Ne každý docení moderní umění. Ale pokud fandíte automobilismu a netradičnímu designu, aktuální výstavu ve francouzském Grand Palais byste nevšímavě míjet neměli. Při své návštěvě Paříže si tu můžete rozšířit obzory o nevšední vhled do světa tzv. kinetismu, ztělesněného díly Jeana Tinguelyho.
--=0=--
---===---Čas načtení: 2024-06-10 09:10:05
Lotyšsko se opilými řidiči nemaže. Pokud řídí opilí, zabaví jim auto a odešle ho na Ukrajinu
Řada států musí bojovat s opilými řidiči, nejčastěji pomocí vysokých pokut a zabavováním řidičáků. Ovšem v Lotyšsku na to jdou trochu jinak. Opilcům auta zabaví a pošlou je na Ukrajinu, kde slouží hlavně na pomoc raněným, nejčastěji v roli různých verzích sanitních aut. Tento systém v Lotyšsku už nějaký čas funguje a na svědomí jej […]
Čas načtení: 2024-08-04 14:00:47
Jak vystupovat z auta, abyste nepřehlédli cyklistu ani jiné auto? Použijte holandský chvat
Víte, že při vystupování z auta můžete zachránit lidský život? Tím, že si osvojíte odlišný způsob otevření dveří, předejdete sražení kolemjedoucího cyklisty, kterého jinak neuvidíte. Nejspíš to děláte automaticky a zcela bezmyšlenkovitě: za kliku levých dveří vozu taháte levou rukou, u pravých pravou. Je ale načase zamyslet se nad změnou. Cyklistů je v ulicích čím […]
Čas načtení: 2024-07-08 05:06:03
Nezabrzděné auto nebo pootevřené okno je na pokutu. Zákon to vidí jasně
Hoď kamenem ten, který si v těchto horkých dnech auto před cestou nevyvětrá nebo nenastartuje, aby jej vychladil klimatizací. Oboje je ale přestupkem, stejně jako když auto nezabrzdíte a nezabráníte tak jeho samovolnému rozjetí. To už ví i řidič, který své auto zaparkoval ke golfovému hřišti v Borku na Praze východ. Ne snad, že by […]
Čas načtení: 2024-07-15 15:16:12
Auto Union Typ 52: „Audi“ s motorem V16 se představilo o víkendu v závodech do vrchu
Kdo by neznal „stříbrné šípy“ Auto Union, legendární závodní vozy Velkých cen 30. let 20. století. Málokdo však ví, že na základě těchto progresivních závodních strojů byla naplánována také verze silničního sportovního vozu s šestnáctiválcovým motorem, Auto Union Typ 52. Audi tento „rychlý sportovní vůz“ („Schnellsportwagen“) podle původních plánů vyrobila. Veřejnosti se poprvé představil o […]
Čas načtení: 2024-02-16 07:07:16
Nové funkce Portálu dopravy využily už tisíce uživatelů. Lze tím ulehčit i převod vozidla
Změna vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla, vydání doplňkové tabulky s registrační značkou nebo zápis silničního vozidla do registru vozidel. To je jen část digitálních služeb v agendě vozidel, které lze nově řešit z pohodlí domova a se slevou přes Portál dopravy. Nové služby si v prvních dnech vyzkoušely již tisíce uživatelů. Od představení nových funkcích … Nové funkce Portálu dopravy využily už tisíce uživatelů. Lze tím ulehčit i převod vozidla Pokračovat ve čtení »
Čas načtení: 2024-03-31 08:08:22
Nebezpečné řidiče čekají už od zítra terapeutické programy. Bez nich zpátky řidičák nedostanou
Výsledkem několika výzkumných projektů, které Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s výzkumnými pracovišti i aplikačními partnery řešilo, jsou nové Terapeutické programy pro řidiče. Nově je budou muset absolvovat ti, kteří budou usilovat o navrácení svého řidičského oprávnění, které pozbyli kvůli závažnému porušení pravidel. Statistiky ukazují, že 25 % vážných dopravních nehod je způsobeno 8 % […]
Čas načtení: 2024-06-11 05:06:28
Policejní Ferrari v akci, lovilo na Červenohorském sedle. Policisté pokutovali každého 4. řidiče
Policie využívá své Ferrari spíš k propagačním účelům, ale čas od času jej pustí i do běžného provozu. Udělalo to i o uplynulém víkendu, kdy jej poslalo číhat na Červenohorské sedlo. Doplnilo jej tam také policejní BMW řady 5. Přes 400 řidičů zastavili a zkontrolovali policisté během speciální víkendové akce, která byla zaměřena na kontrolu […]
Čas načtení: 2024-07-31 11:12:08
Při střetech se stromy zahynulo v roce 2023 historicky nejméně osob
Při střetech se stromy bylo v loňském roce při dopravních nehodách na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 55 a těžce zraněno 100 osob, v obou případech se jednalo o historicky nejnižší hodnoty. Strategie BESIP 2021–2030 byla v tomto klíčovém ukazateli splněna. Střety se stromy se ve své studii věnovali výzkumníci z oblasti Hloubkové analýzy […]
Čas načtení: 2024-05-21 13:14:52
Od aut po záplavách ruce pryč. Poznat je naštěstí nemusí být složité, hodně prozradí i zápach
Bleskové povodně po nečekaných přívalových deštích bohužel v posledních letech nejsou ničím zvláštním. Velká voda se bohužel často podepíše jak na obydlích, tak i na autech. Poradíme vám, jak zaplavené auto poznat a na co si dát při kontrole pozor. Zápach i zbytky po povodni Podle odborníků existuje řada indicií, které vám napoví, že auto […]
Čas načtení: 2025-07-02 17:18:09
Test Ford Mustang Dark Horse | 2025
Ford Mustang je na trhu aktuálně v sedmé generaci a jde o auto, které jako by do dnešního světa vlastně ani nepatřilo. Pod kapotou má obrovský atmosférický motor, který je možné spojit s automatickou nebo manuální převodovkou a navíc se nabízí s karoserií dvoudveřového kupé nebo jako kabriolet. Nám v redakci přistála ta nejvíc "řidičská" verze z nabídky: Ford Mustang Dark Horse s manuální převodovkou. To nejlepší pro řidičský zážitek Hned od startu prodeje nejnovější generace byl k dispozici běžný Mustang GT, který se nabízí jako kabriolet nebo coupé, ale také ostřejší Dark Horse, který je pouze jako coupé. Ve všech případech je ovšem standardem pohon pouze zadních kol, ale je možné volit mezi desetistupňovou automatickou převodovkou nebo šestistupňovým manuálem - ten se ale pro GT i pro Dark Horse liší. Mustang Dark Horse má odolnější a masivnější převodovku TREMEC, zatímco Mustang GT využívá převodovku Getrag. [irp] Na papíře se od sebe tyto dvě verze zase tolik neliší, výkon verze Dark Horse je totiž vyšší jen o pár koní. GéTéčko má výkon 328 kW/446 koní, zatímco Dark Horse posílá na zadní kola 334 kW/453 koní. Točivý moment je pro obě verze stejných 540 Nm. Ono to ale není o číslech, nýbrž o tom, že nový Dark Horse má oproti GT jiné vnitřnosti motoru (vychází z Mustangu Mach 1 předchozí generace). Základem je pořád ten stejný pětilitrový osmiválec Coyote s atmosférickým plněním, ale v nejnovější generaci má jiný zdvih i vrtání válců. Dark Horse pak navíc dostal nové vačkové hřídele, specifické ladění či dvě škrticí klapky, které do motoru přivádějí dvakrát více čerstvého vzduchu. Nejsou to jediné změny, je jich tu mnohem víc. Ostřejší Ford Mustang Dark Horse má už ve standardní výbavě sadu Performance, která obsahuje přídavný chladič motorového oleje, odlehčený chladič s lepším odvodem tepla, výkonnější ventilátory chlazení anebo chladič diferenciálu. To platí pro verzi s manuální převodovkou, pokud si připlatíte za automat, dostanete k tomu i chladič převodového oleje. [irp] Upravený je i podvozek. Ten má samozřejmě specifické naladění (standardně dodávaných) adaptivních tlumičů MagneRide, přičemž ty přední jsou úplně nové. Jiný je i zadní stabilizátor s větším průměrem a nová je také zadní výztuha. Pod 19" koly (mají šířku 9 palců vpředu a 9,5 palce vzadu) se specifickým designem se ukrývají větší brzdy Brembo. Mimochodem, kola mohou být i karbonová, což ušetří několik desítek kilogramů neodpružené hmotnosti, což se pozitivně projeví na jízdních vlastnostech. https://auto-mania.cz/ford-mustang-dark-horse-je-jeste-ostrejsi-mustang-video-ukaze-ze-zni-skvele/ A pak jsou tu i decentní úpravy vzhledu. Dark Horse dostal tmavší přední fullLED světlomety (bohužel nemají funkci LED Matrix), má jinou masku chladiče s černým lakováním, jiná je i spodní část předního nárazníku, boční prahy dostaly výraznější nástavce. Zajímavější je z pohledu zezadu, protože zadku dominuje poměrně výrazné křídlo a čtveřice obrovských tmavých koncovek výfuku. A pokud byste si přeci jen nebyli jistí, zda jde o běžný Mustang nebo ten ostřejší, napoví na předních blatnících a na víku kufru specifický znak s hlavou koně. V kabině pak Dark Horse bude mít před spolujezdcem na palubní desce emblém Dark Horse a část VIN čísla. [adrotate banner="22"] "Chlapská síla" I v nejnovější generaci vypadá tohle auto jako Ford Mustang, na který jsme zvyklí a poznáme ho na první pohled. Uvnitř je to ale jinak, protože tady je úplně nová palubní deska. Ta dostala mnohem větší podíl digitalizace, takže jsou tu dva velké propojené displeje sloužící jako přístrojový štít a zároveň displej infotainmentu a ubylo i tlačítek. Většina věcí se teď ovládá přes displej infotainmentu - a to včetně topení a klimatizace. [irp] Ford ovšem nechal fyzické tlačítko třeba pro systém Start/stop, takže jeho deaktivace je úplně jednoduchá. Podobně jednoduché je i deaktivování aktivního vedení v jízdních pruzích, protože k tomu stačí dvakrát stisknout fyzické tlačítko na volantu. A pokud vás - tak jako nás - štve upozorňování na překročení rychlosti, deaktivujete ho také úplně jednoduše. Stačí k tomu dlouze podržet tlačítko ovládající omezovač rychlosti. Anebo se proklikáte v Menu infotainmentu, tam to jde vypnout taky. Tohle auto není žádný sporťák, ale je to vlastně docela pohodlné gétéčko. Tomu odpovídají i kožené a elektricky ovládané přední sedačky. Ty mají navíc překvapivě slušné boční vedení a široký rozsah nastavení, stejně jako volant. U volantu to ale chce trochu té "chlapské síly", protože jeho nastavování jde ztuha. Mimochodem, chlapskou sílu budete potřebovat i u spojky a i u řazení, obojí jde poměrně ztuha. V případě manuální šestistupňovou převodovky dostane u Dark Horse modře eloxovanou titanovou hlavici, ale ve Fordu u toho přemýšleli a její vnitřek udělali dutý, aby se nepřehřívala. Jak jezdí? Velký atmosférický osmiválec pod kapotou by mohl být zárukou toho, že se za volantem budete bavit. A skutečně tomu tak je. Začíná už samotným stiskem startovacího tlačítka, který motor probudí k životu. To si ostatně můžete níže poslechnout. [irp] Výfuk má samozřejmě aktivní klapky, které mění zvuk. K dispozici jsou celkem čtyři režimy: Quiet (tichý), Normal (běžný), Sport (sportovní) nebo Track (závodní), přičemž tento se smí používat pouze na závodní trati, o čemž vás auto na displeji nezapomene informovat. Rozdíl mezi jednotlivými režimy je navíc poměrně hodně znatelný. https://www.youtube.com/shorts/DSsiD44afyg Výfuk má parádní zvuk nejen na volnoběh, ale hlavně při jízdě. V nízkých otáčkách motoru si příjemně pobrumlává, ale jakmile plynový pedál sešlápnete až na zem, speciálně v "hlučnějších" režimech se dokáže auto pořádně ozvat. V tom sportovním, ale zejména v tom závodním, který se ovšem nesmí na běžných silnicích používat, si občas i decentně odplivne... Pokud by vás to ale přeci jen začalo štvát - anebo by to štvalo některého z vašich spolujezdců - můžete přepnout do tichého režimu a auto začne znít podobně jako hybridní Kuga... [adrotate banner="20"] Mezigeneračně tohle auto decentně zjemnilo, ale pořád je to americké auto. Při klidné jízdě působí Mustang pořád docela těžkopádně, ale při té svižnější z něj budete mít hned lepší pocit. Důvodem je například to, že novinka dostala rychlejší převod řízení s větším účinkem posilovače řízení. A také mnohem ochotněji zatáčí, což byste od něj asi nečekali, tím spíš, když víte, že váží přes 1,8 tuny. [irp] V přímce to není nejrychlejší auto, protože výkon leží ve vysokých otáčkách, takže si pro něj musíte skrze celý otáčkoměr "dojít". Jak se ručička otáčkoměrem pohybuje, cítíte, jak motor graduje. Tohle v moderních autech s přeplňovanými motory nezažijete. Jasně, budete rychlejší a na tu rychlost se dostanete jednodušeji, ale tady cítíte, jak auto neustále táhne. Víc a víc a víc... až vás nakonec překvapí a zastaví omezovač otáček. Pomalý přesto Mustang Dark Horse není. S manuálem na stovku zrychlí za 5,2 sekundy (je to nicméně pomaleji než v případě obyčejného Mustangu GT s automatem, který to zvládne za 4,9 sekundy) a jede 250 km/h (oficiálně jede až 263 km/h, ale rychlost je elektronicky omezena). A pokud jsem na začátku mluvil o tom, že se dá zcela vypnout stabilizace, tak je to pravda, ale pak se znatelně otupí reakce na pohyby plynovým pedálem. Auto jako by začalo být trochu ospalé, reakce motoru jsou letargičtější a ani samotná odezva není tak rychlá. Trochu to působí tak, jako byste měli na plynovém pedálu houbu, na kterou šlapete. Je to pravděpodobně reakce na ty neovladatelně ve smyku létající Mustangy na srazech... Pokud ale nebudete chtít pálit gumy a budete se jen někde chtít rychle svézt na okresce, vypínat stabilizaci není potřeba. Pokud totiž nebudete řídit zběsile a budete plynulí, stabilizace nebude do řízení příliš zasahovat. Závěr a cena Je skvělé, že si Ford Mustang i v nejnovější generaci ponechal všechno to, pro co ho máme rádi. Navíc dokáže být až překvapivě rychlý na okreskách - a je jedno, jestli s kvalitním nebo nekvalitním povrchem - a pokud neuděláte nějakou blbost, nekopne vás. Není to žádný zákeřný kůň, ale dospělý plnokrevník. Jasně, není úplně praktický, protože na zadní sedadla se dospělý člověk nevejde, ale i tak jde o jedno z nejcharakternějších nových aut na dnešním evropském automobilovém trhu. Jo, a taky budete pořád u čerpací stanice, protože je tady jen 61litrová nádrž. Tankovat tak budete klidně každých 350 až 400 kilometrů. A pokud se pojedete někam svézt, tak klidně i za dvě stě.... [irp] Navíc jde o auto, které vlastně není zase tak drahé. Speciálně s přihlédnutím k tomu, co dokáže. Základní Ford Mustang GT s manuální převodovkou a karoserií kupé startuje na 1 591 900 Kč s DPH. Kabriolet Mustang GT vyjde na 1 701 900 Kč s DPH. Testovaná verze Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 Dark Horse s manuální převodovkou startuje na 1 871 900 Kč s DPH. Za automat se ve všech případech připlácí 75 tisíc korun. [gallery ids="469881,469882,469883,469884,469885,469886,469887,469888,469889,469890,469891,469892,469893,469894,469895,469896,469897,469898,469899,469900,469901,469902,469903,469904,469905,469906,469907,469908,469909,469910"] [adrotate banner="23"] Technické údaje: Auto: Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 Dark Horse
Čas načtení: 2024-05-31 19:20:30
Speciální vozidlo ŘSD snímkuje laserem a kamerami důležité české silnice a dálnice
Všímaví motoristé si mohli na českých silnicích všimnout speciálního vozidla v barvách Ředitelství silnic a dálnic. Pohybuje se s puštěnými oranžovými majáky a na střeše má několik kamer. Jeho činnost je podobná vozidlům, které snímkují okolí pro internetové fotomapy. ŘSD však data nezveřejňuje a využívá je interně pro zkvalitnění údržby komunikací. “Toto vozidlo jsme pořídili […]
Čas načtení: 2024-06-19 11:49:09
Tyto ojetiny mají v ČR nejvíce najetých kilometrů. Vítěz možná překvapí
Konkrétní auta si řidiči pořizují za různým účelem. Od něho se také často odvíjí nájezd kilometrů, který se po několika letech v provozu může napříč značkami výrazně lišit. Na inzertních portálech je plno vozidel s nízkým počtem najetých kilometrů za podezřele nízké ceny. Otázkou zůstává, zda jsou údaje na jejich tachometrech pravdivé. Společnost carVertical, která se […]
Čas načtení: 2024-02-23 11:12:51
Chcete si koupit auto, ale potřebujete půjčit peníze? Pozor na to, co a jak uděláte
Vyhlédli jste si nové auto, ale chybí vám na něj hotovost? Nebo naopak hotovost máte, ale chcete si ji nechat pro případ nouze? Pak se nabízí vůz financovat půjčkou. Existuje ale několik možných způsobů. Při nákupu auta můžete využít leasing, spotřebitelský úvěr, účelový úvěr nebo jeho kombinaci s vlastními zdroji. Pokud zvolíte (spotřebitelský) úvěr, máte … Chcete si koupit auto, ale potřebujete půjčit peníze? Pozor na to, co a jak uděláte Pokračovat ve čtení »
Čas načtení: 2024-02-29 15:15:22
Chcete prodat svoje auto? Teď není ideální doba, počkejte do jara, ještě lépe na začátek podzimu
Nejlepší sezóna pro prodej auta teprve přijde. Pokud se chcete svého vozu zbavit, odborníci radí počkat alespoň do jara. Ještě více se pak ojetá vozidla prodávají na konci léta a na podzim. Vyplývá to z dat společnosti carVertical. Prodejní doba vozu se odvíjí od několika faktorů, jako je typ vozidla, lokalita a aktuální situace na trhu. … Chcete prodat svoje auto? Teď není ideální doba, počkejte do jara, ještě lépe na začátek podzimu Pokračovat ve čtení »
Čas načtení: 2024-05-19 08:08:16
Podvodník chtěl na pojišťovnu vyzrát primitivním nápadem. Šanci neměl, díky detektivům ji má málokdo
Řada motoristů si myslí, že podvést a okrást pojišťovnu je snadné. A také, že je to dobrý nápad. Pojišťovny jsou ale na podvody velmi dobře připravené, zaměstnávají speciální detektivy a pracují s moderními algoritmy, ale i sociálními sítěmi. Na ty dojel podvodník z Velké Británie. Tam se snažil podvodník okrást pojišťovnu Allianz, které on-line hlásil […]
Čas načtení: 2025-02-26 12:22:39
Škoda Auto už ve Vrchlabí vyrobila 6 milionů sedmistupňových převodovek DSG
Škoda Auto dosáhla významného milníku: ve svém závodu ve Vrchlabí vyrobila již šestimiliontou automatickou převodovku DSG s přímým řazením. Jedná se o sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku řady DQ 200, která v různých obměnách nachází uplatnění u celé řady modelů Škoda, od modelu Fabia až po vůz Superb. Závod Škoda Auto ve Vrchlabí dodává tento komponent zároveň […]
Čas načtení: 2024-02-21 11:11:35
Autovrakoviště v srdci Evropy: Na nové auto Češi nedosáhnou, řešením jsou mladé ojetiny
S průměrným stářím osobních automobilů 16,2 roku je Česko označováno jako vrakoviště Evropy. Nejrychlejší cestou k jeho omlazení by bylo, kdyby Češi přesedli do nových aut. To však kvůli jejich vysokým cenám, ale i zvýšeným životním nákladům v ČR není zcela reálné. Řešením by mohla být postupná obměna prostřednictvím mladých ojetin. Průměrný věk použitých vozů … Autovrakoviště v srdci Evropy: Na nové auto Češi nedosáhnou, řešením jsou mladé ojetiny Pokračovat ve čtení »
Čas načtení: 2024-02-27 17:17:47
Pokud v Rakousku pojedete nebezpečně rychle, zabaví vám natrvalo auto a mohou ho prodat v aukci
Jezdit do Rakouska je čím dál nebezpečnější. Tamní dopravní předpisy jsou přísné a pokuty a tresty jsou ještě přísnější. Teď se u našich sousedů pokuty opět zpřísnily, zejména za překročení rychlosti. Za to totiž bude možné zabavit auto. V Rakousku budou od 1. března letošního roku platit nová pravidla pro řidiče. Jejich porušování bude navíc … Pokud v Rakousku pojedete nebezpečně rychle, zabaví vám natrvalo auto a mohou ho prodat v aukci Pokračovat ve čtení »
Čas načtení: 2024-03-01 13:14:58
Prodej dálničních známek dosáhl za jeden den historického rekordu. Před úpravou cen bylo ve čtvrtek 29. února 2024 uhrazeno celkem 219 tisíc e-známek v hodnotě 316 milionů korun. Nejvíce úhrad dálničního poplatku proběhlo v dopoledních hodinách. Celkem bylo za poslední únorový den letošního roku prodáno 219 279 známek za 316 285 135 Kč. Přes 90,7 … Včera se prodalo 219 tisíc elektronických dálničních známek. Kvůli zdražení se jich prodávalo i 5 za sekundu Pokračovat ve čtení »
Čas načtení: 2024-03-03 08:08:25
Hyundai přestává v Nošovicích vyrábět manuální převodovky. Zájem o ně totiž klesá
V poslední dekádě se výrazně proměnil poměr mezi manuálními a automatickými převodovkami. Zatímco těch automatických přibývá, těch manuálních naopak ubývá. Souvisí to na jedné straně s elektrifikací a na té druhé s tím, že auta dnes mají s automatickými převodovkami nižší emise, takže je řada automobilek úplně vyřadila z nabídky. Ve své továrně v Nošovicích … Hyundai přestává v Nošovicích vyrábět manuální převodovky. Zájem o ně totiž klesá Pokračovat ve čtení »