Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 22.01.2025 || EUR 25,145 || JPY 15,448 || USD 24,075 ||
středa 22.ledna 2025, Týden: 4, Den roce: 022,  dnes má svátek Slavomír, zítra má svátek Zdeněk
22.ledna 2025, Týden: 4, Den roce: 022,  dnes má svátek Slavomír
DetailCacheKey:d-20890 slovo: 20890
RECYKLACE & (RE)KAPITULACE

Ve snu by mě nenapadlo, kolik lidí stále navštěvuje tyhle zastaralé neaktualizované stránky. Absolutní šílenost a respekt! Nedokáži si to vysvětlit ničím jiným než, že jsou u nás DevilDriver jako kapela zatraceně populární! Když se na to podívám střízlivě, tak frekvence příspěvků je jeden za dva až tři roky, což odpovídá asi tomu s jakou pravidelností DevilDriver vydávají nové album. Jelikož tenhle web běží na totálně zastaralém a vysoce nepraktickém redakčním systému, tak přemýšlím co s ním...

---=1=---

--=0=--

---===---

Čas načtení: 2024-07-22 02:28:43

Rekapitulace toho nejdůležitějšího z TennoConu 2024

Chaos, řežba, devadesátky. Asi tak by se dal shrnout letošní TennoCon, pořádaný vývojáři z Digital Extremes, který byl poprvé netradičně rozložen do dvou dnů. A ačkoliv jsme se nedozvěděli vše, v co jsme doufali, vypadlo na nás i několik dosud neohlášených novinek, které jsou však doslova za rohem. Článek Rekapitulace toho nejdůležitějšího z TennoConu 2024 se nejdříve objevil na Gaming Professors | Herní magazín, recenze her, hry na pc.

Čas načtení:

Aktuality ze mzdové a personální oblasti 2025

[skoleni-kurzy.eu] Získejte kompletní přehled o změnách ve mzdové oblasti a zeptejte se na cokoliv! „Tak se to na nás všechno nahrnulo a nyní už nerozumíme tomu co bylo na začátku-, to jsou časté úvody vašich dotazů. Díky nim, vím co vás trápí a kde často chybujete. Školení bude jako vždy zaměřeno zejména na praktické příklady a nikoli jen šedou teorii. * Seminář je určen pro začínající i pokročilé mzdové účetní, personalisty, případně vedoucí zaměstnance, kteří chtějí získat ucelený přehled nad tuto širokou problematikou a být v souladu s legislativními postupy. Program Růst průměrné mzdy pro účely důchodového pojištění a její vlivy Rozhodný příjem pro zdravotní pojistné   Rozhodný příjem pro nemocenské pojistné Vliv na minimální a zaručené mzdy atd.     Změny v pracovněprávní oblasti Flexi novela ZP samorozvrhování pracovní doby, plány dovolených, nové příplatky, prolomení zaměstnání na stejný druh práce u jiného PPV, další výjimka u pravidla 3x a dost u doby určité, změna pravidel zkušební doby, změny výpovědních dob, práce mladistvých, nepřetržité odpočinky, výplata v jiné měně, navazování PPV pohledem dovolené, .   2 novely ZP + konsolidační balíček a jeho změny = výrazný vliv na DPP a DPČ stručná rekapitulace, vaše dotazy a mé odpovědi   Vzory dokumentů zdarma   Průměrná mzda pro účely zaměstnanosti a její vlivy     Zvýšení minimální mzdy a nejnižších úrovní zaručené mzdy - platu Doplatek do nejnižší úrovně zaručené mzdy a platu   Správný výpočet průměrného výdělku a jeho ochrana nesmí být nižší než nejnižší úroveň zaručené mzdy   Upozornění na časté chyby     Změny v zákoně o daních z příjmů Rekapitulace Stravovacích příspěvků a jejich osvobození   Krátce k benefitům   Praktické zkušenosti k výše uvedeným záležitostem     DPP od ledna 2025 Speciální rozhodný příjem, proces registrace, pravidla, dopad do nemocenského pojištění   Vazba na daně a ostatní souvislosti     Nemocenské pojistné Zopakování pravidel typů zaměstnání   Zaměstnání malého rozsahu   Specifické situace při nočních směnách při DPN     Změny ve zdravotním pojištění Minimální vyměřovací základ   Odpočet u poživatelů invalidních důchodů v r. 2025 a podmínky pro uplatnění     Změny v oblasti srážek ze mzdy Normativní náklady na bydlení   Pozor na novou součinnost zaměstnavatel od 1. července 2024   Příklady ke srážkám ze mzdy včetně náhradního výživného     Dotazy a diskuse     ...InAkademia s.r.o.

Čas načtení: 2019-01-04 10:39:50

Co se musí udělat mzdová účetní na začátku roku?

A máme tu nový rok a v dnešním článku si řekneme jaké povinnosti má mzdová účetní po skončení kalendářního roku. 1. Zpracování mzdových listů, rekapitulace mezd a odvodů za jednotlivé měsíce V první řadě je nutné zpracovat mzdové listy za každého zaměstnance, který byl ve společnosti v daném roce zaměstnán. Mzdové listy slouží jako podklad pro roční zúčtování daně, o kterém hovoříme níže. 2. Shromáždit podklady pro roční zúčtování záloh a provést na žádost zaměstnance roční zúčtování záloh na daň příjmu ze závislé činnosti a z funkčních požitků O roční zúčtování záloh si může požádat každý zaměstnanec, který nemá povinnost podávat daňové přiznání. Činí tak písemně, vyplněním a podpisem části III Prohlášení. Termín pro podání žádosti a současně dodání potřebných podkladů pro vyhotovení zúčtování je nejpozdějido 15. února následujícího kalendářního roku. 3. Vyhotovit a podat finančnímu úřadu vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti a vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů fyzických (právnických osob) Pro podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti jsou stanoveny dvě lhůty. Termín pro odevzdání se liší v závislosti na tom, má-li subjekt datovou schránku. Pokud ano, podává elektronické vyúčtování, a potom je lhůta pro podání do 20. 3. následujícího roku. Pokud datovou schránku daný subjekt nemá, podává vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti do dvou měsíců po uplynutí předchozího kalendářního roku. 4.Vystavit zaměstnancům potvrzení o zdanitelných příjmech Pokud si zaměstnanec podává přiznání k dani z příjmů fyzických osob sám, požádá svého zaměstnavatele o vystavení „Potvrzení o zdanitelných příjmech“ a ten je povinen mu toto potvrzení vystavit do 10 dnů od podání žádosti. 5. Vystavit potvrzení o úhrnu vyměřovacích základů za kalendářní rok, z nichž bylo sraženo pojistné na zdravotní a sociální zabezpečení. Zaměstnavatel je povinen na žádost zaměstnance písemně potvrdit úhrn vyměřovacích základů za kalendářní rok, z nichž bylo za zaměstnance odvedeno pojistné. Potvrzeními jednotlivých zaměstnavatelů následně zaměstnanec doloží svoji písemnou žádost o vrácení přeplatku na pojistném. Toto potvrzení je zaměstnavatel povinen vystavit do osmi dnů od podání žádosti. 6. Písemně oznámit úřadu práce plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením Povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením má každý zaměstnavatel, který zaměstnává více než 25 zaměstnanců v pracovním poměru. Povinný podíl činí 4 %. Tuto povinnost mohou firmy plnit třemi způsoby. Buď zaměstnají osoby se zdravotním postižením, nebo odebírají výrobky či služby od zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají více než 50 % osob se zdravotním postižením, nebo odvedou příslušnou částku plnění do státního rozpočtu. Oznámení je nutné podat do 15. února následujícího roku. 7.Připravit Prohlášení poplatníka daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti na další období Zaměstnavatel musí umožnit svým zaměstnancům podepsat příslušné prohlášení k dani, díky kterému zaměstnanec uplatňuje nejen základní slevu na poplatníka, ale i další, jako např. slevu na invaliditu, slevu na studenta apod. Tyto skutečnosti samozřejmě musí zaměstnavateli doložit příslušnými potvrzeními. Prohlášení podepisují zaměstnanci nejpozději 15. února následujícího roku. 8. Vyplnit Evidenční list důchodového pojištění ELDP překládá zaměstnavatel České správě sociálního zabezpečení a musí tak učinit nejpozději do 30. dubna následujícího roku. Zde je bezpodmínečně nutné vyhotovit tři kopie, jedna se předkládá příslušné správě sociálního zabezpečení, druhou obdrží zaměstnanec a třetí musí zaměstnavatel uschovat po dobu tří kalendářních let po období, kterého se týká.

Čas načtení: 2021-12-22 19:58:12

Český rozhlas nadělí bohatý sváteční program

Český rozhlas připravil na závěr roku pestrý vánoční i silvestrovský program. Stanice posluchače svátečně naladí pohádkami, premiérami her, vánočně laděnými rozhovory i hudebními lahůdkami napříč nejrůznějšími žánry. Nebude chybět ani rekapitulace nejvýznamnějších momentů roku 2021. Silvestrovské vysílání pak nabídne zábavné pořady a rozhovory se speciálními hosty. Český rozhlas Radiožurnál reflektuje uplynulý rok prostřednictvím seriálové řady 21 tváří roku 2021, kterou odvysílá v posledních dvou prosincových týdnech vždy v časech 8.50 a 16.10. Štědrý večer zpříjemní posluchačům Radiožurnálu záznam letošního koncertu Světlo pro Světlušku a to nejlepší z Ježíškových vnoučat. Závěr večera bude patřit poděkování zdravotníkům za jejich nasazení v boji s koronavirovou pandemií. Na druhý svátek vánoční Radiožurnál odvysílá tradiční vánoční poselství prezidenta republiky Miloše Zemana. Posluchači se mohou těšit během svátečních dnů i na premiérové díly pořadů Host Lucie Výborné a Host Radiožurnálu. Český rozhlas Plus nabídne ve svátečním vysílání zhodnocení pěti témat uplynulého roku. Zaměří se na proměnu digitálního světa, ekonomiku, události v Evropě i ve světě, významné kauzy, a také shrne rok 2021 v pořadu Výroky týdne. Ohlédnutí za končícím rokem přinese i pořad Názory a argumenty, jehož autoři připravili 21 bilančních komentářů k hlavním tématům tohoto roku. V neděli 26. prosince od 13 hodin Český rozhlas Plus odvysílá vánoční poselství prezidenta republiky Miloše Zemana doplněné komentáři. Posluchači Českého rozhlasu Dvojka se mohou o vánočních svátcích těšit na osmidílný seriál Neopouštěj staré písně pro nové k 55. výročí spolupráce dvojice Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř, který bude plný jejich vzpomínek a písniček. Na stanici Dvojka připraví Jan Rosák a Jan Kovařík pásmo svátečních historek známých osobností Nostalgické Vánoce. Na Boží hod vánoční je připravena premiéra muzikálu Strašidlo cantervillské nebo legendární rozhlasová hra Maigretovy Vánoce od George Simenona. Český rozhlas Vltava odvysílá skladby Jana Jakuba Ryby, tradiční Českou mší vánoční, českou barokní hudbou nebo rozhlasová dramata. Posluchače také vánočně naladí sérií živých přenosů adventních koncertů z různých koutů Evropy. Během prvního i druhého vánočního svátku přenese posluchače do Benátek 18. století komedie Carla Goldoniho Kavárnička a komedie Vánoce u Cupiellů od Eduarda de Fillipa zase do domácnosti neapolského tiskaře. Dále stanice Vltava připravila pro posluchače prémiovou řadu pořadu Osudy, kde se za svými kariérními i osobními zážitky tentokrát ohlédne hudebník Jiří Pavlica. Seriál Jiné Vánoce Radia Wave přiblíží, jak Vánoce slaví v netradiční rodině nebo různé národnosti či pomáhající profese. Na Štědrý den Radio Wave zveřejní speciální výroční žebříčky nejlepších filmů a seriálů roku 2021 a také knižní či hudební tipy. Stanice pro mladé navíc připraví speciál pořadu o popkultuře Kompot, záznam talk show Čelisti z festivalu Letní filmová škola v Uherském Hradišti či záznam zábavné show Buchty. Program během vánočních svátků doplní záznamy exkluzivních koncertů či letošní koncerty českých kapel ze série Radio Wave Live Sessions. Vánoční prázdniny na Rádiu Junior budou plné pohádek. Pro nejmenší posluchače si stanice navíc připravila velkou vánoční soutěž Mixákova pomsta, která je zavede potemnělými chodbami Českého rozhlasu na záchranou misi Rádia Junior. Každý všední den od 23. do 31. prosince v 10 a v 17 hodin soutěžící uslyší část tajemného příběhu a z webu Rádia Junior zjistí další důležité indicie. Letošní vánoční vysílání regionálních stanic Českého rozhlasu se ponese ve znamení pohádek. V předvánočním týdnu od pondělí 20. prosince až do Štědrého dne přivítá Patrik Rozehnal vždy po 13. hodině ve studiu hosty, kteří zavzpomínají na svoje role v nejkrásnějších českých pohádkách ve speciálním vysílání s názvem Pohádkové Vánoce. V průběhu vánočních svátků se posluchači mohou těšit každý den po 10. hodině na výběr toho nejlepšího z Vánočních Pochoutek s Petrem Kostkou, Jiřinou Bohdalovou, Lucií Bílou a dalšími hosty. Po 16. hodině bude v těchto svátečních dnech vysílání patřit vánočním scénkám, skečům, vyprávěním a písničkám ve Hvězdných návratech. Zábava na Silvestra a Nový rok Český rozhlas Radiožurnál odvysílá na Silvestra oblíbené moderátorské přeřeky. Stanice si pro posluchače také připravila speciální silvestrovské vysílání Jana Pokorného od 20 hodin. Silvestrovský program na stanici Český rozhlas Dvojka odstartuje po 16. hodině Silvestrem v Toboganu s moderátorem Alešem Cibulkou. Mezi hosty tříhodinového speciálního vydání bude patřit Ivana Chýlková, Tereza Bebarová, Václav Kopta, Uršula Kluková a další. Na Nový rok posluchači stanice Dvojka zavítají do New Yorku, dějiště komedie Central Park West od Woodyho Allena o úspěšné psychoanalytičce, mizerném spisovateli, zaneprázdněném právníkovi a kunsthistoričce se spoustou sofistikovaných urážek. Silvestrovské vysílání Českého rozhlasu Vltava pak přinese speciální vydání hudebního pořadu Sedmé nebe s Monikou Načevou nebo Milanem Caisem. O procvičení bránice se během večer postará hra Koule dramatika Davida Drábka. Poslední tři hodiny vysílání roku 2021 završí regionální stanice Českého rozhlasu Silvestrovskou Humoriádou z Divadla U Hasičů. Zábavné historky budou vyprávět Naďa Konvalinková, Václav Vydra, Libuše Švormová, Iva Hüttnerová a další. Na Radiu Wave po silvestrovské živé show Volej a také výběru toho nejlepšího roku 2021 z rubriky Brambora s vejcem mohou mladí posluchači zahájit rok 2022 relaxační technikou, se kterou je seznámí záznam workshopu magazínu Balanc na Nový rok. Více informací o svátečním a silvestrovském programu stanic Českého rozhlasu je k dispozici na www.rozhlasovevanoce.cz.

Čas načtení: 2020-12-31 16:15:18

Helena Třeštíková se vrací k Sestřičkám. Nové časosběry mapují posledních třicet let Karolíny a Ester

V roce 1989 začala režisérka Helena Třeštíková sledovat pro svůj dokument Sestřičky několik studentek zdravotnické školy v Praze. Dvě z nich, Karolínu a Ester, doprovázela kamera i nadále. A to i přesto, že se jedna začala věnovat trhu s realitami a druhá se stala úspěšnou televizní moderátorkou. Třicet let ze života dvou optimistických a aktivních žen mapují dokumentární snímky nazvané Karolína a Ester, které uvede ČT2. „V době mých studií na FAMU jsem v létě pracovala jako sanitářka v nemocnici. Byla jsem na nově zřízeném oddělení těžkých popálenin, kam se mnou nastoupilo několik sestřiček – čerstvých absolventek střední zdravotní školy. Zaujal mě život mladých dívek, jež se ve své práci setkávají s velmi vyhrocenými situacemi – bolestí, strachem, beznadějí – a musí se s tím nějak vyrovnávat. Ta práce v nemocnici pro mě znamenala strašně zajímavou zkušenost, kterou jsem se rozhodla někdy v budoucnosti zpracovat,“ popisuje režisérka Helena Třeštíková, jak se v roce 1989 dostala k jednomu z témat, na kterém začala pracovat po úspěchu Manželských etud. Sestřičky měly nakonec premiéru v roce 2001, kdy je Česká televize uvedla v rámci projektu Ženy na přelomu tisíciletí. Z pěti studentek, jež šly po maturitě vlastní cestou, často mimo zdravotnictví, nakonec televizní štáb nepřestal navštěvovat dvě. „Na začátku mi bylo šestnáct let a přišlo mi zajímavé něco natáčet,“ říká protagonistka Karolína Sýkorová-Trojanová. „Pokračovala jsem proto, že jsme se s Helenou spřátelily i mimo kameru a také proto, že si jí velmi vážím, mám ji moc ráda. A kdy se vám v životě stane, že vám někdo báječný udělá z vlastního života dokument?“ doplňuje realitní makléřka. Čas před kamerou si užívala i Ester Janečková: „Natáčení s Helenou bylo vždy velmi příjemné a spontánní. Je zajímavé mít možnost takové životní retrospektivy, rekapitulace. V něčem se to dá přirovnat k psychoterapii. Věděla jsem, že nemá cenu cokoliv skrývat, že je při takovém natáčení potřeba naprostá otevřenost.“ Zatímco záběry do roku 2000 byly součástí zmiňovaného dokumentu Sestřičky, nový materiál z období posledních dvaceti let nikdo neviděl. Jak Ester Křížková – Janečková, tak Karolína Sýkorová-Trojanová svěřovaly kameře velmi otevřeně své zážitky a události svého života. Výjimkou nejsou ani zpovědi ze ztráty bližních, nabouraných a nefungujících vztahů nebo pracovních neúspěchů. Oba dokumenty uvede Česká televize v premiéře v úterý 5. a 12. ledna od 20:55 hodin na programu ČT2.

Čas načtení: 2020-05-08 16:20:55

Moravská galerie bude na nádvoří Pražákova paláce pravidelně pořádat akce upomínající na nonkonformní uměleckou pospolitost v období normalizace

Moravská galerie otevře své výstavní prostory ve středu 13. května. Zájemcům bude opět k dispozici nová expozice Brno předměstí Vídně, výstavy v Pražákově paláci a Jurkovičově vile i Muzeum Josefa Hoffmanna. V odpoledních hodinách 14. května bude zahájen BEER IS HERE, program na nádvoří Pražákova paláce propojující pivo a umění. Na poslední květnový den galerie připravila galerie speciální rodinný program spojený s křtem ilustrované knihy pro děti o Josefu Šímovi Jak namalovat vejce. V rámci sezónního pop-up projektu BEER IS HERE bude na nádvoří Pražákova paláce vždy od středy do pátku k dispozici Výčep u Pražáků, každý čtvrtek se tu bude konat doprovodný program volně navazující na expozici konceptuálního umění ART IS HERE. „Projekt tematizuje nonkonformní uměleckou pospolitost v období normalizace, pro níž bylo pivo a hospoda místem umělecké i občanské svobody. Nabídne přednášky a autorské prezentace, rekonstrukce klíčových akcí spojených s pivem, autorská čtení, filmové projekce nebo open-air koncerty,“ říká Ondřej Chrobák, šéfkurátor Moravské galerie a organizátor akce. Na 31. května, tedy v době, kdy by už mělo být povoleno shromažďování většího počtu osob, naplánovala galerie zábavně-edukativní program pro celou rodinu. Odvíjet se bude od nové knihy Jak namalovat vejce z edice Moravská galerie Junior, která seznamuje dětské čtenáře s životem i uměleckou tvorbou Josefa Šímy. Začne slavnostním křtem na nádvoří Místodržitelského paláce, děti dále čeká šifrovaná cesta do Pražákova paláce, kde na ně bude čekat sám Josef Šíma. Téměř dvouměsíční opatření si vyžádalo významné programové změny. Výstavy, které měly zahájit jarní sezónu, byla galerie nucena přesunout na podzim. Projekt Rajlich 100 upomínající osobnost grafického designu Jana Rajlicha a rovněž rekapitulace zásadních akcí umělecké skupiny Rafani budou zahájeny v Pražákově paláci 24. září. Muzeum Josefa Hoffmanna se otevře bez plánované výstavy připomínající 15 let muzea – výstava se uskuteční až v roce 2021. V Jurkovičově vile dojde k obměně výstavy umělců Evy Eisler a Petera Demka, kterou galerie otevře slavnostní vernisáží 4. července pod novým názvem House Sitters. Od 10 do 12 hodin budou galerie primárně otevřeny pro seniory. Vstup do výstavních prostor bude až do odvolání umožněn za zpřísněných hygienických podmínek. Návštěvníci budou vpuštěni pouze s rouškou a musí dodržovat doporučenou vzdálenost mezi jednotlivými osobami (vyjma rodinných příslušníků), komentované prohlídky a doprovodné programy se budou konat pouze v omezeném počtu osob. {loadmodule mod_tags_similar,Související}

Čas načtení: 2019-08-12 14:43:37

Luboš Ptáček: Umění mezi alegorií a ideologií (ukázka z knihy)

Kniha Umění mezi alegorií a ideologií. Proměna reprezentace historie v českém historickém filmu a televizním seriálu je souborem tří studií, které analyzují proměnu reprezentace historie v českém filmu a televizi v závislosti na změně politicko-ideologického uspořádání české společnosti, a to na třech vybraných tématech. První v chronologickém průřezu sleduje proměny prezentace Sudet v českém filmu od 30. let až do současnosti, která je výrazně poznamenána ideologizací, zejména ve vztahu k německému etniku. Druhá kapitola se zaměřuje na filmy o normalizaci natočené po roce 2000. Tyto snímky většinou jejich tvůrci využívají k vyrovnání se s „minulým“ režimem, v nichž se i přes autorskou svobodu projevuje ideově jednotný antikomunistický postoj formovaný soudobým příklonem k liberálním hodnotám. Třetí část se věnuje třem nedávno vzniklým historickým seriálům (České století, Svět pod hlavou, Bohéma) jako příkladům nového přístupu k historickému narativu. Na rozdíl od „klasických“ televizních děl předlistopadové a raně polistopadové éry tyto seriály narušují zaběhlé postupy prezentace historie, používají komplexní narativ, čímž přispívají k diskusi o redefinici smyslu českých dějin.   Ukázka z knihy: /ÚVOD Z KAPITOLY „KOMPLEXNÍ NARATIV A REPREZENTACE HISTORIE V SOUČASNÉM HISTORICKÉM TELEVIZNÍM SERIÁLU“/ Historické seriály natáčené v produkci tuzemských televizí nejsou tak četné jako divácky populární detektivní série nebo seriály z lékařského prostředí. Jejich počet je však natolik dostatečný, že můžeme zobecnit diskurzivní změny v reprezentaci historie (jak je popisuje Robert Rosenstone), které nastaly zejména po změně režimu v roce 1989. Před rokem 1989 byly české a slovenské televizní historické seriály, které zobrazovaly pro režim ideologicky citlivé historické události (dějiny KSČ, druhá světová válka, převrat v únoru 1948, sovětská invaze v roce 1968) pod vysokou kontrolou odborných historicko-ideologických komisí i funkcionářů ÚV KSČ. Scénáře se často měnily na základě politických rozhodnutí. Tvůrci současných historických seriálů se učí pracovat s možnostmi, které poskytuje komplexní narativ. Délka televizních seriálů umožňuje představit zobrazované historické události v komplexnějším (ideologickém i uměleckém) pohledu. Inovativní postupy narušují konvencionalizovanou reprezentaci dějin zaběhnutou v seriálech natočených před rokem 1989, navíc svázanou povinnými ideologickými požadavky. V této kapitole analyzované historické seriály podnítily diskuze o reinterpretaci smyslu českých dějin i o vhodném způsobu jejich umělecké reprezentace.      Současné historické televizní seriály vznikají, s výjimkou minisérie Hořící keř (HBO), pouze v produkci veřejnoprávní České televize, která tak naplňuje cíle veřejné služby definované Statutem České televize. Po roce 2010 vznikly historické seriály České století, Svět pod hlavou, Bohéma, ve kterých dokázali tvůrci využít specifičnost televizního média a zároveň se snažili o změnu klasické reprezentace české historie televizním médiem.      Cílem této kapitoly bude analýza inovativních prvků převzatých z komplexního narativu a jejich vliv na (alegorickou) reprezentaci historie a způsobu ideologické argumentace. Analyzovaná trojice zaujímá k historii sebereflexivní vztah (narušuje automatismy spojení narativního příběhu a historie) a tím poukazuje na nesamozřejmost reprezentace historie prostřednictvím televize. Svět pod hlavou tak činí žánrovou hybridizací (krimi, komedie, fantasy) a stylizací obrazu, Bohéma zobrazuje dějiny českého filmu a záměrně přidává fiktivní postavy a filmy, čímž zviditelňuje proces fikcionalizace historie, které provádí každé umělecké dílo, České století v metarovině dekonstruuje smysl českých dějin. Televizní seriál a reprezentace historie Odlišný formát televizního seriálu klade otázku, zda (případně jakým způsobem?) se rozdíly ve stylu a naraci mezi filmem a televizním seriálem promítají do odlišné reprezentace historie. Při hledání odpovědi vycházím z pojetí televizního seriálu od tří teoretiků TV studies (John Ellis, Radomír Kokeš a Jason Mittell) s přihlédnutím k publikaci Jakuba Kordy České televizní krimi série a jejich žánrové souvislosti (1989–2009), který aplikuje Mittellovu teorii při analýze českých televizních krimi seriálů.      John Ellis rozlišuje mezi televizní sérií a seriálem. Seriál je typický svým kumulativním narativem, příběh se rozprostírá z jednoho dílu do druhého a spěje k rozuzlení. Charaktery postav a základní situace se v jednotlivých dílech a celém seriálu vyvíjejí. Jednotlivým dílům předchází rekapitulace dosavadního děje. Série je naopak spíše epizodická, jednotlivé epizody jsou uzavřené (vyřešení konkrétního detektivního případu), zpravidla nedochází k uzavření příběhů hlavních postav. Série je založena na opakování a variování problému, situace. Její základní otázka zní: „Co se hrdinům stane v příštím díle?“ Ke struktuře seriálu má blízko třetí typ minisérie, která je omezena počtem dílů (limitní rozsah více než dvě a méně než třináct).      Radomír Kokeš televizní seriál definuje ze strukturalistického hlediska a důraz klade na vztah celku a jednotlivých epizod: „Seriálem rozumím televizní dílo složené z většího počtu fikčních epizod (tedy více než jedné), které mají společné znaky (nezávisle na tom, jestli na sebe navazují, nebo se variují) a jejich součet tvoří celek seriálu. Přitom každá z nich zase představuje celek složený z částí. A tyto části na sebe mohou, ale nemusí navazovat v jiných epizodách. Z analýzy jednotlivé epizody nezískám představu o seriálovém celku. Analýza celku ale zase vypoví jen málo o organizaci jednotlivých epizod. Zároveň celý proces aktualizuje kognitivní aktivita diváka, který využívá jak znalosti epizod, tak jejich vzájemných vztahů a vztahu k celku.“ Teoretické úvahy o televizním médiu a možnostech jeho analýzy Kokeš dále rozvijí v knize Světy na pokračování.      Jason Mittell chápe televizní žánry jako kategorie propojující určité kulturní texty s ohledem na kontext. Výzkum televizních žánrů nespočívá podle něj pouze v analýze konvenčních prvků, které jsou viditelné a srozumitelné širokému publiku. Základem jsou především tři základní atributy: publika (divácká recepce), televizní průmysl a mediální kontext. Mittell vychází z Bordwellovy historické poetiky a kognitivní psychologie. Odlišnosti ve struktuře filmových a televizních žánrů, do jejichž široce pojatého spektra zahrnul i nenarativní žánry, vidí především v odlišném způsobu produkce a autorství v televizi a vlivu denního programování na podobu žánru.      Mittell charakterizuje současnou americkou televizní tvorbu jako narativně komplexní. Mittelovo pojetí narativní komplexity shrnuje Jakub Korda: „Komplexní narativy také často vykazují vypravěčské sebevědomí a odkazují na samotný proces narace. Činí tak ale ne v brechtovském slova smyslu, tedy zrušením iluze a vytvořením odstupu diváka od textu. Diváci jsou v tomto případě stále povzbuzováni k projevování zájmu o diegetický svět a hrdiny, komplexní narace u nich ale budí zájem o způsoby, jak televizní tvůrci budou dále prokombinovávat stále složitější zápletky a proplétající se příběhové linie. Je to tedy kombinace dvojího potěšení – ze čtení příběhu na jedné straně a na straně druhé z vědomí existence složitějšího‚mechanismu vyprávění‘ a ‚narativních speciálních efektů‘, které jsou analogií vizuálního efektu na úrovni vyprávění. Takové složité vyprávění se často nebojí dočasně mást své diváky, nutí jek častým revizím dosavadních interpretací a prožitků pramenících z příběhu.“      Historický seriál jako kulturní text (fiktivní umělecké dílo) je neoddělitelně propojen s jiným kulturním textem (historií). Zdvojený kontext, případně záměna jednoho kulturního textu za druhý (umělecké dílo je vnímáno jako typ historického textu) umožňuje odlišné divácké reakce a nedorozumění v komunikaci o historických seriálech jako v případě seriálů Bohéma a České století. Divácké reakce vnímání příběhu jsou vzájemně propojené s vnímáním historie (divák konfrontuje vlastní znalosti historie s informacemi předkládanými v příběhu, obráceným směrem se emoce generované příběhem a postoje diváka, které vznikají na základě recepce díla, k postavám a událostem promítají do divákova hodnocení historických událostí). {loadmodule mod_tags_similar,Související}      Delší stopáž seriálu umožňuje narativně odlišný začátek a jiný způsob komprehenze (porozumění příběhu), vyprávěný příběh je zaplněný komplikovanější fabulí, větším množstvím postav s prokreslenějšími charaktery, jejich vývoj je zachycen v delším čase (historickém období). Kokešem popsaný vztah narativního celku a jednotlivých epizod umožňuje větší variabilitu reprezentace historie, která nemusí být podávána jako tradiční lineární příběh navazujících epizod, ale představit dějiny jako celek, který není prostým součtem jednotlivých historických událostí (České století). Obdobně postupy komplexního narativu umožňují zaměřit prvky sebereflexivity a sebeuvědomění nejen na vyprávěný příběh, ale také na dějiny samotné (opět v rámci zdvojeného kontextu). Diváci nejsou nuceni jen k revizím dosavadních interpretací a prožitků pramenících z vlastního příběhu, ale jejich pozornost se zaměřuje také na revizi dějin ve smyslu přehodnocení jejich kulturní a ideové interpretace od jednoznačného dogmatického významu (jak činí mainstreamová historická dramata a české televizní seriály natáčené do roku 1989) k pluralitní otevřené vícevýznamovosti (obdoba modu filmové artové narace či Rosenstoneovo pojetí postmoderního historického filmu). Některé seriály (v našem případě Bohéma) sebereflexivitu vztahují na samotný proces vizuální reprezentace historie, jejím cílem není vyprávět pouze o dějinách a jejích aktérech, ale zároveň chtějí zviditelňovat samotný způsob konstrukce historie a odhalit skryté meze způsobu reprezentace dějin, například ve vztahu k „neviditelné“ ideologizaci vyprávěných historických příběhů a jejich falešné objektivní pravdivosti.      Narativně komplexní historické seriály specifickým způsobem naplňují charakteristiku (působení na diváka, zviditelňování narace), kterou Rosenstone vztahuje k inovativním (postmoderním) historickým filmům (viz úvod).      Historický seriál předpokládá alespoň částečnou znalost zobrazované historické události. Na globální úrovni „velkých dějin“ divák neuvažuje telickým způsobem (jak historická událost dopadne), ale paratelickým (jakých způsobem bude naplněna, jak se v předem známé situaci zachovají protagonisté, jaké byly jejich skutečné vnitřní motivy). Například v Bohémě posuzuje divák odboj a kolaboraci postav v perspektivě výsledku druhé světové války a následného nástupu komunistického režimu v roce 1948. Naopak v uměleckých dílech soustředěných převážně na všední „historicky bezejmenné“ protagonisty (v našem případě Svět pod hlavou) je paratelická složka značně potlačena (komunistický režim se zhroutil v roce 1989).      Velká část diváků i kritické obce požaduje po seriálu historickou věrohodnost (což potvrzují i ohlasy analyzovaných seriálů), přitom si neuvědomují, že oni sami nevyžadují relevantní a pravdivá historická fakta, ale že jim jde o to, aby seriál odpovídal zaběhnuté emocionální a ideové představě diváka. Tento specifický požadavek potvrzuje srovnání ohlasů na seriál ze současnosti Pustina (sc. Š. Hulík, r. I. Zachariáš, A. Nellis, 2016), v němž obyvatelé stejnojmenné fiktivní vesnice (natáčeno v Horním Jiřetíně) v místním referendu hlasují o prolomení těžebních limitů pro povrchovou těžbu. Přitom rozhodnutí o těžebních limitech je agendou vlády, která k němu v roce 1991 vydala závazné usnesení (později několikrát potvrzené), jemuž nejde nadřadit místní referendum. Povýšit historickou věrohodnost na hlavní hodnotící kritérium v rámci žánru hraného historického seriálu je omyl stejného řádu jako zkoumat v krimi žánrech realističnost kriminalistických postupů.   Luboš Ptáček po roce 1989 vystudoval estetiku na Filozofické fakultě UK Praha. V první polovině 90. let pracoval jako novinář. Od roku 1996 působí na Katedře divadelních a filmových studií FF UP Olomouc. Odborný zájem zaměřuje na filmovou analýzu, naratologii a český historický film. Publikuje v řadě českých i zahraničních filmových časopisů (Cinepur, Filma doba, Studies in Eastern European Cinema) a je autorem či spoluautorem několika knih (například Morava ve filmu, 2004; Akira Kurosawa a jeho filmy. Existenciální obraz světa, 2013).   Nakladatelství Casablanca, Praha, 2019, 1. vydání, brož., 240 stran.            

Čas načtení: 2024-03-10 10:21:00

Senátorka Zwyrtek Hamplová: Přiznání - I am solitaire. Už 22 let

Rekapitulace politické kariéry, zveřejněná na svém veřejném facebookovém profilu

Čas načtení: 2024-03-24 09:00:00

„Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu

Je to hodnotná rekapitulace všech klíčových argumentů proti nařizování elektrického pohonu coby jediného způsobu zajištění dopravy dnes už všeho druhu. Napoprvé unikla pozornosti, v nové situaci se rychle šíří světem. (Petr Miler)

Čas načtení: 2024-04-08 12:45:00

Pondělník webu F1sport: Liberty Media kupuje MotoGP a další vítězství pro Verstappena

Je tu opět pondělí a s ním naše další rekapitulace událostí minulého týdne, který přinesl mj. další double v podání Red Bullu, ale i potvrzení toho, že vlastník F1 finalizoval nákup seriálu MotoGP.

Čas načtení: 2024-04-14 10:21:00

Senátorka Kovářová: Normální Daniela dva roky v politice

Stručná rekapitulace dvou let působení v Senátu, publikovaná na svém facebookovém profilu

Čas načtení:

Ochrana osobních údajů a archivace dat ve mzdové a personální agendě – zkušenosti z praxe

[skoleni-kurzy.eu] Na semináři se seznámíte s ochranou osobních údajů a s dopady obecného nařízení EU, známého pod zkratkou GPPR, které nabylo účinnosti v květnu 2018, do mzdové a personální agendy. Získáte informace, kdy je třeba ustanovit funkci pověřence, jakými formami lze pověřence ustanovit, kdy je nutné mít souhlas se zpracováním osobních údajů, kdy je to nadbytečné, co je citlivý osobní údaj a jak je nutné s ním zacházet. Dozvíte se, kdy je nutné zpracovávat záznamy o zpracování a obdržíte vzory těchto záznamů. Též se dozvíte, jaké jsou archivační lhůty všech dokumentů v personální a mzdové agendě, jaké jsou formy archivace dat a jak se provádí skartace dokumentů u soukromoprávních původců dokumentů. * Ochrana osobních údajů: • právní úprava, • definice pojmů osobní údaj, citlivý údaj, biometrický údaj, anonymní údaj, subjekt údajů, správce údajů, zpracovatel údajů, pověřenec, • zpracování osobních údajů, uchovávání osobních údajů, archivace údajů, výmaz údajů být zapomenut, • souhlas se zpracováním osobních údajů – kdy je nutný, kdy nikoliv souhlas se zpracováním osobních údajů osoby ucházející se o zaměstnání, • povinnosti správců při zpracování osobních údajů, • externí zpracování mzdové a personální agendy – náležitosti smlouvy mezi správcem a zpracovatelem, • pokyn předpis o osobních údajích ve mzdové a personální oblasti, • záznam o instruktáži subjektu údajů týkající se informace o osobních údajích, • povinnosti při zpracování citlivých údajů, • práva subjektu údajů, • likvidace osobních údajů, – záznamy o zpracování osobních údajů ve mzdové a personální oblasti, – záznam o zpracování osobních údajů formou kamerového systému, – ochrana dokumentů obsahujících osobní údaje, • přestupky, správní delikty, • kamerový systém, • osobní spis, obsah spisu, ochrana osobních údajů v osobním spisu, • inzerát a osobní údaje uchazeče o zaměstnání. Archivace dat: • právní úprava, • základní pojmy dokument, původce dokumentu, spisová služba, archiválie, archiv, registratura, archivní zpracování, označování dokumentů symboly A, S, V, • evidence dokumentů, archivace dokumentů a vyřazování dokumentů, • spisová služba – pro veřejnoprávní původce jen stručně, • archivační lhůty jednotlivých dokumentů mzdové a personální agendy: – mzdový list, doklady o pracovněprávních náležitostech, – doklady o vzniku, trvání a ukončení PPV, – vnitřní předpisy, – prémiové řády, – docházka do zaměstnání, – doklady o pracovním volnu bez náhrady příjmu, – dovolenky, – důtky, výtky, pozitivní hodnocení zaměstnance, – pracovní výkazy, – účetní záznamy, – doklady o srážkách ze mzdy, – doklady o zdravotním pojištění a sociálním zabezpečení, nemocenském pojištění, ELDP, atd., – mzdové a účetní rekapitulace, – výplatní lístky. Osobní spis a jeho obsah. Skartační typový rejstřík. Odpovědi na dotazy. ...1. VOX a.s.

Čas načtení:

Ochrana osobních údajů a archivace dat ve mzdové a personální agendě – zkušenosti z praxe

[skoleni-kurzy.eu] Na semináři se seznámíte s ochranou osobních údajů a s dopady obecného nařízení EU, známého pod zkratkou GPPR, které nabylo účinnosti v květnu 2018, do mzdové a personální agendy. Získáte informace, kdy je třeba ustanovit funkci pověřence, jakými formami lze pověřence ustanovit, kdy je nutné mít souhlas se zpracováním osobních údajů, kdy je to nadbytečné, co je citlivý osobní údaj a jak je nutné s ním zacházet. Dozvíte se, kdy je nutné zpracovávat záznamy o zpracování a obdržíte vzory těchto záznamů. Též se dozvíte, jaké jsou archivační lhůty všech dokumentů v personální a mzdové agendě, jaké jsou formy archivace dat a jak se provádí skartace dokumentů u soukromoprávních původců dokumentů. * Ochrana osobních údajů: • právní úprava, • definice pojmů osobní údaj, citlivý údaj, biometrický údaj, anonymní údaj, subjekt údajů, správce údajů, zpracovatel údajů, pověřenec, • zpracování osobních údajů, uchovávání osobních údajů, archivace údajů, výmaz údajů být zapomenut, • souhlas se zpracováním osobních údajů – kdy je nutný, kdy nikoliv souhlas se zpracováním osobních údajů osoby ucházející se o zaměstnání, • povinnosti správců při zpracování osobních údajů, • externí zpracování mzdové a personální agendy – náležitosti smlouvy mezi správcem a zpracovatelem, • pokyn předpis o osobních údajích ve mzdové a personální oblasti, • záznam o instruktáži subjektu údajů týkající se informace o osobních údajích, • povinnosti při zpracování citlivých údajů, • práva subjektu údajů, • likvidace osobních údajů, – záznamy o zpracování osobních údajů ve mzdové a personální oblasti, – záznam o zpracování osobních údajů formou kamerového systému, – ochrana dokumentů obsahujících osobní údaje, • přestupky, správní delikty, • kamerový systém, • osobní spis, obsah spisu, ochrana osobních údajů v osobním spisu, • inzerát a osobní údaje uchazeče o zaměstnání. Archivace dat: • právní úprava, • základní pojmy dokument, původce dokumentu, spisová služba, archiválie, archiv, registratura, archivní zpracování, označování dokumentů symboly A, S, V, • evidence dokumentů, archivace dokumentů a vyřazování dokumentů, • spisová služba – pro veřejnoprávní původce jen stručně, • archivační lhůty jednotlivých dokumentů mzdové a personální agendy: – mzdový list, doklady o pracovněprávních náležitostech, – doklady o vzniku, trvání a ukončení PPV, – vnitřní předpisy, – prémiové řády, – docházka do zaměstnání, – doklady o pracovním volnu bez náhrady příjmu, – dovolenky, – důtky, výtky, pozitivní hodnocení zaměstnance, – pracovní výkazy, – účetní záznamy, – doklady o srážkách ze mzdy, – doklady o zdravotním pojištění a sociálním zabezpečení, nemocenském pojištění, ELDP, atd., – mzdové a účetní rekapitulace, – výplatní lístky. Osobní spis a jeho obsah. Skartační typový rejstřík. Odpovědi na dotazy. ...1. VOX a.s.

Čas načtení: 2024-04-25 06:00:21

Zapište si datum 3. května. Vyjde One UI 6.1 s Galaxy AI pro Samsungy roku 2022

Krátká rekapitulace: Samsung uvedl nadstavbu One UI 6.1 s balíčkem funkcí umělé inteligence Galaxy AI spolu s vlajkovou řadou smartphonů Galaxy S24 v lednu letošního roku. Od té doby ji obdržely i loňské vrcholné modely, tedy řada Galaxy S23, S23 FE, Galaxy Z Fold5, Z Flip5 a tablety řady Galaxy Tab S9. Jenže Samsung povolil a novinky přinese i na zařízení z roku 2022. Nyní i víme, […]

Čas načtení: 2024-04-25 16:21:00

Ministryně Langšádlová: Že jsem „neviditelná”?

Rekapitulace výsledků práce ministryně pro vědu, výzkum a inovace, zveřejněná na svém veřejném facebookovém profilu

Čas načtení:

Novinky v Excelu 365

[skoleni-kurzy.eu] Seminář zrychlí dosavadní práci v Excelu – nahradí starší postupy novými, které zjednodušují zásadním způsobem práci. Nově nebudete muset přemýšlet, jakou vyhledávací funkci v Excelu použít, protože Vám bude stačit jen jedna ke všem operacím. Nebudete muset tabulky spojovat ručně, ale využijete jednu funkci, která je spojí za Vás. * • co přináší strach v dnešní době, • Nové klávesové zkratky • Tvorba vzorců s využitím našeptávače • Novinky u seznamů v nástroji Ověření dat • Rekapitulace změn v sešitě • Navigace po listech, oblastech a tabulkách • Zobrazení listu jinak pro každého uživatele připojeného do téhož sešitu a listu • Obrázky o Vkládání obrázků do buněk o Načtení dat z obrázku do tabulky • Zaškrtávací políčka checkboxy • Výkon souboru zjištění, co zpomaluje Váš soubor a díky čemu je zbytečně velký • Nové datové typy akcie, měny, zeměpis • Nové funkce ukázka jak nejnovějších funkcí, tak funkcí, které do Excelu přibyly v poslední dekádě, seznámení s těmi nejdůležitějšími o Nové matematické funkce RANDARRAY, SEQUENCE o Logické funkce – podmínky IFS, SWITCH, LET – nová funkce využívající tzv. proměnné, LAMBDA – funkce pro tvorbu vlastních funkcí o Textové funkce – spojování textů a rozdělování do více buněk CONCAT, NUMBERVALUE, TEXTPŘED, TEXTZA, TEXTJOIN, ROZDĚLITTEXT o Vyhledávací funkce XLOOKUP jako alternativa k SVYHLEDAT, FILTER , SORT, UNIQUE, SESKUPITPODLE, KONTPODLE, SROVNAT.SVISLE, SROVNAT.VODOROVNĚ, VZÍT, ZAHODIT, ZVOLITŘÁDKY, ZVOLITSLOUPCE, DO.ŘÁDKU, DO.SLOUPCE, ZABALŘÁDKY, ZABALSLOUPCE. • Power Query a jeho výhody Odpovědi na dotazy. ...1. VOX a.s.

Čas načtení:

Novinky v Excelu 365

[skoleni-kurzy.eu] Seminář zrychlí dosavadní práci v Excelu – nahradí starší postupy novými, které zjednodušují zásadním způsobem práci. Nově nebudete muset přemýšlet, jakou vyhledávací funkci v Excelu použít, protože Vám bude stačit jen jedna ke všem operacím. Nebudete muset tabulky spojovat ručně, ale využijete jednu funkci, která je spojí za Vás. * • co přináší strach v dnešní době, • Nové klávesové zkratky • Tvorba vzorců s využitím našeptávače • Novinky u seznamů v nástroji Ověření dat • Rekapitulace změn v sešitě • Navigace po listech, oblastech a tabulkách • Zobrazení listu jinak pro každého uživatele připojeného do téhož sešitu a listu • Obrázky o Vkládání obrázků do buněk o Načtení dat z obrázku do tabulky • Zaškrtávací políčka checkboxy • Výkon souboru zjištění, co zpomaluje Váš soubor a díky čemu je zbytečně velký • Nové datové typy akcie, měny, zeměpis • Nové funkce ukázka jak nejnovějších funkcí, tak funkcí, které do Excelu přibyly v poslední dekádě, seznámení s těmi nejdůležitějšími o Nové matematické funkce RANDARRAY, SEQUENCE o Logické funkce – podmínky IFS, SWITCH, LET – nová funkce využívající tzv. proměnné, LAMBDA – funkce pro tvorbu vlastních funkcí o Textové funkce – spojování textů a rozdělování do více buněk CONCAT, NUMBERVALUE, TEXTPŘED, TEXTZA, TEXTJOIN, ROZDĚLITTEXT o Vyhledávací funkce XLOOKUP jako alternativa k SVYHLEDAT, FILTER , SORT, UNIQUE, SESKUPITPODLE, KONTPODLE, SROVNAT.SVISLE, SROVNAT.VODOROVNĚ, VZÍT, ZAHODIT, ZVOLITŘÁDKY, ZVOLITSLOUPCE, DO.ŘÁDKU, DO.SLOUPCE, ZABALŘÁDKY, ZABALSLOUPCE. • Power Query a jeho výhody Odpovědi na dotazy. ...1. VOX a.s.

Čas načtení:

Novinky v Excelu 365

[skoleni-kurzy.eu] Seminář zrychlí dosavadní práci v Excelu – nahradí starší postupy novými, které zjednodušují zásadním způsobem práci. Nově nebudete muset přemýšlet, jakou vyhledávací funkci v Excelu použít, protože Vám bude stačit jen jedna ke všem operacím. Nebudete muset tabulky spojovat ručně, ale využijete jednu funkci, která je spojí za Vás. * • co přináší strach v dnešní době, • Nové klávesové zkratky • Tvorba vzorců s využitím našeptávače • Novinky u seznamů v nástroji Ověření dat • Rekapitulace změn v sešitě • Navigace po listech, oblastech a tabulkách • Zobrazení listu jinak pro každého uživatele připojeného do téhož sešitu a listu • Obrázky o Vkládání obrázků do buněk o Načtení dat z obrázku do tabulky • Zaškrtávací políčka checkboxy • Výkon souboru zjištění, co zpomaluje Váš soubor a díky čemu je zbytečně velký • Nové datové typy akcie, měny, zeměpis • Nové funkce ukázka jak nejnovějších funkcí, tak funkcí, které do Excelu přibyly v poslední dekádě, seznámení s těmi nejdůležitějšími o Nové matematické funkce RANDARRAY, SEQUENCE o Logické funkce – podmínky IFS, SWITCH, LET – nová funkce využívající tzv. proměnné, LAMBDA – funkce pro tvorbu vlastních funkcí o Textové funkce – spojování textů a rozdělování do více buněk CONCAT, NUMBERVALUE, TEXTPŘED, TEXTZA, TEXTJOIN, ROZDĚLITTEXT o Vyhledávací funkce XLOOKUP jako alternativa k SVYHLEDAT, FILTER , SORT, UNIQUE, SESKUPITPODLE, KONTPODLE, SROVNAT.SVISLE, SROVNAT.VODOROVNĚ, VZÍT, ZAHODIT, ZVOLITŘÁDKY, ZVOLITSLOUPCE, DO.ŘÁDKU, DO.SLOUPCE, ZABALŘÁDKY, ZABALSLOUPCE. • Power Query a jeho výhody Odpovědi na dotazy. ...1. VOX a.s.

Čas načtení:

Ochrana osobních údajů a archivace dat ve mzdové a personální agendě – zkušenosti z praxe

[skoleni-kurzy.eu] Na semináři se seznámíte s ochranou osobních údajů a s dopady obecného nařízení EU, známého pod zkratkou GPPR, které nabylo účinnosti v květnu 2018, do mzdové a personální agendy. Získáte informace, kdy je třeba ustanovit funkci pověřence, jakými formami lze pověřence ustanovit, kdy je nutné mít souhlas se zpracováním osobních údajů, kdy je to nadbytečné, co je citlivý osobní údaj a jak je nutné s ním zacházet. Dozvíte se, kdy je nutné zpracovávat záznamy o zpracování a obdržíte vzory těchto záznamů. Též se dozvíte, jaké jsou archivační lhůty všech dokumentů v personální a mzdové agendě, jaké jsou formy archivace dat a jak se provádí skartace dokumentů u soukromoprávních původců dokumentů. * Ochrana osobních údajů: • právní úprava, • definice pojmů osobní údaj, citlivý údaj, biometrický údaj, anonymní údaj, subjekt údajů, správce údajů, zpracovatel údajů, pověřenec, • zpracování osobních údajů, uchovávání osobních údajů, archivace údajů, výmaz údajů být zapomenut, • souhlas se zpracováním osobních údajů – kdy je nutný, kdy nikoliv souhlas se zpracováním osobních údajů osoby ucházející se o zaměstnání, • povinnosti správců při zpracování osobních údajů, • externí zpracování mzdové a personální agendy – náležitosti smlouvy mezi správcem a zpracovatelem, • pokyn předpis o osobních údajích ve mzdové a personální oblasti, • záznam o instruktáži subjektu údajů týkající se informace o osobních údajích, • povinnosti při zpracování citlivých údajů, • práva subjektu údajů, • likvidace osobních údajů, – záznamy o zpracování osobních údajů ve mzdové a personální oblasti, – záznam o zpracování osobních údajů formou kamerového systému, – ochrana dokumentů obsahujících osobní údaje, • přestupky, správní delikty, • kamerový systém, • osobní spis, obsah spisu, ochrana osobních údajů v osobním spisu, • inzerát a osobní údaje uchazeče o zaměstnání. Archivace dat: • právní úprava, • základní pojmy dokument, původce dokumentu, spisová služba, archiválie, archiv, registratura, archivní zpracování, označování dokumentů symboly A, S, V, • evidence dokumentů, archivace dokumentů a vyřazování dokumentů, • spisová služba – pro veřejnoprávní původce jen stručně, • archivační lhůty jednotlivých dokumentů mzdové a personální agendy: – mzdový list, doklady o pracovněprávních náležitostech, – doklady o vzniku, trvání a ukončení PPV, – vnitřní předpisy, – prémiové řády, – docházka do zaměstnání, – doklady o pracovním volnu bez náhrady příjmu, – dovolenky, – důtky, výtky, pozitivní hodnocení zaměstnance, – pracovní výkazy, – účetní záznamy, – doklady o srážkách ze mzdy, – doklady o zdravotním pojištění a sociálním zabezpečení, nemocenském pojištění, ELDP, atd., – mzdové a účetní rekapitulace, – výplatní lístky. Osobní spis a jeho obsah. Skartační typový rejstřík. Odpovědi na dotazy. ...1. VOX a.s.

Čas načtení:

Účetnictví podnikatelských subjektů v praxi – pro mírně pokročilé

[skoleni-kurzy.eu] Exkluzivně pro 1. VOX a. s. Jak zaúčtovat dotaci na pořízení dlouhodobého majetku nebo provozní dotaci? Co vše mi vstupuje do pořizovací ceny dlouhodobého majetku? K čemu slouží v účetnictví rezervy? Jak mohu optimalizovat výši daňové povinnosti pomocí opravných položek k pohledávkám? Odpovědi na tyto otázky a mnoho dalších informací se dozvíte na tomto semináři. Získáte ucelenější pohled na účetní a daňovou problematiku dle aktuální legislativy. Probereme si jednotlivé účtové třídy na množství základních příkladů účtování. Důraz bude kladen na složitější oblasti, zejména dlouhodobý majetek, účtování dotací, opravné položky, tvorba dohadných položek, smysl a účtování rezerv, účtování nedokončené výroby apod. Účtovat budeme dle směrné účtové osnovy dle vyhlášky č. 500 - 2002 Sb. pro podnikatele. Lektorka vás upozorní na časté chyby, které se v praxi vyskytují. Jednotlivá témata budou vysvětlována na praktických příkladech. Zabývat se budeme také daňovou problematikou d * 1. den: • opakovací příklady z jednotlivých účtových tříd s upozorněním na časté chyby I., • legislativní úprava účetnictví • problematika dlouhodobého majetku, technické zhodnocení, • časové rozlišení, dohadné položky, • opravné položky x odpis pohledávek, • účtování dotací. 2. den: • opakovací příklady z jednotlivých účtových tříd s upozorněním na časté chyby II., • cestovní náhrady, • problematika vydaných záloh, odvodu DPH z přijaté úhrady zálohových faktur, vyúčtování záloh, • účtování v cizích měnách a kursové rozdíly, • rekapitulace uzávěrkových prací s upozorněním na časté chyby, • účetní závěrka • dotazy účastníků, diskuze. Na závěr kurzu si účastníci mohou vyzkoušet znalostní test. ...1. VOX a.s.