Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 22.01.2025 || EUR 25,145 || JPY 15,448 || USD 24,075 ||
čtvrtek 23.ledna 2025, Týden: 4, Den roce: 023,  dnes má svátek Zdeněk, zítra má svátek Milena
23.ledna 2025, Týden: 4, Den roce: 023,  dnes má svátek Zdeněk
DetailCacheKey:d-23546 slovo: 23546
Autem po novém Zélandu

Na co si dát pozor při ježdění po Novém Zélandu? Jaké jsou možnosti? Koupit si auto, nebo si auto jen ... <p class="read-more-container"><a title="Autem po novém Zélandu" class="read-more button" href="https://kraaca.cz/cestovani/autem-po-novem-zelandu/#more-458" aria-label="More on Autem po novém Zélandu">Read more</a></p>

---=1=---

Čas načtení: 2013-08-16 10:28:29

Autem po novém Zélandu

Na co si dát pozor při ježdění po Novém Zélandu? Jaké jsou možnosti? Koupit si auto, nebo si auto jen ... Read more

\n

Čas načtení: 2024-04-17 06:30:36

Bezpečnostní funkce iPhonu navedla policii k nehodě, teenagerky bohužel nepřežily

Dvě teenagerky vyrazily autem do parku Mount Richmond na Novém Zélandu Výlet pro ně bohužel skončil tragicky Funkce detekce nehody pomohla najít jejich těla Funkce detekce nehody v iPhonu už pomohla řadě uživatelů vyváznout z život ohrožující situace, občas bohužel ale pomoc nedorazí na místo včas. S pomocí této funkce od Applu mohla novozélandská policie najít místo smrtelné nehody v obtížně přístupném terénu, při níž zahynuly dvě teenagerky. Joanna Beach a Bondi Reihana Richmond zahynuly při nehodě v parku Mount Richmond v nejsevernější části Jižního ostrova Nového Zélandu. Dvojice jela ve vozidle s pohonem všech kol, které projíždělo tratí Beebys Knob Track v pondělí 8. dubna 2024 ve 23:00 místního času, když došlo k nehodě. Přečtěte si celý článek Bezpečnostní funkce iPhonu navedla policii k nehodě, teenagerky bohužel nepřežily

\n

Čas načtení: 2012-11-23 18:29:02

Práce na Novém Zélandu – 2.díl

V minulém článku jsem skončil s tím, že jsme se odstěhovali z Cromwellu, který byl tou dobou již přeplněný backpackery ... Read more

\n

Čas načtení: 2024-04-22 22:20:10

Kde se nachází nejdelší slovo označující kopec?

Na Novém Zélandu. Nejdelší slovo na Novém Zélandu (a zároveň jedno z nejdelších slov na světě) je Maorský název pro kopcovitou oblast v blízkosti města…

\n

Čas načtení: 2024-07-24 06:17:54

Soutěžící v reality show zabil a snědl chráněného novozélandského ptáka

Soutěžící při natáčení americké reality show o přežití na Novém Zélandu zabil a snědl chráněného ptáka, uvedl server BBC. V pořadu s názvem Race to Survive (Závod o přežití) si účastníci musí většinou lovit vlastní potravu. Na Novém Zélandu se natáčí druhá série této show.

\n

Čas načtení: 2024-07-25 21:38:00

Soutěžící v show o přežití zabil a snědl chráněného novozélandského ptáka

Soutěžící při natáčení americké reality show o přežití na Novém Zélandu zabil a snědl chráněného ptáka, uvedl server BBC. V pořadu s názvem Race to Survive (Závod o přežití) si účastníci musí většinou lovit vlastní potravu. Na Novém Zélandu se natáčí druhá série této show.

\n

Čas načtení: 2024-09-05 20:52:00

Maorové na Novém Zélandu mají novou královnu. Korunovaci sledovaly tisíce lidí

Teprve podruhé v historii bude domorodým Maorům na Novém Zélandu vládnout žena. Nová královna převzala vládu po svém zesnulém otci. Korunovační ceremoniál, který byl zároveň i pohřbem, sledovaly tisíce lidí. Maorů na Novém Zélandu žije necelý milion a tvoří tam asi jednu pětinu obyvatel. Po světě jsou známí zejména díky svému bojovému tanci haka, který využívají při slavnostních příležitostech.

\n

Čas načtení: 2019-07-14 08:12:26

Roman Musil: V Plzni připravujeme první novostavbu muzea výtvarného umění v novodobých českých dějinách

Západočeská galerie v Plzni patří k nejvýznamnějším muzeím výtvarného umění nejen ve svém regionu, ale i v celé České republice. Její sbírky zahrnují díla od středověku až po současnost a mezi její klíčové kolekce patří české umění 19. až první poloviny 20. století, s mimořádně kvalitní a početnou sbírkou českého kubismu. Krajská galerie v Plzni byla ustanovena 7. června 1953 a od 1. ledna následujícího roku začala oficiálně plnit svoji roli.      Můžete se úvodem našeho rozhovoru – vím, že nelze vyjmenovat vše – pochlubit alespoň některými klíčovými díly, které máte ve svých sbírkách? Západočeská galerie spravuje řadu vynikajících děl, které patří do zlatého fondu českého výtvarného umění. Z těch absolutně klíčových bych zmínil alespoň tři: triptych Jana Preislera Jaro z roku 1900, které je považováno za vrcholné dílo českého umění přelomu 19. a 20. století a Jiří Kotalík jej velmi chtěl získat od tehdejšího ředitele naší galerie Oldřicha Kuby do sbírek Národní galerie v Praze, Bohuslava Kubišty Vzkříšení Lazara, 1911–1912, vrcholné dílo českého raného kubismu a Otto Gutfreunda Úzkost, 1912, jež je považována za první kubistickou sochu v Evropě. Výčet těchto děl je ale pouze nepatrným zlomkem z našeho mimořádně kvalitního sbírkového fondu, který má kolem 10 000 položek. Mohu říci, že máme zastoupeny téměř všechny důležité české autory od romantismu až po českou modernu. V posledních letech se ale programově snažíme rozšiřovat stávající fond nejen o díla ve zmíněném časovém období, ale také o tvorbu autorů po roce 1945. V rámci poslední nákupní komise jsme například získali díla Jiřího Trnky, Jiřího Johna, Adrieny Šimotové nebo Milana Maura.   Plzeň, ale i západočeský region měl štěstí na celou řadu osobností v oblasti výtvarné kultury, které přesáhly hranice kraje i České republiky. Máte i jejich díla ve svých sbírkách? Ano, to je pravda, mezi takové autory můžeme směle zařadit například Gottfrieda Lindauera, který se proslavil po roce 1874 na Novém Zélandu svými jedinečnými portréty potetovaných maorských náčelníků, jejich žen i žánrovými obrazy maorské komunity. V roce 2015, kdy byla Plzeň Evropským hlavním městem kultury, jsme tomuto umělci uspořádali v naší galerii velkou výstavu ve spolupráci s Auckland Art Gallery z Nového Zélandu, která vzbudila zaslouženou senzaci a patřila mezi naše nejúspěšnější projekty v dosavadní historii instituce. Dále musíme zmínit Ladislava Sutnara, jednu z nejvýznamnějších postav světového designu, uznávaného typografa, grafického designéra, malíře a vůbec avantgardního umělce, který těsně před válkou odešel do USA a zde působil až do konce svého života v roce 1976. A konečně ikona českého loutkového a animovaného filmu, ilustrátor a malíř Jiří Trnka, který svým dílem okouzlil celý svět. Ti všichni pocházeli z Plzně. Ve sbírkách máme bohužel zastoupeného pouze Jiřího Trnku. Ale jakmile postavíme novou budovu Západočeské galerie, máme přislíbenou dlouhodobou zápůjčku děl Ladislava Sutnara s motivy jeho proslulých Venuší. Pokud jde o Gottfrieda Lindauera, jeho dílo je zastoupené několika ukázkami z doby jeho plzeňského působení v Západočeském muzeu.   Proč nepředstavíte to nejlepší ze sbírek veřejnosti? V čem je problém? V tom, že z prostorových důvodů nemáme kde vytvořit stálou expozici. Galerie má sice dvě výstavní síně v krásných historických objektech, větší výstavní síň přestavěnou z původní středověké masné tržnice, dnes označovanou jako Masné krámy, a menší výstavní síň takzvanou „Třináctku“ v objektu, který má rovněž středověkou minulost. V obou je ale prostor pouze na krátkodobé výstavní projekty. O mnoho lépe to není ani s prostory pro doprovodné programy a vůbec s celkovým zázemím galerie pro veřejnost. Takže řada vynikajících děl, která se ukrývají v našich depozitářích, jsou k vidění jen příležitostně. A to je samozřejmě škoda. {loadmodule mod_tags_similar,Související} {mprestriction ids="1,2"} Snahy o výstavbu nové galerie, kde by byla i stálá expozice, už tu ale několikrát byly?  Západočeská galerie od svého vzniku provizorně sídlila v prostorách Západočeského muzea. Proto bylo od počátku snahou prvního ředitele Oldřicha Kuby iniciovat stavbu její samostatné budovy. První pokusy spadají už do konce roku 1953, kdy Kuba jednal s tehdejším ministrem kultury Václavem Kopeckým, který mu uložil za úkol vytvořit s podporou Krajského národního výboru investiční záměr pro stavbu galerie. Přípravné práce na tomto projektu pokračovaly i v následujících letech, ale nakonec z toho bohužel sešlo, stejně jako z několika dalších pokusů, které v této věci neustále inicioval velmi agilní Kuba.    V současné době je ale situace pro výstavbu nové galerie daleko příznivější?  V polovině roku 2017 byl na zastupitelstvu Plzeňského kraje a na zastupitelstvu města Plzně schválen návrh Memoranda o spolupráci mezi Ministerstvem kultury ČR, Plzeňským krajem a Statutárním městem Plzní při realizaci výstavby nové budovy Západočeské galerie v Plzni. Ministerstvo se přitom zavázalo, že za konkrétně stanovených podmínek podpoří tento projekt až do výše 60 procent finančních nákladů. V současné době jsme podali žádost na MK ČR o investiční dotaci z programu Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních kulturních zařízení, církví a náboženských společností. Tento závažný krok je novou nadějí pro to, abychom získali potřebné finanční prostředky a nová budova se konečně postavila.    Pokud se toto podaří, bude se jednat o něco výjimečného? Určitě ano. Bude to vůbec první novostavba muzea výtvarného umění, která by vznikla na území České republiky. Něco takového se nepovedlo v novodobých českých dějinách, ani za bývalého Československa, ba dokonce ani za Rakouska-Uherska.   Kdo je autorem projektu?  Autory vítězného návrhu jsou brněnští architekti Ladislav Kuba a Tomáš Pilař, kteří patří v současné době k nejoceňovanějším ve své profesi. Stačí se podívat na jejich heslo do Wikipedie. V českém prostředí dlouhodobě přetrvával trend situovat galerie do historických budov, které ale vznikly pro úplně jiné účely. Typickým příkladem je Národní galerie v Praze, kde jsou sbírky se stálými expozicemi rozmístěny po celém městě, a to v bývalých prostorách středověkých klášterů, barokních a empírových paláců či v industriálním objektu. Novostavba určená pro využití sbírkotvorné instituce u nás ale není. Novostavba naší galerie by byla proto první vlaštovkou.    Nový objekt nebude ale asi pouhým prostorem pro stálou expozici? Z institucionálního hlediska je naprosto klíčové, aby objekt poskytnul zázemí pro všechny důležité provozy muzea umění 21. století. Kromě prostor pro stálé expozice a příležitostné výstavy získá Západočeská galerie v nové budově rovněž prostory pro centrální depozitář, restaurátorský ateliér, konzervátorské dílny, audiovizuální sál, knihovnu, knihkupectví, výtvarný ateliér pro pořádání edukačních programů, kavárnu a administrativní zázemí. Bude to multifunkční kulturní centrum pro vzdělávací aktivity i pro trávení volného času.    Mohl byste připomenout některé aktivity, ať už výstavy, kulturní počiny nebo výzkumné úkoly, které Západočeská galerie v posledních letech realizovala a které přesáhly svým významem hranice kraje? Západočeská galerie v Plzni obdržela v roce 2012 od Rady pro výzkum, vývoj a inovace, jež je odborným a poradním orgánem vlády ČR, jako jediná krajská galerie v ČR status výzkumné organizace, což koresponduje s našimi odbornými aktivitami zejména na poli velkých badatelských výstavních a publikačních projektů. Rád bych zde v této souvislosti zmínil například projekty, jako Gabriel von Max, Orbis pictus Františka Kupky. Od symbolismu k reportáži, Rytmy+pohyb+světlo. Impulsy futurismu v českém umění, Mnichov, zářící metropole umění 1870–1918, již zmíněného Gottfrieda Lindauera nebo Z akademie do přírody. Podoby krajinomalby ve střední Evropě. Většina těchto projektů vznikla v mezinárodní spolupráci.Ten poslední jsme například připravili se Slovenskou Národní galerií, kde byla zmíněná výstava také v letošním roce úspěšně reprízována a v této spolupráci bychom i nadále rádi pokračovali.   Za vašeho působení vznikla v galerii samostatná sbírka architektury, které se do té doby nikdo nevěnoval. Důkazem toho byla i nedávná výstava „Pracovna republiky“. Jednalo se o vůbec první kompletní zpracování architektury Plzně meziválečného období. Sbírka architektury vznikla v roce 2009 a úzce souvisí s Petrem Domanickým, kterému jsem tehdy nabídl v galerii místo kurátora a možnost tuto sbírku fakticky vybudovat a vést ji. Od té doby pravidelně zařazujeme do naší výstavní dramaturgie výstavy věnované architektuře v Plzni a v západních Čechách a stejně tak se architektura stala nedílnou součástí i našeho akvizičního programu. V době, kdy jsme získali do správy jeden z nejzajímavějších objektů od Adolfa Loose a Heinricha Kulky v Plzni na Klatovské 110 a v současné době realizujeme už další fázi jeho rekonstrukce, plánujeme zde situovat Centrum pro výzkum architektury se zaměřením na zdejší region.    Závěrem bych se chtěl zeptat na Ladislava Sutnara… Tento světově uznávaný umělec, plzeňský rodák, který se postupně „navrátil“ do Plzně, tu dnes má nejen svoji Fakultu designu a umění na Západočeské univerzitě, ale také galerii, nadaci, čestný hrob a ke všemu je v Plzni i jeho sbírka obrazů Venuší, knih, designu porcelánu, skla a jeho největší evropský archiv. Když mě oslovil Josef Mištera, iniciátor a organizátor Sutnarova návratu do Plzně, děkan Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara s otázkou, jestli by nebylo možné v budoucí nové budově galerie nastálo vystavit kolekci Venuší, ani na okamžik jsem neváhal. Sutnar patří bezesporu mezi nejvýznamnější umělce narozené v Plzni, kteří, stejně jako jiní dva, již vzpomínaní plzeňští rodáci Gottfried Lindauer a Jiří Trnka, se výrazně prosadili v zahraničí. Unikátní kolekce pětadvaceti Venuší pochází ze sbírky umělcova syna Radoslava, který se ji rozhodl darovat „Sutnarově“ fakultě. Sutnar se tímto tématem zabýval od konce 50. let až do své smrti v roce 1976 a bylo zřejmé, že právě Venuše představují velmi důležitou kapitolu jeho uměleckého a tvůrčího života, byť dlouhou dobu nedoceňovanou. Jejich charakteristická geometrizující forma a pop-artová barevnost vyjadřují moderní životní postoje a nálady americké společnosti po polovině 20. století. Ostatně právě tehdy se mimo jiných stýkal také s Andy Warholem, jedním z předních představitelů pop-artu, a Philipem Pearlsteinem, malířem expresionistických aktů. V dnešní době mají tyto Sutnarovy práce mimořádnou hodnotu a Západočeská galerie by byla jedinou institucí v České republice, ale i v Evropě, která by je mohla trvale představovat veřejnosti. Bude-li postavena nová budova Západočeské galerie v Plzni, poskytneme bezesporu zázemí i pro tohoto autora světového významu. V horní části budovy chceme vybudovat jakýsi Sutnarův kabinet, kde bychom jeho obrazy Venuší trvale vystavili, ale zřejmě i další doklady jeho designového umění, např. knihy, které upravoval, hračky, sklo a porcelán.   {/mprestriction}  Autor je publicista a spisovatel.    Roman Musil (*1964) je historik umění, ředitel Západočeské galerie v Plzni. Byl kurátorem Národní galerie v Praze (1990–1997), kde měl na starosti sbírky umění 19. století. Od roku 1998 až do jmenování ředitelem galerie v Plzni v roce 2007 pracoval na Ministerstvu kultury ČR. Je považován za předního znalce umění 19. a počátku 20. století. Z tohoto období má Západočeská galerie jednu z nejcennějších sbírek u nás.  

\n

Čas načtení: 2024-11-26 18:21:00

Záchrana velryb na Novém Zélandu. Místní obyvatelé spojili síly s dobrovolníky

Na Novém Zélandu se podařilo zachránit více než 30 velryb, které uvízly na mělčině. Na záchranné akci se podílely stovky dobrovolníků i místních obyvatel. Domorodí obyvatelé Nového Zélandu považují velryby za posvátný poklad, který má pro ně velký kulturní význam.

\n

Čas načtení: 2024-12-02 21:27:00

Tři otázky k rozpočtu. Prezident čeká, co mu premiér a šéf financí odpoví

Prezident Petr Pavel míní, že je nyní ještě předčasné říct, zda podepíše státní rozpočet na příští rok. Tři dotazy k návrhu poslal premiéru Petru Fialovi a ministru financí Zbyňku Stanjurovi (oba ODS) v dopise před odletem na návštěvu Austrálie a Nového Zélandu. S oběma bude po návratu jednat, sdělil v pondělí novinářům na Novém Zélandu.

\n
---===---

Čas načtení: 2020-10-10 17:22:53

The Royal Family z Nového Zélandu bodují nejen díky Parris Goebel

Mezi světově nejzámější taneční skupiny rozhodně patří The Royal Family, kterou zdobí velké množství nejen komerčních úspěchů. The Royal Family: Nálož energie a dokonalá souhra Kdybyste náhodou potřebovali zvýšit tep či něco zažít, shlédněte vystoupení taneční skupiny z Nového Zélandu The Royal Family, nejlépe naživo. Většina z nás sice tuto možnost nemá, ale i jejich…Pokračovat ve čteníThe Royal Family z Nového Zélandu bodují nejen díky Parris Goebel Článek The Royal Family z Nového Zélandu bodují nejen díky Parris Goebel vyšel na HIPHOPDANCE.CZ | Street Dance Mag

Čas načtení: 2013-08-16 10:28:29

Autem po novém Zélandu

Na co si dát pozor při ježdění po Novém Zélandu? Jaké jsou možnosti? Koupit si auto, nebo si auto jen ... Read more

Čas načtení: 2024-04-17 06:30:36

Bezpečnostní funkce iPhonu navedla policii k nehodě, teenagerky bohužel nepřežily

Dvě teenagerky vyrazily autem do parku Mount Richmond na Novém Zélandu Výlet pro ně bohužel skončil tragicky Funkce detekce nehody pomohla najít jejich těla Funkce detekce nehody v iPhonu už pomohla řadě uživatelů vyváznout z život ohrožující situace, občas bohužel ale pomoc nedorazí na místo včas. S pomocí této funkce od Applu mohla novozélandská policie najít místo smrtelné nehody v obtížně přístupném terénu, při níž zahynuly dvě teenagerky. Joanna Beach a Bondi Reihana Richmond zahynuly při nehodě v parku Mount Richmond v nejsevernější části Jižního ostrova Nového Zélandu. Dvojice jela ve vozidle s pohonem všech kol, které projíždělo tratí Beebys Knob Track v pondělí 8. dubna 2024 ve 23:00 místního času, když došlo k nehodě. Přečtěte si celý článek Bezpečnostní funkce iPhonu navedla policii k nehodě, teenagerky bohužel nepřežily

Čas načtení: 2012-11-23 18:29:02

Práce na Novém Zélandu – 2.díl

V minulém článku jsem skončil s tím, že jsme se odstěhovali z Cromwellu, který byl tou dobou již přeplněný backpackery ... Read more

Čas načtení: 2019-07-14 08:12:26

Roman Musil: V Plzni připravujeme první novostavbu muzea výtvarného umění v novodobých českých dějinách

Západočeská galerie v Plzni patří k nejvýznamnějším muzeím výtvarného umění nejen ve svém regionu, ale i v celé České republice. Její sbírky zahrnují díla od středověku až po současnost a mezi její klíčové kolekce patří české umění 19. až první poloviny 20. století, s mimořádně kvalitní a početnou sbírkou českého kubismu. Krajská galerie v Plzni byla ustanovena 7. června 1953 a od 1. ledna následujícího roku začala oficiálně plnit svoji roli.      Můžete se úvodem našeho rozhovoru – vím, že nelze vyjmenovat vše – pochlubit alespoň některými klíčovými díly, které máte ve svých sbírkách? Západočeská galerie spravuje řadu vynikajících děl, které patří do zlatého fondu českého výtvarného umění. Z těch absolutně klíčových bych zmínil alespoň tři: triptych Jana Preislera Jaro z roku 1900, které je považováno za vrcholné dílo českého umění přelomu 19. a 20. století a Jiří Kotalík jej velmi chtěl získat od tehdejšího ředitele naší galerie Oldřicha Kuby do sbírek Národní galerie v Praze, Bohuslava Kubišty Vzkříšení Lazara, 1911–1912, vrcholné dílo českého raného kubismu a Otto Gutfreunda Úzkost, 1912, jež je považována za první kubistickou sochu v Evropě. Výčet těchto děl je ale pouze nepatrným zlomkem z našeho mimořádně kvalitního sbírkového fondu, který má kolem 10 000 položek. Mohu říci, že máme zastoupeny téměř všechny důležité české autory od romantismu až po českou modernu. V posledních letech se ale programově snažíme rozšiřovat stávající fond nejen o díla ve zmíněném časovém období, ale také o tvorbu autorů po roce 1945. V rámci poslední nákupní komise jsme například získali díla Jiřího Trnky, Jiřího Johna, Adrieny Šimotové nebo Milana Maura.   Plzeň, ale i západočeský region měl štěstí na celou řadu osobností v oblasti výtvarné kultury, které přesáhly hranice kraje i České republiky. Máte i jejich díla ve svých sbírkách? Ano, to je pravda, mezi takové autory můžeme směle zařadit například Gottfrieda Lindauera, který se proslavil po roce 1874 na Novém Zélandu svými jedinečnými portréty potetovaných maorských náčelníků, jejich žen i žánrovými obrazy maorské komunity. V roce 2015, kdy byla Plzeň Evropským hlavním městem kultury, jsme tomuto umělci uspořádali v naší galerii velkou výstavu ve spolupráci s Auckland Art Gallery z Nového Zélandu, která vzbudila zaslouženou senzaci a patřila mezi naše nejúspěšnější projekty v dosavadní historii instituce. Dále musíme zmínit Ladislava Sutnara, jednu z nejvýznamnějších postav světového designu, uznávaného typografa, grafického designéra, malíře a vůbec avantgardního umělce, který těsně před válkou odešel do USA a zde působil až do konce svého života v roce 1976. A konečně ikona českého loutkového a animovaného filmu, ilustrátor a malíř Jiří Trnka, který svým dílem okouzlil celý svět. Ti všichni pocházeli z Plzně. Ve sbírkách máme bohužel zastoupeného pouze Jiřího Trnku. Ale jakmile postavíme novou budovu Západočeské galerie, máme přislíbenou dlouhodobou zápůjčku děl Ladislava Sutnara s motivy jeho proslulých Venuší. Pokud jde o Gottfrieda Lindauera, jeho dílo je zastoupené několika ukázkami z doby jeho plzeňského působení v Západočeském muzeu.   Proč nepředstavíte to nejlepší ze sbírek veřejnosti? V čem je problém? V tom, že z prostorových důvodů nemáme kde vytvořit stálou expozici. Galerie má sice dvě výstavní síně v krásných historických objektech, větší výstavní síň přestavěnou z původní středověké masné tržnice, dnes označovanou jako Masné krámy, a menší výstavní síň takzvanou „Třináctku“ v objektu, který má rovněž středověkou minulost. V obou je ale prostor pouze na krátkodobé výstavní projekty. O mnoho lépe to není ani s prostory pro doprovodné programy a vůbec s celkovým zázemím galerie pro veřejnost. Takže řada vynikajících děl, která se ukrývají v našich depozitářích, jsou k vidění jen příležitostně. A to je samozřejmě škoda. {loadmodule mod_tags_similar,Související} {mprestriction ids="1,2"} Snahy o výstavbu nové galerie, kde by byla i stálá expozice, už tu ale několikrát byly?  Západočeská galerie od svého vzniku provizorně sídlila v prostorách Západočeského muzea. Proto bylo od počátku snahou prvního ředitele Oldřicha Kuby iniciovat stavbu její samostatné budovy. První pokusy spadají už do konce roku 1953, kdy Kuba jednal s tehdejším ministrem kultury Václavem Kopeckým, který mu uložil za úkol vytvořit s podporou Krajského národního výboru investiční záměr pro stavbu galerie. Přípravné práce na tomto projektu pokračovaly i v následujících letech, ale nakonec z toho bohužel sešlo, stejně jako z několika dalších pokusů, které v této věci neustále inicioval velmi agilní Kuba.    V současné době je ale situace pro výstavbu nové galerie daleko příznivější?  V polovině roku 2017 byl na zastupitelstvu Plzeňského kraje a na zastupitelstvu města Plzně schválen návrh Memoranda o spolupráci mezi Ministerstvem kultury ČR, Plzeňským krajem a Statutárním městem Plzní při realizaci výstavby nové budovy Západočeské galerie v Plzni. Ministerstvo se přitom zavázalo, že za konkrétně stanovených podmínek podpoří tento projekt až do výše 60 procent finančních nákladů. V současné době jsme podali žádost na MK ČR o investiční dotaci z programu Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních kulturních zařízení, církví a náboženských společností. Tento závažný krok je novou nadějí pro to, abychom získali potřebné finanční prostředky a nová budova se konečně postavila.    Pokud se toto podaří, bude se jednat o něco výjimečného? Určitě ano. Bude to vůbec první novostavba muzea výtvarného umění, která by vznikla na území České republiky. Něco takového se nepovedlo v novodobých českých dějinách, ani za bývalého Československa, ba dokonce ani za Rakouska-Uherska.   Kdo je autorem projektu?  Autory vítězného návrhu jsou brněnští architekti Ladislav Kuba a Tomáš Pilař, kteří patří v současné době k nejoceňovanějším ve své profesi. Stačí se podívat na jejich heslo do Wikipedie. V českém prostředí dlouhodobě přetrvával trend situovat galerie do historických budov, které ale vznikly pro úplně jiné účely. Typickým příkladem je Národní galerie v Praze, kde jsou sbírky se stálými expozicemi rozmístěny po celém městě, a to v bývalých prostorách středověkých klášterů, barokních a empírových paláců či v industriálním objektu. Novostavba určená pro využití sbírkotvorné instituce u nás ale není. Novostavba naší galerie by byla proto první vlaštovkou.    Nový objekt nebude ale asi pouhým prostorem pro stálou expozici? Z institucionálního hlediska je naprosto klíčové, aby objekt poskytnul zázemí pro všechny důležité provozy muzea umění 21. století. Kromě prostor pro stálé expozice a příležitostné výstavy získá Západočeská galerie v nové budově rovněž prostory pro centrální depozitář, restaurátorský ateliér, konzervátorské dílny, audiovizuální sál, knihovnu, knihkupectví, výtvarný ateliér pro pořádání edukačních programů, kavárnu a administrativní zázemí. Bude to multifunkční kulturní centrum pro vzdělávací aktivity i pro trávení volného času.    Mohl byste připomenout některé aktivity, ať už výstavy, kulturní počiny nebo výzkumné úkoly, které Západočeská galerie v posledních letech realizovala a které přesáhly svým významem hranice kraje? Západočeská galerie v Plzni obdržela v roce 2012 od Rady pro výzkum, vývoj a inovace, jež je odborným a poradním orgánem vlády ČR, jako jediná krajská galerie v ČR status výzkumné organizace, což koresponduje s našimi odbornými aktivitami zejména na poli velkých badatelských výstavních a publikačních projektů. Rád bych zde v této souvislosti zmínil například projekty, jako Gabriel von Max, Orbis pictus Františka Kupky. Od symbolismu k reportáži, Rytmy+pohyb+světlo. Impulsy futurismu v českém umění, Mnichov, zářící metropole umění 1870–1918, již zmíněného Gottfrieda Lindauera nebo Z akademie do přírody. Podoby krajinomalby ve střední Evropě. Většina těchto projektů vznikla v mezinárodní spolupráci.Ten poslední jsme například připravili se Slovenskou Národní galerií, kde byla zmíněná výstava také v letošním roce úspěšně reprízována a v této spolupráci bychom i nadále rádi pokračovali.   Za vašeho působení vznikla v galerii samostatná sbírka architektury, které se do té doby nikdo nevěnoval. Důkazem toho byla i nedávná výstava „Pracovna republiky“. Jednalo se o vůbec první kompletní zpracování architektury Plzně meziválečného období. Sbírka architektury vznikla v roce 2009 a úzce souvisí s Petrem Domanickým, kterému jsem tehdy nabídl v galerii místo kurátora a možnost tuto sbírku fakticky vybudovat a vést ji. Od té doby pravidelně zařazujeme do naší výstavní dramaturgie výstavy věnované architektuře v Plzni a v západních Čechách a stejně tak se architektura stala nedílnou součástí i našeho akvizičního programu. V době, kdy jsme získali do správy jeden z nejzajímavějších objektů od Adolfa Loose a Heinricha Kulky v Plzni na Klatovské 110 a v současné době realizujeme už další fázi jeho rekonstrukce, plánujeme zde situovat Centrum pro výzkum architektury se zaměřením na zdejší region.    Závěrem bych se chtěl zeptat na Ladislava Sutnara… Tento světově uznávaný umělec, plzeňský rodák, který se postupně „navrátil“ do Plzně, tu dnes má nejen svoji Fakultu designu a umění na Západočeské univerzitě, ale také galerii, nadaci, čestný hrob a ke všemu je v Plzni i jeho sbírka obrazů Venuší, knih, designu porcelánu, skla a jeho největší evropský archiv. Když mě oslovil Josef Mištera, iniciátor a organizátor Sutnarova návratu do Plzně, děkan Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara s otázkou, jestli by nebylo možné v budoucí nové budově galerie nastálo vystavit kolekci Venuší, ani na okamžik jsem neváhal. Sutnar patří bezesporu mezi nejvýznamnější umělce narozené v Plzni, kteří, stejně jako jiní dva, již vzpomínaní plzeňští rodáci Gottfried Lindauer a Jiří Trnka, se výrazně prosadili v zahraničí. Unikátní kolekce pětadvaceti Venuší pochází ze sbírky umělcova syna Radoslava, který se ji rozhodl darovat „Sutnarově“ fakultě. Sutnar se tímto tématem zabýval od konce 50. let až do své smrti v roce 1976 a bylo zřejmé, že právě Venuše představují velmi důležitou kapitolu jeho uměleckého a tvůrčího života, byť dlouhou dobu nedoceňovanou. Jejich charakteristická geometrizující forma a pop-artová barevnost vyjadřují moderní životní postoje a nálady americké společnosti po polovině 20. století. Ostatně právě tehdy se mimo jiných stýkal také s Andy Warholem, jedním z předních představitelů pop-artu, a Philipem Pearlsteinem, malířem expresionistických aktů. V dnešní době mají tyto Sutnarovy práce mimořádnou hodnotu a Západočeská galerie by byla jedinou institucí v České republice, ale i v Evropě, která by je mohla trvale představovat veřejnosti. Bude-li postavena nová budova Západočeské galerie v Plzni, poskytneme bezesporu zázemí i pro tohoto autora světového významu. V horní části budovy chceme vybudovat jakýsi Sutnarův kabinet, kde bychom jeho obrazy Venuší trvale vystavili, ale zřejmě i další doklady jeho designového umění, např. knihy, které upravoval, hračky, sklo a porcelán.   {/mprestriction}  Autor je publicista a spisovatel.    Roman Musil (*1964) je historik umění, ředitel Západočeské galerie v Plzni. Byl kurátorem Národní galerie v Praze (1990–1997), kde měl na starosti sbírky umění 19. století. Od roku 1998 až do jmenování ředitelem galerie v Plzni v roce 2007 pracoval na Ministerstvu kultury ČR. Je považován za předního znalce umění 19. a počátku 20. století. Z tohoto období má Západočeská galerie jednu z nejcennějších sbírek u nás.  

Čas načtení: 2024-04-22 22:20:10

Kde se nachází nejdelší slovo označující kopec?

Na Novém Zélandu. Nejdelší slovo na Novém Zélandu (a zároveň jedno z nejdelších slov na světě) je Maorský název pro kopcovitou oblast v blízkosti města…

Čas načtení: 2024-05-25 00:00:00

Nový Zéland – južný ostrov – VIDEO

V minulých dieloch sme si predstavili niekoľko krásnych miest severného ostrova Nového Zélandu a teraz sa pomaly pustíme do toho väčšieho, divokejšieho a hornatejšieho na juhu. Dominujú mu vrcholky Južných Álp s najvyššou horou Nového Zélandu – Mt. Cook, ktorá dosahuje výšku 3 754 metrov.

Čas načtení: 2024-05-25 00:00:00

Nový Zéland – Jižní ostrov – VIDEO

V minulých dílech jsme si představili několik krásných míst Severního ostrova Nového Zélandu a teď se pomalu pustíme do toho většího, divočejšího a hornatějšího na jihu. Dominují mu vrcholky Jižních Alp s nejvyšší horou Nového Zélandu – Mt. Cook, která dosahuje výšky 3 754 metrů.

Čas načtení: 2024-07-24 06:17:54

Soutěžící v reality show zabil a snědl chráněného novozélandského ptáka

Soutěžící při natáčení americké reality show o přežití na Novém Zélandu zabil a snědl chráněného ptáka, uvedl server BBC. V pořadu s názvem Race to Survive (Závod o přežití) si účastníci musí většinou lovit vlastní potravu. Na Novém Zélandu se natáčí druhá série této show.

Čas načtení: 2024-07-24 13:30:04

Špehovací skandál na olympiádě: Zaměstnanec Kanady zadržen za špehování Nového Zélandu

Letní olympijské hry oficiálně začínají až v pátek, dnes se však konají první zápasy fotbalu a ragby. Ještě před samotným zahájením turnaje však otřásl olympijskými hrami skandál. Ženský tým Kanady je údajně obviněn ze špehování svých soupeřek z Nového Zélandu s cílem získat výhodu.

Čas načtení: 2024-07-25 21:38:00

Soutěžící v show o přežití zabil a snědl chráněného novozélandského ptáka

Soutěžící při natáčení americké reality show o přežití na Novém Zélandu zabil a snědl chráněného ptáka, uvedl server BBC. V pořadu s názvem Race to Survive (Závod o přežití) si účastníci musí většinou lovit vlastní potravu. Na Novém Zélandu se natáčí druhá série této show.

Čas načtení: 2024-09-05 20:52:00

Maorové na Novém Zélandu mají novou královnu. Korunovaci sledovaly tisíce lidí

Teprve podruhé v historii bude domorodým Maorům na Novém Zélandu vládnout žena. Nová královna převzala vládu po svém zesnulém otci. Korunovační ceremoniál, který byl zároveň i pohřbem, sledovaly tisíce lidí. Maorů na Novém Zélandu žije necelý milion a tvoří tam asi jednu pětinu obyvatel. Po světě jsou známí zejména díky svému bojovému tanci haka, který využívají při slavnostních příležitostech.

Čas načtení: 2024-11-26 18:21:00

Záchrana velryb na Novém Zélandu. Místní obyvatelé spojili síly s dobrovolníky

Na Novém Zélandu se podařilo zachránit více než 30 velryb, které uvízly na mělčině. Na záchranné akci se podílely stovky dobrovolníků i místních obyvatel. Domorodí obyvatelé Nového Zélandu považují velryby za posvátný poklad, který má pro ně velký kulturní význam.

Čas načtení: 2024-12-02 21:27:00

Tři otázky k rozpočtu. Prezident čeká, co mu premiér a šéf financí odpoví

Prezident Petr Pavel míní, že je nyní ještě předčasné říct, zda podepíše státní rozpočet na příští rok. Tři dotazy k návrhu poslal premiéru Petru Fialovi a ministru financí Zbyňku Stanjurovi (oba ODS) v dopise před odletem na návštěvu Austrálie a Nového Zélandu. S oběma bude po návratu jednat, sdělil v pondělí novinářům na Novém Zélandu.

Čas načtení: 2024-12-02 21:44:08

Tři otázky k rozpočtu. Prezident čeká, co mu premiér a šéf financí odpoví

Prezident Petr Pavel míní, že je nyní ještě předčasné říct, zda podepíše státní rozpočet na příští rok. Tři dotazy k návrhu poslal premiéru Petru Fialovi a ministru financí Zbyňku Stanjurovi (oba ODS) v dopise před odletem na návštěvu Austrálie a Nového Zélandu. S oběma bude po návratu jednat, sdělil v pondělí novinářům na Novém Zélandu.

Čas načtení: 2024-12-05 05:00:00

Závěr návštěvy Pavlových na Zélandu: Výzva pro Evu! Pavel si ji fotil a dostal vzácný dar

Petr Pavel a jeho manželka Eva zakončují návštěvu Nového Zélandu, odkud se prezident vydá do New Yorku, zatímco se první dáma vrátí do Česka. Pavlovy pozvala do svého sídla guvernérka Nového Zélandu Cindy Kirová, která zde zastupuje britského krále. Zároveň je Maorkou, patří tedy mezi původní obyvatele ostrovního státu. Věnovala mu posvátný zelený kámen Pounamu, který se nosí kolem krku – ten se dává jen vzácným návštěvám a přátelům. Prezident ho pak nosil celý den. Na Evu Pavlovou pak čekala netradiční výzva. 

Čas načtení: 2024-12-05 07:31:00

Výzva pro Evu na Zélandu, Pavel dostal vzácný dar. Co vzkázal Fialovi k rozpočtu a důchodům?

Petr Pavel a jeho manželka Eva zakončují návštěvu Nového Zélandu, odkud se prezident vydá do New Yorku, zatímco se první dáma vrátí do Česka. Pavlovy pozvala do svého sídla guvernérka Nového Zélandu Cindy Kirová, která zde zastupuje britského krále. Zároveň je Maorkou, patří tedy mezi původní obyvatele ostrovního státu. Věnovala mu posvátný zelený kámen Pounamu, který se nosí kolem krku – ten se dává jen vzácným návštěvám a přátelům. Prezident ho pak nosil celý den. Na Evu Pavlovou pak čekala netradiční výzva. A také návštěva přírodní rezervace Zealandia s novozélandským ptactvem i ještěry.

Čas načtení: 2024-12-17 07:57:00

Zápisník zahraničních zpravodajů: Maoři přivítali prezidenta Petra Pavla tradičním rituálem. Česká delegace si při něm i zazpívala

Celosvětově nejznámější tradicí původních obyvatel Nového Zélandu je tanec zvaný haka. Nejvíc ho proslavili novozélandští ragbisté, kteří ho tančí před každým svým mezistátním zápasem. Tanec bývá někdy také součástí jiné tradice pevně spjaté s maorskou kulturou. Jmenuje se pōwhiri a jde o ceremoniál na uvítání významného hosta. V Aucklandu, na posvátné maorské půdě, ho při své nedávné návštěvě Nového Zélandu absolvoval i prezident Petr Pavel.

Čas načtení: 2011-10-20 00:00:00

Qubic x adidas Originals / Tenisky pro mafiány

Přímo z Nového Zélandu k nám dorazily kecky, o které se postaral místní obchod Qubic. Zásadní design kultovních kecek adidas Campus 80s sice změněn nebyl, přesto se na teniskách objevilo několik luxusních změn. Zaměřme se spíše na detaily, protože černobílé provedení je nám více než známo, i když ...

Čas načtení: 2009-04-01 00:00:00

Burt Munro – Offerings to the God of Speed

Celým jménem Herbert James Munro je legendou Nového Zélandu a to především v motoristických kruzích. Ve svých 68 letech v roce 1967 totiž zajel na svém motocyklu Indian Scout z roku 1920 světový rychlostní rekord, který dodnes nikdo nepřekonal.