlavního města Prahy - změny ve vozovém parku autobusů

Garáž Klíčov odstavila na likvidaci autobus SOR NB 18 City ev.č. 6736.

---=1=---

Čas načtení: 2020-03-26 15:11:22

Kverulant.org: Přestaňte obírat pražský dopravní podnik o desítky milionů korun

Kverulant odhalil rozsáhlé vyvádění peněz z pražského dopravního podniku prostřednictvím advokátní kanceláře ROWAN LEGAL. Vrcholný management pražského dopravce podepsal několik smluv na poskytování nejrůznějších právních služeb. Každý kontrakt obsahoval ustanovení omezující maximální částku, kterou mohou právníci za danou službu fakturovat. Pak byl uzavřen nenápadný dodatek, jímž bylo toto omezení zrušeno. Kverulant vyzval Radu hlavního města Prahy k zastavení tohoto tunelu, vyhození viníků a k podání trestního oznámení.  Ve druhé polovině roku 2017 uzavřel Dopravní podnik Praha (DPP) nejméně tři smlouvy na poskytování právních služeb s advokátní kanceláří ROWAN LEGAL. První dvě se týkají právních služeb v souvislosti se zajištěním servisu vozů metra za 14,6 miliardy korun, které byly zadány bez výběrového řízení. V prvním případě jde o smlouvu na poskytování právních služeb „Full Service vlaků metra M1 2020 ÷ 2034“.  Za tímto málo srozumitelným názvem se skrývá servis 53 vlaků na trase metra C u společnosti Siemens za přibližně 7,5 miliardy korun. V článku 4.1. této smlouvy byla ujednána hodinová sazba ve výši 2500 Kč bez DPH. V článku 4.3. bylo stanoveno, že „celková částka smluvní odměny zaplacená Dodavateli na základě této smlouvy může činit maximálně 2.000.000,- Kč bez DPH“. Protože maximální částka, kterou mohli advokáti fakturovat, byla takto omezena, nemuselo být provedení právních služeb soutěženo. V srpnu 2018 byl uzavřen nenápadný dodatek, který pouze zrušil článek 4.3., a vyvádění peněz mohlo začít. Tak bylo do listopadu 2019 vyfakturováno celkem více než 8,3 milionu korun, resp. 10,1 milionu včetně DPH. A pokud nebude tato smlouva ukončena, bude fakturování pokračovat až do roku 2034. Stejné podvodné schéma bylo uplatněno u smlouvy na „Full Service vlaků metra 81-71 pro období 2019-2033“. Jde o servis 93 vlaků na trase A a B společností Škoda Transporation za 7,5 miliardy korun.  I v tomto případě byla limitní cena zakázky ve výši dva miliony korun zrušena nenápadným smluvním dodatkem. Následně bylo jen do října 2019 z DPP vyvedeno více než 5 milionů korun. Pokud se nic nestane, bude vyvádění peněz pokračovat až do roku 2033. Třetím konkrétním případem, který se Kverulantovi podařilo zadokumentovat, je smlouva na právní služby v rámci projektu „MODERNIZACE PROTICHEMICKÉHO VAROVNÉHO SYSTÉMU“. I zde byla smluvním dodatkem zrušena maximální cena zakázky, naoko dohodnutá na 0,5 milionu korun. Následně bylo jen do konce roku 2019 z DPP vyvedeno více než 2,2 milionu korun. Celkem bylo v těchto zadokumentovaných případech zatím namísto 4,5 milionu korun (5,4 včetně DPH) vyfakturováno 17,4 milionu korun. Tedy více než třikrát tolik. Jenže Dopravní podnik uzavřel s advokáty ROWAN LEGAL smlouvy za celkem 40,2 milionu korun. Pokud by na všechny tyto smlouvy byl uplatněn stejný kriminální model, tak by z dopravního podniku bylo vyvedeno závratných 155 milionů korun. Všechny výše uvedené dodatky uzavřel 17. srpna 2018 za Dopravní podnik tehdejší předseda představenstva a generální ředitel Martin Gillar a místopředseda představenstva Ladislava Urbánek. Martin Gillar se ředitelem a předsedou představenstva podniku stal v první polovině roku 2016. Do funkce ho dosadilo hnutí ANO. Po volbách 2018 byl na konci roku nahrazen novým ředitelem Petrem Witowskim. Na odchodnou tehdy Gillar dostal více než dva miliony korun. Šlo prý o částku, na kterou měl nárok podle své manažerské smlouvy. Místopředseda představenstva a zároveň dopravní ředitel Ladislav Urbánek však tehdy vyměněn nebyl a ve funkci je stále. „Ve své funkci je dlouhodobě a v současnosti je podle mě nenahraditelný. Navíc nechceme destabilizovat dopravní podnik, proto veškeré personální změny musíme dělat s rozvahou,“ řekl tehdy další člen dozorčí rady a také náměstek primátora Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu / STAN). Ten zná prostředí v dopravním podniku dostatečně, neboť byl v dozorčí radě už v minulém volebním období, tehdy ještě jako nominant Trojkoalice (tehdy Zelení, STAN, KDU-ČSL). Za advokátní kancelář ROWAN LEGAL podepsal všechny uvedené smlouvy i následné dodatky jednatel Martin Janoušek. Ten měl 23. prosince 2019 tehdejšímu ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi nabídnout úplatek ve výši 1,5 milionu korun. Kremlík to řekl serveru Seznam Zprávy. ROWAN LEGAL získala na ministerstvu dopravy zakázky právě za Kremlíkova působení. Kremlík v ROWAN LEGAL dříve působil jako advokátní koncipient a podle informací deníku Zdopravy.cz na získání smluv pro ROWAN LEGAL velmi tlačil. Kverulant vyzval Radu hlavního města Prahy k zastavení tohoto tunelu. Podle jeho názoru by měl především dostat okamžitou výpověď dopravní ředitel Ladislav Urbánek. Ten by také měl být odvolán z postu místopředsedy představenstva. Souběžně s tím by měl jediný akcionář DPP, hlavní město Praha, zastavit plnění ze všech smluv se společností ROWAN LEGAL, nechat provést audit těchto smluv a podat trestní oznámení. Audit by měl vyčíslit škodu, ke které došlo, a ta by měla být vymáhána po všech členech statutárních orgánů, kteří za tento podvod nesou odpovědnost. Rada hlavního města by se také měla zamyslet na dalším působením radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) a od prosince 2018 předsedy dozorčí rady Dopravního podniku. Je těžké uvěřit, že by o vyvádění peněz nevěděl. A pokud nevěděl, měl by být odvolán pro neschopnost. Management pražských podniků je notorickým tunelářem veřejných rozpočtů. V roce 2013 si přichystal výjimečně předraženou zakázku na dodávku ostrahy svých objektů pro předem připravené vítěze. Kverulantovi se podařilo tento tunel odhalit, a v červnu 2015 dokonce i zastavit. Díky Kverulantovi tak Dopravní podnik, respektive daňoví poplatníci nepřišli o 110 milionů korun.  {loadmodule mod_tags_similar,Související}

\n

Čas načtení: 2024-10-16 18:51:00

Kauza pražského dopravního podniku: Obviněný Jan Marek odstoupil z představenstva plzeňské MHD

Jan Marek, který je podle médií mezi obviněnými v kauze veřejných zakázek Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), od úterý není místopředsedou představenstva Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Současně odstoupil z majetkové komise města, jejímž byl členem. ČTK to dnes řekl plzeňský primátor Roman Zarzycký (ANO). Podle něj byla v úterý večer doručena na magistrát Markova rezignace z obou funkcí. Plzeňský dopravní podnik je stoprocentně vlastněný městem. Jan Marek měl dnes vypnutý telefon.

\n

Čas načtení: 2024-03-13 12:39:00

Krajské ředitelství policie hlavního města Prahy, Kancelář ředitele

Žadatel si podal žádost dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve které žádal o poskytnutí kopií 23 oznámení o zahájení řízení týkajících se povolení zřízení a provozování reklamního zařízení, které obdržela Policie České republiky, Odbor služby dopravní policie - KŘP hlavního města Prahy v období mezi 1. 10. 2023 a 31. 12. 2023 od Magistrátu hlavního města Prahy, Odboru pozemních komunikací a drah, Oddělení silničního správního úřadu.

\n

Čas načtení: 2024-06-08 06:30:00

Cestu Pražanů k vodě a na chaty blokují uzavírky, z trasy na Slapy je úniková hra. A v létě bude ještě hůř

Česko čekají horké dny. Pražané, kteří by si chtěli zpříjemnit víkend výletem ke Slapské přehradě, ale narazí na citelné dopravní komplikace. Současná částečná uzavírka hlavního tahu z jihu hlavního města na Slapy, která komplikuje průjezd městysem Davle, se navíc začátkem prázdnin změní na uzavírku úplnou. Tím však výčet dopravních omezení ve vyhledávané rekreační oblasti ani zdaleka nekončí.

\n

Čas načtení: 2024-09-20 14:56:00

Výměna kolejí a výluka u nádraží v Brně. Podívejte se, kudy a jak pojedou šaliny

/TRASY LINEK/ Kvůli výměně kolejí bude o víkendu omezený provoz v Brně v blízkosti hlavního nádraží. „Jedná se o jednu výhybku u bývalého Čedoku a kousek kolejí u Wimbledonu," přiblížil dopravní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl omezení u hlavního nádraží a na travnatém pásu mezi zastávkami Nové sady a Soukenická. Provoz tramvají bude omezený na první a druhé koleji v Nádražní ulici od sobotních osmi hodin a pětadvaceti minut ráno do osmi hodin večer, v neděli platí výluka do půl páté odpoledne.

\n

Čas načtení: 2024-11-27 14:00:00

Pražská tramvajová trať Počernická získala povolení od DESÚ

Stavba pražské tramvajové trati Počernická má zatím nepravomocné stavební povolení od Dopravního a energetického stavebního ústavu (DESÚ). Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) o povolení požádal prostřednictvím společnosti Metroprojekt Praha koncem května. Trať má usnadnit propojení sídliště Malešice s centrem hlavního města.

\n

Čas načtení: 2024-12-23 10:09:00

Krajské ředitelství policie hlavního města Prahy, Kancelář ředitele

Žadatel si podal žádost dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve které žádal o poskytnutí informací ve znění žádosti: „… na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, si Vás dovoluji zdvořile požádat o poskytnutí opisů oznámení o zahájení řízení týkajících se povolení zřízení a provozování reklamních zařízení, jež Policie České republiky, Odbor služby dopravní policie - KŘP hlavního města Prahy, obdržela v období od 1. 7. 2024 do 30. 9. 2024 od Magistrátu hlavního města Prahy, Odboru pozemních komunikací a drah, Oddělení silničního správního úřadu.“

\n

Čas načtení: 2025-04-15 12:00:00

Praha si posvítí na trolejbusovou linku 176. Vypsala novou soutěž

Elektrifikovaná linka 176, kterou chystá Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP), získá nové osvětlení. Společnost Technologie hlavního města Prahy vypsala tendr v hodnotě 40 milionů korun na stavebně montážní práce na obnovu veřejného osvětlení. Lhůta pro podání nabídek je 5. května.

\n

Čas načtení: 2024-07-17 12:30:00

Nová tramvajová trať na pražský Strahov čeká na stavební povolení

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zažádal prostřednictvím společnosti Pragoprojekt o stavební povolení pro novou pražskou tramvajovou trať Malovanka – Strahov. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) začal žádost posuzovat začátek července.

\n

Čas načtení: 2024-10-02 13:00:00

Schváleno. Nová tramvajová trať na pražský Strahov má povolení

Nová pražská tramvajová trať mezi Malovankou a Strahovem získala povolení. O schválení stavby informoval 2. října Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Úřad začal žádost, kterou podal Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) prostřednictvím společnosti Pragoprojekt, posuzovat začátkem července. Trať by měla být podle pražského magistrátu a dopravního podniku hotová do roku 2027.

\n
---===---

Čas načtení: 2024-06-25 09:10:29

Tahle značka má přimět řidiče jezdit s obsazeným autem. Mohou pak „porušit“ dopravní předpisy

Dopravní značky se vyvíjejí, přicházejí stále nové a nové, ale u některých z nich nemusí být na první pohled jasné, co znamenají. V Německu mají ve vyhlášce i tuto dopravní značku, jejíž význam není na první pohled zcela jasný. Za určitých podmínek umožňuje vjíždět do autobusových pruhů i osobním autům. Dopravní značka zobrazuje auto se […]

Čas načtení: 2024-02-28 09:09:04

Neznámý vtipálek vyměnil dopravní značení na křižovatce u Prostějova. Hrozí mu vězení

Policisté musí čas od času řešit i poněkud kuriózní případy. A jeden takový, který může ale mít nebezpečné dopady, řeší už pár dnů u Prostějova. Zjistila totiž, že tam kdosi přehodil dopravní značení u jedné z tamních křižovatek. A úplně tím změnil přednosti v jízdě. Jako první si změny všiml pracovník správy silnic, který také na místo … Neznámý vtipálek vyměnil dopravní značení na křižovatce u Prostějova. Hrozí mu vězení Pokračovat ve čtení »

Čas načtení: 2024-05-27 17:18:35

V Německu mají dopravní značku, kterou neznáme. Za její porušení ale hrozí vysoké pokuty i Čechům

Dopravní značky se učíme v autoškole, po desítky let se nijak významně nemění. Čas od času se ale objeví značky nové, které se musíme naučit. Některé jsou jasné na první pohled, jiné nemusejí na první pohled dávat úplně smysl. V Německu je také například dopravní značka, jejíž podobu si můžete prohlédnout nyní, za jejíž porušení […]

Čas načtení: 2024-06-13 13:14:23

Oblíbená přímořská země má dopravní značku, jejíž význam nejde poznat. Za její porušení ovšem hrozí vysoká pokuta

Přestože je drtivá většina zemí v Evropě součástí Evropské unie, stále si ponechávají vlastní zákony, předpisy, ale také třeba dopravní značky. A některé země zavádí vlastní dopravní značky, které jinde nemají. Mluvit teď budeme o Francii, která má dopravní značku obsahující obrys bílého kosočtverce na modrém pozadí. Je to dopravní značka, jejíž význam nelze odhadnout, […]

Čas načtení: 2025-02-14 11:00:00

Nová technologie pomůže zabránit hackerům ochromit dopravu v tunelech

Praha 14. února 2025 (PROTEXT) - Počet kybernetických útoků v posledních letech stoupá a destabilizaci čelí i řada systémů zajišťujících bezpečnost a plynulost dopravy. Jen evropská železnice byla v loňském roce vystavená tisícům útoků s cílem paralyzovat její funkci. Právě dopravní sektor bude pro útočníky vždy zajímavým cílem, kde mohou způsobit obrovské škody na majetku, zdraví nebo omezit mobilitu obyvatelstva. Tým pod vedením expertů z Fakulty dopravní ČVUT v Praze proto pracuje na vývoji moderních technologií, které zajistí kybernetickou bezpečnost v tunelových systémech. Technologická agentura ČR (TA ČR) projekt podporuje částkou zhruba 13,7 milionu korun z programu ministerstva dopravy DOPRAVA 2020+.Na projektu vývoje moderních metod zajištění kybernetické bezpečnosti tunelových systémů pracují odborníci z Fakulty dopravní ČVUT pod vedením Zdeňka Lokaje spolu s experty ze společností Corpus Solutions a Tritium Systems. Do konce roku 2025 vzniknou dva softwarové moduly. Oba jsou určené primárně obsluze tunelu. Jeden modul představuje sadu nástrojů pro zachycení i předpovídání bezpečnostních rizik a jeho úkolem je dostatečně jednotlivé systémy ochránit proti potenciálním kyberútokům. Druhý modul se zaměřuje na řízení mimořádných událostí. Nabízí konkrétní řešení a akce pro jejich zvládání. Kromě softwaru navrhne projekční tým sadu konkrétních technických a procesních opatření, která by měla být součástí výstavby či provozu každého tunelu.„Tunely jsou součástí kritické dopravní infrastruktury. Zajištění bezpečnosti v nich považujeme za prioritu. Projekt reaguje na nedokonalosti současných systémů. Jeho cílem je identifikovat slabá místa, tyto systémy propojit a zvýšit jejich bezpečnost,“ popisuje přínos projektu Petr Konvalinka, předseda TA ČR.Nedílnou součástí projektu je i identifikace klíčových řídících procesů tunelů, u nichž potenciální kybernetické ohrožení může znamenat zásadní dopady na celkovou funkčnost a bezpečnost. Tunely jsou totiž na každé dopravní síti kritickým místem s obrovským vlivem na plynulost dopravního proudu. Jen v Praze a okolí najdeme 10 tunelů, které mají zásadní význam na plynulost dopravy v celé pražské aglomeraci.„Praxe ukazuje, že narušení provozu tunelové dopravy výrazně ovlivňuje celkový dopravní systém v dané oblasti. Uzavření tunelů často způsobuje kolaps povrchové dopravy, což jsme mohli vidět v roce 2018 v Praze, kdy bylo nutné uzavřít tunel Blanka v odpolední špičce. Během pár minut začala doprava absolutně kolabovat. Zvýšení bezpečnosti řídících systémů by proto mělo přispět ke zvýšení jejich odolnosti a v konečném důsledku k plynulosti dopravy a i k bezpečnosti všech účastníků silničního provozu,“ popisuje praktické dopady projektu Zdeněk Lokaj, vedoucí výzkumného týmu z Fakulty dopravní ČVUT v Praze.Vedle zvýšení bezpečnosti pomocí nového softwaru odborníci vytvářejí i sadu nástrojů jednak pro zachycení hrozby kybernetického útoku, jednak pracují na modulu pro řízení mimořádných událostí. V praxi by díky tomu mělo být snadnější na kybernetický útok adekvátně reagovat.Projektový tým připravil útočné scénáře, díky kterým bude možné navržené bezpečností opatření ověřovat a případě zdokonalovat. Součástí řešení jsou i postupy pro řízené odstavení systémů tunelu v případě závažného kybernetického ohrožení. Zdroj: Fakulta dopravní ČVUT v Praze ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz. 

Čas načtení: 2020-03-26 15:11:22

Kverulant.org: Přestaňte obírat pražský dopravní podnik o desítky milionů korun

Kverulant odhalil rozsáhlé vyvádění peněz z pražského dopravního podniku prostřednictvím advokátní kanceláře ROWAN LEGAL. Vrcholný management pražského dopravce podepsal několik smluv na poskytování nejrůznějších právních služeb. Každý kontrakt obsahoval ustanovení omezující maximální částku, kterou mohou právníci za danou službu fakturovat. Pak byl uzavřen nenápadný dodatek, jímž bylo toto omezení zrušeno. Kverulant vyzval Radu hlavního města Prahy k zastavení tohoto tunelu, vyhození viníků a k podání trestního oznámení.  Ve druhé polovině roku 2017 uzavřel Dopravní podnik Praha (DPP) nejméně tři smlouvy na poskytování právních služeb s advokátní kanceláří ROWAN LEGAL. První dvě se týkají právních služeb v souvislosti se zajištěním servisu vozů metra za 14,6 miliardy korun, které byly zadány bez výběrového řízení. V prvním případě jde o smlouvu na poskytování právních služeb „Full Service vlaků metra M1 2020 ÷ 2034“.  Za tímto málo srozumitelným názvem se skrývá servis 53 vlaků na trase metra C u společnosti Siemens za přibližně 7,5 miliardy korun. V článku 4.1. této smlouvy byla ujednána hodinová sazba ve výši 2500 Kč bez DPH. V článku 4.3. bylo stanoveno, že „celková částka smluvní odměny zaplacená Dodavateli na základě této smlouvy může činit maximálně 2.000.000,- Kč bez DPH“. Protože maximální částka, kterou mohli advokáti fakturovat, byla takto omezena, nemuselo být provedení právních služeb soutěženo. V srpnu 2018 byl uzavřen nenápadný dodatek, který pouze zrušil článek 4.3., a vyvádění peněz mohlo začít. Tak bylo do listopadu 2019 vyfakturováno celkem více než 8,3 milionu korun, resp. 10,1 milionu včetně DPH. A pokud nebude tato smlouva ukončena, bude fakturování pokračovat až do roku 2034. Stejné podvodné schéma bylo uplatněno u smlouvy na „Full Service vlaků metra 81-71 pro období 2019-2033“. Jde o servis 93 vlaků na trase A a B společností Škoda Transporation za 7,5 miliardy korun.  I v tomto případě byla limitní cena zakázky ve výši dva miliony korun zrušena nenápadným smluvním dodatkem. Následně bylo jen do října 2019 z DPP vyvedeno více než 5 milionů korun. Pokud se nic nestane, bude vyvádění peněz pokračovat až do roku 2033. Třetím konkrétním případem, který se Kverulantovi podařilo zadokumentovat, je smlouva na právní služby v rámci projektu „MODERNIZACE PROTICHEMICKÉHO VAROVNÉHO SYSTÉMU“. I zde byla smluvním dodatkem zrušena maximální cena zakázky, naoko dohodnutá na 0,5 milionu korun. Následně bylo jen do konce roku 2019 z DPP vyvedeno více než 2,2 milionu korun. Celkem bylo v těchto zadokumentovaných případech zatím namísto 4,5 milionu korun (5,4 včetně DPH) vyfakturováno 17,4 milionu korun. Tedy více než třikrát tolik. Jenže Dopravní podnik uzavřel s advokáty ROWAN LEGAL smlouvy za celkem 40,2 milionu korun. Pokud by na všechny tyto smlouvy byl uplatněn stejný kriminální model, tak by z dopravního podniku bylo vyvedeno závratných 155 milionů korun. Všechny výše uvedené dodatky uzavřel 17. srpna 2018 za Dopravní podnik tehdejší předseda představenstva a generální ředitel Martin Gillar a místopředseda představenstva Ladislava Urbánek. Martin Gillar se ředitelem a předsedou představenstva podniku stal v první polovině roku 2016. Do funkce ho dosadilo hnutí ANO. Po volbách 2018 byl na konci roku nahrazen novým ředitelem Petrem Witowskim. Na odchodnou tehdy Gillar dostal více než dva miliony korun. Šlo prý o částku, na kterou měl nárok podle své manažerské smlouvy. Místopředseda představenstva a zároveň dopravní ředitel Ladislav Urbánek však tehdy vyměněn nebyl a ve funkci je stále. „Ve své funkci je dlouhodobě a v současnosti je podle mě nenahraditelný. Navíc nechceme destabilizovat dopravní podnik, proto veškeré personální změny musíme dělat s rozvahou,“ řekl tehdy další člen dozorčí rady a také náměstek primátora Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu / STAN). Ten zná prostředí v dopravním podniku dostatečně, neboť byl v dozorčí radě už v minulém volebním období, tehdy ještě jako nominant Trojkoalice (tehdy Zelení, STAN, KDU-ČSL). Za advokátní kancelář ROWAN LEGAL podepsal všechny uvedené smlouvy i následné dodatky jednatel Martin Janoušek. Ten měl 23. prosince 2019 tehdejšímu ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi nabídnout úplatek ve výši 1,5 milionu korun. Kremlík to řekl serveru Seznam Zprávy. ROWAN LEGAL získala na ministerstvu dopravy zakázky právě za Kremlíkova působení. Kremlík v ROWAN LEGAL dříve působil jako advokátní koncipient a podle informací deníku Zdopravy.cz na získání smluv pro ROWAN LEGAL velmi tlačil. Kverulant vyzval Radu hlavního města Prahy k zastavení tohoto tunelu. Podle jeho názoru by měl především dostat okamžitou výpověď dopravní ředitel Ladislav Urbánek. Ten by také měl být odvolán z postu místopředsedy představenstva. Souběžně s tím by měl jediný akcionář DPP, hlavní město Praha, zastavit plnění ze všech smluv se společností ROWAN LEGAL, nechat provést audit těchto smluv a podat trestní oznámení. Audit by měl vyčíslit škodu, ke které došlo, a ta by měla být vymáhána po všech členech statutárních orgánů, kteří za tento podvod nesou odpovědnost. Rada hlavního města by se také měla zamyslet na dalším působením radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) a od prosince 2018 předsedy dozorčí rady Dopravního podniku. Je těžké uvěřit, že by o vyvádění peněz nevěděl. A pokud nevěděl, měl by být odvolán pro neschopnost. Management pražských podniků je notorickým tunelářem veřejných rozpočtů. V roce 2013 si přichystal výjimečně předraženou zakázku na dodávku ostrahy svých objektů pro předem připravené vítěze. Kverulantovi se podařilo tento tunel odhalit, a v červnu 2015 dokonce i zastavit. Díky Kverulantovi tak Dopravní podnik, respektive daňoví poplatníci nepřišli o 110 milionů korun.  {loadmodule mod_tags_similar,Související}

Čas načtení: 2024-02-17 11:11:06

Měli jste dopravní nehodu? Poradíme, co byste měli udělat hned, a co naopak může počkat

Každý účastník silničního provozu nebo cestující v dopravním prostředku se může stát účastníkem dopravní nehody. Jsme na takovou situaci připraveni? Víme, co dělat nejdříve a co může chvíli počkat? Dopravní nehoda je stresová situace. Jejím účastníkem může být každý z nás. „Abychom obstáli při řešení jejích následků, je důležité, abychom byli všichni na takovou situaci … Měli jste dopravní nehodu? Poradíme, co byste měli udělat hned, a co naopak může počkat Pokračovat ve čtení »

Čas načtení: 2019-07-30 18:21:12

Velké umírání při letním stěhování národů

Se začátkem prázdnin vyrazilo na silnice opět více aut než během roku. Tisíce dovolenkových řidičů se znovu přesvědčují o neúnosné situaci na dálnicích nebo silničních tazích na místech, kde dálnice dávno měly být, ale jaksi pořád nejsou. Cesty na dovolenou mnohde provází nadávání na dlouhé řady kamionů táhnoucí se pravým a středním jízdním pruhem. A na kolony osobních aut plížících se podél nich od zácpy k zácpě kolem uzavřených, a podle dopravních značek „opravovaných“ úseků. Ve filmu režiséra Víta Olmera Jako jed se Zdeněk Svěrák pokouší neúspěšně vysvětlit svému spolustolovníkovi v hospodě, že kdyby se choval šetrněji k životnímu prostředí a nejezdil po Praze zbytečně autem, nemusel by o víkendu za čerstvým vzduchem ujíždět pomalými kolonami na venkov. Film byl natočen v roce 1985. Tehdy ještě bylo možné na venkov vcelku obstojně dojet i veřejnou dopravou. Vlaky a autobusy jezdily v pracovních dnech v hodinovém taktu. A i do poslední vesnice bylo možné dojet v obou víkendových dnech několika spoji. V té době bylo mezi lidmi mnohem méně osobních aut a v Československu byla dálnice jen jediná. D1, která letos vstoupila do dějin, když bez jediného výstřelu dokázala zastavit obrněný konvoj slavné US Army. Přesto tehdy většina nákladu jezdila po kolejích. Vlakem v té době také jezdilo mnohem více lidí. Dalo se jím totiž někam dojet. Za hranice tehdy sice byla potřebná výjezdní doložka a v případě cest na Západ i devizový příslib. Vlakem se však v případě jeho získání šťastlivec dostal bez přestupu až do Paříže nebo Říma. Dnes se nedostane ani do Štrasburku, a to dokonce ani když je europoloslanec a je zrovna týden, v němž v alsaské metropoli probíhá plenární zasedání Evropského parlamentu. Na strastiplnou cestu autem na ustavující schůzi si nedávno stěžoval nový poslanec Ivan David (SPD). „Sedm hodin v autě. Člověk je celý rozlámaný, nohy má oteklé. Žádný div, že lidi v tomto stavu schvalují v evropských směrnicích a nařízeních řadu nesmyslů,“ konstatoval bývalý ministr zdravotnictví, soudní znalec v oboru psychiatrie a novopečený europoslanec. A to měl štěstí, že ten den bylo na německých dálnicích méně Staus (dopravních zácp) než obvykle. Jinak by jel mnohem déle. Smrt Orient Expresu Ještě před 10 lety by na zasedání mohl jet pohodlněji. Řada bývalých europoslanců večer před zasedáním jela vlakem do Lince nebo do Mnichova, kde přesedali na vlak Orient Expres. Dávno už sice nejezdil v luxusním provedení, do něhož situovala jeden ze svých legendárních příběhů Agatha Christie, přesto šlo o neskonale pohodlnější způsob cestování, než je jízda autem. Většina vagonů byla řazena v lůžkové verzi. Přes noc se cestující vyspal a ráno v 6 hodin vystupoval odpočatý ve Štrasburku. Po snídani pak byl schopen jít pracovat. Dnes lze cestu vlakem z Prahy do Štrasburku absolvovat nejméně se čtyřmi přestupy. Což obnáší 10 až 15 hodin na cestách. Legendární vlak jezdil mezi Londýnem a Istanbulem více než 100 let. Zničit jej nedokázaly ani dvě světové války a rozdělení Evropy železnou oponou. Jeho obnovení bylo dokonce jednou z kapitol Versailleské mírové smlouvy, kterou byla zakončena 1. světová válka. Transkontinentální vlak zlikvidovala až EU a její předpisy o liberalizaci železniční i silniční dopravy. {loadmodule mod_tags_similar,Související} {mprestriction ids="1,2"} Ve jménu volného trhu Právním předpisem, který dnešní dopravní kalamity odstartoval, byla směrnice 91/440/EHS o rozvoji železnic Společenství, která zakázala křížové dotování osobní železniční dopravy ze zisků z nákladní dopravy. Na ni navazovala řada dalších směrnic a nařízení označovaných jako železniční a silniční balíčky. Jako první musely členské státy zrušit zákazy a omezení tranzitní kamionové dopravy. Před zákazem v roce 1995 po vstupu do EU nakonec kapitulovalo i Rakousko, které předtím zakazovalo tranzit kamionů více než 30 let. V důsledku toho se z železnice na silnice přesunula většina nákladní dopravy, která dříve pomáhala dotovat i méně výnosné nebo ztrátové vlakové osobní spoje. Kvůli zrušení omezení jízdy kamionů, která ve vnitrostátním právu přikazovala povinné vytěžování prázdných vozů, dnes více než třetina kamionů brázdí evropské dálnice prázdná nebo jen částečně naložená. Poznat je lze podle zdvižené nápravy v zadní nákladní části. Později musely státy EU rozdělit národní železniční dopravce na správce dopravní cesty a provozovatele dopravy. U nás tak v rámci přípravy na vstup do EU vznikla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Podle dalších evropských předpisů musí členské státy EU umožňovat volnou konkurenci jak v nákladní, tak i v osobní dopravě. V praxi to vedlo zpočátku k tomu, že soukromí dopravci „vyzobali“ státním drahám nejlukrativnější nákladní přepravu – tzv. ucelené vlaky. Později státy musely umožnit soukromníkům získat licence i na provozování ziskových osobních vlakových spojů. Ty ztrátové, které veřejné rozpočty musí dotovat, zůstaly většinou státním drahám, nebo byly z důvodu rozpočtových škrtů zrušeny. Správce dopravní cesty má podle práva EU podporovat konkurenci i tak, že stanoví všem stejnou cenu za používání kolejí. Bez ohledu na to, jestli jde o lukrativní nákladní dopravu nebo o ztrátový osobní spoj. Při schvalování těchto předpisů bylo veřejnosti slibováno zlepšení služeb na železnici. Měla ji přinést konkurence. Někde to zafungovalo. Dnes lze na některých lukrativních tratích pohodlně cestovat vlakem a vybrat si přitom z několika konkurenčních nabídek, které stlačují cenu jízdného pro zákazníka. Dopravní obslužnost většiny nejen venkovského území se však podstatně zhoršila. Do řady obcí se v sobotu vůbec nelze veřejnou dopravou dostat. I v pracovní dny je méně spojů. Celkově liberalizace dopravního práva způsobila rozklad železničních soustav. Vlaková doprava vyžaduje obrovské počáteční investice. Nejen do dopravní sítě, ale i do pořízení moderních a rychlých vlakových souprav. Na rozumnou cenu se u rychlovlaků lze dostat až u sérií desítek souprav. Na jejich pořízení a údržbu se však železničním společnostem v důsledku odlivu přepravních výkonů a příjmů nedostává peněz. Po čase se z toho stává začarovaný kruh, protože kvůli poklesu kvality a četnosti odcházejí cestující. Velkokapitalismus bez kapitálu Každý následek má příčinu. Předpisy o liberalizaci dopravy nebyly schváleny jen kvůli ideologii volného trhu, která byla kdysi podle Smlouvy o zřízení ES základním cílem evropské integrace. Podnět k jejich sepsání daly obří průmyslové podniky. V osmdesátých letech se při jejich řízení prosadila metoda omezení kapitálových nákladů. Podle japonského vzoru evropské firmy začaly omezovat sklady součástek, čímž si šetřily náklady na úroky z úvěrů na trvale se obracející zásoby. Přinutily své subdodavatele přisouvat díly „just in time“, neboli ve stanovený den a hodinu. Což jim umožnilo držet zásoby jen na úrovni hodin práce. Bez zrušení omezení nákladní dopravy by to nebylo možné. Na přelomu století byly tyto praktiky „vylepšeny“ metodou nazvanou working capital. Jde o nastavení lhůt splatnosti pro dodavatele tak, aby obří firma platila až poté, kdy součástku zamontuje do většího celku – a nejlépe až po jeho prodeji. Náklady na podnikání obřích nadnárodních korporací jsou tak přesouvány nejen na malé subdodavatele, ale i na celou společnost, která musí platit častější opravy kamiony zdevastovaných dálnic. Obří cenu platíme i ve zbytečně spálených palivech v dopravních zácpách. A ve ztrátě lidských životů vyhaslých při zbytečných dopravních nehodách na přeplněných silnicích. Desítky miliard stojí i léčení zraněných.  O další miliardy, které by stát mohl použít na dotace kvalitnější veřejné dopravy, pak stát přichází v rámci investičních pobídek poskytovaných právě těm největším firmám, které provozují nejagresivnější formy montoven. {/mprestriction}  Autor je publicista.

Čas načtení: 2024-06-23 08:08:15

Znáte tuto dopravní značku? Setkat se s ní můžete v oblíbené dovolenkové destinaci

Provoz na silnicích často upravují dopravní značky. U některých je na první pohled jasné, co znamenají, u jiných tomu tak není. Ve Španělsku a na ostrově Mallorca se můžete setkat s dopravní značkou, u které její význam na první pohled nemusí být úplně jasný. Relativně nová dopravní značka platí od roku 2023, ale spousta řidičů […]

Čas načtení: 2024-06-27 07:38:02

Senior vjel s vozidlem do prodejny. Při dopravní nehodě došlo ke zranění prodavačky

Prachatice – Strážný – Dopravní policisté vyjížděli dnes před půl jednou odpoledne k dopravní nehodě, ke které došlo na místní komunikaci v uzavřené části obce Strážný. Z dopravní nehody je důvodně podezřelý 76letý cizinec, řidič osobního vozidla Toyota, který z přesně nezjištěných příčin čelně narazil do skleněné výlohy prodejny, kterou prorazil a s vozidle dále pokračoval dovnitř objektu, uvedla Policie České republiky. The post Senior vjel s vozidlem do prodejny. Při dopravní nehodě došlo ke zranění prodavačky first appeared on Pravda24.

Čas načtení: 2025-01-17 20:26:04

Lehké zranění při dopravní nehodě a odškodnění

Byli jste zraněni při dopravní nehodě, kterou jste nezavinili, a nejste si jistí, zda máte nárok na odškodnění? V našem článku najdete všechny potřebné informace. I drobné zranění z dopravní nehody vám může zajistit právo na odškodnění. Máte právo na odškodnění nehody i při drobném zranění? Na odškodnění za zranění při dopravní nehodě má nárok […] Článek Lehké zranění při dopravní nehodě a odškodnění se nejdříve objevil na Super Magazín.

Čas načtení: 2025-01-17 20:26:04

Lehké zranění při dopravní nehodě a odškodnění

Byli jste zraněni při dopravní nehodě, kterou jste nezavinili, a nejste si jistí, zda máte nárok na odškodnění? V našem článku najdete všechny potřebné informace. I drobné zranění z dopravní nehody vám může zajistit právo na odškodnění. Máte právo na odškodnění nehody i při drobném zranění? Na odškodnění za zranění při dopravní nehodě má nárok […] Článek Lehké zranění při dopravní nehodě a odškodnění se nejdříve objevil na Super Magazín.

Čas načtení: 2024-04-25 13:14:10

Na německých dálnicích bývá dopravní značka s oranžovou šipkou. Je užitečná, ale můžete ji ignorovat

Na dálnicích v Německu se můžete setkat s velmi netradiční dopravní značkou, která vypadá jako oranžová šipka na bílém podkladu. Je to informativní značka, která má řidičům pomoci v tom, aby do cíle své cesty dorazili lépe a rychleji. Vyskytuje se tu ale spíše výjimečně. Tato dopravní značka má opravdu dlouhou historii a slouží jako […]

Čas načtení: 2024-05-03 23:12:09

Jak na odškodnění duševních útrap při dopravní nehodě

Přišli jste následkem dopravní nehody o blízkého člověka, který nebyl výlučným viníkem nehody? V tom případě můžete žádat odškodnění duševních útrap. Zjistěte, jak postupovat. Kdo může žádat odškodnění duševních útrap Rodina oběti dopravní nehody, která tuto nehodu výlučně nezavinila, může podniknout určité kroky k odškodnění duševních útrap. To bývá nejčastěji poskytováno nejbližším příbuzným, mezi které […] Článek Jak na odškodnění duševních útrap při dopravní nehodě se nejdříve objevil na Super Magazín.

Čas načtení: 2024-05-03 23:12:09

Jak na odškodnění duševních útrap při dopravní nehodě

Přišli jste následkem dopravní nehody o blízkého člověka, který nebyl výlučným viníkem nehody? V tom případě můžete žádat odškodnění duševních útrap. Zjistěte, jak postupovat. Kdo může žádat odškodnění duševních útrap Rodina oběti dopravní nehody, která tuto nehodu výlučně nezavinila, může podniknout určité kroky k odškodnění duševních útrap. To bývá nejčastěji poskytováno nejbližším příbuzným, mezi které […] Článek Jak na odškodnění duševních útrap při dopravní nehodě se nejdříve objevil na Super Magazín.

Čas načtení: 2024-06-15 09:53:05

Dopravní nostalgie opět dnes a v neděli v Brně

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /data/web/virtuals/320768/virtual/www/wp-content/themes/engage-mag/candidthemes/functions/hook-misc.php on line 123 Dopravní nostalgie opět potěší nadšence MHD. Vyjedou historické vozy a otevře se vozovna ve Slatině Brno bude v sobotu 15. a v neděli 16. června lákadlem pro dopravní nadšence. V rámci festivalu Ignis Brunensiss se bude konat tradiční Dopravní nostalgie. Dopravní podnik města Brna zve zájemce i na den otevřených

Čas načtení: 2024-08-03 08:00:29

Dopravní značka zakrytá větvemi neznamená, že neplatí. Pokutu musíte řešit ve správním řízení

Nelze si nevšimnout, že stromy a keře jsou kolem silnic často poměrně neudržované. Někdy zasahují do silnice, jindy ale zakrývají dopravní značení. To, že značka není třeba jen částečně vidět, však neznamená, že tam není nebo že neplatí. Každou silnici má – zjednodušeně řečeno – někdo na starost. U některých silnic je to obec nebo […]

Čas načtení: 2024-11-26 09:10:25

V Rakousku začali používat dopravní značky z nového ekologičtějšího materiálu, ale jsou 2x dražší

Vídeň přišla s revoluční novinkou. Ve městě se totiž začínají objevovat nové dopravní značky, respektive mají známý design, ale jsou z jiného materiálu než doposud. Namísto hliníku jsou totiž vyrobeny ze topolového a březového dřeva. Doprava ve Vídni: Změna vzbudila pozornost Hlavní město Rakouska testuje dřevěné dopravní značky. Pochopitelně takové značky vzbuzují zájem veřejnosti, přestože […]

Čas načtení: 2024-11-30 14:00:41

Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy letos darovaly pěti ukrajinským městům už celkem 30 autobusů

Hlavní město Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) prostřednictvím neziskové organizace Člověk v tísni věnovaly ukrajinským městům Bilohorodka a Chmelnyckyj jako humanitární dar autobusy, které DPP vyřadil z provozu. Příjemci pomoci jsou dopravní podniky v obou městech, vozidla zde budou sloužit ve veřejné dopravě. Všechny autobusy jsou provozuschopné, zástupci vedení obou měst s […]

Čas načtení: 2025-01-24 08:55:00

První u nehody – dokážete pomoci ve stresu?

Praha 24. ledna 2025 (PROTEXT) - Dopravní nehoda je bohužel často místem se silnými emocemi, a to nejen u postižených účastníků, ale i na straně lidí, kteří se náhle na silnici ocitnou v roli laiků záchranářů.Vliv dostavujícího se stresu při první pomoci u dopravní nehody simuluje tzv. stres test, který je součástí nové multimediální aplikace určené nejen pro řidiče Ty to zvládneš – PRVNÍ U NEHODY.Právě stres může často výrazně ovlivnit kvalitu poskytované první pomoci, a to i přes zdatné vědomosti laického záchranáře v oblasti zdravovědy. Do boje, často o holý lidský život, totiž často vstupuje nežádoucí stres. Jeho přítomnost může způsobit několik faktorů od nízké sebedůvěry člověka ve vlastní schopnosti až po nelítostný souboj s časem. I proto je úvodní fází nové multimediální vzdělávací aplikace Ty to zvládneš – PRVNÍ U NEHODY, nedávno představené Asociací Záchranný kruh, právě zmíněný online stresový test.V první části stres testu stanovuje uživatel v pěti dopravních situacích míru nejvyššího rizika nebezpečí jednotlivých účastníků. Po pěti sekundách na každou otázku a stejného času pro vizualizaci náhodné dopravní situace má uživatel stres testu deset sekund na správnou odpověď. Druhá část zavádí uživatele k celkem deseti fiktivním dopravním nehodám s cílem správně vyhodnotit první tři činnosti při první pomoci u zmíněných dopravních nehod. Po pětisekundovém zadání má uživatel na správnou odpověď pouhých dvacet sekund.V obou částech stres testu je uživatel vizuálně i zvukově informován o limitovaném času na odpovědi. Stres test je následně vyhodnocen a uživatel může svůj dosažený výsledek jednoduchou formou sdílet dle svého uvážení, např. přes sociální sítě. „Při tvorbě projektu Ty to zvládneš – PRVNÍ U NEHODY jsme vzali v potaz i výsledky námi zadaného průzkumu u veřejnosti. Ten potvrdil přítomnost stresu u téměř poloviny respondentů zasahujících při reálných dopravních nehodách se zraněním,“ vysvětluje zahrnutí sekce stres testu do nové multimediální aplikace Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš a dodává: „Stres sehrává u první pomoci na silnici rozhodně negativní roli, a proto je důležité s ním umět pracovat. Nejprve ho však musí člověk poznat, a k tomu může posloužit mimo jiné i náš stres test. Vedle toho, že si uživatel osvěží své znalosti ze zásad první pomoci může své jednání konfrontovat s velmi limitovaným časem na správná rozhodnutí. Právě čas je totiž u dopravní nehody největším nepřítelem.“Multimediální aplikaci PRVNÍ U NEHODY, včetně stresového testu, naleznete: ZDENa projektu se podílela celá řada odborníků z řad záchranářů, policistů a hasičů či odborníků na bezpečnost v dopravě a psychologii dopravních nehod. Vznik projektu byl možný díky financování z Fondu zábrany škod České asociace pojišťoven a díky spolupráci celé řady subjektů. O kampani Ty to zvládneš:Asociace Záchranný kruh realizuje již několik let kampaně pod hlavičkou Ty to zvládneš, ve které představuje inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod, instruktážní spoty a výuková videa z oblastí poskytování pomoci a bezpečnosti v dopravě.Více informací: www.tytozvladnes.cz O fondu zábrany škodFond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zabrány škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel.Více informací: www.fondzabranyskod.cz. ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.