Výzvu k darování krve nebo krevní plazmy mohou Brňané během července zaznamenat i na pěti velkoformátových billboardech.
--=0=--
---===---Čas načtení: 2020-03-12 08:30:36
Odstraňování billboardů u dálnic: velmi zpožděný kulový blesk
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy nařídila novela zákona o pozemních komunikacích, o jejíž přijetí se významně zasloužil Kverulant.org. Zákaz billboardů vstoupil v platnost již v roce 2017. Billboardaři však svoji zákonnou povinnost ve velkém ignorovali a zaplavili silnice českou vlajkou ve snaze namluvit veřejnosti, že s tímto polepem to již nejsou billboardy. V dubnu 2018 se o jeden takový dokonce zabil člověk. Teprve nyní uzavřelo Ředitelství silnic a dálnic smlouvu na odstraňování billboardů. Dodavatelem je firma TANNACO, a.s. a ta má pro ŘSD za 72,5 milionů korun má provést zakrytí dosud nezakrytých reklam, odstranění a likvidace reklamního zařízení, včetně právních a administrativních činností s těmito úkony spjatými. Přitom již v dubnu 2017 sliboval tehdejší ministr dopravy Dan Ťok, že na odstraňování billboardů má přichystanou akci Kulový blesk. Billboardaři odstranili do 1. září 2019 celkem 3 853 reklamních zařízení. Veřejná správa jich odstranila celkem 456. Z toho ministerstvo dopravy odstranilo 228 billboardů z dálnic a dalších 228 reklamních zařízení odstranily krajské úřady na silnicích I. třídy. Krajské úřady to stálo celkem 5,2 milionů korun a od majitelů billboardů zpětně vymohly pouhých 77 tisíc korun. Kolik za odstraňování billboardů z dálnic zaplatilo ministerstvo dopravy, se Kverulant ani po urgenci odpovědi nedozvěděl. Za to, že billboardaři neodstranili svoje reklamním zařízení již v září 2017 tak, jak jim to ukládal zákon, zaplatili billbordaři jen jednu jedinou pokutu ve výši 110 tisíc korun. Byla jim uložena v Pardubickém kraji. Ostatní kraje a ani ministerstvo dopravy o žádné další podobné pokutě v říjnu 2019 nevěděli. Kverulant protestuje proti postupu veřejné správy, která na jedné straně důsledně vymáhá pokuty i za naprosto bagatelní porušení pravidel silničního provozu a na straně druhé přehlíží hrubé porušování zákona ve velkém. Kverulant znovu apeluje na příslušné instituce, aby billboardaře za ignorování zákona začaly pokutovat a začaly od nich vymáhat náhradu nákladů v případech, že billboardy byly odstraněny za peníze daňových poplatníků. Autor je ředitel a zakladatel Kverulant.org. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2024-04-09 16:31:31
Na Slovensku se objevily billboardy „Bez Ruska nepřežijeme“
„EU a NATO nepotřebujeme“ a „Bez Ruska nepřežijeme“ hlásají kontroverzní billboardy, které se objevily u silnic po celém Slovensku. Podle slovenských médií stojí za těmito billboardy mimoparlamentní strana Demokraté, v jejímž čele stojí exministr obrany Jaroslav Naď.
Čas načtení: 2024-09-05 13:35:00
SPD vystavila na Václaváku černocha s nožem. Hned přišla policie
SPD Tomio Okamury vystavila své billboardy na Václavském náměstí v Praze, kde se rozhodla natáčet videoklip. K vidění zde budou do dnešního večera. Billboardy jsou však terčem kritiky za to, že jsou rasistické a byla kvůli nim i podána dvě trestní oznámení. Václavské náměstí již dnes také navštívila policie, potvrdil zdroj Parlamentním listům.
Čas načtení: 2025-01-21 13:14:32
Jsou nebezpečné, jsou také nelegální a u řady z nich už jen to, kde a jak stojí, může znamenat riziko velké nehody. Přesto je billboardů kolem českých dálnic a silnic spousta a příliš neubývají. Když už nějaký zmizí, velmi rychle ho nahradí klidně i dva nové. Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první […]
Čas načtení: 2025-03-13 13:13:00
Fiala se rozčílil kvůli Babišovi a billboardům ANO: „Lžou! A mají jen Antifialu!“
Napětí mezi premiérem Petrem Fialou (ODS) a šéfem hnutí ANO Andrejem Babišem se stupňuje. Slovní přestřelky i vzájemné výtky pokračují, emoce, které je doprovází, byly patrné i v pořadu Blesku Ptám se, pane premiére. Fiala vyzval opozici k jednání o bezpečnosti Česka, ale ANO i SPD účast odmítly. Premiér to v Blesku označil za nezodpovědné. Do sporů se navíc promítá i agresivní kampaň hnutí ANO, která zaplavila republiku billboardy s nápisem „nejhorší premiér na světě“. Urazila tato slova předsedu vlády? Nejen na to se se ve studiu Blesku ptal moderátor Jaroslav Šimáček.
Čas načtení: 2022-09-09 09:00:00
Do nahrávacího studia tentokrát dorazil Ondřej Lukáš z Člověka v tísni. S moderátorem Martinem společně probrali fungování neziskové organizace, výhody a nevýhody síly značky Člověk v tísni v marketingové komunikaci nebo to, jak probíhá práce na jednotlivých kampaních. Co obnáší pozice mediálního koordinátora lidskoprávního oddělení? Lidskoprávní oddělení má za cíl zlepšovat postavení lidských práv v zemích, a to i těch od nás velmi vzdálených. V současné době působíme v 18 zemích. Pomáháme třeba aktivistům, kteří se dostanou do problémů. Snažíme se lobovat za jejich propuštění, finančně pomáháme jejich rodinám. Dále se snažíme pomáhat lidskoprávním organizacím. Nejviditelnější je teď válka na Ukrajině, kde jsme po 24. únoru museli změnit své cíle z dlouhodobé pomoci na pomoc okamžitou. Neboť jednotliví lidé a organizace potřebují pomoc teď hned. Začali jsme podporovat i tři ukrajinská média, protože jejich příjmy ze dne na den klesly na nulu. Vypláceli jsme platy redaktorům, aby mohli i nadále pracovat. Za těch 30 let fungování jste hodně vyrostli. Dokázal byste popsat, kolik lidí pro vás nyní pracuje? Neustále se to dynamicky mění. Ale už řadu let máme daleko víc zaměstnanců v zahraničí než v samotném Česku. V současné době máme v Česku něco kolem 500 lidí a v zahraničí pak asi 2000. Jak se komunikují věci spojené s porušováním lidských práv? Velmi těžce. Je to případ od případu. Nejde jen o to někomu pomoct, doručit finanční částku nebo ho relokovat do bezpečí. Snažíme se, aby se situace zlepšovala komplexně a byla udržitelná. To znamená, že ta komunikace je složitější. Začíná to u konkrétní pomoci a dále následuje lobbing v nejdůležitějších evropských a světových organizacích, kam jezdíme a snažíme se tyto změny zakotvit do legislativy. Zkrátka aby lidská práva měla právní rámec, který by znesnadnil i v budoucnosti tato lidská práva porušovat. Jakými kanály komunikujete? Digitální komunikace v posledních letech výrazně roste, překlopili jste i vaši komunikaci spíše do digitálu? Určitě omezujeme papírovou komunikaci jako je tištěná reklama a billboardy. Důvod je jednak marketingový, ale také ekonomický a ekologický. Chceme se chovat udržitelně. Snažíme nezatěžovat životní prostředí více než je potřeba. Značka Člověka v tísni je už poměrně známá. Jak vnímáte konkurenci, probíhá nějaký tzv. boj o dárce? Konkurenční prostředí existuje a je poměrně silné. My jsme sice silná značka, ale nejsme monopol. Je tu spousta organizací, které vykonávají skvělou práci. Jejich expertíza je prověřená lety práce a rozhodně se je nesnažíme přebít. Naopak je dobré spolupracovat a učit se jeden od druhého. Dokonce jsme členy několika skupin, kde si vyměňujeme informace. Co dále uslyšíte: Jak funguje výběr dárků pro Skutečný dárekOtevírá silná značka Člověk v tísni někde dveře?Jak motivovat markeťáky, aby šli pracovat do neziskového sektoru
Čas načtení: 2024-02-16 09:00:00
Jak bude vypadat Španělsko, až mu dojde voda? Barcelona nám dává nahlédnout
Rozzlobení zemědělci, znepokojení pracovníci v cestovním ruchu a nepřipravení politici - Katalánsko stojí v první linii budoucnosti postižené suchem. Když se v těchto dnech procházíte Barcelonou, nemůžete přehlédnout nápisy a billboardy s vyobrazením červeného plastového kbelíku a nápisem "Voda z nebe nepadá" (katalánsky l'aigua no cau del cel). Tyto reklamy jsou součástí kampaně, která má přimět lidi k šetření vodou. Od začátku února platí v Barceloně a dalších 200 katalánských městech oficiální stav nouze kvůli suchu. To znamená, že více než 6 milionů lidí v regionu žije s omezeními. Denní spotřeba vody na obyvatele je omezena. Parky se nezalévají, fontány jsou suché a sprchy na koupalištích a plážích jsou zavřené. Zemědělci nemohou zavlažovat většinu svých plodin a musí snížit spotřebu vody pro hospodářská zvířata na polovinu, jinak jim hrozí pokuty.
Čas načtení: 2020-12-28 21:30:00
Správně fungující online marketing vám přitáhne klienty
Věnujete-li se podnikání, měli byste o sobě dát vědět i v digitálním světě. Ať už se jedná o produkty nebo služby, lidé je nejčastěji hledají na internetu. Už odzvonilo dobám, kdy hlavními marketingovými nástroji byly pouze billboardy či propagační letáky ve schránce. Aby online reklama dosáhla co n ...
Čas načtení: 2018-05-11 00:15:00
Billboardy, webové stránky, reklamy na internetu, facebookové statusy firem, firemní blogy, placené příspěvky na Instagramu. Pečlivě připravené texty, které někdo sepsal za účelem podmanit si vás a nenásilně vám vnutit propagovaný výrobek či službu, na vás číhají všude. Dokážete však sami takový stv ...
Čas načtení: 2015-08-21 00:00:00
Tipy ze slev – kousky, které musíte mít
Dveře obchodních domů každý den odolávají velkému počtu zákazníků toužících po jediném – slevy! Lákají nás obří billboardy, reklamy v televizi a přirozená lidská potřeba udělat si radost. Jistě nejsme všichni módní maniaci, ale v době výprodejů zamíří do obchodů s módou téměř každý. Náporu virtuální ...
Čas načtení:
Největší LED obrazovka ve střední Evropě svítí v Praze
LED obrazovky mají již několik let stálé místo na poli reklamních ploch a v poslední době ukrajují stále více prostoru klasickým statickým plochám jako jsou například billboardy. Tomuto trendu nahrává i výrazně lepší přístup velkých zadavatelů, kteří si k LED obrazovkám postupně našli cestu a objevili jejich přednosti. Vznikají tedy nové plochy. Začátkem května byla rozsvícena nová LED [...]
Čas načtení: 2017-02-12 00:00:00
Tomket: Nový hráč s českými kořeny
Začátkem letošního roku se objevila na českém trhu nová značka pneumatik. Mnoho motoristů zaznamenalo reklamní kampaň a zatímco z rádiové reklamy není úplně jasné, jak se vlastně nový název píše, billboardy pomohou. V podstatě česká Nejen patrioty zaujme, že pneumatiky Tomket jsou ve své podstatě ...
Čas načtení: 2014-06-09 21:45:00
Konzultace s výživovým poradcem NATURHOUSE zdarma
Touha po krásném těle se rok od roku stupňuje a již dávno nepostihuje pouze ženy. Dennodenně nás zavalují prospekty fitness center, časopisy o zdravém životním stylu, bio potraviny a v neposlední řadě billboardy se super štíhlými modelkami. Není se tedy čemu divit, že se spousta lidí rozhodne skonco ...
Čas načtení: 2013-02-01 15:00:00
Doby, kdy se postava nijak neřešila a v módě byly spíše holky ,,krev a mlíko“ je pravděpodobně na vždy pryč. Dnes jsme naopak obklopeni billboardy s hubenými topmodelkami a veškerá média propagují štíhlost a krásný vzhled. Abyste ovšem vypadali svěže a neměli kila navíc, nestačí se omezovat v jídle, ...
Čas načtení: 2021-02-24 13:58:55
Začala demontáž nelegálního LED billboardu nad Nuselským mostem
V úterý 23. února po poledni začalo odstraňování nelegálního LED billboardu nad Nuselským mostem. Kverulant.org to považuje úspěšné završení další etapy svého dvanáctiletého boje proti vizuálnímu smogu. Kverulant má za sebou řadu úspěchů v boji proti reklamnímu smogu. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu jsou vůbec nejnebezpečnější formou venkovní reklamy právě LED billboardy. Proto je Kverulantovým cílem další snižování jejich počtů. Dlouhá léta na střeše domu u Nuselského mostu blízko centra Prahy oslňovala nelegální reklamní LED obrazovka. Obrazovka nikdy neměla platní stavební povolení. Navíc byla na pozemcích před billboardem systematicky likvidována zeleň, zejména vzrostlé stromy, a to proto, aby nebránila výhledu řidičů stojících v koloně na reklamní poutač. Kverulant usiloval o odstraní této obří obrazovky již od svého vzniku v roce 2009. Média před koncem roku přinesla zprávu, že se hlavní město Praha dohodlo se společností BigBoard, že na Silvestra skončí provoz nelegální obří LED obrazovky u Nuselského mostu. K vypnutí obrazovky skutečně došlo, ale pražský magistrát prý s billboardáři žádnou dohodu neuzavřel. Odstranění LED billboardu je jistě dobrou zprávou, ale má zásadní vadu na kráse. Veřejná správa rezignovala na zákonnou povinnost odstranit černou stavbu a pokutovat billboardáře za protiprávní jednání. Společnost BigBoard dlouhá léta za pronájmem billboardu inkasovala několik milionů korun měsíce a přitom tvrdila, že jí tento billboard nepatří. Dalším problémem jsou protislužby, za které Praha vypnutí billboardu nejspíš vyměnila. Proto se Kverulant nedávno obrátil dle zákona o svobodném přístupu k informacím na Prahu a žádal jí o kopii předmětné dohody. Pražský magistrát mu nedávno sdělil, že žádná taková dohoda neexistuje. Kverulant magistrátu nevěří a podezřívá pražské politiky z toho, že vypnutí vyměnili za poskytnutí nějaké nezákonné výhody. Proto bude počínání magistrátu dál pečlivě sledovat. Autor je ředitel a zakladatel obecně prospěšné společnosti Kverulant.org. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2020-12-10 19:08:15
Praha 7 čelí trestnímu oznámení kvůli nevýhodným smlouvám o billboardech čelí
Pozornost veřejnosti je zahlcena koronavirem a toho využívají parazité všeho druhu. Přestože Praha deklaruje, že omezuje vizuální smog, uzavírá nové a nové smlouvy na pronájem městských pozemků pro billboardy. Nyní starosta Prahy 7 Jan Čižinský uzavřel s billboardáři hned čtyři, pro radnici krajně nevýhodné smlouvy. Kverulant.org si to nedovede vysvětlit jinak než korupcí, a proto 10. prosince podal na vedení radnice Prahy 7 trestní oznámení.Všechny smlouvy byly uzavřeny se souhlasem magistrátu a na dobu neurčitou. První nájemní smlouva je pozemek u ulice Bubenská, za roční nájemné 160 444 Kč. Druhá smlouva na pozemek u ulice Argentinská, za roční nájemné 204 372 Kč. A třetí je dokonce na pronájem pozemku pro výstavbu nového billboardu u ulice Vrbenského. Tam je roční nájemné stanoveno dokonce na pouhých 76 tisíc korun. Přitom roční příjem z pronájmu je minimálně čtyřnásobně vyšší. Příjem z oboustranného billboardu umístěného na jednom z nelukrativnějších míst v celé republice se pohybuje kolem částky 850 tisíc korun. Kverulant si tyto hrubé nepoměry nedokáže vysvětlit jinak než korupcí. Navíc všechny tyto smlouvy lze vypovědět nejdříve po pěti letech a ještě s roční výpovědní lhůtou. Ne dosti na tom, Praha 7 již dvakrát vyhrála nad billboardáři soud o odstranění billboardu na křižovatce ulic Komunardů a Jateční. Přestože Obvodní soud pro Prahu 7 již dvakrát uložil billboardářům povinnost předmětný billboard odstranit, uzavřela s nimi radnice dohodu, ve které se zavazuje v soudním sporu proti billboardářům již nepokračovat. Podle této smlouvy budou moci billboardáři tento billboard provozovat až do konce roku 2021. Kverulant za tímto postupem opět vidí především korupci. Kverulant se svými zjištěními konfrontoval vedení radnice Prahy 7. Kroky radnice v rozhovoru s ředitelem Kverulanta Vojtěchem Razimou přišel obhajovat místostarosta Kamil Vavřinec Mareš. Zde je videozáznam tohoto rozhovoru. Dle Kverulantova názoru místostarosta postup radnice naprosto nevysvětlil, a proto Kverulant na vedení radnice podal trestní oznámení. Autor je ředitelem a zakladatelem obecně prospěšné společnosti Kverulant.org. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2020-11-19 19:27:59
Pražští magistrátní úředníci nechali nezákonně povolený billboard
Kverulant.org má za sebou řadu úspěchů v boji proti reklamnímu smogu. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu jsou vůbec nejnebezpečnější formou venkovní reklamy právě LED billboardy. Proto je Kverulantovým cílem radikální snížení jejich počtů. Díky němu již jich bylo několik vypnuto a několik odstraněno. V případě toho na pražské Radlické ulici se mu to však, přes všechnu snahu, stále nedaří. V roce 2007 postaven přímo u přechodu pro chodce přes Radlickou ulici v místě křížení s ulicí Mezi Lány postaven velký billboard. Tehdy ještě jako billboard s video reklamou, tedy LED billboard. Přes tento přechod vede nejen hlavní trasa jinonických dětí do Tyršovy školy, ale také trasa většiny dětí směřující do ZŠ Waldorfská. Zmiňovaný billboard výrazně snižuje pozornost řidičů, a tím ohrožuje děti i ostatní chodce. V roce 2012 vypršelo LED billboardu pětileté stavební povolení, ale stavební úřad Prahy 5 mu povolení prodloužil o dalších pět let. Široká veřejnost, včetně Kverulanta, tehdy vyjádřila svůj odpor ke stavbě otevřeným dopisem a v dubnu téhož roku se před billboardem konal happening organizovaný zejména oběma základními školami. Podle legislativy, platné již řadu let, je u nás možné povolit podobná reklamní zařízení jen na dobu dočasnou, a to maximálně na pět let. Billboard na Radlické tak měl být nejpozději v roce 2018 odstraněn. Přesto byl ještě v létě 2019 stále v provozu. Kverulant zjistil, že mu stavební úřad Praha 5 těsně před koncem roku 2017 opět prodloužil stavební povolení na dalších pět let. Tedy až do 31. října 2022. Zcela v rozporu se zákonem. Billboardáři si totiž o prodloužení povolení požádali až po vypršení povolení předchozího. Stavební úřad tak měl naopak zahájit řízení o odstranění stavby. Prodloužení stavebního povelení také ignorovalo platné pražské stavební přepisy. Ty totiž zakazují povolit billboard blíž než 100 metrů od jiného. A v tomto případě je jeden ve vzdálenosti 40 metrů a druhý 93 metrů. Stavební úřad také zcela ignoroval zamítavé stanovisko dopravní policie a neobtěžoval se stanovit podmínky, které by provoz billboardu omezily. Například jen na denní dobu a donutily by ho vypnout v čase ranního příchodu dětí do školy. Pod rozhodnutí o prodloužení je podepsán Jiří Štrobl a Kverulant si nedovede jeho jednání vysvětlit jinak než korupcí, a proto na úředníka Štrobla podal trestní oznámení. Proti prodloužení se kuriózně odvolala městská část Praha 5. Městská část však nebyla účastníkem řízení, a tak nadřízený Pražský magistrát její odvolání zamítl. Nicméně magistrát nalezl v rozhodnutí o prodloužení povolení billboardu tolik vad, že zahájil přezkumné řízení, jehož výsledkem bylo rozhodnutí magistrátu o zrušení tohoto prodloužení. Proti tomuto rozhodnutí se billboardáři odvolali a ve věci rozhodovalo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Kverulant chtěl věřit, že ministerstvo rozhodnutí magistrátu potvrdí a billboard na Radlické bude muset nakonec zmizet. Kverulant se mýlil. MMR rozhodnutí pražského magistrátu zrušilo. Důvodem bylo to, že magistrát nerozhodl o neplatnosti stavebního povolení dostatečně včas. Příslušné správní řízení totiž nebylo zahájeno v zákonné lhůtě dvou měsíců od doby, kdy se magistrát dozvěděl o tom, že byl nejspíš porušen zákon. V důsledku lemplovství magistrátních úředníků tak evidentně nezákonně povolený billboard zůstane na svém místě nejméně do 31 října 2022. Kverulant natočil o celé kauze reportáž s názvem ŠKOLÁCI vs. BILLBOARD. Kverulantův usedavý odpor k nebezpečné obří obrazovce v Radlické ulici vedl k tomu, že byla v říjnu 2019 vypnuta. Billboard však nebyl odstraněn, ale došlo jen překrytí LED obrazovky plachtou se statickou reklamou. To je Kverulantovi málo a dál bude usilovat o odstranění této černé stavby. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2020-03-07 18:42:42
Na Febiofest přijede Woody Harrelson
Americký herec Woody Harrelson, který má na svém kontě kromě tří nominací na Oscary i několik nominací na Zlaté globy nebo cenu BAFTA, přijede do Prahy na Mezinárodní filmový festival Praha společně s Orenem Movermanem snímek Policejní divize Rampart (2011). Festival ocení cenou Kristián Orena Movermana, který za snímek Posel získal v roce 2010 nominaci na Oscara, stejně jako představitel jedné z rolí tohoto filmu Woody Harrelson. Právě tento americký herec, nominovaný na Oscara také za filmy Lid versus Larry Flynt nebo Tři billboardy kousek za Ebbingem, ho doprovodí na festival. Febiofest představí celkem deset Movermanových snímků: režijní Posel (2009), Policejní divize Rampart (2011), Čas beznaděje (2014), Osudová večeře (2017), ale také filmy, na kterých se podílel jako producent či scenárista: Láska a odpuštění (2014, režie Bill Pohlad), Stanice 48 (2016, režie Udi Aloni), Beze mě: Šest tváří Boba Dylana (2017, režie Todd Haynes), Norman: Mírný vzestup a tragický pád stratéga z New Yorku (2017, režie Joseph Cedar), Skin/head (2018, režie Guy Nattiv) a Příběh (2018, režie Jennifer Fox). Oren Moverman je také scenáristou filmu Puzzle, který festival uvede v rámci sekce Culinary Cinema. Svůj profil bude mít na Febifestu také japonský filmař Hirokazu Kore-edy , bude uvedeno celkem devět filmů, které natočil od roku 2004 do současnosti: vedle Zlatou palmou oceněných Zlodějů (2018) půjde o snímek Nikdo to neví (2004), kterým na sebe poprvé významně upozornil za hranicemi Japonska. Další bude film Jaký otec, takový syn (2013), za který v Cannes získal Cenu poroty. Svůj profil zakončí japonský mistr rodinných drobnokreseb úvodem předpremiéry svého nového snímku Pravda (2019), který se loni v Benátkách ucházel o Zlatého lva. Cenu Kristián letos převezme také významný slovenský herec Milana Lasica a festival připomene jeho herecký výkon filmem Tři veteráni. Febiofest se uskuteční od 19. do 27. března v Praze. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2019-11-06 15:07:32
Vojtěch Razima byl mimo jiné zpravodajským důstojníkem BIS a Služby pro odhalování korupce Policie ČR, konzultantem ve společnosti Deloitte či bezpečnostním ředitelem Komerční banky. V roce 2009 založil organizaci Kverulant.org, o.p.s, která mimo jiné přiměla Českou obchodní inspekci zveřejňovat benzinové pumpy s nekvalitním palivem. Proč jste si zvolili pro vaši organizaci název Kverulant? V češtině má, myslím, toto slovo tak trochu negativní nádech. Souhlasím s vámi, že určitý negativní náboj tam může být. Jako bychom chtěli někomu jen okopávat kotníky. Po deseti letech naší činnosti jsme tomu názvu ale snad dali i pozitivnější význam. Pro nás je kverulant ten, kdo se ptá. Ostatně to pochází z latinského kvere, ptát se. A tak se ptáme: A je to opravdu takhle správně? A to, co nám říkáš jako politik, není to náhodou proto, že tě za to někdo platí? A nemáš tam nějaké skryté zájmy? Proto jsme kverulanti, takoví šťouralové. Ale samozřejmě ctíme právní řád, jsme systémoví lidé. Když jsem se podíval na vaši profesní dráhu, našel jsem tam řadu významných funkcí ve státní správě, v bankovnictví i v průmyslu. Co vás vedlo k tomu, že jste se vydal do nejistých vod neziskové organizace? Myslel jsem si, že mne to bude docela bavit. A potvrdilo se to? Určitě ano. A navíc jsem v České republice neviděl takovou organizaci, která by se zabývala tím, co dnes dělá Kverulant. Aby si vytkla nějaký konkrétní cíl a nedala tak dlouho pokoj, až by se jí podařilo dosáhnout konkrétní změny. V roli šťouralů působí novináři, ale jejich úkolem není být účastníkem sporu. Principiálně by měli o problému jen referovat. A tím to většinou končí, protože nemají čas se tomu věnovat dlouhodobě. Pak jsou tu také neziskové organizace, které si ale často pletou svoji roli s těmi novináři. Také něco napíší a tím to také skončí. Ale neziskovky by primárně neměly psát novinové články, protože ony bývají účastníky toho kterého sporu. Podle mého názoru by měly říci, že tohle je jejich pozice, a pak může přijít novinář, který se zeptá i druhé strany. Takhle to prostě doposud nikdo nedělal, dokud jsme nepřišli my. Jak si vybíráte témata? Pro nás stojí otázka trochu jinak. Ne jak si vybíráme témata, těch je opravdu dost, ale na co máme kapacitu. Určitým společným jmenovatelem pro téma, které vybereme, je, že se jedná o významnou záležitost, má dosah na celou republiku a nikdo tomu zatím nevěnoval pozornost. Občas to chce i mít trochu odvahu. Viz například náš boj proti billboardům, kde stát vlastně nedokázal prosadit svoje zákonné rozhodnutí. Teď už je prakticky vyhraný, ale zpočátku to tak určitě nevypadalo. Když jsme se do tohoto tématu pouštěli, byl to byznys, ve kterém se točily miliardy korun ročně. A ti lidé, kteří se tomu věnovali, teď přemýšlím, jak je nazvat… Prostě nebyli to zrovna hodní lidé. Proto zdůrazňuji, že to chtělo určitou odvahu. Ty billboardy vás tak trochu proslavily, protože jsou hodně vidět. Co nás ve skutečnosti opravdu poprvé proslavilo – a dnes si to už skoro nikdo nepamatuje – byla kauza kvality benzínu a nafty. Česká obchodní inspekce pravidelně měřila kvalitu benzínu a nafty na jednotlivých čerpacích stanicích. Ale zároveň nikomu neřekla, které čerpací stanice kontrolovala a kde měli špatnou kvalitu paliv. My jsme si řekli, že se tyto informace z nich pokusíme dostat na základě zákona o přístupu k informacím. Jejich reakce byla, že nám to nedají. A nedají! Dokonce jsme se s nimi soudili. A pak nás napadlo, že to zkusíme trochu jinak. Jeden měsíc jsme se zeptali, kde všude měřili. To nám kupodivu dali. Další naše otázka byla, kdo všechno prošel v pořádku. Pak už stačilo ty dva soubory porovnat a hned jsme měli hříšníky. České obchodní inspekci už nezbylo nic jiného než ten náš seznam komentovat. S jednou jedinou malou chybou byl správný. {loadmodule mod_tags_similar,Související} Reakce na vaše zjištění asi nebudou u těch kritizovaných příliš nadšené. Přitom by Česká obchodní inspekce měla mít v tomto případě, který jste popisoval, zájem na zveřejnění. Také jsme tomu nerozuměli. Říkali jsme si, jestli za tím není korupce. Ale ty velké řetězce čerpacích stanic, které by asi na korupci mohly dát dost peněz, měly většinou kvalitu pohonných hmot v pořádku. Podle našich zkušeností se jedná o zhruba dva důvody. Ten první je určitá zaťatost. Když to nemusíme zveřejňovat, tak to prostě zveřejňovat nebudeme. Ten druhý důvod už byl více racionální. Spočíval v tom, že Česká obchodní inspekce je organizovaná po krajích. Docházelo k tomu, že některé krajské inspektoráty dávaly za stejné pochybení drakonicky vyšší pokuty než v jiných krajích. Ještě to občas přetrvává, ale už ne v takovém měřítku. Když jste třeba měl chybu v hodnocení kvality paliva o 1,5 stupně, což je malý prohřešek a prakticky to nikdo v provozu nezaznamená, někde dávali pokuty 250 tisíc a jinde třeba jen 20 tisíc. Ptáte se, jak reagovali? Většinou jako obvykle. Jste nikým nevolená neziskovka, která jen parazituje. Ty serióznější čerpací stanice ale kvitovaly, že se výsledky kontrol zveřejnily, protože se mohly odlišit od těch, které opravdu přimíchávaly nekvalitní palivo. Jsme přesvědčení, že se díky této naší kauze kvalita pohonných hmot zlepšila. Pokud máme věřit České obchodní inspekci, máme za poslední čtyři roky nejlepší benzín v Evropě. Zažíváte pocit úspěchu? Zadostiučinění? Ano, nechci to skrývat. Jen mne trochu mrzí, že si to dnes už skoro nikdo nepamatuje. Byla to jedna z našich prvních kauz a tehdy jsme ten úspěch nedokázali využít k tomu, abychom oslovili více našich potenciálních příznivců a dárců. Jak vůbec financujete svou činnost? Když jsme se poprvé setkali, použil jsem výraz sponzor, ale s tím jste nesouhlasil. To je pravda. Sponzor je podle mého názoru někdo, kdo za svůj dar očekává protislužbu. Třeba formou reklamy. Něco takového my nemůžeme nabídnout. Naši činnost financujeme z darů. Těch drobných je více než 1 500. Máme dárce, kteří nám posílají pravidelně sto korun měsíčně, nebo jednorázově pět set korun. Mezi dárci jsou i typické české střední firmy, kterým se líbí, co děláme, a rozhodnou se, že nás podpoří. Jejich motivace je, že platí daně a nelíbí se jim, jak stát s vybranými daněni hospodaří. A jsou tu ještě peníze od nadací, což jsou také firemní peníze, ale nedostáváme je přímo. Jsem velmi hrdý na to, že nebereme peníze z veřejných rozpočtů, protože o nich do značné míry rozhodují politici. Jak chcete ministrovi vnitra klást nepříjemné otázky, proč vypisuje tendr na vysílačky za miliardy korun, které ale nikdo nepotřebuje, a pak s ním vyjednávat někde o grantech na protikorupční činnost? To prostě nejde! V aktuálním tištěném vydání Literárních novin najdete kauzy řešené organizací Kverulant.org, jako byl například největší tunel v dějinách českého IT či fingovaná soutěž Generálního ředitelství cel na nákup předražených vysílaček. Webové stránky Kverulanta jsou ZDE.
Čas načtení: 2024-02-20 12:00:00
Které profese trpí nejčastější pracovní neschopností kvůli nemoci či úrazu? (USA)
Osoby lepící plakáty a billboardy ve výškách nebo aranžéři skleněných výloh jsou podle údajů amerických sta...