Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 21.07.2025 || EUR 24,620 || JPY 14,311 || USD 21,100 ||
úterý 22.července 2025, Týden: 30, Den roce: 203,  dnes má svátek Magdaléna, zítra má svátek Libor
22.července 2025, Týden: 30, Den roce: 203,  dnes má svátek Magdaléna
DetailCacheKey:d-1123343 slovo: 1123343
Aerolinky Alaska Air musely uzemnit všechny lety. Firma měla výpadek IT

Letecká Společnost Alaska Air Group požádala v neděli americký úřad pro letectví FAA, aby zastavil provoz celé její flotily kvůli výpadku informačních technologií. Od nedělní přibližně 20. do 23. hodiny pacifického času tak žádný let aerolinek Alaska ani sesterské společnosti Horizon Air v USA nevzlétl, uvedl dopravce ve svém prohlášení.

---=1=---

Čas načtení: 2024-08-03 20:04:26

USA se připravují na eskalaci na Blízkém Východě. Aerolinky ruší lety

Jeden z amerických představitelů uvedl: „Připravujeme se na všechny scénáře, potenciální evakuaci Američanů z regionu nebo útoky proti našim silám.“ (Foto: X) V regionu... Článek USA se připravují na eskalaci na Blízkém Východě. Aerolinky ruší lety se nejdříve objevil na AC24.cz.

\n

Čas načtení: 2024-04-16 18:39:02

Nové linky z Prahy na Sardinii a Maltu. Letenky od 2 805 Kč

Na velmi zajímavou novinku pražského letiště pro letní sezonu upozornil Jan Vidim v našem diskuzním fóru. Od 2. června začne malá maltská aerolinka Fly Universal Air provozovat dvě nové linky z Prahy na Sardinii (letiště Cagliari) a Maltu. Zpáteční letenka do Cagliari za 111 EUR Zpáteční letenka na Maltu za 133 EUR Velkou výhodou jsou zaváděcí ceny platné na všechny termíny přes prázdniny i v červnu a září a také fakt, že i v nejlevnějším tarifu je již započítáno odbavené zavazadlo do 15 kg. Obě linky budou létat 1x týdně ve vzájemném prokladu (Malta-Praha-Cagliari), takže zpáteční letenka na každé z nich půjde koupit pouze na 4denní nebo 10denní termíny. Praha -> Cagliari: každou neděli, odlet 18:15, přílet 21:10 Cagliari -> Praha: každý čtvrtek, odlet 18:30, přílet 21:15 Praha -> Malta: každý čtvrtek, odlet 21:45, přílet 1:30 Malta -> Praha: každou neděli, odlet 13:50, přílet 17:30 Všechny lety jsou provozovány turbovrtulový letadlem Dash 8 Q 400. V případě Malty panuje na trase z Prahy výrazně rychlejší a frekventovanější konkurence v podobě aerolinky KM Malta Airlines s cenami na léto kolem 5 500 Kč bez zavazadla. Do Cagliari létají z Prahy přímo Smartwings s cenovkou okolo 7 500 Kč bez zavazadla. Z obou destinací máme nově aktualizované průvodce, se kterými bude plánování dovolené hračka. 25 nejkrásnějších pláží na Sardinii Jak cestovat po Sardinii 25 míst, co vidět na Maltě Kde se ubytovat na Maltě Doprava z letišť Cagliari / Malta a mnoho dalších zajímavostí

\n

Čas načtení: 2020-04-29 14:37:15

Nic není zadarmo aneb Malá meditace o „decouplingu“

Omezit vazby s Čínou určitě jde, ale znamená to, že některé problémy musíme začít řešit sami, i když se nám třeba nechce. Slovo „decoupling“ má hodně významů, ale v kontextu vztahů s Čínou se začalo používat teprve nedávno. Vševědoucí Google nám řekne docela přesně kdy: v září 2018, tedy před rokem a půl. To je velká změna trendu, protože už zhruba čtyřicet let se provozuje pravý opak – outsourcing, přesun všeho možného do Číny a dalších zemí, kde byla pracovní síla levnější a různé zákony laxnější, případně vůbec neexistující. Najednou přišla epidemie a s ní zjištění, že a) životně důležité výrobní procesy, jako třeba produkce zdravotnického materiálu, probíhají na opačném konci světa, se všemi komplikacemi a nejistotami, které z toho plynou, b) kromě boje s virem probíhá i další boj o to, s jakým P.R. a dlouhodobou pověstí se z téhle krize jednotlivé státy a vlády vynoří. Tím se myšlenka na decoupling, jedno z hlavních témat Trumpovy administrativy, stala urgentnější. (Mimochodem, jde asi o jediné Trumpovo téma, se kterým vyslovuje souhlas i většina příznivců americké opozice.) Evropa stála ještě loni stranou, ale letos už se tou myšlenkou zabývá také, stejně jako Japonsko. Tohle je zajímavé téma, protože jeho ekvivalenty se dají najít i jinde. Například decoupling se Saúdskou Arábií a decoupling s Čínou mi dávají zhruba stejný smysl. Obecně musíte u vzájemného obchodu počítat s tím, že k dodanému zboží dostanete také „přídavek zadarmo“ v podobě politického vlivu opačné strany. V případě zemí, kde státní a soukromá sféra silně prorostly navzájem, je tenhle efekt silnější. U Saúdů to znamená export wahhábismu. U Číňanů pak zjistíte, že jejich politická tabu se začínají roztahovat mimo hranice Číny. (Americké aerolinky odstranily celosvětově Tchaj-wan ze seznamu zemí na svých stránkách, americká basketbalová liga NBA narazila na skutečnost, že jeden z manažerů houstonského klubu Rakety napsal prohongkongský tweet, Disney odstranil tibetského mnicha z filmu Doctor Strange.) Samozřejmě je ten efekt navíc přímo úměrný tomu, jak velká a silná daná protistrana je. Saúdi se v dnešním světě, kde se ropa těží na každém rohu, dají nahradit podstatně snáze než Čína. Tudíž musejí být při prosazování svého vlivu trochu opatrnější a zdrženlivější než dřív. Některým lidem je to jedno, hlavně, že vydělávají. Jiní s takovým vývojem mají problém a nechtějí podřídit vzájemnému obchodu úplně cokoliv. Osobně si myslím, že by se vzájemnému obchodu cokoliv podřizovat nemělo. Z pohledu dlouhodobých vztahů je nevýhodné vypěstovat si pověst – eh, řekněme to slušně, děvenky – která výměnou za příslušné hmotné výhody kývne na všechno, co po ní chtějí. Je lepší mít nějaké principy; lidi pak s vámi jednají s větším respektem. To má cenu samo o sobě, ale navíc si myslím, že větší respekt znamená v konečném důsledku lepší výsledky při vyjednávání. Úplně bez kompromisů se ale neobejde nic a v případě decouplingu s Čínou a spol. je otázka, jak by se dal zkřížit s ekologickými plány současné Evropské komise, zvanými Green Deal. Skoro každý úspěch v sobě skrývá zrnka zkázy, nebo aspoň velkých problémů. V průběhu posledních padesáti let přijal tenhle kontinent spoustu ekologických norem a zákonů, v jejichž důsledku se vyčistily zdejší řeky a vzduch. Až potud tedy jednoznačný úspěch. Ostrava roku 2020 je rozhodně čistější a příjemnější město k životu než roku 1990. Zrnko zkázy spočívá v tom, že tenhle úspěch v mnoha případech nespočíval v technické inovaci (dělat věci čistěji, bezpečněji, efektivněji), ale v prostém přesunu oněch problémových provozů do zemí, které jsou na tom ekonomicky hůř, tudíž si nemůžou moc vybírat a musejí dělat špinavou či nebezpečnou práci za nás – a „na nás“. Klasický případ je hutní prvovýroba. Můžete produkovat bio steaky a bio okurky, ale bio ocel nevyrobíte, k tomu je potřeba koks (a alternativní technologie zatím nejsou). To je špinavá, zaprášená, krajinu poškozující aktivita, takže skončila kde? V Číně, která v současné době vyrábí 51 procent světové oceli, více než všechny ostatní státy světa dohromady. Jenže vyspělá civilizace, ani ta evropská, se bez oceli neobejde, tudíž máme reálně na vybranou jenom ze čtyř možností: - smířit se s tím, že jsme si udělali strategickou závislost na Číně výměnou za to, že příslušné provozy smrdí někde u Guangdongu a ne v Porýní, - pokusit se ten průmysl vybudovat v jiných, patrně ještě chudších zemích, kde je ekonomika vepsí, ale kde je zároveň dost nerostných surovin (Kongo? Jižní Afrika?). Taky tam zároveň bývá hodně korupce, takže závislost na čínských soudruzích vyměníme za závislost na africké oligarchii. Ale kdo ví, třeba je africká oligarchie lépe „manažovatelná“ než strýček Si, - vrátit aspoň část toho průmyslu do Evropy a pro změnu se smířit s tím, že koksárny a spol. nejsou žádná zelená utopie a veškerá opatření, která se kolem nich dají udělat, zmírní škody na životním prostředí jenom částečně, - vzdát se té vědeckotechnologické vyspělosti a začít smršťovat ekonomiku (degrowth), což je myšlenka na radikální levici nesmírně populární, ale nevěřím, že sami její příznivci dokážou dohlédnout všech jejích následků. Každopádně pohledem na nepopularitu současných proti-korona opatření, které jsou velmi malé a omezené proti tomu, jak by vypadal opravdový utopický degrowth, lze usoudit, že myšlenka řízené demontáže ekonomiky ve jménu zelených cílů je dokonce i v Německu či Švédsku prostě neprosaditelná. V tomhle čtyřstranném dilematu jsem osobně příznivcem bodu číslo tři. Ne proto, že bych nenáviděl přírodu a toužil dýchat na procházce prach z ocelárny. Ale proto, že by nás to skutečně přimělo inovovat. Věřím, že i ta ocel nebo chemikálie jdou vyrábět lepšími a čistějšími způsoby, jenom jsme neměli moc velkou motivaci ty lepší způsoby hledat. Nejsilnějším atributem západní civilizace byly vždycky mozky a vynalézavost, ne peníze. Peněz, těch mají dost i v té Saúdské Arábii, ale myšlenkově jsou tam naprosto sterilní. Pak je tu ale ještě jedna věc, a to, že bod číslo tři je realizovatelný, a přitom aspoň nesmrdí pokrytectvím. Jako staromilský typ konzervativce nerad zůstávám něco někomu dlužen. To, co si exportem špinavých provozů do ciziny vytváříme, je určitá forma nepeněžního dluhu, o kterém ani nevíme, kdy a jak jej budeme náhle nuceni splatit. Když právě Čína před pár lety zastavila dovoz odpadků z ciziny ke zpracování a recyklaci, způsobilo to v Evropě i v Americe velké logistické otřesy. Taková překvápka si člověk může ušetřit jedině tak, že svoje problémy neoutsourcuje ven.   Převzato s laskavým svolením autora z jeho webu, na kterém kromě tohoto článku najdete další texty o politice a společnosti. Knihy Mariana Kechlibara si můžete objednat ZDE. {loadmodule mod_tags_similar,Související}

\n

Čas načtení: 2024-04-11 07:13:00

Írán zavřel nebe, aerolinky ruší lety. Úder na Izrael přijde brzy, varují zpravodajci

Íránské ministerstvo obrany od půlnoci místního času (22:30 SELČ) pozastavilo veškerý letecký provoz nad Teheránem kvůli vojenskému cvičení. Podle agentury Reuters o tom informovala íránská polostátní tisková agentura, ta ale později zprávu dementovala. Krátce předtím německá letecká společnost Lufthansa pozastavila pravděpodobně do čtvrtka všechny lety do Teheránu a zpět, informovala agentura Reuters. Aerolinky se pro tento neobvyklý krok rozhodly po pečlivé úvaze s ohledem na současnou situaci na Blízkém východě.

\n

Čas načtení: 2024-06-23 13:24:43

Procestuj západ Francie: letenky z Prahy do Nantes na týden. Letenky od 1 449 Kč

Prakticky na všechny termíny od středy do středy během září aktuálně na webu aerolinky volotea.com zakoupíte zpáteční letenky z Prahy do Nantes za 58 EUR, resp. 54 EUR pro členy Megavolotea klubu. Září na západě Francie slibuje ideální počasí k cestování. Nantes leží na Loiře, takže se nabízí objevit několik slavných zámků na této řece nebo vyrazit na pobřeží směrem na sever do Bretaně nebo na jih k La Rochelle. Ceny autopůjčoven na letišti Nantes se pohybují okolo 250 EUR na týden.

\n

Čas načtení: 2024-06-30 20:20:00

Lety nad Evropou, hlavně do Turecka, nabírají zpoždění. Problém mají i Češi

Letecké spoje nad Evropou nabírají v posledních dnech stále častěji zpoždění, největší problémy vznikají na spojích do Turecka. Vliv to má i na české dopravce a letiště. Aerolinky Smartwings ČTK sdělily, že kvůli špatnému řízení letového provozu nad evropským vzdušným prostorem v sobotu zaznamenaly zpoždění všech svých 30 letů z Turecka a do Turecka a obdobná situace byla i v neděli. Vyzývá k okamžité reakci Evropskou komisi a Evropskou agenturu pro řízení letového provozu (Eurocontrol). Bez rychlé nápravy situace bude muset část nebo všechny lety do turecké Antalye zrušit.

\n

Čas načtení: 2024-06-30 20:17:00

Dovolená Čechu v ohrožení: Hrozí rušení letů do oblíbeného Turecka!

Letecké spoje nad Evropou nabírají v posledních dnech stále častěji zpoždění, největší problémy vznikají na spojích do Turecka. Vliv to má i na české dopravce a letiště. Aerolinky Smartwings ČTK sdělily, že kvůli špatnému řízení letového provozu nad evropským vzdušným prostorem v sobotu zaznamenaly zpoždění všech svých 30 letů z Turecka a do Turecka a obdobná situace byla i dnes. Vyzývá k okamžité reakci Evropskou komisi a Evropskou agenturu pro řízení letového provozu (Eurocontrol). Bez rychlé nápravy situace bude muset část nebo všechny lety do turecké Antalye zrušit.

\n

Čas načtení: 2024-07-01 07:54:00

Li Peng ze společnosti Huawei: Maximalizace hodnoty zkušeností s 5.5G

Šanghaj 1. července 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Senior viceprezident společnosti Huawei a prezident pro prodej a služby ICT Li Peng vystoupil na veletrhu MWC v Šanghaji 2024 s přednáškou na téma, jak mohou operátoři efektivněji maximalizovat hodnotu sítí 5.5G.Díky dlouholetému společnému úsilí napříč celým odvětvím jsou sítě, služby a obchodní ekosystém připraveny na rozsáhlé komerční využití 5.5G. Pokud se do něj chtějí operátoři úspěšně pustit, Li je přesvědčen, že klíčem k maximalizaci návratnosti investic do 5.5 G jsou pro ně inovace obchodních modelů a integrace kapacit se zaměřením na poskytování diferencované uživatelské zkušenosti.„Éra mobilní umělé inteligence je tady," řekl Li. „Operátoři, kteří chtějí stimulovat nové formy nevyužité poptávky, mohou nabídnout diferencovanou škálu konektivních zážitků prostřednictvím integrace svých síťových, cloudových a AI kapacit. Nyní by měli využít tuto slibnou příležitost k prozkoumání inovativních obchodních modelů, které podpoří posun od jednofaktorové k vícefaktorové monetizaci - od monetizace provozu k monetizaci samotného zážitku. Právě to je klíčem k vytvoření větší hodnoty pro všechny typy uživatelů a k udávání směrů rozvoje odvětví v éře mobilní umělé inteligence."Li dále zdůraznil, že základem stimulace nové poptávky je kvalitní nabídka. Mobilní sektor přirovnal k letecké dopravě v 70. letech 20. století, kdy aerolinky začaly poskytovat cestujícím diferencované palubní služby tím, že rozdělily sedadla do první, business a ekonomické třídy s následným zaváděním personalizovanějších služeb, jako jsou letištní salonky a privilegia třetích stran. Tím se v leteckém průmyslu otevřela nová kapitola monetizace zákaznické zkušenosti.Odvětví mobilních komunikací dosud zaznamenávalo fantastický růst díky nepřetržitým technologickým inovacím a inovacím obchodních modelů. Nyní však podle Liho nastal čas pracovat na inovativnější nabídce. S přechodem technologie mobilních komunikací na 5.5G by mělo toto odvětví integrovat své kapacity v oblasti sítí, cloudu a umělé inteligence pro stimulaci nové latentní poptávky mezi uživateli. To následně povede k modernizaci odvětví a robustnějšímu, vysokorychlostnímu růstu.Deterministické síťové zkušenosti pro širokou škálu potřebRůzní lidé kladou na síťové zkušenosti různé požadavky. Cestující obchodní klientela obvykle preferuje vyšší rychlost downlinku, zatímco streameři a hráči počítačových her mívají větší nároky na rychlost uplinku a latenci sítě. Sítě 5.5G desetinásobně zvyšují šířku pásma a umožňují operátorům zaručit spolehlivé připojení kdykoli a kdekoli díky bezdrátovému plánování založenému na QCI, garantované přenosové rychlosti (GBR) či inteligentnímu vyhodnocování uživatelů a služeb a tvorbě politik prostřednictvím funkce analýzy síťových dat v páteřní síti (Network Data Analytics Function, NWDAF). Operátoři mohou také sestavit rozmanitou škálu balíčků služeb cílených na různé skupiny uživatelů a nabízet personalizované služby, které zvyšují tržby a navíc zlepšují loajalitu špičkových zákazníků.Cloudové telefony: integrace konektivity, výpočetních schopností a ekosystémů pro nový model inovativní nabídkyPodle Liho mohou cloudové telefony, využívající velkou šířku pásma a nízkou latenci sítí 5G a nasazení poolů cloudových zdrojů na vyžádání, lépe uspokojit potřeby různých typů uživatelů stran výpočetního výkonu v reálném čase, izolace dat a online spolupráce.Jako příklad uvedl společnost China Mobile Zhejiang. Tento operátor představil balíček cloudového telefonu, který kombinuje výpočetní, síťové a cloudové funkce. Předplatitelé této služby mohou na svých virtuálních cloudových zařízeních využívat jednorázový přístup ke streamování na vyžádání a dalším členským výhodám. Kromě toho společnost dosáhla vícefaktorové monetizace s nabídkou specializovaných datových tarifů o kapacitě 1 TB se třemi různými úrovněmi balíčků výpočetního výkonu. Sdílením privilegií třetích stran operátor také profituje ze sponzorovaných datových plánů.5.5G přináší bohatší škálu produktů a nabídek B2B5.5G nabízí nové možnosti v otázce rychlosti uplinku a downlinku, latence, polohování i deterministických sítí. Jak vysvětlil Li, nabízí také možnost upgradovat více než 30 000 dříve zavedených soukromých sítí v různých průmyslových odvětvích pro efektivní rozšíření síťových schopností z pomocných systémů na hlavní výrobní systémy a vytvoření vyšší průmyslové hodnoty.Kromě základních služeb sítě 5G mohou operátoři poskytovat také služby se zárukou SLA a služby s přidanou hodnotou, jako je spolehlivý návrh sítě, inteligentní okrajové služby a vysoce přesné určování polohy. Li dále poukázal, že 5.5G je ideální volbou pro železniční dopravu. Možnosti vysoce přesného polohování 5.5G v tunelech spolu s aplikacemi, jako je automatická videokontrola na bázi 5G a kontrola vozidel s podporou umělé inteligence, nabízejí všem železnicím možnost dosáhnout inteligentního provozu a údržby (intelligent O&M) v běžné praxi.Veletrh MWC Shanghai 2024 probíhá od 26. do 28. června v čínské Šanghaji. Společnost Huawei na veletrhu představí své nejnovější produkty a řešení na stáncích E10 a E50 v hale N1 Nového mezinárodního výstaviště v Šanghaji (Shanghai New International Expo Centre, SNIEC).V roce 2024 dojde ke komerčnímu spuštění sítě 5.5G, přičemž zavádění gigabitové optické sítě F5.5G se již připravuje. Synergie mezi sítěmi, cloudem a inteligencí diverzifikuje uživatelskou zkušenost a umožňuje všudypřítomné rozšíření inteligentních aplikací. Společně s globálními operátory, odborníky z odvětví a významnými osobnostmi se ponoříme do témat, jako je zvýšení úspěchu 5G v éře 5.5G, uchopení potenciálu pro růst příjmů operátorů a zrychlení vývoje směrem k inteligentnímu světu. Další informace najdete na adrese https://carrier.huawei.com/en/events/mwcs2024.Foto - https://mma.prnewswire.com/media/2450819/Li_Peng_Huawei_s_Corporate_Senior_Vice_President_President_ICT_Sales.jpg KONTAKT: Tao Ling, 020-18520121896, taoling1@huawei.com 

\n

Čas načtení: 2024-07-04 19:00:01

Proč lidé létají a kufry ne: Kolapsy na letišti a dovolená bez bagáže, z Prahy neodletělo na 1600 zavazadel

S cestujícími na začátku týdne neodletělo 1600 zavazadel, sdělila Eva Krejčí z pražského letiště v tiskové zprávě. „Téměř 50 procent zavazadel z těchto letů již míří za svými majiteli a v průběhu dnešního dne bude odeslán zbytek zavazadel. Během úterka odletěly již všechny linky s plnou nakládkou. Nadále by nemělo docházet k problémům s nakládkou zavazadel. Problémy zaznamenává Letiště Praha také u vykládky zavazadel.“ Přistáli o den později a jinde. A kufr přicestoval za týden Paní Radka letěla v neděli brzy ráno z pražské Ruzyně na konferenci do portugalského Porta. Měla letět v 6 ráno s tím, že ještě před polednem uvidí Atlantik. To říkaly s předstihem koupené letenky. Let objednala přes webový portál a měla letět s Lufthansou s přestupem ve Frankfurtu. A německé Lufthanse (neplést s LuftJardou, pozn. red.) se přece dá věřit. Let byl ale chvíli před nástupem zrušen a cestující přesměrováni do Zurichu, kde strávili noc. Paní Radka do Porta dojela až o den později vlakem, aerolinky ji dopravily jen do Lisabonu. Vlak si platila sama. A kufr přicestoval až v pátek! Praha: nejméně početná noční směna nezvládla situaci Problémy na letišti začaly v noci z neděle na pondělí, kdy místo předpokládaných 18 letů jich musela směna odbavit 27. Zpozdily se totiž charterové lety, především z přímořských letovisek. A tento problém se přenesl i do provozu v následujících dnech, i když letiště operativně posílilo směny z řad svých administrativních pracovníků. Za všechno mohou Turci (a to nemluvíme o fotbalu) Plynulost letecké dopravy záleží na odbavení na letištích, na kapacitě leteckých dopravců a na kapacitě řízení letového provozu. Velká část letů z pražského letiště míří do Turecka a právě turecké řízení letového provozu je v posledních týdnech předmětem kritiky dopravců, někteří zvažují, že linky do této země zruší. Server raillynews.com zaznamenal, že turecký ministr dopravy a infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu se sám vyjádřil, že například 15. června letošního roku dosáhl počet letadel přilétajících na turecká letiště a odlétajících z nich počtu 4227 a sám připustil, že „se začátkem letní sezóny dochází k výraznému přetížení letecké dopravy na našich letištích“. A to znamená zpoždění v řádu vyšších desítek minut. Odbavení do 30 minut, jinak zpoždění. Jde o peníze Zpoždění, která letadla nabírají, se jen těžko dohánějí. Letadla totiž neustále rotují, zpoždění jednoho letu se tak promítá do toho dalšího. Letecké společnosti mají zájem na tom, aby odbavení letadla na zemi trvalo pouze v řádu nejlépe tří desítek minut, a tak jej také plánují. Hodinové zpoždění předchozího letu tak znamená nutně i zpoždění letu dalšího. V „horké sezóně“ navíc není přílišný prostor, aby společnosti nahradily stroje, které mají zpoždění, dalším letadlem. Ostatně mnohé letecké společnosti musí svůj letadlový park posilovat na sezónu pronajatými stroji. A počet letadel není nekonečný, i kvůli zpoždění dodávek nových letadel. Problémy společnosti Boeing s dodávkami nových strojů jsou obecně známy a ani Airbus není v termínech dodání svých letadel bezchybný. Čtyři hlavní hráči Provoz na letišti se řídí letním letovým řádem, který pro Čtidoma.cz popsal provozní ředitel letiště Martin Kučera: „Ten je připravován vždy půl roku dopředu. Určující při plánování je hodinová propustnost letiště. Je třeba naplánovat počet personálu a prostředků pro zajištění provozu. Na letišti jsou čtyři hlavní hráči – samotné letiště, tedy jeho vybavení a obsluha, řízení letového provozu jako ten, kdo přílety a odlety letadel řídí, důležitým hráčem jsou také samy letecké společnosti, kterým jsou přidělovány jednotlivé ‚sloty‘, tedy prostor pro jejich přílet, odbavení a odlet, a pak společnosti, které cestující a letadla odbavují.“   Doklad spolehlivosti, brigádníci na letišti a nenaložené kufry Okamžité posílení pracovníků odbavení zavazadel (v letištní hantýrce „kapacity handlingu“), ať již pracují přímo na ploše, nebo v tzv. třídírně, není úplně jednoduché. Stávající legislativa opírající se o mezinárodní předpisy požaduje, aby každý takový pracovník byl nejen zaměstnavatelem řádně proškolen, ale aby se vůbec směl ve vyhrazených prostorech letiště pohybovat, musí mít i doklad spolehlivosti, který vydává Úřad pro civilní letectví po ověření bezúhonnosti a důvěryhodnosti žadatele. Jen získání takového dokladu trvá několik týdnů, další čas zabere řádné zaškolení. Prioritou letecké dopravy je totiž její bezpečnost, stejně jako bezpečnost všech pracovníků. Okamžitou reakcí na náhlou situaci tak může být pouze zapojení již prověřených zaměstnanců, kteří jsou ale i tak v této době maximálně vytíženi. To jsem za 35 let na letišti nezažil Ve vysílání Radiožurnálu předseda představenstva Letiště Praha a.s. ing. Jiří Pos řekl: „Nastávají různé situace: je to počasí, bouřky, sněhové kalamity, mohou to být stávky. Ale znovu říkám, v takové míře, v takové kumulaci do krátkého času a období osobně za 35 let práce na letišti nepamatuji.“ Letiště operativně nasadilo v pondělí své administrativní pracovníky, kteří přístup do vyhrazených prostor mají. Postupně se snad letišti daří situaci stabilizovat. Zdroj: autorský článek

\n

Čas načtení: 2024-07-26 17:00:00

Podle šéfa CrowdStriku už znovu funguje 97 procent zasažených IT systémů

Týden od chvíle, kdy chybná aktualizace způsobila globální výpadek počítačových systémů, už téměř všechny zasažené systémy opět fungují. V příspěvku na síti LinkedIn to uvedl šéf společnosti CrowdStrike, která za výpadkem stála. K 25. červenci bylo podle něj více než 97 procent systémů využívajících software firmy opět v provozu. Kvůli výpadku musely některé letecké společnosti zastavit lety, mediální firmy přerušily vysílání a problémy měla i další odvětví, od bankovnictví přes telekomunikace až po zdravotnictví.

\n
---===---

Čas načtení: 2024-08-09 11:18:00

Ruské sankce zasáhly vzdušný prostor. Západní aerolinky ruší lety do Číny

Britská letecká společnost British Airways od října přestane létat do Pekingu. Kvůli zákazu využívat ruský vzdušný prostor musí totiž volit delší trasy, což jí nabídku letů neúměrně prodražuje. K podobnému kroku už se rozhodly i některé další západní aerolinky. Kvůli vzájemným sankcím zavedeným po začátku ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022 totiž nemohou do ruského vzdušného prostoru. Naopak čínské aerolinky přes Rusko létat mohou, což jim dává konkurenční výhodu, uvedla BBC.

Čas načtení: 2024-09-10 15:41:28

Abú Dhabí bude dostupné stejně pohodlně jako Dubaj. Z Prahy začnou létat aerolinky Etihad

Aerolinky Etihad začnou létat do Prahy vůbec poprvé. Navíc se díky nim obnoví pravidelná linka, která zanikla před bezmála 11 lety. Článek Abú Dhabí bude dostupné stejně pohodlně jako Dubaj. Z Prahy začnou létat aerolinky Etihad se nejdříve objevil na CzechCrunch.

Čas načtení: 2013-01-07 13:45:00

Vueling, španielske nízkonákladové aerolinky

Španielsko bezo sporu patrí medzi obľúbené krajiny Južnej Európy. Slnko, pamiatky, príroda a kultúra, nielen to ťahá návštevníkov po celý rok. Bohužiaľ však nie sú španielske letiská tak zaujímavým sústom pre aerolinky, ako je to tomu napr. pri Bruseli či Londýne. Každý tip na lacné letenky do Špani ...

Čas načtení: 2024-01-29 19:43:00

Málaga z Prahy se Smartwings na mnoho termínů. Letenky od 2 958 Kč

Konkurenční prostředí 3 různých aerolinek na trase Praha – Málaga nese své plody a cestovatelé tak dnes mohou využít rozsáhlé akce aerolinky Smartwings. Zpáteční letenky z Prahy do andaluské pobřeží Costa del Sol zakoupíte na mnoho termínů koncem zimy i během jara okolo 3 000 Kč. Konec února a březen – 2 958 Kč Duben – 2 996 Kč Květen – 3 296 Kč Dají se do Málagy koupit i levnější letenky? Jistě, zejména Ryanair nabízí často ceny i lehce pod 2 000 Kč z Prahy i Vídně, avšak obvykle jen na velmi omezené množství termínů. Ceny na webu třetí aerolinky, eurowings.com, se pohybují mezi 3 200 a 5 000 Kč. K procestování regionu vám pomůžou naši průvodci po Málaze, pobřeží Costa del Sol nebo městě Ronda.

Čas načtení: 2008-02-19 11:54:00

Levné ceny letenek? Už ne!

Aerolinky působící v České Republice přestávají uvádět ceny letenek bez různých poplatků a příplatků. Další firmou, jež své ceny takto přizpůsobí bude SkyEurope. Od jara letošního roku začne zobrazovat skutečné ceny i ČSA. Aerolinky tuto skutečnost komentují tím, že chtějí být fér a mít transparent ...

Čas načtení: 2011-01-01 00:00:00

Vueling, španělské nízkonákladové aerolinky

Španělsko beze sporu patří mezi oblíbené země Jižní Evropy. Slunce, památky, příroda i kultura, nejen to táhne návštěvníky po celý rok. Bohužel však nejsou španělská letiště tak zajímavým soustem pro aerolinky, jako je to tomu třeba u Bruselu či Londýna. Každý tip na levné letenky do Španělska je pr ...

Čas načtení: 2024-02-15 13:05:25

Možné už je asi všechno! Rozhodnutí jediného investora změnilo cenu akcií aerolinky o 20 %!

10% podíl aktivistického investora Carla Icahna ve společnosti JetBlue způsobil 21% nárůst akcií této společnosti. Nadšená reakce investorů naznačuje, že vidí v jeho angažmá značný potenciál. Článek Možné už je asi všechno! Rozhodnutí jediného investora změnilo cenu akcií aerolinky o 20 %! z webového portálu Finex.cz.

Čas načtení: 2024-04-10 13:16:22

Delta Air Lines v 1Q24 v zisku 6 centů na akcii oproti loňské ztrátě 57 centů. Akcie rostou o 5%

Přední US aerolinky, společnost Delta Air Lines, vykázaly za 1Q roku zisk 37 mil. USD respektive 6 centů na akcii. Před rokem aerolinky prodělaly ve stejném období 353 mil. USD respektive 57 centů na akcii.

Čas načtení: 2024-05-12 05:50:00

Aerolinky se kvůli skandálům Boeingu dostávají do problémů. Nemají práci pro piloty

Přibývají zprávy o incidentech a problémech letadel Boeing, šetření ukazují, že mají často kořeny ve špatné kontrole kvality při výrobě. Výrobce tak musí kontroly dohánět a výrobu zpomalit – jenže s nasmlouvanými letadly už počítaly mnohé aerolinky. Musejí rušit lety či celé linky, svým pilotům třeba doporučují neplacené volno, aby je nemusely rovnou propouštět, píše týdeník Newsweek.

Čas načtení: 2024-05-23 05:30:00

Jet lag: Umělá inteligence vypráví příběhy o zpoždění a hledá letadlům lepší cestu

Z vývoje v letecké dopravě a v letectví obecně by se v posledních letech jednomu zamotala hlava. Aerolinky nejdřív vyčerpal covid, nyní se pro změnu jejich zaměstnanci moc nevyspí, když se vypořádávají s přílivem obnovené poptávky. A mnohé investory, kteří před lety vsadili na výrobce dopravních letadel, teď asi trápí nepěkné žaludeční obtíže. I takové symptomy má pásmová nemoc neboli jet lag. Nyní souhrnně v přehledu ze světa letecké dopravy na e15.

Čas načtení: 2024-06-28 16:13:00

Aerolinky zavádějí kvůli EU eko příplatek. Začíná Lufthansa, chystají se Smartwings

Cestující letecké společnosti Lufthansa budou muset platit ekologický příplatek. S platností od počátku příštího roku se bude týkat všech letů ze zemí Evropské unie, Velké Británie, Norska a Švýcarska. Vedení aerolinky se rozhodlo na zákazníky přenést část nákladů, které vyplývají z nových ekologických předpisů Evropské unie. Následovat budou i další aerolinky, včetně tuzemské společnosti Smartwings.

Čas načtení: 2024-07-04 14:16:13

Hongkong z Prahy v hlavní sezoně. Letenky od 13 050 Kč

Akčních letenek do Asie s odletem z Prahy je jak šafránu, a proto by vám neměla uniknout akce aerolinky Swiss z Prahy do Hongkongu. Na mnoho termínů v listopadu 2024 a březnu 2025, tedy v době, kdy panuje v Hongkongu nejpříjemnější počasí, zakoupíte zpáteční letenky za 13 050 Kč. Po cestě je jen jeden velmi pohodlný přestup na přehledném letišti Zürich. Letenky nejlevněji zakoupíte přes web aerolinky swiss.com a dostupné jsou samozřejmě také v našem vyhledávači. Hongkong a sousední Macao jsme navštívili minulý rok a zjistili, že ani týden pořádně na prozkoumání obou míst nestačí... Každopádně jsme sepsali průvodce nabité praktickými informacemi: 16 míst, co vidět v Hongkongu Krok po kroku: jak se dopravovat po Hongkongu Tipy na hotely s nejlepším poměrem ceny a kvality Doprava mezi Hongkongem a Macaem 11 míst, co vidět v Macau a spousta dalších informací

Čas načtení: 2024-08-03 20:04:26

USA se připravují na eskalaci na Blízkém Východě. Aerolinky ruší lety

Jeden z amerických představitelů uvedl: „Připravujeme se na všechny scénáře, potenciální evakuaci Američanů z regionu nebo útoky proti našim silám.“ (Foto: X) V regionu... Článek USA se připravují na eskalaci na Blízkém Východě. Aerolinky ruší lety se nejdříve objevil na AC24.cz.

Čas načtení: 2024-08-07 15:00:39

Proč má letadlo zpoždění? Flighty vám prozradí důvod dříve než aerolinky

Mobilní aplikace Flighty dostala aktualizaci na verzi 4.0, která přináší funkce strojového učení S přesností až 95 procent vám sdělí, proč má vaše letadlo zpoždění až o 6 hodin dříve, než aerolinka Aplikace je k dispozici zdarma pro iOS, pokročilejší funkce jsou ale k dispozici v rámci předplatného Doba dovolených znamená také větší počet cest letadlem. Zatímco svátečního cestovatele může leccos překvapit, ten zkušený zase počítá s každou možnou eventualitou. Ať už spadáte do první či druhé skupiny, jistě není od věci mít po ruce aplikaci, která vám dá o vašem letu podrobné informace, především pak v případech, kdy něco nejde přesně podle letového plánu. Touto aplikací je Flighty a ta vám umí přesně říct, proč vaše letadlo není tam, kde by mělo být. Přečtěte si celý článek Proč má letadlo zpoždění? Flighty vám prozradí důvod dříve než aerolinky

Čas načtení: 2024-08-14 16:24:16

Kiwi mění byznys model. Levnější letenky vás nechá koupit u aerolinky, nabídne ale služby navíc

Vyhledávač letenek podle vyjádření vychází ze zpětné vazby zákazníků a chce řešit největší problémy, na které při rezervaci letu narážejí. Článek Kiwi mění byznys model. Levnější letenky vás nechá koupit u aerolinky, nabídne ale služby navíc se nejdříve objevil na CzechCrunch.

Čas načtení: 2024-08-22 05:30:00

All You Can Fly. Co aerolinky láká na konceptu, který je umí pořádně pokousat

Z vývoje v letecké dopravě a v letectví obecně by se v posledních letech jednomu zamotala hlava. Aerolinky nejdřív vyčerpal covid, nyní se pro změnu jejich zaměstnanci moc nevyspí, když se vypořádávají s přílivem obnovené poptávky. A mnohé investory, kteří před lety vsadili na výrobce dopravních letadel, teď asi trápí nepěkné žaludeční obtíže. I takové symptomy má pásmová nemoc neboli jet lag. Nyní souhrnně v newsletteru ze světa letecké dopravy na e15.

Čas načtení: 2024-08-27 21:46:06

Boeingu na letišti v Atlantě praskla při údržbě pneumatika. Exploze zabila dva lidi

Dva zaměstnanci aerolinky Delta Airlines zemřeli a jeden byl vážně zraněn, když Boeingu 757 v úterý při údržbě praskla pneumatika. K incidentu došlo v brzkých ranních hodinách na Mezinárodním letišti Hartsfield-Jackson Atlanta. Podle vyjádření aerolinky zesnulí gumu v době exploze vyměňovali.

Čas načtení: 2024-09-18 15:36:00

Zdarma nic nedáváme, vzkázal Wizz Air cestujícím. Ani vodu na dlouhých letech

Nízkonákladové aerolinky Wizz Air se v příštím roce chystají otevřít novou sedmihodinovou trasu z Londýna do Saúdské Arábie. Pasažérům, kteří se na tuto trasu chystají, však šéf společnosti vzkázal, ať žádné služby zdarma nevyhlížejí. Služby jako deky, extra prostor pro nohy či občerstvení k dispozici sice budou, aerolinky si ale za jejich využití budou účtovat poplatek.

Čas načtení: 2024-09-18 15:36:00

Zdarma nic nedáváme, vzkázal Wizz Air cestujícím. Ani vodu na dlouhých letech

Nízkonákladové aerolinky Wizz Air se v příštím roce chystají otevřít novou sedmihodinovou trasu z Londýna do Saúdské Arábie. Pasažérům, kteří se na tuto trasu chystají, však šéf společnosti vzkázal, ať žádné služby zdarma nevyhlížejí. Služby jako deky, extra prostor pro nohy či občerstvení k dispozici sice budou, aerolinky si ale za jejich využití budou účtovat poplatek.

Čas načtení: 2024-12-12 05:30:00

Kde vzít palivo? Aerolinky by si ho mohly vyrábět samy. Jisté je, že letenky kvůli tom zdraží

Evropské aerolinky musejí od Nového roku používat letecké palivo s nejméně dvouprocentní příměsí pocházející z obnovitelných zdrojů, výrobní kapacity této složky, označované jako SAF, ale stále nejsou dostatečné. Boeing stále nedokázal rozjet výrobu letadel po stávce a nový whistleblower tvrdí, že firma instaluje do letadel díky, o kterých ví, že jsou vadné. A Easyjet spouští italskou expanzi, kterou mu umožnilo spojení Lufthansy a ITA Airways.