Jak jste na tom s pohybem? Hýbete se dostatečně? Zahrajte si BINGO. Stačí vytisknout a zahrát hru s rodinou nebo kolegy... a hlavně sami se sebou. Každý bod se počítá.
--=0=--
---===---Čas načtení: 2023-06-01 06:55:00
Přirozené pohybové aktivity jako důležitá součást zdraví
Pohyb a fyzická aktivita obecně jsou naprosto přirozené a základní činnosti člověka, kterým by se měl věnovat na každodenní bázi. Bohužel na tento aspekt trochu zapomínáme a všelijakými nástroji si ulehčujeme život tak, abychom se museli hýbat co nejméně. Je to však správně? Jak se více hýbat? Sport v pravém slova smyslu nemusí být vždy […] The post Přirozené pohybové aktivity jako důležitá součást zdraví first appeared on Běháme.cz – běhání, hubnutí.
Čas načtení: 2022-04-19 13:38:00
Festival Colours of Ostrava, který letos po nucené dvouleté koronavirové přestávce proběhne od 13. do 16. července v industriálních Dolních Vítkovicích, vedle zahraničních i domácích hudebních jmen nabídne divadelní program s řadou oceněných inscenací. Divadlo Petra Bezruče uvede hudební „dokumentární fikci“ Špinarka, Cirk La Putyka pohybově-cirkusové představení Runners a soubor Lenky Vagnerové taneční inscenaci Panoptikum. Nespoutanou improvizaci přivezou do Ostravy soubory VOSTO5 a My kluci, co spolu chodíme. Sílu populárních písní pak v představení This Is Not a Love Song prozkoumá trojice Ufftenživot. „Letos se nám povedlo dát dohromady výjimečné inscenace, které získaly řadu ocenění. Navíc, což se na Colours of Ostrava hodí, u řady z nich hraje významnou roli živá hudba,” říká dramaturg divadelního programu Jiří Moravčík. Jen o několik set metrů dále se ze svého stálého působiště přesune do multifunkčního sálu Gong ostravské Divadlo Petra Bezruče s inscenací Špinarka režiséra Tomáše Dianišky o zpěvačce Věře Špinarové. Dokumentární fikce s živou kapelou získala cenu divadelní kritiky 2021 v kategorii poprvé uvedená česká hra roku. V hlavní roli exceluje Markéta Matulová, která získala za roli Věry cenu za ženský herecký výkon roku 2021 a současně obdržela také ocenění talent roku 2021. „Vydejme se sledovat kariéru jedné z našich nejvýraznějších umělkyň. Naše ‚doku-fikční drama' je oslavou drzého big beatu, a především Věry, která svou tvorbou vzdorovala všem myslitelným stereotypům,” uvádějí tvůrci. Pohybově-novocirkusové představení Runners souboru Cirk La Putyka s výjimečným mezinárodním obsazením ve společné režii Rosti Nováka a Víta Neznala je zajímavé vedle výkonů herců unikátní scénografií tvořenou obrovským běhacím pásem, který byl vyroben na míru ve Velké Británii. Jako motto je v podtitulu inscenace uvedeno: „Žijeme v době, ve které musí být všechno hned hotové, rychle prožité a okamžitě zhodnocené.” Inscenace současného tance Panoptikum souboru režisérky a choreografky Lenky Vagnerové získala Cenu Divadelních novin za rok 2019/2020 a nominaci na Cenu Thálie 2020. „Panoptikum je o strachu z cizího a neznámého, o tom, co vše jsme schopni prodat a za jakou cenu, o hranicích a morálních hodnotách stojících na zisku, o zábavě bez zábavy, o osamělosti, ale i o smíchu, odvaze, snech, lidské důstojnosti, kouzelníkovi a reflektorech,” vysvětlují tvůrci. Na Colours se po třech koronavirových letech vrací stálice divadelního programu: soubor VOSTO5 se svým improvizačním Stand’artním kabaretem, který prožívá každý večer svou premiéru i derniéru a je hudebně doprovázený vlastní kapelou SNAHA. Se surrealisticko-absurdní fyzickou divadelní improvizací Svědomitě nepřipravení přijede na Colours of Ostrava soubor čtyř herců My kluci, co spolu chodíme. Společně s muzikou a světlem vytvářejí spontánní koláže scén a obrazů, od abstraktna až po absurdno. V inscenaci This Is Not a Love Song soubor Ufftenživot složený ze tří žen zkoumá na jevišti všudypřítomnost a sílu populárních písní, které stejně jako celý hudební průmysl ovlivňují náš život, ať chceme nebo ne. Devatenáctý ročník festivalu Colours of Ostrava proběhne od 13. do 16. července 2022 v industriální oblasti ostravských Dolních Vítkovic. K již potvrzeným zahraničním jménům patří The Killers, Twenty One Pilots, Martin Garrix, LP, Franz Ferdinand, Kings of Convenience, Meduza, Youssou N´Dour, Inhaler, Larkin Poe, Modest Mouse, Phoebe Bridgers, Princess Nokia, Sleaford Mods, Hiromi, Wardruna a řada dalších. Vedle zahraničních i domácích kapel nabídne festival tradičně na mnoha pódiích doprovodný program – mezinárodní fórum Meltingpot, divadla, workshopy, filmy či výtvarné instalace.
Čas načtení: 2021-05-27 13:13:00
„Nejvíc běháme, když je nejhůř.” Citát z knihy Zrozeni k běhu Christophera McDougalla se stal inspirací pro první letošní premiéru souboru Cirk La Putyka. Premiéra pohybově-novocirkusové inscenace Runners v režii Víta Neznala s mezinárodním obsazením a scénografií v podobě obrovského běhacího pásu proběhne 8. června v cirkusovém šapitó Azyl78, které vyrostlo v dolní parkové části Výstaviště v pražských Holešovicích. Tvůrci vzhledem k tématu doporučují divákům, kteří vedle samotného představení chtějí zažít něco navíc, aby přišli v pohodlné obuvi „Runners jsou o životě v běhu. O tom, jak se pořád za něčím honíme, neustále něco nestíháme, jak děláme příliš mnoho věcí najednou, ženeme se za těžko dosažitelnými cíli a nemůžeme se zastavit. Paradoxní ale je, že se před vším tím shonem snažíme utéct. Chodíme běhat, abychom si odpočinuli. V představení se zabýváme i během jako takovým a také se ptáme, zda jsme nebo můžeme být v dnešní zrychlené době šťastní,” vysvětluje Neznal, který je od roku 2020 kmenovým tvůrcem Cirku La Putyka a podílel se na většině jeho aktivit vznikajících v rámci iniciativy #kulturunezastavis v průběhu koronavirové krize. Z hlediska žánru Runners propojí pohybové divadlo s novým cirkusem podobně jako dosavadní režisérova tvorba. „Žánr pohybového divadla se přímo nabízí pro zpracování tématu života v běhu. Co se týče cirkusu, vždy mě fascinovala neustálá přítomnost risku a nebezpečí, což se pokusíme přinést i ve scénografickém řešení,“ dodává Neznal. Scénografie v podobě obrovského běhacího pásu, který byl na míru vyroben ve Velké Británii, hraje v představení klíčovou roli. „Vlastně se mi téma představení rodí spolu s ní a nejde to od sebe oddělit. Je pro mě východiskem k tématu, herecké tvorbě, autenticitě, zkrátka všemu,” říká režisér. V mezinárodně obsazené inscenaci se představí americká akrobatka Mandi Orozco, která působila několik let v Cirque du Soleil, americký akrobat a dlouholetý člen Cirku La Putyka Ethan Law, vítěz České taneční platformy 2019 Viktor Černický, Tina Afiyan Breiová, která spolupracovala se světoznámými režiséry (R. Olivan, T. Ryckewaert), a objev současné české taneční scény Sabina Bočková, nedávno nominovaná do úzkého výběru prestižního festivalu Aerowaves. „Obsazení je vždycky klíčové. V Runners jsme chtěli od začátku spojit taneční a cirkusový svět. Hledali jsme přibližně stejně staré performery, jako jsme my, tedy z generace třicátníků, kteří mají rozjetou kariéru, ale zároveň cítí, že ještě nejsou na jejím vrcholu a mají za čím běžet. Každý z nich má silný osobní příběh, se kterým pracujeme. Zároveň během zkoušení rád vycházím z improvizace a z toho, jací performeři jsou a co přináší. Hodně to stavím na jejich osobnostech, všichni jsou silné individuality,“ přibližuje Neznal výběr účinkujících. Od začátku spolupracují tvůrci s profesionálním trenérem Ianem Adensamem, který vede performery ke správné běžecké technice, k tomu, aby tělo zatěžovali co nejméně, nebo možná co nejlépe, protože běh je pro tělo zátěží vždy. „Radí nám také ohledně obuvi, stravy, zkrátka dělá vše pro to, abychom se v představení mohli věnovat i něčemu jinému než jen běhu. Soustředili jsme se především na to, jak běhat, aby performeři přestali myslet na to, že běží. Něčím jsme se inspirovali u vytrvalostního běhu, něčím u sprintu a přiznávám, že i my jsme se nechali strhnout knihou Zrozeni k běhu,“ dodává Neznal. Kolik kilometrů během představení performeři uběhnou, bude ale nejspíše jasné až na premiéře. Téma běhu prostoupí nejen samotné představení, ale i doprovodné akce: běhání s fanoušky Cirku La Putyka i diváky a podpora charitativního projektu. „Jakmile se o to začnete zajímat, je těžké tomu nepropadnout. Sám jsem v průběhu zkoušení začal běhat a hodně mi to pomohlo přemýšlet nad představením. Chtěl bych tento pocit nějak předat i divákům, tak možná jen řeknu, že nebude od věci, když přijdou na představení v pohodlné obuvi,“ uzavírá Neznal. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2025-01-08 12:00:24
Středeční knižní tipy obsahují několik titulů, které potěší malé čtenáře. Ti si díky nim vyzkouší nové pohybové aktivity, osvojí si nové znalosti z geologie a geografie a také získají možnost zapracovat na svých sociálních dovednostech. Je známo, že děti chvilku neposedí. Proto bychom jim měli dopřát dostatek pohybové aktivity: inspiraci najdete v Jógovníčku od Terezy Matysové. Jógovníček je plný činností,
Čas načtení: 2020-11-02 12:37:31
Tipy na cvičení a pohybovou aktivitu nejen pro tanečníky
Pohybové aktivity jsou nutné pro zdravý životní styl. Jaká cvičení jsou vhodná pro tanečníky, pokud zrovna netancují? Cvičení pro tanečníky udržující zdravý životní styl Pandemie koronaviru COVID-19 poznamenala velmi výrazně celý rok 2020. Týká se to samozřejmě také tanečníků a tanečních škol. Proto je nejen v tomto období nutné dodržovat zdravý životní styl, abychom předcházeli…Pokračovat ve čteníTipy na cvičení a pohybovou aktivitu nejen pro tanečníky Článek Tipy na cvičení a pohybovou aktivitu nejen pro tanečníky vyšel na HIPHOPDANCE.CZ | Street Dance Mag
Čas načtení: 2020-09-11 00:00:00
Hýbejte se i na podzim a v zimě: stylově s Pumou
Máte rádi pohyb a aktivitu? Obáváte se, že na podzim a v zimě tolik příležitostí k pohybu jako na jaře a v létě mít nebudete? Pořiďte si stylové kousky ze studiové kolekce Puma, jako stvořené na cvičení ve fitku, na pilates, cvičení jógy a další indoor pohybové aktivity. Studiová kolekce je ryze ...
Čas načtení: 2017-11-05 00:00:00
Ještě někdo neví co na sebe k pohybovým aktivitám?
Na sportování je vždy těžké se dobře, prakticky a správně obléci. Předběhněte dobu a hoďte na sebe nějaký kousek od Nessi Sportswear. Ta tam je doba, kdy si lidé na sportování a pohybové aktivity brali staré tepláky, ošlapané tenisky a plandavou bundu. Ti, kdo se běhu věnují pravidelně, dobře vědí, ...
Čas načtení:
Projekční screeny bavily v pasážích obchodních center
Microsoft roztančil pasáže obchodních center když v rámci své kampaně na pohybové ovládání herní konzole Xbox Kinect nechal před velkoformátovými projekčními screeny poskakovat kolemjdoucí. V pasážích se boxovalo, tančilo, hrál se golf i další sporty. Přinášíme Vám rozhovor s Michalou Královou z Microsoftu, která má RSM (Retail Sales and Marketing) na starost marketing pro Českou [...]
Čas načtení: 2021-10-17 13:29:50
A žili (by) šťastně, kdyby se (ne)potkali…
Čtení na pokračování I. kapitola Jarmila postavila na kuchyňskou linku dvě napěchované velké tašky s nákupem. Udělala to tím nejlepším možným způsobem, aby upozornila na své nedoceněné schopnosti, protože Karlovi stále nedocházelo, jaký má doma poklad. S funícím výdechem a pevně vysunutým pozadím, na které byla patřičně hrdá, se precizně ohnula jako při aerobiku, a hlučně odložila. Dýchání je důležité. Plíce a svaly musí být okysličovány a při namáhavé činnosti je nutné plně vydechovat! Sklenice s kyselými okurkami v akci cinkla do pikantního kečupu. Nic. Karel mlčel. „To mi na to nic neřekneš?“ rozčílila se. „Ohýbej se v kolenou. Takhle riskuješ, že chytneš housera,“ dodal. Čímž to zabil. Jarmila si samozřejmě byla vědoma té zásadní pohybové chyby, ale to by si zase jinak Karel nemohl všimnout jejího pevného zadečku! Kdyby chtěl. A říci perfektně udržované sexy pětatřicítce tak krutá slova by mohla pochopitelně vyvolat vražednou explozi: je statisticky dokázáno, že se ženy rozhodně nemají popichovat v kuchyni. Ale Jarmila je jiná. Vypěstovala si trpělivost a našla způsob jak ignorovat všechno to, za co by jiné zabíjely. Směle postupuje k naprosté dokonalosti a je na to patřičně hrdá. Karlova slova jí sice ublížila, ale nemá šanci ji ponížit nebo zničit. Ví, proč bojuje. Nejspíš to může leckomu připadat jako marné úsilí, neboť podle jejich kamarádek za to Karel nestojí. Ale Jarmila je neúnavná. „No, to si snad děláš legraci? Já se tady s tím tahám, dřu, stojím tu pitomou frontu v Kauflandu, s respirátorem, vozíkem…“ Počítala na prstech, s čím vším tam byla, protože rozhodné bylo, že tam stejně nakonec vlastně byla jen sama. Karel s ní byl na nákupu všehovšudy možná dvakrát, třikrát a i někam jinam se k tomu moc neměl. Jednou jí řekl: „Jsem si vědom, že taháním nákupního vozíku si nahrazuješ nenaplněné mateřství, ale těžko spolu budeme tahat kočárek, když už jsme se přece dávno rozešli.“ A stejně tak jí nesčetněkrát navrhl, nařídil, prosil, škemral, zdali by byla konečně ochotna připustit, že je mezi nimi konec a odstěhovala se z jeho bytu naplnit si své všechny touhy někde jinde. Napořád. Už to bude devět magických měsíců, co se Karel s Jarmilou rozešel. Ale Jarmila se stále vrací. Z práce, z nákupu, ze služebních cest. Pořád má své oblečení v jeho skříni a v krajkovém sexy noční košili, zvýrazňující její křivky, k němu ulehá do ložnice. Karel zpočátku zdrhal do obýváku na gauč, ale pak si řekl, proč by měl ustupovat, je to přece jeho byt. Což rozsekl jen tím, že do postele mezi ně dal obřího plyšového medvěda Milana, kterého nejednou uprostřed noci Jarmila stejně vystrnadila jako nežádoucího křena. Na trojku prý nikdy nebyla zvědavá. Stále používá jeho nádobí, vaří mu, uklízí, sbírá po něm odhozené ponožky a trenýrky, pere, prostě se o něj stará, jako by byli skuteční manželé, kde také už punc vášně dávno vymizel, ale všichni stále okupují stejné území. Karel je pohodář. Hvězdy mu už při jeho narození byly nakloněny, aby se nestresoval pro malichernosti. Takže trpělivě to Jarmile vysvětlil poprvé, podruhé, potřetí, až jí to nakonec opakuje pořád dokola, klidně, cynicky, chladně, marně. Před dvěma měsíci se dokonce seznámil s Marií, ale Jarmila, jako by to pořád nechápala. Po prvním vyslovení rozchodu probrečela celou noc. Řvala i v práci a holky ji litovaly. Jarmila přemýšlela, co si počne, dokud Iveta nevyslovila rozsekávající větu: „Budeš se muset s tím holt smířit.“ Tak to by nešlo! Jarmila přece není ta, která by se měla s něčím smiřovat. Která by měla přijímat potupnou porážku! Holt se s tím smířit je jen pro poražené. Od téhle věty tedy přesně věděla, co má udělat. Získat Karla zpátky. Stůj co stůj. Plán byl jasný: Bude dělat jako by nic. Nesbalí si věci, neodstěhuje se. On si to chlapeček ještě rád rozmyslí! Karel vstal z gauče, odešel do kuchyně a z lednice vyndal pivo. „Koupila jsem špekáčky. Chceš jeden ohřát?“ usmála se, jako by nabízela kulinářskou laskominu. To už nebyl teatrální úsměv. Jarmila dokonale vstoupila do své role. Co dříve hrála, dnes doopravdy prožívá. Podíval se na ten její natěšený až náruživý výraz, který by klidně mohl znamenat, že jim stále dává naději, nebo na to chce hned skočit. Ona by nikdy nepřipustila, že je ženou, kterou muži opouštějí! A jak Karel vzal obal do ruky, aby se podíval na etiketu, uvnitř jí zpražilo příjemné horko. Jako by se mělo jednat o první vstřícný krok po tak dlouhé době. Už několik měsíců se jí ani nedotkl. A nyní to bylo málem. Málem! Kdyby měla palec o trochu dál, už by se to stalo! Dotek erotična! „Šedesát devět procent masa,“ zakroutil hlavou. „Tohle číslo by se nemělo zneužívat.“ „Takže ti mám dát?“ „Ani to a ani to,“ zamrmlal a vrátil se zpátky do obýváku. Rozkrájela uzeninu do patřičných bodlin a vložila ji na pánev. Brzy bylo slyšet hlasité prskání, kuchyní se rozvonila vůně vzdáleně připomínající večery u táboráků, ale s každou další minutou se v prostorách přimíchával čmoud, až zakuckaná Jarmila musela otevřít okno. Nakonec z pánve vytáhla podivně zkroucené cosi, přidala na talíř plnotučnou, chleba a vydala se s večeří do obýváku, aby svého expřítele svedla přes teplou kuchyni. „Tady vidíš, jak to dopadá, když kupuješ nekvalitní párky,“ řekl místo pochvaly. „A nechceš kousek?“ „Jarmilo, prosím tě, nemohla by ses ty a ten tvůj párek už konečně odstěhovat? Je to můj byt! Rozešli jsme se už dávno. Co tě tady proboha drží?“ „Tys to ještě nepochopil?“ Zoufale zakroutil hlavou. „Protože tě miluju, ty můj čumáčku.“ Jako by mu po zádech někdo přejel žiletkou. „Neříkej mi takhle.“ „Promiň, koláčku. Prostě to tak je, miluju tě, a proto tě nemohu opustit.“ „Ale tohle nejde donekonečna. Na to přece musí být dva.“ „Neboj, ty na to taky přijdeš,“ pokračovala Jarmila s plnou pusou. „Když jsme se mohli milovat tenkrát, tak se to může zase vrátit. Máš jen nějakou krizičku.“ „Ta krizička, jak jí říkáš, za chvíli oslaví roční výročí.“ Jarmila užasla. „Páni, to je nápad. To bychom mohli taky oslavovat.“ „Járo, podívej se, tohle nikam nevede. Prostě se co nejdřív sbalíš a odstěhuješ se.“ Co nejdřív není datum. A pak k tomu: „A kam bych asi jako měla jít?“ Neslyšel tuhle otázku poprvé. „To je mi jedno. Třeba k mamince.“ „No, to asi jen tak nepůjde. K tomu jsem ti ještě chtěla totiž říct, že…“ Sklopila hlavu, kousla se do rtů. „S maminkou je to teď moc těžký.“ „Jak těžký?“ „Víš, maminka se teď k nám přistěhuje.“ „No, to nemůžeš myslet vážně?!“ Karel se po delší době skutečně rozčílil. Na spánkové kosti mu naběhla žilka, o které Jarmila doposud neměla ani tušení, že existuje. Možná ani Karel. „Čumáčku, bohužel to jinak nejde. Mamka už tam bydlet nemůže a víš, musíme ji chránit. Zejména v téhle době.“ „Copak nemáš ještě bratra?“ „Vildu?“ Jarmila máchla rukou, jako by jí oznámil „kdo ví co“. „Máš snad ještě nějakého dalšího? No, jasně že Vildu. Proč se nemůže přestěhovat k Vildovi a ty teda taky. Nebo do vlastního.“ „Znáš Vildu. To přece nejde.“ „A proč by to nešlo? Proč to musím snášet já?“ „Vilda je pohrkanej, permanentně naloženej v lihu a pak tam k němu chodí všichni ti kamarádíčci. Dovedeš si představit, jak by tam mohla mamka žít? Ta potřebuje klid a bezpečí.“ „Tady ale není bezpečno.“ Podíval se na ni podmračeným pohledem. Dal do něho co nejvíc, aby působil jako agresor, macho chlap, který jednou pěstí sbourá dům a druhou vytrhne strom i s kořeny jako párátko mezi zuby. Jarmila se zachvěla. Nakroutila hlavu z jednoho a druhého ramene jako rapperka, která chce začít veršovat o svém libidu v co nejsprostší verzi, ale nakonec jen otevřela rty a slastně vydechla. „Takhle ti to moc sluší, koláčku. Měli bychom na to hned vlítnout.“ Zvedl oči v sloup. „Ježkovy voči, Járo, nekoukej na mě takhle.“ „Jak? Takhle?“ přidávala. „Jako bys mě chtěla znásilnit!“ „Ale to já nechci. To ty. Já se budu bránit.“ „No právě.“ „Tak se nebudu bránit! Jak se ti to bude líbit.“ „No právě! Nic nebude. Už jsme se dávno rozešli.“ Jarmila smutně sklopila hlavu. Otočila se ke svému talířku a ukousla do odporného párku. Šťáva jí stékala po bradě až do dekoltu a zanechávala mastnou stopu. Jakmile polkla, dodala: „Maminka se nastěhuje v sobotu.“ „Kdy!“ „Tuhle sobotu.“ „Ale to je pozítří.“ „Ano.“ „Kdys mi to chtěla říct?“ „Nevím.“ „A neměl bych o tom rozhodovat, když je to můj byt?“ „Ale náš domov.“ „Žádný náš domov to není.“ „Maminka nemá kde bydlet. A neboj, je očkovaná. Ty seš negativní. Já taky. Tady tu budem všichni v bezpečí.“ Karel byl negativní. Ale až moc, když slyšel ty novinky. A hlavně nechápal, jak se do takové situace dostal. Každý se tchýni vyhýbá i ve fungujícím vztahu natož v naprosto zdevastovaném. Takhle tu na něj budou dvě ženský, jedna horší než druhá. Protože tchýně je prý už ve fázi, kdy je občas schopna se ztratit i vlastním pokoji. Není ani tak stará, je jí teprve dvaašedesát, ale podle Jarmily prý občas působí dojmem, jako by jí bylo devadesát a trpěla nejvyšší formou demence. Karel má podezření, že to na všechny jen hraje, aby se o ní starali a ona si mohla vymýšlet. Pokud ovšem Jarmila jen nekecá. Docházela mu trpělivost. On přece není jeden z těch mužů, co se k ženám chovají nepřiměřeně, i když by si možná zasloužila jen chytit za límec a postavit za dveře. Karel byl inteligentní muž, který si tak byl vědom následků svých činů. Vyrazit s ní dveře by ale akorát tak vedlo k nepřiměřené scéně, která by vyvolala příjezd policie za domácí násilí. Naštěstí mu problikla zpráva na mobilu. Jarmila natáhla krk jako surikata. Zkusila zaostřit, aby si přečetla text. Karel však po něm duchaplně sáhl a odešel do ložnice. „To je Maruna?“ zeptala se Jarmila, která o jeho nové známosti moc dobře obeznámená. Ale trpělivost a permanentní nátlak růže přináší! „Maruška!“ opravil ji Karel. „Tak ji pozdravuj!“ „To sotva. Ses asi zbláznila.“ „A proč? Copak ona o mně neví?“ Než však Karel něco dodal, pokračovala: „Copak ona neví, že tu bydlíš se svou přítelkyní, celoživotní láskou, zatímco ona je jen bokovka?“ Karel zakroutil očima a zabouchl za sebou dveře. V duchu si říkal, jak někdo může být takhle natvrdlý a prostě si nesbalí svoje věci a nevypadne. Copak jí to vlastní důstojnost dovolí? Absolutně nechápal její logiku. Docházely mu páky, jak se jí zbavit, ale naštěstí tu byla stále Maruška. Kouzelná, báječná, úžasná. Pokračování příště Martina Boučková
Čas načtení: 2020-04-26 10:36:08
Jak správně provádět mrtvý tah
Mrtvý tah se řadí mezi úzkou skupinu cviků, při kterých zapojíte při jednom pohybu obrovské množství různých svalů. Navíc kopíruje pohybové vzorce, na které je člověk zvyklý už od přírody a pomáhá nastartovat produkci hormonů. Důležité je však zmínit, že se jedná o velmi náročný cviky na správné provedení, naučit se techniku je tak základním předpokladem pro to, abyste si mrtvým tahem nepřivodili zranění.
Čas načtení: 2019-06-02 17:16:26
V létě máte spoustu možností, jak se spolu s dětmi hýbat a spalovat kalorie
Letní dny jsou ideálem pro sportovní i pohybové aktivity, které budou zábavou jak pro vás, tak pro vaše ratolesti. Na rozdíl od zimy jsou delší dny, proto stihnete mnohem víc věcí. Nechte se inspirovat a užívejte si pohyb s dětmi na čerstvém vzduchu naplno.
Čas načtení: 2014-01-18 00:00:00
3 tipy na pohybové aktivity pro lenochy
Bohužel ne každý je sportovním nadšencem, ale pokud chcete mít pevné tělo a zkrátka „nějak vypadat“, hýbat se prostě musíte. Pakliže se vám při představě pocení se na rotopedu či běhu dělá nevolno, naučte se pohybovat příjemněji a tak, abyste zvýšili svou fyzickou kondici, dostali se do formy a příp ...
Čas načtení: 2008-09-17 20:56:00
S přibývajícími léty a starostmi nám zbývá stále méně času na přirozený a rozmanitý pohyb.Naše klouby postupně tuhnou, svaly slábnou a některé pohyby už nejsme schopni udělat v takovém rozsahu jako dříve. Postupem času si díky tomu vytvoříme nesprávné pohybové návyky, které se dříve nebo později pro ...
Čas načtení: 2012-06-12 00:00:00
Motorický vývoj předškolního dítěte ve věku od tří let
Dítě se mezi druhým a třetím rokem stále více osamostatňuje a osvojuje si základní znalosti o světě, který ho obklopuje. Od třetího roku věku se dítě pohybuje samostatně, jeho pohyby jsou stále koordinovanější a dovede zvládat i složitější pohybové úkoly. Děti tohoto věku jsou na pohyb hodně oriento ...
Čas načtení: 2021-09-13 09:14:40
Celkem 64 představení a doprovodných akcí nabídne letošní ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO, který začne v Plzni ve středu 15. září a potrvá do 23. září. Přijedou soubory z Belgie, Francie, Itálie, Litvy, Polska, Slovenska a České republiky. Ze zahraničního programu představují největší lákadlo výjimečné inscenace tří režisérských hvězd evropského divadla. Litevské Divadlo mladých přiveze dějinnou fresku Austerlitz polského režiséra Krystiana Lupy podle stejnojmenného románu německého spisovatele W. G. Sebalda. Jeho hrdina, pražský rodák Austerlitz, prochází Evropou a nachází „stopy bolesti“, zřetelné v celé její historii. „Působivý jazyk Sebaldova románu přetavuje Lupa ve stejně úchvatné sdělení divadelní. Za pomoci vzpomínek, analogií a představ přenáší diváky v prostoru i čase, zabývá se i největším traumatem 20. století – holokaustem,” líčí dramaturgyně Kamila Černá. V inscenaci účinkuje šest herců, scénografie využívá projekce i velmi výtvarné pojetí. „Lupa se na festival vrací po pěti letech a letošní inscenaci by si neměl žádný příznivce divadla nechat ujít, půjde o vrchol sezóny,” zdůrazňuje Kamila Černá. Spojené soubory TR Varšava a Narodowy Stary Teatr z Krakova nabídnou moderní zpracování Čechovovy klasiky 3SESTRY belgického režiséra Luka Percevala, jehož dílo se v Plzni představí vůbec poprvé. „Perceval v této moderní verzi Čechovovy klasické hry představuje vizi stárnoucí Evropy, která se nechce poddat plynoucímu času. Inscenace se vyznačuje krásnou scénou s obrovským zrcadlem a podmanivě pomalou atmosférou,” říká dramaturgyně Jitka Sloupová. Belgické divadlo NTGent uvede inscenaci Rodina švýcarského režiséra Milo Raua dle skutečné tragické události. V roce 2007 byla čtyřčlenná rodina na severu Francie v Calais nalezena mrtvá, bez vysvětlení, bez jasného motivu, pouze dopis na rozloučenou zněl: „Zašli jsme příliš daleko, omlouváme se.“ Jejich příběh tlumočí Rau prostřednictvím skutečného hereckého manželského páru, jeho dvou dcer a psů. „Inscenace s maximální autentičností zachycuje každodenní rodinný život, který ústí do tragického finále. Tento intimní vhled do života rodiny, který kombinuje realitu s fikcí, je strhující podívanou, naplněnou smutkem a deziluzí,” zdůrazňuje dramaturgyně Dora Viceníková. Vedle samotného představení poznají festivaloví diváci Raua i jako filmového režiséra díky projekci snímku Nové evangelium. Slovenské komorné divadlo z Martina představí v Plzni inscenaci D1 (pracovní název) o nekonečném budování klíčové slovenské dálnice. Inscenace režiséra a dramatika Lukáše Brutovského se ohlíží za nekonečným budováním klíčové dopravní stavby. „Je to ohlédnutí překvapivé, poetické, vtipné i mystické, plné výtvarných metafor,” uvádí dramaturg Michal Zahálka. Tuzemský program bude tradičně složen z výběru toho nejlepšího, co se urodilo na domácích jevištích za uplynulou, koronavirem poznamenanou, sezonu. V Plzni se tak sjedou divadla z Brna, Hradce Králové, Liberce, Olomouce, Ostravy a Prahy. „Vzhledem k tomu, že se velkou část sezóny nehrálo, více než polovina inscenací bude u nás uvedena těsně po své premiéře. To se odráží i na větší produkční náročnosti,“ zdůrazňuje dramaturg Jan Kerbr. „Půjde o velmi široký a pestrý výběr – stylově, žánrově i z hlediska velikosti inscenací,” dodává Kerbr. „Sestavování programu letošního ročníku v období koronavirové nejistoty bylo mimořádně obtížné. Proto považuji za malý zázrak, jaké výjimečné zahraniční soubory s významnými evropskými režiséry se nám podařilo domluvit,” zdůrazňuje ředitel festivalu Jan Burian. „Zároveň letos pokračujeme ve snaze dát co největší prostor českým souborům včetně těch studentských, které neměly v uplynulé sezóně mnoho příležitostí hrát naživo pro diváky,” dodává Burian. Festival také v rámci doprovodného programu ukáže nejzajímavější aktivity, které reagovaly na nemožnost hraní před diváky v době koronavirové pandemie. Pražské Dejvické divadlo přiveze dramatickou inscenaci Vina? (režie Ivan Trojan) Daniela Majlinga, odehrávající se v divadelním prostředí a dotýkající se smyslu divadla, lásky i lidské existence. Spolek JEDL uvede v Plzni dvě inscenace v režii Jana Nebeského: Manželskou historii podle Augusta Strindberga o manželském trojúhelníku, s Davidem Prachařem, Lucií Trmíkovou a Annou Fialovou, a jedovatě vtipnou a zároveň laskavou féerii Malý stvořitel / Der kleine Fratz s Karlem Dobrým, který byl za svůj výkon odměněn Cenou za mužský herecký výkon v anketě kritiků za rok 2020. MeetFactory se představí s dramatizací románu Serotonin Michela Houellebecqa (režie Natália Deáková) s Honzou Hájkem v hlavní roli. Divadlo Na zábradlí přiveze v překvapivé dramatizaci Balzacova románu Ztracené iluze (režie Jan Mikulášek) téměř celý herecký soubor v čele s Vojtěchem Vondráčkem. Režisér Tomáš Dianiška bude na festivalu zastoupen dvěma inscenacemi z Prahy a Ostravy: prvním je dokumentární fikce 294 statečných Divadla pod Palmovkou o zákulisí jednoho z největších hrdinských činů našich dějin, atentátu na říšského protektora Heydricha. Mrazivý „dokument“ Národního divadla Očitý svědek (režie Jiří Havelka) o masakru nevinných civilistů v roce 1945 na Přerovsku získal kvůli pandemickým omezením jinou podobu, než jaká byla původně v plánu: svědectví jednotliví herci pronášejí na kameru a touto formou se představil téměř celý činoherní soubor divadla. Inscenace Digitální podzemí (režie Eva Salzmannová) absolventského ročníku Katedry činoherního divadla DAMU v produkci Městských divadel pražských zavede diváky do horského penzionu, kam přijíždějí zaměstnanci startupu na teambuilding – nebo spíše na oslavu úspěchu. Brněnské Národní divadlo uvede v Plzni jednu z nejlepších her Rolanda Schimmelpfenniga Idomeneus v inscenaci Štěpána Pácla. Brněnské JAMU – Studio Marta uvede Havlovo Vyrozumění (režie Martina Frejová Krátká), absolventskou inscenaci 4. ročníku činoherního herectví. Divadlo Drak z Hradce Králové překvapí maňáskovou groteskou Šípková Růženka (režie Jakub Vašíček) s nově řešenými dramatickými situacemi i svébytným humorem. Liberecké Naivní divadlo přiveze inscenaci Kabinet zázraků neboli Orbis pictus (režie Michaela Homolová), která se inspiruje v učebnici Jana Amose Komenského a která známé artefakty rozžívá pomocí těch nejstarších a nejtradičnějších loutkářských triků. Divadlo F. X. Šaldy také z Liberce představí inscenaci Sylva, dramatizaci Vesnického románu Karoliny Světlé v režii Martina Františáka. Žánr opery v Plzni zastoupí tragická a zároveň rozverná inscenace L’Arianna olomouckého souboru Ensemble Damian, který za ni získal na pražském bienále Opera 2020 Cenu diváků. Po loňském úspěchu inscenace Transky, body, vteřiny přijíždí ostravské Divadlo Petra Bezruče do Plzně s další životopisnou hrou v originálním pojetí Tomáše Dianišky – „dokumentární fikcí“ Špinarka o legendární rockové zpěvačce s jejími písněmi a živým bigbítem. Domácí Plzeň budou na festivalu reprezentovat Divadlo J. K. Tyla s českou premiérou muzikálu Green Day’s American Idiot, vytvořeného podle stejnojmenného alba americké punkrockové kapely Green Day (režie Steve Josephson), a Divadlo Alfa s variacemi na klasické loutkářské tituly Jenovéfa, Don Šajn (režie Tomáš Dvořák). V rámci tradičního epilogu uvidí plzeňští diváci novou inscenaci Runners (režie Rosťa Novák ml. a Vít Neznal) souboru Cirk La Putyka, která spojuje nový cirkus a pohybové divadlo s obrovským běhacím pásem, a z loňska přesunuté uvedení nejslavnější „americké tragédie“ Smrt obchodního cestujícího (režie Michal Dočekal) Městských divadel pražských – Divadla ABC s Miroslavem Donutilem v hlavní roli. Bohatý program nabídne sekce Johan uvádí, která proběhne nejen v prostoru Moving Station, ale třeba i v Borském parku nebo v supermarketu na Borských polích. Prolog festivalu obstará plzeňský soubor Žongléros Ansámbl s původní pohybovou a akrobatickou show Vpřed. Uvědomit si věci méně nápadné a pozapomínané pomůže brněnská proklimatická platforma co2kolektiv v čele s režisérem a dramaturgem Jiřím Honzírkem s téměř bytovým divadlem nazvaným Odvaha k beznaději. „Letos jsme pozvali do naší programové sekce inscenace, které důsledně pracují s performativitou jako prostředkem velmi osobních setkávání člověka s člověkem,” zdůrazňuje umělecký ředitel Moving Station Roman Černík. Jde o sólové performance The Walk with the Unknowns Zuzany Šklíbové pro jednoho diváka a třicet diapozitivů a The Dream in the Supermarket polského performera Michała Salwińského pro jednoho diváka s mobilním telefonem. Intimní osobní zážitek také nabídne multisenzorické představení pro tři účastníky Lžička pod nos od Nitish Jain & collective, kde hlavní roli „hraje” páska přes oči, sluchátka a teplé dlaně. Soustředěná, až magická vizualita je také klíčovou charakteristikou inscenace Hic Sunt Dracones jihočeského nezávislého Divadla Continuo. Program sekce Johan uvádí završí opulentní společensky kritická show Cthulhucén z produkce Divadla DISK. V ulicích Plzně nebudou chybět ani open-air představení přístupná zdarma. Šampion a komár italského souboru Faber Teater je určené pro diváky všeho věku na kolech a bicyklech. Postavy jsou Průvodci časem, na sobě mají balijské masky a diváky provedou životem a dobou jednoho neobyčejného cyklistického šampiona jménem Fausto Coppi. V pouliční show Turisté francouzského souboru Les Grandes Personnes vtrhne do ulic skupina obrů, neboli velkých, až čtyřmetrových loutek, která začne objevovat město a seznamovat se s jeho obyvateli a pamětihodnostmi. Do světa prvních aeroplánů zavede diváky v ulicích v představení Letkyně soubor Holektiv. Speciálně pro letošní festival vzniká představení Bajka souboru V.O.S.A. Theatre, kde se diváci spolu s obřími loutkami stanou součástí příběhů ze světa zvířat. Více informací na www.festivaldivadlo.cz.
Čas načtení: 2021-08-03 08:54:03
Diktátor na jevišti. Chaplinova filmová klasika poprvé v české divadelní adaptaci
Výsměch tyranům opilým mocí, ale také varování před ničivou silou zfanatizované masy. Slavnou Chaplinovu satiru Diktátor uvádí poprvé v české divadelní adaptaci Městská divadla pražská v režii Martina Čičváka. V hlavní dvojroli antisemitského diktátora Adenoida Hynkela (alias Adolfa Hitlera) a chudého židovského holiče se představí Filip Březina. Předzvěst děsivé ideologie tušil Charlie Chaplin již před začátkem války, kdy se zrodil i námět Diktátora. Ten byl založený na nesporné podobě Adolfa Hitlera s postavou tuláka z Chaplinových grotesek, která přímo vybízela k parodování. Svou kontroverzní komedii uvedl v USA do kin v roce 1940. Za války byl v okupované Evropě film zakázán, po válce se rychle stal celosvětovým komediálním triumfem a kasovním trhákem, v Německu se ale promítal až sedmnáct let po premiéře. Inscenace Městských divadel pražských vychází velkou měrou z původního Chaplinova filmu. „Divadelní adaptace filmové grotesky Charlie Chaplina Diktátor není žádná legrace. Když se podaří režisérovi najít vlastní divadelní řeč příběhu a přirozeně herce, který dvojroli diktátora a židovského holiče zvládne tak, aby mu byla přiznaná jeho herecká autonomie, může legrace teprve začít. Divadelní a filmový gag nemá moc společného. Filmový a divadelní čas není jeden a na jevišti se nedá kouzlit a zpřesňovat střihem, zkratkou a detailem. Najít neiluzivní vyjádření příběhu parodujícího Hitlera a jeho zrůdnou a současně komickou ekipáž, bylo skutečnou výzvou. Ideologie nacionalismu a žvásty o nadřazených rasách jsou pádným důvodem, proč se do příběhu pustit na divadle právě teď,“ vysvětluje dramaturgyně inscenace Kristina Žantovská. „Zkoušení Diktátora pro mě bylo zatím nejintenzivnější a nejnáročnější, jaké jsem kdy zažil. Hrát takovouto dvojroli je obrovská výzva. Naučit se imitovat Chaplinova tuláka bylo nakonec vlastně jednodušší, než parodovat Adolfa Hitlera (Adenoida Hynkela), jelikož toho textu, který se vydává za němčinu, ale je jen obyčejnou hatmatilkou, tam je opravdu hodně. A možná to tak nevypadá, ale Hynkel je pohybově i fyzicky náročnější. Jsem vděčný za to, že jsem dostal tuto příležitost a jsem vděčný, že to bylo zrovna s tímto inscenačním týmem,“ komentuje svou dvojroli Filip Březina. Diktátor bude mít premiéru 14. srpna v šapitó Azyl78 na pražském Výstavišti, kde je připravený i tematický doprovodný program v podobě tanečního workshopu pod vedením profesionálních tanečníků z inscenace. V Azylu78 budou následovat ještě tři reprízy 15., 16. a 17. srpna. Od září bude možné titul v interiérové verzi vidět v divadle ABC. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2021-07-12 09:58:32
Festival Praha žije hudbou rozehraje pražské ulice a náměstí
Ulice, náměstí, parky, vnitrobloky a další místa prázdninové Prahy budou 16. a 17. července patřit nejen muzikantům nejrůznějších žánrů, ale i divadelníkům, artistům či slamerům. Po dlouhé měsíce ztichlé město se tak díky 6. ročníku festivalu Praha žije hudbou naplno otevře pouličnímu umění v nejrůznějších formách. Do dvoudenního programu pod heslem „Umění patří do ulic“ se zapojí celá řada profesionálních umělců. Někteří se tak vrátí ke svým začátkům, jiní si vyzkoušejí hraní na ulici poprvé. Společně však podpoří stovku buskerů, tedy pouliční umělce, kterým je festival věnován zejména. V pražských ulicích vystoupí například muzikanti Laco Déczi, Ondřej Ruml, Voxel, Bára Zmeková, Aiko, En.Dru, Stříbrný Rafael nebo Brass Avenue. Mezi performery se objeví držitel ceny Thálie Jakub Gottwald se svým projektem UR-fascism, slamer Anatol Svahilec, Jan Bárta a jeho pohybové představení Pitch nebo artisté ze Cirqueonu. Praha žije hudbou je festivalem, na kterém si diváci užijí koncerty či představení oblíbených umělců na netradičních místech a z bezprostřední blízkosti, ale také mohou objevovat nové talenty. Program nabídne zdarma na dvě stovky vystoupení na téměř čtyřech desítkách míst. Hlavní festivalová trasa prochází centrem města se zastávkami v parku Kampa, na piazzetě u Quadria, Jungmannově náměstí, Můstku, Na Příkopě, u Prašné brány, na náměstí Republiky, v atriu Paláce Archa až po Kasárna Karlín. Hudbou ale ožije i Staroměstské náměstí, atrium Olympic Garden, Náplavka u Rašínova nábřeží, Nová synagoga na Palmovce, venkovní kavárna Šesťák, nebo prostranství bývalého Stalinova pomníku na Letné. Veškerý program je zdarma, posluchači mohou muzikanty odměnit dobrovolnými příspěvky do klobouku. Celý festival probíhá pod dohledem Uličníka, který je symbolem festivalu a svobodného uměleckého vystupování v ulicích Prahy. Více informací na www.prahazijehudbou.cz. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2021-03-15 13:55:48
Režisér a choreograf Petr Zuska zkouší Terapii, nový autorský projekt pro Dejvické divadlo
Terapie je původním autorským dílem režiséra, choreografa a tanečníka Petra Zusky pro Dejvické divadlo, jde o první takovou spolupráci. V inscenaci se potkává a váže poezie s činohrou, činohra s pohybem, pohyb s hudbou a zpěvem a všechno se vším, aby vznikl kompaktní, svébytný divadelní zážitek. Zkoušky nového představení vrcholí, premiéra pro diváky, která byla původně plánována na 30. března, ale proběhne až po uvolnění protiepidemických opatření a otevření divadel. V mnoha ohledech se jedná o titul, který je v Dejvickém divadle něčím neobvyklým. Touha provázat v jednom díle světy různých uměleckých žánrů zrála v souboru poměrně dlouho a osobnost Petra Zusky byla nakonec přirozenou volbou. A proč právě Terapie? „V zásadě jde o střet a konfrontaci několika protiv v několika úrovních. Básnického, obrazivého světa se strohou logikou ‚normálního‘ jazyka, logiky a absurdity, skutečnosti a fantazie,“ vysvětluje Petr Zuska. „Nevyhnutelný konflikt mezi ‚realitou‘ terapeuta a zdánlivou iracionalitou jeho pacienta s sebou nese příběh dvou lidí, kteří k sobě hledají dávno ztracenou cestu. Představení má charakter takzvaného totálního divadla, kde se autorské dialogy střídají s poezií českých básníků, různými hudebními pasážemi, občas i autenticky hranými a zpívanými a v neposlední řadě částmi, kde hlavní roli přebírá pohyb – prazáklad lidské komunikace.“ Výše nastíněný fenomén tzv. totálního divadla byl vlastně od začátku nasnadě. Jak pro Petra Zusku coby tvůrce pohybujícího se většinově v odlišných sférách vyjadřovacích prostředků, tak naopak pro činoherní ansámbl, který má odvahu a motivaci vyplout do ne úplně známých vod. Petr Zuska zosobňuje v českém tanečním kontextu výjimečného choreografa, který spolupracuje s významnými světovými baletními soubory. Ve svých dílech využívá širokou škálu tvůrčího rukopisu od vysokého bel canta neoklasického stylu přes inovativní přístup k moderní tvorbě. Jeho inscenace jsou promyšlené, plnokrevné, odrážejí svět symbolů či archetypů, duchovní otázky i morální principy. Jako jeden z mála tvůrců dokáže vložit do svých děl humor, vtip a nadsázku. Jako tvůrce má na svém kontě (od roku 1990) více než padesát inscenací pro zahraniční i domácí soubory: Hamburg Ballett, Ballett Augsburg, Semperoper v Drážďanech, Lotyšskou národní operu v Rize, Mariinské divadlo, Královský dánský balet, Ballett Deutsche Oper am Rhein, West Australian Ballet v Perthu, Finský národní balet, Les Ballets de Monte-Carlo, Boston Ballet, estonský Teater Vanemuine, Balet Národního divadla v Brně, Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích, Laternu magiku, Pražský komorní balet a Bohemia Balet – soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy a Balet Národního divadla v Praze. Kromě toho režijně a pohybově spolupracoval na vzniku několika činoherních a operních inscenací. Je pedagogem Katedry nonverbálního divadla HAMU, Hudební akademie múzických umění. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2021-01-23 13:32:58
Osmý ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirkopolis se uskuteční hned dvakrát. Zimní část proběhne od 8. do 12. února, uvede celkem pět představení. Festival odstartuje live stream premiéry žongléra Filipa Zahradnického z Paláce Akropolis a následovat budou živá novocirkusová představení za největšími kulatými okny na světě na pražské náplavce. #cirkuszasklem probudí uvede v Kobce č. 10 – (A)void Floating Gallery během čtyř večerů site specific performance akrobatky Elišky Brtnické, herce a klauna Lukáše Karáska, performerky a tanečnice Cécile Da Costa a žongléra Filipa Zahradnického. Současná epidemiologická situace nezastavila pořadatele festivalu od hledání nových možností, které by byly pro oko diváka atraktivní. „Nebylo pro nás jednoduché vzdát se tradičního termínu festivalu a naplánovaného zahraničního programu, přesto jsme vzali současnou situaci jako výzvu. Cítili jsme, že galerijní prostor na náplavce vysloveně vybízí k nějaké akci a já věřím, že pro diváky, kterým se stýská po živém umění, to bude magický zážitek. Nabídneme krátké performance, které jsou na pomezí výtvarné instalace, happeningu a cirkusu. Myslím, že pro diváky to bude trochu voyerská zkušenost, když jim umožníme nakouknout do čtyř naprosto unikátních pokojů. Zároveň chci ubezpečit, že dohlédneme na bezpečné vzdálenosti mezi diváky, ochranné pomůcky a celkovou bezpečnost tohoto uměleckého aktu,” uvedla umělecká ředitelka Cirkopolis a CIRQUEONu Šárka Maršíková. Zimní část zahájí v pondělí 8. února od 20:00 live stream Filipa Zahradnického, českého žongléra, který reprezentuje novou a progresivní vlnu současných evropských novocirkusových umělců. V sólovém představení Collection of Sceptical Pleasures využívá žonglování a pohyb jako hlavní výrazový prostředek. Jedním z témat inscenace je chtíč „vlastnit“, rozvíjet své bohatství a přitom neustále hledat, co bohatství vlastně je. Představuje skeptický pohled na svět, jež navádí člověka dělat věci, které by jindy nezkusil. Skrze manipulaci s objekty a žonglování staví energické choreografie s originálními prvky vytvářejícími vizuálně atraktivní celek. „Filipovi žonglérské dovednosti jsou stejně staré jako CIRQUEON, který jsme zakládali v roce 2009. Filip poté prošel kodaňskou The Academy of Modern Circus, kde se zdokonalil v žonglování a vyprofiloval se jako talentovaný autor a performer. Jako první Čech se prezentoval na prestižní přehlídce Festival Mondial du Cirque de Demain v Paříži, kde získal hned dvě ocenění – zvláštní cenu poroty a ocenění za kreativitu od Annie Frattelini. Collection of Sceptical Pleasures je jeho prvním celovečerním projektem a svoji novou kariéru zahajuje velmi obtížně – bez diváků. Ale jako všechno, je to výzva a Filip obstojí,” řekla Šárka Maršíková. Krátké site specific performance #cirkuszasklem, které vznikají pro příležitost festivalu, probudí náplavku v Kobce č.10 na Rašínově nábřeží od 9. do 12. února vždy mezi 18:00 až 20:00. První performance za obřím sklem bude Fish Eye akrobatky Elišky Brtnické, která volně navazuje na představení Opticon. Za doprovodu audiovizuální instalace odehraje tři pohybové improvizace ztvárňující příběh o rybě ztracené v hloubce dvojrozměrnosti. O středeční program se postará performer a klaun Lukáš Karásek s autorským projektem Obývací pokoj v kobce, v jehož příběhu ožije nábytek, který se stejně jako samostatné bytosti může pohybovat po pokoji, potkávat se s dalšími, interagovat, ale pokoj opustit nemůže. Ve čtvrtek se za kulatým oknem objeví žonglér Filip Zahradnický s upravenými fragmenty premiérovaného představení Collection of Sceptical Pleasures. Páteční #cirkuszasklem završí tanečně-divadelní sólo Roselyne performerky francouzsko-portugalského původu Cécile Da Costa o ženě, která hledá své místo v místnosti, své místo v očích ostatních, své místo v životě. Letní část festivalu Cirkopolis přinese cirkus na čerstvém vzduchu v Kasárnách Karlín v termínu od 7. do 11. června 2021. „Cirkopolis je mezinárodním festivalem a naším cílem je uvádět zahraniční hosty a nabídnout trochu jiný pohled na cirkusovou tvorbu. Letní počasí nabízí možnost rozvinout dramaturgii o outdoorová a site specific představení a tudy povede naše dramaturgická linie. Prostor Kasáren Karlín je naprosto unikátní a nabízí zajímavé možnosti využití,” nastínila Šárka Maršíková. Vstupné je letos zdarma, podpořit festival bude možné zakoupením dárcovské vstupenky v síti GoOut. Program a aktuality festivalu najdete na www.cirkopolis.cz. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2024-02-11 06:00:00
Účinnost CBDV u myšího modelu syndromu fragilního chromozomu X
Syndrom fragilního chromozomu X je onemocnění, za něž je zodpovědná mutace genu FMR1, který se nachází na chromozomu X. Kromě typického vzhledu pacientů (protáhlý obličej, hrubé rysy, velké uši a varlata) bývá často přítomná mentální retardace. Mezinárodní tým vědců zkoumal účinky kanabidivarinu (CBDV) na chování myší s inaktivovaným genem FMR1, které slouží jako model tohoto onemocnění. Článek vyšel v časopise Cells a dočteme se v něm, že vědci podávali myším CBDV v dospělosti po dobu deseti dnů nebo v adolescenci po dobu pěti týdnů. Hodnoceny byly jednak abnormality podobné syndromu fragilního X zahrnující úzkostné, pohybové, kognitivní, sociální a smyslové změny, ale též relevantní biochemické markery v mozku. CBDV má terapeutický potenciál v prevenci neurobehaviorálních změn spojených se syndromem fragilního X. Účinky CBDV při podávaní v dospělosti nebyly významné. Avšak při podávání během dospívání bránil tento kanabinoid pozdějším kognitivním, sociálním a akustickým změnám u dospělých myší a ke změně došlo i na úrovni zánětlivých markerů v mozku. Tato zjištění podle slov autorů potvrzují terapeutický potenciál CBDV v prevenci neurobehaviorálních změn spojených se syndromem fragilního X a zdůrazňují význam jeho včasné aplikace. The post Účinnost CBDV u myšího modelu syndromu fragilního chromozomu X appeared first on Magazín Konopí.