Zdeněk, Jan a František Svěrákovi jsou zástupci tří generací talentovaných filmařů. Vyrůstali v jiné době a prošli si různými zkušenostmi, dva z nich navíc zatíženi nálepkou „syn toho Svěráka“. O filmu i vztazích mluvili jako hosté Interview Speciál.
--=0=--
---===---Čas načtení: 2023-12-13 17:00:00
Maďarsko je otrávené, říká hvězdný režisér Béla Tarr
S velikánem artové kinematografie o filmařské empatii, nacionalismu a vytváření vlastní značky
Čas načtení: 2010-04-15 06:00:00
Stream.cz - internetová televize k pokoukání
Stovky a stovky převážně českých videí, to je to, na co vás bude lákat český portál tématicky zaměřený právě na již zmíněná videa, seriály a další podobné filmařské počiny. Jak se ale stát plnohodnotným návštěvníkem Streamu.cz, abychom si mohl spustit a shlédnout veškerá zde nabízená videa? Kolik st ...
Čas načtení: 2024-02-18 11:29:17
Francouzské filmařské duo Olivier Nakache a Eric Toledano vrhá tentokrát nevyléčitelné dlužníky mezi mladé radikální ekology. Ti první se honí za slevami a kšefty, ti druzí nepěstují sex ani vánoční dárky. Ano, dost třaskavá směs.
Čas načtení: 2020-01-08 15:43:07
Severní Čechy jako zdevastovaný ateliér
Veronika Bendová se po svém debutovém románu Nonstop Eufrat (Fra 2012) o bývalém katolickém knězi tentokrát obrací na sever Čech, kam už se podívali mnozí před ní, a v novém románu Vytěženej kraj (Fra 2019) ukazuje, co tam dotyční po sobě zanechali. Severní Čechy jsou zlatý důl – nejdříve pro komunisty a těžaře, nyní zejména pro filmové a seriálové tvůrce. Jedni z kraje těží potenciál materiální, druhé zajímá spíše ten estetický. Na vlně filmařské produkce z krušného severu se spolu s Robertem Sedláčkem (Sever) či Janem Pachlem (Rapl) chce svézt i fiktivní režisér Kryštof Kosík a posílá tam své lidi, Irenu a Huga, aby nalezli vhodné lokalizace pro jeho seriál z normalizačních dob a vytěžili tu správnou tíživou atmosféru. Atmosféru „ponuře zahnívajícího socialismu“. Sever Čech se tu představuje jako pozoruhodný skanzen plný bývalých komunistických lágrů, uranových dolů nebo pracovních táborů. A zejména lidí, kteří v něm celá léta žili, pozorovali jeho devastaci a sami jí tak trochu podléhali – na rozdíl od těch, kdo mají možnost ten kraj vídat jen na televizních obrazovkách, projíždět jím či s ním být spojeni pouhým telefonním signálem jako režisér Kosík. Sever však není jen industriální krajina, ale také syrová příroda, která si s lidskou dobyvačností v ničem nezadá. „Tohle místo ale ukazovalo všechno, jenom ne bezbrannost. Ukazovalo nezměrnou sílu živé energie, která nakonec zvítězí. Ukazovalo přírodu jako predátora, který potřebuje jen trochu času. Trochu času a klidu – a rozhryže, pohltí či utopí i ten nejsofistikovanější lidský výtvor,“ popisuje Irena tajemné prostředí krušnohorského Rudohoří. Celou road movie doplňuje také milostná zápletka dvou protagonistů, která se však dere na povrch stejně váhavě jako příběhy skryté za severočeskou oblastí a jejími obyvateli. Ovšem čím déle tu dvojice hlavních hrdinů setrvává, tím více se ztrácí původní účel jejich návštěvy a tím více vyplouvá na povrch minulost nejen Iry a Huga, ale i samotných obyvatel tamních měst a vesnic. Nebo alespoň to, co z ní zbylo. Vytěženej kraj tak nabízí několikero čtení. Je-li libo severočeský cestopis, dostane se vám poučeného historického i jiného výkladu hlavně z úst světaznalého Huga, který pak může sloužit jako svého druhu průvodce či minimálně zdroj inspirace pro vaše cesty po severočeském kraji. Nebo se můžete nechat vést lidskými příběhy, od znovunalézání hlubších citů mezi Irou a Hugem přes příběh bývalých obyvatel libkovické věznice – včetně Hugova otce – až po současné Severočechy, kteří se k dobyvatelům jejich kraje staví všelijak. A nakonec lze celý příběh číst i jako kritickou výtku nejen směrem k severočeským těžařům, ale také ke všem Kosíkům, Sedláčkům a dalším, kteří se rozhodli estetizovat vytěženou přírodu a zejména vytěžené lidské duše. Kteří vytvořili mýtus severočeského ateliéru vhodného pro všechny kriminální seriály a filmy odehrávající se za normalizace. A kterým v okamžiku, kdy bude dotyčné území skutečně vytěženo, bude prostě stačit porozhlédnout se po jiném místě s podobným potenciálem. Co třeba Šumava? Veronika Bendová: Vytěženej kraj. Nakladatelství Fra, Praha, 2019, 1. vydání, 200 stran. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2019-09-06 06:03:14
Olga Sommerová: Jiří Suchý je rodinné stříbro této země
Po trilogii kino dokumentů o talentovaných ženách s pohnutými osudy, do nichž zasáhly velké dějiny, obrátila dokumentaristka Olga Sommerová svou pozornost k další české osobnosti proslavené v 60. letech – Jiřímu Suchému. O životě a práci letos 88letého básníka, textaře, skladatele, zpěváka, režiséra, herce a zakladatele divadla Semafor bude vyprávět v kinech dokument Jiří Suchý – Lehce s životem se prát od 26. září. Světovou premiéru měl na letošním karlovarském festivalu, kde získal Cenu diváků. Pamatujete si, kdy jste se o Jiřím Suchém dozvěděla poprvé? Jaký vliv na vás měla jeho tvorba? V polovině 60. let mi bylo patnáct, a to už jsem rozum brala. Do Semaforu jsem nechodila, na to jsem byla ještě moc malá, ale písně Suchého a Šlitra neodbytně zaplnily veřejný prostor čerstvým vzduchem a poezií. Vzpomínám si, že u táboráku, když došly Niagáry a Zelené pláně, takzvaný nostalgický čundr zpěvník, nastoupily šlitrovky, a ty se zpívaly až do chvíle, když už z ohniště stoupal jenom dým. Měla jsem kliku, že jsem kulturně dospívala v druhé polovině 60. let, kdy po letech hubených padesátých vybuchla kreativita českých umělců jako papiňák. Pamatuju si, že jsem nevěděla, do kterého divadla nebo bijáku dřív jít. Domnívala jsem se, že Suchého nápadité, vtipné, poetické texty a hudba hitmakera Šlitra jsou samozřejmostí. Laťka byla nastavena vysoko. Změnil se díky dokumentu váš názor na Jiřího Suchého? Já Jiřího Suchého považuju za rodinné stříbro této země. Miloš Kopecký o něm napsal, že je nedělňátko, dítko Štěstěny, když se narodil s takovým talentem. Dodávám – mnohovrstevným. A tenhle dar od Boha rozvinul svou umanutou pracovitostí v tak bohaté dílo, že ho nemůžete přehlédnout, myslím i ve smyslu nedozírnosti. To byl taky můj nejpalčivější problém při natáčení a stříhání filmu, co z jeho bohatého díla do filmu vybrat. Mě osobně fascinuje jako básník, který obohatil svými písňovými a divadelními texty s nevídanou působivostí český jazyk, to znamená i kulturní hojnost této země. A potom ten typický Suchého nezaměnitelný semaforský humor! To je jeho další zásluha. Oživil společenskou atmosféru, protože humor je živá voda, bez něj člověk i vztahy i společnost chřadnou. Můj názor na něj se nezměnil, ale zdokonalil. Přišla jsem na to, že Jiří Suchý je geniální, a k tomu ještě hodný člověk. {loadmodule mod_tags_similar,Související} {mprestriction ids="1,2"} Jak ukazuje divácká cena z Karlových Varů, je také stále populární. Jeho a Šlitrovy písně se překlenuly přes půl století až k současné mladé generaci. Ve filmu mám sekvenci z vystoupení Jiřího Suchého na kultovním festivalu Trutnoff v roce 2014, které natočili moji bývalí studenti Marek Sklář a Marián Polák. Obrovský amfiteátr zaplněný mladými lidmi zpíval spolu s Jiřím jeho píseň Pramínek vlasů. To, že si lidé všech generací zpívají u táboráku jeho a Šlitrovy písně, aniž by často věděli, od koho jsou, znamená, že zlidověly, a to Jiří Suchý považuje za nejvyšší poctu. Čím vás obohacuje poznávání životů známých osobností? Mě obohacuje každé filmařské setkání s hrdiny mých filmů, nejenom s těmi slavnými. Proto si taky vybírám osobnosti, které můžou být vzorem nejenom pro diváky, ale i pro mě. Když o někom nebo o nějakém fenoménu točím film, musím být v plné pohotovosti. Přemýšlet o tom, co chci sdělit, a jak to vyjádřím filmovým tvarem. A to je hlubší poznání než při debatách v kavárně. Proto jsem taky osudu vděčná, že mi zcela náhodně přidělil profesi dokumentaristky, která mě naučila víc rozumět životu, a která mi dopřála růst. Jiří Suchý následuje po vaší trilogii o výjimečných českých ženách. Natočila byste celovečerní dokument o člověku, kterého neobdivujete? Proč bych to dělala? Pro mě bylo důležité, aby protagonisté mých filmů, na které se ptáte, byli lidé jednoznačné morální integrity, zároveň vynikající ve svém oboru, osobnosti, které inspirují svým životním příběhem, svou oddaností profesi, a především svým postojem ke společenským a politickým nástrahám, o které nebyla ve 20. století nouze. Všichni čtyři je se ctí ustáli, všichni byli za svá rozhodnutí nepoddat se perzekvováni. Věra Čáslavská a Marta Kubišová, obě v šestadvaceti letech ztrátou povolání, a vlastně i občanských práv, Soňa Červená ztrátou vlasti, a Jiří Suchý neustálým ohrožením svého působení v divadle Semafor. Příznačné je, že všichni čtyři byli v 60. letech miláčky národa, obdivovanými tvůrci, a navzdory svým úspěchům skromní. Nové rozhovory v dokumentu o Jiřím Suchém doplňují archivní záběry. Věděla jste, co v nich hledáte, nebo jste film skládala podle toho, co jste v nich našla? Viděla jsem všechny filmové archivní materiály, které existují, a ty mě inspirovaly ke scénáři filmu. Přečetla jsem spoustu knih o Jiřím i od něj. Mým záměrem bylo vytvořit film o životní cestě muže, který kromě toho, že svoje nadání zasvětil divadelní a písňové tvorbě, žil také svůj osobní a občanský život, a ten jsem uspořádala v kontextu jeho tvorby. Mě hodně zajímala jeho současná tvorba, proto jsem natočila šest představení Semaforu. Ty hry Jiří Suchý napsal, zrežíroval, zkomponoval hudbu k písním, a ještě v nich hrál a zpíval. Kolik hodin nového materiálu jste natočila? To nevím, ale v průběhu loňského roku jsem se štábem natáčela třicet pět dní. Hodně jsme se nasmáli. Proč jste se rozhodla zaměřit se ve filmu na to, s jakou lehkostí se Jiří Suchý „pere s životem“? Dlouho jsem nemohla vymyslet titul, a najednou jako blesk mě napadl verš z písně Vyvěste fangle na tingl tangle ze slavné hry Jonáš a tingl tangl. Ten verš zní: Ten, kdo se řehce, mračit se nechce, ten bude lehce s životem se prát. A já jsem si uvědomila, že je to vlastně Jiřího životní krédo. Prát se s nepřízní osudu i režimu, zvítězit, nebo po porážce znovu vstát. A jeho všudypřítomný humor a povaha mu asi pomáhají prát se s životem lehce. Zasahoval Jiří Suchý nějak do konečné podoby filmu? Jiří je autor, a tak mě respektoval jako autorku, takže do koncepce filmu vůbec nezasahoval. Dal mi zdarma hodně dobrých nápadů, svoje filmové archivy ze soukromého života a scény ze Semaforu 60. let, které Československá televize smazala. Viděl až hotový film, a byl nadšený. Ulevilo se mi, protože moje autorská zodpovědnost vůči filmu o něm byla obrovská. {/mprestriction} Autorka je filmová publicistka.
Čas načtení: 2024-02-28 09:00:00
Německo má - zcela pochopitelně - ze své nacistické minulosti - obrovský komplex vůči židům a Izraeli, který většině německých politiků brání vnímat vraždění v Gaze objektivně. Nekriticky se staví na stranu izraelského vraždění Palestinců a přehlížejí systematický izraelský teror vůči Palestincům, využívající vyhladovění dětí a srovnávání celé Gazy se zemí, včetně škol, mešit, kostelů, univerzit a kulturních památek. Kritika ultrapravicové Netanjahuovy vlády, která se bratří s Trumpem a Orbánem a jejíž členové tvrdí, že palestinská území všechna patří Izraeli a Palestinci by z nich měli být vyhnání, "protože po nich kráčel král David", není antisemitismem, by si měli Němci uvědomit. Jejich jednání je obscénní. Kromě toho to vede k trapným, komickým scénám, viz reportáž níže: (JČ) Německá ministryně se brání, že na Berlinale prý tleskala jen izraelskému filmaři, nikoli jeho palestinskému spolupracovníkovi! Německá ministryně kultury nyní trvá na tom, že tleskala pouze izraelské, ale nikoli palestinské polovině filmařské dvojice, která získala jednu z hlavních cen na politicky vypjatém závěrečném ceremoniálu berlínského filmového festivalu.
Čas načtení:
DaVinci Resolve – kurz editace videa
[skoleni-kurzy.eu] Předpokládané znalosti Nepotřebujete filmařské znalosti ani žádné praktické zkušenost, zájem o problematiku je velkou výhodnou. Cíl kurzu Vybrat a sestříhat záběry, editovat video i zvuk a exportovat videa pro nejrůznější druhy prezentace. Zaměření kurzu Kurz je určen pro začátečníky se zájmem o tvorbu videí a pro každého, kdo se chce naučit pracovat s programem DaVinci Resolve. Studijní materi ...NICOM, a.s.
Čas načtení: 2024-03-21 15:30:00
V dada rubrice Brambora s vejcem jsme tentokrát telefonovali filmařce a studentce AVU i FAMU Adině Šulcové. Jako členky nastupující filmařské generace jsme se Adiny nemohli nezeptat na to, co je největší problém českého filmového průmyslu. „Lidi, co nemají swag,“ vysvětlila nekompromisně Adina a ještě dodala, že takových lidí je cca 96 %. Jak s tím vším navíc souvisí hnědé polobotky? I to jsme probírali.
Čas načtení: 2024-04-07 21:00:00
Martha Issová překvapila: Dávám si hereckou pauzu!
Vytoč mého agenta! To není výhrůžka, ale název nového seriálu televize Prima o světě herců a filmového zákulisí. Jednou z jeho hlavních hvězd je herečka Martha Issová (43), členka rozsáhlé filmařské dynastie, do které patří i sestřenice Klára (44).
Čas načtení: 2024-04-21 18:08:00
Rozhovor Jany Peroutkové s herečkou Marthou Issovou. O životě ve filmařské rodině, ale i o hranicích v herectví či v politice[online]
Čas načtení: 2024-04-22 18:15:00
Značka Rode ukázala nové filmařské doplňky pro iPhony • Hliníkovou klec a držák, v obou případech s podporou MagSafe • S patřičným krytem fungují doplňky i u Androidů
Čas načtení: 2024-05-19 11:30:00
Kam kráčí filmový a televizní průmysl a co nás bude bavit v budoucnosti
Právě filmový a televizní průmysl je jako generační entita. Prochází trendy a pokroky, které neustále mění podobu médií. Pokroky ve vyprávění příběhů, filmařské techniky, distribuce, a dokonce i technologie mění filmovou krajinu. A jak se tyto prvky neustále vyvíjejí a mění, mění se i publikum.
Čas načtení: 2024-06-13 10:38:46
Můj laslavý objektiv [Jiří Vondrák / Galén]
Český písničkář, spisovatel a dokumentarista Jiří Vondrák (* 1954) se při své filmařské profesi setkal s mnoha osobnostmi světového kulturního dění. Do vzpomínkové knihy Můj laskavý objektiv zařadil šestatřicet miniatur.
Čas načtení: 2024-07-05 16:44:03
Parahokej a hornictví. Kraj chce více filmařů, chystá pro ně dotační miliony
Až padesát milionů korun mohou získat filmařské štáby, pokud se rozhodnou natáčet v moravskoslezském regionu. Kraj totiž hodlá na podzim založit speciální dotační program pro filmaře.
Čas načtení: 2024-08-09 11:04:00
Filmaři totiž objevují kouzla tohoto regionu, kde na malé ploše najdou vedle sebe přírodní krásy, hrady a zámky, historická centra měst, moderní sídliště i vybydlené čtvrti. Filmařské rojení úspěšně podporuje Filmová kancelář Ústeckého kraje a právě o tom bude vyprávět Bára Hyšková a přidá i veselou historku z natáčení. Moderuje Slávka Brádlová.
Čas načtení: 2024-09-01 17:40:00
17:40 Obrazy přírody skrze různé snímací technologie
Filmařské hrátky s kamerou a časem. Rakouský koprodukční dokument[online]
Čas načtení: 2024-09-20 05:20:00
Údolí včel, Petrolejové lampy, Tři veteráni i Trhák: Znáte role Petra Čepka?
Je to skoro až neuvěřitelné, ale 20. září tomu bude už třicet let od úmrtí skvostného herce Petra Čepka. Zanechal po sobě mnohé role, které budou už navždy součástí české filmařské pokladnice. Jak dobře se v nich orientujete, si vyzkoušejte v kvízu Deníku.
Čas načtení: 2024-09-20 05:20:00
Údolí včel, Petrolejové lampy, Tři veteráni i Trhák: Znáte role Petra Čepka?
Je to skoro až neuvěřitelné, ale 20. září tomu bude už třicet let od úmrtí skvostného herce Petra Čepka. Zanechal po sobě mnohé role, které budou už navždy součástí české filmařské pokladnice. Jak dobře se v nich orientujete, si vyzkoušejte v kvízu Deníku.
Čas načtení: 2024-09-20 05:20:00
KVÍZ: Údolí včel, Petrolejové lampy i Trhák. Znáte role Petra Čepka?
Je to skoro až neuvěřitelné, ale 20. září tomu bude už třicet let od úmrtí skvostného herce Petra Čepka. Zanechal po sobě mnohé role, které budou už navždy součástí české filmařské pokladnice. Jak dobře se v nich orientujete, si vyzkoušejte v kvízu Deníku.
Čas načtení: 2024-09-23 06:30:04
Do kin zamíří hollywoodský trhák. Byl kompletně natočen na iPhone
Moderní technologie a filmařské řemeslo šlo vždy ruku v ruce. Různí tvůrci odjakživa využívají všelijaké technologické pomůcky, které jim umožní natočit co nejlepší filmy. Tentokrát v Hollywoodu spojily síly se smartphonem Apple iPhone 15 Pro Max a pomocí něj, dle webu Wired, natočili připravovaný velkolepý snímek. Legendární titul natočen na iPhone Pokud jste velkým fanouškem…