Střídání směn je nejnebezpečnější část. V noci létají drony s termovizí a auto je snadný a lákavý cíl. Cesta k frontě je posetá ohořelými vraky.
--=0=--
---===---Čas načtení: 2024-09-09 09:40:00
Značka HONOR představila na IFA 2024 budoucnost plnou možností s rekordním telefonem HONOR Magic V3
Berlín (Německo) 9. září 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Prezentaci značky doplnily špičkové inovace a funkce AI v podobě notebooku HONOR MagicBook Art 14 a tabletu HONOR MagicPad 2Globální technologická značka HONOR dnes na veletrhu IFA 2024 představila revoluční hardwarové funkce s podporou AI a kolaborativní architekturu ochrany soukromí s umělou inteligencí, čímž znovu dokázala svůj dlouhodobý závazek k inovativnímu rozvoji ve světě umělé inteligence. Na akci zároveň představila nejnovější vlajková zařízení společnosti HONOR využívající umělou inteligenci – včetně nejtenčího existujícího telefonu se skládáním dovnitř HONOR Magic V3, elegantního a uměleckého notebooku HONOR MagicBook Art 14, špičkového inovativního digitálního plátna HONOR MagicPad 2 či stylového zdravotního trackeru HONOR Watch 5."Umělá inteligence zásadním způsobem mění naše odvětví, vytváří a rozvíjí zážitky, které každý den zlepšují kreativitu a produktivitu uživatelů po celém světě," řekl generální ředitel společnosti HONOR George Zhao. "Jakožto dodavatelé chytrých zařízení máme s uživateli zcela mimořádný kontakt. Ten je společně s odbornými technologickými znalostmi zařízení zdrojem informací pro naši AI strategii, na jejímž základě vytváříme individuální, intuitivní a bezpečnější zkušenosti s AI přesně podle jejich potřeb. Prostřednictvím našich nových vlajkových zařízení chceme poskytovat uživatelsky zaměřené zážitky s podporou AI, které budou skutečně magické."Během prezentace společnost HONOR také zdůraznila svou spolupráci se službou Google Cloud. "Prohloubení spolupráce se značkou HONOR nás velmi těší," uvedl výkonný ředitel divize Global Solutions and Consumer AI společnosti Google Cloud Matt Waldbusser. "Začleněním modelů umělé inteligence společnosti Google a technologie Cloud nabízí společnost HONOR uživatelům telefonu Magic V3 možnost vyzkoušet si nové vzrušující možnosti umělé inteligence v každodenním životě."HONOR Magic V3: Nejtenčí skládací telefon na světě s robustním výkonemZnačka HONOR znovu posouvá hranice skládacích telefonů se zbrusu novým modelem HONOR Magic V3 – nejtenčím existujícím telefonem se skládáním dovnitř, který nabízí vylepšenou odolnost, baterii, displej i funkce AI.Elegantní tělo telefonu HONOR Magic V3 s tloušťkou pouhých 9,2 mm ve složeném stavu a hmotností pouhých 226 g se svou tenkostí i hmotností vyrovná vlajkovým nerozkládacím telefonům a slibuje uživatelům ideální mobilitu. Tento výkon je výsledkem pečlivého využití 19 inovativních materiálů a 114 mikrostruktur, které posouvají skládací telefony do éry nevídané preciznosti a tenkosti. Vyvýšený modul fotoaparátu ve tvaru osmiúhelníku dokonale propojuje architektonický půvab kupolových staveb s technologickými inovacemi. Modul fotoaparátu se může pochlubit také diamantovým brusem, který dodává celkovému designu zařízení HONOR Magic V3 eleganci a lesk.Pro větší odolnost obsahuje materiál těla HONOR Magic V3 vlákno Special Fiber, které ve srovnání s jinými vlajkovými neohebnými telefony zvyšuje odolnost proti nárazu 40krát a zároveň snižuje tloušťku zadního krytu o více než 30 %. Kromě toho je zařízení vybaveno patentovaným pantem HONOR Super Steel, který vydrží až 500 000 cyklů složení a rozložení, a získalo prestižní certifikát odolnosti SGS. Díky odolnému vnitřnímu displeji HONOR Super Armored Inner Screen a ochraně proti poškrábání HONOR Anti-scratch NanoCrystal Shield zvládne HONOR Magic V3 veškeré nástrahy každodenního používání.HONOR Magic V3 je vybaven 6,43palcovým vnějším displejem a 7, 92palcovým vnitřním skládacím displejem, díky nimž nabízí uživatelům fascinující volbu dvou způsobů použití a atraktivní vizuální zážitek. Zařízení, pro něž je pohoda a komfort uživatelů prioritou, přináší celou řadu inovativních funkcí pro zrakový komfort, jako je vůbec první použitá technologie AI Defocus Display, 4320Hz bezrizikové PWM stmívání Risk-free PWM Dimming), dynamické stmívání (Dynamic Dimming), cirkadiánní noční zobrazení (Circadian Night Display) a zobrazení přirozených tónů (Natural Tone Display).HONOR Magic V3 je dále vybaven pokročilou 5150mAh křemíkovo-uhlíkovou baterií třetí generace, která nabízí bleskurychlé 66W kabelové a 50W bezdrátové nabíjení HONOR SuperCharge a zajišťuje uživatelům pohodové a ničím nerušené užívání telefonu. Inovativní systém fotoaparátů HONOR Falcon Camera System tvoří 50Mpx teleobjektiv, 50Mpx hlavní fotoaparát a 40Mpx širokoúhlý fotoaparát slibující bezkonkurenční kvalitu obrazu a všestrannost pro uživatele, kteří chtějí pořizovat oslnivé fotografie pomocí telefonu.HONOR Magic V3 odhaluje novou budoucnost s umělou inteligencí a nabízí řadu inteligentních funkcí díky mobilní platformě Snapdragon® 8 Gen 3, která je titánem v oblasti inteligence zařízení, špičkového výkonu a energetické účinnosti. K nejvýraznějším funkcím patří Magic Portal pro skládací displej (Magic Portal on Foldable) spolu s fotografickými funkcemi využívajícími AI v zařízení, jako je HONOR AI Motion Sensing a HONOR AI Portrait Engine. Ve spolupráci s Google Cloud dále HONOR rozšiřuje řadu funkcí produktivity podporovaných modely a rozhraními API Google Cloud, které uživatelům umožňují zvýšit celkovou efektivitu – včetně nástrojů pro generativní úpravy fotografií (HONOR AI Eraser), simultánní překlad (Face to Face Translation) a správu poznámek (HONOR Notes). Ty naplňují slib společnosti HONOR o nové éře všestrannosti a produktivity s podporou umělé inteligence, uspokojují vyvíjející se požadavky firemních a profesionálních uživatelů a zároveň poskytují modernizovanou a bezpečnou uživatelskou zkušenost.HONOR MagicBook Art 14: Elegantní klíč k produktivitě budoucnosti s podporou AIHONOR MagicBook Art 14 představuje revoluční skok v odvětví notebooků, který mění jejich tradiční podobu prostřednictvím uživatelsky zaměřených inovací a robustních funkcí.Zařízení s designem inspirovaným křivkami vinných listů a povrchovou úpravou v podobě saténově lesklého emailového nástřiku je zázrakem ultralehké konstrukce a nabízí špičkové funkce AI na úrovni platformy spolu s robustními hardwarovými a softwarovými řešeními pro bezkonkurenční produktivitu a uživatelský zážitek. Společnost HONOR převádí lehkost a tenkost typickou pro chytré telefony do designu notebooků a uvádí tak na trh dosud nejlehčí a nejtenčí AIPC. HONOR MagicBook Art 14 demonstruje revoluční lehkou konstrukci Topology Lightweight Structure a s tloušťkou pouhých 10 mm váží jen asi 1 kg. Notebook, který se může pochlubit tělem ze slitiny hořčíku a klávesnicí vyrobenou z titanu, je ztělesněním dokonalé rovnováhy mezi lehkou konstrukcí a odolností.Špičková modulární kamera s odnímatelnou magnetickou konfigurací, kterou je toto zařízení vybaveno, posouvá soukromí a flexibilitu na novou úroveň a přináší ještě širší a podmanivější vizuální zážitky. HONOR MagicBook Art 14 je vybaven strhujícím 14,6palcovým dotykovým displejem HONOR FullView, který se může pochlubit křišťálově čistým rozlišením 3,1K. S vynikajícím poměrem obrazovky k tělu 97 %, největším mezi 14palcovými notebooky, zaručuje skutečně fascinující a obohacující divácký zážitek. Na důkaz závazku společnosti HONOR pečovat o pohodu uživatelů je displej vybaven těmi nejpokročilejšími funkcemi pro ochranu zraku, jako je 4320Hz vysokofrekvenční PWM stmívání, technologie dynamického stmívání a režim E-book Mode, které zajišťují pohodlné a bezpečné sledování.Ve spolupráci se společností Microsoft nabízí HONOR MagicBook Art 14 uživatelům přístup k pokročilým funkcím Copilot, včetně inteligentní správy e-mailů, přehledu a vizualizace dat (Data insight & visualization) či přepisu a shrnutí hovorů v reálném čase (Real-time Transcription and Summarization) pro zvýšení produktivity a efektivity. V rámci dalšího zvyšování energetické úspornosti využívá toto zařízení OS Turbo 3.0 na bázi umělé inteligence, který pomocí analýzy chování uživatele optimalizuje spotřebu energie a precizně odlaďuje nastavení výkonu pro skutečně výkonný a přitom spolehlivý notebook. HONOR MagicBook Art 14 přináší pomocí prostorové technologie HONOR Spatial Audio Technology a výpočetního výkonu AI zcela nové pojetí dokonalého zvuku. Tato technologie vytváří díky kombinaci prostorové rekonstrukce a ekvalizace kvality zvuku realistické zvukové prostředí. Vylepšená konstrukce oboustranného mikrofonu spolu s pokročilými algoritmy umělé inteligence zajišťuje vynikající snímání zvuku a redukci šumu za jakýchkoli podmínek – ideální pro situace, jako jsou hromadné schůzky a rozhovory – a slibuje příjemnější podmínky pro komunikaci a spolupráci.HONOR MagicBook Art 14 využívá vysoce výkonný procesor Intel® Core™ Ultra 7 155H s heterogenními jádry, obsahující šest výkonných jader, osm efektivních jader a dvě úsporná jádra, která dokážou zvýšit frekvenci až na 4,8 GHz, takže notebook zvládá náročné úlohy a zároveň poskytuje vynikající multitaskingový výkon šetřící baterii. Nabízí také dvojnásobné zvýšení výkonu grafického procesoru a 70procentní nárůst výkonu umělé inteligence, což z něj činí spolehlivou volbu pro uživatele, kteří hledají výkonný notebook. K jeho všestrannosti dále přispívá široká nabídka portů – včetně Thunderbolt 4, USB-C, USB-A, HDMI a 3,5mm konektoru pro sluchátka/mikrofon – slibující ještě pohodlnější a ničím nerušené používání. Díky heterogennímu designu baterie navíc řada HONOR MagicBook Art 14 zlepšuje využití prostoru o 30 % a zároveň nabízí robustní kapacitu 60Wh, která uživatelům slibuje delší životnost baterie.HONOR MagicPad2: dokonalé propojení produktivity a zábavyTablet HONOR MagicPad2 zaujme svým působivým tenkým designem – s tloušťkou pouhých 5,8 mm a hmotností jen 555 g je skutečně ideálním společníkem na cesty. Je vybaven 12,3palcovým displejem HONOR Eye Comfort Display s obnovovací frekvencí 144 Hz, který přináší úchvatný vizuální zážitek díky zvýšené plynulosti a rychlosti odezvy při práci s různým obsahem. Tablet, který je navíc držitelem dvou certifikací TÜV, zajišťuje optimální péči o zrak díky pokročilým inovacím, jako je AI Defocus Display, 4320Hz vysokofrekvenční PWM stmívání, cirkadiánní noční zobrazení a dynamické stmívání.HONOR MagicPad 2 však vyniká nejen po vizuální stránce, ale také svým zvukovým výkonem. Tablet HONOR MagicPad2 má certifikaci IMAX-Enhanced, která zaručuje vysoce kvalitní multimediální zážitek s ohromující kvalitou obrazu a zvuku od DTS, umožňující uživatelům vychutnat si kdykoli a kdekoli audiovizuální hody na Disney+ v kinematografické kvalitě. Díky technologii HONOR Spatial Audio se může pochlubit o 25 % širším zvukovým polem než jeho předchůdce a nabízí tak ještě bohatší zvukové dojmy všem divákům.Pro skutečně prvotřídní zážitky využívá HONOR MagicPad 2 mobilní platformu Snapdragon® 8s 3. generace, nabízející mimo jiné výkonnou generativní AI přímo v zařízení a hyperrealistické hraní. Masivní baterie s kapacitou 10050 mAh slouží jako výkonná rezerva pro práci i zábavu, doplněná 66W rychlonabíjecí technologií pro bleskové dobití a efektivním využíváním energie pro pocit jistoty beze stresu.HONOR MagicPad2 běží na novém systému MagicOS 8.0, který je založen na rozpoznávání uživatelských záměrů a disponuje výkonnými funkcemi umělé inteligence, slibujícími skutečně magické zážitky. Funkce Magic Portal dokáže předvídat potřeby interakce a předem rozpoznat záměry, což uživatelům umožňuje vytvářet plány nebo spojovat více úkolů pouhým dlouhým stisknutím a přetažením. Produktivitu zařízení HONOR MagicPad 2 dále zvyšují kancelářské nástroje na bázi umělé inteligence – od převodu hlasu na text (Voice to Text) až po zkrášlování rukopisu (Handwriting Beautification) a funkce rozpoznávání vzorců (Formula Recognition) – které pomáhají uživatelům každý den dosáhnout více.HONOR Watch 5: lehká konstrukce, moderní funkceV neposlední řadě představila značka HONOR hodinky HONOR Watch 5, spojující v sobě moderní technologie s elegantním designem. S hmotností pouhých 35 g a tloušťkou pouhých 11 mm jsou skutečně lehké a slibují pohodlné celodenní nošení. Barevný 1,85palcový displej AMOLED s rozlišením 450x390 pixelů a 322 PPI podporuje dotykové ovládání celé obrazovky a poskytuje živé vizuální prostředí.Hodinky HONOR Watch 5 jsou vybaveny křemíkovo-uhlíkovou baterií, která díky kapacitě 480 mAh nabízí působivou 15denní výdrž. O efektivní využívání energie se přitom stará technologie Turbo X Smart Power Management. Tyto hodinky také monitorují klíčové zdravotní ukazatele, včetně srdečního tepu a úrovně SpO2, a pomáhají tak uživatelům sledovat své zdraví a kondici v reálném čase. Díky systému určování polohy AccuTrack hodinky HONOR Watch 5 výrazně zvyšují přesnost GPS a nabízejí uživatelům přesnější sledování při pohybových aktivitách.Barevné varianty a cenyHONOR Magic V3 je k dostání ve třech působivých barevných variantách, inspirovaných krásami přírody: červenohnědé Reddish Brown, temně zelené Green a čistě černé Black, vždy od 1999 €.HONOR MagicPad2 pořídíte od 599 € ve dvou barevných provedeních: chladně bílém Moonlight White a černém Black.Pro více informací navštivte online obchod HONOR na adrese www.honor.com.O společnosti HONOR Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se ikonickou globální technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvořit nový inteligentní svět pro každého. S neochvějným zaměřením na výzkum a vývoj vytváří technologie, které lidem po celém světě umožňují překonávat hranice a přináší jim svobodu dosáhnout a vykonat více. Značka HONOR nabízí celou řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení ve všech cenových kategoriích. Její inovativní a spolehlivé špičkové produkty pomáhají uživatelům stát se dokonalejšími verzemi sebe samých. Další informace získáte na webu HONOR na stránce www.honor.com nebo na e-mailové adrese newsroom@honor.com. https://community.honor.com/ https://www.facebook.com/honorglobal/ https://twitter.com/Honorglobal https://www.instagram.com/honorglobal/ https://www.youtube.com/c/HonorOfficial Foto - https://mma.prnewswire.com/media/2497667/HONOR_IFA_2024_Global_Launch_Event.jpg Foto - https://mma.prnewswire.com/media/2496209/HONOR_IFA_2024_Global_Launch_Event_2.jpg Foto - https://mma.prnewswire.com/media/2496210/HONOR_IFA_2024_Global_Launch_Event_3.jpg KONTAKT: Yuteng Li, liyuteng@hihonor.com
Čas načtení: 2025-01-09 14:22:00
Čching-tao (Čína) 9. ledna 2025 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnost Hisense, přední světová značka v oblasti spotřební elektroniky a domácích spotřebičů, představila na svém tematickém stánku „Umělá inteligence pro váš život" na veletrhu spotřební elektrotechniky 2025 nejnovější technologické inovace založené na umělé inteligenci. Publikum zaujala sadou prvotřídních produktů a převratných technologií. Sem patří stošestnáctipalcový LED televizor TriChroma, displej MicroLED a inovace laserového televizoru, spolu s širokou škálou chytrých domácích spotřebičů s podporou umělé inteligence a pokročilých aplikací v automobilovém průmyslu, komerčních displejích, zdravotnictví a energetických soustavách.Společnost Hisense vyzdvihla své inovace přinášející dokonalé zážitky z domácí zábavy na úrovni kina díky rozsáhlému souboru televizorů s pestrou paletou velikostí obrazovek. Ty nabízejí dokonalou kvalitu živého a realistického obrazu, mimořádně plynulé ovládání pohybu a křišťálově čistý zvuk.Revoluční technologie zobrazeníV čele pokroku displejů Hisense stojí 116palcový LED televizor TriChroma se špičkovou zobrazovací technologií „lokální stmívání RGB (červená-zelená-modrá)". Televizor je poháněn technologií Hi-View AI Engine X společnosti Hisense, která optimalizuje každý snímek pomocí funkcí řízených umělou inteligencí. Jsou to AI špičkový jas, AI RGB lokální stmívání, AI jasný hlas a AI hladší přechody barev. Dále zajišťuje dynamické úpravy kontrastu, jasu a barev v reálném čase pro živý a realistický obraz spolu s vysoce čistým zvukem.První stošestatřicetipalcový displej MicroLED na světě připravený pro spotřebitele představuje významný milník v dostupné a špičkové zobrazovací technologii. Tento televizor je vybaven více než 24,88 milionu samočinných diod LED a nabízí neuvěřitelnou čistotu a přesnost barev.Průkopnická budoucnost s umělou inteligencí HisenseMezi nejnovější televizory s umělou inteligencí patří přístroje řady U7 a U8, které jsou vybaveny technologií Hi-View Engine Pro od Hisense. Ta optimalizuje audiovizuální zážitek pomocí analýzy na úrovni snímků v reálném čase, která zvládá komplexní funkce, jako je 4K upscaling a vylepšení barev. Vrcholem sestavy ULED je řada U9, poháněná vlajkovou lodí Hi-View Engine X.Nechyběl ani televizní obsah s podporou umělé inteligence, kde má společnost Hisense jako partnera pro obsah globální platformu Smart TV podniku VIDAA. VIDAA poskytuje různá doporučení na bázi umělé inteligence přizpůsobená osobním preferencím a přináší uživatelům bohaté a rozmanité zážitky ze zábavy a her.Navrhování pro skutečně pohlcující a zdravý zážitekSpolečnost Hisense předvedla technologii Laser TV, která posouvá hranice zábavy na velkých obrazovkách, a představila své inovativní velkoplošné displeje a partnerství s produkty Designed for Xbox, jež zlepšují hraní her. Produkty Hisense Gaming Laser Cinema nastavují nové standardy pro pohlcující hraní. Modely PX3-PRO Laser Cinema a C2 Ultra 4K Laser Mini Projector, navržené pro Xbox, rovněž zkvalitňují herní a filmové zážitky díky mimořádně velké projekční velikosti a dokonalému obrazu Dolby Vision a IMAX Enhanced.Představen byl také kompaktní laserový televizor od Hisense, který nabízí bezproblémovou přepravu a instalaci v ultrakompaktním provedení. Přináší bezkonkurenční kvalitu obrazu díky špičkové laserové technologii TriChroma, která poskytuje živé barvy a ostré detaily pro skutečně pohlcující zážitek ze sledování. Nejnovější rolovací laserový televizor nabízí kombinaci projektoru a obrazovky v jednom přístroji a doplňuje tak ucelenou řadu, která nabízí možnost laserového televizoru pro každý životní styl.Hisense je i nadále vedoucí společností v oblasti péče o zrak díky certifikaci TÜV Rheinland Low Blue Light pro svou celou hlavní sestavu televizorů. Její prvotřídní modely získaly také certifikaci Flicker-Free. Laserové kino PX3-PRO a laserový miniprojektor C2 Ultra 4K jdou v tomto směru ještě dál a mají vyšší technické specifikace ověřené organizací TÜV Rheinland. Jsou to: 0 % podíl škodlivého modrého světla (415-455 nm), široký barevný gamut (110 % BT.2020 a 151 % DCI-P3) a sotva znatelné barevné rozdíly (ΔE2000<0,9 sRGB).Tyto pokročilé modely poskytují zákazníkům vizuálně úchvatný a zdravější požitek ze sledování.Chytré bydlení s umělou inteligencíStánek společnosti Hisense také představil dnešní vizi chytré domácnosti budoucnosti. Také demonstroval převratné inovace poháněné umělou inteligencí díky platformě ConnectLife, která propojuje a ovládá všechna chytrá domácí zařízení Hisense.K vidění byla pračka se sušičkou řady 7S od Hisense, která umělou inteligenci přináší do prádelny. Pračka se sušičkou, nabízející bezproblémovou integraci s aplikací ConnectLife pro vzdálené monitorování a ovládání, kombinuje elegantní design se špičkovou technologií využívající AI.Společnost Hisense představila také chladničku BCD-780W s podporou ConnectLife a funkcemi využívajícími AI, včetně správy zásob potravin, připomínek konce data spotřeby, doporučení receptů, hlasového ovládání a personalizovaných návrhů receptů.Klimatizace řady Uni od Hisense se postarala o ochlazení návštěvníků a kombinovala špičkovou technologii AI Smart s pohodlným designem zaměřeným na uživatele. Díky technologii Smart Eye a řídicímu systému TMS toto zařízení upravuje teplotu, vlhkost, rychlost a směr větru pro optimální pohodlí.Společnost Hisense spolupracuje se společností Microsoft na využití služeb Azure OpenAI Service a Azure AI Foundry Service k vývoji výjimečných uživatelských zážitků založených na umělé inteligenci. Mezi ně v současné době patří asistent pro přípravu receptů Dish Designer AI na platformě pro chytré bydlení ConnectLife a integrované diskuze o provozu a fuzzy vyhledávání v rámci televizního systému Hisense VIDAA OS. Spolupráce demonstruje inovativního ducha a technologický pokrok společnosti Hisense při poskytování bezkonkurenčních zážitků a uživatelské hodnoty.Společnost Hisense mění podobu toho, co je možné ve všech sférách moderního života. Hisense se snaží zlepšovat to, jak lidé žijí, komunikují a užívají si okamžiky, na kterých jim nejvíce záleží – od posouvání budoucnosti zobrazovacích technologií, přes pohlcující zábavní zážitky až po vytváření bezproblémové technologie umělé inteligence, která tiše pracuje v zákulisí. Inovace představené na stánku Hisense na veletrhu CES 2025 jsou navrženy tak, aby ještě zintenzivnily zážitek z domácí zábavy a splnily svůj slib inovací, které zkvalitňují život.O společnosti HisenseHisense je přední světová značka domácích spotřebičů a spotřební elektroniky. Podle společnosti Omdia se Hisense umístila na druhém místě v celosvětovém žebříčku celkových dodávek televizorů a na prvním místě v kategorii televizorů s úhlopříčkou 100'' a více. Společnost rychle expandovala a působí ve více než 160 zemích. Specializuje se na multimediální zboží, domácí spotřebiče a inteligentní informační technologie.Foto – https://mma.prnewswire.com/media/2593370/1.jpgFoto – https://mma.prnewswire.com/media/2593369/2.jpgFoto – https://mma.prnewswire.com/media/2593368/3.jpgFoto – https://mma.prnewswire.com/media/2593367/4.jpgFoto – https://mma.prnewswire.com/media/2593366/5.jpgKONTAKT: Patrick Chen, patrick.chen@bluecurrentgroup.com
Čas načtení: 2025-01-10 07:53:00
Čching-tao (Čína) 10. ledna 2025 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnost Hisense, přední světová značka v oblasti spotřební elektroniky a domácích spotřebičů, dnes na veletrhu spotřební elektroniky CES 2025 představila svůj nejnovější pokrok v oblasti zobrazovacích technologií. Také oznámila zajímavou spolupráci se společnostmi Pantone a Devialet. Tato partnerství v nadcházejících měsících zkvalitní řady prémiových televizorů a laserových televizorů od Hisense, které budou poskytovat výjimečnou kvalitu obrazu díky převodu barev Pantone. Také začleňují renomované odborné znalosti společnosti Devialet v oblasti zvuku pro bezkonkurenční zážitek z pohlcující zábavy.Společnost Hisense nově posouvá hranice vizuálních a zvukových zážitků, od nejnovějších LED televizorů TriChroma až po revoluční inovace v oblasti MicroLED displejů a laserových televizorů. Spotřebitelům na celém světě tak přináší bezkonkurenční novou úroveň diváckých zážitků.Technologie displeje s lokálním stmíváním RGB demonstruje budoucnost inovací v oblasti displejůSpolečnost Hisense představila 116palcový LED televizor TriChroma s pokročilou zobrazovací technologií RGB místní stmívání s nezávislými červenými, zelenými a modrými LED čipy. Ty zajišťují vynikající přesnost barev a až devadesátisedmiprocentní pokrytí barevného prostoru BT.2020. Špičkový jas 10.000 nitů nabízí živé barvy, hluboký kontrast a výjimečnou čistotu. Díky technologii Hi-View AI Engine X společnosti Hisense televizor optimalizuje každý snímek pomocí funkcí řízených umělou inteligencí. Jsou to AI špičkový jas, AI RGB lokální stmívání a AI technologie pro vyhlazení přechodu barev, jež zajišťují dynamické úpravy kontrastu, jasu a barev v reálném čase pro živý a realistický obraz.Televizor TriChroma LED s úhlopříčkou 116 palců je vybaven vícekanálovým prostorovým zvukovým systémem 6.2.2, který integruje technologie Dolby Atmos a DTS Virtual X pro pohlcující zvukový zážitek. Funkce optimalizace zvuku pomocí umělé inteligence přizpůsobuje zvuk obsahu, ať už jde o výrazné dialogy nebo dynamické akční scény. Takto nastavuje nové měřítko pro zážitky z domácího kina a nabízí jak filmový obraz, tak vysoce podmanivý zvuk.Pokročilá inovace displejů s technologií MicroLEDSpolečnost Hisense také představila první 136palcový displej MicroLED připravený pro spotřebitele na světě, který představuje významný milník v dostupné a špičkové zobrazovací technologii. Tento televizor je vybaven více než 24,88 milionu samočinných LED diod a nabízí neuvěřitelnou čistotu a přesnost barev s kontrastním poměrem 1,000.000:1 a jasem až 10.000 nitů. Pokrývá také 90 % barevného prostoru BT.2020 pro živý a věrný obraz.Televizor je vybaven technologií Hi-View AI Engine X, která využívá algoritmy řízené umělou inteligencí ke zvýšení přesnosti barev, řízení dynamických 3D barev a optimalizaci detailů zobrazení. Černé nanokrystaly snižují odrazivost a zajišťují výjimečnou čistotu obrazu i ve světlých místnostech. Ultratenké provedení je navrženo pro moderní domácnosti a bez problémů se začlení do jakéhokoli prostoru. Díky podpoře Dolby Vision IQ, HDR10+ a režimu Filmmaker Mode, kdy Dolby Atmos a DTS Virtual X poskytují pohlcující zvuk, nastavuje 136palcový displej MicroLED nová měřítka pro domácí zábavu.Průkopnictví v přesnosti barev laserových televizorůJako první partner laserových televizorů, který získal certifikaci Pantone a SkinTone, stanovuje společnost Hisense nové měřítko věrnosti a autenticity barev.Laserový televizor Ultra-Bright, který je poháněn projektorem s výkonem 4000 lm a obrazovkou s vysokým ziskem, poskytuje jas až 1500 nitů na celé obrazovce. Televizor je vybaven objektivem s ultrakrátkou projekční vzdáleností 0,18, který zkracuje projekční vzdálenost o 20 mm. To umožňuje, aby stopalcová obrazovka fungovala v menším prostoru. Technologie obrazovky Master of Light (Mistr světla) dokáže přesně rozlišit trojbarevné laserové světlo laserového televizoru od nevítaného světla z okolí a zlepšit schopnost oddělování světla.Vylepšený laserový televizor pro herní nadšenceHerní laserový televizor Hisense se vyznačuje zpožděním odezvy obrazu na úrovni 2 ms a obnovovací frekvencí 4K60 Hz a 2K240 Hz. To přináší plynulejší a citlivější hraní než tradiční panely 144Hz LCD. Funkce nízkého zpoždění, která se již testuje na modelu PX3-PRO „Navržen pro Xbox" (Designed for Xbox), bude v roce 2025 zabudována do budoucích modelů včetně řady PX4 a C3.Dalším herním výjimečným modelem je laserový miniprojektor C2 Ultra 4K, rovněž „Navržen pro Xbox", který nabízí flexibilní rozsah velikosti obrazovky od 65 do 300 palců. Je vybaven otočným gimbalem (stabilizačním stojanem) pro snadné nastavení. Obsahuje automatickou korekci lichoběžníkového zkreslení, automatické zaostřování a funkci vyhýbání se překážkám pro bezproblémovou instalaci. Technologie TriChroma poskytuje široký barevný gamut (rozsah barev) bez škodlivého modrého světla, zatímco vestavný subwoofer (basový reproduktor), 2.1kanálový zvuk JBL a prostorový zvuk DTS Virtual:X poskytují pohlcující audiovizuální zážitek, ideální pro filmy i hry.Návštěvníci veletrhu CES 2025 si mohou převratné novinky společnosti Hisense prohlédnout na vlastní oči v centrální hale – stánek 16625.O společnosti HisenseHisense je přední světová značka domácích spotřebičů a spotřební elektroniky. Podle společnosti Omdia se Hisense umístila na 2. místě v celosvětovém žebříčku celkových dodávek televizorů a na 1. místě v kategorii televizorů s úhlopříčkou 100'' a více. Společnost rychle expandovala a působí ve více než 160 zemích a specializuje se na multimediální zboží, domácí spotřebiče a inteligentní informační technologie.Foto – https://mma.prnewswire.com/media/2594469/image_1.jpgFoto – https://mma.prnewswire.com/media/2594470/image_2.jpgFoto – https://mma.prnewswire.com/media/2594471/1.jpgFoto – https://mma.prnewswire.com/media/2594472/2.jpgKONTAKT: Patrick Chen, patrick.chen@bluecurrentgroup.com
Čas načtení: 2025-01-20 17:00:46
LEGO představilo povinnost pro fanoušky Twilight – legendární dům Cullenových
Dánský stavebnicový gigant LEGO se v posledních měsících skutečně činí. Takřka každý týden totiž odhalí nové sety, z nichž minimálně pár kousků stojí za pozornost ať už pro svou kreativitu, promyšlenost či provázanost s nejrůznějšími fanouškovskými světy. A právě to se stalo i nyní. LEGO totiž nadělilo fanouškům Stmívání nebo chcete-li Twilight klenot v podobě legendárního domu Cullenových. Fantastické příběhy o upíří romantice ze ságy Stmívání ožívají s touto sběratelskou stavebnicí LEGO® Ideas pro dospělé […]
Čas načtení: 2025-02-20 06:29:00
Nejlepší LEGO v únoru: Kytky nebo Stmívání? Vybírej!
Únor bílý, LEGO sílí. Tak nějak se to říká, ne? Časopis ABC rozebírá nejlepší, největší, nejdražší a nejlevnější sety stavebnice LEGO v druhém měsíci roku 2025. Budou taky nejprodávanější? Od Lego Ideas Stmívání po kytku z LEGO Botanicals.
Čas načtení: 2025-04-23 19:51:00
Kristen Stewartová ze ságy Stmívání: Vdala se za ženu!
Jste tým Edward, nebo tým Jacob? Nově na tom již vůbec nesejde. Herečka Kristen Stewartová (35), představitelka Belly Swanové ze ságy Stmívání, je zadaná a navíc už i vdaná!
Čas načtení: 2025-04-25 08:50:39
Herečka Kristen Stewart se po letech známosti provdala za svou přítelkyni
Herečka známá zejména díky své roli Isabelly Swanové ve filmové sérii Stmívání se nedávno provdala za svou přítelkyni Dylan Meyer. Co vše (nejen) o jejich svatbě víme? Pro mnoho fanoušků zůstane Kristen Stewart již navždy Bellou Swanovou Kristen Stewart se narodila 9. dubna 1990 a letos oslavila 35. narozeniny. Před kamerami se poprvé objevila, když jí bylo pouhých 12 let a rovnou si zahrála po boku slavné americké herečky Jodie Foster ve filmu Úkryt. Mnohem větší pozornosti se ale dočkala až v roce 2008, kdy se objevila v roli Belly Swanové ve filmové sérii Stmívání. Ta byla natočena podle stejnojmenné knižní předlohy od Stephenie Meyerové a jedná se o jednu z nejvýdělečnějších filmových franšíz. Během natáčení se seznámila s Robertem Pattinsonem a ačkoliv svůj vztah dlouho popírali, tvořili pár. Jejich vztah ale skončil ve chvíli, kdy v roce 2012 vyšel článek o vztahu Kristen Stewart a režiséra Ruperta Sanderse. Setkání s budoucí manželkou Robertovi Pattinsonovi, jemuž Kristen Stewart zlomila srdce po zveřejnění jejích fotek s Rupertem Sandersem, napsala veřejnou omluvu prostřednictvím časopisu People. Jejich vztah tím byl definitivně u konce a Stewart nějakou chvíli randila s Rupertem Sandersem. Nicméně v roce 2013 se seznámila se svou budoucí ženou Dylan Meyer. Ovšem romantický vztah spolu navázaly až o šest let později a své ano si řekly v neděli 20. dubna 2025 v mexické restauraci Casita Del Campo v Los Angeles. Intimní obřad a párty až do rána Svatba Kristen Stewart a Dylan Meyer byla komorní a rozhodně se nejednalo o okázalou veselku, na kterou jsme u některých hollywoodských párů zvyklí. Restaurace Casita Del Campo zůstala v den obřadu pro veřejnost uzavřená a byla vyzdobena světýlky. Poté, co si nevěsty řekly své ano, následovala svatební párty, podávalo se sushi a další japonské speciality a o zábavu se starali hned dva DJové. Během... Čtěte více Příspěvek Herečka Kristen Stewart se po letech známosti provdala za svou přítelkyni pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
Čas načtení: 2020-07-04 00:00:00
Smart domácnost: jednoduše a chytře
Smart Home a clever Home jsou pojmy, které aktuálně letí světem. Chcete takovou chytrou domácnost a domov mít i vy? Není nic snazšího! Zkuste naše tipy a zajistěte si chod domácnost jednoduše a chytře! Tip první: Go Wireless Přáli byste si, abyste doma mohli jednoduše ovládat osvětlení, stmívání, ...
Čas načtení: 2010-08-28 00:00:00
Podlehněte smyslnému looku kolekce Noir od F&F Black
Elegantní hra a kombinace barev černé a bílé vytváří smyslný look nové kolekce F&F Black nesoucí název Noir, ve které objevíte skryté tajemství a eleganci ve stylu romance filmu Stmívání. Nebojte se a pohrajte si s prodlouženou siluetou a mějte na paměti, že černá barva je klíčem pro jakoukoliv komb ...
Čas načtení: 2017-12-05 09:26:19
Vyčarujte si i v zimě úsměv na rtech
Nedá se nic dělat, je tady zima a s ní pochmurné, mrazivé počasí, brzké stmívání, málo slunce a celkově menší množství světla. To je pro mnoho lidí jasným spouštěčem zimních depresí, které nás obírají o energii, způsobují nám nepříjemnou únavu a ničí naše odhodlání i radost. Ale dá se s nimi bojovat.
Čas načtení: 2020-02-16 13:06:48
Německý voják v Rudé armádě. Ukázka z románu Siegfrieda Lenze Přeběhlík
Více než 60 let čekal na své vydání román německého spisovatele Siegfrieda Lenze Přeběhlík, nečekaně nalezený dva roky po autorově smrti v jeho pozůstalosti. Příběh o německém dezertérovi do řad Rudé armády dopsaný v roce 1952 byl vzhledem k atmosféře studené války nakladatelstvím odmítnut a posléze upadl v zapomnění. Ironií osudu dnes totéž nakladatelství, kterému Lenz přes tuto zkušenost zůstal celý život věrný, na knize vydělává. Román se po svém vydání v roce 2016 stal v Německu bestsellerem a do dnešní doby už byl přeloženo do několika jazyků. Někteří recenzenti ho dokonce neváhají označit za vůbec nejlepší Lenzův román. Letos na jaře u příležitosti 75. výročí konce druhé světové války uvede německá ARD jeho dvoudílnou televizní adaptaci v režii oscarového režiséra Floriana Gallenbergera. Hlavní postavou románu je mladý voják wehrmachtu Walter Proska, který dezertuje k Rudé armádě poté, co je jeho jednotka rozprášena partyzány; sám však cítí potřebu vzepřít se vládnoucí „klice“. Charakter románu odpovídá představě, jakou si čtenáři v minulých desetiletích o autorovi vytvořili – napínavý příběh je plný zvratů, hrdina se ocitá v mezních situacích, které slouží autorovi k zamyšlení nad závažnými tématy: reflektuje otázku svědomí a odpovědnosti, morálky, vojenské a občanské cti; dotýká se také vlastenectví a německého nacionalismu, zpochybňuje vědomí povinnosti a „německé“ poslušnosti. Siegfried Lenz tvořil společně s Günterem Grassem, Heinrichem Böllem a Martinem Walserem literární kvartet, který formoval německou poválečnou literaturu po celá desetiletí. Lenz se zabýval zejména důsledky nacistické minulosti Německa, v češtině vyšly téměř všechny jeho významné romány. Tím nejznámějším je Hodina němčiny z roku 1968 (česky 1974). Spisovatel v něm zpochybnil vyjádření, kterým stoupenci nacistického režimu po válce omlouvali své chování, totiž že „konali pouze svou povinnost”. Během druhé světové války působil Lenz ve válečném námořnictvu Třetí říše. Jen několik dní před kapitulací Německa z armády dezertoval a ukrýval se v Dánsku, kde ho zadržely britské jednotky. Válečné zkušenosti ho poznamenaly, uvědomoval si svůj podíl na nacistických válečných zločinech a cítil i vinu za to, že přežil válku, zatímco statisíce jeho vrstevníků padly v boji. Na univerzitě v Hamburku studoval filozofii, angličtinu a literární historii. Studia záhy přerušil, když se stal stážistou deníku Die Welt, kde působil jako redaktor. V roce 1951 se již v nově založené Spolkové republice představil jako slibný literární talent svým úspěšným debutem Es waren Habichte in der Luft (Ve vzduchu byli jestřábi). Ještě v dubnu téhož roku začal tehdy pětadvacetiletý Lenz psát svůj druhý román Přeběhlík, odehrávající se během posledního léta před koncem druhé světové války. Německý voják Walter Proska je vyslán na východní frontu k jednotce, která má za úkol zajistit bezpečnost železniční tratě hluboko v lese na polsko-bělorusko-ukrajinském pomezí. V bažinaté oblasti se hrstka mužů, decimovaná partyzány, vedrem a komáry, musí podrobovat stále absurdnějším a nelidským příkazům brutálního velícího důstojníka Williho Stehaufa. Čas plyne a vojáci, poznamenaní traumatickými zážitky, jsou ve své izolaci pronásledováni šílenstvím a strachem. Kterýkoliv kolemjdoucí může nést pod kabátem dynamit. Proskovo setkání s mladou partyzánkou Wandou a smrt kamaráda, intelektuála Žemličky, v něm vyvolávají pochybnosti o jeho přísaze věrnosti. Když se Rudá armáda přibližuje, Proska se stává válečným zajatcem a jediný způsob, jak se může zachránit, je dezertovat. Po kapitulaci Německa zahájí bývalý voják Proska kariéru v sovětské okupační zóně v Berlíně. Zde trpí nedůvěrou, která panuje v novém režimu, kde se s lidmi zachází jako s vyměnitelnými součástkami. Musí čelit skutečnosti, že Sověti likvidují „nepohodlné“ občany, což vede k dalšímu vážnému konfliktu svědomí… V románu se objevují autobiografické prvky – Proska se stejně jako Lenz narodil v bývalém pruském městě Lyck, nyní polském Ełku. Proska stejně jako Lenz dezertoval z německé armády. Jedna z kapitol Přeběhlíka zní jako pocta Ernestu Hemingwayovi, zejména jeho novele Stařec a moře, když Lenz vypráví příběh hornoslezského vojáka a obří štiky. Ve druhé části knihy, odehrávající se ve fiktivní kanceláři v sovětské zóně, poznáváme odkazy na dílo Franze Kafky. V románu hraje výraznou roli příroda. Jak píše překladatel Petr Dvořáček v doslovu: „…příroda není pouhým pozadím či podkladem děje, příroda tu je jeho integrální součástí, svým tajuplným způsobem se ho účastní, má vlastní projevy, mluvu, gesta, je obtížně zbadatelným protihráčem; žije svým zcela svébytným životem...“ Ukázka z knihy 2. kapitola V Provursku dostala malá lokomotiva napít. Nad její žhavé tělo přehoupli železný chobot, otočili velkým ručním kohoutem a do otevřeného boku se jí vevalil silný proud vody. Proska slyšel šumění vody a přistoupil k rozbitému okýnku ve svém oddílu. Malinká bílá staniční budova s nějakým číslem na průčelí, zpustošené nádraží, dvě hromady dřeva; víc toho k vidění nebylo, protože vesnice sama ležela za listnatým lesem dobrou hodinu cesty od stanice. U vlaku hlídkoval strážný. Protože bylo horko, rozepnul si límec. Na zádech mu visela útočná puška se stejnou samozřejmostí, s jakou africká matka nosí svého kojence. Když došel na konec úzkokolejné soupravy sestávající z lokomotivy, zásobovacího a poštovního vagonu, otočil se, ani hlavu nezvedl a šoural se zpátky. To se několikrát opakovalo. Krajina působila dojmem obrovského opuštěného spáleniště; nikde žádný vítr, ani vzduch se nepohnul, ve vyschlém křoví nic nezašustilo. „Budeme tady stát dlouho?“ zeptal se Proska, když se k němu strážný přiblížil. „Dokud nepojedem dál!“ „Myslím, že lokomotiva potřebuje jen vodu.“ „Tak,“ opáčil strážný nevrle, „potřebuje, jo?“ Náhle zvedl hlavu a pohlédl dolů na prašnou cestu vedoucí do Provursku. Proska u okna se podíval stejným směrem a spatřil dívku, jak mává na vlak a rychle se blíží. Měla na sobě šaty barvy listové zeleně, pas štíhlý jako přesýpací hodiny stažený širokým pásem. Rychlým krokem došla na nádraží a zamířila přímo ke strážnému. Měla matně se lesknoucí rudé vlasy, drobný nosík a zelenomodré oči. Na nohou hnědé plátěné boty. „Co chcete?“ houkl strážný a zíral na její holé nohy. „Pane voják…,“ řekla a zachvěla se. Postavila na zem hliněný džbán a na něj položila složenou pláštěnku. „Máte v tom džbánu mlíko, nebo vodu?“ Zavrtěla hlavou a přehodila si vlasy dozadu. Proska obdivoval profil jejích ňader. „Vy asi chcete jet s náma,“ zeptal se strážný. „Ano, maličký kousek, na rokytenská blata. Můžu vám za to dát peníze nebo…“ „Zmizte, ale rychle. Nesmíme nikoho brát. To byste ale měla vědět. Neptala jste se mě na to už jednou?“ „Ne, pane.“ „Vy jste Polka, co?“ „Ano.“ „Kde jste se naučila německy?“ V tom okamžiku malá lokomotiva dvakrát zapískala; jednou dlouze, jednou krátce. Strážný nechal dívku dívkou, vrhl zlostný pohled na Prosku a odešel dopředu. S klením si vylezl do proviantního vagonu, sedl si na bednu a zapálil si. Puška na zádech tlačila; nesundával ji, byl na to příliš líný. Vzduch nad vyprahlou zemí se chvěl žárem. Lokomotiva sebou trhla; zasténala a vlaková souprava se pomalu rozjížděla. Dívka zvedla džbán, vzala pláštěnku a šla podél vlaku. Prosebně vzhlédla k Proskovi. Přiblížila se k němu na co nejmenší vzdálenost a zašeptala: „Vemte mě s sebou, prosím!“ A asistent nedokázal odolat jejím očím, jejím vlasům, štíhlým holým nohám a vyzývavému profilu těch ňader. Prudce otevřel dveře, jednou nohou se postavil na stupátko a napřáhl ruku. Podala mu džbán a pláštěnku, sama naskočila a nechala ho, aby jí pomohl do vozu. Zavřel dveře a otočil se. Stála před ním, dívala se na něho a usmívala se. „Vystoupím ještě před blaty,“ řekla, jako by se omlouvala. Mlčel a hleděl na její silné zuby. „Váš kolega se bude zlobit,“ šeptala. Bylo mu zatěžko udržet ruce v kapsách. „Zastřelí mě?“ zeptala se s úsměvem. Taky se usmál, vytáhl z kapsy krabičku cigaret a řekl: „Vemte si cigaretu. To vás trochu uklidní.“ „Já nekouřím.“ „Tak si aspoň sedneme.“ Posadili se. Kolena měl několik centimetrů od jejích. Do oddílu dopadl paprsek slunce. Proska viděl, jak se vzhůru dolů točí prach. Mlčeli a poslouchali vzdychání malé lokomotivy a kolem rozbitého okna ubíhala krajina: louky a spálená políčka a malé březové háje a tu a tam slámou pokrytý domek, nad nímž někdy v suchém vzduchu nehybně stál sloup kouře. Na polích nikdo nepracoval a na loukách postávalo pár krav tupě hledících před sebe, jen jejich ocasy z lenivého zvyku co chvíli pleskly do kostnatého zadku a snažily se zahnat mouchy. „Bydlíte v Provursku?“ zeptal se Proska. „Ano, narodila jsem se tady.“ „Nikdy bych neřekl, že tady vyrůstají taková děvčata. Má váš otec taky krávy?“ „Můj otec byl polesný. Je mrtvý.“ „Už dlouho?“ „Dva roky.“ „Padl ve válce?“ „Já nevím. Před dvěma lety zastřelili v Provursku vojáka. Ráno za svítání přišli k nám do vesnice četníci. Šli dům od domu a hledali muže a pušky. Bydlíme na kraji vesnice a k nám přišli jako první. Táta už neměl čas se pořádně schovat. Ukryl se do skříně, a když přišli četníci, vodila jsem je po domě a všecko jsem jim ukazovala a už by byli málem odešli. Ale když jsme se vrátili do místnosti, kde stála ta skříň, musel si otec odkašlat a jeden četník vytáhl pistoli a čtyřikrát na skříň vystřelil; dvakrát nahoru a dvakrát dolů.“ „Tomu všemu bude už brzo konec,“ řekl Proska. Položila si ruce na stehna a komíhala nohama. „Jste vdaná?“ zeptal se. „Ne. Člověk by se neměl vdávat před osmadvaceti…“ „Proč ne?“ Dlouze na něho hleděla. Náhle sklouzla k němu, vzala jeho hlavu do svých horkých rukou a dýchla mu na čelo. Proskova ruka jí spočinula na ramenou, ona se mu však okamžitě zase vysmekla a posadila se na svoje staré místo. „Chtěla jsem vám číst z čela.“ Řekl: „Tak, vy to tady umíte? A copak je tam vepsáno?“ – uhodil se dlaní do hlavy –, „co se z toho dá vyčíst?“ Nasála vzduch do plic, hruď se jí zvedala. Tajemně se na něj podívala, a jemu se znenadání zdálo, že by se mohl do jejích zelenomodrých očí zanořit jako do rybníka. „Všechno bude dobré,“ řekla, „a možná taky ne.“ Zasmál se a řekl: „To je tam napsáno?“ „Přesně to,“ řekla. „Tak to jsi malá věštkyně. A takovým věštcům jako tobě všechno rádi věříme. Jak se jmenuješ?“ „Wanda.“ „A kolik ti je let?“ „Dvacet sedm. A tobě?“ „Dvacet devět.“ „A jak se jmenuješ?“ „Walter,“ odpověděl. „Walter a Wanda. Jestli mě tvůj kolega nezastřelí, ještě se potkáme.“ Rozpustile se zasmála. „To je nesmysl,“ řekl Proska, „nic ti neudělá.“ Mlčeli a dívali se mimo sebe a naslouchali rytmu jedoucího vlaku: hm-ta-ta, hm-ta-ta, hm-ta-ta. A pomyslel si, že některá slova mají s tímhle rytmem cosi společného, slova melancholie hluboké jako propast, slova blažené touhy a uplynulého milostného štěstí. 24 Hm-ta-ta, hm-ta-ta: to znělo jako na-lo-ži nebo ně-kdy- -snad nebo mi-luj-mě nebo mys-líš-teď anebo lí-bej-mě. V kupé začalo být nesnesitelné vedro. Proskovi vystoupil na čele pot, vyschlá ústa volala po tekutině. Podívala se na jeho pušku visící na háčku, černou hlaveň skloněnou. „Už jsi s tím střílel?“ zeptala se. Neodpověděl, zvedl se, přistoupil ke dveřím a vystrčil hlavu ven z okna. Proud vzduchu se mu zařízl do obličeje a strhával mu světlé vlasy dozadu. To ochlazení bylo příjemné. Cítil, že ho pozoruje, a říkal si: Kdybychom tak byli v Provursku zastavili někdy večer! Má jedinečná prsa. Jak jdou ty rudé vlasy a zelenomodré oči k sobě! Za dvě hodiny se setmí. Doufejme že… Otočil se a zeptal se: „Nevíš, jak dlouho bude vlak ještě potřebovat k blatům?“ „Čtyři hodiny, asi tak. Když se nic nestane.“ „A co by se mohlo stát?“ „Miny,“ řekla s úsměvem. „Jak to víš?“ „Lidi ve vesnici si o tom někdy povídají.“ „V Provursku?“ „Ano. Odkud to vědí, nevím, ale někdy o tom mluví.“ „To vedro jim to prozradí,“ řekl, „ta svatouškovská obloha nebo vaše zplihlé stromy. Jak často hovoří lidé o vlakovém neštěstí?!“ „Každý den,“ řekla. „Každý den vyletí do povětří vlak?“ „Ne. Ale když se to přihodí, mají si lidi týden o čem povídat. A pak se to stane zase.“ Sedl si vedle ní a přitiskl svou nohu k její. „Kdy se tady naposledy vyhazovalo do povětří?“ „Před pěti dny.“ Otočila se k němu, položila mu své měkké paže na rameno, našpulila rty a řekla: „Jsem unavená. Z toho horka na mě jde lenost.“ Proska se vedle jejího ucha podíval k rozbitému oknu. Projížděli smíšeným lesem, který si už polovinu náspu železniční tratě vydobyl zpět a jako předvoj vyslal malé břízky, smrky a vrboví. Malá lokomotiva jednou krátce zapískala; nezdálo se, že sama ví, proč. „Já mám z toho horka žízeň,“ řekl Proska. „Něčeho bych se napil. Studené pivo nebo – co to máš v tom džbánu? Mlíko, nebo vodu?“ Zavrtěla hlavou a stáhla paže z jeho ramene. „Nic na pití. V tom džbánu je můj bratr.“ Podíval se na hliněnou nádobu a řekl: „Co má zas tohle znamenat?“ „Nevěříš mi?“ Proska ji štípl do paže; nezdálo se, že cítí nějakou bolest. „Teď se věštkyně proměnila v čarodějku. V blatech se obzvlášť dobře daří blatouchům; proč by tam neměl výtečně vyrašit i tvůj bratr? Chceš ho tam zasadit?“ Zapůsobila dojmem, že zvážněla, a uhlazovala si zelené šatičky nad koleny a střežila se pohlédnout mu do tváře. „V tom džbánu je popel mého bratra. Nechali jsme ho zpopelnit ve Lvově. Byl železničář a vyletěl do povětří s jedním vlakem. Já jedu až do Tamašgrodu. Tam bydlí žena mého bratra. Požádala mě, abych jí popel přivezla.“ „Přišel tvůj bratr o život na téhle trati?“ „To já nevím.“ Proska jí položil ruku na rameno a hleděl neklidně na nicneříkající hliněnou nádobu. Měl pocit, jako by ho teď někdo trvale pozoroval, a čím víc se snažil tento pocit potlačit, tím úporněji a intenzivněji se v něm zabydloval. Zmocnil se ho jistý soucit s Wandou, a svými velkými, silnými prsty ji hladil po krku nahoru a dolů. Přitáhl si její hlavu a políbil ji do vlasů. „To všechno brzy přejde,“ řekl upřímně. „Myslím, že všechno přes noc zmizí, tak jako to přes noc přišlo. Otevřeš okno – ne zítra, ale jednoho krásného dne –, a do očí tě uhodí slunce a popřeje ti dobrý den. V zahradě bude sedět kos, budeš ho poslouchat a zjistíš, že všecko se změnilo. – Myslíš, Wando, že se to takhle stane? Asi si to nedokážeš představit, viď? – Je ti teprve dvacet sedm a máš ještě celý rok čas.“ Mlčeli. Několik starých smrků, které s potemnělou důstojností žily těsně u náspu, k nim na okamžik lhostejně nahlédlo. Prsty jí bubnoval po klíční kosti, náhle je nechal sjet dolů a dotkl se jejího pravého ňadra. Okamžitě se vymkla jeho objetí, odsedla si od něho a výhrůžně se usmála. A tento úsměv mezi nimi stál jako magická překážka, jako nepřekonatelná bariéra. „Chtěla bych teď spát,“ řekla. „Můžeš se mi opřít o rameno,“ on na to. „To mi připadá dost nebezpečné.“ „Dokud nepřikryješ ten džbán pláštěnkou, nic ti neudělám.“ „Tomu nerozumím.“ Asistent ukázal na džbán a vysvětloval: „Mám pocit, jako by se na mě ta věc dívala. Zdá se – mně aspoň –, že má oči. Připadá mi, jako by mě pořád někdo pozoroval. Dokážeš to pochopit?“ „Jestli to tak opravdu je,“ řekla, natáhla se po celé délce sedadla a položila mu hlavu do klína. Mile k němu vzhlédla a už zhluboka oddechovala. „Spíš už?“ zeptal se po chvíli. „Ano,“ odpověděla, „zdá se mi o tobě, a jak se zase uvidíme.“ „Je u toho tvůj bratr? Teda: Vidíš někde poblíž nás ten džbán?“ „Ne, jsme sami. Jsme velice sami – a je to nádherné. Nikdo nás nesleduje. Máme se rádi. Je u toho jen tvoje puška a dívá se na nás. Ale mlčí. Dokáže ta puška mlčet, ne?“ „Když to musí být. Spi, Wando, spi, a ať se ti něco zdá. – Ale mohla bys to mít ještě pohodlnější.“ Jak to jen vsedě šlo, svlékl si horní část uniformy, nadzvedl jí hlavu na klíně a složený kabát pod ni vsunul jako polštář. „Děkuju pěkně,“ zašeptala. Nic neřekl a hleděl na džbán. Říkal si: Kdybych jí tím nezpůsobil bolest, vyhodil bych tuhle pitomou věc z okna. Něco podobného se mnou ještě nikdy nikam nejelo. Jestli vlak vyletí do povětří, bude její bratr vířit vzduchem, a když bude mít holka štěstí, bude ho pak moct sklepávat z listů. Z břízy třeba prst, ze smrčku možná prst u nohy. Na zádech mu naskočila husí kůže. Zvedl se, udělal pár kroků po oddílu a zastavil se u džbánu, stojícího v rohu a tiše se chvějícího v kývavých pohybech vlaku. Byla to jednoduchá, pravděpodobně doma vypalovaná nádoba s masivním uchem na straně. Otvor byl překryt pergamenovým papírem, a aby se papír neuvolnil, dívka anebo někdo jiný, kdo džbán zakrýval, ho obtočil tenkou, ale pevnou šňůrkou a její konce svědomitě svázal. Rychle se po dívce ohlédl, a protože viděl, že nezvedá víčka a snaží se spát, energicky uchopil pláštěnku, rozmotal ji a hodil na džbán. Nezdálo se, že si něčeho všimla. Proska měl dojem, že se rázem opět cítí uvolněněji a odhodlaněji; natáhl ruce a přistoupil k oknu. Slunce ho zdravilo paprsky probleskujícími vrcholky stromů, na lesní půdě divoce kličkoval zajíc a pelášil pryč. Malá lokomotiva s rachotem vlekla svůj náklad smíšeným lesem. Myslel na lesnaté okolí Lycku, mazurského městečka, kde se narodil. Vonělo to tam přesně tak; stejným dojmem na něho svého času působil Borek, zvlášť tam, kde se dotýkal jezera Sunowo. Asistent objevil veverku, shlížející na vlak tmavýma, lesklýma očima. Její vlasy mají skoro stejnou barvu jako kožíšek té veverky. Budu jí říkat Veverka. Odvrátil se od okna. Ležela klidně na lavici, nohu přehozenou přes nohu, jednu ruku v klíně, druhou u úst. Opatrně k ní přistoupil, do dvou prstů vzal lem jejích šatů a trošičku povytáhl látku. Pak se ohnul a políbil ji na opálenou nohu, těsně nad kolenem. Pohlédl jí do tváře: měla zavřené oči, rty se jí zachvěly. Když se narovnal, řekla: „Na ústa ne.“ „Myslel jsem, že spíš,“ řekl. „Kdo mě políbí na ústa, toho čeká neštěstí.“ „Opravdu?“ „Dávej si pozor!“ „To mi nevadí. I s tím rizikem – “ „Nedělej to,“ řekla a zasmála se. Nadzvedl jí hlavu a políbil ji. Polibek opětovala a ovinula mu paže kolem svalnaté šíje a zase ho jemně odstrčila. „Za půldruhé hodiny bude tma,“ řekl. „Musíme se zase vidět.“ „Tys ten džbán zakryl.“ „Ano, už jsem to nemohl vydržet. Cítil jsem se nesvůj.“ „Dej tu pláštěnku zase pryč, prosím. – Za hodinu a půl bude tma.“ Proska jí lhostejně vyhověl, natáhl se na druhou lavici, pozvedl ruku Wandě na pozdrav a snažil se usnout. Ale spánek nestrpí povely a čím víc se muž snažil nechat smysly na pokoji a zapomenout na všecko kolem, tím byly jeho šance menší. Zamžoural na ni a tiše se zeptal: „Veverko?“ „Cože?“ zeptala se. „Ty taky nemůžeš spát, Veverko.“ „Co je to veverka?“ „To jsi ty.“ „Co že jsem?“ zeptala se malátně. „Červenohnědé zvířátko se zvědavýma očkama a malýma špičatýma ouškama. Hraješ si ve stromech a uzavřela jsi přátelství se starým mrzoutským lískovým keřem. A škádlíš mladé větve a hecuješ je a dovoluješ jim, aby tě vystřelovaly do vzduchu. Ale v zimě, moje Veverko, v zimě spíš, a když máš hlad, sáhneš za sebe do zásobárny s oříšky…“ „Políbil jsi mě na ústa,“ řekla. „Víš už, co to je veverka?“ zeptal se. „Políbil jsi mě, přijde neštěstí.“ Řekla to s vlídnou vážností a jemu se zdálo, že nepoznává její hlas. Zneklidněl: zvedl se. „Myslíš, že se něco stane s vlakem?“ „Varovala jsem tě – “ „A ty nemáš strach? Bylo by ti jedno, kdyby najednou…“ Sňal pušku z háčku, potěžkal ji v ruce, pohladil závěr a z chlebníku vyhrábl zásobník. „Co chceš dělat?“ zeptala se a vleže ho pozorovala. „Pro všechny případy,“ řekl a zasunul zásobník. „Kolik je v něm nábojů?“ „Dost.“ Postavil odjištěnou zbraň do rohu a vystrčil hlavu z okenního otvoru. „Co tam vidíš?“ zeptala se. „Stmívání.“ „Je možné je vidět?“ „Chová se velmi bázlivě a člověk musí mít oči na stopkách, když chce zjistit, po kterých cestičkách se k nám krade. – Co bys říkala, kdybych musel střílet?“ „Proč to chceš vědět?“ „Vždyť by to byli tví lidé,“ řekl a zapálil si cigaretu. „Co nevidět se na nás vrhnou.“ Přistoupil těsně k ní. „Vstaň,“ řekl. Zůstala ležet. „Řekl jsem, abys vstala, Wando.“ „Jsem tak unavená. Za chvíli bude tma.“ Zmocnil se ho podivný neklid; vyjel na ni: „Kdo se na nás vrhne? Co to znamená, tohle věštecké tlachání?“ „Komáři. Tady na blatech jsou spousty komárů!“ Zasmál se a byl přesvědčen, že ho tenhle smích osvobodil. „Musíte chovat víc ptáčků, víš, pak by nebylo tolik komárů. Ale ve vaší zemi umírají ptáci velmi mladí. A těch pár, co jsem jich viděl, se cítí být osamělí a lítají smutně po obloze. Písničky se jim zadrhly v hrdle.“ „Dřív to bylo jiné,“ řekla. „Já vím,“ řekl. Malá lokomotiva ze sebe najednou vyrazila protáhlé chraplavé zapískání a zpomalila. Muž uchopil svou útočnou pušku a přiložil ji pažbou k boku. „Do Tamašgrodu je ještě daleko.“ „To bych řekl,“ poznamenal. „Nejspíš to každou chvíli začne.“ Vlak teď jel už jen krokem. „Ve dne,“ řekl, „to dřepí jako sůvy ve svých hnízdech a neodvažují se ven. Ale sotva nastane soumrak, probudí se a dostanou kuráž. Sedí pod sukněmi noci, udělají si malé průzory a střílejí skrz ně jako za bílého dne.“ „Koho myslíš?“ zeptala se. „Ty chlapíky, co vyhazujou vlaky do povětří.“ „Copak to nesmějí dělat?“ „Hele, buď radši zticha.“ Pomalu otevřel dveře jejich oddílu, vyklonil se a podíval se ve směru jízdy. Pak se otočil k ní a chvatně řekl: „Musíš okamžitě zmizet. Rychle, to jsou polní četníci. Pravděpodobně budou kontrolovat vlak. – Tak dělej! Lehni si na svah pod tratí, přitiskni se k zemi a počkej. Dám ti znamení, až bude vzduch zase čistý. Musíš ven druhou stranou.“ Okamžitě byla na nohou a vrhla se ke dveřím. „Zámek se zasekl,“ vykřikla zoufale. Zvedl nohu a vší silou uhodil do kliky. „Honem, Wando, musíš honem ven! Kdyby tě tu našli, bylo by to pro nás oba hodně nepříjemné.“ Vyskočila a hladce dopadla na svah náspu, ještě kousek sklouzla a lehla si na břicho. Vláček popojel dalších padesát metrů, pak zaskřípěly brzdy. Zatímco si oblékal blůzu uniformy, přemýšlel: Doufejme, že vlak doběhne. Není to ani padesát metrů. Snad mě nenechá ve štychu. Ale nemůže, protože tamhle stojí ten její džbán a nechala tady i pláštěnku. Já už tuhle zatracenou věc nemůžu ani vidět! Zabalil džbán do pláštěnky a zastrčil ho až dozadu pod lavici. Sotva se napřímil, už k němu vystupoval četník. „No tak,“ řekl, „všechno v pořádku? Můžu vidět tvůj cestovní příkaz?“ Proska mu podal zmačkaný, křížem krážem orazítkovaný papír. „Kam máš namířeno?“ „Kousek od Kyjeva.“ „A odkud jedeš?“ „Z Lycku. Měl jsem dovolenou.“ „Kde je to hnízdo?“ „V Mazursku, sedmnáct kilometrů od polských hranic.“ „Od bývalých hranic,“ opravil ho četník a rozsvítil čtyřhrannou svítilnu, zavěšenou na prsou. Kužel světla nasměroval na ten kus papíru. Zkontroloval všechna razítka, do jednoho podpisu zapíchl zjizvený ukazovák a řekl: „Tohle je zřejmě Kilian, co?“ „Ano, přesně tak. To je můj kapitán. Ten to potvrzení podepsal. Mám pro něho balíček, od jeho ženy.“ „Tak ten balíček můžeš zase poslat zpátky. Kapitán to už má za sebou.“ „Padl?“ „To taky. Nějakej chrapoun ho trefil rovnou mezi oči.“ „Kdy to bylo?“ „Před čtyřmi dny. Měl jsem tam vepředu něco na práci. Nesli kapitána ještě dva kilometry na převaziště, ale tam se už ani neprobral.“ „A co mám teď dělat s tím balíčkem?“ „Co v něm je?“ „Jak mi řekla jeho žena, nátepník a zimní chrániče uší. V zimě mu nejvíc mrzly uši.“ „Teď už je skoro léto,“ řekl četník, „jestli myslíš, že bys příští zimu mohl ty chrániče potřebovat, tak si je rovnou nech.“ „Děkuju mockrát, mně umrzají jen nohy.“ Četník zvedl oči k obloze. „Měsíc je dnes nějak zvědavý, myslím, že bude mít na co koukat.“ „Ty si myslíš, že vlak vyletí do povětří?“ „Hlavně moc nevystrkuj hlavu z okna,“ řekl četník, vypnul baterku a zmizel. Asistent se vrhl na druhou stranu oddílu. Očima ohledával svah náspu, Wandu nebylo nikde vidět. Okamžik počkal a pak tiše zavolal: „Veverko! Neslyšíš? Můžeš jít! Wando! Kde jsi? Tak už pojď!“ Nešla. Nevystupovala zpoza žádného stromu, jak doufal, a nezvedala se, jak si přál, ze svahu pod kolejemi. Vlak sebou trhl. „Wando!“ zavolal Proska hlasitěji, „proč nejdeš!“ Vlak nabíral rychlost. „Zase se uvidíme,“ volal muž, „brzy se setkáme.“ Zabouchl dveře, které předtím nechával otevřené v naději, že jí usnadní naskakování, a posadil se. Zapomněla tady ten džbán a pláštěnku. Asi se bála víc, než chtěla připustit. V Tamašgrodu ten džbán odevzdám. Muž vstal, vytáhl džbán a postavil ho před sebe. Na nádobu dopadalo světlo měsíce. Proskovi se zdálo, že na něj pomrkává. „Nemám strach,“ mumlal si pod vousy, „nevyhodím tě z okna. Byla by to pro mě hračka, ale neudělám to. Budu ctít tvou lidskou důstojnost, i když už nejsi člověk. Ale byls člověkem, a toho já si určitě dokážu vážit. To mi věř.“ Muže se zmocnila prastará zvědavost, v hlavě ho začala pálit elementární otázka, z pochvy pomalu vytáhl dýku a naklonil se ke džbánu. Musím se taky jednou podívat, jak člověk vypadá, když to dotáhne až sem. Tobě už nijak neublížím. Nebudeš se na mě zlobit, když si z tebe na špičku nože vezmu. Zabodl dýku do pergamenového papíru zakrývajícího hrdlo, vyřízl do něho větší otvor a chvějící se rukou vytáhl nepatrný kopeček popela. Přičichl k němu, nebyl cítit nijak. Mohlo to kdysi být stejně tak dřevo nebo tabák anebo papír. Proska opatrně vstal a přidržel nůž u rozbitého okna. Proud vzduchu se na něj vrhl a popel rozmetal. „Odpusť mi, jestli můžeš,“ houkl asistent. Měl zlost, že se dívka nevrátila. Pomalu se zase posadil ke džbánu, a aniž chtěl, píchl do popela ještě jednou. Jenže bodák nepronikl příliš hluboko. Džbán byl popelem naplněn nejvýš z jedné třetiny. Co to je? To přece zní skoro jako kov! Že by se pod popelem skrývalo ještě něco jiného? Možná že mě podfoukla, tahle věštkyně s pěknýma prsama. Koukneme se, co to pod tím popelem vězí. Ten její bratr mohl být stejně tak kus dřeva. Vzal džbán do obou rukou a přidržel ho z okna ven. Vítr popel vyhnal ven. Na dně nádoby se zaleskly čtyři dynamitové patrony! Siegfried Lenz se narodil roku 1926 ve východopruském Lycku (polský Ełk), zemřel v roce 2014 v Hamburku. Patří k nejvýznamnějším a zároveň nejčtenějším spisovatelům německé poválečné literatury nejen v Německu, ale i ve světě. V češtině vyšly téměř všechny jeho významné romány, především Muž v proudu (česky 1965), Rukojmí (1966), Hodina němčiny (1974), Vzor (1976), Tak hezky bylo v Šulákově (1982), Vlastivědné muzeum (1984), Cvičiště (1989). Autor má za sebou rovněž velmi bohatou povídkovou tvorbu. Siegfried Lenz obdržel několik desítek významných cen a vyznamenání, mimo jiné Mírovou cenu německých knihkupců (1988), Goethovu cenu města Frankfurt nad Mohanem (1999) či Cenu Lva Kopeleva za mír a lidská práva (2009). Nakladatelství PROSTOR, v českém jazyce vydání první, z německého originálu Der Überläufer, vydaného nakladatelstvím Hoffmann und Campe v Hamburku v roce 2016, přeložil Petr Dvořáček, 284 stran. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2020-01-09 10:42:31
K čemu je další atlas literárních míst?
Atlasy literárních míst jsou zbytečné. Ale krásné. Racionální smysl mají malý, ale vezměte například Sherlocka Holmese. Tohoto detektiva – a případ příručky, která vás noblesně provádějí místy, kde se odehrály jeho slavné případy. Bohužel to nikdy nebudou ta samá místa jako v původních holmesovských povídkách. Ale ano, nazývají se taky Baker Street, Norwood, Scotland Yard, Sussex. Budete se ovšem procházet jinudy, na to vezměte jed. Jak by to také mohly být stejné bažiny, když si Arthur Conan Doyle vše vymyslil. Když si vysnil postavy, kterými krajinu zalidnil, a vy jen o překot a oddaně chodíte po Londýně, ale to podnikáte v docela jiné dimenzi než té literární. Absurdní počínání! To snad již je lepší navštěvovat místa, kde se natáčely filmové a televizní adaptace těchto Sherlockových eskapád. Asi jako jiní vyrážejí po destinacích, které ověnčil slávou filmovou Zdeněk Troška. Po pravdě, nedostali byste mě ani do míst, kde se natáčel (Svěrákův a Smoljakův) Trhák; natož do předobrazu Troškova světa. Ale někdy spisovatel vyjde z vlastních vzpomínek a ze skutečné krajiny natolik, že podobná putování smysl do značné míry najdou. Příkladem jsou romány Arthura Ransoma. A Lake District – v Anglii. Ze spisovatelů se tam aktuálně vydal na výzvědy Jan Kovanic... a svého času František Novotný, který o pouti (vlastně více poutích) po stopách Amazonek a Vlaštovek napsal báječnou knihu Za tajemstvím Vlaštovek a Amazonek (2012). To napsal, avšak přímo na závěrečných stránkách přizná, že si zevrubným průzkumem podkladů pro fikci způsobil deziluzi. Divíte se? K věci. Roku 2019 vyšel v českém překladu Atlas literárních míst Cris Oliverové. Jeho španělský originál je o rok starší. Publikace se taky zdá v určitém směru „zbytečná“, a přece je – samozřejmě – nádherná. Snad nejzřetelněji však odhalila další háček spojený s problematikou. Autorka totiž bezelstně staví sobě na roveň lokality literatury populární i vyšší. Že to vůbec nevadí? Neřekl bych. Je to matoucí. Zvláště pak pro děti. Lze to považovat i za chybu. Cris F. Oliverová napsala třicet kapitol (ostatní světy pominula) a na půdě každé této pasáže pilně, nadšeně mapuje fiktivní prostor některého více i méně slavného literárního díla. Řada propíraných knih je, pravda, prověřena časem a lze dokonce říct, že mnohé patří mezi klasiku. Klasiku „hlavního proudu“. O kterou „opře koště“ každý renomovaný literární badatel: Londýn Orwellova románu 1984, Alenčin svět, Liliput, asteroid B 612 z Malého prince, Tolkienova Středozem, Zeměmoří Ursuly Kroeber Le Guinové, Fantázie Příběhu, který nikdy neskončí od Michaela Endea, země Oz, Země Nezemě (kam létá Petr Pan), Narnie. Dokonce Vila Vilekula, kde žila Pipi Astrid Lindgrenové, ba Wonkova čokoládovna Roalda Dahla, ale současně ostrov z Pána much či Anglie Jane Austenové. Ta prokreslená románem Rozum a cit. Už v tomhle seznamu jste si možná všimli jistého nepoměru. Dětská čokoládovna se tu zkoumá na stejném „levelu“ jako místo děje nepříliš optimistického románu laureáta Nobelovy ceny Williama Goldinga. Řekněme, že toto ještě akceptujeme, teď se však podívejme do dalších krajů. A hle, nepoměr bobtná. Na tu samou úroveň jako předchozí lokality se dostává i Forks ze Stmívání, Bradavice z Harry Pottera, Vernovo podsvětí v Cestě do středu Země, „Sever“ Světel Severu Philipa Pullmana (ale ano, uznávám, je to už taky klasika). A dále svět Hry o trůny, svět Hunger Games od Suzanne Collinsové a dokonce Gotham City z komiksů o Batmanovi. Z jakého důvodu tu vnímáme disproporčnost, je jasné, a jenom netušíme, proč se koná na platformě jediné knihy. Anebo to víme? Chápeme příčinu. Koná se to přece kvůli čtenáři. Co víc, autorka předjímá, co osloví euro-amerického (a ponejvíc anglosaského) vnímatele. A snaží se, o to nic. Ale stejně už něco podobného udělal před ní Alan Moore v pozoruhodném dovětku ke komiksové Lize výjimečných II (česky 2004), nazvaném Almanach pro cestovatele. V tomto ohromujícím průvodci totiž s klidem procestujete celý povrch zeměkoule, ale není to realita. Je doslova zastavěn světy slavných dobrodružných knih. Ne že by i u Moora nedošlo k „výstřelkům“, kdy je zohledněno dílo až na hranici literatury „vážné“ (nebo i za ní), nicméně dokázal tyto hranice celkem udržet. Úletům se vyhnul a dobře udělal: ať totiž bude zkoumání světa Sherlocka Holmese sebeabsurdnější, vždy zaujme. Oproti tomu propátrávání reálného předobrazu prostor, v kterých se odehrávají (například) příběhy Franze Kafky, rezonuje o něco méně. Pouze v populární literatuře hrává krajina roli toho druhu, že si nakonec i rádi nakreslíme mapu. Ale mapovat Balzaca? McEwana? Barnese! U Atlasu literárních míst spisovatelka i překladatel odvedli solidní práci. Zrovna tak ilustrátor Julio Fuentes. Jeho mapy nás vtáhnou. Texty jednotlivých kapitol jsou přehledně členěny a na koncích obyčejně narazíme i na seznamy zajímavostí. Například: „Obyvatelé Liliputu píší napříč přes list papíru z jednoho rohu do druhého.“ A co ještě víc? Publikace přišla také se světy všech těch knih, o kterých jste zatím možná nevěděli, ačkoli česky už z velké části taky vyšly. Příklady? Laura Gallegová: Idhúnské paměti (2004–2006) Roger Lancelot Green: Král Artuš a jeho rytíři kulatého stolu (1953) Diana Wynne Jonesová: Howlův putující zámek (1986, do češtiny knihu přeložil Milan Stejskal) Cornelia Funkeová: Inkoustové srdce (2003, přeložila Emílie Harantová) Marissa Meyerová: Cinder. Měsíční kroniky (2012, přeložila Jana Zejmanová) John Green: Papírová města (2008, přeložila Veronika Volhejnová) Rainbow Rowellová: Eleanor a Park (2013, přeložila Jana Kunová) Závěrem se zastavme u Artuše. Jemu věnovaná kapitola se jmenuje Kamelot. Je to nezvyklé. Může dojít i k situaci, že prostřednictvím té kapitoly – a hlavně prózy pana Greena – získají někteří dětští čtenáři informaci o Artušově družině dřív než z legendy. Je tedy vřazení Kamelotu v těchto souvislostech poctivou hrou? Váhám. Minimálně na první pohled je matoucí. A poté, co pasáž prostudujeme, jste na rozpacích dál. Proč ta kniha zcela odhlíží od jakékoli jiné lidové slovesnosti, když byla různými literáty také variována? Na to se těžko odpovídá. Zato by se dalo vytipovat třicet dalších literárních lokalit. Cris F. Oliverová: Atlas literárních míst. Ze španělského originálu přeložil Štěpán Zajec. Ilustrace Julio Fuentes. Ve společnosti Albatros Media vydalo XYZ. Praha 2019. 128 stran. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Čas načtení: 2024-02-27 17:03:54
Pozor na silnicích, přelom zimy a jara má své záludnosti
Jakmile se po zimě oteplí, řada řidičů začne podceňovat rizika. Právě příchod jara má ale podle společnosti Vindicia, která se specializuje na odškodnění, svá typická úskalí. Brzké stmívání a mlhy nahrávají střetům s divokými zvířaty, vozidla musí být&hel
Čas načtení: 2024-02-28 15:15:00
Hongkong 28. února 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnosti TCL Electronics, přední značce spotřební elektroniky, se v žebříčku nejlepších značek televizorů, sestaveném v rámci pravidelného průzkumu trhu společností Omdia, opět podařilo umístit na druhé příčce.Podle zprávy Global TV Sets Report 2023 společnosti Omdia si společnost TCL v rámci světového trhu s televizory podle značky již druhým rokem po sobě udržela druhou pozici. Tohoto pozoruhodného úspěchu dosáhla s celkovým počtem 25,26 milionu dodaných kusů televizorů, což představuje tržní podíl celkem 12,5 %. Na tomto úspěchu se mimo jiné podílí také popularita jejích luxusních televizorů, mezi něž patří také nová řada televizorů s technologií Mini LED, která byla představena v roce 2023. Tento tržní segment zaznamenal v posledních letech velice rychlý růst a nadále se těší mimořádnému zájmu zákazníků.Se záměrem rozšířit a vylepšit své portfolio luxusních modelů televizorů společnost TCL uvedla v roce 2019 na trh vůbec první televizor s technologií Mini LED na světě. Tím se současně stala také první společností, která začala televizory na bázi technologie Mini LED vyrábět sériově. Díky několika vlastním vylepšením technologie Mini LED a velice schopným algoritmům, které tyto televizory používají, nabízí společnost TCL zákazníkům svými televizory bezkonkurenční kvalitu zobrazení a prvotřídní divácké zážitky.Společnost TCL v uplynulém roce na trh uvedla také řadu televizorů s technologií Mini LED, která se může pochlubit úhlopříčkami 98 palců a více. Na veletrhu CES 2024 v Severní Americe debutoval největší 115palcový televizor s technologií QD-Mini LED na světě, který se může pochlubit více než 20.000 zónami funkce lokálního stmívání (local dimming) a maximálním jasem až 5000 nitů.I v roce 2024 se společnost TCL snaží posouvat laťku technologií Mini LED televizorů a inspirovat svými inovacemi uživatele po celém světě k dosahování vyšších cílů.O společnosti TCL ElectronicsSpolečnost TCL Electronics (1070.HK) je přední značkou spotřební elektroniky a globálním lídrem v oblasti televizorů. Aktuálně působí na více než 160 trzích po celém světě. Specializuje se na výzkum, vývoj a výrobu produktů spotřební elektroniky – televizorů, audiozařízení, domácích spotřebičů, mobilních zařízení, chytrých brýlí, komerčních displejů a dalších. Webové stránky společnosti TCL můžete navštívit na adrese https://www.tcl.com.Foto – https://mma.prnewswire.com/media/2348546/image.jpgKONTAKT: Savi Chen, savi.chen@bcw-global.com
Čas načtení: 2024-03-07 14:53:00
Praha 7. března 2024 (PROTEXT) - V dnešní době je kuchyně místem, kde se nejen připravuje jídlo, ale také slouží jako centrum rodinného života a společenských setkání. Je dobré vědět, že správným osvětlením můžeme tuto důležitou část našich domovů posunout na úplně novou úroveň elegance a modernosti. Možnosti nových, inspirativních osvětlovacích prvků se v posledních letech neuvěřitelně posunuly – poslouží nejen praktické stránce věci, ale kuchyni dodají kouzelnou atmosféru. Z kuchyně se tak stane místo, které budete milovat.Centrální osvětlení – více než jen světloZávěsná světla nebo stropní svítidla nad jídelním stolem jsou skvělou volbou. Pokud máte dost místa, můžete uplatnit designérský trik s opakováním – zvolte lampu s více zdroji světla nebo nainstalujte tři závěsná svítidla ve shodném designu a dvou různých velikostech – jedno větší a dvě menší. Zvažte regulovatelné světelné zdroje, které vám umožní nastavit intenzitu osvětlení podle potřeby a také vytvořit příjemné prostředí při jídle s blízkými i hosty.Osvětlení pracovní plochyCentrální osvětlení rozhodně nestačí k tomu, aby se vám v kuchyni příjemně a bezpečně pracovalo. Prostor pracovní plochy je opravdu nutné velmi dobře osvětlit. I zde se ale může snoubit praktičnost s estetikou – a také úsporností provozu. Místem, kam se světla umísťují, jsou většinou horní závěsné skříňky.„LED osvětlení, které poskytne dostatečné a rovnoměrně osvětlení pracovní plochy, si můžete zvolit v přisazeném profilu anebo zafrézované přímo do dna horních skříněk,“ vysvětluje Lucie Pardubská, produktová manažerka KUCHYNĚ gorenje. Může mít podobu LED bodových světel, ale také průběžných pásků, které mohou svítit nejen dolů, ale také nahoru a prosvěcovat tak prosklené horní skříňky.Jinou variantou jsou integrované LED lišty nebo integrovaná LED bodová osvětlení – montují se na horní i spodní police závěsných skříněk a nasvěcují prostor pod skříňkami i ve skříňce.Další možností jsou speciální dna do horních skříněk z hliníkových profilů s mléčným sklem. Využívají úsporné LED pásky nebo LED trubice a nemají viditelné spoje. Působí rovněž velmi elegantně.Další designové světelné prvkyOsvětlené skříňky, regály, poličky i parapety nejen zvýrazňují vaše oblíbené kuchyňské nádobí, ale také přidávají prostoru punc moderního luxusu. Skleněná dvířka skříněk se stávají zářícími výlohami, které odhalují vaše poklady.Romantickou atmosféru rozhodně navodí i nasvětlení soklu kuchyňské linky - při výrobě kuchyní na zakázku se využívají i vestavné hliníkové LED profily, které tvoří s nábytkem rovinu.Velmi praktické je také osvětlení vnitřního prostoru zásuvek ve spodních skříňkách nebo v potravinových skříních – když je otevřete, samy se rozsvítí. Máte tak perfektní přehled a přiznejme si, je to také krásné a efektní. Stejně jako podsvícení průběžných úchytkových profilů v moderně pojatých kuchyních bez viditelných madel.Vstupte do éry chytrých domovů„Každá osvětlovací zóna by měla mít nezávislé ovládání. Zvažte i možnost stmívání a volby chromatičnosti podle potřeby a nálady. Praktické je ovládání osvětlovacích prvků pomocí dálkového ovladače, nebo přes mobilní aplikaci či hlasového asistenta,“ vysvětluje Lucie Pardubská, produktová manažerka KUCHYNĚ gorenje. Světla budou reagovat na vaše přání, ať už potřebujete dobře vidět na připravovanou večeři, nebo hledáte relaxační atmosféru po náročném dni.Více informací:www.kuchynegorenje.cz ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.
Čas načtení: 2024-03-26 14:11:00
Robert Pattinson má první dítě se zpěvačkou Suki Waterhouse
Hvězda upírské ságy Stmívání Robert Pattinson (37) a modelka a zpěvačka Suki Waterhouse (32) mají prvního potomka. Na rozdíl od jiných celebrit o jeho narození nemluvili s médii, nebo neinformovali své fanoušky na sociálních sítích, ale radostná událost vyšla najevo, až když vyrazili ven s kočárkem.
Čas načtení: 2024-05-05 11:30:00
Twilight sága: Čarodějnice máme zdárně za sebou a celý květen bude v duchu upířího dobrodružství
V prvním z filmů s názvem Stmívání se objeví Bella. Bella (Kristen Stewart) byla vždy trochu jiná. Když se její máma znovu vdala, Bella se rozhodla sblížit se svým otcem a nastěhovala se k němu do malého deštivého městečka Forks, aniž by čekala, že se její život radikálně změní.
Čas načtení: 2024-05-30 20:07:00
Hisense se stala oficiálním partnerem šampionátu UEFA EURO 2024™
Čching-tao (Čína) 30. května 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Dopřejte si výjimečné fotbalové zážitky s televizorem Hisense U7N Mini LED ULED, oficiálním televizorem šampionátu UEFA EURO 2024™ Společnost Hisense, přední světový výrobce domácích spotřebičů a spotřební elektroniky, je celosvětově na 2. místě žebříčku prodeje televizorů a stala se také oficiálním partnerem šampionátu UEFA EURO 2024™. Jde o společnost, která v oblasti trhu s produkty vyšší třídy neustále inovuje a oslavila pozoruhodné úspěchy se svou nabídkou velkoformátových televizorů. Její televizor s úhlopříčkou 100" se jak v roce 2023, tak i v 1. čtvrtletí roku 2024 umístil na vůbec prvním místě na světě. Společnost Hisense letos přichází s příslibem, že diváky „připraví na zápasy". Ti si tak budou moci jejich sledování vychutnat skutečně dokonale. Umožní jim to její model U7N s technologií Mini LED ULED, který byl vyhlášen oficiálním televizorem šampionátu UEFA EURO 2024 a divákům se představuje v reklamní kampani společnosti Hisense "BEYOND GLORY" UEFA EURO 2024™. Jakožto oficiální partner šampionátu UEFA EURO 2024™ společnost Hisense svým televizorem, navrženým speciálně pro hráče a sportovní fanoušky, posouvá laťku televizního sledování fotbalu na zcela novou úroveň. Technologie Mini LED divákům nabízí skutečně ohromující zážitky ze sledování sportovních zápasů díky skutečně intenzivního podání tmavých odstínů, které kontrastují se zářivým jasem rozšířeného barevného spektra, díky kterému je každý barevný odstín ještě intenzivnější. Technologie Quantum Dot Colour pak zprostředkovává ještě realističtější obraz s více než miliardou barevných odstínů, díky kterým je výsledný obraz ještě pestřejší a má větší hloubku. Funkce Full Array Local Dimming pro detailní řízení stmívání obrazu a vysoký špičkový jas pro změnu zaručují, že bude vždy sledovat ten nejlepší možný obraz, ať už se bude jednat o ta nejtmavší z tmavých zákoutí nebo ty nejzářivější světelné zdroje. Posuňte své herní a sportovní zážitky na zcela novou úroveň. Televize s režimem 144 Hz Game Mode PRO vám zajistí neuvěřitelná vítězství. Režim Auto Low Latency pro automatické snížení vstupní odezvy a obnovovací frekvence až 144 Hz s podporou funkce VRR udrží krok i s těmi nejnáročnějšími akčními hrami. Vašemu vítězství už nebude stát v cestě vysoká vstupní odezva a vše bude zobrazeno s dokonalou plynulostí. A pokud vás zajímá poněkud jiný druh akčních zážitků, nabízí vám model U7N možnosti, které byly dříve vyhrazeny pouze pro sály kin. Funkce IMAX Enhanced, Dolby Vision a Filmmaker Mode vzájemně spolupracují na tom, abyste si mohli vychutnat neuvěřitelný obraz s rozlišením 4K. Užijte si své oblíbené filmy a pořady takové, jak je jejich tvůrci zamýšleli. Televizor U7N Mini LED ULED je připraven být s vámi svědkem všech zásadních okamžiků šampionátu UEFA EURO 2024™. Společnost Hisense je díky své nabídce inovativních televizních produktů zárukou dokonalých diváckých fotbalových zážitků. O společnosti Hisense Hisense je přední světová značka domácích spotřebičů a spotřební elektroniky. Portfolio společnosti Hisense zahrnuje multimediální produkty (se zaměřením na chytré televizory), domácí spotřebiče a inteligentní informační technologie. V roce 2023 i během 1. čtvrtletí roku 2024 se umístila na 2. místě žebříčku celkového celosvětového prodeje televizorů a na 1. místě žebříčku celosvětového prodeje televizorů s úhlopříčkou 100". Prochází intenzivním rozvojem a momentálně již působí ve více než 160 zemích. Foto – https://mma.prnewswire.com/media/2424233/2048_1152.jpg Foto – https://mma.prnewswire.com/media/2424232/U7_Lifestyle_Night_16x9.jpg KONTAKT: Patrick Chen, patrick.chen@bluecurrentgroup.com PROTEXT
Čas načtení: 2024-06-02 07:38:00
TCL Europe představuje nejlepší tipy pro dokonalý zážitek z letního sledování sportovních přenosů
Paříž 2. června 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnost TCL, druhá největší značka televizorů na světě a přední výrobce spotřební elektroniky, se připravuje na vzrušující sportovní léto s nejnovější řadou QD-Mini LED. V obývacích pokojích a zahradách to bude vřít při sledování zápasů, a proto se společnost TCL podělila o základní tipy, jak vytvořit dokonalý prostor pro sportovní zábavu. Ať už jde o dokonalý televizor nebo nejlepší ledničku na občerstvení, díky těmto návrhům budou domovy dokonale připraveny na sledování zápasů.Stefan Streit, CMO společnosti TCL Europe, uvedl: „Ve společnosti TCL se snažíme inspirovat k velkým výkonům během léta plného skvělých sportovních zážitků. Naším cílem je přispívat k dosažení nezapomenutelnými okamžiky s přáteli a rodinou, aby byla každá vteřina sledování výjimečná a strhující. Máme radost, že můžeme podpořit fanoušky v celé Evropě, kteří fandí svým oblíbeným týmům."MAXIMÁLNÍ ZÁŽITEK ZE SLEDOVÁNÍNastal čas „opřít se do toho ve velkém" a zvážit 115" QD-Mini LED televizor TCL, největší QD-Mini LED televizor na světě navržený pro maximální zážitek ze sledování. Tenhle obrovský televizor využívá nejnovější technologii QD-Mini LED s více než 20.000 zónami lokálního stmívání a zprostředkovává živé, věrné barvy a výjimečné detaily. Jeho bezkonkurenční rovnoměrnost jasu je zárukou dokonalého osvětlení každého místa na obrazovce, čímž se eliminují tmavé oblasti a každý okamžik zápasu je vidět bez nejmenší chybičky. Tento televizor se pyšní certifikací pro nízkou hladinu modrého světla a nabízí výkon bez blikání, takže zaručuje pohodlné sledování, při kterém nehrozí únava očí ani v případě, že dojde až na penalty!Velké okamžiky si zaslouží velké obrazovky – ať už se jedná o strhující fotbalové zápasy nebo jakoukoli velkou sportovní událost, tato obrovská obrazovka přenese vzrušení a intenzitu stadionu přímo do obývacího pokoje.Vybrané TCL QD-Mini LED, QLED jsou charakteristické antireflexními obrazovkami ideálními pro projasněné obývací pokoje, aby se každý okamžik zachytil bez odlesků. 144Hz technologie Motion Clarity Pro u modelů jako C85 zajišťuje plynulý pohyb při dynamických sportovních scénách, zatímco Dolby Vision zvyšuje vizuální hloubku a realističnost. Ohromující je rovněž kvalita obrazu HDR, která v každém záběru zvýrazní nejjemnější detaily a živé barvy, jako byste se ocitli přímo na stadionu a v bezprostřední blízkosti akce.VYLEPŠENÉ NASTAVENÍ ZVUKUAbyste se mohli naplno ponořit do sportovních přenosů s optimálním nastavením zvuku, přidejte do svého systému domácí zábavy soundbary, které zvýrazní každé povzbuzování a pískání a nic vám s nimi neunikne. Se soundbary TCL s technologií Dolby Audio vás vaše domácí kino opravdu pohltí. Soundbary jsou vybaveny bezdrátovými subwoofery a systémem DTS Virtual:X, takže posluchače obklopí dynamické zvuky stadionu a navodí pocit, jako by se ocitli přímo v místě dění.S CHYTRÝMI TECHNOLOGIEMI VÁM NIC NEUNIKNEChytré technologie mohou usnadnit ovládání zábavy. Zařízení s funkcemi hlasových příkazů dokážou plynule přepínat kanály nebo upravovat hlasitost. Inovativní televizory TCL se službou Google TV™ a integrovaným asistentem Google Assistant™ zajišťují nerušený požitek ze hry.IDEÁLNÍ TEPLOTAZachovat si pohodlí ve vypjatých chvílích je možné pomocí klimatizační jednotky. Tyto systémy upravují teplotu na ideální hodnoty a zlepšují kvalitu vzduchu v místnosti, čímž zajišťují pohodlné sledování. KlimatizaceTCL FreshIN 2.0 a BreezeIN jsou vynikající volbou, včetně kompaktních modelů pro snadné skladování, když se zrovna nepoužívají.NEZBYTNÁ ZÁSOBA OBČERSTVENÍDny zápasu se neobejdou bez občerstvení. Inovativní chladničky TCL Free Built-In Refrigerator se vyznačují pokročilým vestavěným designem, technologií pro uchování čerstvých potravin a energetickou účinností, která zajišťuje, že vše zůstane čerstvé a chladné.Závazek společnosti TCL k inovacím se vztahuje i na její mobilní produkty, které jsou vybaveny zobrazovacími technologiemi NXTPAPER, jež nabízejí obraz a zvuk v kvalitě jako v kině a hladce se integrují do ekosystému chytrých zařízení TCL.Objevte další produkty, které vám v létě zpříjemní sportovní zážitky: https://www.tcl.com/eu/enO společnosti TCLSpolečnost TCL je rychle rostoucí společností v oblasti spotřební elektroniky a předním aktérem v celosvětovém televizním průmyslu. Od svého založení v roce 1981 rozšířila své působení na více než 160 světových trhů. Společnost TCL se specializuje na výzkum, vývoj a výrobu produktů spotřební elektroniky, od televizorů přes audio zařízení až po chytré domácí spotřebiče. Webové stránky společnosti TCL můžete navštívit na adrese https://www.tcl.com.Foto – https://mma.prnewswire.com/media/2426677/TCL_QD_Mini_LED_TV.jpg KONTAKT: eupr@tcl.com; Mason Zhong, mason.zhong@tcl.com
Čas načtení: 2024-07-03 15:00:00
Bývalí manželé Jennie Garth a Peter Facinelli zakopali válečnou sekeru
Hvězda seriálu Beverly Hills 90210 Jennie Garth a upír ze ságy Stmívání Peter Facinelli jsou oficiálně přátelé. Dvanáct let uplynulo od bouřlivého rozvodu hollywoodských hvězd a konečně to vypadá, že čas zahojil rány. Blonďatá herečka se nechala slyšet, že je se svým ex-manželem na dobré vlně. Dokonce má i důkaz!