/OSUDY BRNĚNSKÝCH BROWNFIELDŮ/ Kdysi pulzoval životem, dnes tam vládne prázdnota. Jeden z největších brownfieldů Brna, bývalé jednotné zemědělské družstvo Máj, najdou lidé v brněnských Žabovřeskách. Aktuálně místo chátrá, využívá ho jen pár firem. Příběhy někdejších průmyslových či zemědělských areálů mapují reportéři Brněnského deníku Rovnost v pětidílném letním seriálu Osudy brněnských brownfieldů. Přibližují v něm historii, aktuální stav i budoucnost pěti rozlohou největších brownfieldů v Brně.
Čas načtení: 2019-11-01 10:41:50
Ivana Dobrakovová: Matky a kamioňáci (ukázka z knihy)
Dobrakovová píše s lehkostí o věcech neobyčejně těžkých a komplikovaných, ať už jsou to milenecké vztahy, nebo zvláštní rodinné vztahy a vazby či základní postoje k životu. V Matkách a kamioňácích popisuje pět rozdílných životních osudů mladých žen, jejich vztahy k mužům, dětem, vlastní sexualitě, k tělu a ke svému okolí, přičemž jejich hlediska a názory na různé životní zkušenosti se liší a jsou z velké části ovlivněny jejich minulostí. Všechny mají určující a někdy problematický vztah s matkou. Tři novely se odehrávají v Bratislavě, další dvě v italském Turíně, volně na sebe navazují tématem nemoci a traumat. Jedna z novel pojednává o závislosti na internetu a virtuálních vztazích, které někdy mohou působit zhoubně, jelikož člověk může lehce ztratit zábrany a kontakt s realitou. Všechny hrdinky se marně snaží začlenit do normálního života, zatímco se jim neustále vracejí vzpomínky na minulost, která je vždycky dostihne. Ukázka z knihy: TÁTA Vyberu jeden obraz, netvrdím, že něco vystihuje, znám ho jen z vyprávění, sama si nic takového nevybavuju: Sedím vedle své sestry na gauči v obýváku a díváme se spolu na pohádky. Sestra je o čtyři roky starší než já, v tu chvíli jí může být tak šest, mně necelé dva, táta je v kuchyni. Bydlíme na hradním vršku, u Mudroňové, v té nejsuprovější bratislavské čtvrti, v garáži máme krásného forda, v obýváku krb a z balkonu výhled na Rakousko. Chodím už do jeslí, protože oba moji rodiče pracují. Vejde máma, utahaná z práce, ověšená nákupními taškami, a takhle nás tam najde. Moje sestra s nudlí až někde na kolenou, díky které však aspoň necítí, že její mladší sestřička Světlana je totálně posraná, s plenkou prokaděnou skrz naskrz, táta, no ano, v kuchyni, ale spící, s hlavou položenou na ubrusu, vedle flašky. Něčeho. Netřeba nic upřesňovat, každému je to jasné. Jednu věc bych ale upřesnit chtěla. Táta s námi nebydlel. V týdnu k nám často chodil, často u nás přespával, ale trvalé bydliště měl jinde, ve vesnici u Maďarů, u jezer, kam jsme se v létě jezdili koupat. Když se naši vzali, máma měla v plánu, že odejde s manželem, vždyť už byla těhotná s mojí sestrou, ale bydlela v tak pěkné části Bratislavy, krb, výhled atd., proto se na poslední chvíli rozhodla, že ne, ona k Maďarům nepůjde. Možná v tom má trochu prsty moje teta, mámina sestra, celou dobu jí domlouvala, nikdy tě nepřijmou, vždycky tam budeš cizí. A ještě ke všemu ke tchyni. Dej na mě. Dala, máma. Ale pak si postavil hlavu táta. Jeho domov je tam. A tečka. Zkrátka bydleli odděleně. Aspoň první roky. Než se tátův zdravotní stav zhoršil. Vlastně nevím, co říct o tátovi, o těch prvních letech. Byl plešatý. Strašně se mi to líbilo. Té jeho plešce jsem říkala kolo mlýnský. Taky jsem chtěla mít takové kolo na hlavě. Jednoho dne, ten moment si vybavuju přesně, jsem ze šitíčka vyndala nůžky a vystříhala si do vlasů kolečko. Celá hrdá jsem se šla ukázat mámě. Na její reakci už si nevzpomínám, ale pamatuju si, jak to potom každému vyprávěla. Okřídlená rodinná historka. Vybavuju si i vesnici u Maďarů. V Bratislavě táta pracoval na technické univerzitě, ale doma byl drobný zemědělec, hospodář, v ruce vždycky rýč, motyku, hrábě nebo hadici, svlečený do půl těla. Jeho zahrada mi v dětství připadala obrovská, hotové království, kde se dalo lézt po stromech, spadnout do studny, zpotit se ve skleníku. Ohromilo mě, když jsem se později dozvěděla, že tátova zahrada tvoří jen zlomek původního hospodářství, které nagyapovi znárodnili komunisti. Sahalo prý až k jezerům. To by bylo, skákat do vody přímo ze zahrady, mít i koně, a nejen ty slepice a králíky, co chovala nagymama. Jezdili jsme tam na víkendy a u jezer trávili i celé léto. Nagymama ještě žila a mluvila víceméně jenom maďarsky, na místní bastardy pokřikovala kiskutya, pekla nám se sestrou palačinky, o nichž bych ráda prohlásila, že byly nejlepší na světě, ale popravdě už si nepamatuju, jaké byly. Společně se synem se starala o zahradu, o to malé hospodářství. Ve skleníku pěstovala sazenice, které pak prodávala na trhu. I máma se zpočátku snažila být užitečná a něčemu se od tchyně přiučit, pomáhat, ale velice rychle pochopila, že její sestra měla pravdu. Marná snaha. Cokoli udělala, bylo špatně a istenem, hagyd, ne segíts. Nagymama ji odháněla od sazenic skoro jako nějakého bastarda, který se k nám protáhl dírou v plotě. Až si mamka nakonec řekla, tak dobře, mám toho po krk. A věnovala se už pouze květinám na předzahrádce a okrasným dřevinám. Později začala dokonce tvrdit, že než by šla prodávat na trh s kárkou plnou sazenic, to se radši rozvede. Táta hodně cestoval a na svých cestách rád fotil. V ložnici měl skříň plnou žlutých obálek s vyvolanými snímky, s oblibou jsem se v nich hrabala. Táta dokázal cvaknout dvacetkrát tu samou skálu skrz sklo autobusu, pořídil tři filmy rozmazaných Niagarských vodopádů, neměl k focení žádné vlohy. Našla jsem i fotky táty ve společnosti velmi nápadně nalíčených a oblečených žen, které vypadaly divně, a až o mnoho let později jsem to dokázala pojmenovat přesněji – vypadaly vulgárně. Fotky, na nichž objímá cizí vulgární ženské v nějakých podnicích, jsou jediné, na nichž je vidět i on. Jinak jen samé krajinky. Táta se na cestách seznámil s mnoha cizinci a ty pak zval k sobě domů, do rozlehlého patrového domu, který postavil těsně po pádu komunismu, hned vedle nagymamina klasického venkovského stavení. Na léto pronajímal pokoje rekreantům, co se chtěli máčet v jezerech, a někdy i svým zahraničním známostem. Jednou jsem s jedním z nich, jistým Pančem z Peru, šla na fotbalový zápas. Teda takhle, původně jsme se vydali na kolotoče na druhé straně jezer, ale nechali jsme se strhnout davem, který se zrovna v ten moment valil na fotbalový stadion. On nemluvil slovensky, já nemluvila anglicky, dorozumívali jsme se rukama nohama. Ale vlastně jsme si na tom fotbalovém zápase, který nás oba nudil, řekli jen jedinou věc. Pančo ukázal na mé boty a řekl, že jsou pretty nice. To jsem aspoň pochopila. Doma se pak těžko vysvětlovalo, proč jsme šli na fotbal. Sestra si ze mě neustále utahovala. Jednou mi namluvila, že naše jezera vznikla z plivanců. Kdysi to tam vybagrovali a zůstala tam tak ošklivá jáma, že každý, kdo šel kolem, si musel znechuceně odplivnout. A postupně se to za ta léta nasbíralo. Ty sliny. Nevěřila jsem jí, ale ta představa byla odporná. Musím však dodat, že mě naučila skákat šipky z můstku. A dělat kotrmelce pod vodou. Plavaly jsme spolu na ostrov. I s tátou. Máma vzpomíná, jak jsem se jednou u jezer ztratila. Byly mi tehdy čtyři roky. Táta ani sestra mě nikde poblíž neviděli a už byl čas jít. Tak šli. Doma táta mámě řekl: vždyť ona trefí i sama. A měl pravdu, než máma strachy omdlela, trefila jsem. Táta pocházel z jasného patriarchátu. Nagyapa si vzal nagymamu jen proto, že byla největší dříč na jeho pozemcích a jako manželku už ji nemusel platit. Táta tyhle názory převzal a s oblibou tvrdil, že žena má dělat na poli, a když je unavená, má si odpočinout u domácích prací. Ale jak už jsem říkala – máma se hodně brzy zaťala kvůli těm sazenicím a náporu nagymamina kritizování a zalamování rukama a pak už jen odpočívala u prací ve velkém domě. Sem tam zavařovala jahodový džem. Táta ji chválil. Po svém. Prý je skoro tak dobrý jako ten z obchodu. Taky byl hrdý na svoje vydřené dětství, na své vzdělání, kterého dosáhl jen díky své inteligenci. Když se narodil, žili nagyapa s nagymamou v kůlně uprostřed zahrady, kde nebyla elektřina ani tekoucí voda, jen udusaná hliněná podlaha, nedaleko studna, všechno ze dřeva. Táta si přes léto vždycky z vlastní iniciativy vypočítal všechny matematické příklady z učebnice na následující školní rok a pak už se na hodinách zoufale nudil. Potom studoval na univerzitě v Praze. Tou dobou už měl docela velký problém s alkoholem. Jednou se ožral tak, že se nedokázal dostat z hospody na kolej. Vyřešil to však logicky. Jelikož hospoda stála na kopci a kolej na jeho úpatí, lehl si na zem a skutálel se až ke vchodu na kolej. Nagyapa mu po dokončení studia ukázal sešit, kam si zapisoval všechny výdaje na jeho studium. Nechtěl od něj zpátky ani halíř, jen mu to ukázal, aby táta věděl, na kolik ho tenhle špás přišel, kolik nagyapa za jeho školy utratil. Máma říká, že mu to táta nikdy neodpustil. *** Co vím o vztahu svých rodičů? Radši nic? Je to bezpečnější? Něco na tátovi máma vidět musela. Ale co? Jednou jí prý před lidmi řekl, že je nejen moudrá, ale i krásná. Muselo to být ojedinělé prohlášení, výjimečná pochvala, když si to tak dobře vybavuje. Když jí to utkvělo v paměti. Když se mi s tím svěřila. Jeho alkoholismus tu byl odjakživa, a proto jsem ho odmalička vnímala jako jeho neoddělitelnou součást, něco, co k němu patří, co tak má být. Stejně jako nemoc. Je zbytečné se hádat, co bylo dřív, zda slepice, nebo vejce, co bylo důvodem čeho, labilní duševní konstituce, odvěký sklon k pití, genetické predispozice k tomu i onomu, obě věci se vzájemně propojily, posilnily, až se staly jeho podstatou. A přece se některé epizody dostávají do popředí. Jednou v noci nás máma vytáhla z postele. Nervy nadranc. Holky, vstávejte, holky, pojďte říct apukovi, že bydlíme o patro výš. V pyžamech jsme se se sestrou vypotácely na chodbu. Rozespalé. Nic jsme nechápaly. Táta ve druhém patře vytrvale zvonil na souseda, i když ten stál v otevřených dveřích a snažil se mu v tom bránit. Všechny tři jsme pak společnými silami vyvlekly tátu nahoru po schodech domů. Nevím přesně, kdy se to stalo. Kolik mi bylo let. Sestra se mnou ještě chodila do školy, takže jsem mohla být tak ve třetí třídě. Byl to jeden z prvních takových incidentů. Připadalo mi to bizarní. Jako sen. Jako noční dobrodružství, které předznamenávalo divoké mládí. Ta skvrna tam pořád je. V té naší krásné bytovce, garáž, krb, výhled na Rakousko. A ta skvrna. Ve výtahu. Výtah bude možná už tak čtyřicet let starý, nemá žádná taková ta vnitřní dvířka. V našem výtahu vidíte, jak ubíhají patra. Jednou v noci se táta vracel domů, opilý namol, a chtěl se opřít o zeď. Opřel se o ubíhající patro. Rozrazil si čelo. Dlouhá tmavě hnědá skvrna mezi prvním a druhým patrem. Čím dál častěji přespával u nás v Bratislavě. Chodil do Albrechta. Trávil tam celá odpoledne. Přímo naproti oknům mé třídy. Někdy jsem ho zahlédla. Opřená o parapet jsem upřeně sledovala, jak jde do hospody. Samozřejmě jsem nikomu neřekla, hele, támhle je můj táta. Ani sestře. Ta měla třídu ve druhém patře, ale okna směřovala jinam. Na ulici se mi naopak několikrát stalo, že jsem si ho vůbec nevšimla. Kráčel proti mně, a já pořád přímo za nosem, skelný pohled. Nakonec mě chytil za rameno a obrátil k sobě. Doma jsem si pak vyslechla, jak si v kuchyni stěžuje mámě, že se k němu nehlásím, že se za něj stydím. Tehdy to ale ještě nebyla pravda. Někdy tou dobou se k němu připojila i sestra. Nebo vlastně asi až když chodila na střední. A nepřipojila se přímo k němu, jen se vydala v jeho stopách. Občas sice zakotvila i u Albrechta, ale častěji vyrážela někam se svými kamarády. Albánci. To už máma přestala zvládat. Nejdřív manžel a teď i dcera. Jednou se sestra vrátila až nad ránem, strašně zmalovaná, fialové oči, fialová pusa. Máma ji začala mlátit, křičela na ni, že tohle nesmí dělat, že už to nikdy nesmí udělat, ale sestra se tak dobře bránila, tak pohotově vystrkovala ostré lokty, že nakonec nebylo jasné, koho to bití bolí víc. Já jsem u toho plakala. Apuka nerušeně spal. A sestra přitvrdila. Začala utíkat z domova. Nic neoznámila, prostě se sebrala a odešla. S mámou jsme se pak vydaly na policii, vyhlásit pátrání po nezvěstné osobě. Zvláštní je, že si zřetelně vybavuju naše cesty, jak hopsám dolů Hlubokou, ale bez jakéhokoli pocitu úzkosti. A přitom jsem nemohla být tak malá, abych nevnímala vážnost situace. Sestra se někdy neukázala i čtyři dny. Jednou dokonce odjela do Prahy. Policie byla nanic, sestra se nakonec vždycky objevila sama. (…) Ivana Dobrakovová (*1982) je slovenská spisovatelka, od roku 2005 žije v Turíně v Itálii. Vystudovala překladatelství a tlumočnictví na Filozofické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě. Debutovala sbírkou povídek Prvá smrť v rodine (2009), se kterou se dostala do finále ceny Anasoft litera a získala literární Cenu Jána Johanidesa. Povídky publikovala v novinách, časopisech a antologiích na Slovensku i v zahraničí. Její román Bellevue (2010) byl prozatím přeložen do tří jazyků včetně angličtiny. Překládá z francouzštiny a italštiny (tetralogie Eleny Ferrante Geniální přítelkyně). Za překlad Ruského románu Emmanuela Carrèra získala prémii poroty Ceny Jána Hollého. V minulém roce vyšla česky v nakladatelství Větrné mlýny její povídková sbírka Toxo (2013, č. 2018). Přeložila Martina Bekešová, nakladatelství Argo, Praha, 2019, 1. vydání, váz., 216 stran. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
\nČas načtení: 2025-05-29 14:53:16
738. námořní letecká peruť [1950-1954]
Autor: FiBe Datum: 29.05.2025 14:53:16 Název:Name:738. námořní letecká peruť738 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 738 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:01.05.1950Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:24.03.1954Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed: 01.05.1950-28.01.1951 Helston, RNAS Culdrose 28.01.1951-09.02.1951 -, HMS Vengeance (R 71) 09.02.1951-18.07.1951 Helston, RNAS Culdrose 18.07.1951-27.07.1951 -, HMS Triumph (R 16) 27.07.1951-22.10.1951 Helston, RNAS Culdrose 22.10.1951-30.10.1951 -, HMS Triumph (R 16) 30.10.1951-10.12.1951 Helston, RNAS Culdrose 10.12.1951-13.12.1951 -, HMS Triumph (R 16) 13.12.1951-01.02.1952 Helston, RNAS Culdrose 01.02.1952-12.02.1952 -, HMS Illustrious (87) 12.02.1952-11.05.1952 Helston, RNAS Culdrose 11.05.1952-22.05.1952 -, HMS Triumph (R 16) 22.05.1952-21.07.1952 Helston, RNAS Culdrose 21.07.1952-24.07.1952 -, HMS Illustrious (87) 24.07.1952-19.10.1952 Helston, RNAS Culdrose 19.10.1952-27.10.1952 -, HMS Triumph (R 16) 27.10.1952-DD.MM.RRRR Helston, RNAS Culdrose DD.MM.RRRR-12.01.1953 Mullion, RNAS Predannack 12.01.1953-02.02.1953 St Merryn, RNAS St Merryn 02.02.1953-11.02.1953 -, HMS Triumph (R 16) 11.02.1953-13.03.1953 St Merryn, RNAS St Merryn 13.03.1953-20.03.1953 -, HMS Illustrious (87) 20.03.1953-10.05.1953 St Merryn, RNAS St Merryn 10.05.1953-19.05.1953 -, HMS Illustrious (87) 19.05.1953-12.07.1953 St Merryn, RNAS St Merryn 12.07.1953-21.07.1953 -, HMS Illustrious (87) 21.07.1953-26.10.1953 St Merryn, RNAS St Merryn 26.10.1953-04.11.1953 -, HMS Illustrious (87) 04.11.1953-09.11.1953 St Merryn, RNAS St Merryn 09.11.1953-15.02.1954 Lossiemouth, RNAS Lossiemouth 15.02.1954-23.02.1954 -, HMS Illustrious (87) 23.02.1954-24.03.1954 Lossiemouth, RNAS Lossiemouth Velitel:Commander: 01.05.1950-19.01.1951 Shotton, S. F. F. (Lieutenant-Commander)19.01.1951-12.07.1951 Mearns, S. A. (Lieutenant-Commander)12.07.1951-30.09.1952 Abraham, H. J. (Lieutenant)01.10.1952-23.06.1953 Abraham, H. J. (Lieutenant-Commander)23.06.1953-24.03.1954 Summerfield, L. T. (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament: 01.05.1950-DD.08.1950 Supermarine Seafire Mk.4601.05.1950-DD.08.1951 Blackburn Firebrand TF Mk.IV01.05.1950-DD.08.1951 Supermarine Seafire Mk.1701.05.1950-DD.08.1951 Hawker Sea Fury F Mk.X01.05.1950-DD.08.1951 De Havilland D.H.103 Sea Hornet F Mk.2001.05.1950-DD.08.1951 De Havilland D.H.103 Sea Hornet PR Mk.2201.05.1950-24.03.1954 Hawker Sea Fury FB Mk.1101.05.1950-24.03.1954 Hawker Sea Fury T Mk.20Poznámka:Note:- také známá jako "Naval Air Fighter School"- also known as "Naval Air Fighter School"Zdroje:Sources:http://www.wings-aviation.ch/32-FAA/4-Sqn/738.htmen.wikipedia.org
Čas načtení: 2024-07-07 21:10:16
Autor: Aubi Datum: 07.07.2024 21:10:16 Název:Name:FV704 Ferret Mk.1/2FV704 Ferret Mk.1/2Originální název:Original Name:Car, Scout, Liaison, (Ferret) Mk.1/2 FV704Kategorie:Category:průzkumné vozidloscout vehicleVýrobce:Producer:DD.MM.196R-DD.MM.19RR The Daimler Co. Ltd., Coventry Období výroby:Production Period:DD.MM.196R-DD.MM.19RR Vyrobeno kusů:Number of Produced:4409 všech verzí / all versionsPrototyp vyroben:Prototype Built:DD.MM.RRRR Osádka:Crew:3Technické údaje:Technical Data: Bojová hmotnost:Combat Weight:4370 kg9634 lbCelková délka:Overall Length:3835 mm12 ft 7 inCelková šířka:Overall Width:1905 mm6 ft 3 inCelková výška:Overall Height:1651 mm5 ft 5 inSvětlá výška:Ground Clearance:330 mm1 ft 1 inPancéřování:Armour:??Pohon:Propulsion: Typ:Type:Rolls-Royce B60 MK.3ARolls-Royce B60 MK.3AVýkon:Power:86.5 kW při 3300 ot/min116 bhp at 3300 rpmPřevodové ústrojí:Transmission:5+55+5Výkony:Performance: Rychlost na silnici:Road Speed:93 km/h58 mphRychlost v terénu:Cross-country Speed:? km/h? mphJízdní dosah po silnici:Cruising Range on Road:300 km186 miJízdní dosah v terénu:Cross-country Cruising Range:? km? miPřekonávání překážek:Obstacles Crossing: Svah:Gradient:21 °46 %Boční náklon:Side Slope:? °? %Překročivost:Trench Crossing:1.22 m48 inVýstupnost:Vertical Obstacle:0.41 m16 inBrodivost:Fording Depth:0.91 m36 inVýzbroj:Armament: kulomet Bren ráže 7,7 mm .303 in Bren machine gunVybavení:Equipment:??Uživatelské státy:User States: Všechny varianty: (Mk.1/1) (Mk.1, Mk.2) (Mk.1, Mk.2) (Mk.1) (Mk.2) (Mk.4) (Mk.1, ?) (Mk.4) ? All variants: (Mk.1/1) (Mk.1, Mk.2) (Mk.1, Mk.2) (Mk.1) (Mk.2) (Mk.4) (Mk.1, ?) (Mk.4) ?Poznámka:Note:--Zdroje:Sources: Ogorkiewitz, R. M. Ferrets and Fox, AFV Weapons Profile 44. Profile Publications, Windsor 1972.Foss, Christopher F.Jane's World Armoured Fighting Vehicles. McDonald and Jane's Publishers Ltd., London 1976. ISBN 0-354-01022-0.www.ferret-fv701.co.ukhttps://tank-afv.com/coldwar/UK/Daimler-Ferret.php
Čas načtení: 2025-01-17 11:42:52
892. námořní letecká peruť [1969-1978]
Autor: FiBe Datum: 17.01.2025 11:42:52 Název:Name:892. námořní letecká peruť892 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 892 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:31.03.1969Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:15.12.1978Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:31.03.1969-DD.MM.RRRR Yeovil, RNAS Yeovilton DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?14.06.1970-09.07.1970 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?09.09.1970-26.09.1970 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?20.04.1971-18.05.1971 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?02.06.1971-06.08.1971 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?15.09.1971-09.10.1971 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?29.10.1971-06.12.1971 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?19.01.1972-19.03.1972 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?12.06.1972-29.06.1972 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?04.09.1972-18.10.1972 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?07.11.1972-11.12.1972 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?25.01.1973-23.02.1973 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?06.03.1973-14.03.1973 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?02.05.1973-24.07.1973 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?06.06.1974-17.06.1974 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?03.07.1974-25.07.1974 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?05.09.1974-03.11.1974 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?08.01.1975-09.06.1975 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?06.10.1975-20.11.1975 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?06.02.1976-14.07.1976 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?04.09.1976-18.10.1976 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?05.09.1977-07.10.1977 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?14.10.1977-12.12.1977 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?23.02.1978-05.03.1978 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?04.04.1978-15.12.1978 -, HMS Ark Royal (R 09) 15.12.1978-15.12.1978 Yeovil, RNAS Yeovilton Velitel:Commander:31.03.1969-02.10.1970 Davies, B. (Lieutenant-Commander)02.10.1970-07.07.1942 Kerr, N. H. (Lieutenant-Commander)07.07.1972-07.01.1974 Hunneyball, C. R. (Lieutenant-Commander)07.01.1974-10.12.1975 Peppe, W. L. T. (Lieutenant-Commander)10.12.1975-31.03.1977 Drake, H. S. (Lieutenant-Commander)31.03.1977-04.10.1977 Harris, N. R. (Lieutenant-Commander)04.10.1977-15.12.1978 Ellis, J. E. (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament:31.03.1969-15.12.1978 McDonnell Douglas Phantom FG.1Poznámka:Note:--Zdroje:Sources:www.wings-aviation.chen.wikipedia.org
Čas načtení: 2024-07-07 23:36:43
Autor: Aubi Datum: 07.07.2024 23:36:43 Název:Name:FV701(E) Ferret Mk.2FV701(E) Ferret Mk.2Originální název:Original Name:Car, Scout, 4×4, Reconnaissance (Ferret) Mk.2 FV701(E)Kategorie:Category:průzkumné vozidloscout vehicleVýrobce:Producer: DD.10.1952-DD.MM.19RR The Daimler Co. Ltd., Coventry Období výroby:Production Period:DD.10.1952-DD.MM.19RR Vyrobeno kusů:Number of Produced:4409 všech verzí / all versionsPrototyp vyroben:Prototype Built:DD.MM.RRRR Osádka:Crew:3Technické údaje:Technical Data: Bojová hmotnost:Combat Weight:4394[*1*] kg9687[*1*] lbCelková délka:Overall Length:3835 mm12 ft 7 inCelková šířka:Overall Width:1905 mm6 ft 3 inCelková výška:Overall Height:1880 mm6 ft 2 inSvětlá výška:Ground Clearance:330 mm1 ft 1 inPancéřování:Armour:??Pohon:Propulsion: Typ:Type:Rolls-Royce B60 MK.3A, pozdějiRolls-Royce B60 MK.6A (94.9 kW při 3750 ot/min)Rolls-Royce B60 MK.3A, laterRolls-Royce B60 MK.6A (129 hp at 3750 rpm)Výkon:Power:86.5 kW při 3300 ot/min116 bhp at 3300 rpmPřevodové ústrojí:Transmission:5+55+5Výkony:Performance: Rychlost na silnici:Road Speed:93 km/h58 mphRychlost v terénu:Cross-country Speed:? km/h? mphJízdní dosah po silnici:Cruising Range on Road:300 km186 miJízdní dosah v terénu:Cross-country Cruising Range:100 km62 miPřekonávání překážek:Obstacles Crossing: Svah:Gradient:21 °46 %Boční náklon:Side Slope:? °? %Překročivost:Trench Crossing:1.22 m48 inVýstupnost:Vertical Obstacle:0.41 m16 inBrodivost:Fording Depth:0.91 m36 inVýzbroj:Armament:kulomet Browning ráže 7,62 mm.30 in Browning machine gunVybavení:Equipment:??Uživatelské státy:User States: Všechny varianty: (Mk.1, Mk.2) (Mk.1, Mk.2) (Mk.2) (Mk.1, Mk.2) (Mk.4) (Mk.1, ?) (Mk.4) ? All variants: (Mk.1, Mk.2) (Mk.1, Mk.2) (Mk.2) (Mk.1, Mk.2) (Mk.4) (Mk.1, ?) (Mk.4) ?Poznámka:Note: [~1~] Mk.2/3 [~1~] Mk.2/3Zdroje:Sources: Ogorkiewitz, R. M. Ferrets and Fox, AFV Weapons Profile 44. Profile Publications, Windsor 1972.Foss, Christopher F.Jane's World Armoured Fighting Vehicles. McDonald and Jane's Publishers Ltd., London 1976. ISBN 0-354-01022-0.www.ferret-fv701.co.ukhttps://tank-afv.com/coldwar/UK/Daimler-Ferret.php
Čas načtení: 2025-06-11 19:50:00
BAE Systems Marine (YSL) Ltd. [2000-200R]
Autor: Aubi Datum: 11.06.2025 19:50:00 Název:Name:BAE Systems Marine (YSL) Ltd.BAE Systems Marine (YSL) Ltd.Originální název:Original Name:BAE Systems Marine (YSL) Ltd.Historie názvů:History of Names:DD.MM.1865-DD.MM.1875 Yarrow and HedleyDD.MM.1875-DD.MM.1897 Yarrow & Co.DD.MM.1897-DD.MM.1922 Yarrow & Co. Ltd.DD.MM.1922-DD.MM.1926 Yarrow & Co. (1922) Ltd.DD.MM.1926-21.07.1966 Yarrow & Co. Ltd.21.07.1966-15.10.1981 Yarrow (Shipbuilders) Ltd.15.10.1981-16.10.1998 Yarrow Shipbuilders Ltd.16.10.1998-23.02.2000 Marconi Marine (YSL) Ltd.23.02.2000-DD.MM.200R BAE Systems Marine (YSL) Ltd.DD.MM.1865-DD.MM.1875 Yarrow and HedleyDD.MM.1875-DD.MM.1897 Yarrow & Co.DD.MM.1897-DD.MM.1922 Yarrow & Co. Ltd.DD.MM.1922-DD.MM.1926 Yarrow & Co. (1922) Ltd.DD.MM.1926-21.07.1966 Yarrow & Co. Ltd.21.07.1966-15.10.1981 Yarrow (Shipbuilders) Ltd.15.10.1981-16.10.1998 Yarrow Shipbuilders Ltd.16.10.1998-23.02.2000 Marconi Marine (YSL) Ltd.23.02.2000-DD.MM.200R BAE Systems Marine (YSL) Ltd.Obory výroby:Production Subjects:loděnice, strojírenstvíshipyards, engineeringSídlo hlavního závodu:Headquarters:DD.MM.1865-DD.MM.1906 Poplar/London / DD.MM.1906-21.07.1966 Scotstoun/Glasgow / 21.07.1966-DD.MM.1977 London DD.MM.1977-DD.01.1989 Newcastle-upon-Tyne DD.01.1989-DD.07.2000 Stanmore DD.07.2000-DD.MM.200R Farnborough DD.MM.1865-DD.MM.1906 Poplar/London / DD.MM.1906-21.07.1966 Scotstoun/Glasgow / 21.07.1966-DD.MM.1977 London DD.MM.1977-DD.01.1989 Newcastle-upon-Tyne DD.01.1989-DD.07.2000 Stanmore DD.07.2000-DD.MM.200R Farnborough Názvy a sídla poboček:Subsidiary Name and Location:DD.MM.1906-DD.MM.1908 Poplar/Londýn / DD.MM.1913-DD.MM.1946 Yarrows Ltd., Esquimalt (Britská Kolumbie) / DD.MM.1947-DD.MM.1966 Yarrow-Admiralty Research Department, Glasgow 21.07.1966-DD.MM.200R Scotstoun/Glasgow DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.1906-DD.MM.1908 Poplar/London / DD.MM.1913-DD.MM.1946 Yarrows Ltd., Esquimalt (British Columbia) / DD.MM.1947-DD.MM.1966 Yarrow-Admiralty Research Department, Glasgow 21.07.1966-DD.MM.200R Scotstoun/Glasgow DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Vznik:Founded:DD.MM.1865DD.MM.1865Zánik:Cancelled:DD.MM.200RDD.MM.200RProdukty:Products: DD.MM.1875-DD.MM.1875 NMS RândunicaDD.MM.1880-DD.MM.1880 Colo ColoDD.MM.1880-DD.MM.1880 TucapelDD.MM.1882-DD.MM.1882 NMS ȘoimulDD.MM.1882-DD.MM.1882 NMS VulturulDD.MM.1885-DD.MM.1885 KotakaDD.MM.1893-DD.MM.1893 HMS HavockDD.MM.1893-DD.MM.1893 HMS HornetDD.MM.1896-DD.MM.1896 ARA Entre RiosDD.MM.1896-DD.MM.1896 ARA Santa FeDD.MM.1897-DD.MM.1897 ARA CorrientesDD.MM.1897-DD.MM.1897 ARA MisionesDD.MM.1898-DD.MM.1898 IkazuchiDD.MM.1899-DD.MM.1899 InazumaDD.MM.1899-DD.MM.1899 NijiDD.MM.1899-DD.MM.1899 AkebonoDD.MM.1899-DD.MM.1899 OboroDD.MM.1899-DD.MM.1899 SazanamiDD.MM.1901-DD.MM.1901 AkatsukiDD.MM.1902-DD.MM.1902 KasumiDD.MM.1903-DD.MM.1903 HMS TeviotDD.MM.1903-DD.MM.1903 HMS UskDD.MM.1904-DD.MM.1904 HMS RibbleDD.MM.1904-DD.MM.1904 HMS WellandDD.MM.1905-DD.MM.1905 HMS GalaDD.MM.1905-DD.MM.1905 HMS GarryDD.MM.1906-DD.MM.1906 NafkratousaDD.MM.1907-DD.MM.1907 ThyellaDD.MM.1907-DD.MM.1907 LonchiDD.MM.1907-DD.MM.1907 SfendoniDD.MM.1908-DD.MM.1908 ParáDD.MM.1908-DD.MM.1908 PiauíDD.MM.1908-DD.MM.1908 AmazonasDD.MM.1909-DD.MM.1909 Mato GrossoDD.MM.1909-DD.MM.1909 Rio Grande do NorteDD.MM.1909-DD.MM.1909 ParaíbaDD.MM.1909-DD.MM.1909 AlagoasDD.MM.1909-DD.MM.1909 Santa CatarinaDD.MM.1909-DD.MM.1909 MacauDD.MM.1910-DD.MM.1910 ParanáDD.MM.1910-DD.MM.1910 SergipeDD.MM.1914-DD.MM.1914 HMS MirandaDD.MM.1914-DD.MM.1914 HMS MinosDD.MM.1914-DD.MM.1914 HMS ManlyDD.MM.1915-DD.MM.1915 HMS Moon DD.MM.1915-DD.MM.1915 HMS Morning StarDD.MM.1915-DD.MM.1915 HMS Mounsey DD.MM.1915-DD.MM.1915 HMS MusketeerDD.MM.1915-DD.MM.1916 Fly-class gunboatDD.MM.1916-DD.MM.1916 HMS Nerissa DD.MM.1916-DD.MM.1916 HMS Relentless DD.MM.1916-DD.MM.1916 HMS Rival DD.MM.1916-DD.MM.1916 HMS SabrinaDD.MM.1916-DD.MM.1916 HMS Strongbow DD.MM.1916-DD.MM.1916 HMS Surprise DD.MM.1917-DD.MM.1917 HMS Sybille DD.MM.1917-DD.MM.1917 HMS Truculent DD.MM.1917-DD.MM.1917 HMS Tyrant DD.MM.1917-DD.MM.1917 HMS Ulleswater DD.MM.1917-DD.MM.1917 HMS E27 DD.MM.1918-DD.MM.1918 Téte DD.MM.1921-DD.MM.1921 NapoDD.MM.1930-DD.MM.1930 DubrovnikDD.MM.1930-DD.MM.1930 CartagenaDD.MM.1930-DD.MM.1930 Santa MariaDD.MM.1930-DD.MM.1930 VarranquillaDD.MM.1939-DD.MM.1939 HMS Flamingo (L18)DD.MM.1939-DD.MM.1939 HMS Black Swan (L57)DD.MM.1942-DD.MM.1942 HMS Wild Goose (U45)DD.MM.1942-DD.MM.1942 HMS Whimbrel (U29)DD.MM.1942-DD.MM.1942 LCF.18 DD.MM.1945-DD.MM.1945 HMS Battleaxe (D118)DD.MM.1946-DD.MM.1946 HMS Broadsword (D31)DD.MM.1949-DD.MM.1949 HMS Decoy (D106)DD.MM.1952-DD.MM.1952 HMS Diana (D126)DD.MM.1954-DD.MM.1954 La PedreraDD.MM.1954-DD.MM.1954 RocafuerteDD.MM.1959-DD.MM.1959 HMS Ashanti (F117)DD.MM.1961-DD.MM.1961 HMS Dido (F104)DD.MM.1963-DD.MM.1963 HMS Naiad (F39)DD.MM.1964-DD.MM.1964 HMS Hecla (A133)DD.MM.1965-DD.MM.1965 HMS Hecate (A137)DD.MM.1965-DD.MM.1965 HMS Hydra (A144)DD.MM.1965-DD.MM.1965 HMS Danae (F47)DD.MM.1967-DD.MM.1967 HMS Hermione (F58)DD.MM.1967-DD.MM.1967 HMS Jupiter (F60)DD.MM.1969-DD.MM.1969 HMS Diomede (F16)DD.MM.1970-DD.MM.1970 HMS Apollo (F70)DD.MM.1970-DD.MM.1970 HMNZS Canterbury (F421)DD.MM.1971-DD.MM.1971 SAS ProteaDD.MM.1971-DD.MM.1971 HMS Ariadne (F72)DD.MM.1972-DD.MM.1972 Almirante Condell (PFG-06)DD.MM.1973-DD.MM.1973 HMS Ambuscade (F172)DD.MM.1974-DD.MM.1974 HMS Arrow (F173)DD.MM.1974-DD.MM.1974 HMS Alacrity (F174)DD.MM.1975-DD.MM.1975 HMS Ardent (F184)DD.MM.1975-DD.MM.1975 HMS Avenger (F185)DD.MM.1976-DD.MM.1976 HMS Broadsword (F88)DD.MM.1977-DD.MM.1977 HMS Battleaxe (F89)DD.MM.1978-DD.MM.1978 HMS Brilliant (F90)DD.MM.1980-DD.MM.1980 HMS Brazen (F91)DD.MM.1981-DD.MM.1981 HMS Boxer (F92)DD.MM.1982-DD.MM.1982 HMS Beaver (F93)DD.MM.1983-DD.MM.1983 HMS Brave (F94)DD.MM.1984-DD.MM.1984 HMS London (F95)DD.MM.1985-DD.MM.1985 HMS Cornwall (F99)DD.MM.1985-DD.MM.1985 HMS Norfolk (F230)DD.MM.1986-DD.MM.1986 HMS Cumberland (F85)DD.MM.1989-DD.MM.1989 HMS Argyll (F231)DD.MM.1990-DD.MM.1990 HMS Lancaster (F229)DD.MM.1991-DD.MM.1991 HMS Iron Duke (F234)DD.MM.1991-DD.MM.1991 HMS Monmouth (F235)DD.MM.1992-DD.MM.1992 HMS Montrose (F236)DD.MM.1994-DD.MM.1994 HMS Somerset (F82)DD.MM.1994-DD.MM.1994 HMS Grafton (F80)DD.MM.1996-DD.MM.1996 HMS Sutherland (F81)DD.MM.1998-DD.MM.1998 HMS Kent (F78)DD.MM.1999-DD.MM.1999 HMS Portland (F79)DD.MM.2000-DD.MM.2000 HMS St Albans (F83)Poznámka:Note:1865 loděnice založena Alfredem Yarrowem Robertem Hedleyem1875 odchod Hedleye1887 vyvinut "Yarrow boiler"1921 loděnice kvůli nedostatku zakázek uzavřeny1922 Alfred Yarrow kvůli věku odchází, jeho syn Harold Edgar Yarrow na základě krachující loděnice vytváří mnohem menší firmu, prozatím stavějící pouze parní kotle pro elektrárny apod.1964 koupena sousedící loděnice Blythswood Shipbuilding Co.1966 výroba oddělena do dceřiné firmy (tabulka je zjednodušena, Yarrow & Co. ve skutečnosti nadále existovala)1968-1970 loděnice součástí Upper Clyde Shipbuilders1974 koupena loděnice v Elderslie patřící Barclay, Curle & Co.1977 znárodnění, součástí British Shipbuilders1985 privatizace, majitelem GEC-Marconi1998 GEC kupuje také VSEL, vzápětí celou vojenskou divizi prodává BAecca 2000 YSL pobočkou BAE Systems Marine Ltd., všechen majetek včetně loděnice krátce nato převeden na mateřskou společnost; firma stále existuje jako neaktivní-Zdroje:Sources:find-and-update.company-information.service.gov.ukhttps://www.gracesguide.co.uk/Yarrow_and_Cohttps://www.gracesguide.co.uk/Yarrow_Shipbuildershttps://rnsubs.co.uk/index.php?PageID=351https://en.wikipedia.org/wiki/Yarrow_Shipbuilders
Čas načtení: 2025-01-16 13:52:54
890. námořní letecká peruť [1960-1966]
Autor: FiBe Datum: 16.01.2025 13:52:54 Název:Name:890. námořní letecká peruť890 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 890 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:01.02.1960Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:07.10.1966Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:01.02.1960-DD.MM.RRRR Yeovil, RNAS Yeovilton DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?06.07.1960-24.08.1960 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?11.11.1960-08.05.1961 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?29.05.1961-23.06.1961 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?30.06.1961-24.07.1961 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?30.07.1961-10.09.1961 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?13.11.1961-10.01.1962 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?10.03.1962-14.12.1962 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?19.02.1963-28.02.1963 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?07.03.1963-19.03.1963 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?04.05.1963-31.12.1963 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?23.01.1965-16.03.1965 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?17.06.1965-13.06.1966 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?02.08.1966-25.08.1966 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?20.09.1966-01.10.1966 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-07.10.1966 Yeovil, RNAS Yeovilton Velitel:Commander:01.02.1960-11.09.1961 Hart, W. R. (Lieutenant-Commander)11.09.1961-15.07.1963 Monsell, D. (Lieutenant-Commander)15.07.1963-15.04.1965 Campbell, R. G. M. (Lieutenant)15.04.1965-07.10.1966 Pearson, A. M. G. (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament:01.02.1960-07.10.1966 De Havilland D.H.110 Sea Vixen FAW.1Poznámka:Note:--Zdroje:Sources:www.wings-aviation.chen.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-01-17 10:31:38
892. námořní letecká peruť [1959-1968]
Autor: FiBe Datum: 17.01.2025 10:31:38 Název:Name:892. námořní letecká peruť892 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 892 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:01.07.1959Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:04.10.1968Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:01.07.1959-DD.MM.RRRR Yeovil, RNAS Yeovilton DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?13.10.1959-23.10.1959 -, HMS Victorious (R 38) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?03.03.1960-30.09.1960 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?21.10.1960-18.12.1960 -, HMS Victorious (R 38) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?21.01.1961-08.12.1961 -, HMS Victorious (R 38) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?09.02.1962-30.03.1962 -, HMS Victorious (R 38) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?18.05.1962-01.10.1962 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?13.11.1962-11.09.1963 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?27.09.1963-21.10.1963 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?21.12.1963-19.12.1964 -, HMS Centaur (R 06) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?08.04.1965-27.07.1965 -, HMS Centaur (R 06) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?24.09.1966-20.10.1966 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?08.11.1966-30.11.1966 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?18.01.1967-29.09.1967 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?01.11.1967-18.02.1968 -, HMS Hermes (R 12) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? DD.MM.RRRR-04.10.1968 Yeovil, RNAS Yeovilton Velitel:Commander:04.07.1959-18.04.1960 Petrie, W. H. J. (Lieutenant-Commander)18.04.1960-01.06.1961 Hamilton, D. M. A. H. (Lieutenant-Commander)01.06.1961-08.04.1963 Gray, Alan (Lieutenant-Commander)08.04.1963-17.08.1964 Blake, I. F. (Lieutenant-Commander)17.08.1964-24.08.1964 Trounsen, E. J. (Lieutenant-Commander)24.08.1964-08.11.1965 Young, B. G. (Lieutenant-Commander)08.11.1965-19.05.1967 Anderson, J. N. S. (Lieutenant-Commander)19.05.1967-04.10.1968 Idiens, S. (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament:01.07.1959-DD.12.1965 De Havilland D.H.110 Sea Vixen FAW.1DD.12.1965-04.10.1968 De Havilland D.H.110 Sea Vixen FAW.2Poznámka:Note:--Zdroje:Sources:www.wings-aviation.chen.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-05-28 16:59:04
746. námořní letecká peruť [1942-1946]
Autor: FiBe Datum: 28.05.2025 16:59:04 Název:Name:746. námořní letecká peruť746 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 746 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:23.11.1942Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:30.01.1946Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed: 23.11.1942-03.04.1944 Lee-on-Solent, RNAS Lee-on-Solent 03.04.1944-01.10.1944 Wittering, RAF Wittering 01.10.1944-05.01.1945 Ford, RNAS Ford 05.01.1945-12.01.1945 -, HMS Smiter (D 55) 12.01.1945-25.01.1945 Ford, RNAS Ford 25.01.1945-26.01.1945 -, HMS Ravager (D 70) 26.01.1945-17.02.1945 Ford, RNAS Ford 17.02.1945-23.02.1945 -, HMS Premier (D 23) 23.02.1945-14.03.1945 Ford, RNAS Ford 14.03.1945-30.03.1945 -, HMS Searcher (D 40) 30.03.1945-12.04.1945 Ford, RNAS Ford 12.04.1945-13.04.1945 -, HMS Premier (D 23) 13.04.1945-05.04.1945 Ford, RNAS Ford 05.04.1945-13.04.1945 -, HMS Searcher (D 40) 13.04.1945-14.09.1945 Ford, RNAS Ford 14.09.1945-30.01.1946 West Raynham, RAF West Raynham Velitel:Commander: 23.11.1942-30.03.1945 Harris, L. A. - Royal Marine MAJ ( )30.03.1945-30.01.1946 Davies, G. L. (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament: 23.11.1942-DD.MM.1943 Fairey Fulmar NF Mk.II23.11.1942-DD.MM.1943 Fairey Fulmar TT Mk.II23.11.1942-DD.04.1944 Percival Proctor Mk.IADD.05.1943-30.01.1946 Fairey Fulmar NF Mk.IDD.02.1944-30.01.1946 Fairey Fulmar NF Mk.IIDD.04.1944-DD.11.1945 Stinson Reliant Mk.IDD.02.1945-30.01.1946 Grumman Hellcat NF Mk.IIDD.12.1945-DD.MM.RRRR Supermarine Seafire Mk.XVIIPoznámka:Note:- také známa jako:-- "Naval Night Fighter Interception Unit" (1942-1945)-- "Naval Night Fighter Development Squadron" (1945-1946)- also known as:-- "Naval Night Fighter Interception Unit" (1942-1945)-- "Naval Night Fighter Development Squadron" (1945-1946)Zdroje:Sources:www.wings-aviation.chen.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-06-08 22:14:56
Palmers Shipbuilding and Iron Co. Ltd. [1865-1933]
Autor: Aubi Datum: 08.06.2025 22:14:56 Název:Name: Palmers Shipbuilding & Iron Co. Ltd. Palmers Shipbuilding & Iron Co. Ltd. Originální název:Original Name: Palmers Shipbuilding & Iron Co. Ltd.Historie názvů:History of Names: DD.MM.1852-DD.MM.1865 Palmer Brothers & Co.DD.MM.1865-DD.MM.1933 Palmers Shipbuilding & Iron Co. Ltd. DD.MM.1852-DD.MM.1865 Palmer Brothers & Co.DD.MM.1865-DD.MM.1933 Palmers Shipbuilding & Iron Co. Ltd.Obory výroby:Production Subjects:loděniceshipyardSídlo hlavního závodu:Headquarters:DD.MM.1852-DD.MM.1933 Jarrow / DD.MM.1852-DD.MM.1933 Jarrow / Názvy a sídla poboček:Subsidiary Name and Location:DD.MM.1860-DD.MM.1912 Howden-on-Tyne / DD.MM.1860-DD.MM.1900 Willington/North Tyneside / DD.MM.1911-DD.MM.1931 Hebburn / DD.MM.1860-DD.MM.1912 Howden-on-Tyne / DD.MM.1860-DD.MM.1900 Willington/North Tyneside / DD.MM.1911-DD.MM.1931 Hebburn / Vznik:Founded:DD.MM.1852 DD.MM.1852 Zánik:Cancelled:DD.MM.1933 DD.MM.1933 Produkty:Products: DD.MM.1856-DD.MM.1856 HMS TerrorDD.MM.1861-DD.MM.1861 HMS DefenceDD.MM.1868-DD.MM.1868 HMVS CerberusDD.MM.1870-DD.MM.1870 HMS SwiftsureDD.MM.1870-DD.MM.1870 HMS TriumphDD.MM.1871-DD.MM.1871 HMS GorgonDD.MM.1876-DD.MM.1876 HMS MedinaDD.MM.1876-DD.MM.1876 HMS MedwayDD.MM.1876-DD.MM.1876 HMS SabrinaDD.MM.1876-DD.MM.1876 HMS SpeyDD.MM.1876-DD.MM.1876 HMS TayDD.MM.1876-DD.MM.1876 HMS TeesDD.MM.1877-DD.MM.1877 HMS DeeDD.MM.1877-DD.MM.1877 HMS DonDD.MM.1877-DD.MM.1877 HMS EskDD.MM.1877-DD.MM.1877 HMS SlaneyDD.MM.1877-DD.MM.1877 HMS TrentDD.MM.1877-DD.MM.1877 HMS TweedDD.MM.1889-DD.MM.1889 SMS PlanetDD.MM.1895-DD.MM.1895 HMS LightningDD.MM.1895-DD.MM.1895 HMS PorcupineDD.MM.1896-DD.MM.1896 HMS ChamoisDD.MM.1896-DD.MM.1896 HMS ChamoisDD.MM.1896-DD.MM.1896 HMS CraneDD.MM.1896-DD.MM.1896 HMS StarDD.MM.1896-DD.MM.1896 HMS WhitingDD.MM.1897-DD.MM.1897 HMS FawnDD.MM.1897-DD.MM.1897 HMS FlirtDD.MM.1897-DD.MM.1897 HMS Flying FishDD.MM.1899-DD.MM.1899 HMS PeterelDD.MM.1899-DD.MM.1899 HMS SpitefulDD.MM.1900-DD.MM.1900 HMS KangarooDD.MM.1900-DD.MM.1900 HMS MyrmidonDD.MM.1900-DD.MM.1900 HMS SyrenDD.MM.1901-DD.MM.1901 HMS RussellDD.MM.1903-DD.MM.1903 HMS CherwellDD.MM.1903-DD.MM.1903 HMS DeeDD.MM.1903-DD.MM.1903 HMS ErneDD.MM.1903-DD.MM.1903 HMS ExeDD.MM.1903-DD.MM.1903 HMS EttrickDD.MM.1904-DD.MM.1904 HMS RotherDD.MM.1904-DD.MM.1904 HMS UreDD.MM.1905-DD.MM.1905 HMS SwaleDD.MM.1905-DD.MM.1905 HMS WearDD.MM.1906-DD.MM.1906 HMS Lord NelsonDD.MM.1910-DD.MM.1910 HMS HerculesDD.MM.1912-DD.MM.1912 HMS Queen MaryDD.MM.1915-DD.MM.1915 HMS ResolutionDD.MM.1915-DD.MM.1915 HMS General WolfeDD.MM.1915-DD.MM.1915 HMS Marshal NeyDD.MM.1915-DD.MM.1915 HMS Marshal SoultDD.MM.1918-DD.MM.1918 HMS DauntlessDD.MM.1918-DD.MM.1918 HMS WryneckDD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR HMAS WaterhenDD.MM.1928-DD.MM.1928 HMS YorkDD.MM.1930-DD.MM.1930 HMS BrazenDD.MM.1930-DD.MM.1930 HMS BoreasDD.MM.1932-DD.MM.1932 HMS DianaDD.MM.1932-DD.MM.1932 HMS DuchessDD.MM.1932-DD.MM.1932 HMCS MargareePoznámka:Note:--Zdroje:Sources:www.gracesguide.co.ukhttps://www.tynebuiltships.co.uk/Palmer2.htmlhttps://www.tynebuiltships.co.uk/Palmer2WQ.htmlhttps://www.tynebuiltships.co.uk/PalmerHeb.htmlhttps://www.tynebuiltships.co.uk/Palmer1.htmlen.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-01-16 14:54:08
894. námořní letecká peruť [1957-1960]
Autor: FiBe Datum: 16.01.2025 14:54:08 Název:Name:894. námořní letecká peruť894 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 894 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:14.01.1957Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:17.11.1960Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:14.01.1957-DD.MM.RRRR Iltom, RNAS Merryfield DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?05.08.1957-30.08.1957 -, HMS Eagle (R 05) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?10.09.1957-30.09.1957 -, HMS Eagle (R 05) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?10.10.1957-02.11.1957 -, HMS Eagle (R 05) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?14.11.1957-27.11.1957 -, HMS Eagle (R 05) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?28.01.1958-31.03.1958 -, HMS Eagle (R 05) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?20.05.1958-02.12.1958 -, HMS Eagle (R 05) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?14.01.1959-23.03.1959 -, HMS Eagle (R 05) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?13.04.1959-29.04.1959 -, HMS Eagle (R 05) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?09.06.1959-22.06.1959 -, HMS Victorious (R 38) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?30.06.1959-09.08.1959 -, HMS Victorious (R 38) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?05.02.1960-17.11.1960 -, HMS Albion (R 07) DD.MM.RRRR-17.11.1960 Yeovil, RNAS Yeovilton Velitel:Commander:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament:14.01.1957-DD.03.1957 De Havilland D.H.112 Sea Venom FAW.21DD.03.1957-17.11.1960 De Havilland D.H.112 Sea Venom FAW.22Poznámka:Note:--Zdroje:Sources:www.wings-aviation.chen.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-01-31 14:49:19
804. námořní letecká peruť [1939-1944]
Autor: FiBe Datum: 31.01.2025 14:49:19 Název:Name:804. námořní letecká peruť804 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 804 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:30.11.1939Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:18.06.1944Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:30.11.1939-DD.MM.RRRR Kirkwall, RNAS Hatston DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1940-DD.MM.1940 -, HMS Furious (47) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1941-DD.MM.1941 -, HMS Eagle (94) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1941-DD.MM.1941 -, HMS Argus (I 49) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1942-DD.MM.1942 -, HMS Eagle (94) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1942-DD.MM.1942 -, HMS Argus (I 49) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1942-DD.MM.1942 -, HMS Dasher (D 37) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1942-DD.MM.1942 -, HMS Furious (47) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1943-DD.MM.1943 -, HMS Dasher (D 37) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1943-DD.MM.1943 -, HMS Emperor (D 98) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1943-DD.MM.1943 -, HMS Ravager (D 70) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1944-DD.MM.1944 -, HMS Emperor (D 98) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.1944-DD.MM.1944 -, HMS Engadine DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?Velitel:Commander:30.11.1939-11.12.1939 Partridge, R. T. (Captain)11.12.1939-18.11.1940 Cockburn, J. C. (Lieutenant-Commander)18.11.1940-05.03.1941 Kendall, B. H. M. (Lieutenant-Commander)05.03.1941-09.02.1942 Havers, P. H. (Lieutenant-Commander)09.02.1942-18.10.1942 Marsh, A. E. (Captain)18.10.1942-13.07.1943 Sewell, A. J. (Lieutenant-Commander)13.07.1943-29.07.1943 Oaks, O. R. - LT Royal Marine ( )29.07.1943-10.08.1943 Hedges, J. W. (Lieutenant-Commander)10.08.1943-18.06.1944 Orr, S. G. (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament:30.11.1939-DD.01.1941 Gloster Sea GladiatorDD.07.1940-DD.MM.1941 Brewster Buffalo Mk.IDD.09.1940-DD.03.1941 Grumman Martlet Mk.IDD.12.1940-DD.03.1941 Miles M.11A Whitney StraightDD.02.1941-DD.09.1941 Hawker Sea Hurricane Mk.IADD.02.1941-DD.09.1941 Hawker Sea Hurricane Mk.IBDD.02.1941-DD.05.1942 Fairey Fulmar Mk.IDD.09.1941-DD.10.1942 Hawker Sea Hurricane Mk.IIBDD.10.1942-DD.06.1943 Hawker Sea Hurricane Mk.IICDD.08.1943-18.06.1944 Grumman Hellcat Mk.IPoznámka:Note:- včleněna do 800. námořní letecké perutě- merged into 800 Naval Air SquadronZdroje:Sources:www.wings-aviation.chen.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-05-27 13:56:08
757. námořní letecká peruť [1943-1946]
Autor: FiBe Datum: 27.05.2025 13:56:08 Název:Name:757. námořní letecká peruť757 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 757 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:02.10.1943Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:29.01.1946Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:02.10.1943-05.11.1945 Puttalam, RNAS Puttalam / 05.11.1944-06.11.1944 -, HMS Battler (D 18) 06.11.1944-14.04.1945 Puttalam, RNAS Puttalam / 14.04.1945-20.04.1945 -, HMS Stalker (D 91) 20.04.1945-29.06.1945 Puttalam, RNAS Puttalam / 29.06.1945-30.06.1945 -, HMS Hunter (D 80) 30.06.1945-09.07.1945 Puttalam, RNAS Puttalam / 09.07.1945-14.07.1945 -, HMS Begum (D 38) 14.07.1945-15.07.1945 Puttalam, RNAS Puttalam / 15.07.1945-15.08.1945 Tambaram, RNAS Tambaram / 15.08.1945-21.08.1945 -, HMS Atheling (D 51) 21.08.1945-19.08.1945 Tambaram, RNAS Tambaram / 19.08.1945-25.08.1945 -, HMS Begum (D 38) 25.08.1945-08.11.1945 Tambaram, RNAS Tambaram / 08.11.1945-08.11.1945 -, HMS Begum (D 38) 08.11.1945-12.11.1945 Tambaram, RNAS Tambaram / 12.11.1945-29.01.1946 Kalutara, RNAS Katukurunda / Velitel:Commander:02.10.1943-18.06.1945 Parrish, G. W. (Lieutenant-Commander)18.06.1945-01.08.1945 Durrant, R. W. - New Zealand LCDR ( )01.08.1945-24.11.1945 Wright, J. C. S. (Lieutenant)24.11.1945-29.01.1946 Barring, F. W. (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament:02.10.1943-29.01.1946 North American Harvard IIA02.10.1943-29.01.1946 North American Harvard IIBDD.12.1943-29.01.1946 Vought Corsair Mk IIDD.12.1943-29.01.1946 Vought Corsair Mk IIIDD.12.1943-29.01.1946 Vought Corsair Mk IVDD.04.1944-DD.05.1945 Grumman Wildcat Mk VDD.04.1944-DD.05.1945 Grumman Wildcat Mk VIDD.06.1944-29.01.1946 Supermarine Seafire L Mk IIcDD.06.1944-29.01.1946 Supermarine Seafire F Mk IIIDD.07.1944-29.01.1946 Grumman Hellcat F. Mk. IDD.07.1944-29.01.1946 Grumman Hellcat F. Mk. IIPoznámka:Note:- také známá jako "Fighter Pool Squadron & Operational Training Unit"- also known as "Fighter Pool Squadron & Operational Training Unit"Zdroje:Sources:http://www.wings-aviation.ch/32-FAA/4-Sqn/757.htmen.wikipedia.org
Čas načtení: 2024-08-21 22:19:04
11. myslivecký prapor Arapiles [1847-1874]
Autor: wlasto Datum: 21.08.2024 22:19:04 Název:Name:11. myslivecký prapor Arapiles11th Jaeger Battalion ArapilesOriginální název:Original Name:Batallón de Cazadores Arapiles n.º 11Datum vzniku:Raised/Formed:16.08.1847Předchůdce:Predecessor:11. prozatimní prapor11th Provisional BattalionDatum zániku:Disbanded:03.09.1874Nástupce:Successor:9. myslivecký prapor "Arapiles"9th Jaeger Battalion "Arapiles"Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRRDD.MM.RRRR-DD.MM.RRRRDislokace:Deployed:28.09.1847-DD.09.1847 Barcelona, ? / DD.09.1847-22.08.1949 Mataró, ? / DD.MM.1847-DD.MM.1847 San Pedro de Torelló, ? / DD.MM.1847-DD.MM.1847 Prats de Llusanes, ? / DD.MM.1847-DD.MM.1847 Moyà, ? / DD.MM.1847-DD.MM.1847 Montseny, ? / DD.MM.1848-DD.MM.1848 Bonastre, ? / DD.MM.1848-DD.MM.1848 San Feliu de Codinas, ? / DD.MM.1848-DD.MM.1848 Barbastro, ? / DD.MM.1849-DD.MM.1849 Fornols, ? / 22.08.1849-DD.12.1849 Barcelona, ? / DD.12.1849-DD.11.1858 Olot, ? / Velitel:Commander:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ? ( )Podřízené jednotky:Subordinated Units:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRRDD.MM.RRRR-DD.MM.RRRRPoznámka:Note:--Zdroje:Sources:(2017), Memorial de Infantería. Núm. 75., "Regimiento de Infantería Arapiles Núm. 62", Academía de Infantería Centro de Publicaciones, Madrid p. 7ejercito.defensa.gob.es
Čas načtení: 2025-05-12 17:00:12
794. námořní letecká peruť [1945-1947]
Autor: FiBe Datum: 12.05.2025 17:00:12 Název:Name:794. námořní letecká peruť794 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 794 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:02.01.1945Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:26.03.1947Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:02.01.1945-DD.MM.RRRR St Merryn, RNAS St Merryn DD.MM.RRRR-09.08.1945 ?, ? 09.08.1945-21.05.1946 Eglinton, RNAS Eglinton 21.05.1946-31.05.1946 -, HMS Theseus (R 64) 31.05.1946-13.08.1946 Eglinton, RNAS Eglinton 13.08.1946-01.10.1946 -, HMS Implacable (R 86) 01.10.1946-22.10.1946 Eglinton, RNAS Eglinton 22.10.1946-31.10.1946 -, HMS Implacable (R 86) 31.10.1946-07.11.1946 Eglinton, RNAS Eglinton 07.11.1946-15.11.1946 -, HMS Implacable (R 86) 15.11.1946-13.01.1947 Eglinton, RNAS Eglinton 13.01.1947-DD.MM.RRRR -, HMS Theseus (R 64) DD.MM.RRRR-26.03.1947 Eglinton, RNAS Eglinton Velitel:Commander:02.01.1945-03.07.1945 Appleby, J. L. (Lieutenant-Commander)03.07.1945-11.04.1946 Bird, R. A. (Lieutenant-Commander)11.04.1946-01.08.1946 Dennison, G. (Lieutenant-Commander)01.08.1946-13.11.1946 Lindsay, A. C. (Lieutenant)13.11.1946-26.03.1947 Crosley, R. M. (Lieutenant)Výzbroj:Armament: 02.01.1945-DD.06.1945 Fairey Swordfish Mk.II02.01.1945-DD.11.1945 Grumman Wildcat Mk.IV02.01.1945-DD.11.1945 General Motors Wildcat Mk.VIDD.06.1945-DD.06.1946 North American Harvard Mk.IIBDD.06.1945-DD.06.1946 North American Harvard Mk.IIIDD.06.1945-DD.04.1946 Miles M.25 Martinet TT Mk.I02.01.1945-DD.05.1945 Supermarine Spitfire Mk.VBDD.12.1945-DD.01.1947 Fairey Firefly NF Mk.IDD.02.1945-DD.02.1946 Brewster Corsair Mk.IIIDD.02.1945-DD.02.1946 Vought Corsair Mk.IVDD.06.1946-DD.02.1947 Supermarine Seafire Mk.IIIPoznámka:Note: - také známá jako "School of Air Firing" - also known as "School of Air Firing"Zdroje:Sources:www.wings-aviation.chen.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-06-07 13:18:13
Autor: Aubi Datum: 07.06.2025 13:18:13 Název:Name:VSEL Birkenhead Ltd.VSEL Birkenhead Ltd.Originální název:Original Name:VSEL Birkenhead Ltd.Historie názvů:History of Names:16.12.1953-01.09.1972 Cammell Laird (Shipbuilders and Engineers) Ltd. 01.09.1972-09.05.1995 Cammell Laird Shipbuilders Ltd. 09.05.1995-DD.MM.RRRR VSEL Birkenhead Ltd.16.12.1953-01.09.1972 Cammell Laird (Shipbuilders and Engineers) Ltd. 01.09.1972-09.05.1995 Cammell Laird Shipbuilders Ltd. 09.05.1995-DD.MM.RRRR VSEL Birkenhead Ltd.Obory výroby:Production Subjects:--Sídlo hlavního závodu:Headquarters:16.12.1953-DD.MM.1977 Birkenhead DD.MM.1977-DD.MM.1986 Newcastle upon Tyne DD.MM.1986-DD.MM.1997 Barrow in Furness DD.MM.1997-DD.MM.2000 Stanmore DD.MM.2000-DD.MM.RRRR Farnborough 16.12.1953-DD.MM.1977 Birkenhead DD.MM.1977-DD.MM.1986 Newcastle upon Tyne DD.MM.1986-DD.MM.1997 Barrow in Furness DD.MM.1997-DD.MM.2000 Stanmore DD.MM.2000-DD.MM.RRRR Farnborough Názvy a sídla poboček:Subsidiary Name and Location:DD.MM.1977-DD.MM.199R Birkenhead DD.MM.1977-DD.MM.199R Birkenhead Vznik:Founded:16.12.1953 16.12.1953 Zánik:Cancelled:DD.MM.RRRR DD.MM.RRRR Produkty:Products: DD.MM.1954-DD.MM.1954 HMS WhitbyDD.MM.1955-DD.MM.1955 HMS TenbyDD.MM.1957-DD.MM.1957 HMS GrampusDD.MM.1958-DD.MM.1958 INS TalwarDD.MM.1959-DD.MM.1959 HMS FinwhaleDD.MM.1959-DD.MM.1959 HMS SealionDD.MM.1960-DD.MM.1960 HMS DevonshireDD.MM.1960-DD.MM.1960 HMS OdinDD.MM.1961-DD.MM.1961 HMS OracleDD.MM.1962-DD.MM.1962 HMS AjaxDD.MM.1963-DD.MM.1963 HMS OpossumDD.MM.1964-DD.MM.1964 RMAS MandarinDD.MM.1964-DD.MM.1964 RMAS PintailDD.MM.1966-DD.MM.1966 HMS OnyxDD.MM.1967-DD.MM.1967 HMS RenownDD.MM.1968-DD.MM.1968 HMS RevengeDD.MM.1969-DD.MM.1969 HMS ConquerorDD.MM.1973-DD.MM.1973 HMS BirminghamDD.MM.1973-DD.MM.1973 RFA OrangeleafDD.MM.1974-DD.MM.1974 HMS CoventryDD.MM.1975-DD.MM.1975 RFA AppleleafDD.MM.1976-DD.MM.1976 RFA BrambleleafDD.MM.1980-DD.MM.1980 HMS LiverpoolDD.MM.1981-DD.MM.1981 RFA BayleafDD.MM.1983-DD.MM.1983 HMS EdinburghDD.MM.1987-DD.MM.1987 HMS CampbeltownDD.MM.1989-DD.MM.1989 HMS UnseenDD.MM.1991-DD.MM.1991 HMS UrsulaDD.MM.1992-DD.MM.1992 HMS UnicornPoznámka:Note:1953 vznik oddělením lodní výroby koncernu Cammell Laird1972 kvůli finanční krizi firmy polovinu podílu přebírá stát1977 znárodnění, součástí státní firmy British Shipbuilders1986 privatizace jako pobočka VSEL1993 uzavření loděnice, postupné rozprodávání; společnost nyní není aktivní, ale stále existuje-Zdroje:Sources:find-and-update.company-information.service.gov.ukwww.gracesguide.co.uken.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-01-27 14:00:42
800. námořní letecká peruť [1954-1959]
Autor: FiBe Datum: 27.01.2025 14:00:42 Název:Name:800. námořní letecká peruť800 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 800 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:08.11.1954Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:03.03.1959Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:08.11.1954-DD.MM.RRRR Brawdy, RNAS Brawdy DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?08.06.1955-23.06.1955 -, HMS Bulwark (R 08) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?27.09.1955-24.10.1955 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?17.02.1955-26.03.1955 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?15.09.1956-28.10.1956 -, HMS Albion (R 07) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?25.01.1957-06.03.1957 -, HMS Albion (R 07) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?16.04.1957-15.05.1957 -, HMS Albion (R 07) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?16.06.1957-27.05.1957 -, HMS Albion (R 07) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?03.10.1957-29.10.1957 -, HMS Albion (R 07) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?25.01.1958-05.07.1958 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?29.11.1958-02.12.1958 -, HMS Centaur (R 06) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?Velitel:Commander:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? ( )Výzbroj:Armament:08.11.1954-DD.07.1955 Hawker Sea Hawk FB Mk.3DD.06.1955-DD.08.1956 Hawker Sea Hawk FGA Mk.4DD.06.1955-03.03.1959 Hawker Sea Hawk FGA Mk.6Poznámka:Note:--Zdroje:Sources:www.wings-aviation.chen.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-05-17 15:02:41
De Havilland D.H.104 Devon C Mk.1
Autor: Aubi Datum: 17.05.2025 15:02:41 Název:Name:De Havilland D.H.104 Devon C Mk.1De Havilland D.H.104 Devon C Mk.1Originální název:Original Name:De Havilland D.H.104 Devon C Mk.1Kategorie:Category:dopravní letounpassenger aeroplaneVýrobce:Producer:DD.MM.1948-DD.MM.195R The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hawarden Období výroby:Production Period:DD.MM.1948-DD.MM.195RVyrobeno kusů:Number of Produced:~120První vzlet:Maiden Flight:DD.MM.RRRROsádka:Crew:2 + 7Základní charakteristika:Basic Characteristics:Vzlet a přistání:Take-off and Landing:CTOL - konvenční vzlet a přistáníCTOL - conventional take-off and landingUspořádání křídla:Arrangement of Wing:jednoplošníkmonoplaneUspořádání letounu:Aircraft Concept:klasickéconventionalPodvozek:Undercarriage:zatahovacíretractablePřistávací zařízení:Landing Gear:kolawheelsTechnické údaje:Technical Data:Hmotnost prázdného letounu:Empty Weight:2622 kg5780 lbVzletová hmotnost:Take-off Weight:? kg? lbMaximální vzletová hmotnost:Maximum Take-off Weight:3856 kg8500 lbRozpětí:Wingspan:17.37 m57 ftDélka:Length:11.96 m39 ft 3 inVýška:Height:4.06 m13 ft 4 inPlocha křídla:Wing Area:31.12 m2335 ft2Plošné zatížení:Wing Loading:? kg/m2? lb/ft2Pohon:Propulsion:Kategorie:Category:pístovýpistonPočet motorů:Number of Engines:2Typ:Type: de Havilland Gipsy Queen 71 o výkonu 246 kWC Mk.2: de Havilland Gipsy Queen 175 o výkonu 298 kWtřílistá vrtule s konstantní rychlostí otáček de Havilland Hydromatic de Havilland Gipsy Queen 71, power 400 hpC Mk.2: de Havilland Gipsy Queen 175, power 330 hpthree-bladed constant-speed propeller de Havilland Hydromatic Objem palivových nádrží:Fuel Tank Capacity:764 l168 Imp gal / 202 US galVýkony:Performance:Maximální rychlost:Maximum Speed:338 km/h v 2438 m210 mph in 8000 ftCestovní rychlost:Cruise Speed:288 km/h v ? m179 mph in ? ftRychlost stoupání:Climb Rate:3.8 m/s750 ft/minČas výstupu na výšku:Time to Climb to:? min do ? m? min to ? ftOperační dostup:Service Ceiling:6096 m20000 ftDolet:Range: 805 km 500 miMaximální dolet:Maximum Range: 1609[*1*] km 1000[*1*] miVýzbroj:Armament:--Uživatelské státy:User States: ? ?Poznámka:Note: - varianta de Havillandu Dove pro RAF, 35 ks, plus další pro export- 26 britských strojů v 60. letech přestavěno na standard Mk C.2 s motory Gipsy Queen 175 a vyšším překrytem kabiny [~1~] Devon C Mk.2 1368 km - variant of de Havilland Dove for the RAF, 35 machines, other built for export- 26 RAF machines were in 1960s converted to the C Mk.2 with Gipsy Queen 175 and raised cockpit roof [~1~] Devon C Mk.2 850 miZdroje:Sources:Jackson, A. J. De Havilland Aircraft since 1909. Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4.Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918. Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.Hancock, Terry. Directory of Britain's Military Aircraft Volume 2. The History Press, Stroud 2010. ISBN 978-0-7524-7532-8.Taylor, John W. R. All the World's Aircraft 1965-1966. Sampson Low, Marston & Co, London 1965.
Čas načtení: 2025-01-17 14:21:27
893. námořní letecká peruť [1960-1965]
Autor: FiBe Datum: 17.01.2025 14:21:27 Název:Name:893. námořní letecká peruť893 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 893 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:09.09.1960Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:29.07.1965Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:09.09.1960-DD.MM.RRRR Yeovil, RNAS Yeovilton DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?25.11.1960-28.02.1961 -, HMS Ark Royal (R 09) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?10.04.1961-01.09.1961 -, HMS Centaur (R 06) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?20.10.1961-14.05.1962 -, HMS Centaur (R 06) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?22.06.1962-05.07.1962 -, HMS Centaur (R 06) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?12.07.1962-25.10.1962 -, HMS Centaur (R 06) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?22.01.1963-14.02.1962 -, HMS Centaur (R 06) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?21.02.1963-15.05.1963 -, HMS Centaur (R 06) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?14.08.1963-22.07.1965 -, HMS Victorious (R 38) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.RRRR-29.07.1965 Yeovil, RNAS Yeovilton Velitel:Commander:09.09.1960-18.12.1962 Stanley, F. D. (Lieutenant-Commander)18.12.1962-01.07.1964 Kemp, K. E. (Lieutenant-Commander)01.07.1964-26.11.1964 Melhuish, D. (Lieutenant-Commander)26.11.1964-23.01.1965 Sanderson, J. A. (Lieutenant-Commander)23.01.1965-29.07.1965 Idiens, Simon (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament:09.09.1960-29.07.1965 De Havilland D.H.110 Sea Vixen FAW.1Poznámka:Note:--Zdroje:Sources:www.wings-aviation.chen.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-01-17 15:29:44
899. námořní letecká peruť [1942-1945]
Autor: FiBe Datum: 17.01.2025 15:29:44 Název:Name:899. námořní letecká peruť899 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 899 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:15.12.1942Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:27.09.1945Nástupce:Successor:--Nadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:15.12.1942-DD.MM.RRRR Kirkwall, RNAS Hatston DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?11.03.1943-29.07.1943 -, HMS Indomitable (92) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?28.08.1943-13.10.1943 -, HMS Hunter (D 80) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?01.04.1944-27.04.1944 -, HMS Khedive (D 62) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?12.05.1944-31.05.1944 -, HMS Khedive (D 62) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?05.07.1944-27.07.1944 -, HMS Khedive (D 62) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?01.08.1944-12.10.1944 -, HMS Khedive (D 62) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?25.01.1945-29.01.1945 -, HMS Chaser (D 32) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?25.02.1945-23.04.1945 -, HMS Chaser (D 32) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?DD.MM.RRRR-27.09.1945 Schofield, RNAS Schofield Velitel:Commander: 15.12.1942-02.08.1943 Walker, R. F. (Lieutenant-Commander)02.08.1943-01.11.1944 Howarth, R. B. (Lieutenant-Commander)01.11.1944-18.09.1945 Dennison, G. (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament:15.12.1942-DD.01.1944 Supermarine Seafire Mk.IICDD.12.1943-DD.03.1944 Supermarine Spitfire Mk.VBDD.02.1944-27.09.1945 Supermarine Seafire L Mk.IIIPoznámka:Note:--Zdroje:Sources:www.wings-aviation.chen.wikipedia.org
Čas načtení: 2025-01-24 09:18:07
751. námořní letecká peruť [1951-1958]
Autor: FiBe Datum: 24.01.2025 09:18:07 Název:Name:751. námořní letecká peruť751 Naval Air SquadronOriginální název:Original Name:No. 751 Naval Air Squadron FAADatum vzniku:Raised/Formed:03.12.1951Předchůdce:Predecessor:--Datum zániku:Disbanded:01.05.1958Nástupce:Successor:831. námořní letecká peruť831 Naval Air SquadronNadřízené velitelství:Higher Command:DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?Dislokace:Deployed:03.12.1951-31.08.1953 Watton, RAF Station Watton 31.08.1953-02.10.1953 -, HMS Illustrious (87) 02.10.1953-19.02.1955 Watton, RAF Station Watton 19.02.1955-15.03.1955 -, HMS Centaur (R 06) 15.03.1955-07.06.1955 Watton, RAF Station Watton 07.06.1955-23.06.1955 -, HMS Bulwark (R 08) 23.06.1955-27.09.1957 Watton, RAF Station Watton 27.09.1957-14.11.1957 Helston, RNAS Culdrose 14.11.1957-23.11.1957 -, HMS Eagle (R 05) 23.11.1957-01.05.1958 Helston, RNAS Culdrose Velitel:Commander:03.12.1951-25.03.1952 Winter, P. (Lieutenant-Commander)25.03.1952-02.06.1954 Woolsteon, G. R. (Lieutenant-Commander)02.06.1954-16.07.1956 Cooper, W. J. (Lieutenant-Commander)16.07.1956-25.03.1958 Williams, J. T. (Lieutenant-Commander)25.03.1958-01.05.1958 Hanks, R. N. (Lieutenant-Commander)Výzbroj:Armament:DD.04.1952-DD.11.1954 De Havilland D.H.98 Mosquito FB Mk.VIDD.04.1952-DD.11.1954 De Havilland D.H.98 Mosquito PR Mk.34DD.04.1952-DD.11.1954 De Havilland D.H.98 Sea Mosquito TR Mk.33DD.08.1952-DD.03.1956 Hawker Sea Fury FB Mk.11DD.09.1952-DD.03.1956 Fairey Firefly AS Mk.6DD.12.1952-DD.04.1958 Grumman Avenger AS Mk.4DD.12.1952-DD.04.1958 Grumman Avenger AS Mk.5DD.12.1952-DD.04.1958 Grumman Avenger ECM Mk.6DD.02.1953-DD.08.1955 Avro Anson Mk.IDD.06.1957-01.05.1958 De Havilland D.H.112 Sea Venom ECM.21Poznámka:Note:--Zdroje:Sources: www.wings-aviation.chen.wikipedia.org