Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 22.01.2025 || EUR 25,145 || JPY 15,448 || USD 24,075 ||
čtvrtek 23.ledna 2025, Týden: 4, Den roce: 023,  dnes má svátek Zdeněk, zítra má svátek Milena
23.ledna 2025, Týden: 4, Den roce: 023,  dnes má svátek Zdeněk
DetailCacheKey:d-731957 slovo: 731957
Autem v zimě: Pozor na vyhřívaná sedadla a jízdu bez pauzy

Trávíte spoustu času za volantem? Trápí Vás po čase stráveném v autě ztuhlá záda? Trpíte na bolesti hlavy a šíje? Jízda autem, nejen v zimních měsících, s sebou přináší výzvy spojené s počasím, ale i s dlouhými hodinami strávenými v sedadle. Abychom si cestování užili co nejvíce, je důležité věnovat pozornost nejen bezpečnosti na silnici, ale i našemu zdraví a pohodlí. V následujícím článku naleznete několik praktických tipů, jak na to.

---=1=---

Čas načtení: 2024-03-13 08:00:00

Němci se v případě placení za auta, která jste si už koupili, nezastaví před ničím, měsíční úhrady za klimatizaci jsou realitou

Nechtělo se nám věřit, že někdo zajde takhle daleko, zvlášť po fiasku BMW s pravidelnými platbami za vyhřívaná sedadla. Audi to ale udělalo. V nové A3 si pravidelně - a možná jen pravidelně - budete musel platit za dvouzónovou klimatizaci. To už hraničí s vydíráním. (Petr Miler)

\n

Čas načtení: 2024-11-11 17:00:01

Rusové ukázali moderní Ladu: žádné airbagy a rádio si nepustíte, protože v autě není

Jak to vypadá, když si chcete v Rusku koupit nové auto? Rovnou zapomeňte na to, že si budete vybírat z desítek modelů věhlasných značek, kvůli mezinárodním sankcím uvaleným na Putinův režim se sem drtivá většina evropských značek nedováží. Nejprodávanější značkou v Rusku je tak léta po rozpadu Sovětského svazu opět Lada. A jak vypadá základní verze jejího základního modelu Vesta? Jeden Rus ji natočil přímo v autosalonu a nadšený rozhodně nebyl. Video jeho prohlídky se stalo hitem sociálních sítí. Západní auta a telefony Putinových prominentů: Stejně jste se inspirovali Ruskem Číst více Žádné airbagy, žádné rádio „Je to základní výbava. Kromě ovládání topení a centrálního tu není vůbec nic,“ shrnuje hned první větou to, co Lada Vesta může nabídnout. „Žádné ESP, žádné parkovací senzory, žádné rádio, žádné airbagy,“ vyčísluje muž všechnu výbavu, kterou auto postrádá a která je u dnešních, byť nejlevnějších evropských aut naprostým standardem. Auto však postrádá i naprosto banální věci, které nevyžadují žádnou elektroniku ani drahé materiály navíc. „Není tu ani přihrádka na brýle, stínítko nad čelním sklem nemá ani zrcátko, ani kapsičku. Nenajdete tu ani loketní opěrky,“ ukazuje rozhořčený muž. Místo reproduktorů má Lada Vesta kvůli absenci rádia jen záslepky. Když se na vůz podíváte zvenku, i tam je vidět, že se v Rusku hodně šetřilo. Kliky i zrcátka auta jsou vyvedeny v černém plastu, na litá kola samozřejmě zapomeňte. Muž ve videu pak přichází k ceníku auta. „Cena téhle konfigurace je 1 milion 459 tisíc rublů,“ zmiňuje muž. To je něco málo pod 350 tisíc korun.  Fabia je oproti Ladě luxus Pojďme si vůz srovnat s tím, co si můžeme koupit u nás. Škoda Fabia v nejlevnější výbavě, kterou pořídíte za 364 900, o patnáct tisíc korun dráž než výše uvedenou Ladu, má kompletně digitální interiér s velkými displeji, vyhřívaná sedadla, zadní parkovací kameru a systémy pro nouzové brždění a udržování v jízdním pruhu. Rozdíl je propastný, zevnitř to v Ladě vypadá, že jste v autě, které je o několik desítek let starší, a rozhodně ne vyrobené v roce 2024. Na žebráckou výbavu pracovat 2 roky Ještě markantnější je, že cena Lady, ač v absolutních číslech o něco málo nižší než u Fabie, je pro průměrného Rusa podstatně vyšší. Zatímco Čech s průměrným platem si na Fabii v základu vydělá za necelých jedenáct měsíců, s průměrným platem Rusa budete na úplně „holou“ Ladu Vesta pracovat dvacet měsíců, tedy bezmála dvakrát tak dlouho. A ani si nebudete moci cestou ze zaměstnání pustit rádio. Na vině jsou částečně sankce, které Rusko dusí už od počátku války a neumožňují dovoz automobilových dílů ze Západu. Poměrně dlouho trvalo, než se projevily, ale teď udeřily naplno. Největším problémem jsou však komponenty, které se dříve vyráběly přímo v Rusku, protože  téměř všichni výrobci automobilů a dílů z Ruska odešli. Komponenty se pak musí poměrně draze dovážet z Asie anebo – jako v případě výše popisované Lady – se do aut vůbec nemontují.  Nová verze legendární Lady Niva je pro smích i Rusům. Najdi pět rozdílů! Číst více Moskviče z Číny Výrobu v Rusku právě kvůli nedostatku aut znovu zahájila v nedávné době i automobilka Moskvič. Nepokrytou radost ruských pohlavárů tak může kazit jen to, že vlastně nejde o žádná ruská auta, ale o čínská SUV značky JAC, která jsou montovaná v bývalé továrně Renaultu. Ten ji po začátku ruské invaze na Ukrajinu převedl Kremlu za pouhý jeden rubl, protože výroba v Rusku musela být zastavena. Jediné ruské přispění k výrobě nového Moskviče je tak to, že v závodě v Togliatti namontují do auta motor a prohodí znaky. KAM DÁL: LSD a terapie tripem. Má řadu zásadních rizik, ačkoliv rozšiřuje duševní obzory  

\n
---===---

Čas načtení: 2024-03-13 08:00:00

Němci se v případě placení za auta, která jste si už koupili, nezastaví před ničím, měsíční úhrady za klimatizaci jsou realitou

Nechtělo se nám věřit, že někdo zajde takhle daleko, zvlášť po fiasku BMW s pravidelnými platbami za vyhřívaná sedadla. Audi to ale udělalo. V nové A3 si pravidelně - a možná jen pravidelně - budete musel platit za dvouzónovou klimatizaci. To už hraničí s vydíráním. (Petr Miler)

Čas načtení: 2024-05-15 10:00:01

Majitelé trabantů jsou boháči. Papundekly se prodávaly za cenu dnešních dobře vybavených aut

Aby se jednou člověk dostal do pořadníku na auto, musel mít na vkladní knížce minimálně dvacet tisíc korun. Jakmile klesly úspory, zanikl také nárok na objednávku. Zdá se to bláznivé? Taková byla i podle České televize realita v Československu nejen v poválečných letech, ale dokonce ještě v roce 1973. Navíc se na takové auto čekalo i několik let, než člověk přišel na řadu. O to více radosti z nového vozu pak v rodině muselo být. Vadilo to lidem, nebo jim to přišlo normální?  Trabant se vyráběl z odpadu. Z Československa mohl udělat světovou velmoc Číst více Papundeklový zázrak „Já osobně jsem v šedesátých letech kupoval Trabanta od známého. Šlo to, ale museli jsme mít souhlas, tak docela bez kontroly se to neobešlo,“ vzpomínal pro Čtidoma.cz pan Jaroslav Vavruška, dodnes velký milovník tak zvaného papundeklu, jak svým třem veteránům s láskou říká. „Měl jsem štěstí, že jsem tehdy padl na opravdu dobrý kus, vlastně jsem ho ani nemusel moc spravovat a on jezdil, jako by dobře věděl, že coby mladá rodina nemáme peněz nazbyt. Žili jsme v Praze a moji rodiče i tchánovi byli z vesnice. Dodnes si pamatuji, jak se seběhli sousedé, aby si náš šedivý zázrak prohlédli, když jsme tam v něm prvně dorazili. Připadal jsem si jako král,“ směje se dodnes té situaci nyní již osmdesátník Jaroslav. Auto za víc než půldruhého roku práce Ceny aut se tehdy, v době budování a poté již „rozvinutého“ socialismu, příliš neměnily. Například právě Trabant stál dlouhá léta 36 500 Kčs. Pokud bychom brali průměrný plat v roce 1970, tedy 1915 Kčs, šlo by o 19 měsíců práce. Za to si mohli šťastlivci pořídit vůz, který sice podle mnoha odborníků nebyl spolehlivý, ale zato se dal opravit téměř čímkoliv, co člověk našel doma nebo na cestě – samozřejmě s trochou nadsázky. „O pohodlí, jak si je dnes představujeme, nebo dokonce o bezpečnostních prvcích bych u Trabanta raději nemluvil. Jenomže každý, kdo někdy Trabant řídil, mi myslím dá za pravdu, že jde o pocit, který se jen těžko popisuje. Navíc: já na tohle auto nedám dopustit už jenom proto, že jsem v něm třikrát odvezl ženu do porodnice a všechny tři porody proběhly prý rychle a bez problémů. Manželka tvrdí, že takovou přípravu na příchod dítěte na svět, jakou měla ona, hned tak nějaká ženská nezažila. Cesta papundeklem po pražské dlažbě byla lepší než kdejaká masáž,“ zavzpomínal pan Jaroslav a upřímně dodal, že v tu chvíli nastávající maminka volila docela jiná slova a hodnocení jízdních vlastností jejich milovaného vozu.  Dražší než Fabie s plnou výbavou Jestliže si manželé Vavruškovi mohli tehdy koupit nového Trabanta za devatenáct měsíčních platů, dnes by se se současnými příjmy jednalo o vozidlo v ceně přes osm set tisíc korun. Pokud byste snad chtěli Fabii, pak se podle webu jejího výrobce k této ceně nepřiblížíte, ani kdybyste se snažili sebevíc. V té nejsilnější a nejluxusnější verzi totiž stojí těsně pod 580 000 Kč. Jistě, cenu můžete vytáhnout ještě výš některými doplňky, ale na osm set to stejně nevyjde, i když nad všechny bezpečnostní prvky, elektrická vyhřívaná zrcátka, tempomat, parkovací senzory, a dokonce i deštník ve dveřích řidiče (ano, i ten je ve výbavě) pořídíte třeba navigaci, virtuální kokpit, prémiovou barvu i prodlouženou záruku. Měnil by snad někdo za Trabanta? Tehdy stál v přepočtu víc.  Pražská Malá Strana plná trabantů. Útěk občanů z NDR vedl přes plot západoněmecké ambasády Číst více Mustang, nebo dva Trabanty?  Na cenu Trabanta bychom se v základní verzi nedostali dokonce ani s Octavií, Scalou, Kamiqem a dalšími typy Škodovek. Sáhli byste raději po zahraniční produkci? Pak třeba Ford Puma začíná na „trapných“ čtyřech stech čtyřiceti tisících, Focus se pohybuje kolem sedmi set tisíc a jistě, Mustang nezklame cenou od 1,5 milionu korun – a za to tehdy byly už dva Trabanty!  Pocit, který už neznáme „Já nechci porovnávat neporovnatelné, ono to ani nejde. Ale kdybych měl srovnat svoji radost z prvního Trabanta a současné, dnes už starší Octavie, kterou jsem před lety kupoval jako novou, musím se přiklonit k tomu splašenému bakelitu. Víte, ono to tehdy mělo navíc nádech něčeho jen těžko dosažitelného, co už dneska mladí lidé vůbec neznají. A upřímně řečeno jim to vlastně vůbec nezávidím. Úplně se ztratily chvíle napjatého očekávání na cokoliv a pak ta radost. Když mám všechno hned, nějak mě to netěší,“ zamyslel se pan Jaroslav, zatímco jen tak automaticky smetl trochu prachu z jinak pečlivě opečovávaného modrého Trabanta v garáži. „S tím jezdíme jen na lepší příležitosti, na nákupy a tak bereme Škodovku,“ vysvětlil nakonec svoje priority. Podle jeho slov jsou na tom podobně všichni zanícení trabantisté. A aby ne, vždyť kromě nostalgie jde o auto ve své době dražší, než jsou dnešní rodinná auta v lepší střední výbavě.  Zdroj: autorský článek KAM DÁL: Pamětník služby v socialistické armádě vzpomíná na šikanu. Je to síla.

Čas načtení: 2024-11-11 17:00:01

Rusové ukázali moderní Ladu: žádné airbagy a rádio si nepustíte, protože v autě není

Jak to vypadá, když si chcete v Rusku koupit nové auto? Rovnou zapomeňte na to, že si budete vybírat z desítek modelů věhlasných značek, kvůli mezinárodním sankcím uvaleným na Putinův režim se sem drtivá většina evropských značek nedováží. Nejprodávanější značkou v Rusku je tak léta po rozpadu Sovětského svazu opět Lada. A jak vypadá základní verze jejího základního modelu Vesta? Jeden Rus ji natočil přímo v autosalonu a nadšený rozhodně nebyl. Video jeho prohlídky se stalo hitem sociálních sítí. Západní auta a telefony Putinových prominentů: Stejně jste se inspirovali Ruskem Číst více Žádné airbagy, žádné rádio „Je to základní výbava. Kromě ovládání topení a centrálního tu není vůbec nic,“ shrnuje hned první větou to, co Lada Vesta může nabídnout. „Žádné ESP, žádné parkovací senzory, žádné rádio, žádné airbagy,“ vyčísluje muž všechnu výbavu, kterou auto postrádá a která je u dnešních, byť nejlevnějších evropských aut naprostým standardem. Auto však postrádá i naprosto banální věci, které nevyžadují žádnou elektroniku ani drahé materiály navíc. „Není tu ani přihrádka na brýle, stínítko nad čelním sklem nemá ani zrcátko, ani kapsičku. Nenajdete tu ani loketní opěrky,“ ukazuje rozhořčený muž. Místo reproduktorů má Lada Vesta kvůli absenci rádia jen záslepky. Když se na vůz podíváte zvenku, i tam je vidět, že se v Rusku hodně šetřilo. Kliky i zrcátka auta jsou vyvedeny v černém plastu, na litá kola samozřejmě zapomeňte. Muž ve videu pak přichází k ceníku auta. „Cena téhle konfigurace je 1 milion 459 tisíc rublů,“ zmiňuje muž. To je něco málo pod 350 tisíc korun.  Fabia je oproti Ladě luxus Pojďme si vůz srovnat s tím, co si můžeme koupit u nás. Škoda Fabia v nejlevnější výbavě, kterou pořídíte za 364 900, o patnáct tisíc korun dráž než výše uvedenou Ladu, má kompletně digitální interiér s velkými displeji, vyhřívaná sedadla, zadní parkovací kameru a systémy pro nouzové brždění a udržování v jízdním pruhu. Rozdíl je propastný, zevnitř to v Ladě vypadá, že jste v autě, které je o několik desítek let starší, a rozhodně ne vyrobené v roce 2024. Na žebráckou výbavu pracovat 2 roky Ještě markantnější je, že cena Lady, ač v absolutních číslech o něco málo nižší než u Fabie, je pro průměrného Rusa podstatně vyšší. Zatímco Čech s průměrným platem si na Fabii v základu vydělá za necelých jedenáct měsíců, s průměrným platem Rusa budete na úplně „holou“ Ladu Vesta pracovat dvacet měsíců, tedy bezmála dvakrát tak dlouho. A ani si nebudete moci cestou ze zaměstnání pustit rádio. Na vině jsou částečně sankce, které Rusko dusí už od počátku války a neumožňují dovoz automobilových dílů ze Západu. Poměrně dlouho trvalo, než se projevily, ale teď udeřily naplno. Největším problémem jsou však komponenty, které se dříve vyráběly přímo v Rusku, protože  téměř všichni výrobci automobilů a dílů z Ruska odešli. Komponenty se pak musí poměrně draze dovážet z Asie anebo – jako v případě výše popisované Lady – se do aut vůbec nemontují.  Nová verze legendární Lady Niva je pro smích i Rusům. Najdi pět rozdílů! Číst více Moskviče z Číny Výrobu v Rusku právě kvůli nedostatku aut znovu zahájila v nedávné době i automobilka Moskvič. Nepokrytou radost ruských pohlavárů tak může kazit jen to, že vlastně nejde o žádná ruská auta, ale o čínská SUV značky JAC, která jsou montovaná v bývalé továrně Renaultu. Ten ji po začátku ruské invaze na Ukrajinu převedl Kremlu za pouhý jeden rubl, protože výroba v Rusku musela být zastavena. Jediné ruské přispění k výrobě nového Moskviče je tak to, že v závodě v Togliatti namontují do auta motor a prohodí znaky. KAM DÁL: LSD a terapie tripem. Má řadu zásadních rizik, ačkoliv rozšiřuje duševní obzory  

Čas načtení: 2024-12-18 18:00:00

Český vynález pro střídající hráče. Nohy v 25 stupních i v mrazech

Fotbalisté už nemusí mrznout na střídačce, na Technické univerzitě v Liberci vymysleli řešení - ve spolupráci s fotbalisty vyvinuli speciální návlek Hot Boots s nanovrstvou a powerbankou. Vyhřívaná „botička“ s návlekem zajistí, že nohy sportovců v zimním počasí nevychladnou a díky tomu pomůže minimalizovat riziko zranění. Ve světě je podobné řešení ojedinělé, v budoucnu by mohlo pomoci také třeba vozíčkářům, řekl autor myšlenky a bývalý fotbalista, majitel fotbalové akademie Karel Kozma.