KRAJ - Tiskové zprávy naleznete nově v tomto odkazu.
Čas načtení: 2021-06-09 15:04:15
Vítězové cen Magnesia Litera – kompletní přehled
Přinášíme kompletní přehled vítězů letošních cen Magnesia Litera i s charakteristikami vítězných knih a projektů. Vítěz Magnesia Litera Kniha roku Martin Hilský: Shakespearova Anglie. Portrét doby (Academia) Monografie Martina Hilského prezentuje alžbětinskou společnost ve všech jejích nuancích. Ve třech rozsáhlých celcích Lidé a společnost, Každodenní život, Imaginace, mentalita a řeč úspěšně vnáší řád do chaosu doby. Dějiny každodennosti i sociokulturní fenomény, které se podílely na proměnách epochy, jsou zaznamenány vždy poutavě a v překvapivých detailech: jak lidé jedli, bydleli, milovali a umírali. Jak žili herci, žebráci či prostitutky, jak rozuměli sobě samým a proč plakali. Anglie není v knize pouze zkoumaným předmětem, ale vystupuje před očima čtenáře ve své plasticitě a barevnosti. Přehledně prezentovaný celostní vhled do Shakespearovy doby, do intimních životů obyvatel a proměn jejich mentality je vrcholem Hilského celoživotního zájmu o dílo Williama Shakespeara a významným přínosem pro naši znalost alžbětinské kultury. Vítěz Palmknihy Litera za prózu Daniel Hradecký: Tři kapitoly (Listen) Hlavní postavu své prozaické trilogie (Dumdum – Výlety s otcem – Vikštejn) sice Hradecký pojmenoval Gustav, z mnoha poznámek v knize je však zřejmé, že jde o prózy autobiografické. Občasnou bezejmennou radostí je pro Gustava pěší cesta chladným, zostřeným jitrem po skončené třetí noční směně s vidinou dvou a půl volného dne, které taky prochodí. A pomalu se po čtyřicítce „smiřuje s další změnou nastavení, se skutečností, že už nechce nic chtít“. Suverenita literárního jazyka a průzračného myšlení schopného reflexe v knize složené ze tří prozaických textů ostře kontrastuje s údělem severočeského proletáře v pozici sociálního vyloučení a permanentní existenční nejistoty. Hradeckého próza je v tomto smyslu hlasem „tiché většiny“, která svůj úděl ve veřejné debatě obvykle neartikuluje výsostně literárními prostředky. Život prekariátu je však pouze okolností, nikoliv tématem Hradeckého prózy. Hradecký precizně, téměř s umanutostí popisuje a následně analyzuje mezilidské vztahy, jejich pevnost i patologie, oblasti stínu své vlastní osobnosti a (z důvodů neexistence výstižnějšího pojmu) jev označovaný jako láska. Moleskine Litera za poezii Pavel Novotný: Zápisky z garsonky (Trigon) Miniaturní garsonka s malou koupelnou a ještě menší kuchyní… To jsou prostorové souřadnice, do kterých umístil středobod svého bilančního básnického cyklu Pavel Novotný. Skrze lyrického hrdinu neskrývaně promlouvá sám autor, který čtenáři představuje křehké útočiště, v němž vyrůstal v osmdesátých a devadesátých letech společně s matkou. Energickou řečí zároveň s obdivuhodnou přesvědčivostí vyvolává básník svět pozdní normalizace s hustě zalidněným babylónem panelákového sídliště. Dospívání v nepříliš funkční domácnosti s sebou nese nejen tragiku, ale také nostalgickou komedii, ve které se poezie potkává s prózou a osobitým způsobem komentuje svět sice zmizelý, ale stále podmanivý a životný. Významnou roli v hrdinově příběhu hraje také dědek, protagonista stejnojmenné knihy, jež na nominované Zápisky z garsonky bezprostředně navazuje a ke které přihlížíme jako k důležitému prvku, jenž nominovanou sbírku dopovídá. Litera za knihu pro děti a mládež Bogdan Trojak: Safíroví ledňáčci a Glutaman. Ilustroval Jindřich Janíček (Baobab) Nápaditá dobrodružná fantasy o neohrožené pražské partě Safírových ledňáčků, identifikujících se nožíkem ve tvaru tohoto nádherného ptáčka, se rodila dlouho. Básníka, překladatele, pěstitele a propagátora autentických vín Bogdana Trojaka inspirovala k psaní otcovská role, dvě z pěti postav, obdařených zvláštními schopnostmi, nesou jména jeho dětí. Bojují proti všepožírajícímu zlu v osobě s příznačným jménem Glutaman. V Glutamanovi se snoubí současné neduhy – šílený vědec, jenž se zpronevěřil humánnosti, ve svém obřím supermarketu a podzemní fabrice pod Řípem vyrábí umělohmotné potraviny měnící konzumenty v otupělé stádo. Román skrývá historické a jazykové špílce, které pobaví i náležitě poučí. Na Říp se totiž Glutaman se svou cháskou zmutovaných lidí dostává podivnou raketou ve tvaru jedné z románských rotund. Knihu v měkké vazbě se zářivě modrým ledňáčkem vypravil Jindřich Janíček bohatým ilustračním doprovodem, každé čtyři strany kreseb jsou uvedeny úryvky z románu ve verneovském stylu. Litera za naučnou literaturu Jaroslav Petr: Desatero smyslů. Jak lidé a zvířata vnímají okolní svět (Argo / Dokořán) Všechno o světě kolem nás se dozvídáme prostřednictvím smyslů. A zdaleka k tomu nevyužíváme jen známou pětici tvořenou zrakem, sluchem, chutí, hmatem a čichem. Někteří nevidomí lidé se orientují podle odražených zvuků podobně jako netopýři. Zvířatům ovšem nabízejí jejich smysly takové vnímání světa, jaké si jen stěží dokážeme představit. Zpěvní ptáci slyší blížící se bouři s několikadenním předstihem, želvy dovedou hmatat i přes tvrdý krunýř. Jaroslav Petr shromáždil neuvěřitelné množství různých anomálií a kuriozit, nad kterými zůstává rozum stát. Zároveň ale také upozorňuje na úskalí, která zvířatům, jejichž smysly se utvářely po tisíciletí, způsobují násilné zásahy člověka do přírody. Čtivá kniha potvrzuje pověst autora jako výborného vypravěče s vynikajícími znalostmi o přírodě kolem nás. Kniha zaujme, bude čtenáře bavit a jedinou nevýhodou může být, že ji nebude mít neustále k dispozici, protože jakmile ji na chvíli odloží, vezme si ji jiný člen rodiny. Litera za nakladatelský čin Edice Česká poezie a Česká prózaa pořady literárních čtení (fra) Edice Česká poezie a Česká próza nakladatelství fra představily v posledních patnácti letech více než sedm desítek titulů, a to jak básnířek a prozaiček, básníků a prozaiků v prostoru české literatury dávno zavedených, tak zcela nových. Mnozí debutanti, kteří v nich dostali poprvé prostor, se mezitím sami stali zavedenými a tituly těchto edic a jejich autoři posbírali úctyhodné množství literárních cen. V pozadí za tím stojí nenápadná, přesto nepominutelná a soustavná práce redakčního kruhu. Podoba těchto edic je důkazem toho, že v neokázalosti je velká krása i síla. Grafické řešení na sebe nestrhává pozornost, dává vyniknout individualizující invenci obálek s obrazy a fotografiemi, které stojí v citlivém a imaginativním vztahu k textům. Nejen tato střídmá a zároveň kvalitní typografie, ale rovněž udržení nastavené laťky u všech vydaných titulů jsou na našem trhu mimořádným zjevem. Kolem obou edic se rovněž podařilo vybudovat prostředí, v němž je literatura skutečně živým organismem a jež představuje neokázalou cestu ke čtenářům: pravidelná literární čtení, cykly hovorů s autory a moderovaných diskusí, knižních klubů nebo i otevřených formátů, které přinášejí nové impulzy pro literární život. V roce 2020, kdy se přímé setkávání autorů se čtenáři zásadně zkomplikovalo a žití s literaturou přesunulo jen do soukromého nebo virtuálního světa, dramaturgií těchto programů nic neotřáslo. Lehkost jejich přepnutí do YouTube kanálu je oslňující a hodná zvláštního ocenění. Litera za publicistiku Nina Špitálníková: Svědectví o životě v KLDR (NLN) Sedm příběhů, sepsaných ve formě rozhovorů, které pořídila mladá koreanistka Nina Špitálníková s těmi, kdo utekli ze Severní Koreje do té Jižní. Jde o lidi různého věku a také různého postavení. Autorce se však podařilo, zejména díky znalosti prostředí a tazatelské empatii, získat mnoho drobných svědectví zejména o běžném životě v KLDR. Kniha zcela jistě zaujme otřesností severokorejské totality, před níž bledne i Orwellova fikce, mimořádná je však především osobně-lidská rovina toho, co jednotliví utečenci vypovídají o svém vnímání tamější reality. Silnou stránkou knihy je brutalita každodenního detailu týkající se sexuality, života v armádě, hladu, nepropustného kastovního systému či permanentního fízlování. Je zde i několik věcí, jimiž kniha pokud přímo nerozbíjí, potom tedy aspoň problematizuje naše ideologicky schematizované představy o Severní Koreji. Litera za debut roku Lenka Elbe: Uranova (Argo) Prvotina Lenky Elbe je velmi sympatickým a ambiciózním pokusem, jak sdělit závažné poselství populární formou, která může oslovit široké vrstvy zejména mladých čtenářů. Příběh začíná jako víceméně realistická próza s detektivními prvky. Angličan Henry se vypraví do Jáchymova, kde v roce 1968 záhadně zmizela jeho přítelkyně Angela, jejíž otec pocházel z Čech. Text se však brzy mění v oslnivý ohňostroj nápadů, příběhů a žánrů. Osciluje mezi thrillerem, fantasy, sci-fi, dystopií, romancí, běžné každodenní situace se průběžně a nečekaně střídají s nadpřirozenými scénami. V popředí však stále zůstává idea věčného boje mezi dobrem a zlem. Zlo je koncentrované právě v Jáchymově, městě uranových dolů, v nichž je pohřbeno utrpení tisíců politických vězňů z padesátých let dvacátého století, jimž autorka tímto pozoruhodným dílem staví pomník. Litera za překladovou knihu Francisco Delicado: Portrét pěkné Andalusanky. Přeložil Jiří Holub (Rubato) Portrét pěkné Andalusanky vyšel poprvé v roce 1530, poté upadl do zapomnění. Znovu se vynořil teprve v polovině devatenáctého století a plně doceněn byl až ve století dvacátém. Literární vědci v něm odhalili mnohé, čím autor předběhl svou dobu, například metafikční postupy či celkové vyznění tohoto životního příběhu prostitutky. Zdá se, že kniha v sobě neskrývá žádné jednoznačné poselství, čímž by se dala označit až za postmoderní text. Překladatel Jiří Holub se nejen suverénně vypořádal s komplikovanou jazykovou stránkou věci: španělština šestnáctého století, v některých pasážích originálu dále i katalánština, latina či italština, zní v českém překladu svěže a nikoli archaicky, přičemž zůstal zachovaný ironický, někdy až sarkastický nadhled autora). Dokázal se vyrovnat i s nenásilným střídáním různých vrstev spisovného a nespisovného až vulgárního jazyka, odpovídajícím převodem mnoha přísloví, rčení a slovních hříček, jimiž je text prošpikován. Velkou práci jistě obnášelo také studium dalších pramenů při odhalování mnoha skrytých narážek a smyslů (zejména erotického charakteru), a dále historických i soudobých souvislostí, které čtenář nalezne v rozsáhlém poznámkovém aparátu. Kosmas cena čtenářů Václav Dvořák: Já, Finis Ze Země se ztrácí kluci. Přesně v den svých osmých narozenin beze stopy zmizí a nikdo tomu nedokáže zabránit. Lidé ztratili veškerou naději, dokonce si už ani nekladou otázky kdo, kam a hlavně proč chlapce unáší. Dvanáctiletý Petr však nezmizel. Možná za to mohou jeho extrémně citlivé oči chráněné silnými černými brýlemi, které mu umožňují vidět i ve tmě. Díky nim spatří podivné přízraky kradoucí jeho brášku. Petr vymyslí šílený plán a jsou to právě jeho oči, které mu umožní nalézt cestu do temného světa nestvůr a monster. To, o čem si někteří dosud jen ve strachu šeptali, začíná mít jasné obrysy – nejsme tu sami. Kdo je všemocný Nepřítel, odkud pochází, co chystá a proč to všechno dělá? Rozhodující bitva se blíží, zánik světa tak, jak ho známe, je blíž, než si dovedeme představit. Magnesia blog roku Městská policie Přerov, Miroslav Komínek Městská policie Přerov sídlí nedaleko Bezručovy ulice. A jako by duch básníka přeskočil Bečvu a usídlil se na místní policejní služebně. Zpravodajství mnoha jiných městských policií v Česku oplývá pozoruhodným jazykem a půvabem nechtěného; v Přerově se však skutečně snaží o tvorbu poezie všedního dne, navíc na místě, kde by to člověk nečekal. Tradice předválečných humorných soudniček tu ožívá při líčení vesměs drobných prohřešků našich spoluobčanů a poskytuje čtenáři hned dvojí útěchu: napnuté nervy při líčení popisovaných zlotřilostí a úlevu poté, co se ukáže, že se vesměs nejednalo o závažný čin a náprava hříšníka byla zjednána obratem. Anonymní pisatel (či snad autorský kolektiv?) chrlí zprávy z oboru bezpečnosti závratnou kadencí a jednotlivé příspěvky běžně získávají kolem tisícovky „lajků“, oněch instantních mikrorecenzí vyjádřených jedním klikem. Z hlediska žánrového bychom mohli zprávy řadit jak do humoristické literatury, tak k noirovému detektivnímu žánru. V neposlední řadě oceňujeme, že tyto texty přispívají k polidštění stigmatizované profese.
\nČas načtení: 2020-02-07 17:14:19
Michal Jareš – Pavel Mandys: Dějiny české detektivky (ukázka z knihy)
Přestože detektivka byla po celé dvacáté století nejoblíbenějším oddechovým žánrem českých čtenářů, dosud neexistoval žádný její základní přehled. Kniha Michala Jareše a Pavla Mandyse odhaluje, proč autoři ve 20. a 30. letech psali příběhy výhradně z Anglie či Spojených států, že dobré a čtivé detektivky vznikly i v době protektorátu, že publikum se opakovaně zdráhalo přijmout policistu jako bezvýhradně kladného hrdinu nebo jak skandinávské thrillery ovlivnily moderní autory a autorky českých detektivek. Kniha Dějiny české detektivky také ukazuje, kdy se poprvé objevil český detektivní román, kde má česká detektivka kořeny nebo jak se za poslední století vyvíjela. Zároveň provází různými podobami žánru, jako jsou kriminální próza, noir, zlodějské romány, whodunitky, policejní romány nebo drsná škola spojená především s americkými zachmuřenými hrdiny. Ukázka z knihy: Kapitola 28 NÁSTUP NORMALIZACE Je možná trochu paradoxní, že teprve po roce 1968 se rozbíhaly nakladatelské plány naplno a plnily nejrůznější nově vznikající ediční řady populární literaturou. Některé nakladatelské projekty z roku 1968–1969 se samozřejmě realizovaly až v době počínající normalizace, ale rozkvět populární literatury v té době měl hlubší příčiny. Lze je vnímat jako snahu odpoutat pozornost od posrpnové kocoviny, dále ve výrobních plánech docházelo k masivnímu nahrazování knih autorů, kteří odešli do exilu nebo byli postupně odsouváni z veřejného prostoru. Začínala epocha chalupaření, uzavírání se do panelákových králikáren, pomalého vymazávání kontinuity, ve kterém měl systém praxi již z předešlých dvaceti let. Ovšem tentokrát nedocházelo k vymýcení „braku“, jako spíš vysoké literatury. Na její místo se už z logiky věci dostaly televizní estrády, bezzubá filmová produkce a koneckonců i kriminální romány a novely. Detektivka byla přitom spolu se scifi jediným populárním žánrem, který jako takový (romance pro ženy také vycházely, jen byly vydávány jako krásná literatura) normalizační cenzura povolovala – na rozdíl třeba od westernů, na Západě čím dál populárnější fantasy nebo komiksů. Pouze v počátcích normalizace se počet vydaných detektivek snížil: podíl původní detektivní tvorby mezi roky 1971 a 1972 klesl na polovinu, snížil se také počet překladů. Po krátkém návratu populárního sešitového čtení z dvacátých let (po dvaceti letech od posledního domácího vydání vyšlo několik thrillerů Edgara Wallace nejprve na Slovensku a v letech 1970–1973 i u českých nakladatelů, roku 1969 pak ve svazku Tři detektivové a Buffalo Bill příběhy Léona Cliftona, Toma Sharka a Nicka Cartera) se pozornost nakladatelů soustředila jak na detektivní klasiku (v letech 1971–1975 vyšly v Odeonu kompletní příběhy Sherlocka Holmese v novém překladu Jana Zábrany, Františka Jungwirtha a Evy Kondrysové, napříč nakladatelstvími vycházely romány klasické anglické školy v čele s Agathou Christie), tak na současnější autory v čele s Georgesem Simenonem, Edem McBainem, Erlem Stanleym Gardnerem a autory americké drsné školy (vedle Hammetta a Chandlera především Ross McDonald) a velký zájem vzbudil román Maria Puza Kmotr vydaný česky v roce 1974. Jestliže v roce 1960 se v českých knihkupectvích objevilo dvacet detektivek, roku 1970 už jejich počet přesáhl stovku a po poklesu v roce 1972 se stovce žánrových novinek blížila nakladatelská produkce po celé období normalizace. Autoři typu Ivana Milana Jedličky, Antonína Kováře nebo Jiřího Jánošky dovedli zručně využít reálných kriminálních případů k množství knih s „povídkami“ z prostředí zločinu. Podobného modelu kriminální prózy na pomezí reportáže, pitavalu a whodunitky pak zcela logicky využíval státní aparát k ideologickému působení ve stánkových edicích typu Magnet, kde se kromě „detektivek, které psal život“, objevovaly špionážní románky, novely o zločinech narkomanů, spisky proti emigraci a exilu, stejně jako nepříliš zajímavé příběhy o rozkrádání socialistického majetku. Propagandisté si uvědomovali, že pověst a autorita Sboru národní bezpečnosti je oslabena a zpochybněna přinejmenším od rozsáhlých srpnových demonstrací roku 1969, které byly sice namířeny proti sovětské okupaci, ale rozehnaly je české policejní jednotky spolu s oddíly Lidových milicí. Policista nebyl v očích veřejnosti ochránce spravedlnosti a zákona, ale především služebník komunistického režimu – a v podstatě se tak vracelo vnímání bezpečnostního aparátu, jak na ně vzpomínal ve třicátých letech Josef Bečka, ovšem tehdy se týkalo habsburské monarchie. Negativní pověst policie posílily i změny uvnitř SNB. Sympatizanti pražského jara byli v průběhu roku 1970 po prověrkách buď propuštěni, nebo přeřazeni na méně významné pozice a jejich místa zaujali prověření straníci. V rámci opakovaného tichého soupeření mezi civilní Veřejnou bezpečností a politickou Státní bezpečností získala navrch druhá jmenovaná. „Příslušníci StB nyní nabyli mnohem většího vlivu než kdykoli předtím a zcela ovládli kolos federalizované bezpečnosti až do samého sklonku osmdesátých let. V jejich rukách se koncentroval perzekuční aparát ‚konsolidujícího se‘ státu, jakého StB nedosáhla ani po Únoru 1948. […] Sedmdesátá léta tuhé normalizace znamenala stagnaci bezpečnosti v Československu jako neměnného, veřejné kontrole se vymykajícího monstra a osmdesátá léta probíhala pak ve znamení pozvolného rozkladu,“ charakterizoval později tehdejší situaci historik Martin Kučera. I proto režimní ideologové hledali cesty, jak obraz SNB v očích veřejnosti vylepšit. Ideálním prostředkem k tomu byly detektivky, jak literární, tak především filmové a televizní. Největším takovým projektem byl televizní seriál 30 případů majora Zemana, jehož vznik v Československé televizi (v její tehdejší Ústřední redakci armády, bezpečnosti a brannosti) v letech 1974–1979 iniciovalo přímo Federální ministerstvo vnitra jako příspěvek k výročí založení Sboru národní bezpečnosti v roce 1945. Jednotlivé případy sice většinou vycházely ze skutečných událostí, ovšem byly ideologicky interpretovány nebo vyloženě překrouceny. Účelem bylo vytvořit obraz SNB jako svorné party statečných a mravných mužů, kteří s nasazením života bojují jak proti běžným kriminálníkům, tak především proti nepřátelům socialistického zřízení, a to jak doma, tak i v zahraničí. Nutno dodat, že seriál si získal značnou popularitu, a to i díky štábu Jiřího Sequense, který se předtím osvědčil při adaptacích prvorepublikových kriminálních případů v seriálu Hříšní lidé města pražského. I ostatní domácí autoři detektivek museli policisty zobrazovat jen v tom nejlepším světle, přičemž jiné pátrače než ty z policejního sboru až na drobné výjimky (jako Prošková malíře Horáce) nevyužívali. Nakladatelství s celostátní působností nadále detektivní prózu umisťovala do edicí pro mládež (13 v Mladé frontě) a pokračovala v typických a typograficky jasně rozeznatelných edicích vyhrazených pro populární žánry, jako byl Smaragd (Mladá fronta), Spirála (Československý spisovatel), Napětí (Naše vojsko), Románové novinky (Práce). Vznikaly také edice nové, například Gong (Melantrich), či nepojmenovaná, ale typograficky svébytná řada detektivek ve Vyšehradu. Některé z edičních řad založených na samém konci šedesátých let naopak zanikaly (ROK – Lidové nakladatelství, respektive Vyšehrad). Zásadní odbytiště měla kriminální próza, knižně nevydané prózy se zhusta objevovaly v periodickém tisku počínaje deníky (zejména Svobodné slovo a Lidová demokracie) a populárními týdeníky konče (Květy, Ahoj na sobotu, Vlasta, Naše rodina). Desítky původních detektivek a kriminálních románů z této doby tak dnes unikají větší čtenářské pozornosti. Nadále pak pokračovaly snahy regionálních nakladatelství vytěžit místní autory (mimo jiné jihočeskou Milenu Brůhovou) i pro psaní „žánrovek“, a to hlavně z důvodů finančních, protože náklady i prodeje detektivek neustále narůstaly. Například populární detektivky Václava Erbena dosahovaly běžně nákladů kolem 70 000 až 80 000 výtisků, mnohdy se přehouply i přes hranici 100 000 kusů. Ne všechny kriminální romány ale prošly cenzurou, a to zejména na počátku sedmdesátých let. Detektivka Zavírací den od Pavla Šoltésze, který již v šedesátých letech publikoval dva romány, byla v roce 1970 dána do stoupy. Zákazy z politických důvodů pronásledovaly i Annu Sedlmayerovou, autorku detektivky té nejlidovější úrovně. I když v Severočeském nakladatelství vyšly kromě reedic úspěšných novel v roce 1969 ještě dvě její novinky – Od večera do rána a O mrtvých jen dobré (1969) –, Sedlmayerová nebyla vydávána a až do roku 1989 byla zakázanou autorkou. Od roku 1971 nemohl pod svým jménem publikovat ani Pavel Hejcman, který přitom počátkem šedesátých let psal ideologicky uvědomělé detektivky a špionážní thrillery o bojích se sabotéry, špiony a jinými nepřáteli socialistického zřízení. Řada zakázaných autorů přijala jména pokrývačů, tedy přátel, kteří svým jménem vydání knihy kryli: tak se z Čestmíra Vejdělka stal na chvíli René Ditmar (Každý ve svém sklepě, 1974), z Pavla Hejcmana Miroslav Neumann (Muž pro Maawakao, 1976; Let osamělého ptáka, 1979) a z Viléma Hejla Svatopluk Zlámaný (například Případ zlatých vlajek, 1977). * Kapitola 36 DO NOVÉHO SVĚTA Pád komunistického režimu přinesl dramatické společenské změny, z nichž mnoho se týkalo také kriminality. Mnohé chování, dříve trestně stíhané, bylo náhle povolené, ba oslavované, především soukromé podnikání, ale také přecházení hranic, demonstrování, ostouzení či zesměšňování politických špiček a podobně. Policie přitom zejména v prvních letech po listopadu 1989 ztratila u občanů autoritu jakožto aktivní služebná složka bývalého režimu. Její nejobávanější část, Státní bezpečnost, byla rozpuštěna, a reorganizována byla i Veřejná bezpečnost. Počátkem roku navíc nedávný politický vězeň Václav Havel vyhlásil rozsáhlou amnestii, která se týkala nejen politických vězňů, ale i pachatelů méně závažné trestné činnosti. Z Československa se stáhli vojáci sovětské armády, kteří ochotně rozprodávali svůj zbrojní arzenál, a naopak po rozpadu SSSR a kolapsu tamního politického i bezpečnostního systému se do Československa začaly stahovat nové gangy z těchto zemí, byť převážně jako do místa, kde je oproti jejich domovským zemím relativní klid a bezpečí. To vše vedlo k rozsáhlejší vlně kriminality, než na jakou byla veřejnost dosud zvyklá. Tato vlna byla přitom více na očích, protože s nástupem mnoha nových svobodných médií se objevila také ta bulvární, která právě z kriminality (a erotiky) významně těžila. Nejzajímavější (míněny nejhrozivější či nejbrutálnější) případy rychle pokrývalo tištěné i televizní zpravodajství, které je sledovalo v jejich vývoji: případ nájemného vraha Kajínka či několikanásobného vraha Roubala, případ majitele Discolandu, bývalého veksláka Ivana Jonáka, který nechal zavraždit manželku, kauzu gangu „orlických vrahů“, kteří své oběti zalévali do sudů s louhem a ty shazovali do přehrady Orlík, či případ Berdychova gangu, kdy se gangsteři převlékali za policisty, přepadávali podnikatele a po bití a výhrůžkách napadení rodiny z nich vymáhali vydání peněz a cenností; přitom byli kryti vysokými důstojníky policie, paradoxně z Odboru boje s organizovaným zločinem. Náhle tedy existovalo atraktivní prostředí i „inspirativní“ případy pro autory kriminálního žánru. V polistopadové tvorbě autorů kriminálních románů lze vysledovat dvě základní tendence. Část autorů (nejvíce a nejviditelněji Josef Škvorecký) se zabývá nebezpečím přicházejícím z totalitní minulosti, tedy zločiny souvisejícími s dřívějšími represemi KSČ a StB, případně s kriminální činností jejích bývalých členů po roce 1989, část (především Pavel Frýbort) hledá zločince v nové kapitalistické realitě a jejích čerstvých reprezentantech, kteří se přitom často rekrutují z řad kriminálníků minulého režimu. Obecně se však autoři kriminálních próz nacházeli v nové a ne příliš příznivé situaci, neboť se objevila početná konkurence překladových kriminálních románů, a především se publikum od oddechové četby odvrátilo směrem k audiovizuálním médiím. Pod tlakem televize Rok 1990 znamenal postupný rozklad dlouhodobých nakladatelských jistot a na jejich troskách vznikaly nové subjekty, spojené se svobodnými možnostmi vydávání a distribuce populární literatury. Na krátkou dobu se ještě tradiční nakladatelství snažila udržet si ve své nabídce jednotlivé ediční projekty včetně těch zaměřených na krimi žánr, počínaje edicemi Smaragd, Napětí, Gong, Románové novinky a konče na překlady zaměřenou edici 3× z nakladatelství Odeon. Přesto řada autorů přecházela k nově vznikajícím vydavatelům a v době největšího rozmachu zájmu o nedostupný a na trhu do této doby chybějící artikl zájemcům vyšli vstříc. Velmi dobře se dařilo reedicím dříve nedostupných a sháněných svazků (od oprášených překladů prvorepublikových přes knihy exilové), náplň řady dosluhujících edic vytěžovala známé zahraniční autory (Agatha Christie, Erle Stanley Gardner, Lawrence San ders), mezi něž pronikaly novější thrillery, horory a další žánry. Velké plány se hroutily po několika svazcích (třeba pokus vydávat detektivky pozdního představitele americké drsné školy Mickeyho Spillaneho) a prvotní entuziasmus končil kolem roku 1994 rozpadem distribuční sítě, špatnou redakční prací, nedostatečnou solventností čtenářů, celkovým dlouhodobým úpadkem typografických služeb a rozpadem řady zaběhlých nakladatelství. Kriminální žánr se ještě více než v předchozích letech přesouval do kin, videopůjčoven a televize, zvláště po vzniku komerčních televizních stanic (v roce 1994 zahájily shodně celoplošné vysílání televize Nova a Prima). Co se týče oblíbených a tradičně stále vyhledávaných formátů určených pro trafiky, jistou dobu se držela stejnojmenná edice nakladatelství MagnetPress, která navázala na edici Magnet (do roku 1996). Na pár let byla vytlačena sérií původních krimipříběhů Na horké stopě, vycházející v Pražské vydavatelské společnosti v letech 1994 až 1998. Zejména ve druhé jmenované edici se objevují autoři později spadající pod ochranná křídla MOBY, počínaje Antonínem Jirotkou a Janem Cimickým přes Romana Cílka, Jana Šmída až po Evu Kačírkovou a Janu Moravcovou. Mnoho nakladatelů se pokoušelo navázat na předúnorové sešitové formáty, tu a tam s účastí zahraničních vydavatelů a s nákupem aktuálních textů a celých prozaických sérií zejména německé provenience – mimo jiné ve vydavatelstvích NMS. Pražská vydavatelská společnost (série Komisař X, Butler Parker), MOBA nebo Ivo Železný (Agentka Nelly vycházející v Knihovničce napětí Rodokaps). Původní tvorba pak byla zastoupena v Knihovničce detektivů Rodokaps (Ivo Železný), kde byly publikovány povídky z různých dob, nové i reeditované, dále v krátkodechých vydavatelstvích typu ITA – Intertramp agentura, která se za asistence Jaroslava Velinského pokusila oživit postavu Léona Cliftona. Velinský stál ostatně i za obnovením Rodokapsu v nakladatelství Artservice, žánrová pestrost sešitů ovšem s přechodem k Ivo Železnému vzala brzy za své. Za originální pokus vytvořit vlastního vyšetřovatele a současně navázat na minulé pokusy o zužitkování tradičního média lze po roce 1989 pokládat hlavně příběhy Zdeňka Třešňáka (1932–2012) z „anglického“ prostředí s vyšetřovateli Kobrou a Mausem, zahrnuté do sešitových edic vycházejících v pražském nakladatelství AB a posléze v ostravském vydavatelství Granos. Celkem vyšlo dvanáct případů, které Třešňák podepsal pseudonymem Kent nebo Kenneth Westley, přičemž pod jedním je jako autor uveden William Rossi, což byl pseudonym Věry Fojtové (*1947). Spojnici s dávno minulými časy představují dva pokusy navázat na prvorepublikové a starší sešitové detektivky s Carterem a Cliftonem. Sérii věnovanou Nicku Carterovi424 představilo podivuhodné olomoucké vydavatelství křížovek Adina, které v letech 2005 a 2006 vychrlilo několik sešitových řad s názvy Detektivní příběhy (2005, 3 svazky), Napínavé detektivky (2005), Detektiv Carter (2005–2006, 2 svazky) a Detektivky (2005–2006, 2 svazky). Kromě Cartera se v nich objevila návratná postava komisaře Falka. Cliftonovi věnoval svou pozornost Jaroslav Velinský, který nejprve v nakladatelství ITA – Intertramp agentura vydal pod pseudonymem Dick Clarkson dvě cliftonky (Oběti jezera Michigan a Zlatá cihla), přičemž první svazek vyplnila převyprávěná původní cliftonka z počátku 20. století, druhý už původní Velinského příběh, vyprávěný z pohledu Dicka Clarksona, Cliftonova věrného přítele. Vydavatelství se transformovalo do Duna s. r. o., ovšem již bez Velinského účasti, a vyšel zde Poslední případ (1992) z pera Evy Obůrkové (*1967). Tacliftonovský svět zábavně obrátila naruby – zavedla do něj pohled detektivovy nevlastní sestry Emberly Gordonové, která u Cliftona pracuje jako jeho sekretářka. I když je příběh naroubován na syžet někdejší cliftonky Šílený lékař, strašidelnou atmosféru a poťouchlou hru vyvažuje – autorka například nechá Velkého detektiva na závěr oslnit bleskem fotoaparátu a spadnout do městské stoky. Jaroslav Velinský měl ve stejné době napsány další příběhy, z nichž jeden vyšel v rámci krátkodeché vydavatelské aktivity nakladatelství Janow–Folk a country v sešitu pod názvem Vražda v Harlemském divadle (1992). Poslední dva nové Velinského případy – Pekelná brána a Sedm oběšenců – byly vydány ve velmi quijotovské podobě coby součást Napínavých novin (1994), což bylo periodikum novinového formátu nakladatelství Serie. Michal Jareš (*1973) je literární historik, editor a básník. Je spoluautorem odborně zaměřených knih Svět rodokapsu, Dějiny československého komiksu 20. století a V panelech a bublinách (2015). Ve své badatelské činnosti se mj. zabývá dějinami českých nakladatelství či samizdatu. Uspořádal výbor detektivních povídek českých spisovatelů 19. a počátku 20. století Lupiči nedobytných pokladen a publikaci věnovanou fenoménu cliftonek. Pavel Mandys (*1972) je literární kritik, publicista a organizátor knižních cen Magnesia Litera. Je redaktorem literárního časopisu iLiteratura.cz, kde se mj. věnuje žánrové literatuře a komiksu. Publikoval knihy Praha město literatury a 2 x 101 knih pro děti a mládež a rovněž sestavil antologii krimipovídek Praha noir. Nakladatelství Paseka, Praha, 2019, 1. vydání, váz., 496 stran. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
\nČas načtení: 2024-09-21 14:00:00
Kompletní aktuální zpravodajství ze sčítání výsledků voleb do krajských zastupitelstev a voleb do Senátu PČR[online]
\nČas načtení: 2024-09-21 15:00:00
Kompletní aktuální zpravodajství ze sčítání výsledků voleb do krajských zastupitelstev a voleb do Senátu PČR[online]
\nČas načtení: 2024-09-21 17:00:00
Kompletní aktuální zpravodajství ze sčítání výsledků voleb do krajských zastupitelstev a voleb do Senátu PČR[online]
\nČas načtení: 2024-09-21 16:00:00
Kompletní aktuální zpravodajství ze sčítání výsledků voleb do krajských zastupitelstev a voleb do Senátu PČR[online]
\nČas načtení: 2024-09-21 18:00:00
Kompletní aktuální zpravodajství ze sčítání výsledků voleb do krajských zastupitelstev a voleb do Senátu PČR[online]
\nČas načtení: 2024-09-21 21:00:00
Kompletní aktuální zpravodajství ze sčítání výsledků voleb do krajských zastupitelstev a voleb do Senátu PČR[online]
\nČas načtení: 2024-09-21 19:51:00
Kompletní aktuální zpravodajství ze sčítání výsledků voleb do krajských zastupitelstev a voleb do Senátu PČR[online]
\nČas načtení: 2024-09-21 23:00:00
Kompletní aktuální zpravodajství ze sčítání výsledků voleb do krajských zastupitelstev a voleb do Senátu PČR[online]
\nČas načtení: 2024-09-11 12:08:51
Štáb obranného zpravodajství [1964-2009]
Autor: FiBe Datum: 11.09.2024 12:08:51 Název:Name:Štáb obranného zpravodajstvíDefence Intelligence StaffOriginální název:Original Name:Defence Intelligence StaffDatum vzniku:Raised/Formed:DD.MM.1964Předchůdce:Predecessor:Divize námořního zpravodajství, Ředitelství vojenského zpravodajství a Zpravodajství RAFNaval Intelligence Division, Directorate of Military Intelligence and RAF IntelligenceDatum zániku:Disbanded:DD.MM.2009Nástupce:Successor:Obranné zpravodajstvíDefence IntelligenceNadřízený úřad:Higher Authority:DD.MM.1964-DD.MM.2009 Ministerstvo obranyDD.MM.1964-DD.MM.2009 Ministry of DefenceDislokace:Deployed:DD.MM.1964-DD.MM.2009 Londýn, Whitehall Gardens BuildingPřednosta / náčelník:Chief: DD.MM.1964-DD.MM.1966 Strong, Kenneth William Dobson (Major General)DD.MM.1966-DD.MM.1968 Earle, Alfred (Air Chief Marshall)DD.MM.1968-DD.MM.1972 Maguire, Harold John (Air Marshal)DD.MM.1972-DD.MM.1975 Le Bailly, Louis Edward Stewart Holland (Vice Admiral)DD.MM.1975-DD.MM.1978 Willison, David (Lieutenant General)DD.MM.1978-DD.MM.1981 Aiken, John Alexander Carlisle (Air Chief Marshall)DD.MM.1981-DD.MM.1984 Halliday, Roy William (Vice Admiral)DD.MM.1984-DD.MM.1986 Armitage, Michael John (Air Chief Marshall)DD.MM.1986-DD.MM.1988 Boorman, Derek (Lieutenant General)DD.MM.1988-DD.MM.1991 Kerr, John Beverley (Vice Admiral)DD.MM.1991-DD.MM.1994 Walker, John Robert (Air Marshal)DD.MM.1994-DD.MM.1997 Foley, John Paul (Lieutenant General)DD.MM.1997-DD.MM.2000 West, Alan William John (Vice Admiral)DD.MM.2000-DD.MM.2003 French, Joseph Charles (Air Chief Marshall)DD.MM.2003-DD.MM.2006 Ridgway, Andrew Peter (Lieutenant General)DD.MM.2006-DD.MM.2009 Peach, Stuart William (Air Chief Marshall)DD.MM.2009-DD.MM.2009 Nickols, Christopher Mark (Air Marshal)Podřízené úřady či jednotky:Subordinated Agencies or Units:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRRDD.MM.RRRR-DD.MM.RRRRPoznámka:Note:--Zdroje:Sources:https://en.wikipedia.org/wiki/Defence_Intelligence
Čas načtení: 2021-06-17 09:43:53
Jiří Hošek a Jakub Unger (Seznam.cz): Audio vrací úder
V novém díle našeho podcastu „Nejen o reklamě“ se vám tentokrát představí rovnou dva hosté. Pozvání totiž přijali Jakub Unger a Jirka Hošek ze Seznam Zpráv. S Martinem Jandorou si povídali třeba o práci ve zpravodajství, o kouzlu audia a nově vznikající platformě pro podcasty. Jakub Unger v Seznamu zodpovídá za zpravodajství a rádia. Jak hodnotí první „pětiletku“ Seznam Zpráv? Podle Jakuba bude zajímavějších spíše těch dalších pět, protože budou k dispozici technologické novinky, a ještě lepší distribuční možnosti. Šéfreportér Jirka Hošek hodnotí jako neuvěřitelný úspěch, že se podařilo v podstatě na zelené louce vybudovat nejsilnější značku soukromého média. Značka Seznam.cz tomu samozřejmě pomohla, ale Seznam Zprávám se podařilo prosadit i díky kvalitě obsahu. Martina zajímalo, jestli lidé během pandemie změnili přístup ke konzumaci zpravodajství? „Poslední rok byl z pohledu konzumace zlomový. A to i z pohledu tvorby obsahu,“ říká Jakub. Podle něj už dříve ve společnosti panoval pocit, že je internet všude, ale až teprve teď tomu tak opravdu je. Kvalitní audio obsah má stále velkou sílu Je rádio mrtvý produkt? „Naopak, audio právě teď vrací úder. Myslím si, že právě na Seznam Zprávách jsme byli jedni z prvních, kdo si uvědomili, že kvalitní audio obsah má stále velkou sílu. Poslední rok do audia hodně šlapeme. Je to také díky tomu, že máme rádia Expres FM i Classic Praha a můžeme těžit z know how od kolegů ze studií,“ shodují se Jirka s Jakubem. Podle Jirky navíc kouzlo podcastů spočívá v možnosti být „in“ v situaci, kdy jste offline. Další velkou výhodou jsou také nízké produkční náklady. A co dalšího uslyšíte O síle a svobodě obsahu a zpravodajství na Seznam ZpráváchInformace k nové podcastové platforměJak probíhá distribuce audio obsahuCo oceňují na Seznamu
Čas načtení: 2024-03-03 09:00:00
V pátek se v Íránu konaly "volby". Channel 4 News byly při tom
V pátek 1. března 2024 se v Íránu konaly "všeobecné volby", rok po zavraždění dvaadvacetileté dívky na policejní stanici pro nenošení hidžábu a po velkých protestech, které vedly k zabití spousty lidí.Channel 4 News, které mimochodem v Británii tento týden dostaly důležitou cenu za své vynikající zpravodajství, vysílaly tento týden své zpravodajství přímo z Teheránu, moderátor stál na tamějším Palestinském náměstí. Toto zpravodajství bylo neuvěřitelně profesionální a velmi by mě zajímalo, kde britští televizní novináři měli možnost své reportáže z Íránu stříhat. Channel 4 News odvysílaly rozhovory s vládní představiteli, s akademiky podporujícími režim, ale také s disidentem kritizujícím režim a mladými lidmi v jedné teheránské kavárně, kteří na kameru na íránský režim otevřeně nadávali. Přišlo mi pozoruhodné, že v íránské diktatuře smí britský televizní štáb natáčet protirežimní rozhovory volně na íránském náměstí. Reportér Krishnan Guru-Murthy vysvětlil, že režim předem schvaluje, s kým jeho televizi dovolí mluvit a co natáčet, ale reportáže a zpravodajství před vysíláním necenzuruje. Mě také překvapilo, kolik Íránců se nebálo na britskou kameru otevřeně říct, že v Íránu žádná svoboda není. (Podobně otevřeně se na západní kameru vyjadřovali Rusové v Moskvě při příležitosti pohřbu Alexeje Navalnéhio.) Rách bych věděl, kolik obyčejných Čechů by se něco takového odvážilo říct na kameru západnímu reportéru za komunismu. (JČ) Zde je pár slov z posledního vstupu Channel 4 News z Teheránu, vysílaného v sobotu večer:
Čas načtení: 2024-04-17 18:00:27
Zpravodajství či náboženské kanály? Trumpova bizarní síť Truth chystá televizní vysílání
Sociální síť Truth Social rozšíří své působení V blízké době se chystá spustit televizní vysílání To má nabídnout například zpravodajství či náboženské kanály Sociální síť Truth je obzvláště populární nejen mezi konzervativci, ale také různými konspirátory a lidmi, kteří se cítí být „cenzurováni“. Její majitel, americký exprezident a miliardář Donald Trump, nyní oznámil, že nechce zůstat jen u tradiční sociální sítě. Excentrický podnikatel oznámil plány na spuštění živého televizního vysílání zaměřeného na zpravodajství a náboženské kanály spolu s „obsahem, který byl zrušen, hrozí jeho zrušení nebo je potlačován“. Přečtěte si celý článek Zpravodajství či náboženské kanály? Trumpova bizarní síť Truth chystá televizní vysílání
Čas načtení: 2024-08-09 10:00:00
Česká televize nominována nebyla
Britské veřejnoprávní Channel 4 News systematicky přinášejí každodenně reportáže o izraelském vraždění v Gaze. Byly za svou vynikající práci, na kterou v Britských listech často odkazujeme, nominovány na IEmmys. Blahopřejeme! Channel 4 News s hrdostí potvrzuje naši nominaci na @iemmys za naše zpravodajství z války mezi Izraelem a Hamásem - potvrzení rigorózního a životně důležitého zpravodajství mnoha kolegů. Channel 4 News is proud to confirm our nomination for an @iemmys for our coverage of the Israel-Hamas War – an affirmation of the rigorous and vital reporting from so many colleagues. pic.twitter.com/UqB5JQU7vQ— Channel 4 News (@Channel4News) August 8, 2024 Skvělá zpráva... @Channel4News jsme byli nominováni na @iemmys za naše zpravodajství o Izraeli a Gaze. Děkujeme Emmys! 🤞 Some fabulous news… we @Channel4News have been nominated for an @iemmys for our Israel Gaza coverage. Thank you Emmys! 🤞— Matt Frei (@mattfrei) August 8, 2024 Reportáže Channel 4 News:Proč tohle není v České televizi? Proč tohle není v České televizi? „Byl pro mě vším,“ pláče žena, které zabili bratra. Zhroutí se Proč, sakra, tohle není v České televizi?Gaza: "Celá moje rodina je mrtvá." Proč tohle není v České televizi? Channel 4 News z Gazy. Další děsivá reportáž, kterou neuvidíte v českých médiích A četné další.Palestinský reportér Channel 4 News získal prestižní mezinárodní cenu za své informace o děsivém izraelském obléhání Gazy Channel 4 News dostaly cenu Britské televizní a filmové akademie za své vynikající zpravodajství z Gazy
Čas načtení: 2024-09-26 10:00:00
Channel 4 News získaly vysoce prestižní mezinárodní televizní cenu Emmy za své zpravodajství z Gazy
Zpravodajství Channel 4 News z Gazy a nyní i z Libanonu přínášíme v Britských listech pravidelně. Jsme potěšení, že nyní bylo globálně potvrzeno, že je to zpravodajství nejvyšší kvality.Izraelský propagandista České televize Jakub Szánto nedostal nic. Nedávno Szánto schvaloval to, že Izrael (protizákonně) zlikvidoval kanceláře televize Al Jazeera v městě Ramalláh. Při udílení cen Emmy byla i vynikající práce televize Al Jazeera pochválena: The #NewsEmmys Award for International Emmy® Award: News goes to Inside Gaza: Israel and Hamas at War | Channel 4 News (United Kingdom) pic.twitter.com/hW8BkZTmxZ— News Documentary Emmys (@newsemmys) September 25, 2024 Překlad: A mezinárodní cenu Emmy za zpravodajství získávají: (pauza) Channel 4 News: Izrael a Hamás ve válce. (Ukázka) Probíhají pohřby mrtvých. Jedná se o nejhorší útok na izraelské civilisty v historii země. Nesnesitelný zármutek i v Gaze. I oni pohřbívají své mrtvé. Dva národy, které tolik rozděluje. Obě země jsou zmítány utrpením.Představitelka televize Channel 4:Akademie, moc vám děkuji za toto mimořádné ocenění a za ocenění práce tohoto vynikajícího týmu, kterým jsou Channel 4 News, Zjevně jich tu s námi dnes večer mnoho není, protože jsou v terénu a informují o ještě náročnějších narativech na Ukrajině a v Libanonu a pokračují v reportážích v Izraeli. Zpravodajství očitých svědků je podstatou toho, co děláme, a tento konflikt je tak náročný, protože spolu s ostatními mezinárodními novináři máme zákaz vstupu do samotné Gazy. A proto v tomto období musíme velmi úzce spolupracovat s nezávislými novináři a filmaři, zejména v samotné Gaze. Abychom podali svědectví o pravdě, abychom se dostali k jádru příběhu. A v této souvislosti chci poděkovat zejména Yousefu Hamashovi, který tu s námi dnes večer vlastně nemohl být, ale je tu na telefonu. Yousefova práce je do značné míry páteří toho, co jsme poslali do této soutěže. A právě jemu vděčíme velkou měrou za to, že jsme dostali tuto cenu. Yousefe, moc vám děkuji. A děkuji Akademii za tuto velkou, velkou poctu Moderátor Channel 4 News Matt Frei: Chci jen velmi rychle dodat, že chci vzdát hold našim kolegům nominovaným, zejména televizi Al-Džazíra, která se mimořádně angažuje a která ve válce v Gaze ztratila mnoho svých kolegů. A chci vám připomenout. Že za poslední rok bylo v této válce zabito 116 novinářů. Takže ať už naši profesi očerňuje kdokoli, my jsme tam proto, abychom podávali svědectví, a čím větší přístup získáme, zejména do míst, jako je Gaza, tím lépe. Takže děkujeme, Emmy, děkujeme. Vám všem a děkuji našemu kolegovi.
Čas načtení: 2019-11-06 08:07:08
Veřejnou figurou byl pan G. jen krátkou dobu, a určitě ne dobrovolně. Jako první tajemník velvyslanectví NDR v Budapešti dostal za úkol přesvědčovat uprchlíky pomocí letáčků a slibů k návratu. Protože uprchlíci nepřicházeli k velvyslanectví, měl svoji kancelář v kempinkovém přívěsu v improvizovaném stanovém městečku v Zugligetu. Pan G. tam strávil týden, částečně mu jeho krajané nadávali, ignorovali ho, nebo se mu posmívali. Většinou měl zatažené záclony. Groteskní obrázek, zachycený v nesčetných reportážích z těchto dnů napjatého čekání. Zatímco západní tiskové agentury psaly denně o „bezprostředně blížícím se otevření hranice“, nedělo se na samotném místě skoro nic, co by už nebylo dříve obsáhle popsáno: rozhodnost převážně mladých lidí z NDR, pokusy o útěk přes zelenou hranici, opatrné pragmatické odchylování se Maďarska od pravidel hry východního bloku. V souhře zpravodajství z Maďarska a jeho vnímání v NDR se upevňoval dojem možného konkrétního východiska. A tento dojem opět podněcoval stále více mladých lidí k tomu, aby vyrazili do Budapešti, kde stoupal tlak, aniž by se měnil stav věcí. Pan G. se tak přechodně dostal do světla reflektorů více než padesáti televizních týmů z celého světa jako výplň v kronice změn v roce 1989. Novinářský potulný cirkus doprovázel velké události i před třiceti lety. Přinejmenším stejně početní jako kamerové týmy, i když méně nápadní, byli ten den fotoreportéři a další členové novinářské družiny v Budapešti, kde maďarský ministr zahraničních věcí Gyula Horn oznámil 10. září 1989 otevření hranice. Tehdy složili svoje stany nejenom uprchlíci z NDR, ale také stovky novinářů. Maďarsko si bylo v té době už jisté svým politickým prostorem, a tak tuto zprávu dokázalo mediálně účinně zinscenovat. Vystoupení Horna bylo přenášeno do stanového městečka na velkou obrazovku, kterou k tomu účelu instalovali. Když byly v květnu 89 demontovány první hraniční zábrany s Rakouskem, režim se omezil na relativně stydlivé oznámení. Pro mezinárodní televizní týmy byla část železné opony znovu postavena a každý si mohl vzít kousek ostnatého drátu. V posledním zářijovém týdnu 89 se tvrdé jádro východoevropských zpravodajů shromáždilo v Praze, kde přistála nová uprchlická vlna z NDR. Před jejich očima se proměnila barokní zahrada německého velvyslanectví v okamžiku v přeplněný stanový tábor. Až do 30. září, kdy Hans-Dietrich Genscher z balkónu velvyslanectví oznámil možnost vycestování, byly na místě také „special envoys“ se svými přenosovými vozy. Tím byl dán mechanismus, který dokumentoval rozpad východního bloku pro západní publikum na rozhodujících momentech. Technické předpoklady – noviny, rozhlas a televize, tehdy tři média s pevnými termíny vycházení a vysílacími časy – dávala tomuto procesu rozpadu přehledný rámec. Zhruba půl roku, mezi květnem a říjnem 1989, bylo zpravodajství o východním bloku propojeno se zprávami o uprchlících z NDR. {loadmodule mod_tags_similar,Související} {mprestriction ids="1,2"} Frankfurter Allgemeine Zeitung měl v té době dva východoevropské korespondenty se sídlem ve Vídni. Viktor Meier byl uznávaným expertem na Balkán a doplňovala ho autorka těchto řádků. Pod její oblast spadaly Československo, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Albánie a Jugoslávie. Byl to do značné míry strnulý svět. Se stařeckými vedoucími figurami a malým vlastním významem, politicky a ekonomicky závislý na Sovětském svazu. Historická a kulturní komplexnost byla až k nepoznání převážena ideologií. Proč Frankfurter Allgemeine Zeitung za těchto podmínek zřídil nové místo zpravodaje, a navíc ho obsadil začínající novinářkou, která navíc neovládala ani jeden z jazyků této oblasti? Vydavatel hospodářské části FAZ Jürgen Jeske viděl ve východním bloku počínaje rokem 1986 oblast, která se mocenskou změnou v Kremlu, glasností a perestrojkou dostává pod povrchem do pohybu. Zkušení novináři tehdy usilovali o prestižnější pozice a mladí novináři se zkušenostmi o východní Evropě prostě nebyli. Ostatní vydavatelé FAZ sice nebyli tak úplně přesvědčeni o nápadu kolegy Jeskeho, ale nechali ho pracovat. První setkání ve Vídni vedla k vystřízlivění, počínaje Spolkem zahraničního tisku. Kolegové západních médií, převážně starší pánové, byli mazaní všemi mastmi studené války. Psali už zprávy o maďarském povstání v roce 1956 a o potlačení pražského jara v roce 1968. Za ty roky byli s několika málo výjimkami poznamenáni k Východu vztahem lásky a nenávisti. Jednotlivé režimy sice znali ve všech jejich projevech, ale současně získali zkušenost, že tyto jejich speciální znalosti mimo Vídeň, včetně vlastních redakcí, nikoho moc nezajímají. Proto málo cestovali a rešerše omezovali jen na čtení rakouských a východoevropských tiskových agentur, a tak se točili v kruhu. Novinářští kolegové z východní Evropy vděčili za svoje vyslání do Vídně nejen novinářské kvalifikaci, a tak mladou korespondentku přijímali s podezřením. Podobné to bylo při nezbytných návštěvách jednotlivých velvyslanectví, kde byla akreditace spojena se zdvořilostními termíny u tiskových tajemníků. Bez víza žádný vjezd, bez předchozího obsáhlého rozhovoru k plánovaným článkům a partnerům pro rozhovor žádné vízum. Překvapivě nekomplikovaná byla akreditace v Bulharsku, kde jsem dostala spontánně trvalé vízum. Tento náznak svobody tisku byl ale spojen s důvěrou v kontrolní mechanismy režimu. Účinnou výspou ve Vídni byl mladý, inteligentní a v Moskvě vystudovaný muž. Pro akreditované novináře platila nepsaná povinnost k pravidelným rozhovorům s tímto „kolegou“, který se nemusel namáhat s předstíráním novinářského zájmu o světové dění. Na místě v Bulharsku pak byl vystřídán podobně kompetentním „tlumočníkem“. Bulharská propaganda pro zahraničí se tak mohla spoléhat na podivuhodně dobře vyškolené spolupracovníky. Ovládali nejméně jeden západní jazyk bez akcentu, ale navíc se dokázali chováním přizpůsobit perfektně cizinci ze země, kterého provázeli. Dalo se skoro zapomenout, že to byli bulharští funkcionáři. Ostatně to bylo cílem. Pro každou zemi platila zvláštní pravidla. V Rumunsku se dostal zpravodaj FAZ na černou listinu kvůli dobře informovanému zpravodajství. Až do pádu Ceausescuova režimu nedostával vstupní vízum. Čas od času rumunští diplomaté zkoušeli štěstí, zda by byla mladá kolegyně zainteresována na exkluzívní poznávací cestě. To ale bylo z principiálních důvodů nemožné. Albánie byla v mnoha ohledech zvláštní případ. Politicky a kulturně zcela izolovaná, stalinistická kmenová společnost s paranoidními rysy. Západním novinářům se ale tamní funkcionáři ukazovali jako srdečně otevření. Vnější kontakty byly tak řídké, že oficiálně přidělení průvodci a tlumočníci překypovali zvědavostí. Nejenom v Československu ukazovala tajná policie demonstrativně svoji přítomnost. To se týkalo samozřejmě domů, ve kterých žili disidenti. Před nimi stála stráž, ale také setkání s oficiálními partnery pro rozhovory, kterých se zúčastnili výše postavení spolupracovníci státní bezpečnosti. Jak sarkasticky konstatoval jeden americký kolega, jako novinář si byl v Praze jistý před obyčejnými zločinci. Den předtím byl na policejní stanici oznámit, že mu někdo propíchl pneumatiky u auta. Když policista zapsal jeho osobní údaje, rozpačitě mu sdělil, že pokud to nepochopí jako určitý signál, nemůže kriminální policie v tomto speciálním případě nic podniknout, Mezi akreditací a článkem byly ještě další, dnes už těžko představitelné překážky. Hoteloví portýři stáli na vrcholu efektivně fungujícího nedostatkového hospodářství. Bez podplacení žádný pokoj – i v hotelích, které byly oficiálně provozovány mezinárodními řetězci. Akreditovaní Syřané a Iráčané, o kterých se nevědělo, co vlastně pod pláštíkem novinařiny dělají, už před rokem 1989 aktivně působili na černém trhu. Pro západní korespondenty to bylo příliš riskantní. Drahým zbožím byly také mezinárodní telefonní linky. Pokud aktuálnost neumožňovala počkat až do návratu do Vídně, bylo třeba linku zaplatit hotovými penězi. Jiná cesta, jak dostat zprávy do redakce, a tím ke čtenářům, neexistovala. Institucionalizovaná nesvoboda s ležérním pracovním tempem vytvářela čas pro přemýšlení a dodatečné otázky. Nutila k tomu dívat se pozorně, číst mezi řádky a vypěstovat si schopnost úsudku, která nebyla na Západě potřebná. I to zdánlivě vedlejší mohlo být příznačné. Jako pan G. z kempinkového přívěsu, který se po otevření hranic vrátil do Zugligetu, aby se rozloučil s farářem. Byrokrat a současně člověk v mezní situaci. Vzpomínka tiskového mluvčího Adamcovy vlády Miroslava Pavla na Jacqueline Hénardovou Jacqueline Hénardová pracovala v roce 1989 jako východoevropská zpravodajka významného německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung. A tak jsme se také seznámili. Doprovázela premiéra Adamce při jeho návštěvě Rakouska v květnu 1989. V přestávce mezi jednáním jsem vyšel na Ballhausplatz před sídlo kancléřství, abych se nadýchal trochu čerstvého vzduchu, a tam jsme se náhodou potkali. Jako správná novinářka mne hned začala zpovídat k situaci v Československu. Moc chuti k diskusi jsem neměl, byl jsem trochu unavený. Už si nevzpomínám, o čem všem jsme se bavili. Jednu její otázku si ale pamatuji dodnes. Dovedete si představit, že po Václavském náměstí budou jezdit bílé Rolls-Roycey a vy v nich nebudete sedět? Chtěla tím vyjádřit blížící se politické a ekonomické změny, které se nevyhnou ani Československu. A samozřejmě můj další osud. Stejně, jako se ptala, tak jsem i odpověděl: Rolls-Royce není moje oblíbená značka. {/mprestriction}
Čas načtení: 2024-03-02 10:29:00
Kdo ještě kouká na Moravce? Žantovský byl sám překvapen, co zjistil
TÝDEN V MÉDIÍCH Rada ČT zveřejnila výzkum, který zkoumal důvěryhodnost zpravodajství České televize vůči konkurenčním televizím CNN Prima News nebo televizi Nova. Jeho výsledky ukázaly, že zhruba polovina diváků zpravodajství veřejnoprávního média nedůvěřuje. Podle Petra Žantovského by bylo jednou z cest, aby lidé spjatí se stranami TOP 09 a STAN ztratili výlučnost ve vysílání zpravodajství. Podobně stojí za zamyšlení, zda už nenastal čas na změnu Otázek Václava Moravce, které ve sledovanosti zaostávají za srovnatelným pořadem konkurenční soukromé televize.
Čas načtení: 2024-03-05 09:00:00
Slovenská televize Markíza prý omezuje politiku ve zpravodajství
Nový ředitel zpravodajství údajně novinářům stanice řekl, aby "věnovali méně pozornosti politickým tématům a příliš je neanalyzovali" Přední slovenská komerční televize Markíza se údajně po nástupu ředitele zpravodajství Michala Kratochvíla přesouvá k menšímu zařazování politiky do zpravodajství.Personální změny v Markíze v posledních týdnech vyplynuly z nové redakční politiky, uvedl minulý týden slovenský liberální DennikN.
Čas načtení: 2024-05-09 18:01:44
08.05.2024 - Prezident Petr Pavel jmenoval nové generály
Autor: Janko PALIGA Datum: 09.05.2024 18:01:44 U příležitosti Dne vítězství dnes prezident republiky Petr Pavel jmenoval nové generály. Slavnostní ceremoniál se uskutečnil v Trůnním sále Pražského hradu za účasti nejvyšších představitelů státu i resortu obrany a Armády ČR.Do hodnosti brigádního generála, tedy nejnižší generálské hodnosti, byli jmenováni:- plukovník MUDr. Michal Baran, ředitel sekce vojenského zdravotnictví MO- plukovník gšt. Martin Janatka, náčelník štábu Velitelství pro operace- plukovník gšt. Radek Haratek, velitel Velitelství kybernetických sil a onformačních operací- plukovník gšt. Jiří Líbal, velitel 4. brigády rychlého nasazení. Do vojenské hodnosti brigádního generála ve výslužbě byl pak jmenován plukovník ve výslužbě PhDr. Jiří Růžek, ředitel Vojenského obranného zpravodajství (VOZ) Ministerstva obrany ČR v letech 1994-1999.Dále prezident vyjmenoval do hodnosti brigádního generála:- plukovníka Mgr. Bc. Františka Habadu, ředitele Národního operačního centra Policejního prezidia České republiky- plukovníka Mgr. Milana Černeka, MBA, ředitele Útvaru speciálních činností služby kriminální policie a vyšetřování Policie České republiky- plukovníka Ing. Jiřího Pelikána, ředitele Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje- plukovníka Mgr. Radka Stránského, velitele Hasičského útvaru ochrany Pražského hradu- plukovníka Mgr. Víta Hendrycha, ředitele Generální inspekce bezpečnostních sborů- plukovníka PhDr. Petra Červeného, LL.M., regionálního ředitele regionu č. 1 Vězeňské služby České republiky a ředitele Věznice Příbram- plukovníka ve výslužbě RNDr. Petra Zemana, bývalého ředitele Úřadu pro zahraniční styky a informace, do hodnosti brigádního generála ve výslužběBrigádního generála Ing. Michala Koudelku, ředitele Bezpečnostní informační služby, povýšil prezident Petr Pavel do hodnosti generálmajora.Zdroj:https://acr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/prezident-republiky-jmenoval-nove-generaly-250993/www.hrad.cz
Čas načtení: 2024-05-29 10:09:07
Odbor námořního zpravodajství [1887-1912]
Autor: FiBe Datum: 29.05.2024 10:09:07 Název:Name:Odbor námořního zpravodajstvíNaval Intelligence DepartmentOriginální název:Original Name:Naval Intelligence DepartmentDatum vzniku:Raised/Formed:DD.MM.1887Předchůdce:Predecessor:Výbor pro zahraniční zpravodajstvíForeign Intelligence CommitteeDatum zániku:Disbanded:DD.MM.1912Nástupce:Successor:Divize námořního zpravodajstvíNaval Intelligence DivisionNadřízený úřad:Higher Authority:DD.MM.1887-DD.MM.1912 AdmiralitaDD.MM.1887-DD.MM.1912 AdmiraltyDislokace:Deployed:DD.MM.1887-DD.MM.1912 Londýn, ? Přednosta / náčelník:Chief: 01.02.1887-01.01.1889 Hall, William Henry (Captain)01.01.1889-01.09.1894 Bridge, Cyprian Arthur George (Rear Admiral)01.09.1894-19.03.1899 Beaumont, Lewis Anthony (Rear Admiral)20.03.1899-14.11.1902 Custance, Reginald Neville (Rear Admiral)15.11.1902-31.01.1905 Mountbatten, Louis Alexander (Rear Admiral)01.02.1905-30.09.1907 Ottley, Charles Langdale (Rear Admiral)01.10.1907-02.03.1909 Slade, Edmond John Warre (Rear Admiral)03.03.1909-07.01.1912 Bethell, Alexander Edward (Rear Admiral)Podřízené úřady či jednotky:Subordinated Agencies or Units:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRRDD.MM.RRRR-DD.MM.RRRRPoznámka:Note:--Zdroje:Sources:dreadnoughtproject.orgen.wikipedia.org
Čas načtení: 2024-10-17 17:15:49
Spojená vysoká škola vojenského zpravodajství [1993-2006]
Autor: FiBe Datum: 17.10.2024 17:15:49 Název:Name:Spojená vysoká škola vojenského zpravodajstvíJoint Military Intelligence CollegeOriginální název:Original Name:Joint Military Intelligence CollegeDatum vzniku:Raised/Formed:DD.MM.1993Předchůdce:Predecessor:Vysoká škola obranného zpravodajstvíDefense Intelligence CollegeDatum zániku:Disbanded:DD.12.2006Nástupce:Successor: Národní vysoká škola obranného zpravodajství National Defense Intelligence CollegeNadřízený úřad:Higher Authority:DD.MM.1993-DD.12.2006 Obranná zpravodajská agenturaDD.MM.1993-DD.12.2006 Defense Intelligence AgencyDislokace:Deployed:DD.MM.1993-DD.12.2006 Washington, D.C., Podpůrné zařízení námořnictva Anacostia Přednosta / náčelník:Chief:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? ( )Podřízené úřady či jednotky:Subordinated Agencies or Units:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Poznámka:Note:--Zdroje:Sources:en.wikipedia.org
Čas načtení: 2024-10-17 17:12:31
Vysoká škola obranného zpravodajství [1981-1993]
Autor: FiBe Datum: 17.10.2024 17:12:31 Název:Name:Vysoká škola obranného zpravodajstvíDefense Intelligence CollegeOriginální název:Original Name:Defense Intelligence CollegeDatum vzniku:Raised/Formed:DD.MM.1981Předchůdce:Predecessor:Škola obranného zpravodajstvíDefense Intelligence SchoolDatum zániku:Disbanded:DD.MM.1993Nástupce:Successor: Spojená vysoká škola vojenského zpravodajství Joint Military Intelligence CollegeNadřízený úřad:Higher Authority:DD.MM.1981-DD.MM.1993 Obranná zpravodajská agenturaDD.MM.1981-DD.MM.1993 Defense Intelligence AgencyDislokace:Deployed:DD.MM.1981-DD.MM.1993 Washington, D.C., Podpůrné zařízení námořnictva Anacostia Přednosta / náčelník:Chief:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? ( )Podřízené úřady či jednotky:Subordinated Agencies or Units:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Poznámka:Note:--Zdroje:Sources:en.wikipedia.org
Čas načtení: 2024-10-28 08:00:44
Změní umělá inteligence žurnalistiku? Microsoft a OpenAI do ní investují stovky milionů korun
Microsoft a OpenAI poskytnou 10 milionů dolarů pro zpravodajské redakce, které investují do zavádění AI technologií Projekt podporuje efektivitu a konkurenceschopnost ve zpravodajství především díky technologii zjednodušující náročné procesy Institut, který projekt vede, se zaměřuje především na zlepšení AI nástrojů a jejich implementaci do zpravodajství Společnosti Microsoft a OpenAI zahájily několikamilionový program ve spolupráci s institutem Lenfest, jehož cílem je posílit místní zpravodajství zavedením umělé inteligence. Tímto krokem reagují na měnící se mediální prostředí, ve kterém redakce stále více čelí výzvám spojeným s poklesem příjmů a rostoucí digitalizací. Dalším důvodem by pak mohlo být také udržení konkurenceschopnosti. Přečtěte si celý článek Změní umělá inteligence žurnalistiku? Microsoft a OpenAI do ní investují stovky milionů korun
Čas načtení: 2024-10-30 11:15:08
Autor: FiBe Datum: 30.10.2024 11:15:08 Příjmení:Surname:WilliamsWilliamsJméno:Given Name:James ArthurJames ArthurJméno v originále:Original Name:James Arthur WilliamsFotografie či obrázek:Photograph or Picture:Hodnost:Rank:generálporučíkLieutenant GeneralAkademický či vědecký titul:Academic or Scientific Title:??Šlechtický titul:Hereditary Title:--Datum, místo narození:Date and Place of Birth:29.03.1932 Paterson, NJ 29.03.1932 Paterson, NJ Datum, místo úmrtí:Date and Place of Decease:31.10.2017 ?31.10.2017 ?Nejvýznamnější funkce:(maximálně tři)Most Important Appointments:(up to three)- velitel Agentury obranného zpravodajství- velitel 650. skupiny vojenského zpravodajství- velitel 1. praporu vojenského zpravodajství- Commander: Defense Intelligence Agency- Commander: 650th Military Intelligence Group- Commander: 1st Military Intelligence BattalionJiné významné skutečnosti:(maximálně tři)Other Notable Facts:(up to three)--Související články:Related Articles:Zdroje:Sources:https://en.wikipedia.org/wiki/James_A._Williams
Čas načtení: 2024-10-30 10:07:00
Národní zdravotnický informační portál představil novou informační kampaň
Praha 30. října (PROTEXT) - Národní zdravotnický informační portál (NZIP) s radostí představil novou informační kampaň ,,První krok ke zdraví", která je zaměřena na posílení zdravotní gramotnosti v České republice. NZIP, pod záštitou Ministerstva zdravotnictví a dalších odborných institucí, nabízí uživatelům spolehlivé informace, které usnadňují orientaci ve světě zdravotní péče a podporují proaktivní přístup k vlastnímu zdraví.Nově jsou na NZIP k dispozici také komplexní průvodci vybranými tématy českého zdravotnictví, konkrétně prevence a screeningové programy, duševní zdraví a zdravotnická data.Připojte se k NZIP a podívejte se na zajímavě prezentované životní situace v podobě krátkých rozhovorů s odborníky, které se dotýkají každodenního života nás všech. S heslem kampaně "Když jde o zdraví, hledejte na správném místě" se NZIP stává vaším prvním zastavením pro důvěryhodné rady o zdravém životním stylu, prevenci a léčbě. Využijte interaktivní přístup k učení na NZIP! Prozkoumejte širokou nabídku interaktivních edukativních her a kvízů, které vás zábavnou formou provedou světem zdraví. Od anatomie lidského těla přes vitamíny a minerály až po tajemství pohybové aktivity a data ve zdravotnictví — u nás si každý přijde na své. Objevte, učte se a bavte se s tímto atraktivním nástrojem, který je záměrně navržen tak, aby obohatil vaše poznání a zdravotní gramotnost.Objevte také svět zdravotnických dat a informací s Katalogem zdravotnických dat nad Národním zdravotnickým informačním systémem! Tento klíčový nástroj otevírá dveře k rozsáhlému spektru důležitých datových výstupů. NZIP vám umožní snadno se orientovat a vyhledávat ve velkém množství otevřených dat, datových souhrnů či analytických prezentací nebo interaktivních vizualizací. Katalog má ambici postupně pokrýt celé spektrum zdravotní péče a umožnit hlubší porozumění aktuální situaci a trendům v českém zdravotnictví.Začněte prvním krokem ke zdraví s NZIP! Reportáž z tiskové konference https://www.nzip.cz/clanek/2129-nzip-kampan-prvni-krok-ke-zdravi Průvodci zdravím https://www.nzip.cz/prvni-krok Datové zpravodajství NZIS https://www.nzip.cz/modul/datove-zpravodajstvi Naučné kvízy a hry https://www.nzip.cz/hry/ Zdroj: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR ČTK Connect ke zprávě vydává přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.
Čas načtení: 2024-10-30 13:17:00
Autor: FiBe Datum: 30.10.2024 13:17:00 Příjmení:Surname:Burgess Jr.Burgess Jr.Jméno:Given Name:Ronald LeeRonald LeeJméno v originále:Original Name:Ronald Lee Burgess Jr.Fotografie či obrázek:Photograph or Picture:Hodnost:Rank:generálporučíkLieutenant GeneralAkademický či vědecký titul:Academic or Scientific Title: Mgr. MAŠlechtický titul:Hereditary Title:--Datum, místo narození:Date and Place of Birth:16.09.1952 Jacksonville 16.09.1952 Jacksonville Datum, místo úmrtí:Date and Place of Decease:DD.MM.RRRR DD.MM.RRRR Nejvýznamnější funkce:(maximálně tři)Most Important Appointments:(up to three)- velitel Agentury obranného zpravodajství- velitel 470. brigády vojenského zpravodajství- velitel 125. praporu vojenského zpravodajství- Commander: Defense Intelligence Agency- Commander: 470th Military Intelligence Brigade- Commander: 125th Military Intelligence BattalionJiné významné skutečnosti:(maximálně tři)Other Notable Facts:(up to three)--Související články:Related Articles:Zdroje:Sources:https://en.wikipedia.org/wiki/Ronald_L._Burgess_Jr.
Čas načtení: 2024-10-30 15:12:45
Autor: FiBe Datum: 30.10.2024 15:12:45 Příjmení:Surname:Clapper Jr.Clapper Jr.Jméno:Given Name:James RobertJames RobertJméno v originále:Original Name:James Robert Clapper Jr.Fotografie či obrázek:Photograph or Picture:Hodnost:Rank:generálporučíkLieutenant GeneralAkademický či vědecký titul:Academic or Scientific Title: Mgr. MScŠlechtický titul:Hereditary Title:--Datum, místo narození:Date and Place of Birth:14.03.1941 Fort Wayne 14.03.1941 Fort Wayne Datum, místo úmrtí:Date and Place of Decease: DD.MM.RRRR ? DD.MM.RRRR ?Nejvýznamnější funkce:(maximálně tři)Most Important Appointments:(up to three) - velitel Agentury obranného zpravodajství- velitel Národní agentury pro geoprostorové zpravodajství - velitel Národní agentury pro snímky a mapování - Commander: Defense Intelligence Agency- Commander: National Geospatial-Intelligence Agency - Commander: National Imagery and Mapping Agency Jiné významné skutečnosti:(maximálně tři)Other Notable Facts:(up to three)- ředitel Národního zpravodajství- Director of National IntelligenceSouvisející články:Related Articles:Zdroje:Sources:https://en.wikipedia.org/wiki/James_Clapper
Čas načtení: 2024-12-13 09:00:00
Britské Channel 4 News jmenovány nejlepším zpravodajcem roku
Skvělé vidět, že @Channel4News byly jmenovány nejlepším poskytovatelem zpravodajství roku v rámci British Journalism Awards. v konkurenci tištěných a televizních gigantů. A obrovská gratulace @YousefHammash k získání ceny Marie Colvinové za jeho zásadní práci v Gaze. Brilliant to see @Channel4News named News Provider of the Year at the British Journalism Awards last night up against print and TV giants. And huge congratulations to @YousefHammash for winning the Marie Colvin Award for his vital work in Gaza. https://t.co/1xywnv5n2L— Krishnan Guru-Murthy (@krishgm) December 13, 2024 Zpravodajství Channel 4 News bylo na British Journalism Awards 2024 vyhlášeno zpravodajskou relací roku za reportáže očitých svědků z Gazy, reportáže o skandálu na poště a investigativní zpravodajství během britských parlamentních voleb.Porotci British Journalism Awards uvedli, že Channel 4 News „stojí v čele poskytování žurnalistiky ve veřejném zájmu, která zvyšuje pověst celého našeho odvětví“.A dva novináři, kteří pro Channel 4 News a BBC Eye Investigations připravovali reportáže z Gazy - Yousef Hammash a Feras Al Ajrami - společně obdrželi cenu Marie Colvinové, která se uděluje vynikajícím začínajícím novinářům kalibru korespondentky Sunday Times, která byla zabita v Sýrii v roce 2012.
Čas načtení: 2024-12-20 12:48:00
Národní zdravotnický informační portál je zdrojem informací i dat o zdraví a zdravotnictví
Praha 20 . prosince 2024 (PROTEXT) - Národní zdravotnický informační portál (NZIP) roste ve všech směrech. Více zdravotních témat, článků, datových výstupů i specifických cílových skupin. Jak se „nepřehřát“ a zároveň kde jsou stále limitace a je potřeba „přidat“, to byla témata 5. konference NZIP, která proběhla 11. a 12. prosince v Praze.Původní koncept NZIP, tedy přinášet odborně garantované informace o zdraví a zdravotnictví pro širokou veřejnost, je po více než čtyřech letech existence portálu již jen jakousi základnou, na níž stojí mnoho dalších výstupů a aktivit pro specifické cílové skupiny, včetně odborné zdravotnické veřejnosti.V rámci konference byl tedy prezentován i hojně diskutován aktuální stav Datového zpravodajství, které v produkční podobě spatřilo světlo světa před více než rokem. Během letošního podzimu se dočkalo své druhé, významně inovované verze, která uživatelům umožňuje hledat podle zdravotnických témat i formátu datových výstupů. Počet těch nejvýznamnějších se před konferencí usadil na velmi dobře zapamatovatelných číslech: 99 otevřených datových sad, 99 datových souhrnů a 44 interaktivních vizualizací a infografik. Některé konkrétní agendy a registry NZIS byly v rámci programu jmenovitě představeny jejich garanty z Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR, a to i v kontextu praktického využití např. pro hodnocení kvality a dostupnosti zdravotní péče, dohodovací řízení či centralizaci vysoce specializované péče a akreditaci center.Samostatný blok a panelová diskuse byly věnovány poměrně unikátnímu konceptu tzv. syntetických dat. Ta by měla umožnit zejména vědeckým týmům, ale i dalším odborníkům komplexní analýzy i detailní pohledy do různých zdravotnických agend, a to při zachování všech požadavků na ochranu osobních a citlivých dat. Dostáváme se tak do nové éry sdílení dat, kdy kapacity správce dat budou více využity na přípravu komplexních datových sad, které si žadatel zanalyzuje dle svého záměru. Zároveň ale stále jsou a budou pro běžné zájemce o data publikovány předpřipravené datové sady, souhrny a vizualizace.NZIP je tu ale pro všechny – laiky i odborníky. Spojuje srozumitelně podané informace o zdraví s poskytováním dat, která využijí odborníci a stakeholdeři. Právě rozmanitost populace a potřeba různých cest, jak k jednotlivým skupinám obyvatel informace o zdraví dostat, byly zmiňovány napříč letošní konferencí. Zdraví je totiž důležitá komodita pro všechny sociální skupiny – to bylo patrné z prezentací zástupců Státního zdravotního ústavu, České lékařské společnosti JEP i pacientských a dalších organizací. A právě NZIP se stále více stává propojovacím bodem pro aktivity všech těchto institucí směrem k široké i odborné veřejnosti.V této souvislosti je určitě vhodné zmínit i meziresortní přesah NZIS a NZIP, jehož byla letošní konference nesporným důkazem. Jmenujme například vzrůstající potřebu zdravotně-sociálních služeb, která bude vzhledem k demografickému vývoji populace stále intenzivnější. A propojování zdravotnických dat a dat ze sociálního systému umožní tuto potřebu naplnit z hlediska dostupnosti i financování. Vedle toho je a bude věnována velká pozornost využití NZIP ve vzdělávání na základních a středních školách.Hlavním poselstvím letošní konference tedy je, že NZIP spojuje – spojuje lidi, instituce, informace, data, aktivity. NZIP je ale pořád především portál do světa zdraví, nikoliv jen primární zdroj informací. Má tedy pomoct dostat se k informaci, která může mnoha lidem zachránit zdraví či dokonce život, bez ohledu na to, na kterém serveru leží. A v tomto duchu se jeho rozvoj ponese i nadále. Jak se to bude dařit, o tom si otevřeně můžeme popovídat nejpozději 10. a 11. prosince 2025 na 6. konferenci NZIP.www.nzip.cz/clanek/2263-5-konference-nzip Zdroj: NZIP ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.