Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 28.04.2025 || EUR 24,965 || JPY 15,334 || USD 21,975 ||
úterý 29.dubna 2025, Týden: 18, Den roce: 119,  dnes má svátek Robert, zítra má svátek Blahoslav
29.dubna 2025, Týden: 18, Den roce: 119,  dnes má svátek Robert
DetailCacheKey:d-860517 slovo: 860517
Svetry s límečkem jsou hitem letošního jara. Jak a k čemu je nosit?

<p>Válí se vám ve skříni svetry s límečky? S blížícím se jarem konečně nastala ideální doba na jejich nošení. Jak je správně nosit a proč se nehodí jen k ležérnímu stylu? Proč jsou svetry s límečkem praktickým kusem oděvu? Vrtá vám hlavou, proč jsou svetry s límečkem praktickým kusem oděvu? V prvé řadě jsou všestranné a pokud je sladíte s těmi správnými doplňky a oděvy, získáte nespočet možností, jak je můžete nosit. Dále jsou polo svetry elegantní a přijdou vám vhod ve chvíli, kdy nemáte náladu na klasickou košili. V neposlední řadě jsou ideální na jaro, neboť jsou ke krku, tudíž vás nezaskočí svěží jarní větřík. Jak a s čím se dá svetr s límečkem kombinovat? Elegantní styl do práce a na formální události Prvním způsobem, jak svetr s límečkem nosit, je klasická kombinace svetr, kalhoty a polobotky. V tomto modelu můžete ráno bez obav vyrazit do kanceláře a budete vypadat formálně a stylově zároveň. Kalhoty můžete vyměnit také za sukni a dokonce si můžete svetr obléci i na šaty. Uvolněná elegance Chcete vypadat elegantně, ale kladete důraz na uvolněnější styl? Méně formálně působí svetr s límečkem v kombinaci s džínami a teniskami. Pokud se rozhodnete pro uvolněný styl, nemusíte se bát rozepnout si u svetříku pár horních knoflíků. Outfitu to dodá na neformálnosti. Sportovně-elegantní styl Myslíte si, že polo svetr a sportovní styl nejdou dohromady? Pokud si chcete o víkendu užít trochu té neformální elegance a na brunch s přáteli vyrazit ve sportovnějším stylu, svetr s límečkem je tou správnou volbou. K němu si oblečte volné sportovní kalhoty typu jogger, přidejte oblíbené tenisky a sportovně-elegantní styl je na světě. Formální styl Opakem uvolněného sportovnímu outfitu, jenž si oblečete na víkendový brunch i procházku, je čistě formální styl. Ten je totiž synonymem svetříku s límečkem. Kombinací polo svetříku, elegantních kalhot,... </p> <p><a class="readmore" href="https://www.extrakrasa.cz/svetry-s-limeckem-jsou-hitem-letosniho-jara-jak-a-k-cemu-je-nosit/">Čtěte více</a></p> <p>Příspěvek <a href="https://www.extrakrasa.cz/svetry-s-limeckem-jsou-hitem-letosniho-jara-jak-a-k-cemu-je-nosit/">Svetry s límečkem jsou hitem letošního jara. Jak a k čemu je nosit?</a> pochází z <a href="https://www.extrakrasa.cz/">Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení</a></p>

---=1=---

Čas načtení: 2025-03-11 08:38:05

Svetry s límečkem jsou hitem letošního jara. Jak a k čemu je nosit?

Válí se vám ve skříni svetry s límečky? S blížícím se jarem konečně nastala ideální doba na jejich nošení. Jak je správně nosit a proč se nehodí jen k ležérnímu stylu? Proč jsou svetry s límečkem praktickým kusem oděvu? Vrtá vám hlavou, proč jsou svetry s límečkem praktickým kusem oděvu? V prvé řadě jsou všestranné a pokud je sladíte s těmi správnými doplňky a oděvy, získáte nespočet možností, jak je můžete nosit. Dále jsou polo svetry elegantní a přijdou vám vhod ve chvíli, kdy nemáte náladu na klasickou košili. V neposlední řadě jsou ideální na jaro, neboť jsou ke krku, tudíž vás nezaskočí svěží jarní větřík. Jak a s čím se dá svetr s límečkem kombinovat? Elegantní styl do práce a na formální události Prvním způsobem, jak svetr s límečkem nosit, je klasická kombinace svetr, kalhoty a polobotky. V tomto modelu můžete ráno bez obav vyrazit do kanceláře a budete vypadat formálně a stylově zároveň. Kalhoty můžete vyměnit také za sukni a dokonce si můžete svetr obléci i na šaty. Uvolněná elegance Chcete vypadat elegantně, ale kladete důraz na uvolněnější styl? Méně formálně působí svetr s límečkem v kombinaci s džínami a teniskami. Pokud se rozhodnete pro uvolněný styl, nemusíte se bát rozepnout si u svetříku pár horních knoflíků. Outfitu to dodá na neformálnosti. Sportovně-elegantní styl Myslíte si, že polo svetr a sportovní styl nejdou dohromady? Pokud si chcete o víkendu užít trochu té neformální elegance a na brunch s přáteli vyrazit ve sportovnějším stylu, svetr s límečkem je tou správnou volbou. K němu si oblečte volné sportovní kalhoty typu jogger, přidejte oblíbené tenisky a sportovně-elegantní styl je na světě. Formální styl Opakem uvolněného sportovnímu outfitu, jenž si oblečete na víkendový brunch i procházku, je čistě formální styl. Ten je totiž synonymem svetříku s límečkem. Kombinací polo svetříku, elegantních kalhot,... Čtěte více Příspěvek Svetry s límečkem jsou hitem letošního jara. Jak a k čemu je nosit? pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení

\n
---===---

Čas načtení: 2024-09-12 09:40:43

Program letošního ročníku Groove Brno láká na velká jména a specialitu pro věrné diváky

Jihomoravská metropole se již brzy stane místem, kde vás smetou hybné funky groovy a vy si odvezete hudební zážitky jako žádné jiné. Přehlídka Groove Brno už sedmnáct let přitahuje zvučná jména světových hvězd groovy muziky a divákům nabízí možnost objevování těch umělců, kteří jsou teprve na začátku své cesty. Festival v posledních letech láká i mimobrněnské posluchače, kteří se nechávají unášet jeho dramaturgií, která i letos nabídne lákavé premiéry i svěží návraty. Aktuálně již uzavřel svůj program, co nabídne? Započítáme-li […] Zobrazit celý článek Program letošního ročníku Groove Brno láká na velká jména a specialitu pro věrné diváky

Čas načtení: 2024-09-13 15:00:45

Filmový megahit letošního léta míří na Disney+, nenechte si ho uniknout

Populární streamovací platforma Disney+ dostane překvapivý megahit letošního léta Předplatitelé se mohou těšit na film V Hlavě 2, který celosvětově utržil přes 1,5 miliardy dolarů Do služby dorazí už 25. září Občas do kin zamíří snímek, u kterého je komerční úspěch takřka jistý. Jindy se ale na stříbrném plátně objeví film, kdy je sice úspěch očekáván, ale skutečnost předčí i ty nejdivočejší představy. To je případ také druhého dílu V hlavě, který se nejen v tuzemských kinech začal promítat v červenci letošního roku. I když první snímek byl povedený a chválený jak kritiky, tak diváky (ČSFD: 81 %), asi málokdo čekal, že pokračování naváže ve stejném duchu (ČSFD: 80 %). Přečtěte si celý článek Filmový megahit letošního léta míří na Disney+, nenechte si ho uniknout

Čas načtení: 2021-06-13 11:49:40

Domy a zdi v Plzni pomalují Jan Kaláb, Toy Box nebo berlínský Johannes Mundinger. Proběhne street art festival WALLZ

Panelové sídliště, frekventovaná křižovatka, konečná trolejbusu, protihluková stěna podél silnice nebo zastávka městské hromadné dopravy... Různá místa po celém území Plzně a s výrazným vlivem na své okolí se díky předním českým i zahraničním street artovým umělcům promění od 14. do 19. června během druhého ročníku festivalu WALLZ v rozměrná a trvalá umělecká díla. Celkově se šestidenní akce na pozvání pořádajícího prostoru DEPO2015 zúčastní deset výtvarníků, kteří pomalují v součtu více než 2500 metrů čtverečních ploch na domech a zdech. Do Plzně přijedou například legenda české graffiti scény Jan Kaláb, první dáma českého street artu Toy Box, výtvarníci David Strauzz, Jakub Tytykalo, Ondřej Klíma aka Domino nebo jedna z největších osobností současného evropského graffiti z galerie Urban Spree v Berlíně Johannes Mundinger. Veřejnost může sledovat vznik děl po celý týden „v přímém přenosu”: umělci začínají na plochách pracovat v pondělí 14. června, festival vyvrcholí představením hotových děl a vernisáží doprovodné výstavy v sobotu 19. června. Vstup je zdarma. „Hlavním cílem letošního ročníku je kultivace veřejného prostoru. Všechny realizace jsou na místech, které tento zásah potřebují a navrhované graffiti reagují na okolní prostředí a pracují s ním. Snažíme se ukázat směr, kterým se mohou ubírat i další vlastníci a správci nemovitostí. Rádi bychom těmito realizacemi vyvolali v obyvatelích Plzně zájem o to konkrétní místo, kde žijí a pomohli jim začít si všímat si i věcí například jako jsou nefunkční reklamy na již neexistující společnosti, které jsou ale vytvořeny na budovách trvale a zahlcují svoje okolí,” zdůrazňuje na úvod programový ředitel DEPO2015 Jan Štěpán. Samotné červnové akci předcházela veřejná výzva směřovaná na obyvatele Plzně. „Na ni se ozvalo přes čtyřicet zájemců s tipy na soukromé či veřejné nemovitosti, které bychom pro výtvarníky mohli využít. Za tak velkou odezvu děkujeme. Jsme rádi, že Plzeňané mají zájem o to, v jakém prostředí žijí. Plochy, které jsme letos nevybrali, využijeme v dalších letech, pokud o to budou jejich majitelé i nadále stát,” říká programový ředitel DEPO2015 Jan Štěpán. V Plzni se představí přední česká i zahraniční jména: legenda české graffiti scény Jan Kaláb nahradí obrovským muralem reklamu již neexistující společnosti na boční zdi panelového domu (o rozměrech 24 x 12 metrů) v ulici Komenského. Komiksová autorka a malířka Toy Box realizuje na ploše 24 x 14 metrů ilustraci africké zemědělkyně k projektu Člověk v tísni – Tváře klimatické změny. Kanadský umělec s českými kořeny David Strauzz si troufne na budovu v jednom z míst nejvýrazněji zasaženém vizuálním smogem, kam umístí velký portrét doplněný textem upozorňujícím na tento rozšířený městský problém. Jakub Tytykalo pomaluje stěny domku Plzeňských dopravních podniků na točně trolejbusu v Božkově malbou na pomezí abstrakce a surrealismu. Ondřej Klíma aka Domino ve svém graffiti přenese stylizovanou krajinu na 300 metrů dlouhou a tři metry vysokou protihlukovou stěnu podél jedné z nejrušnějších ulic města obklopené mnoha reklamami. Nikola Khoma Vavrous připravuje malbu s až romantickým nádechem na zeď výměníku mezi obytnými domy v ulici Lesní na Doubravce. Malíř Jan Miko si na základě své osobní zkušenosti s nemocí pohraje s autobusovou zastávkou u fakultní nemocnice Plzeň Lochotín, která svojí polohou a charakterem ovlivňuje velké množství lidí. Do festivalu se opět zapojí Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, jejíž studenti pomalují budovy samotného DEPO2015, kde od začátku letošního akademického roku sídlí několik uměleckých ateliérů této fakulty. Z Berlína přijede jedna z největších osobností současné evropské graffiti scény Johannes Mundinger. Svůj mural vytvoří na fasádu ateliérů SOŠ obchodu, užitého umění a designu Nerudovka. Mundinger vždy tvoří malby a instalace reagující na místa, pro která jsou vytvořena. „Zkoumá historii i sociální kontexty, ale také formální prvky dané lokality. Jeho velkoformátové muraly dnes najdeme po celé Evropě, ale také v Mexiku, Rusku či Koreji,” doplňuje kurátorka festivalu WALLZ Kristýna Jirátová. Zahraniční sestavu doplní umělkyně Zooter z portugalského Aveira, kandidátského města na Evropské hlavní město kultury 2028. Její graffiti, které jako barevné ilustrace propojují mnohdy známá díla s komiksovým prostředím, ozdobí fasádu Centra volného času Skupovka. Od 14. června bude v DEPO2015 vystavovat plzeňský fotograf Michal Poustka svou foto-kolekci nazvanou Polské muraly. Představí na ní fotografie velkoformátových maleb na domech z Wrocławi, Poznaně, Lodže, Varšavy a Krakova. Ve středu 15. června se bude opět v DEPO2015 konat dernisáž výstavy ANIMA Ondřeje Vyhnánka aka X-Doga. Výstava byla instalována již loni v říjnu, ale kvůli uzavření kulturních institucí k ní nebyla uspořádána vernisáž a výstava samotná byla po většinu času svého trvání pro veřejnost uzavřena. Ve čtvrtek 16. června pak od 17.00 proběhne na zdi u stezky vedoucí od DEPO2015 podél řeky Radbuzy Graffiti Jam, kterého se spolu s umělci může zúčastnit kdokoli, kdo by si rád vyzkoušel street art na vlastní kůži. Zkušení i začínající umělci budou mít k dispozici plochu, spreje a barvy zdarma. Celý festival bude slavnostně zakončen v sobotu přímo v DEPO2015, kdy na v podvečerních hodinách konaný graffiti workshop pro děti naváže slavnostní vernisáž doprovodné výstavy zúčastněných umělců a filmu dokumentujícího průběh letošního ročníku. Celý večer pak uzavře velká Final party s DJ’s a občerstvením. Více informací na www.depo2015.cz. {loadmodule mod_tags_similar,Související}

Čas načtení: 2019-08-22 12:02:04

Na přehlídce Be2Can budou vidění filmy z festivalů z Berlína, Benátek a Cannes

Začátkem října se uskuteční další ročník Be2Can, přehlídky festivalového filmu z Berlína, Benátek a Cannes. I letos slibuje výběr toho nejpozoruhodnějšího a nejpodnětnějšího, co představily soutěže tří nejvýznamnějších evropských filmových festivalů.  Ústředním tématem letošního ročníku je hledání domova a překračování hranic. To je téma filmu Synonyma izraelského režiséra Nadava Lapida, vítěze Zlatého medvěda z letošního MFF v Berlíně. Hrdinou autobiografické satiry je mladý Yoav, který se zcela bez prostředků vydává do Paříže, aby se stal plnokrevným Francouzem. I když ale utíká před svou rodnou zemí, kterou shledává jako odpornou, páchnoucí, obscénní a sprostou“, před svojí identitou uniknout nedokáže. Podobně utíká a hledá alternativní domov hlavní hrdina rovněž autobiografického snímku To musí být nebe Elii Suleimana. Nejslavnější palestinský režisér, který si za svou novinku odnesl zvláštní uznání poroty v Cannes, se po deseti letech vrací k celovečernímu filmu s melancholickou, epizodicky vystavěnou groteskou o tom, co je pro nás domov a co ho definuje. Film To musí být nebe je věnovaný Palestině, do které se Suleiman nebojí svým svérázným, zřetelně ironicky cíleným, ale zároveň poetickým humorem opřít stejně jako do Francie nebo USA. Drsnější variantou hledání svého místa na světě přináší drama Bídníci. Film inspirovaný pařížskými nepokoji z roku 2005 se odehrává na půdě současného Montfermeilu – stejného místa, kde se bouřili slavní Bídníci Victora Huga. Debut režiséra Ladje Ly si z letošního Cannes odnesl Cenu poroty. Druhým letošním tématem Be2Can jsou problémové děti. Pracují s ním bratři Dardennové ve filmu Mladý Ahmed; portrétu třináctiletého chlapce, belgického muslima, který se navzdory liberální výchově uzavírá pod vlivem bigotního imáma do ideologické ulity. Fanatická víra dovede Ahmeda až ke krajnímu činu (o filmu jsme psali ZDE). Ve svém novém filmu klasici sociálního realismu zkoumají, jak hluboko se ukrývá lidskost pod nánosem náboženské doktríny a co může zvrátit náboženský fanatismus – výchova, sociální otevřenost nebo první láska. Z Cannes si režisérské duo odneslo cenu za režii. Po lásce doslova křičí devítiletá Benni, dívka s problémovým chováním a tváří anděla, nad kterou si německá ústavní péče umyla ruce, protože narušuje zaběhnutý systém. Narušitel systému je debut režisérky Nory Fingscheidt, která si za něj na letošním Berlinale vysloužila Stříbrného medvěda/ Cenu Alfreda Bauera pro film, který otevírá nové perspektivy. Snímek, který pohání kupředu výkon mladičké Heleny Zengel, je příběhem o neutišitelném vzteku i touze po opravdovém citu, o limitech systému péče o dítě i hranicích osobní svobody. Dítě, respektive rodinu v hlavní roli, přináší i čínský film Sbohem, můj synu, který je důkazem, že velké city nepotřebují velká gesta. Film uznávaného režiséra Wanga Xiaoshuaie reflektuje skrze osobní lidské drama odvrácenou stránku čínské kulturní revoluce a zejména politiky jednoho dítěte. Oba představitelé hlavních rolí, herec Wang Jingchun a herečka Yong Mei, byli oceněni Stříbrnými medvědy na Berlinale za nejlepší herecké výkony. Novinka osmdesátiletého klasika světového filmu Kena Loachese jmenuje  Pardon, nezastihli jsme vás.  Enfant terrible britského filmu si po premiéře svého filmu v Cannes vyžádal mikrofon a publiku vzkázal: „Když budeme problémy řešit, lidé nebudou naštvaní, a když nebudou naštvaní, nebude žádná extrémní pravice.“ Ve svém nejnovějším filmu Loach pokračuje v empatické linii příběhů obyčejných lidí, kteří se snaží udržet alespoň zdání důstojnosti na společenském okraji. Zneklidňující úvahy o smrti a osudu vnáší do letošní festivalové nabídky snímek kanadského režiséra Denise Côtého Antologie města duchů, situovaný do zapadlé vesnice kdesi na kanadském venkově. Melancholický i vtipný, poetický i politický snímek využívá tradiční ikonografii duchařských filmů k metaforickému vyprávění o našem strachu z „jiného“. {loadmodule mod_tags_similar,Související}  Přední německý režisér tureckého původu Fatih Akin ve své tvorbě spojuje artové ambice a schopnost oslovit mainstreamového diváka. Odolnost obou skupin testuje ve svém posledním snímku U Zlaté rukavice, který je portrétem sériového vraha. Akin se inspiroval skutečným případem vraha Fritze Honky, který v polovině sedmdesátých let šokoval celé Německo. Jeho naturalistický snímek vzbudil na letošním Berlinale mezi kritiky mírné zděšení, přesto ho ale není možné odsoudit jako plytkou provokaci. Jde spíše o řez forenzním skalpelem do suterénu německého podvědomí. „Už šest let přináší Be2Can inspirativní filmy z hlavních soutěží tří nejprestižnějších světových filmových festivalů – Berlína, Benátek a Cannes. Letos přidáváme Edison Filmhub, náš nový pražský festivalový ostrov, v nádherné funkcionalistické budově bývalé transformační stanice, s komorním kinem a kavárnou,“ dodává Ivan Hronec, ředitel distribuční společnosti Film Europe. Detailní program kin bude zveřejněn ZDE. 

Čas načtení: 2024-04-12 09:10:49

Škoda Kodiaq RS se představí koncem letošního roku. Dostane 265koňový motor

Druhá generace Škody Kodiaq RS sice ještě nebyla potvrzena oficiálně, ale to, že bude, je jasná věc. Automobilka tak samozřejmě ani neprozradila, co ji bude pohánět. To se sice oficiálně nezměnilo, ale neoficiálně už byl pohon prozrazen. Premiéra rychlého Kodiaqu se odehraje na konci roku 2024. Verze RS mají u značky Škoda dlouhou historii. Nebudeme-li […]

Čas načtení: 2024-08-01 22:40:08

Apple opět na výsluní! Finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí jsou znovu rekordní

Před malou chvílí zveřejnil kalifornský gigant své finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí (tedy za 2. čtvrtletí letošního roku). To bývalo v uplynulých letech relativně silné, jelikož se v něm projevily prodeje produktů představeních v prvních měsících letošního roku, ale taktéž na WWDC, avšak letos visel nad finančními výsledky Applu velký otazník. Jak tedy dopadl? Applu se ve druhém čtvrtletí letošního roku podařilo dosáhnout tržeb ve výši 85,78 miliard dolarů a čistého čtvrtletního […]

Čas načtení: 2024-10-06 19:04:27

Jaké jsou trendy barvy letošního podzimu?

V jakých barvách přečkat letošní podzim a být u toho zároveň trendy? Toto jsou barvy, jež budou k vidění v ulicích a interiérech a rozhodně s nimi neuděláte krok vedle. Burgundy Máte rádi červenou, ale již vás trochu nudí? Vyměňte ji letošní podzim za odstín burgundy. Je tmavší, elegantnější a sofistikovanější. V některých dokonce může evokovat barvu svařeného vína, na které je mimochodem nejvyšší čas. Zahalte se do vínových svetrů, roláků a šatů a budete působit svůdně a neodolatelně. Odstín burgundy skvěle funguje sám o sobě, ale ladit ho můžete také s krémovými odstíny a černou barvou. Jestli se na outfit ve vínové barvě necítíte a je pro vás příliš odvážný, vyzkoušejte alespoň doplňky v odstínu burgundy. Krémové odstíny Víte, s jakými odstíny si barva burgundy skvěle rozumí? S těmi neutrálními. Není dvu, že další trendy barvou letšního podzimu je také krémová. Snadno ji zkombinujete s tmavými barvami, ale sluší jí to také s klasickou džínovinou. Tmavě fialová Zapomeňte na nudné fialové odstíny a vyměňte je za jeden konkrétní – lilkovou fialovou. Je tmavá, elegantní a rozhodně ne nudná. Máte-li po ruce tmavě zelené kousky oděvů, směle je s lilkovou barvou kombinujte. Úžasně bude vypadat také kombinace černé a lilkové. V případě, že raději kombinujete tmavé odstíny s těmi světlejšími, neuděláte chybu ani tehdy, když zvolíte kombinaci bílé či krémové a tmavě fialové. Šedá Poněkud překvapivý je návrat šedé barvy. Abyste v šedém oděvu nepůsobili jako obyčejné šedé myšky, opět vsaďte na hru s barvami. S šedými tóny můžete sladit svěží odstíny zelené a modré. Žlutá Synonymem podzimních barev je také žlutá. Ovšem ne obyčejná, nýbrž taková, která svou barvou připomíná zbarvené listí. Jestli se rádi procházíte podzimní přírodou a kocháte se atmosférou a barvami, do kterých se okolní svět zbarvuje, jistě víte, jaký odstín máme na mysli. Tento specifický... Čtěte více Příspěvek Jaké jsou trendy barvy letošního podzimu? pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení

Čas načtení: 2024-10-10 13:30:00

Konference Brand Management podesáté: Kreativita znamená hlavně odvahu. Máte ji?

Praha 10. října 2024 (PROTEXT) - To, že něco dokážeme změřit, ještě neznamená, že je to důležité, říká John Hegarty, legendární kreativec a klíčový řečník letošního ročníku konference Brand Management. A naopak, právě to, co neumíme vyčíslit, může být to podstatné, co bychom neměli přehlížet. Snaží se tak poukázat na skutečnost, že kreativitu, odvahu pouštět se do tvůrčí práce, která vybočí z řady a vaši značku odliší a vyzdvihne, změřit nelze. Přesto bez ní není možné budovat úspěšnou značku.Právě "Married to Creativity" byl podtitul letošního, už 10. ročníku konference, jejímž cílem je přinášet různé pohledy na důležitost budování značek pro růst byznysu.Kreativita se točí kolem nápadů, originálních kampaní a nástrojů, které pro šíření povědomí o značce můžeme využít. Cenotvorba ale nejspíš na první dobrou mnoho lidí nenapadne. Přesto ji jako tajnou zbraň pro budování odolné značky představila ve své úvodní přednášce Mary Kyriakidi, Global Thought Leader ze společnosti Kantar.A převést vnímanou hodnotu značky na čísla Kantar umí: podle jeho dat tvoří tzv. nehmotná aktiva značky, tedy především síť asociací v hlavách potenciálních spotřebitelů, v průměru okolo 32 % hodnoty firmy. Toto číslo navíc od loňska stouplo a u úspěšných brandů to může být i polovina tržní hodnoty společnosti. Tzv. pricing power, kterou bychom mohli trochu neobratně přeložit jako „cenovou sílu“ nebo "moc cenotvorby", představuje schopnost značky obhájit si v myslích spotřebitelů svou cenu a moci ji zvyšovat, aniž by se vystavovala riziku nižších prodejů.Na konkrétních příkladech pak Kyriakidi ukázala, jak na změnu ceny reagují značky s nízkou nebo naopak vysokou cenovou elasticitou. Svůj příspěvek zakončila jasným poselstvím, že právě budování značky přispívá ke snižování cenové senzitivity.Byznys a kreativita v souladu"Zní to tak bizarně, že mě to zajímá." Tak reagoval párový terapeut Petr Kačena na nabídku vystoupit na konferenci pro marketéry a mluvit o principech kvalitního vztahu, které jsou přenositelné do budování vztahů mezi byznysem a kreativitou v rámci firmy nebo i mezi agenturou a klientem.Ve svém vystoupení se věnoval konfliktům. Protože kvalitní vztah definuje mj. i to, zda se lidé umějí dobře usmiřovat. Dál vyzdvihl důležitost fungujícího sdílení očekávání a definici společných cílů. Následovala jeho diskuze s Janem Binarem, CEO agentury McCann Prague a zástupci společnosti Lasvit, konkrétně zakladatele Leona Jakimiče a designérky Márie Čulenové.Lasvit je příkladem úzké spolupráce byznysového a kreativního oddělení, které stojí na důvěře a na charakteristikách, které jednotlivá oddělení přesahují. "Leon má vždy jasnou vizi a neustále se snaží překonávat dosavadní hranice," popsala svého šéfa Maria Čulenová, která ve své pozici senior designérky prokazuje podle Jakimiče také obrovské manažerské schopnosti. "To je jedinečná kombinace, která se sice částečně dá naučit, ale lepší je prostě takového člověka cíleně hledat. Mária dokáže týmu jasně komunikovat společné cíle a pěstovat vnitřní motivaci," reagoval Leon Jakimič.Inspirativní přístup ve vztahu klient - agentura ukázali Jerzy Hołub, vice prezident marketingu a komunikace pro Polsko, Česko a Slovensko v Mastercard, a Costin Bogdan, šéf kreativy pro Mastercard Europe v agentuře McCann WorldGroup. Klíčem k úspěchu je podle nich společná oddanost kreativitě, která s sebou nese také ochotu společně riskovat. Ve spolupráci s řetězcem Carrefour během covidové pandemie na základě dat vytipovali nákupní špičky a motivovali zákazníky, aby naopak chodili nakupovat mimo nejvytíženější časy, a tím minimalizovat šíření viru.Po začátku ruské invaze na Ukrajinu se Mastercard zaměřil na projekty podporující ekonomickou inkluzi. Zmapovali regiony v Polsku podle nabídek pracovních míst, aby usnadnili uprchlíkům začlenění do místní ekonomiky a podpořili je v soběstačnosti. V další fázi určili, jaké kombinace sousedících podniků se navzájem podporují v návštěvnosti a tedy tržbách. Vyšla z toho například spojení knihkupectví a klenotnictví, barber shopů a restaurací nebo květinářství vedle pekařství. Cílem kampaně bylo zmírnit domněnky, že ukrajinští uprchlíci berou práci místním, a naopak posílit solidaritu, podporu a začlenění. Projekt bodoval na Cannes Lions a odnesl si SDG Grand Prix (cíle udržitelného rozvoje) a titanového lva.Všichni jsme v hájiKlíčový řečník letošního roku, sir John Hegarty, je výjimečný v mnoha ohledech. Například je jediným kreativcem, který za svůj přínos oboru dostal řád od královny. Některé jeho kampaně se dnes dají právem nazývat legendárními. Zmínit můžeme více než dvacetiletou práci pro značku Levi’s a slavnou reklamu "Launderette" z roku 1985, kterou nyní značka čerstvě oprášila v titulní roli se zpěvačkou Beyoncé. Dál slavné slogany Keep Walking pro Johnnie Walker nebo Vorsprung durch Technik pro Audi.Hegarty je celoživotním propagátorem kreativity jako tvůrčí síly, která se pojí s odvahou riskovat, posouvat hranice a tvořit něco, co se vymyká, působí na emoce a tím podporuje zapamatovatelnost. A tedy kýženým způsobem buduje brand. Jeho klíčový příspěvek nesršel daty ani nepropagoval neméně důležitou "evidence-based" perspektivu. Snažil se vyburcovat publikum k větší nespoutanosti a rebelii. Na množství příkladů demonstroval, že reklama může mít ambici stát se součástí pop kultury a bavit své diváky na rozdíl od převažující průměrnosti a zaměnitelnosti, která se často zaštiťuje pre-testy a výzkumy. Cizojazyčný claim pro propagaci německé automobilky na britském trhu šel zcela proti převládajícímu domnělému stereotypu o animozitě mezi Brity a Němci. Výsledkem je navzdory tomu čtyři desetiletí trvající vztah agentury BBH, kterou Hegarty spoluzaložil, a Audi coby nositele jednoho z nejznámějších sloganů."Padesát let znovu a znovu sleduji, že kreativita dokáže vyřešit jakýkoliv problém. Reklamní branže je teď ale v háji. My všichni se na tom podílíme," nebral si servítky John Hegarty a připomněl, že ředitelé marketingu by měli sovu pozici nazývat spíš "head of entertainment" - nebo k ní tak alespoň přistupovat. Jeho brojení proti výzkumům a analytickému myšlení je bezesporu částečně cílenou provokací, nicméně jeho snahou je upozornit na to, že nesprávně uchopená data kreativitu spíš pohřbívají. On sám jí ale směle nazývá kyslíkem pro růst byznysu.Zašlá sláva televize. Nebo…?Druhý programový blok nabídl příběhy konkrétních značek a také nové přístupy k vývoji a nasazení kampaně. Hana Kloučková, výkonná ředitelka agentury Confess Research, ukázala, jaký rozdíl může být mezi deklarací spotřebitelů v průzkumech a jejich podvědomou reakcí a jak toho využít např. při komunikaci benefitů značky nebo při vymýšlení sloganu. To, co tvrdíme v průzkumech, je často zkresleno naší pamětí, post-racionalizací, snahou vypadat inteligentnější nebo jen leností. Confess Research ovšem používá různé metody na principu neurověd k měření podvědomých reakcí jako například povrchové napětí kůže nebo reakční čas na určité otázky a porovnává je s vědomými tvrzeními respondentů. Na případových studiích značek včetně Rohlíku, Košíku, AirBank, Zentivy a dalších ukázala mezery ve spotřebitelských tvrzeních oproti poznatkům využívajícím neurovědu.Pavel Ctibor ze skupiny Publicis připomněl a na reálných datech ukázal, jak ovlivňuje fragmentace mediální krajiny dlouho používané metriky ohledně efektivity televize. To, co se v krátkém časovém úseku může zdát jen jako statistická chyba, je ve skutečnosti prokázaný dramatický pokles korelace mezi "share of voice" a mentální dostupností. Výsledkem je, že stejné investice do TV reklamy přinášejí výrazně menší výsledky. Ctibor vidí východisko v cross-mediálním plánování a "attention planningu".Nutnost změny v přístupu k TV kampaním potvrdila i Ľubica Mieresová, marketingová manažerka Kofoly. Zatímco v roce 2022 šlo 70 % mediálních investic Kofoly do televize, letos byl poměr opačný: stejný objem šel naopak do ostatních kanálů. Brand tracking totiž ukázal, že pro mladou generaci se Kofola stává spíš „retro“ značkou než stále relevantní ikonou. S jejím pojetím lásky se gen Z už příliš neztotožňuje. Kofola se rozhodla jít cestou eventů. Spojila se s hudebními festivaly, kde ve svých fan zónách pořádala mj. svatby á la Las Vegas, seznamku, taneční hodiny nebo vysílala podcasty o lásce. Spustila iniciativu na podporu komunit, která opravovala turistické stezky v ČR a na Slovensku a navázala spolupráci s influencery a podcastery. Její ambicí bylo tvořit reálné zážitky mimo digitální prostředí.Značka KitKat se také zaměřila na mladé a zkusit naopak cestu on-linu. Cílem bylo zlepšit pozici z 15. příčky mezi čokoládovými tyčinkami v roce 2015, kdy 70 % prodejů tvořil formát Chunky, na ukousnutí pořádného podílu v kategorii a nadpoloviční prodeje ikonického „four finger“ formátu. E-sport na profesionální i hobby úrovni, pre-testy veškerého obsahu na sociálních sítích a „posedlost top of mind“ budováním značky. To byl recept na úspěch podle Stanislavy Růžičkové, šéfky marketingu cukrovinek v Nestlé pro region CEE. Aktuálně zaujímá KitKat 2. místo ve své kategorii, což představuje jednu snědenou tyčinku každých 1,7 sekundy na českém a slovenském trhu.Podobně působivá čísla v růstu prodejů prezentoval brand manažer značky Proud spadající pod Plzeňský Prazdroj, Jakub Marek. A s KitKatem tuto case study spojuje také velké odhodlání a tomu úměrné investice do podpory. Výchozí situací bylo zjištění, že od roku 2018 ubyl na trhu jeden milion hektolitrů piva. Zejména mladí se od jeho konzumace odklánějí. Prazdroj se rozhodl přijít s moderní novinkou české provenience, protože ač mladší generace pivu neholdují, zároveň jsou věrní českým značkám. Odlišný positioning se projevuje v chuti, moderních on-trade podnicích i zaměření na open air akce.Jakub Marek uvedl, že marketingový rozpočet této novinky byl srovnatelný s rozpočtem Pilsneru a v době nasazení představoval 10 % investic celé pivní kategorie. "Důležité bylo si věřit, jít do toho, i když jsme neměli všechno stoprocentně hned vyladěné, a rychle se učit," shrnul svůj příspěvek Marek s tím, že vsadit na tzv. light users se s promyšlenou strategií může vyplatit.Reklama (vás) musí bavitPo případových studiích došlo v závěrečném programovém bloku na kreativní přístupy k budování značky. Daniel Seman z agentury Marketup nabídl příklady úspěšných zahraničních kampaní, které měly virální potenciál a dokázaly se dostat i mimo zónu sociálních sítí. Apeloval na přítomné - zcela v duchu přednášky sira Johna Hegartyho -, že obsah je dar, pro diváky by měl mít nějakou hodnotu. "A pokud to nebaví nás jako tvůrce, jak by to mohlo bavit čtyři generace cyniků s iPhonem v ruce?"Platforma NaDa Research kombinující díky Janu Tučkovi ze STEM/MARK a Ondřeji Veisovi z agentury NMS data ze 170 kategorií, pěti tisíc značek a 20 tisíc respondentů, umožňuje k číslům přistupovat opravdu kreativně. Tak, jako to udělal před necelými 50 lety Antonín Panenka na evropském šampionátu, kdy se po pečlivém nastudování statistik brankářských zákroků rozhodl kopnout penaltu na střed a zajistit československému týmu zlatou medaili. Za domnělým riskem případně jen štěstím byla pečlivá příprava, která se zapsala do sportovních dějin. Tuček a Veis pobavili publikum například přehledy o tom, jak by dopadly poslední volby do poslanecké sněmovny, kdyby volili jen vegetariáni, nebo jaká je korelace vztahu k práci u uživatelů značky Ford či BMW.Mediaboard se prostřednictvím Zdeňka Jodase zaměřil na vztah mezi PR a marketingem a upozornil na stále přetrvávající tendence škrtat rozpočet pro public relations, ale zároveň po něm vyžadovat KPI’s jako po interních marketérech. Připomněl, jaký vliv pro budování značky PR může mít a jakých chyb v přístupech se vyvarovat. Radana Labajaová ze Skupiny Prima nabídla přehled formátů a využití televizního product placementu a Andy Sitta, šéf Seznam Brand Studia, přiblížil, jak na tvorbu kreativního obsahu, který diváky zaujme, namísto aby "jen" propagoval značku. Vyzdvihl skutečnost, že má ve svém týmu spoustu bývalých novinářů. "Jsou zvyklí, že v centru příběhu je čtenář, ne značka. Vědí, jak to udělat, aby to lidi bavilo," dodal Sitta.Odvážnou a vtipnou tečkou za 10. ročníkem konference Brand Management byl příspěvek Milana Šemeláka, zakladatele projektu Stage on Mars. V jeho zážitkových workshopech mohou formou improvizačních her celé firemní týmy objevovat kreativitu, prozkoumávat byznysové výzvy nebo se společným zážitkem stmelit.Brand Management z produkce společnosti Blue Events a ve spolupráci s agenturou McCann Prague navštěvuje opakovaně čtyři sta až pět set seniorních marketérů a top manažerů nejvýznamnějších českých značek napříč obory. Akci partnersky podpořily společnosti Tesco Media, Plzeňský Prazdroj a řada dalších.www.blueevents.eu Zdroj: Blue EventsČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.  

Čas načtení: 2025-01-12 11:00:20

150 km/h na českých dálnicích už v polovině letošního roku, potvrzuje ministr dopravy

Zvýšení rychlosti na českých dálnicích bylo schváleno už před nějakým časem. Slibovalo se, že se takovou rychlostí po českých dálnicích budeme prohánět už v loňském roce, ale to se nakonec nepovedlo. Včera český ministr dopravy na síti X zveřejnil příspěvek, že to bude v polovině letošního roku. Zvýšenou maximální rychlostí se prý projedeme v polovině […]

Čas načtení: 2025-01-28 11:17:35

Trendy účesy letošního roku pro dlouhé vlasy

Jste nositelkami dlouhých vlasů a potřebujete inspiraci na účesy, které s nimi vytvořit? Přinášíme vám přehled trendy účesů, které budou v roce 2025 k vidění úplně všude. Éterické vlny jako mořská panna Nosíte své dlouhé vlasy nejradši rozpuštěné? Pokud ano, potěší vás trend evokující neupravené vlasy. Konkrétně se jedná o éterické vlny, které si snadno vytvoříte s pomocí kulmy a následně je zafixujete lakem na vlasy. Vlasy, s kterými budete připomínat mořskou pannu, si můžete učesat jak do práce, tak i na romantickou schůzku. Ofiny Krátké, dlouhé, rovné i šikmé. Letos budou trendy všechny styly ofin, které vás napadnou. Než se ovšem svěříte do rukou kadeřnice a pověříte ji tím, ať vám střihne ofinu, dobře si rozmyslete, zda se o ni skutečně budete dobře starat. Jen ofina, s jejíž úpravou si dáte každý den skutečně záležet, totiž bude vypadat skvěle. Při výběru té správné ofiny se můžete inspirovat Taylor Swift, Dakotou Johnson či Sabrinou Carpenter. Ty všechny nedají na ofinu dopustit a dokážou ji nosit stylově. Vrstvení Majitelky hustých vlasů, které nedají dopustit na dlouhé kadeře, si musejí dobře zvolit účes, který budou nosit. Pokud by si nechaly všechny vlasy narůst do jedné délky, bylo by to pro ně nadmíru nepohodlné. Proto je pro ně ideální volbou vsadit na vrstvení. Díky sestříhaným vlasům lépe vynikne jejich obličej, neboť jednotlivé prameny ho zvýrazní. Slavnou hollywoodskou herečkou, jež nedá na sestříhané účesy dopustit, je Jennifer Aniston. Foukaná Mezi vlasovými trendy pro rok 2025 nebude chybět ani foukaná, kterou proslavily zejména devadesátá léta. Zavzpomínejte na dobu, kdy přehlídkovým molům kralovala modelka Cindy Crawford a její typický účes a vytvořte si na hlavě podobnou foukanou. Rozhodně nebudete jedinou ženou, která se pro tento účes letos rozhodně. Foukaná je zkrátka nadčasová a pravidelně se vrací do módy. Snadno dodá objem i dlouhým vlasům a vypadá... Čtěte více Příspěvek Trendy účesy letošního roku pro dlouhé vlasy pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení

Čas načtení: 2025-03-11 08:38:05

Svetry s límečkem jsou hitem letošního jara. Jak a k čemu je nosit?

Válí se vám ve skříni svetry s límečky? S blížícím se jarem konečně nastala ideální doba na jejich nošení. Jak je správně nosit a proč se nehodí jen k ležérnímu stylu? Proč jsou svetry s límečkem praktickým kusem oděvu? Vrtá vám hlavou, proč jsou svetry s límečkem praktickým kusem oděvu? V prvé řadě jsou všestranné a pokud je sladíte s těmi správnými doplňky a oděvy, získáte nespočet možností, jak je můžete nosit. Dále jsou polo svetry elegantní a přijdou vám vhod ve chvíli, kdy nemáte náladu na klasickou košili. V neposlední řadě jsou ideální na jaro, neboť jsou ke krku, tudíž vás nezaskočí svěží jarní větřík. Jak a s čím se dá svetr s límečkem kombinovat? Elegantní styl do práce a na formální události Prvním způsobem, jak svetr s límečkem nosit, je klasická kombinace svetr, kalhoty a polobotky. V tomto modelu můžete ráno bez obav vyrazit do kanceláře a budete vypadat formálně a stylově zároveň. Kalhoty můžete vyměnit také za sukni a dokonce si můžete svetr obléci i na šaty. Uvolněná elegance Chcete vypadat elegantně, ale kladete důraz na uvolněnější styl? Méně formálně působí svetr s límečkem v kombinaci s džínami a teniskami. Pokud se rozhodnete pro uvolněný styl, nemusíte se bát rozepnout si u svetříku pár horních knoflíků. Outfitu to dodá na neformálnosti. Sportovně-elegantní styl Myslíte si, že polo svetr a sportovní styl nejdou dohromady? Pokud si chcete o víkendu užít trochu té neformální elegance a na brunch s přáteli vyrazit ve sportovnějším stylu, svetr s límečkem je tou správnou volbou. K němu si oblečte volné sportovní kalhoty typu jogger, přidejte oblíbené tenisky a sportovně-elegantní styl je na světě. Formální styl Opakem uvolněného sportovnímu outfitu, jenž si oblečete na víkendový brunch i procházku, je čistě formální styl. Ten je totiž synonymem svetříku s límečkem. Kombinací polo svetříku, elegantních kalhot,... Čtěte více Příspěvek Svetry s límečkem jsou hitem letošního jara. Jak a k čemu je nosit? pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení

Čas načtení: 2023-12-07 18:06:18

6 tipů pro správnou letní péči o pleť a pokožku

Známe to všechny. Extrémy počasí nemá naše pleť ani trochu ráda. V zimě póry trpí pod studeným mrazem, větrem a v přetopených místnostech, v létě naopak pleť dostává zabrat kvůli ostrému slunci, vysušenému vzduchu z klimatizace a přechlorovaným bazénům. V obou případech dochází k nadměrnému přesušení pokožky, která pak časem ztrácí elasticitu a rychleji stárne. A docílit nepružné, nezdravě vypadající kůže určitě nechceme. Co tedy s tím? Je potřeba se o naši pleť s láskou starat a denně jí věnovat alespoň minimální péči. A v létě obzvlášť! 1) Vsaďte na kvalitní kosmetiku Pokud při péči o tělo dáváte přednost přírodním přípravkům bez zbytečné chemie, škodlivých parabenů a silikonů, děláte jedině dobře. Protože přes vlasy a kůži se do těla vstřebají stejně rychle živiny, jako i nežádoucí chemické látky.  A nezdravé chemie je kolem nás už tak nadbytek, proto není potřeba tělo zatěžovat víc, než je nutné. Skvělé a k organismu šetrné jsou například přípravky od české značky SALOOS. Kvalitní kosmetika od tohoto oblíbeného českého výrobce totiž obsahuje výtažky z rostlin a zejména blahodárné esenciální oleje z kontrolovaného ekologického hospodaření. Saloos pečlivě dbá na původ a kvalitu surovin, na kterou klade zásadní důraz, pravidelně ji testuje a kontroluje. Při výrobě přípravků používá prvotřídní, za studena lisované oleje s nejvyšším obsahem přírodních látek. Díky své BIO kvalitě a příznivým cenám se tato značka u svých zákazníků těší velké oblibě. 2) Obrušujte Ano, ač se vám tento krok může zdát na první pohled zbytečný, opak je pravdou. Kvalitní peeling je skutečně základ. Pokožku je totiž v prvé řadě třeba dobře prokrvit a zároveň zbavit odumřelých buněk a šupinek. Teprve takto ošetřená kůže pak dokáže výborně vstřebat výživné látky z krému či pleťové masky. Samotný tělový peeling pokožku přirozeně hydratuje, zvláčňuje a časem porazí všechny tak nepříjemně drsné lokty, kolena i paty. Saloos vyrábí luxusní peelingové směsi, vše v BIO kvalitě, stačí si jen vybrat, která je vám složením a vůní více sympatická. Až si doma uděláte pečující chvilku pro sebe, namíchejte si třeba alko či nealko vychlazené Mojito a k němu si rovnou dopřejte mojitový peeling, který bude stejně osvěžující, jako váš koktejl. Pokud máte jemnou a citlivou pleť a bojíte se, že peeling bude příliš agresivní, vyzkoušejte zajímavou alternativu ve formě francouzského jílu. Jako jediný z jílů je totiž 100% francouzský jíl hypoalergenní, má antibakteriální účinky a na pokožku navíc zafunguje jako naprostá minerální bomba. Francouzský jíl je totiž velmi bohatý např. na železo, hořčík, vápník, křemík či stopové prvky.  Zanesené póry vám šetrně vyčistí a pokožku zároveň detoxikuje. Po aplikaci jílu pak bude pokožka celého těla prozářená, vyživená a svěží. 3) Vyživujte Vrátily jste se krásně opálené od moře, ale zjišťujete, že kromě bronzu se na vašich nohou blýská i nějak moc suchých šupinek, i když jste je poctivě mazaly? Může vás uklidnit fakt, že v tom nejste sama. V létě opravdu může suchá kůže na nohou, lýtkách i chodidlech potrápit mnohem víc, než v ostatních ročních obdobích. Bosé nohy obrušuje a vysušuje písek, slaná voda i chlór v bazénu. A na to je jediná rada. Nejprve důkladný peeling a pak každé ráno i večer pořádně mazat, mazat, mazat. Mastné krémy však v horkém létě nejsou pro pokožku zrovna příjemné. Vyzkoušejte proto třeba některý z voňavých tělových olejů Saloos. Ty jsou čistě přírodní, obsahují esenciální oleje a výtažky z bylin a rostlin a tím pádem velké množství bioaktivních látek, vitamínů a minerálů v jejich přirozené podobě, které dokážou předat našemu tělu. Oleje jsou velice příjemné k pokožce, krásně se vtírají a kůže po nich zůstane nejen krásně provoněná, ale zároveň vyživená a bez pocitu mastnoty. Pro dokonalé promazání a odstranění pocitu suché pokožky můžete vyzkoušet například kokosový olej v exoticky lákavých variantách pomeranče, kávy, čokolády či vanilky. Horký favorit letošního léta: pleťové oleje! Pleť potřebuje šetrnější péči než zbytek těla. I na to Saloos myslel, a proto ani váš obličej se jemné olejové péče nemusí vzdávat. Na ošetření větrem a sluncem ošlehané pleti můžete vyzkoušet BIO regenerační obličejový olej v praktickém malém balení s rozprašovačem. Tyto malé, ale úžasně účinné lahvičky s dary přírody se staly hitem letošního léta. Obličejový olej je praktickou alternativou denního i nočního krému. Základem pleťových olejů Saloos jsou nejkvalitnější bio oleje lisované za studena. Jojobový olej významně pomáhá regulovat vlhkost pokožky. Brutnákový je díky vysokému obsahu kyseliny gama-linolenové mimořádně vhodný na problematickou pokožku a šípkový zase ideálně bojuje proti vráskám a podporuje vitalitu zralé pleti. Dále mohou oleje obsahovat i žádaný bio arganový olej nebo olej z granátového jablka. Rozprašovač se vám pohodlně vejde do kabelky, takže ho můžete mít kdykoli při sobě a při sebemenším náznaku pnutí pokožky okamžitě použít. 4) Hydratujte Vaše tělo potřebuje ke správnému fungování vodu a v létě je zejména namáhaná pleť po hydrataci hladová jak vlk. Je nutné pleť cíleně zvlhčovat, i když trávíme celé léto v klimatizované kanceláři? Rozhodně ano. Klimatizace totiž sice zchladí vzduch, ale zároveň z něj i z vaší kůže vysaje všechny molekuly vody. Klimatizace tedy naší pleti škodí snad ještě více než krátký pobyt na sluníčku. Na to je dobré myslet nejen při pobytu v kanceláři, ale taky na dlouhé cestě letadlem při cestě do našeho dovolenkového cíle. Na léto je proto vhodné pořídit si nejen nějaký lehký hydratační krém či pleťový olej, ale k němu jako skvělý doplněk třeba ještě pleťovou vodu v rozprašovači, která dodá pleti tolik potřebnou vláhu. Květinové pleťové vody jsou skvělé v tom, že zvládnou pleť krásně čistit a hydratovat zároveň. Přirozeně zvyšují vlhkost pleti, příjemně ji osvěžují a tonizují. Květinová vůně je navíc velice jemná, nevtíravá a čistě přírodního původu. Určitě by tedy v létě neměla chybět v žádné dámské kabelce. 5) Dodržujte pitný režim Vodu je potřeba tělu dodat nejen zvenku, ale hlavně zevnitř. Jak je pitný režim důležitý, víme všichni. Je však potřeba dbát na to, co pijeme. Pleti škodí alkohol i slazené nápoje. Je proto lepší se jim vyvarovat. V horkých letních dnech je proto ideální čistá voda bez bublinek, přírodní (uměle neslazené) domácí limonády či vlažné bylinné čaje. Abyste na pití nezapomínaly, noste si vždy malou lahev vody s sebou! 6) Odlehčete stravu V létě si tělo o lehčí stravu říká samo. Šťavnaté hrozny, melouny, zralé jahody a zelenina ze zahrádky. Ideální volba. Jasně, k létu neodmyslitelně patří grilované maso i buřty. Netřeba se jich dobrovolně vzdávat. Ale zároveň není dobré jejich konzumaci přehánět. V horku má organismus už tak dost práce s jeho ochlazováním a není dobré ho proto zatěžovat potravinami, které se dlouho tráví. Pokud můžete, nehroťte to ani s kafíčky, dortíčky a zmrzlinami. Je v nich zbytečně mnoho cukru a často i umělých sladidel, které tělu neprospívají. Prostě nic se nemá přehánět. Vždy je dobré najít rovnováhu a maso občas vyměnit za rybu nebo grilovaný sýr a proložit ho třeba zeleninovým salátem. Uvidíte, že když se začnete stravovat zdravěji a lehčeji, vaše pokožka se vám odvděčí svým krásným, zdravým vzhledem. A jak jste na tom vy? Jakých rad se v letní péči o pokožku držíte vy?

Čas načtení: 2024-02-13 16:58:13

Jaké jsou nejlepší televizory letošního roku? QLED a OLED vedou

V posledních několika letech se technologie výroby televizorů výrazně zlepšily. Do popředí se prodírají displeje OLED a QLED, přičemž obě varianty v kombinaci s HDR a vysokým 4K rozlišením slibují neskutečný zážitek ze sledování filmů. Současnému trhu s televizory dominují značky Samsung, LG, Sony a Philips. Ovšem jak se v nepřeberné nabídce modelů vyznat? Úhlopříčky […] The post Jaké jsou nejlepší televizory letošního roku? QLED a OLED vedou appeared first on Bydlimmoderne.cz.

Čas načtení: 2022-04-13 19:10:32

Největší tuzemský festival ilustrace a komiksu LUSTR se letos zaměří na expresivní kresbu

Na festivalu LUSTR budou v září k vidění jak práce klasiků české ilustrativní tvorby, jako jsou Josef Váchal, Jiří Šalamoun nebo Květa Pacovská, ale také práce současných „divokých“ ilustrátorů mladé a střední generace – a to jak z Čech, tak ze zahraničí. Kromě toho festival opět připravuje také netematickou výstavní sekci Showcase mladých talentů, do které se mohou v rámci open callu do konce května hlásit autoři, kteří dosud na LUSTRU nevystavovali. V tuto chvíli právě probíhá open call na stránkách festivalu, zájemci se mohou hlásit do konce května. První výstava letošního ročníku ponese název Divočáci – expresivní tendence v ilustraci. Kurátorky v rámci ní divákům představí svébytnou českou tradici expresivní ilustrace, kterou lze vystopovat do minulosti až k pracím samorosta, malíře a grafika Josefa Váchala. Nejsilnější vliv na českou ilustrátorskou scénu potom v tomto ohledu měla generace Jiřího Šalamouna a Květy Pacovské – výstava společně s nimi představí i neprávem opomíjená jména, jako jsou Jindřich Kovařík, Miloslav Jágr, Václav Kabát nebo Alois Mikulka, na jejichž divokost, okouzlení dětskou kresbou a zájem o nespoutanou linku, anatomii i perspektivu navazuje mnoho tvůrců dodnes. Ze současných ilustrátorů se představí například severočeský kreslíř a grafik Martin Raudenský, německý vizuální umělec Paul Waak nebo rakouská ilustrátorka a grafička Sarah Maria Schmidt. Výstavu doplní také výběr prací současných ilustrátorů z Japonska kurátorovaný v Čechách žijící autorkou Saki Matsumoto. Další, dnes již tradiční, část výstavního programu ponese název Showcase mladých talentů. Tato volná přehlídka již po třetí přinese to nejlepší, co se urodilo v ateliérech mladých ilustrátorů a komiksových tvůrců za poslední rok. Festival chce prostřednictvím této sekce nabídnout právě to nejčerstvější z ilustrátorské scény, a také představit nová jména. Přehlídka bude opět rozdělena do dvou samostatných sekcí: komiks a volná ilustrace. Vystavující showcasu vybírá odborná porota na základě přihlášek, které je možné na webu festivalu podávat až do konce května. Podmínky pro podání přihlášky jsou tři: u výstavního projektu nesmí jít o čistě komerční tvorbu, přihlášený autor dosud na festivalu vystavoval a mělo by se jednat o práce vzniklé během posledního roku. Festival připravuje rovněž doprovodný program sestávající z přednášek, workshopů, prezentací, živých komiksových čtení a diskusí s hosty festivalu. Těšit se můžete na osobní setkání s ilustrátory, komiksovými kreslíři, nakladateli, scénáristy... a to jak v rámci praktických dílen pro děti i dospělé, tak na řadu přednášek a prezentací. Autorem letošního vizuálního stylu je ilustrátor Jakub Bachorík, vítěz loňské ceny diváků LUSTRU, a grafička Alexandra Šliková. Webové stránky festivalu jsou www.lustrfestival.cz. Festival se uskuteční v Kampusu Hybernská v Praze od 22. do 28. září.

Čas načtení: 2021-11-12 13:18:39

Také letos budou v kinech po celé České republice Vary – TADY VARY 21

Po úspěchu prvního ročníku přehlídky TADY VARY, která v roce 2020 kvůli covidové situaci zcela nahradila tradiční karlovarský festival, se organizátoři MFF Karlovy Vary rozhodli v nově započaté tradici pokračovat. Ve třech dnech od 30. listopadu do 2. prosince nabídnou TADY VARY v 36 kinech od Brandýsa nad Labem až po Zábřeh šest filmů vybraných programovým oddělením MFF KV. Stejně jako v minulém roce bude každý film v zapojených kinech uveden pouze jednou, a to vždy od 17 a 20 hodin. Po vybraných projekcích budou následovat rozhovory s tvůrci, živě přenášené do všech participujících kin. „V loňském roce nám téměř 100 kinařů po celé republice umožnilo uspořádat ,náhradní ročník’ karlovarského festivalu. Co pro nás začalo nešťastně, skončilo nad očekávání skvěle. Díky akci TADY VARY jsme dostali možnost podívat se osobně do mnoha kin, setkat se s lidmi, kteří za nimi stojí, i diváky a zažít dobrodružství, na které dodnes vzpomínáme. Hned po jejím skončení jsme věděli, že nezůstane jen u téhle jedné mimořádné akce. Že chceme s kiny zůstat v kontaktu a divákům jejich prostřednictvím dál přibližovat festivalové filmy a atmosféru. A tak se letos vracíme s TADY VARY 21. A já mám ze zájmu kinařů upřímnou radost a těším se, že si letos TADY VARY opět užijeme,” komentuje prezident MFF KV Jiří Bartoška. Tři výrazné filmy z festivalu v Cannes Program nabídne jak ochutnávku z programu letošního MFF KV, tak dvě mimořádná uvedení. Tradiční karlovarskou sekci Horizonty budou reprezentovat tři snímky, které byly poprvé uvedeny v hlavní soutěži letošního festivalu v Cannes. Velkou cenu poroty si z ní odvezl finský film Kupé č. 6 režiséra Juha Kuosmanena, jež je dlouholetým přítelem karlovarského festivalu a jehož předešlý snímek Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho byl do českých kin uveden pod labelem KVIFF Distribution. Po projekci filmu Kupé č. 6 se v pražském Světozoru s režisérem Kuosmanenem spojí umělecký ředitel MFF KV Karel Och a jejich rozhovor bude živě přenášen do všech zúčastněných kin. Dalším filmem oceněným v Cannes bude Nejhorší člověk na světě režiséra Joachima Triera, který v Cannes získal cenu pro představitelku hlavní role Renate Reinsve a jež si v Karlových Varech získal zejména srdce diváků. Třetici canneských snímků uzavře historické erotické drama Paula Verhoevena Benedetta, jež krátce po přehlídce TADY VARY vstoupí také do české distribuce. Snímek z hlavní soutěže MFF KV Hlavní soutěž karlovarského festivalu bude na přehlídce TADY VARY reprezentovat britský film Bod varu. Dynamické drama jednoho večera v luxusní restauraci točené na jeden záběr režíroval Philip Barantini, který film ve Varech také s početnou delegací uvedl. Z MFF KV si Bod varu odvezl zvláštní uznání pro herečku Vinette Robinson a významně bodoval také v diváckém hlasování. Mimo TADY VARY nebude Bod varu na plátnech českých kin pravděpodobně vůbec k vidění. Premiéra novinky Heleny Třeštíkové V rámci dvou mimořádných uvedení se mohou diváci těšit na českou premiéru nového filmu Heleny Třeštíkové René – Vězeň svobody, kterým režisérka navazuje na svůj syrově autentický portrét René z roku 2008 a který bude ve světové premiéře uveden krátce před TADY VARY na mezinárodním festivalu IDFA. Návštěvníci všech zapojených kin dostanou také možnost účastnit se debaty s Helenou Třeštíkovou, která bude následovat bezprostředně po projekci. Debata z pražského Světozoru bude totiž živě přenášena do zapojených kin a všichni diváci dostanou možnost posílat své dotazy přes speciální aplikaci. Pocta Jeanu Paulu Belmondovi Jako poctu letos zesnulé herecké legendě Jeanu Paulu Belmondovi pak TADY VARY promítnou kultovního Muže z Acapulca a nabídnou příležitost sledovat spolu s dalšími diváky osudové setkání krásné Arianny s neohroženým Bobem Saint-Clairem na plátně kina. Jako bonus bude navíc Muž z Acapulca uveden s původním českým dabingem. Více se dozvíte na www.kviff.com.

Čas načtení: 2021-01-18 14:40:38

Svět knihy Praha zve knihomily k návštěvě v červnu

Pořadatelé mezinárodního knižního veletrhu a literárního festivalu Svět knihy Praha se rozhodli uspořádat tuto největší oborovou akci v červnovém termínu. Od 10. do 13. června se tak mohou návštěvníci těšit, že se veletrh letos, po loňském nuceném zrušení, na opět uskuteční na Výstavišti Praha v Holešovicích. Bližší informace k aktuálním přípravám týkajícím se letošního mezinárodního knižního veletrhu a literárního festivalu Svět knihy Praha sdělil jeho ředitel Radovan Auer: „S ohledem na domácí i mezinárodní epidemiologickou situaci a plánovanou rekonstrukci průmyslového paláce se nabízí jediný možný termín a to od 10. do 13. června 2021. Vzhledem ke klíčovému významu této největší knižní a literární akce v ČR, její nepostradatelnosti pro knižní obor i mezinárodní rezonanci byl daný termín schválen a my zahajujeme ostrou fázi příprav na něj.“ Maximum literárního a kulturního programu plánují organizátoři přesunout mimo Průmyslový palác tak, aby celá akce byla vzdušnější a eliminoval se úzký kontakt návštěvníků. Kromě již stávajících prostor, ve kterých veletržní program probíhal, jako je Lapidárium Národního muzea, Gauč ve Stromovce či pavilony před palácem, je plánováno využití dalších prostor, jež areál Výstaviště nabízí. „V případě, že to bude aktuální situace v červnu vyžadovat, jsme připraveni na místě provádět antigenní testy na COVID-19, a na akci tak budou přítomny pouze osoby s negativním testem. Celkové rozložení vystavovatelských expozic zůstane do značné míry zachováno, jen se budeme snažit zvětšit jejich odstupy,” upřesňuje záměry pořadatelů vzhledem ke koronavirové situaci Auer. Čestným hostem letošního ročníku bude literárně silná Francie, speciální pozornost však bude věnována i Polsku, jehož prezentace se v loňském roce nemohla uskutečnit. Motto ročníku „Můj domov je v jazyce“ má za cíl zkoumat otázky vztahu literárních děl i jejich autorů k jazyku a ke geografické i mentální příslušnosti k dané zemi. Po loňské náhradní aktivitě za zrušený veletrh, kdy byly vysílány online přenosy čtení českých spisovatelů, bude tato zkušenost dále rozvíjena i v červnu na veletrhu především k živé prezentaci knih a autorů či mezinárodních debat.  „Jsem životním optimistou, a proto se již nyní těším na pěkné letní setkání s návštěvníky v červnu na Výstavišti,” uzavírá Radovan Auer. {loadmodule mod_tags_similar,Související}

Čas načtení: 2020-02-29 11:03:17

Festival otrlého diváka se letos zaměří na filmy o vesmíru

Diváci kina Aero se podívají do hlubin vesmíru i svého nitra spolu s 16. ročníkem Festivalu otrlého diváka. Od 3. března do 8. března naservíruje dávku těch nejlepších špatných, vyšinutých a těžko popsatelných filmů na téma vesmír. Poté se festival přesune do Brna (Univerzitní kino Scala 13.března), Hradce Králové (kino Bio Central 28. března) a na závěr do Olomouce (kino Metropol 2. dubna). „Letošní ročník, to je čisté sci-fi z vnějšího vesmíru. Diváky čeká intergalaktická nuda, ženská věznice ve vesmíru, mužská věznice plná kung-fu bijců, erotický hotýlek v srdci Japonska, útok podzemšťanů, rybáři zabijáci, umělci na drogách a možná přijde i Igor LepreChaun,“ popisuje široké tematické spektrum letošního ročníku dramaturgyně Alžběta Šáchová. „V rámci vesmírné tematiky nesmí chybět Temná hvězda. Jedná se o první film scenáristy Dana O'Bannona, který později napsal scénář Vetřelce. Vypraví v podstatě stejný příběh, jen je to zevlácká satira, kde tu největší hrozbu v kosmu představuje každodenní nuda. Podvratné vyznění této smeťákové odysey umocňuje neskrývaná lacinost produkce, kde skafandry a interiéry vesmírné lodi vznikly recyklováním věcí všedního užití jako formiček na led či krabicí na donuty,“ láká na snímek Johna Carpentera dramaturg Jiří Flígl. Tradiční zábavou na festivalu je živý dabing, který bude letos u čtyř filmů. Jedním z nich bude Galaktický ničitel vyprávějící epický příběh špióna, válečnice, motorkářů, mravencoidního mutanta a vepřových mimozemšťanů. Na programu nechybí ani zlotřilý skřítek z irských legend, který zavraždí kohokoli, kdo se zmocní jeho zlata: Leprikón 4: Ve vesmíru. Tauřina dobrodružství: Hvězdný kriminál aneb Vesmírný chládek pojednávají o titulní amazonce, která se ocitne jako trestankyně na kosmické lodi sloužící jako ženská věznice. Zahajovacím filmem letošního ročníku bude satira na poměry v soudobém Rusku Tak už konečně chcípni, táto. Ale ještě předtím, jako úplně první film v programu, si diváci mohou na plátně vychutnat věrnou adaptaci násilného japonského komiksu s hongkongským bijákem Král síly: Příběh Rickyho. Festival pak 8. března zakončí tematická projekce k Mezinárodnímu dni žen Zlatíčko, zbrusu nové volné pokračování feministického hororu Luckyho McKeeho Žena. „Pokud jste dostatečně otrlí, zajděte i na otrlost hadr v ryzím slova smyslu – kompletně bez smíchu. Takovou záležitostí bude nechvalně známý depresivní film Smrti král od mistra německých nechuťáren Jörga Buttgereita, tvůrce Nekromantika,“ doporučuje dramaturg Petr Šaroch. Dalším tipem, který diváky dostane do úzkých, může být čtvrtý titul s živým dabingem Krvavý háček – horor o tajemném zabijákovi, který vraždí členy rybářské komunity pomocí náčiní na chytání ryb. Žádný ročník se neobejde bez maskota festivalu El Santa. Film El Santo bojuje proti podzemšťanům nakoukne do vesmíru. Navíc to není vlastně ani Santo, ale jeho syn, který navazuje na otcovu tradici, a to i co do kvalit produkce. Snímek doprovodí již tradiční simultánní překlad do sluchátek od pana Akuráta. Na programu se objeví letos podruhé pásmo komentovaných filmových ukázek nazvané Filmový hovnocuc: Vesmírná prda. „Diváci zhlédnou sérii komentovaných ukázek z filmů, o kterých nejspíš nikdy neslyšeli a mnohdy ani slyšet nechtěli,“ těší se dramaturg Antonín Tesař, který diváky ve svojí one-man show osobně provede naprostým dnem kinematografie. {loadmodule mod_tags_similar,Související}

Čas načtení: 2019-09-27 12:07:15

Fotograf Festival ukazuje transformaci společnosti z totalitního režimu do kapitalismu

Již 9. ročník Fotograf Festivalu s názvem „Archeologie euforie“ začal v Praze 26. září. Ve více než desítce galerií odprezentuje domácí i zahraniční autory, ale i to nejzajímavější z archivů institucí. Letos je věnován transformaci společnosti z totalitního režimu do kapitalismu v letech 1985–1995. Fotograf Festival se dlouhodobě věnuje tématům, která rezonují ve společnosti. V předcházejících ročnících se zabýval například proměnou pracovního a volného času, digitalizací každodenního života, nebo transformací ve vnímání vztahu kultury a přírody. Letošní téma se vztahuje k výročí 30 let od Sametové revoluce, rekapituluje postupný vývoj přibližně od 80. let až po definitivní nastolení kapitalismu ve společnosti. Na konci roku 1989 došlo v celém tehdejším „východním bloku“ k pádu totalitních režimů, který radikálně předznamenal vývoj dalších desetiletí. Dosud převažující bipolární pohled na tehdejší politické změny přitom celou situaci často zjednodušuje. S dnešním dostatečným odstupem se nabízí možnost podívat se na celou problematiku politických a sociálních změn nikoliv perspektivou přelomu, ale spíše „tání“ či „přechodu,“ říká Pavel Vančát, kurátor letošního ročníku festivalu. S otázkou legitimity a fundamentů naší demokratické minulosti samozřejmě souvisí i otázka důvěryhodnosti fotografie, masových médií a propagandy a jejich vlivu na utváření společenského povědomí a étosu doby. Právě poslední dekády 20. století představují dobu, která dovršila a následně zproblematizovala nadvládu fotografie jako moderního masového média. Rozpad hierarchické a regulované distribuce médií a informací, kterou začala narušovat tehdejší „nová média“ (video, xerox, počítače), postupně dostupná i širší veřejnosti, výrazně přispěl k rozlomení nadvlády centrální moci. Festival již v prvním zářijovém týdnu otevřela výstava „Zákaz vycházení – Pražská repríza” kurátorky Zuzany Štefkové pořádaná v galerii ArtWall (potrvá do 15. Listopadu). Stejně tak už probíhá (až do 20.ledna příštího roku) výstava „Jasanský / Polák / Karny” známé autorské dvojice Lukáše Jasanského a Martina Poláka Domě fotografie. Stěžejním bodem festivalového programu je kolektivní výstava „Obrazy konců dějin / Česká vizuální kultura 1985–1995” kurátora Pavla Vančáta, která se uskuteční v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze od 17. října 2019 do 29. března 2020. Kurátorský koncept výstavy volně poukazuje k 30. výročí zlomového podzimu 1989, ale nahlíží jej v širším časovém, politickém i mediálním rozpětí. Výstava zachycuje období od roku 1985 do roku 1995 prostřednictvím fotografie a dalších obrazových médií (grafický design, výtvarné umění, video, karikatura, televize) a soustředí se na vzájemně související politické i mediální změny v české společnosti, přičemž období této „anti-dekády“ chápe jako koherentní období od počátku „tání“ perestrojky až po konečné ustavení dravého kapitalismu. Ve Fotograf Gallery se uskuteční výstava „Svoboda“ (11. října až 6. listopadu) kurátorky Lucie Gavulové vybízející k pohledu na období od perestrojky po nástup kapitalismu optikou atmosféry raných 90. let v hlavním městě Slovenska Bratislavě. I v tomto roce je součástí programu diskusní fórum vztahující se k festivalovému tématu „Archeologie euforie: 1985–1995”. Uskuteční se 18. října 2019 od 10 do 16:30 hodin v knihovně Uměleckoprůmyslového musea v Praze. {loadmodule mod_tags_similar,Související} Zahájení výstavy „1989“ 14. listopadu ve Veletržním paláci Národní galerie Praha bude zároveň zakončením letošního ročníku festivalu. Výstava kurátora Tomáše Pospěcha si klade za cíl připomenout 30. výročí Sametové revoluce. Současně chce s odstupem prozkoumat rok 1989, který byl zlomový nejen pro českou společnost, ale také pro fotografii. V rámci festivalu vzniká projekt „Má historie", který má za cíl vytvořit online archiv amatérských fotografií z přelomu 80. a 90. let. Do projektu se může zapojit každý, a to na stránkách fotografestival.cz/ma-historie. Z archivu fotografií a osobních příběhů bude sestaven reprezentativní výstavní soubor, který bude představen v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Kompletní program spolu s přehledem festivalových lokací najdete ZDE.

Čas načtení: 2019-08-19 14:35:50

Ministerstvo kultury: Do konce roku chceme mít měřitelné cíle kulturních aktivit

Ministerstvo kultury tvrdí, že nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) ve své kontrole peněz rozdělovaných na kulturu pomíjí skutečnost, že "kulturní a umělecké obory jsou v systému státní správy velmi specifickou oblastí". "Pokud se má podpora cílit efektivně, k potřebám každého oboru, je třeba nadefinovat podrobně specifika tohoto oboru, což bude do jisté míry vždy znamenat roztříštěnost požadavků na jednotlivé dotační okruhy a obtížnost při stanovení společných cílů," píše se v tiskové zprávě ministerstva kultury reagující na kontrolní závěry týkající se dotací na kulturu (více o kontrole ZDE). Ministerstvo upozorňuje, že již začátkem roku 2015 zahájilo "systémové změny a změny vedoucí k vyšší transparentnosti", a to v reakci na předchozí kontrolu v roce 2014: "Konkrétně rozhodnutím o vzniku jednotného informačního systému a postupnou kompletní úpravou kritérií pro hodnocení žádostí o dotaci, v jejichž případě nyní neshledal NKÚ žádná pochybení. Byla parametrizována kritéria nová, navzájem souměřitelná, porovnatelná, zavedla se bodová a slovní hodnocení projektů." Pracovní skupina má do konce letošního roku navrhnout systém měřitelných, konkrétních cílů, kterých chce ministerstvo kultury dosáhnout podporou kulturních aktivit. Informace o dotacích jsou podle ministerstva pro žadatele nově na internetových stránkách logicky strukturované, jednoznačné a srozumitelné. "Na některých odborech probíhá pravidelná závěrečná evaluace dotačních výběrových řízení a taktéž byla jednotlivá dotační výběrová řízení provázána s cíli aktuální státní kulturní politiky," píše ministerstvo v tiskové zprávě s tím, že v blízké době bude celý tento systém převeden do elektronizované podoby. {loadmodule mod_tags_similar,Související}  "Od 12 dubna 2019 také platí příkaz ministra sjednotil a podrobně upravil systém dotací napříč jednotlivými sekcemi ministerstva kultury, zejména: Základní oblasti podpory, jejichž financování je zajišťováno dotacemi z rozpočtové kapitoly 334 – Ministerstvo kultury Výzvy k podávání žádostí o poskytnutí dotace; náležitosti žádostí o poskytnutí dotace a řízení o ní Proces hodnocení žádostí Rozhodnutí o poskytnutí dotace a jeho změny; jeho náležitosti Rozhodnutí o zamítnutí žádosti Použití dotace; vyplacení dotace příjemci; hodnocení poskytnutých dotací Stanovení podmínek finančního vypořádání a vyúčtování dotace včetně kontroly použití Založil povinnost součinnosti s novým oddělením dotací, upravuje řízení o odnětí dotace, postup při neoprávněném použití peněžních prostředků nebo náležitosti spisu o řízení Zavedl jednotný formulář, který bude s účinností od letošního příjmu žádostí o dotaci na rok 2020 v elektronické a uživatelsky přívětivé podobě Přijetí tohoto předpisu ve velké míře eliminovalo roztříštěnost, složitost, administrativní zátěž a neefektivitu dotačních výběrových řízení administrovaných ministerstvem kultury," dodává tisková zpráva.

Čas načtení: 2019-07-13 08:09:34

Zaplaťpámbu za každý den bez eura

Není to tak dávno, co jsme četli, že do EU vstoupilo Chorvatsko. Nyní čteme, že už započalo proces směrující k přijetí eura. Nejnovější člen EU tak v přijetí eura předběhne ČR, která je členem EU již 15 let. Mnoho lidí to zvedá ze židle. Prý jsme prohráli další závod. Já myslím, že vyhráváme na celé čáře. Tvrdit, že „Chorvati jsou rychlejší – tedy lepší“, je příliš naivní optika. V realitě je věc mnohem složitější. Nejde o to, kdo euro přijme dřív. Jde o to, kdo na tom vydělá a kdo prodělá. V únoru publikovala agentura Reuters závěry studie německého Centra pro evropskou politiku. (Zrovna Němce bych nepodezírala, že budou principiálně na euro nadávat, když se jim hodně rentuje.) Němečtí ekonomové ve studii tvrdí, že zavedení eura mělo na různé země různý dopad. Někde se projevilo pozitivně, někde negativně. To nejspíš bude intuitivně očekávat každý, kdo není vysloveně euro-zaslepený. Studie se ovšem navrch ještě pokusila kvantifikovat, jak na euru lidé v jednotlivých zemích prodělali, či vydělali. A právě v tom je studie nová. Studie tvrdí, že na zavedení eura nejvíc vydělalo Německo a Nizozemsko. (V tom se shodují se závěry, ke kterým jsme došli s Vladimírem Pikorou v knize Nahá pravda.) Ovšem navrch ještě číselně: Němci díky zavedení eura od roku 1999 v průměru kumulovaně zbohatli o 23 tisíc eur a Nizozemci o 21 tisíc. A kdo naopak nejvíc prodělal? Možná čekáte, že Řecko. (Pokud jste neskočili na lep tvrzení, že Řecko na euru vydělalo, protože ho „zachránilo“ před bankrotem.) Ale chyba lávky. Řecko sice prodělalo, ale nejvíc prodělala Itálie! Ital v průměru přišel kumulovaně o neuvěřitelných 74 tisíc euro. A Francouz o 56 tisíc. (Ostatně i v tom se shodneme s našimi závěry: Francie do eurozóny nikdy neměla patřit, nemá na to.) Studie navíc ukazuje, že výhodnost i nevýhodnost eura se pro tu kterou zemi v čase mění. Tak třeba Řecko na euru podle německých ekonomů nejprve vydělávalo, aby následně prodělávalo. Nic tedy není tak jednoduché, jak se může zdát na první pohled. O žádný závod národů v přijetí eura nejde. Jde – tedy mělo by jít – o chladnou ekonomickou kalkulaci. Až sem to je pohled ekonomický. Jenže ekonomiku řídí politici, a ti mají pohled jiný. Nejspíš si přečetli průzkumy veřejného mínění a podle nich jednají. Podle průzkumu z letošního roku chce zavedení eura 52 % Chorvatů. 40 % je proti. Důvod? Patrně nedostatek informovanosti. Nedostatek pragmatického kalkulu. Přebytek emocí. Je 52 % lidí v průzkumu dost pro tak závažnou věc jako zrušení domácí měny? Podle matematické logiky je. Ale Brexit chtělo v referendu také 52 % lidí a přitom dnes mnozí hulákají, že to je prý „málo“ a „mělo“ by být další referendum. A pokud odpůrci brexitu v druhém referendu nevyhrají, nejspíš budou chtít třetí a čtvrté a x-té. Tak dlouho, dokud 52 % nebude proti Brexitu. 52 % proti brexitu totiž podle nich má větší váhu než 52 % pro Brexit. Podle logiky těchto lidí jakékoliv číslo pro euro má větší váhu než stejné číslo proti. Máme všechny důvody myslet si, že Chorvatsko vzhledem k charakteru své jižanské ekonomiky bude patřit k těm, které euro poškodí. Má totiž s touto skupinou zemí podobné atributy: vysoký dluh, nedisciplinovanost veřejných financí, úroveň HDP na osobu pod průměrem eurozóny… a tak dál. Ale kampaň se už rozjela. Média píší, že když Chorvaté v příštím roce vstoupí do systému ERM II, mohli by přijmout euro už v roce 2022. Agentura Reuters uvádí, že to bude v roce 2023. A německá kancléřka Merkelová letos v květnu v Záhřebu zase mluvila o roce 2024. Chorvatsko ale ještě musí před přijetím eura splnit všechna Maastrichtská kritéria, hlavně snížit dluh. To bude největší práce. Podíl veřejného dluhu na HDP nesmí totiž překročit 60 % a chorvatský dluh aktuálně činí 76,4 %. Chorvaté přitom nejsou moc ambiciózní: Do konce roku 2021 se chce chorvatská vláda dostat jen na 65,4 %. To je málo. (Neboli ono to s tím přijímáním zase tak rychlé nebude.) A právě dluh je pro Chorvatsko koulí na noze, i bez eura s ním potřebuje něco dělat. Česká vláda se zatím do přijetí eura nežene. Logicky. Dokud toho Češi o eurumoc nevěděli, podporovali jeho přijetí. Většina ani netušila, že v referendu o vstupu do EU se vlastně hlasuje i o opuštění koruny. V roce 2001 tak bylo proti zavedení eura podle průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) jen 23 % lidí. Během dluhové krize však lidé leccos pochopili. Najednou nechtěli platit řecké a italské dluhy. V roce 2011 se odpor k euru poprvé vyšplhal nad 70 % a tam už zůstal. Průzkum zveřejněný v květnu letošního roku říká, že euro nechce 75 % voličů. Politik, který by ho chtěl zavést, tak asi nechce být znovu zvolen. Překvapivě velmi racionální (!) názor mají na zavedení eura odboráři, u kterých zrovna racionalitu často nechválím. V březnu 2018 citovala média Josefa Středulu: "Všechny země střední a východní Evropy, které přijaly euro, zatím nedosáhly temp svého růstu před vstupem do eurozóny. To by mělo být vážné varování i pro ČR. Vstup do eurozóny tedy není zárukou udržení nebo zrychlení tempa růstu." Mají pravdu. Lepší než sázet na zavedení eura je sázet na pomalé přibližování ekonomiky k Německu a posilování koruny. Koruna má a pravděpodobně i bude mít velmi dlouhodobou a velmi pozvolnou tendenci posilovat. Díky tomu bohatneme. (Tedy – pokud se třeba ČNB zrovna nerozhodne tři roky intervenovat…) Nicméně jsou kolem nás lobbisté, kteří mají v zájmu vlastní kapsy zájem na zavedení eura co nejdřív. Ti sázejí na naivní emocea tvrdí veřejnosti, že euro je puncem kvality. Podle mě je spíš pouze puncem dluhu: Data Eurostatu tvrdí, že 18 členských zemí eurozóny mělo v roce 2008 dluh k HDP na úrovni 68,9 %. V roce 2018 to ale bylo už 85,3 %. Projevilo se totiž přesně to, o čem píšou němečtí ekonomové. Zavedení eura vedlo k tomu, že se k levnému úvěrování dostaly problémové země, které nikdo úvěrovat neměl. A úvěrování problémových zemí zase vedlo k tomu, že se země dluhově nejspořádanější mohly zadlužit za zápornými úroky a svůj už tak malý dluh bez práce dál snižovat. Výsledkem je, že dluh jihu Evropy roste, dluh Německa klesá. {loadmodule mod_tags_similar,Související} Zatímco v roce 2008 činil dluh Itálie 102,4 %, v roce 2018 to bylo 132,2 %. I Francie je velký skokan. Z 68,8 % vyskočila kvůli přechodu k „socialismu“ až na 98,4 %. Naopak dluh Německa klesl z 65,2 % na 60,9 %. I Slovensko se díky euru chová jak utržené ze řetězu. V roce 2008 mělo dluh 28,5 %, o deset let později už 48,9 %! Právě rychlost růstu dluhu byla tím, co dohnalo Řecko – proč se mu euro nejprve rentovalo, pak krutě nevyplácelo. Řecko je katastrofou samo o sobě. Ačkoli mu část dluhu byla odpuštěna, jeho dluh vzrostl raketově. V roce 2008 dlužilo 109,4 % HDP, o deset let později neuvěřitelných 181,1 %. Řecká dluhová krize nebyla vyřešena, pouze odsunuta. Přesto se stále najdou lidé, kteří omílají, že Řecko bylo zachráněno od bankrotu. Není to pravda. Podle původní definice už Řecko zbankrotovalo. A aby to nevypadalo tak trapně, začalo se řeckému bankrotu říkat „restrukturalizace“. I my jsme kvůli populistické politice víc zadluženi, ale nedá se to srovnat se státy platícími eurem. ČR měla v roce 2008 dluh 28,3 % HDP, vloni 32,7 %. Dánsko vyskočilo z 33,3 % na 34,1 %, Švédsko je na tom podobně. Proti Slovensku je to jako nic. Ne, eurozóna už není klubem bohatých, je to klub předlužených. S Chorvatskem jako novým členem to nebude lepší. Ostatně Chorvatsko má mnohem horší rating než my. Chorvatská ekonomika není na euro zralá. Bude to další Itálie. A Italové už pomaličku pošilhávají po vlastní paralelní měně. Dobře vidí, že euro je výhrou pro Německo, ne však pro ně. Ne však pro nás. Zaplaťpámbu za každý další den s korunou.