[skoleni-kurzy.eu] ...Ludmila Novotná, vzdělávací agentura PROFESIM
--=0=--
---===---Čas načtení: 2024-11-20 11:00:00
Ruce z volantu, nohu z pedálu. Revoluční změna umožní v Česku předat řízení autu
Česko čeká revoluce na silnicích. Řidiči budou moci přenechat řízení auta softwarové výbavě auta. Počítá s tím novela zákona o provozu na pozemních komunikacích a zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Pokud novinka projde legislativním procesem, začne platit od 1. ledna 2026. Týkat se však bude jen jízd po dálnicích. Řidič navíc bude muset být i po přepnutí řízení stále v pohotovosti a v případě potřeby zasáhnout.
Čas načtení: 2024-02-12 14:23:54
Autoškola 2024 [David Chmela / CPress]
Učebnice je určena pro žáky autoškol, běžné řidiče i řidiče referentských vozidel, kteří si potřebují zopakovat pravidla provozu na silničních komunikacích, naučit se nové dopravní značky i předpisy a ověřit své odborné znalosti prostřednictvím zkušebních testových otázek.
Čas načtení: 2024-02-08 12:53:15
Autoškola 2024 [David Chmela / CPress]
Učebnice je určena pro žáky autoškol, běžné řidiče i řidiče referentských vozidel, kteří si potřebují zopakovat pravidla provozu na silničních komunikacích...
Čas načtení: 2024-02-05 17:29:21
Autoškola 2024 [Václav Minář / Grada]
Velmi přehledná a bohatě ilustrovaná učebnice je určena pro žáky autoškol, kteří se potřebují naučit pravidla provozu na silničních komunikacích, nové dopravní značky i předpisy a otestovat své odborné znalosti prostřednictvím zkušebních testových otázek.
Čas načtení: 2019-05-22 23:04:08
Ústavní soud zamítl návrh na zrušení „data retention“
Ústavní soud zamítl návrh skupiny poslanců na zrušení té části zákona o elektronických komunikacích, která poskytovatelům služeb elektronických komunikací nařizuje uchovávat provozní a lokalizační údaje.
Čas načtení:
Digitální billboardy českého Vodafone, rok poté
Přibližně před rokem byl spuštěn projekt digitálních billboardů na rušných pražských komunikacích. LED obrazovky u silnic nejsou ničím novým. Ovšem tento konkrétní počin tří společností, mobilního operátora Vodafone, majitele dané plochy Outdoor Akzent a výrobce obrazovek americké společnosti Dactronics už něčím novým je. Celý projekt je založen na jednoduché myšlence, výrobce dodá hardware, billboardová společnost dá [...]
Čas načtení: 2013-02-18 00:00:00
Goodyear UltraGrip Ice+: Pneu pro drsnou zimu
Pneumatiky s hroty jsou sice, co se týká vlastností na ledu, dokonalé, ale na českých veřejných komunikacích jsou zakázané. Kdo se přesto bolí kluzkých silnic, může zvolit třeba Goodyear UltraGrip Ice+. Ač bez hřebů, dodávají prý „vynikající výkon ve všech typech extrémního zimního počasí“. Zimní p ...
Čas načtení: 2011-12-20 17:00:00
Povinné ručení není levná záležitost, vyberte si to nejlepší!
Bylo by krásné, kdyby do automobilu stačilo natankovat benzín nebo naftu, jednou za čas vyměnit olej nebo koupit pneumatiky a o nic víc se nestarat. Tak tomu ale není, a pokud chcete vozidlo provozovat k jízdě po pozemních komunikacích, musíte podle zákona uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vo ...
Čas načtení: 2019-12-03 00:00:00
Bodový systém se mění: co je v něm jinak a co nového?
Ministerstvo dopravy chystá změny v bodovém systému. V jednání jsou již téměř rok a nyní Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích přináší změny bodového systému a aktuálně po mezirezortním připomínkovém řízení míří do sněmovny. Platit by mohla již od začátku roku 2020. Jak se změny dotknou ...
Čas načtení: 2018-09-13 00:00:00
Změny v povinné výbavě vozidel
Návrh změny vyhlášky ministerstva dopravy o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (č. 341/2014 Sb.) od října letošního roku nabízí řidičům jednodušší výbavu vozidel. Změny vyhlášky ještě projedná Legislativní rada vlády. Řidiči by p ...
Čas načtení: 2017-06-01 10:45:00
Dnešek přináší změny pro motoristy. Jaké?
Od dnešního dne nabývá účinnosti novela č. 63/2017 Sb., kterou se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Od 1.6.2017 tedy začínají platit změny v pravidlech na STK a v možnostech vyřízení určitých změn v registru vozidel. Co se ruší? V pravidlech STK do ...
Čas načtení: 2016-04-25 21:30:00
Povinné smluvní pojištění je nezbytnost, bez níž se řidiči nejen neobejdou, ale ani se nemohou bez něj pohybovat s vozidly po komunikacích bez hrozby sankcí. Jak si je pořídit správně a efektivně? Známe je pod názvem zákonné pojištění motorových vozidel, povinné smluvní pojištění, povinné ručení, p ...
Čas načtení: 2011-02-08 22:45:00
Renault Espace - facellift velkého MPV
Faceliftovaný Renault Espace je dalším velkoprostorovým vozem, který můžeme od konce minulého roku spatřit na našich komunikacích. Espace uveze až sedm cestujících a přitom si uchová zavazadlový prostor o objemu 291 litrů. Při sklopení obou zadních řad sedadel vznikne prostor o objemu 2860 litrů. Dé ...
Čas načtení: 2009-12-29 00:00:00
Správné povinné ručení, cesta k jistotě
Povinné ručení, dvě slova, která jsou více než dobře známá každému motoristovi. Ze zákona ho totiž každý, kdo chce motorové vozidlo provozovat po pozemních komunikacích, musí uzavřít. Kde a za jakých podmínek, to je už na každém z nás… Povinné ručení jednou větou Povinné ručení je pojištění odpově ...
Čas načtení: 2018-05-01 23:00:00
Jak na výpověď smlouvy u zákonného pojištění?
Že je povinné ručení alias pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla dané a předepsané zákonem je jasné. Toto pojištění musí mít každé vozidlo, kterému byla přidělena registrační značka, technický průkaz a je využíváno na veřejných komunikacích. Jak je to ale se změnou po ...
Čas načtení: 2012-05-29 10:00:00
Povinné ručení - nezapomeňte si nové auto pojistit!
Povinné ručení je povinné ze zákona pro všechna motorová vozidla se státní poznávací značkou, technickým průkazem nebo jsou využívána k provozu na veřejných komunikacích. Povinné ručení je pojištění za škody způsobené provozem motorového vozidla. Můžete si jej objednat online na http://www.zmluvnepo ...
Čas načtení: 2011-12-20 16:00:00
Povinné ručení - jak si ho zařídit?
Povinné ručení Povinné ručení je ze zákona povinné pro všechna motorová vozidla, která mají státní poznávací značku, technický průkaz nebo jsou využívány k provozu na veřejných komunikacích. Povinné ručení je jinými slovy pojištění za škody způsobené provozem motorového vozidla. Cena povinného ruče ...
Čas načtení: 2024-01-30 00:29:55
ČTÚ radí: při změně operátora požádejte o nevyčerpaný kredit
Při přenosu mobilního čísla od jednoho operátora k druhému máte relativně nově nárok na vrácení nevyčerpaného kreditu. Nedostanete ho ale automaticky, musíte o něj sami požádat. Právno na vrácení nevyčerpaného kreditu dal spotřebitelům zákon o elektronických komunikacích platný od dubna 2020. O vrácení je potřeba požádat do 30 dní od ukončení smluvního vztahu s opouštěným […]
Čas načtení: 2020-07-08 06:51:09
Unikátní svědectví roku 1945: První rozkazy jak žít
Do dnešních dnů se zachovaly přepisy ústeckých rozhlasových relací vysílaných místní vysílačkou pro oblast Ústí nad Labem. Umožňují nahlédnout do situace posluchačů v Ústí nad Labem poblíž česko-německé hranic v květnu až červenci 1945. Němci i Češi (tedy i majitelé a vedoucí pracovníci firem) museli sledovat rozhlasové relace, protože se z rozhlasu dozvídali i to, že se mají dostavit na nějaký úřad vedoucí pracovníci některých ústeckých firem nebo i vyjmenované skupiny občanů. Z rozhlasu zněly doslova rozkazy, co musí místní obyvatel udělat. V němčině byli místní obyvatelé vyzýváni: „Upozorňujeme nové posluchače, že každou celou hodinu vysíláme zprávy a nařízení ČNV. Z technických důvodů není možné vysílat nepřetržitě. Vždy pět minut před celou se ozve znělka. Jestliže se z nějakých důvodů vysílání zpozdí, po znělce vyčkejte u přijímače.“ V přepisech relací byl zmiňován Český národní výbor (ČNV) a okresní národní výbor (ONV) – v obou případech se jednalo o místní a okresní provizorní československý orgán státní moci v Ústí nad Labem. Předpisy provizorní správy, jak provizorně žít První dochovaný rozhlasový přepis je z 10. května. Tehdy se v německém jazyce v 11. 45 hod. ozvalo, že československý národní výbor a pracovní úřad nařizují: „Je absolutně nutné, aby všechna sklenářství zahájila zasklívání oken. Také všichni truhláři, tesaři, pokrývači a stavební dělníci musí okamžitě nastoupit do práce. Je zvlášť důležité, aby neprodleně začaly práce na odstraňování škod po leteckém bombardování v životně důležitých podnicích a na komunikacích.“ Český národní výbor (ČNV) a pracovní úřad upozornili, že pokud se někdo nedostaví bez řádné omluvy, bude to vedeno jako sabotáž se všemi důsledky. V dalších relacích zaznělo: * ČNV a pracovní úřad vyzývaly majitele povozů, aby se hlásili u Regionálního prezidia v budově spořitelny. * Životně důležité obchody, pekařství, řeznictví, hospody, jídelny musí být dále v provozu. * Je zakázané zvyšovat ceny, staré ceny musí být dodrženy. * Je zakázáno prodávat bez potravinových lístků, předzásobovat se a zatajovat zboží. V prvních relacích se objevilo také upozornění týkající se sovětských jednotek: Němci z rádia slyšeli, že občané se vyzývají, pokud nemusí do práce nebo do služby, aby raději nechodili na ulici. V relaci z 11. května byla vyhlášena trojbodová „Výzva k práci“: Za prvé: Všichni příslušníci Wehrmachtu navrátivší se do Ústí nad Labem a v okolí se přednostně přihlásí v sedm hodin ke zvláštnímu pracovnímu přidělení úklidu ulic. Nerespektování výzvy bude považováno za sabotáž. Netýká se to odborných profesí jako zedníci, tesaři, zámečníci a podobní, kteří se budou hlásit na pracovním úřadu v osm hodin. Za druhé: Učitelé se budou také hlásit od sedmi hodin k manuální práci. Za třetí: Upozorňuje se, aby pracující, především muži, se dostavili do zaměstnání. Momentálně nepotřebné pracovníky dají podniky dočasně k dispozici pracovnímu úřadu. Kromě toho se v německé relaci objevila výzva, zda někdo nemá pro potřeby ústeckého vysílače akumulátorovou baterii. V relaci 11. května v 11 hodin se ozvalo z místního rozhlasu: „Ústecký svět se dozvídá, že bývalý státní ministr SS Obergruppenführer Karl Hermann Frank jako dělník pracuje při dláždění Staroměstského náměstí v Praze.“ Následovala relace ČNV, ve které se opět zdůrazňuje potřeba automechaniků, kteří se mají dostavit do práce, totéž mají učinit i učni a pomocní stavební dělníci. Obyvatelé města byli vyzváni k úklidu střepů z rozbitých oken před svým domem a k úklidu menší suti a odvézt toto dovnitř na dvory domů odkud budou později odstraněny. S okamžitou platností byl zakázán prodej textilu a obuvi. Neuposlechnutí mělo být přísně trestáno, zaznělo též z rozhlasu. Také obchody museli nahlásit zásoby zboží určeného pro východní pracovníky podle starého značení. Rozhlas též upozornil, že opět zahájila provoz železnice a provizorní jízdní řády jsou k dispozici na nádražích. Relace 11. května ve 12 hodin a znovu ve 14 hodin mimo jiné upozorňovala, že také všichni kočí a šoféři se měli hlásit u svých zaměstnavatelů. Následoval projev „vedoucího komise městské správy“ k obyvatelstvu: „Občané Ústí! ČNV včera ve svém vyjádření oznámil nový řád městské správy v Ústí. Nezávisle na změnách nemění se rozsah správy, záležitosti obyvatelstva bude nadále vyřizovat městský úřad. Nařídil jsem všem úředníkům, zaměstnancům a pracovníkům městských úřadů, aby pracovali v zájmu obyvatelstva. Změny budou vždy včas oznámeny. Žádám obyvatele, aby mne v tomto těžkém úkolu podpořili. Přednostní je úklid města, maximálně je nutné pracovat na vyčištění silnic a náměstí. Učiním opatření, aby všichni úředníci byli na svých místech. Požaduji od úředníků, kteří mají na starosti zásobování potravinami a potřebným spotřebním zbožím, plnou odpovědnost. Pokud někdo má řemeslnickou dílnu, musí si být vědom toho, že v této složité době musí plnit zájmy obyvatelstva. V zásobování potravinami zůstává v platnosti současný systém. Zajistím řádnou distribuci přídělových lístků. Není třeba mít obavy z toho, že by se zhroutilo řízení zásobování obyvatelstva. Rád bych ještě uvedl: přichází na úřad mnoho lidí v různých občanských záležitostech, ale před těmi musí mít (v této chvíli) přednost obecní zájmy.“ Signály budoucnosti Rozhlasové relace jsou mimořádně cenné svou stručností. Většinou jenom oznamují, téměř nekomentují. Byly signálem toho, co bude dál. Takto relace 11. května v 16.15 hodin oznamovala: „ČNV potřebuje nutně na krátký čas asi 150 mužů, přednostně komunistů a sociálních demokratů. Hlásit se budou v Policejním revíru 1. Už zítra mohou opustit svá zaměstnání.“ Přeloženo do budoucího času: Přihlaste se, budete moci šikanovat ty, kteří vás za války šikanovali. Budete v uniformě dobrovolníků – pomocných policistů. A z některých z vás bude základ kádrovácích komisí, které budou prověřovat místní Němce v rámci antinacistických komisí. Zřejmé také byly problémy s identifikaci vyvolených osob, pokud šlo o nošení tříbarevných českých trikolor: Nosit tyto pásky na paži mohli jen ti, kteří jsou opatřeni razítkem ČNV. Bez něj byly neplatné a každý se zodpovídal za jejich neoprávněné nošení. Pokud úřady a podniky vybavily své zaměstnance rudými páskami na paži, musely být opatřeny razítkem firmy s českým textem. V podstatě každý den rozhlas vyzýval různé pracovníky, aby nastoupili do práce a zajistili všední provoz služeb i výrobních firem. Proto 12. května ráno pracovní úřad sdělil, že se kvůli odchodu cizích pracovníků projevil nedostatek pekařů a řemeslníků. Úřad proto vyzval všechny, kteří již nepracují, aby se hlásili na úřadu. Na teplickém (západním) nádraží se museli hlásit všichni výhybkáři a posunovači. Také ČNV žádala všechny řezníky, aby otevřeli obchody. Zajímavý byl vzkaz, že řezníci obdrží zbraně, přičemž řezníci na předměstích je obdrží od místních výborů. Zmínku o zbraních lze chápat jako prevenci proti nájezdům zlodějů na řeznictví. Kdy začal „provozní“ mír? Na základě rozhlasových relací víme, že 13. května 1945 začíná opět normální provoz ve firmě Schicht (pozdější Setuza či STZ). Všichni zaměstnanci museli nastoupit ráno do služby. Je to nepatrná místní zpráva, ale ve skutečnosti to je signál, že velký podnik (doslova evropského formátu) začal obnovovat svou činnost již tři čtyři dny po osvobození. Dny 8. a 9. května byly dny osvobozeneckých akcí, průjezdů kolon, ojedinělých střeleb a mrtvých, a již 10. května mohli lidé pocítit něco jako mír. Velký potravinářsko-chemický podnik nahnal lidi do práce k 13. květnu, aby začal oživovat velký tovární moloch a připravovat se k výrobě. Znamená to, že již po několika dnech bylo město schopné obnovovat svou běžnou činnost. Pokud nebyly městské a průmyslové aglomerace silně bombardovány, náběh „téměř“ normálního fungování následoval v řádu několika dnů. K tomu lze dodat, že Ústí nad Labem mělo silně poničené centrum města kvůli americkému bombardování významného ústeckého železničního uzlu v dubnu 1945, ale větší část ústeckých firem nebyla fatálně poškozena. Ihned také začaly inventury majetku. Z rozhlasu se zodpovědní pracovníci dozvěděli, že „Sklady a stanice benzinové neprodleně na ČNV nahlásí zásoby a to doslova pod hrozbou smrti za neuposlechnutí příkazu. Majitelé a správci budov nahlásí do 15. května všechny volné nebo opuštěné byty bytovému úřadu. Nahlásí také opuštěné byty, ve kterých zůstalo zařízení. Nevztahuje se na byty poškozené bombami a tím neobyvatelné. Rovněž majitelé domů nahlásí v domech prázdné bombardováním nepoškozené obchody.“ Z hlediska firem začal „provozní“ mír mezi 13. až 15. květnem 1945. Rozkazy všedního dne Rozhlasová relace z 13. května ve 13 hodin ukázala, že zprávy vysílané hodinu po poledni jsou zcela typickým příkladem rozhlasu jako aktuální/ živé spojnice nového vedení města (ČNV) s lidmi v obvodu velkého Ústí: „Volány jsou všechny hasičské sbory, hoří Schichtova vila. Ke garážím ústeckých hasičů ať se dostaví ten, kdo má klíče od garáží. Všechny kapely ať se zúčastní oslav první mírové neděle. Naučí se sovětskou hymnu. Týká se to i divadelního souboru. Dnes v 15. hodin bude na předlickém hřbitově rozloučení s posledními oběťmi band SS...“ Různorodost informací jasně dokazuje tehdejší situaci: Nebylo nic rychlejšího než místní rozhlas, kde ihned byli informováni hasiči, kapelníci zaslechli rozkaz, že i když hráli dlouhá léta na počest Hitlera, teď museli umět hrát sovětskou hymnu. Můj otec, liberecký muzikant František Roček, původem z Čankovic, mi říkal, že hudebníci, pekaři nebo železničáři jsou prostě služebníci. Museli sloužit každému, kdo byl momentálně u moci, třeba Hitler. „Prakticky kdokoliv dostal příkaz, musel poslouchat, nebyla alternativa, a bylo to vydáváno za pořádek,“ vzpomínám si na tátova slova. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2020-03-12 08:30:36
Odstraňování billboardů u dálnic: velmi zpožděný kulový blesk
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy nařídila novela zákona o pozemních komunikacích, o jejíž přijetí se významně zasloužil Kverulant.org. Zákaz billboardů vstoupil v platnost již v roce 2017. Billboardaři však svoji zákonnou povinnost ve velkém ignorovali a zaplavili silnice českou vlajkou ve snaze namluvit veřejnosti, že s tímto polepem to již nejsou billboardy. V dubnu 2018 se o jeden takový dokonce zabil člověk. Teprve nyní uzavřelo Ředitelství silnic a dálnic smlouvu na odstraňování billboardů. Dodavatelem je firma TANNACO, a.s. a ta má pro ŘSD za 72,5 milionů korun má provést zakrytí dosud nezakrytých reklam, odstranění a likvidace reklamního zařízení, včetně právních a administrativních činností s těmito úkony spjatými. Přitom již v dubnu 2017 sliboval tehdejší ministr dopravy Dan Ťok, že na odstraňování billboardů má přichystanou akci Kulový blesk. Billboardaři odstranili do 1. září 2019 celkem 3 853 reklamních zařízení. Veřejná správa jich odstranila celkem 456. Z toho ministerstvo dopravy odstranilo 228 billboardů z dálnic a dalších 228 reklamních zařízení odstranily krajské úřady na silnicích I. třídy. Krajské úřady to stálo celkem 5,2 milionů korun a od majitelů billboardů zpětně vymohly pouhých 77 tisíc korun. Kolik za odstraňování billboardů z dálnic zaplatilo ministerstvo dopravy, se Kverulant ani po urgenci odpovědi nedozvěděl. Za to, že billboardaři neodstranili svoje reklamním zařízení již v září 2017 tak, jak jim to ukládal zákon, zaplatili billbordaři jen jednu jedinou pokutu ve výši 110 tisíc korun. Byla jim uložena v Pardubickém kraji. Ostatní kraje a ani ministerstvo dopravy o žádné další podobné pokutě v říjnu 2019 nevěděli. Kverulant protestuje proti postupu veřejné správy, která na jedné straně důsledně vymáhá pokuty i za naprosto bagatelní porušení pravidel silničního provozu a na straně druhé přehlíží hrubé porušování zákona ve velkém. Kverulant znovu apeluje na příslušné instituce, aby billboardaře za ignorování zákona začaly pokutovat a začaly od nich vymáhat náhradu nákladů v případech, že billboardy byly odstraněny za peníze daňových poplatníků. Autor je ředitel a zakladatel Kverulant.org. {loadmodule mod_tags_similar,Související}