Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 22.01.2025 || EUR 25,145 || JPY 15,448 || USD 24,075 ||
čtvrtek 23.ledna 2025, Týden: 4, Den roce: 023,  dnes má svátek Zdeněk, zítra má svátek Milena
23.ledna 2025, Týden: 4, Den roce: 023,  dnes má svátek Zdeněk
DetailCacheKey:d-741951 slovo: 741951
Dopravní podnik hlavního města Prahy - CVR

Autobus SOR NB 18 City ev.č. 6984 z garáže Hostivař obdržel celovozovou reklamu “Odoo“.

---=1=---

Čas načtení: 2020-03-26 15:11:22

Kverulant.org: Přestaňte obírat pražský dopravní podnik o desítky milionů korun

Kverulant odhalil rozsáhlé vyvádění peněz z pražského dopravního podniku prostřednictvím advokátní kanceláře ROWAN LEGAL. Vrcholný management pražského dopravce podepsal několik smluv na poskytování nejrůznějších právních služeb. Každý kontrakt obsahoval ustanovení omezující maximální částku, kterou mohou právníci za danou službu fakturovat. Pak byl uzavřen nenápadný dodatek, jímž bylo toto omezení zrušeno. Kverulant vyzval Radu hlavního města Prahy k zastavení tohoto tunelu, vyhození viníků a k podání trestního oznámení.  Ve druhé polovině roku 2017 uzavřel Dopravní podnik Praha (DPP) nejméně tři smlouvy na poskytování právních služeb s advokátní kanceláří ROWAN LEGAL. První dvě se týkají právních služeb v souvislosti se zajištěním servisu vozů metra za 14,6 miliardy korun, které byly zadány bez výběrového řízení. V prvním případě jde o smlouvu na poskytování právních služeb „Full Service vlaků metra M1 2020 ÷ 2034“.  Za tímto málo srozumitelným názvem se skrývá servis 53 vlaků na trase metra C u společnosti Siemens za přibližně 7,5 miliardy korun. V článku 4.1. této smlouvy byla ujednána hodinová sazba ve výši 2500 Kč bez DPH. V článku 4.3. bylo stanoveno, že „celková částka smluvní odměny zaplacená Dodavateli na základě této smlouvy může činit maximálně 2.000.000,- Kč bez DPH“. Protože maximální částka, kterou mohli advokáti fakturovat, byla takto omezena, nemuselo být provedení právních služeb soutěženo. V srpnu 2018 byl uzavřen nenápadný dodatek, který pouze zrušil článek 4.3., a vyvádění peněz mohlo začít. Tak bylo do listopadu 2019 vyfakturováno celkem více než 8,3 milionu korun, resp. 10,1 milionu včetně DPH. A pokud nebude tato smlouva ukončena, bude fakturování pokračovat až do roku 2034. Stejné podvodné schéma bylo uplatněno u smlouvy na „Full Service vlaků metra 81-71 pro období 2019-2033“. Jde o servis 93 vlaků na trase A a B společností Škoda Transporation za 7,5 miliardy korun.  I v tomto případě byla limitní cena zakázky ve výši dva miliony korun zrušena nenápadným smluvním dodatkem. Následně bylo jen do října 2019 z DPP vyvedeno více než 5 milionů korun. Pokud se nic nestane, bude vyvádění peněz pokračovat až do roku 2033. Třetím konkrétním případem, který se Kverulantovi podařilo zadokumentovat, je smlouva na právní služby v rámci projektu „MODERNIZACE PROTICHEMICKÉHO VAROVNÉHO SYSTÉMU“. I zde byla smluvním dodatkem zrušena maximální cena zakázky, naoko dohodnutá na 0,5 milionu korun. Následně bylo jen do konce roku 2019 z DPP vyvedeno více než 2,2 milionu korun. Celkem bylo v těchto zadokumentovaných případech zatím namísto 4,5 milionu korun (5,4 včetně DPH) vyfakturováno 17,4 milionu korun. Tedy více než třikrát tolik. Jenže Dopravní podnik uzavřel s advokáty ROWAN LEGAL smlouvy za celkem 40,2 milionu korun. Pokud by na všechny tyto smlouvy byl uplatněn stejný kriminální model, tak by z dopravního podniku bylo vyvedeno závratných 155 milionů korun. Všechny výše uvedené dodatky uzavřel 17. srpna 2018 za Dopravní podnik tehdejší předseda představenstva a generální ředitel Martin Gillar a místopředseda představenstva Ladislava Urbánek. Martin Gillar se ředitelem a předsedou představenstva podniku stal v první polovině roku 2016. Do funkce ho dosadilo hnutí ANO. Po volbách 2018 byl na konci roku nahrazen novým ředitelem Petrem Witowskim. Na odchodnou tehdy Gillar dostal více než dva miliony korun. Šlo prý o částku, na kterou měl nárok podle své manažerské smlouvy. Místopředseda představenstva a zároveň dopravní ředitel Ladislav Urbánek však tehdy vyměněn nebyl a ve funkci je stále. „Ve své funkci je dlouhodobě a v současnosti je podle mě nenahraditelný. Navíc nechceme destabilizovat dopravní podnik, proto veškeré personální změny musíme dělat s rozvahou,“ řekl tehdy další člen dozorčí rady a také náměstek primátora Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu / STAN). Ten zná prostředí v dopravním podniku dostatečně, neboť byl v dozorčí radě už v minulém volebním období, tehdy ještě jako nominant Trojkoalice (tehdy Zelení, STAN, KDU-ČSL). Za advokátní kancelář ROWAN LEGAL podepsal všechny uvedené smlouvy i následné dodatky jednatel Martin Janoušek. Ten měl 23. prosince 2019 tehdejšímu ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi nabídnout úplatek ve výši 1,5 milionu korun. Kremlík to řekl serveru Seznam Zprávy. ROWAN LEGAL získala na ministerstvu dopravy zakázky právě za Kremlíkova působení. Kremlík v ROWAN LEGAL dříve působil jako advokátní koncipient a podle informací deníku Zdopravy.cz na získání smluv pro ROWAN LEGAL velmi tlačil. Kverulant vyzval Radu hlavního města Prahy k zastavení tohoto tunelu. Podle jeho názoru by měl především dostat okamžitou výpověď dopravní ředitel Ladislav Urbánek. Ten by také měl být odvolán z postu místopředsedy představenstva. Souběžně s tím by měl jediný akcionář DPP, hlavní město Praha, zastavit plnění ze všech smluv se společností ROWAN LEGAL, nechat provést audit těchto smluv a podat trestní oznámení. Audit by měl vyčíslit škodu, ke které došlo, a ta by měla být vymáhána po všech členech statutárních orgánů, kteří za tento podvod nesou odpovědnost. Rada hlavního města by se také měla zamyslet na dalším působením radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) a od prosince 2018 předsedy dozorčí rady Dopravního podniku. Je těžké uvěřit, že by o vyvádění peněz nevěděl. A pokud nevěděl, měl by být odvolán pro neschopnost. Management pražských podniků je notorickým tunelářem veřejných rozpočtů. V roce 2013 si přichystal výjimečně předraženou zakázku na dodávku ostrahy svých objektů pro předem připravené vítěze. Kverulantovi se podařilo tento tunel odhalit, a v červnu 2015 dokonce i zastavit. Díky Kverulantovi tak Dopravní podnik, respektive daňoví poplatníci nepřišli o 110 milionů korun.  {loadmodule mod_tags_similar,Související}

\n

Čas načtení: 2024-10-16 18:51:00

Kauza pražského dopravního podniku: Obviněný Jan Marek odstoupil z představenstva plzeňské MHD

Jan Marek, který je podle médií mezi obviněnými v kauze veřejných zakázek Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), od úterý není místopředsedou představenstva Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Současně odstoupil z majetkové komise města, jejímž byl členem. ČTK to dnes řekl plzeňský primátor Roman Zarzycký (ANO). Podle něj byla v úterý večer doručena na magistrát Markova rezignace z obou funkcí. Plzeňský dopravní podnik je stoprocentně vlastněný městem. Jan Marek měl dnes vypnutý telefon.

\n

Čas načtení: 2024-03-13 12:39:00

Krajské ředitelství policie hlavního města Prahy, Kancelář ředitele

Žadatel si podal žádost dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve které žádal o poskytnutí kopií 23 oznámení o zahájení řízení týkajících se povolení zřízení a provozování reklamního zařízení, které obdržela Policie České republiky, Odbor služby dopravní policie - KŘP hlavního města Prahy v období mezi 1. 10. 2023 a 31. 12. 2023 od Magistrátu hlavního města Prahy, Odboru pozemních komunikací a drah, Oddělení silničního správního úřadu.

\n

Čas načtení: 2024-06-08 06:30:00

Cestu Pražanů k vodě a na chaty blokují uzavírky, z trasy na Slapy je úniková hra. A v létě bude ještě hůř

Česko čekají horké dny. Pražané, kteří by si chtěli zpříjemnit víkend výletem ke Slapské přehradě, ale narazí na citelné dopravní komplikace. Současná částečná uzavírka hlavního tahu z jihu hlavního města na Slapy, která komplikuje průjezd městysem Davle, se navíc začátkem prázdnin změní na uzavírku úplnou. Tím však výčet dopravních omezení ve vyhledávané rekreační oblasti ani zdaleka nekončí.

\n

Čas načtení: 2024-09-20 14:56:00

Výměna kolejí a výluka u nádraží v Brně. Podívejte se, kudy a jak pojedou šaliny

/TRASY LINEK/ Kvůli výměně kolejí bude o víkendu omezený provoz v Brně v blízkosti hlavního nádraží. „Jedná se o jednu výhybku u bývalého Čedoku a kousek kolejí u Wimbledonu," přiblížil dopravní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl omezení u hlavního nádraží a na travnatém pásu mezi zastávkami Nové sady a Soukenická. Provoz tramvají bude omezený na první a druhé koleji v Nádražní ulici od sobotních osmi hodin a pětadvaceti minut ráno do osmi hodin večer, v neděli platí výluka do půl páté odpoledne.

\n

Čas načtení: 2024-11-27 14:00:00

Pražská tramvajová trať Počernická získala povolení od DESÚ

Stavba pražské tramvajové trati Počernická má zatím nepravomocné stavební povolení od Dopravního a energetického stavebního ústavu (DESÚ). Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) o povolení požádal prostřednictvím společnosti Metroprojekt Praha koncem května. Trať má usnadnit propojení sídliště Malešice s centrem hlavního města.

\n

Čas načtení: 2024-12-23 10:09:00

Krajské ředitelství policie hlavního města Prahy, Kancelář ředitele

Žadatel si podal žádost dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve které žádal o poskytnutí informací ve znění žádosti: „… na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, si Vás dovoluji zdvořile požádat o poskytnutí opisů oznámení o zahájení řízení týkajících se povolení zřízení a provozování reklamních zařízení, jež Policie České republiky, Odbor služby dopravní policie - KŘP hlavního města Prahy, obdržela v období od 1. 7. 2024 do 30. 9. 2024 od Magistrátu hlavního města Prahy, Odboru pozemních komunikací a drah, Oddělení silničního správního úřadu.“

\n

Čas načtení: 2024-07-17 12:30:00

Nová tramvajová trať na pražský Strahov čeká na stavební povolení

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zažádal prostřednictvím společnosti Pragoprojekt o stavební povolení pro novou pražskou tramvajovou trať Malovanka – Strahov. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) začal žádost posuzovat začátek července.

\n

Čas načtení: 2024-10-02 13:00:00

Schváleno. Nová tramvajová trať na pražský Strahov má povolení

Nová pražská tramvajová trať mezi Malovankou a Strahovem získala povolení. O schválení stavby informoval 2. října Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Úřad začal žádost, kterou podal Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) prostřednictvím společnosti Pragoprojekt, posuzovat začátkem července. Trať by měla být podle pražského magistrátu a dopravního podniku hotová do roku 2027.

\n

Čas načtení: 2024-10-14 21:09:00

Dozimetr i jízdenky. S pražským dopravním podnikem se pojí i další kauzy

Dopravní podnik hlavního města se opět otřásá v základech. Detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu v pondělí zahájili trestní stíhání 13 lidí napojených na tuto firmu. Mezi zadrženými by měli být i členové nejužšího vedení, včetně bezpečnostního ředitele Bohdana Frajta a šéfa DPP Petra Witowského. Kauzy jako by dopravní podnik přitahoval. Většinou jde o předražené, a tím pádem nevýhodné zakázky a o korupci. Společným rysem případů jsou pak mnoho let trvající soudní spory.

\n
---===---

Čas načtení: 2024-06-25 09:10:29

Tahle značka má přimět řidiče jezdit s obsazeným autem. Mohou pak „porušit“ dopravní předpisy

Dopravní značky se vyvíjejí, přicházejí stále nové a nové, ale u některých z nich nemusí být na první pohled jasné, co znamenají. V Německu mají ve vyhlášce i tuto dopravní značku, jejíž význam není na první pohled zcela jasný. Za určitých podmínek umožňuje vjíždět do autobusových pruhů i osobním autům. Dopravní značka zobrazuje auto se […]

Čas načtení: 2024-02-28 09:09:04

Neznámý vtipálek vyměnil dopravní značení na křižovatce u Prostějova. Hrozí mu vězení

Policisté musí čas od času řešit i poněkud kuriózní případy. A jeden takový, který může ale mít nebezpečné dopady, řeší už pár dnů u Prostějova. Zjistila totiž, že tam kdosi přehodil dopravní značení u jedné z tamních křižovatek. A úplně tím změnil přednosti v jízdě. Jako první si změny všiml pracovník správy silnic, který také na místo … Neznámý vtipálek vyměnil dopravní značení na křižovatce u Prostějova. Hrozí mu vězení Pokračovat ve čtení »

Čas načtení: 2024-05-27 17:18:35

V Německu mají dopravní značku, kterou neznáme. Za její porušení ale hrozí vysoké pokuty i Čechům

Dopravní značky se učíme v autoškole, po desítky let se nijak významně nemění. Čas od času se ale objeví značky nové, které se musíme naučit. Některé jsou jasné na první pohled, jiné nemusejí na první pohled dávat úplně smysl. V Německu je také například dopravní značka, jejíž podobu si můžete prohlédnout nyní, za jejíž porušení […]

Čas načtení: 2024-06-13 13:14:23

Oblíbená přímořská země má dopravní značku, jejíž význam nejde poznat. Za její porušení ovšem hrozí vysoká pokuta

Přestože je drtivá většina zemí v Evropě součástí Evropské unie, stále si ponechávají vlastní zákony, předpisy, ale také třeba dopravní značky. A některé země zavádí vlastní dopravní značky, které jinde nemají. Mluvit teď budeme o Francii, která má dopravní značku obsahující obrys bílého kosočtverce na modrém pozadí. Je to dopravní značka, jejíž význam nelze odhadnout, […]

Čas načtení: 2020-03-26 15:11:22

Kverulant.org: Přestaňte obírat pražský dopravní podnik o desítky milionů korun

Kverulant odhalil rozsáhlé vyvádění peněz z pražského dopravního podniku prostřednictvím advokátní kanceláře ROWAN LEGAL. Vrcholný management pražského dopravce podepsal několik smluv na poskytování nejrůznějších právních služeb. Každý kontrakt obsahoval ustanovení omezující maximální částku, kterou mohou právníci za danou službu fakturovat. Pak byl uzavřen nenápadný dodatek, jímž bylo toto omezení zrušeno. Kverulant vyzval Radu hlavního města Prahy k zastavení tohoto tunelu, vyhození viníků a k podání trestního oznámení.  Ve druhé polovině roku 2017 uzavřel Dopravní podnik Praha (DPP) nejméně tři smlouvy na poskytování právních služeb s advokátní kanceláří ROWAN LEGAL. První dvě se týkají právních služeb v souvislosti se zajištěním servisu vozů metra za 14,6 miliardy korun, které byly zadány bez výběrového řízení. V prvním případě jde o smlouvu na poskytování právních služeb „Full Service vlaků metra M1 2020 ÷ 2034“.  Za tímto málo srozumitelným názvem se skrývá servis 53 vlaků na trase metra C u společnosti Siemens za přibližně 7,5 miliardy korun. V článku 4.1. této smlouvy byla ujednána hodinová sazba ve výši 2500 Kč bez DPH. V článku 4.3. bylo stanoveno, že „celková částka smluvní odměny zaplacená Dodavateli na základě této smlouvy může činit maximálně 2.000.000,- Kč bez DPH“. Protože maximální částka, kterou mohli advokáti fakturovat, byla takto omezena, nemuselo být provedení právních služeb soutěženo. V srpnu 2018 byl uzavřen nenápadný dodatek, který pouze zrušil článek 4.3., a vyvádění peněz mohlo začít. Tak bylo do listopadu 2019 vyfakturováno celkem více než 8,3 milionu korun, resp. 10,1 milionu včetně DPH. A pokud nebude tato smlouva ukončena, bude fakturování pokračovat až do roku 2034. Stejné podvodné schéma bylo uplatněno u smlouvy na „Full Service vlaků metra 81-71 pro období 2019-2033“. Jde o servis 93 vlaků na trase A a B společností Škoda Transporation za 7,5 miliardy korun.  I v tomto případě byla limitní cena zakázky ve výši dva miliony korun zrušena nenápadným smluvním dodatkem. Následně bylo jen do října 2019 z DPP vyvedeno více než 5 milionů korun. Pokud se nic nestane, bude vyvádění peněz pokračovat až do roku 2033. Třetím konkrétním případem, který se Kverulantovi podařilo zadokumentovat, je smlouva na právní služby v rámci projektu „MODERNIZACE PROTICHEMICKÉHO VAROVNÉHO SYSTÉMU“. I zde byla smluvním dodatkem zrušena maximální cena zakázky, naoko dohodnutá na 0,5 milionu korun. Následně bylo jen do konce roku 2019 z DPP vyvedeno více než 2,2 milionu korun. Celkem bylo v těchto zadokumentovaných případech zatím namísto 4,5 milionu korun (5,4 včetně DPH) vyfakturováno 17,4 milionu korun. Tedy více než třikrát tolik. Jenže Dopravní podnik uzavřel s advokáty ROWAN LEGAL smlouvy za celkem 40,2 milionu korun. Pokud by na všechny tyto smlouvy byl uplatněn stejný kriminální model, tak by z dopravního podniku bylo vyvedeno závratných 155 milionů korun. Všechny výše uvedené dodatky uzavřel 17. srpna 2018 za Dopravní podnik tehdejší předseda představenstva a generální ředitel Martin Gillar a místopředseda představenstva Ladislava Urbánek. Martin Gillar se ředitelem a předsedou představenstva podniku stal v první polovině roku 2016. Do funkce ho dosadilo hnutí ANO. Po volbách 2018 byl na konci roku nahrazen novým ředitelem Petrem Witowskim. Na odchodnou tehdy Gillar dostal více než dva miliony korun. Šlo prý o částku, na kterou měl nárok podle své manažerské smlouvy. Místopředseda představenstva a zároveň dopravní ředitel Ladislav Urbánek však tehdy vyměněn nebyl a ve funkci je stále. „Ve své funkci je dlouhodobě a v současnosti je podle mě nenahraditelný. Navíc nechceme destabilizovat dopravní podnik, proto veškeré personální změny musíme dělat s rozvahou,“ řekl tehdy další člen dozorčí rady a také náměstek primátora Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu / STAN). Ten zná prostředí v dopravním podniku dostatečně, neboť byl v dozorčí radě už v minulém volebním období, tehdy ještě jako nominant Trojkoalice (tehdy Zelení, STAN, KDU-ČSL). Za advokátní kancelář ROWAN LEGAL podepsal všechny uvedené smlouvy i následné dodatky jednatel Martin Janoušek. Ten měl 23. prosince 2019 tehdejšímu ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi nabídnout úplatek ve výši 1,5 milionu korun. Kremlík to řekl serveru Seznam Zprávy. ROWAN LEGAL získala na ministerstvu dopravy zakázky právě za Kremlíkova působení. Kremlík v ROWAN LEGAL dříve působil jako advokátní koncipient a podle informací deníku Zdopravy.cz na získání smluv pro ROWAN LEGAL velmi tlačil. Kverulant vyzval Radu hlavního města Prahy k zastavení tohoto tunelu. Podle jeho názoru by měl především dostat okamžitou výpověď dopravní ředitel Ladislav Urbánek. Ten by také měl být odvolán z postu místopředsedy představenstva. Souběžně s tím by měl jediný akcionář DPP, hlavní město Praha, zastavit plnění ze všech smluv se společností ROWAN LEGAL, nechat provést audit těchto smluv a podat trestní oznámení. Audit by měl vyčíslit škodu, ke které došlo, a ta by měla být vymáhána po všech členech statutárních orgánů, kteří za tento podvod nesou odpovědnost. Rada hlavního města by se také měla zamyslet na dalším působením radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) a od prosince 2018 předsedy dozorčí rady Dopravního podniku. Je těžké uvěřit, že by o vyvádění peněz nevěděl. A pokud nevěděl, měl by být odvolán pro neschopnost. Management pražských podniků je notorickým tunelářem veřejných rozpočtů. V roce 2013 si přichystal výjimečně předraženou zakázku na dodávku ostrahy svých objektů pro předem připravené vítěze. Kverulantovi se podařilo tento tunel odhalit, a v červnu 2015 dokonce i zastavit. Díky Kverulantovi tak Dopravní podnik, respektive daňoví poplatníci nepřišli o 110 milionů korun.  {loadmodule mod_tags_similar,Související}

Čas načtení: 2024-02-17 11:11:06

Měli jste dopravní nehodu? Poradíme, co byste měli udělat hned, a co naopak může počkat

Každý účastník silničního provozu nebo cestující v dopravním prostředku se může stát účastníkem dopravní nehody. Jsme na takovou situaci připraveni? Víme, co dělat nejdříve a co může chvíli počkat? Dopravní nehoda je stresová situace. Jejím účastníkem může být každý z nás. „Abychom obstáli při řešení jejích následků, je důležité, abychom byli všichni na takovou situaci … Měli jste dopravní nehodu? Poradíme, co byste měli udělat hned, a co naopak může počkat Pokračovat ve čtení »

Čas načtení: 2019-07-30 18:21:12

Velké umírání při letním stěhování národů

Se začátkem prázdnin vyrazilo na silnice opět více aut než během roku. Tisíce dovolenkových řidičů se znovu přesvědčují o neúnosné situaci na dálnicích nebo silničních tazích na místech, kde dálnice dávno měly být, ale jaksi pořád nejsou. Cesty na dovolenou mnohde provází nadávání na dlouhé řady kamionů táhnoucí se pravým a středním jízdním pruhem. A na kolony osobních aut plížících se podél nich od zácpy k zácpě kolem uzavřených, a podle dopravních značek „opravovaných“ úseků. Ve filmu režiséra Víta Olmera Jako jed se Zdeněk Svěrák pokouší neúspěšně vysvětlit svému spolustolovníkovi v hospodě, že kdyby se choval šetrněji k životnímu prostředí a nejezdil po Praze zbytečně autem, nemusel by o víkendu za čerstvým vzduchem ujíždět pomalými kolonami na venkov. Film byl natočen v roce 1985. Tehdy ještě bylo možné na venkov vcelku obstojně dojet i veřejnou dopravou. Vlaky a autobusy jezdily v pracovních dnech v hodinovém taktu. A i do poslední vesnice bylo možné dojet v obou víkendových dnech několika spoji. V té době bylo mezi lidmi mnohem méně osobních aut a v Československu byla dálnice jen jediná. D1, která letos vstoupila do dějin, když bez jediného výstřelu dokázala zastavit obrněný konvoj slavné US Army. Přesto tehdy většina nákladu jezdila po kolejích. Vlakem v té době také jezdilo mnohem více lidí. Dalo se jím totiž někam dojet. Za hranice tehdy sice byla potřebná výjezdní doložka a v případě cest na Západ i devizový příslib. Vlakem se však v případě jeho získání šťastlivec dostal bez přestupu až do Paříže nebo Říma. Dnes se nedostane ani do Štrasburku, a to dokonce ani když je europoloslanec a je zrovna týden, v němž v alsaské metropoli probíhá plenární zasedání Evropského parlamentu. Na strastiplnou cestu autem na ustavující schůzi si nedávno stěžoval nový poslanec Ivan David (SPD). „Sedm hodin v autě. Člověk je celý rozlámaný, nohy má oteklé. Žádný div, že lidi v tomto stavu schvalují v evropských směrnicích a nařízeních řadu nesmyslů,“ konstatoval bývalý ministr zdravotnictví, soudní znalec v oboru psychiatrie a novopečený europoslanec. A to měl štěstí, že ten den bylo na německých dálnicích méně Staus (dopravních zácp) než obvykle. Jinak by jel mnohem déle. Smrt Orient Expresu Ještě před 10 lety by na zasedání mohl jet pohodlněji. Řada bývalých europoslanců večer před zasedáním jela vlakem do Lince nebo do Mnichova, kde přesedali na vlak Orient Expres. Dávno už sice nejezdil v luxusním provedení, do něhož situovala jeden ze svých legendárních příběhů Agatha Christie, přesto šlo o neskonale pohodlnější způsob cestování, než je jízda autem. Většina vagonů byla řazena v lůžkové verzi. Přes noc se cestující vyspal a ráno v 6 hodin vystupoval odpočatý ve Štrasburku. Po snídani pak byl schopen jít pracovat. Dnes lze cestu vlakem z Prahy do Štrasburku absolvovat nejméně se čtyřmi přestupy. Což obnáší 10 až 15 hodin na cestách. Legendární vlak jezdil mezi Londýnem a Istanbulem více než 100 let. Zničit jej nedokázaly ani dvě světové války a rozdělení Evropy železnou oponou. Jeho obnovení bylo dokonce jednou z kapitol Versailleské mírové smlouvy, kterou byla zakončena 1. světová válka. Transkontinentální vlak zlikvidovala až EU a její předpisy o liberalizaci železniční i silniční dopravy. {loadmodule mod_tags_similar,Související} {mprestriction ids="1,2"} Ve jménu volného trhu Právním předpisem, který dnešní dopravní kalamity odstartoval, byla směrnice 91/440/EHS o rozvoji železnic Společenství, která zakázala křížové dotování osobní železniční dopravy ze zisků z nákladní dopravy. Na ni navazovala řada dalších směrnic a nařízení označovaných jako železniční a silniční balíčky. Jako první musely členské státy zrušit zákazy a omezení tranzitní kamionové dopravy. Před zákazem v roce 1995 po vstupu do EU nakonec kapitulovalo i Rakousko, které předtím zakazovalo tranzit kamionů více než 30 let. V důsledku toho se z železnice na silnice přesunula většina nákladní dopravy, která dříve pomáhala dotovat i méně výnosné nebo ztrátové vlakové osobní spoje. Kvůli zrušení omezení jízdy kamionů, která ve vnitrostátním právu přikazovala povinné vytěžování prázdných vozů, dnes více než třetina kamionů brázdí evropské dálnice prázdná nebo jen částečně naložená. Poznat je lze podle zdvižené nápravy v zadní nákladní části. Později musely státy EU rozdělit národní železniční dopravce na správce dopravní cesty a provozovatele dopravy. U nás tak v rámci přípravy na vstup do EU vznikla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Podle dalších evropských předpisů musí členské státy EU umožňovat volnou konkurenci jak v nákladní, tak i v osobní dopravě. V praxi to vedlo zpočátku k tomu, že soukromí dopravci „vyzobali“ státním drahám nejlukrativnější nákladní přepravu – tzv. ucelené vlaky. Později státy musely umožnit soukromníkům získat licence i na provozování ziskových osobních vlakových spojů. Ty ztrátové, které veřejné rozpočty musí dotovat, zůstaly většinou státním drahám, nebo byly z důvodu rozpočtových škrtů zrušeny. Správce dopravní cesty má podle práva EU podporovat konkurenci i tak, že stanoví všem stejnou cenu za používání kolejí. Bez ohledu na to, jestli jde o lukrativní nákladní dopravu nebo o ztrátový osobní spoj. Při schvalování těchto předpisů bylo veřejnosti slibováno zlepšení služeb na železnici. Měla ji přinést konkurence. Někde to zafungovalo. Dnes lze na některých lukrativních tratích pohodlně cestovat vlakem a vybrat si přitom z několika konkurenčních nabídek, které stlačují cenu jízdného pro zákazníka. Dopravní obslužnost většiny nejen venkovského území se však podstatně zhoršila. Do řady obcí se v sobotu vůbec nelze veřejnou dopravou dostat. I v pracovní dny je méně spojů. Celkově liberalizace dopravního práva způsobila rozklad železničních soustav. Vlaková doprava vyžaduje obrovské počáteční investice. Nejen do dopravní sítě, ale i do pořízení moderních a rychlých vlakových souprav. Na rozumnou cenu se u rychlovlaků lze dostat až u sérií desítek souprav. Na jejich pořízení a údržbu se však železničním společnostem v důsledku odlivu přepravních výkonů a příjmů nedostává peněz. Po čase se z toho stává začarovaný kruh, protože kvůli poklesu kvality a četnosti odcházejí cestující. Velkokapitalismus bez kapitálu Každý následek má příčinu. Předpisy o liberalizaci dopravy nebyly schváleny jen kvůli ideologii volného trhu, která byla kdysi podle Smlouvy o zřízení ES základním cílem evropské integrace. Podnět k jejich sepsání daly obří průmyslové podniky. V osmdesátých letech se při jejich řízení prosadila metoda omezení kapitálových nákladů. Podle japonského vzoru evropské firmy začaly omezovat sklady součástek, čímž si šetřily náklady na úroky z úvěrů na trvale se obracející zásoby. Přinutily své subdodavatele přisouvat díly „just in time“, neboli ve stanovený den a hodinu. Což jim umožnilo držet zásoby jen na úrovni hodin práce. Bez zrušení omezení nákladní dopravy by to nebylo možné. Na přelomu století byly tyto praktiky „vylepšeny“ metodou nazvanou working capital. Jde o nastavení lhůt splatnosti pro dodavatele tak, aby obří firma platila až poté, kdy součástku zamontuje do většího celku – a nejlépe až po jeho prodeji. Náklady na podnikání obřích nadnárodních korporací jsou tak přesouvány nejen na malé subdodavatele, ale i na celou společnost, která musí platit častější opravy kamiony zdevastovaných dálnic. Obří cenu platíme i ve zbytečně spálených palivech v dopravních zácpách. A ve ztrátě lidských životů vyhaslých při zbytečných dopravních nehodách na přeplněných silnicích. Desítky miliard stojí i léčení zraněných.  O další miliardy, které by stát mohl použít na dotace kvalitnější veřejné dopravy, pak stát přichází v rámci investičních pobídek poskytovaných právě těm největším firmám, které provozují nejagresivnější formy montoven. {/mprestriction}  Autor je publicista.

Čas načtení: 2024-06-23 08:08:15

Znáte tuto dopravní značku? Setkat se s ní můžete v oblíbené dovolenkové destinaci

Provoz na silnicích často upravují dopravní značky. U některých je na první pohled jasné, co znamenají, u jiných tomu tak není. Ve Španělsku a na ostrově Mallorca se můžete setkat s dopravní značkou, u které její význam na první pohled nemusí být úplně jasný. Relativně nová dopravní značka platí od roku 2023, ale spousta řidičů […]

Čas načtení: 2024-06-27 07:38:02

Senior vjel s vozidlem do prodejny. Při dopravní nehodě došlo ke zranění prodavačky

Prachatice – Strážný – Dopravní policisté vyjížděli dnes před půl jednou odpoledne k dopravní nehodě, ke které došlo na místní komunikaci v uzavřené části obce Strážný. Z dopravní nehody je důvodně podezřelý 76letý cizinec, řidič osobního vozidla Toyota, který z přesně nezjištěných příčin čelně narazil do skleněné výlohy prodejny, kterou prorazil a s vozidle dále pokračoval dovnitř objektu, uvedla Policie České republiky. The post Senior vjel s vozidlem do prodejny. Při dopravní nehodě došlo ke zranění prodavačky first appeared on Pravda24.

Čas načtení: 2025-01-17 20:26:04

Lehké zranění při dopravní nehodě a odškodnění

Byli jste zraněni při dopravní nehodě, kterou jste nezavinili, a nejste si jistí, zda máte nárok na odškodnění? V našem článku najdete všechny potřebné informace. I drobné zranění z dopravní nehody vám může zajistit právo na odškodnění. Máte právo na odškodnění nehody i při drobném zranění? Na odškodnění za zranění při dopravní nehodě má nárok […] Článek Lehké zranění při dopravní nehodě a odškodnění se nejdříve objevil na Super Magazín.

Čas načtení: 2025-01-17 20:26:04

Lehké zranění při dopravní nehodě a odškodnění

Byli jste zraněni při dopravní nehodě, kterou jste nezavinili, a nejste si jistí, zda máte nárok na odškodnění? V našem článku najdete všechny potřebné informace. I drobné zranění z dopravní nehody vám může zajistit právo na odškodnění. Máte právo na odškodnění nehody i při drobném zranění? Na odškodnění za zranění při dopravní nehodě má nárok […] Článek Lehké zranění při dopravní nehodě a odškodnění se nejdříve objevil na Super Magazín.

Čas načtení: 2024-04-25 13:14:10

Na německých dálnicích bývá dopravní značka s oranžovou šipkou. Je užitečná, ale můžete ji ignorovat

Na dálnicích v Německu se můžete setkat s velmi netradiční dopravní značkou, která vypadá jako oranžová šipka na bílém podkladu. Je to informativní značka, která má řidičům pomoci v tom, aby do cíle své cesty dorazili lépe a rychleji. Vyskytuje se tu ale spíše výjimečně. Tato dopravní značka má opravdu dlouhou historii a slouží jako […]

Čas načtení: 2024-05-03 23:12:09

Jak na odškodnění duševních útrap při dopravní nehodě

Přišli jste následkem dopravní nehody o blízkého člověka, který nebyl výlučným viníkem nehody? V tom případě můžete žádat odškodnění duševních útrap. Zjistěte, jak postupovat. Kdo může žádat odškodnění duševních útrap Rodina oběti dopravní nehody, která tuto nehodu výlučně nezavinila, může podniknout určité kroky k odškodnění duševních útrap. To bývá nejčastěji poskytováno nejbližším příbuzným, mezi které […] Článek Jak na odškodnění duševních útrap při dopravní nehodě se nejdříve objevil na Super Magazín.

Čas načtení: 2024-05-03 23:12:09

Jak na odškodnění duševních útrap při dopravní nehodě

Přišli jste následkem dopravní nehody o blízkého člověka, který nebyl výlučným viníkem nehody? V tom případě můžete žádat odškodnění duševních útrap. Zjistěte, jak postupovat. Kdo může žádat odškodnění duševních útrap Rodina oběti dopravní nehody, která tuto nehodu výlučně nezavinila, může podniknout určité kroky k odškodnění duševních útrap. To bývá nejčastěji poskytováno nejbližším příbuzným, mezi které […] Článek Jak na odškodnění duševních útrap při dopravní nehodě se nejdříve objevil na Super Magazín.

Čas načtení: 2024-06-15 09:53:05

Dopravní nostalgie opět dnes a v neděli v Brně

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /data/web/virtuals/320768/virtual/www/wp-content/themes/engage-mag/candidthemes/functions/hook-misc.php on line 123 Dopravní nostalgie opět potěší nadšence MHD. Vyjedou historické vozy a otevře se vozovna ve Slatině Brno bude v sobotu 15. a v neděli 16. června lákadlem pro dopravní nadšence. V rámci festivalu Ignis Brunensiss se bude konat tradiční Dopravní nostalgie. Dopravní podnik města Brna zve zájemce i na den otevřených

Čas načtení: 2024-08-03 08:00:29

Dopravní značka zakrytá větvemi neznamená, že neplatí. Pokutu musíte řešit ve správním řízení

Nelze si nevšimnout, že stromy a keře jsou kolem silnic často poměrně neudržované. Někdy zasahují do silnice, jindy ale zakrývají dopravní značení. To, že značka není třeba jen částečně vidět, však neznamená, že tam není nebo že neplatí. Každou silnici má – zjednodušeně řečeno – někdo na starost. U některých silnic je to obec nebo […]

Čas načtení: 2024-11-26 09:10:25

V Rakousku začali používat dopravní značky z nového ekologičtějšího materiálu, ale jsou 2x dražší

Vídeň přišla s revoluční novinkou. Ve městě se totiž začínají objevovat nové dopravní značky, respektive mají známý design, ale jsou z jiného materiálu než doposud. Namísto hliníku jsou totiž vyrobeny ze topolového a březového dřeva. Doprava ve Vídni: Změna vzbudila pozornost Hlavní město Rakouska testuje dřevěné dopravní značky. Pochopitelně takové značky vzbuzují zájem veřejnosti, přestože […]

Čas načtení: 2024-11-30 14:00:41

Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy letos darovaly pěti ukrajinským městům už celkem 30 autobusů

Hlavní město Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) prostřednictvím neziskové organizace Člověk v tísni věnovaly ukrajinským městům Bilohorodka a Chmelnyckyj jako humanitární dar autobusy, které DPP vyřadil z provozu. Příjemci pomoci jsou dopravní podniky v obou městech, vozidla zde budou sloužit ve veřejné dopravě. Všechny autobusy jsou provozuschopné, zástupci vedení obou měst s […]

Čas načtení: 2024-01-11 15:18:12

Odškodnění po dopravní nehodě: kdo jej může žádat?

Stali jste se obětí dopravní nehody, kterou jste nezavinili a utrpěli jste přitom zranění? V tom případě můžete žádat odškodnění autonehody. Zajímá vás, jaké druhy náhrad existují a kdy lze odškodnění žádat? Odškodnění může žádat nejen řidič Právo na odškodnění po autonehodě má široký okruh zúčastněných osob. Žádat jej může každý, kdo byl při nehodě […] The post Odškodnění po dopravní nehodě: kdo jej může žádat? first appeared on ŽENUŠKY.

Čas načtení: 2021-02-16 17:56:36

Pět policejních „pé“

Práce policistů vzbuzovala vždy kontroverze – počínaje hanou a konče chválou (přičemž té chvály stále ubývá). Příčin averzí občanů vůči policii je mnoho, například: * principiální a emocionální odpor k uniformované státní moci, * bezmoc policie při řešení narůstající zločinnosti, která je stále bagatelizována, * nezodpovědné experimentování s trestním zákonem i s osudy lidí, * vytváření zločinců z dosud bezúhonných občanů, * vytváření společenských představ o obludných spiknutích, která nejsou prokázána, * ukvapené, nepromyšlené a bezdůvodné zásahy, * bezradnost při řešení situací, kdy jsou naopak takové zásahy nutné, * vyhýbání se nebezpečným situacím, o kterých je nutno psát záznamy a protokoly, * zkreslování statistiky o zločinnosti neprošetřováním obtížně prokazatelných provinění, * obtěžování svědků dlouhými a neodborně vedenými výslechy (příště už svědčit nepřijdou), apod. Pozitivních hodnocení práce policie je mnohem méně, například: * pokud se podaří urychleně dopadnout nebezpečného zločince, * pokud časté policejní hlídky v rizikových oblastech sníží výskyt násilné kriminality, * pokud policie rychle a rázně zasáhne proti narušitelům veřejného pořádku, * pokud se policii podaří vypátrat odcizené předměty apod. Převážná část policejních úkonů se však pohybuje v různých odstínech „šedi“ – od téměř úspěchu (pouze něco nevyšlo) až po téměř skandální pochybení, které je z taktických důvodů zamlčováno anebo zlehčováno (těch pochybení stále přibývá). Konkrétní problémy policie mají několik příčin: * od praxe odtržený velitelský sbor, * nedostatečná odborná příprava policistů, * nedostatečná průběžná metodická školení, * nedostatečná dozorová a metodická činnost státních zástupců, * neúčast státních zástupců při vyšetřovacích úkonech, * neúčast státních zástupců na pracovních poradách policie, * nejednotné výklady právních norem, * vysoké riziko skandalizace případných pochybení policistů, * zhoršující se psychický stav policistů – lajdáctví, lhostejnost, arogance, paranoia, * psychické vyčerpání, ztráta motivace. Přesnější rozbor všeobecných problémů policie je zpracován v článku Dialektika konkrétní policejní praxe (Kriminalistický sborník 5/2000). Stručný rozbor uvádím níže. Velitelský sbor policie je plný plukovníků i generálů, kteří už dávno zapomněli na své policejní začátky, vysedávají pouze v kancelářích, snaží se udržet ve funkci co nejdéle a konkrétní policejní činnost je jim zcela lhostejná. Zažil jsem jednoho takového plukovníka (ředitele) ve slušivém civilním obleku, který na všechny moje náměty reagoval poukazem na to, který z ostatních ředitelů udělal tu anebo onu chybu a on se takových chyb chce vyvarovat. To nebyl policista, ale úzkoprsý úředník třesoucí se o svoji židli. Vůbec ho nezajímala podstata věci – pouze pozoroval ostatní ředitele a dával si pozor, aby neudělal takové chyby, jaké udělali oni. Jeho „profesní růst“ přitom stále ještě pokračuje, protože jeho otec (též bývalý plukovník policie) mu od počátku „dláždil cestu“ a uvedl ho do policejního „svazu známých“. Vědomosti mnohých policistů neodpovídají společenské potřebě. Nejsou připravováni k samostatné rozhodovací činnosti a protože je mezi nimi notoricky známo, že v případě chybného úkonu (byť i dobře míněného) je nikdo „nepodrží“, snaží se vyhýbat řešení problematických situací a někdy i úmyslně „zahrávají věci do outu“ (slangově se jim říká „zazdívači“). V praxi to vypadá tak, že manipulují se svědeckými výpověďmi tak, aby danou věc nemuseli řešit, anebo přemlouvají oznamovatele vloupání a krádeží, aby na prošetření svých oznámení netrvali, protože pachatele se chytit nepodaří a jenom jim přidělávají zbytečnou práci a zhoršují statistické údaje o počtu neobjasněných případů. Metodická školení neobsahují návody k řešení konkrétních ani modelových situací (obvykle je totiž vedou teoretici bez konkrétních praktických zkušeností). Neustále se proto setkáváme s nepřesvědčivými anebo zcela chybnými vyhodnoceními dané situace. Vyšetřovatelé mají mnohdy předem jasnou představu o tom, co vyšetřit chtějí anebo nechtějí (tj. pouze jednu vyšetřovací verzi, což je notorický nešvar všech policejních sborů) a této představě pak přizpůsobují opatřené důkazy. Nedokáží myslet nad papírem, neumějí zpracovat plán vyšetřování, plán výslechu obviněných i svědků a popíší mnoho stránek protokolů, ze kterých je pak použitelná pouze nepatrná část. Mnohokrát jsem jim na poradách připomínal, že jsou vyšetřovatelé a nikoli zapisovatelé, a mnohdy navíc zapisovatelé velice špatní. Nic se za uplynulá léta nezměnilo. Dozorová a metodická činnost státních zástupců je téměř nulová. Státní zástupci totiž tvrdí, že policisté mají procesní samostatnost a oni proto nemají povinnost jim radit anebo je metodicky řídit. Mnohdy proto pouze čekají na chyby policistů, které jim pak s povýšeným nadhledem vytýkají a tím prohlubují averzi policistů vůči státním zástupcům. Zahájení skryté války je to nejhorší, co může policisty i státní zástupce potkat. Téměř žádný státní zástupce si ve svém pocitu profesní povýšenosti neuvědomuje, že je s policisty „na jedné lodi“ a není tedy možné, aby každý vesloval jinam. Každý okresní státní zástupce by měl jednou měsíčně navštívit všechna obvodní oddělení policie ve svém rajonu i oddělení vyšetřování, provést tam prověrku veškerého spisového materiálu (něco hloubkově, něco namátkově) a vydat konkrétní pokyny. Policisté musí vidět, že státní zástupce má o jejich práci zájem a na její kvalitě mu záleží. Když jsem v roce 1994 nuceně opustil státní zastupitelství, náčelník tehdejšího Okresního úřadu vyšetřování mi telefonoval a doslovně prohlásil: „Teprve teď vidím, jak jste to s námi dobře myslel!“ Státní zástupci se až na výjimky nezúčastňují vyšetřovacích úkonů, zvláště v zimě a v noci. Vůbec si neuvědomují, že tím oslabují důvěru policistů v jejich schopnosti a vědomosti. Vždycky jsem se držel zásady „Nechci na nikom nic, co bych nedokázal udělat sám!“ Osobně jsem se zúčastnil bezpočtu vyšetřovacích úkolů ve dne, v noci i v třeskutém mrazu. Kdykoliv mne policisté (ve dne i v noci) požádali o radu anebo pokyn, vždy jsem jim byl k dispozici. Pokud policisté vidí, že státní zástupce se žádným úkonům nevyhýbá a opravdu s nimi „táhne za jeden provaz“, začnou pracovat s nadšením a jsou schopni vyvinout i mimořádné pracovní nasazení (například provést fotodokumentaci nepřehledného místa dopravní nehody z vrtulníku, převést zločince letadlem do Bratislavy a zpět apod.). Státní zástupci (až na výjimky) vůbec nechodí na pracovní porady policie (je to pod jejich úroveň). Okresní státní zástupce by přitom měl mít vždy složku „závadové evidence“ a na pracovní poradě by měl projednávat konkrétní pochybení. Současně by však měl mít složku „pozitivní evidence“ a měl by konkrétně pochválit správně odvedenou práci. Výklad právních norem je nejednotný. Protože však na okrese (nebo i kraji) pouze dozorový státní zástupce ví, jaké důkazy musí při hlavním líčení předložit, pro policisty musí být závazné pouze jeho výklad a konkrétní pokyny. Proto jsem již před více jak 40 lety vytvořil teorii „pěti policejních „pé“ – přesnost, pevnost, pečlivost, poctivost a pracovitost. Už tehdy jsem policistům říkal (a když to nevypadá právě vhodně, poctivě to i po takové době přiznávám): „Všimněte si, není tam inteligence – od toho jsem tady já! Já vám řeknu, co uděláte, vy to uděláte přesně a pečlivě, jak to říkám, a u soudu to projde. U soudu budu totiž sedět já a nikoli vy!“ Podle svých dlouholetých zkušeností totiž mohu potvrdit, že kdykoliv začal policista příliš myslet, téměř vždy vymyslel nějakou hloupost. Nejhorší (bohužel) byly nápady mnohých policejních doktorů a magistrů, kteří mnohdy neuměli ani napsat plán vyšetřování. Myšlenkové pochody policistů se totiž musí hlídat, aby někam neuletěly. Policistům se to zpočátku nelíbilo (obvykle se tak pět let „stavěli na zadní“), ale pak zjistili, že je to pro ně nesmírně výhodné a když udělají přesně to, co jsem jim nařídil, vždycky je „podržím“ a vždycky za to přeberu odpovědnost. Přitom jsme řešili případy takového druhu, které dokonce jednou skončily dvěma doživotními tresty odnětí svobody (mezinárodně sledovaná loupežná vražda v Rakousku, jejíž pachatele jsme dopadli částečně v Čechách a částečně na Slovensku). Jsou policisté poctiví, kteří disponují vysokými mravními kvalitami (včetně uvážlivosti, spravedlivosti, poctivosti, slušnosti a lidskosti), policisté lajdáci i policisté toužící pouze po zviditelnění a vyšší funkci. Policisté jsou však přesně takoví, jaký je okresní, krajský anebo i vrchní státní zástupce. Uvážlivý státní zástupce přesně ví, co může u soudu prokázat a s čím může vyrukovat obhajoba, zatímco státní zástupce dobrodruh se snadno pustí za lákavým cílem, bez ohledu na to, zda je schopen tuto kauzu u soudu „ustát“. To se prostě stát nesmí. Pokud je totiž státní zástupce nezodpovědný experimentátor, snadno svede na scestí i policisty, kteří se naivně domnívají, že je v případě neúspěchu podrží a přizná svoji osobní odpovědnost. Nikdy se to nestalo a ani nestane. Schopný státní zástupce musí být schopen rozpoznat perspektivní, poctivé a pracovité policisty a bezpodmínečně se musí zastat takového policisty, který za mimořádné situace zvolil takový postup, který pak v klidu kanceláří kritizují lidé, kteří si tuto situaci vůbec nedokáží představit. Pokud to státní zástupce nedokáže, vážně naruší důvěru policistů ve svoji osobu a poškodí jejich mravní i právní vědomí. Důsledkem všech shora uvedených nedostatků dochází postupně u velké řady policistů k deziluzím, psychické únavě a ztrátě motivace. Proto nezřídka policii opouštějí i schopní a mravně vyspělí policisté, kteří nehodlají snášet neschopnost svých nadřízených a nesmyslnou šikanu ze strany státních zástupců anebo tisku. Policisty přitom před nezodpovědnými novináři musí s největší rozhodností hájit především okresní, krajský anebo i vrchní státní zástupce, neboť pouze on je na svěřeném území garantem zákonnosti. Pokud totiž budou policisty hájit pouze jejich nadřízení (nebývá to ovšem zvykem, většinou je potopí a ještě jim „šlápnou na hlavu“), novináři řeknou, že policisté drží při sobě. Není proto nic důležitějšího a obecně výchovnějšího, když poctivou práci policie obhájí přímo státní zástupce. Psychické vyčerpání jsem zažil nejen u policistů, ale i u sebe. Jako dopravní prokurátor jsem se zúčastnil bezpočtu vyšetřování smrtelných dopravních nehod a někdy se mi o mrtvých i zdálo. Vím tedy velice dobře, jakému psychickému tlaku jsou policisté vystaveni a jaká psychická nebezpečí jim hrozí – například chorobná podezřívavost, popudlivost, cynismus, otupělost apod. Mnozí lidé si vůbec nedokáží představit, za jakých podmínek policisté mnohdy pracují. Policejní práce je obtížná a vždy jsem si vážil policistů, kteří přesně postupovali podle „pěti policejních pé“. Někteří se tímto způsobem natolik vypracovali, že byli schopni precizně (a úspěšně!) vykonat i takové úkony, o kterých se mnohým policejním plukovníkům a generálům může jen zdát. S mnohými jsem spolupracoval velice rád, vážil jsem si jich a oni si zase vážili mne. Snad největším vyznamenáním pro mne bylo, kdy mne po mnoha létech potkal jeden bývalý dopravní policista a řekl mi: “Pane doktore, s úctou a láskou vzpomínám!“   JUDr. Oldřich Hein je členem spolku Chamurappi, z. s. {loadmodule mod_tags_similar,Související}