Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 21.07.2025 || EUR 24,620 || JPY 14,311 || USD 21,100 ||
úterý 22.července 2025, Týden: 30, Den roce: 203,  dnes má svátek Magdaléna, zítra má svátek Libor
22.července 2025, Týden: 30, Den roce: 203,  dnes má svátek Magdaléna
DetailCacheKey:d-1082946 slovo: 1082946
Budoucnost létání je elektrická – technologie z Paříže ukazují směr

<p>Elektrická vozidla postupně dobývají silnice a podobná transformace čeká i vzdušný prostor. Letecký průmysl se rychle přibližuje elektrifikaci, což jasně potvrdil letošní aerosalon Paris Air Show 2025. Tento největší světový...</p> <p>The post <a href="https://www.objevit.cz/budoucnost-letani-je-elektricka-technologie-z-parize-ukazuji-smer-t245422">Budoucnost létání je elektrická – technologie z Paříže ukazují směr</a> first appeared on <a href="https://www.objevit.cz/">Objevit.cz: IT magazín, zprávy a novinky ze světa IT</a>.</p>

---=1=---

Čas načtení: 2025-06-23 22:48:16

Budoucnost létání je elektrická – technologie z Paříže ukazují směr

Elektrická vozidla postupně dobývají silnice a podobná transformace čeká i vzdušný prostor. Letecký průmysl se rychle přibližuje elektrifikaci, což jasně potvrdil letošní aerosalon Paris Air Show 2025. Tento největší světový... The post Budoucnost létání je elektrická – technologie z Paříže ukazují směr first appeared on Objevit.cz: IT magazín, zprávy a novinky ze světa IT.

\n

Čas načtení: 2024-03-23 12:00:00

Ford dál ruší své elektrické plány. Luxusní divize měla za 6 let prodávat jen elektromobily, teď už ani ona nechce „pitomé vize”

To slovní spojení už dnes rezonuje a bude jen víc. Klást si za cíl prodávat „od někdy” jen elektrická auta, bylo skutečně pitomé. Neplánuje to už ani Lincoln. Jeho šéfka říká, že zákazníci chtějí leda technologie, které byly dosud spojované s elektromobily, ne elektrická auta. (Petr Prokopec)

\n

Čas načtení: 2024-10-03 10:45:18

Čínská elektrická vozidla jsou trojským koněm

Britská vláda byla vyzvána, aby zakázala Čínským výrobcům elektromobilů získávat zakázky z důvodu vážných obav o národní bezpečnost. Podle zprávy Čínského institutu strategických rizik (CSRI) a Koalice pro bezpečné technologie představují dodavatelé napojení na Čínský vojensko-průmyslový komplex významné riziko kvůli… The post Čínská elektrická vozidla jsou trojským koněm first appeared on Akta X.

\n

Čas načtení: 2024-08-20 08:00:00

Nová studie: i zlomek plánované výroby baterií v EU může podpořit přechod na lehká elektrická vozidla (LEV)

Praha 20. srpna 2024 (PROTEXT) - Přechod na lehká elektrická vozidla (LEV) s využitím plánované kapacity baterií v Evropě může omezit závislost na kritických surovinách a snížit emise CO2e v dopravě do roku 2030 o 30 milionů tun.Nová studie organizací EIT Urban Mobility a EIT InnoEnergy, které jsou podporované Evropským inovačním a technologickým institutem (EIT), který je orgánem EU, zjistila, že využití přibližně 2–3 % předpokládané výrobní kapacity baterií v EU může zabezpečit provoz více než 25 milionů lehkých elektrických vozidel (LEV), která by se podle předpokladů měla na evropských silnicích objevit do roku 2030. Takové množství vozidel LEV by pomohlo snížit 30 milionů tun emisí CO2e a odstranit tak předpokládaný rozdíl 165 milionů tun emisí CO2e v dopravě v Evropě. Podpora výroby baterií pro vozidla LEV v Evropě navíc může výrazně snížit současnou závislost na dovozu ze zemí mimo EU, neboť 95 % baterií pro vozidla LEV v současnosti pochází z Asie.Vozidla LEV, včetně elektrokol, elektrokoloběžek a elektroskútrů, jsou stále častěji součástí moderní městské mobility. Předpokládá se, že v roce 2022 se jich v Evropě prodalo přibližně 10 milionů kusů. Jelikož se odhaduje, že evropská poptávka po bateriích pro vozidla LEV se do roku 2030 ztrojnásobí a do roku 2040 opět zdvojnásobí, studie zjistila, že vozidla LEV představují z hlediska výroby bateriových článků v blízké budoucnosti ideální odbytiště. Týká se to zejména válcových článků, které jsou standardním prvkem u většiny baterií pro vozidla LEV.Do roku 2030 překročí plánovaná kapacita výroby baterií v Evropě (1144–1800 GWh) předpokládanou poptávku po bateriích pro elektromobily (317–696 GWh). Vyčlenění části této kapacity na podporu přechodu na vozidla LEV, u nichž se odhaduje roční odběr baterií na pouhých 36 GWh do roku 2030 a 71 GWh do roku 2040, bude vyžadovat 10–30krát méně kritických kovů než u elektromobilů.Potřeba inovací v sektoru vozidel LEV navíc zajistí pokrok a bude mít tzv. efekt přelévání, z nichž by mohlo těžit celé odvětví. Například jakékoliv snížení nákladů, zlepšení výkonu nebo likvidace a opětovné použití baterií by pro poskytovatele znamenalo významný tržní přínos, zejména v oblasti sdílené mobility, kde se baterie pro vozidla LEV často a opětovně používají. Zdokonalené technologie výroby baterií zlepší cenovou dostupnost vozidel LEV a zajistí, že je budou spotřebitelé lépe vnímat, což je klíčové z hlediska jejich rozšíření. Využití válcových článků v různých odvětvích mimo e-mobilitu, jako jsou drony, bateriová úložiště pro domácnosti a vyrovnávací nabíjení elektromobilů, dále posiluje a diverzifikuje evropský hodnotový řetězec baterií.Udržitelná mobilita a snižování emisíKromě průmyslových přínosů je pro udržitelný mix mobility zásadní i podpora trhu s vozidly LEV. Vozidla LEV mohou významně přispět ke snížení emisí CO2, přičemž 13 % kratších cest (do 8 km) osobními automobily a dodávkami by se dalo nahradit vozidly LEV, čímž by se ušetřilo až 30 MtCO2eq . Navíc tento přechod na jiný druh dopravy podporuje veřejnou a sdílenou dopravu, která je v souladu s evropskými klimatickými cíli a snahou o udržitelnější mobilitu. Klíčová je také podpora provozní efektivity bateriového pasu za účelem usnadnění oprav, opětovného použití a recyklace baterií, spolu se zavedením jasnějších bezpečnostních norem a záruk odpovědnosti za účinné opravy. Investicemi do konstrukce akumulátorů s ohledem na jejich snadnější rozebírání a oběhovost se dále posílí udržitelnost vozidel LEV nejen v oblasti sdílené mobility.Bernadette Bergsma, ředitelka pro komunikaci a záležitosti EU ve společnosti EIT Urban Mobility, zdůrazňuje, že je třeba okamžitě jednat: „Vozidla LEV doplňují veřejnou dopravu a hrají klíčovou roli při přechodu na sdílenou mobilitu ve městech. Mohou urychlit elektrifikaci silniční dopravy a snížit tlak na kritické zdroje. K odvětví vozidel LEV a jeho hodnotovému řetězci baterií musíme urychleně začít přistupovat jako ke strategickému přínosu pro udržitelnou městskou mobilitu v Evropě.“Jennifer Dungs, globální vedoucí oddělení mobility ve společnosti EIT InnoEnergy, dodává: „V jádru naší snahy o dekarbonizaci silniční dopravy stojí baterie. Podporujeme průmyslový rozvoj Evropské bateriové aliance (EBA250) a nedávno jsme oznámili založení nového „Strategického fondu EBA pro bateriové materiály“ ve výši 500 milionů EUR. Přesto je nutné více podporovat zavádění alternativních, rychle se rozvíjejících řešení mobility – vozidla LEV jsou přitom snadno realizovatelným řešením, které má obrovský dopad na dosažení evropských cílů v oblasti uhlíkové neutrality.“Studie vyzývá Evropu, aby začlenila vozidla LEV do své širší průmyslové strategie a podpořila růst celého jejich hodnotového řetězce, včetně baterií. Tím se zajistí komplexnější přístup k přechodu EU na udržitelnou mobilitu.Studie rovněž doporučuje podporovat inovace týkající se bateriových technologií a oběhového hospodářství. Specializovaný výzkum a financování mají zásadní význam při plnění specifických požadavků na vozidla LEV a překonávání překážek při jejich zavádění. Zvýšení bezpečnosti baterií, snížení nákladů a zlepšení jejich výkonu spolu s regulační podporou oprav, opětovného použití a recyklace zajistí další růst odvětví vozidel LEV. LINK NA CELOU STUDIIINFOGRAFIKA ZÁKLADNÍ INFORMACE O EIT Urban MobilityEIT Urban Mobility, iniciativa Evropského inovačního a technologického institutu (EIT), který je orgánem Evropské unie, si klade za cíl urychlit přechod na uživatelsky orientovaný, integrovaný a skutečný multimodální přepravní systém. Jako přední evropská inovační komunita pro městskou mobilitu EIT Urban Mobility usnadňuje spolupráci mezi městy, průmyslem, akademickou obcí, výzkumem a inovacemi při řešení nejurgentnějších problémů měst v oblasti mobility. S využitím měst jako živých laboratoří její průmysloví, výzkumní a univerzitní partneři ukazují, jak mohou nové technologie fungovat při řešení skutečných problémů v městech, aby přeprava obyvatel, zboží a odpadu probíhala pomocí chytřejších a udržitelnějších metod. Další informace naleznete na www.eiturbanmobility.eu.Sledujte EIT Urban Mobility:https://www.linkedin.comhttps://www.facebook.comhttps://www.youtube.comhttps://www.instagram.com O EIT InnoEnergyOrganizace EIT InnoEnergy je vedoucí inovační silou v oblasti udržitelné energetiky. Přináší technologie, inovace obchodních modelů a dovednosti potřebné k rychlejšímu dosažení Zelené dohody, pokroku při plnění cílů dekarbonizace a reindustrializace Evropy a zároveň ke zvýšení energetické bezpečnosti.Do portfolia skupiny EIT InnoEnergy patří více než 200 společností, které podle odhadů do roku 2030 vygenerují příjmy ve výši 110 miliard eur a kumulativně ušetří 2,1 gigatun CO2e. Dohromady tyto společnosti dosud získaly investice ve výši 25 miliard eur.Organizace EIT InnoEnergy byla založena v roce 2010 a je podporována Evropským inovačním a technologickým institutem (EIT), který je orgánem Evropské unie.www.innoenergy.com ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz. 

\n

Čas načtení: 2025-01-17 14:25:00

Pohánět vpřed digitální éru. Huawei zveřejňuje deset hlavních trendů datových center pro rok 2025

Šen-čen (Čína) 17. ledna 2025 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnost Huawei nedávno uspořádala konferenci na téma Deset hlavních trendů v oblasti datových center v roce 2025. Jao Čchüan, prezident společnosti Data Center Facility Domain, vysvětlil na konferenci deset hlavních trendů s cílem vdechnout nové impulsy rozvoji odvětví datových center (DC) v éře umělé inteligence, získat přehled o transformaci a vést skokový rozvoj tohoto odvětví.Jak Jao Čchüan uvedl, datová centra se díky neustálým inovacím v technologiích pro modelování základů AI posouvají od výpočetního výkonu pro všeobecné použití k inteligentnímu výpočetnímu výkonu. Výkon a síla serverů se výrazně zlepšily a konstrukce clusterů s 1000 GPU, 10.000 GPU a 100.000 GPU se stala normou. Odvětví datových center je zavaleno nebývalými možnostmi rozvoje a zároveň čelí výzvám v oblasti spolehlivosti, vysokého výkonu, vysoké poptávky po elektřině a nejistoty.Na základě hlubokých poznatků a dlouhodobých zkušeností zveřejnila společnost Huawei deset hlavních trendů pro datová centra v roce 2025, které se zaměřují na spolehlivost, flexibilitu a udržitelný rozvoj. Snaží se tak sdílet své postřehy a myšlenky o zařízeních datových center s umělou inteligencí, budovat vysoce spolehlivou výpočetní základnu a pohánět digitální éru kupředu.Trend 1: Spolehlivost se stává primárním základním požadavkem na inteligentní výpočetní datová centraBezpečnost je hlavní prioritou výstavby datových center ve srovnání s náklady. Zejména v éře inteligentních počítačů prudce stoupá hodnota zařízení AI a stále se rozšiřuje rozsah oblasti poruch. Proto se spolehlivost stává primárním základním požadavkem na datová centra inteligentních počítačů. Spolehlivost datových center je v podstatě spolehlivostí v celém životním cyklu. Zahrnuje komponenty, produkty, architekturu, služby a provoz a údržbu. Datové centrum s nízkou spolehlivostí bude mít za následek vyšší provozní náklady. Aby bylo možné dosáhnout nízkých nákladů v pravém slova smyslu, musí být zajištěna spolehlivost.Trend 2: Izolovaná architektura je nejlepší volbou k zajištění spolehlivosti inteligentních výpočetních zařízeníHustota výkonu inteligentních výpočetních středisek neustále roste. Elektrická zařízení se obvykle vyznačují vysokým napětím a velkým proudem, a proto je velmi důležité zajistit jejich bezpečný a spolehlivý provoz. Pro zajištění stabilního chodu služeb se upřednostňuje vzdálené nasazení elektrických zařízení datových center. Kromě toho musí být elektrické vybavení, pokud je uloženo v místnosti s hlavním vybavením, izolováno od hlavních služeb a instalováno standardním způsobem. Pro minimalizaci důsledků pro služby je třeba zohlednit požadavky na dobu požární odolnosti, hašení vodou, nouzové větrání a vypnutí jedním kliknutím.Trend 3: Nepřetržité chlazení je povinnou součástí inteligentní výpočetní techniky s vysokou hustotouV éře umělé inteligence je koexistence vzduchu a kapaliny dlouhodobým procesem. Kapalinové chlazení je nevyhnutelným trendem a nepřerušované chlazení se stane povinnou schopností pro inteligentní počítače s vysokou hustotou. Nepřerušované chlazení znamená nulové přerušení chlazení při správném chodu datového centra a rychlé obnovení chlazení v případě výjimek. Díky tomu mohou datová centra pracovat stabilně.Trend 4: Umělá inteligence výrazně zlepší aktivní zabezpečení provozu a údržby v datovém centruDíky technologiím umělé inteligence lze přesně předcházet poruchám, jako jsou výpadky napájení, požáry a vysoké teploty v datových centrech. To usnadňuje přechod od pasivní reakce k aktivní údržbě a umožňuje předem identifikovat potenciální rizika, což výrazně zvyšuje spolehlivost datových center.Trend 5: Profesionální služby jsou pevnou zárukou spolehlivosti provozu datových centerŽivotnost datového centra je obvykle 10 až 15 let a údržba je v celém životním cyklu datového centra významnějším faktorem než vybavení. Profesionální služby jsou klíčem k dlouhodobému a spolehlivému provozu datového centra. Díky profesionálnímu umístění a řízení celého procesu dodávky datového centra nejsou při instalaci ponechána žádná potenciální rizika. Kromě toho jsou zavedeny technologie umělé inteligence, které místo reakce na poruchy zavádějí prediktivní údržbu a zajišťují spolehlivost datového centra po celou dobu jeho životního cyklu.Trend 6: Modulární architektura je klíčem ke zvládnutí nejistoty požadavků na datová centra s umělou inteligencíPro datová centra s umělou inteligencí je nutná modulární architektura, aby bylo možné flexibilně řešit nejistotu požadavků na datová centra s umělou inteligencí. Modulární architektura se vyznačuje standardizovanými místnostmi pro zařízení, modulárními funkcemi a oddělenými elektromechanickými zařízeními, které mohou zajistit nasazení na vyžádání a pružné škálování základních subsystémů a flexibilní přizpůsobení budoucímu vývoji služeb. Vezměme si jako příklad datové centrum Wu-chu v Číně. Díky přijetí modulární architektury je toto datové centrum dodáno během tří měsíců a podporuje pružné škálování v budoucnosti.Trend 7: Prefabrikace subsystémů je efektivní metodou pro rychlé dodání datového centra s umělou inteligencíPrefabrikace zajišťuje vyšší efektivitu výroby. Datová centra, v nichž jsou umístěny prefabrikované subsystémy, mohou lépe splňovat požadavky na služby AI, pokud jde o pružnost a rychlé zavádění. Prefabrikace subsystémů není prostou montáží, ale produkcí řešení. Musí projít profesionálním návrhem, simulací, testováním a automatickou kontrolou, aby byla zajištěna kvalita dodávky produktu. Kromě toho se díky tovární prefabrikaci a předběžnému uvedení do provozu snižuje pracovní zátěž na stavbě o 90 %. To výrazně zkracuje dodací lhůtu a poskytuje záruku rychlého a kvalitního dodání datových center s umělou inteligencí.Trend 8: Vysoká účinnost napájecího zdroje je v datových centrech s umělou inteligencí stále cennějšíScénáře s vysokou hustotou a značnou výpočetní kapacitou představují náročnou výzvu pro odvod tepla. Od vzduchového chlazení po chlazení kapalinou se účinnost napájecího zdroje stává hlavním faktorem energetické účinnosti. Při pohledu na účinnost napájení datových center je třeba se zaměřit na účinnost napájení paralelního systému namísto účinnosti napájení jednoho zařízení a na inovace architektury. Například zdroj nepřerušovaného napájení může mít vysokou účinnost 99,1 % a realizovat přepínání mezi režimy za 0 ms při práci v režimu superúsporného řídicího provozu (S-ECO).Trend č. 9: Umělá inteligence umožňuje zlepšit komplexní energetickou účinnost v datových centrechKromě zlepšení účinnosti napájení a chlazení mohou technologie AI více přispívat k umožnění propojení mezi vrstvami 1 a 2. Ve scénáři chlazení vzduch-kapalina existují miliony optimalizačních parametrů, což exponenciálně komplikuje optimalizaci. K dosažení optimálního chladicího účinku lze využít technologii optimalizace energetické účinnosti AI, která nahradí tradiční manuální optimalizaci. Díky použití technologií AI jsou datová centra energeticky úspornější a účinnější.Trend 10: Spolupráce výpočetní techniky a elektřiny se stane novým způsobem výstavby datových centerVýpočetní výkon je klíčem k umělé inteligenci a elektřina je pro výpočetní výkon nezbytná. Vzhledem k tomu, že spotřeba energie datových center stále roste, bude řešením pro snížení spotřeby energie datových center přímé ekologické napájení. Kromě toho mohou být datová centra jako zátěžový článek integrace výroby energie, sítě, zátěže a skladování propojeny s elektrickou sítí, aby se zlepšila účinnost využití sítě (GUE) prostřednictvím regulace frekvence a snižování špiček. Datová centra mohou pružně plánovat zatížení na základě požadavků na trénink a odvozování AI, aby bylo dosaženo celkové optimální účinnosti. Při pohledu do budoucnosti bude synergie mezi výpočetní technikou a energií sloužit jako nový způsob konstrukce datových center, což podpoří jejich udržitelný rozvoj.V éře umělé inteligence se společnost Huawei Data Center Facility zaměří na kvalitu a technologické inovace, aby vytvořila vysoce spolehlivé, flexibilní a udržitelné řešení napájení pro inteligentní výpočetní centra, pomohla zákazníkům a partnerům využít příležitosti inteligentních výpočtů a maximalizovat výkon každého wattu ve snaze pohánět digitální éru vpřed.Foto - https://mma.prnewswire.com/media/2597552/image.jpgKONTAKT: luojintao2@huawei.com   

\n

Čas načtení: 2020-02-04 00:00:00

Nový Renault Captur: 100 % nový a 100 % Captur

Nový Renault Captur je na sto procent nový a na sto procent Captur. Suv, jak má být. Byl postaven na platformě CMF-B, a jeho nová elektrická a elektronická soustava mu umožňuje integrovat nejnovější technologie tak, aby odpovídal novým požadavkům trhu. Elegantně tvarované boky, boční prohloubená li ...

\n

Čas načtení: 2023-03-31 17:46:59

NOVÁ DS 3: UMĚNÍ ELEGANCE

Nová DS 3, v níž se spojuje charakteristické know-how s avantgardní inspirací, je nástupcem modelu DS 3 Crossback, přičemž nabízí nový design a technologie. 100% elektrická verze Nová DS 3 E-Tense je vybavena novým motorem o výkonu 115 kW (156 koní) a novou baterií o kapacitě 54 kWh, díky níž dosahuje dojezd vozu v kombinovaném cyklu […]

\n

Čas načtení: 2021-01-03 20:14:18

Století robotů

Milí čtenáři, nastal pomalý a pošmourný začátek ledna. Domácí politika se točí hlavně kolem vakcinace, ve které máme proti Izraeli či Velké Británii dost zoufalé zpoždění. Nějaké zásadní efekty brexitu zatím nenastaly, na volbu nového předsedy CDU se teprve čeká, množství aut shořelých ve Francii nepřekročilo obvyklý standard atd. V takovém hluchém okamžiku se skrývá příležitost k tomu, podívat se na vývoj s určitým odstupem. A přitom máme dobré téma – právě před sto lety zazněl na divadelních prknech pojem „robot“, jedno z mála dnes univerzálně rozšířených slov, které je českého původu. Roboti budou nejspíš naše následující roky utvářet čím dál více. Jak? Zatím nejsou pány světa  Před pár dny vydala firma Boston Dynamics taneční video, ve kterém vystupuje několik jejích robotů, včetně antropomorfního typu Atlas. Video sklidilo různé reakce, například jeden čtenář na Twitteru mi napsal toto: „Tady koukáme na dosti možný důvod zániku lidstva. Je to spíš děsivé…“ A později dodal: „Já zas nejsem žádný velký konspirator, nicméně už dnes se lidé raději věnují elektronice, ať už v jakékoliv formě, než aby se starali o protějšek. Např. kvůli prac. vytíženosti. A se robot nehodí, prostě se vypne…“ Pojďme tedy chvíli přemýšlet nad roboty, i když zatím to zas takoví páni lidstva nejsou. A budeme přitom volně přecházet mezi stroji ovladatelnými na dálku a stroji autonomními, protože mezi nimi není zase tak ostrá hranice; vývoj typicky začíná u „hloupého“ stroje plně závislého na dálkovém ovládání, ke kterému se autonomní funkcionalita postupně přidává. Robot nemusí napodobovat člověka  Slovo robot sice vynalezl Karel Čapek, ale pojem robotika zpopularizoval v anglosaském světě nejspíš až spisovatel sci-fi Isaac Asimov se svými třemi zákony robotiky. Ty už jsou také nějaký ten pátek staré (cca 1950). 1. Robot nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo. 2. Robot musí uposlechnout příkazů člověka, kromě případů, kdy jsou tyto příkazy v rozporu s prvním zákonem. 3. Robot musí chránit sám sebe před poškozením, kromě případů, kdy je tato ochrana v rozporu s prvním, nebo druhým zákonem. Sci-fi je skvělá literatura, ale její schopnosti předpovídat budoucnost nejsou až tak dokonalé, jak by asi její autoři sami chtěli. Hlavní problém je v tom, že takové výrazné osobnosti jako Asimov a Čapek nastolí trend, ze kterého je pro další generace těžké se vymanit. Když mistři žánru přivedou na svět koncept robota coby umělého člověka – jedna hlava, dvě ruce, dvě nohy a něco jako elektrická duše – za chvíli je skoro nemyslitelné představit si robota, který by člověku podobný nebyl. A to je tak trochu chyba. Humanoidní roboti sice dráždí naši představivost, existuje na to i termín (Uncanny valley), ale proč by měl vlastně robot svým vzhledem a fungováním napodobovat člověka? Letadlo taky nemá zobák a peří, ani ty první modely před sto lety jej neměly. Řekl bych, že pokud už máme přemýšlet o robotech a jejich vlivu na naši budoucnost, je potřeba se soustředit hlavně na ty, kteří nám podobní nejsou. Ony ty změny, příležitosti a hrozby většinou přicházejí z těch méně nápadných směrů. Výhody válečných robotů První bod, dost možná nejdůležitější: zabránit vzniku válečných robotů víceméně nejde. Státy, které tenhle vývoj zaspaly, jsou v podobném postavení jako pozdně středověké království, které by zavrhlo novinku jménem střelný prach. Bohužel mezi ně patří i Česká republika. Automatizace všeho druhu je žádoucí hlavně u činností, které jsou těžké, nebezpečné, případně monotónní. Nasazení v boji splňuje všechny tři podmínky, tudíž člověk-voják bude přirozeným kandidátem pro nahrazení za robota. A ty státy, které mají nějakou válku v bezprostřední paměti, si velmi dobře uvědomují, jak citlivé je veřejné mínění na to, když se z opačné strany světa vracejí bedny pokryté vlajkami nebo mladí muži bez končetin. Ta druhá možnost je přitom snad ještě více demoralizující. Pokročilá medicína dokáže v poli zachránit i velmi těžce zraněné, ale všechny způsobené škody na zdraví napravit neumí. A pro sousedy, kteří pak ty zmrzačené veterány další desítky let potkávají, je to živá připomínka lidské ceny války, daleko intenzivnější než zarůstající obdélník hlíny na hřbitově. Někteří podle toho budou volit. Jedna z věcí, které hrály proti Clintonové roku 2016, byla její pověst válečné jestřábky, která hlasovala pro spoustu vojenských akcí. Pak je tu další věc, o kterou se u robotů nemusíte starat, a to je zajetí. Zřítí-li se do nepřátelského teritoria živý pilot, je to prekérní situace, zejména pokud na druhé straně stojí psychopati typu Islámského státu, kteří rádi pitvají ještě dýchající lidská těla a vysílají to v přímém přenosu na internetu. Upálení jordánského pilota (jen pro otrlé jedince, varoval jsem vás) před několika lety bylo klasickou součástí jejich psychologické války. Toto u robotů odpadá; pokud se vousatí hoši rozhodnou ugrilovat rozbitý dron před kamerou a tvářit se u toho drsně, zbytek světa si maximálně tak bude klepat na hlavu. Tím seznam výhod nekončí. Spousta vojenských robotů má i jiné, civilní nasazení. Robot, který se plíží po rozstříleném městě a hledá schované mudžahedíny, se nijak zvlášť neliší od robota, který se plíží po městě postiženém zemětřesením a hledá ještě dýchající oběti. Potřebné hardwarové i softwarové vybavení bude hodně podobné a takovým humanitárním nasazením se dají získávat body pro public relations. A naopak, zdánlivě nevinná záchranářská či vědecká technika má ve skutečnosti potenciálně dvojí využití ve válečném konfliktu. A ještě jedna poznámka: robotičtí vojáci mohou být levnější než současné technologie, které střídají. U takové pilotované stíhačky, jejichž ceny narostly do šílených výšin, platíte mimo jiné za vybavení nezbytné k ochraně křehkého lidského stvoření v kokpitu, a ještě navíc musíte kvůli tomu samému člověku omezovat manévrovací schopnosti letadla, aby jej přetížení nezabilo. Kolik nakoupíte za cenu jedné F-35 malých hraček, jako je tenhle britský brouk? Netroufám si to vyčíslit. I daňovému poplatníkovi se taková investice prodává snáze, a na tom záleží, protože ani americká veřejnost není ochotna utopit ve vojenských nákladech úplně libovolné množství peněz. Sečteno, podtrženo: Asimovův první zákon se v našem světě neujal, váleční roboti jsou a bude jich přibývat. Jejich masivnější nasazení naruší některé prastaré principy války. K vedení konfliktů bylo vždycky potřeba mít k dispozici dostatečné množství mladých mužů ochotných a schopných bojovat. S robotizovanou armádou už to tak jednoznačně neplatí. Otevírá se tak cesta pro vojenskou aktivitu a asertivitu i pro národy, jejichž demografie je z tohoto hlediska nepříznivá a nedisponují dostatkem „kanónenfutru“. I rizika spojená s nasazením jsou jiná. Rozkazy, které by živí vojáci třeba odmítli vyplnit, se dají robotům zadat bez váhání. Na druhou stranu – „hacknout“ živé vojáky se nepříteli podařilo jen málokdy (propagandou). V případě robotů to může být o dost snazší. Lodě bez lidské posádky Další oblast, kterou roboti v dohledné době nejspíš ovládnou: automatizovaná doprava, hlavně ta, která nepřichází do neustálého a bezprostředního kontaktu s lidmi. Samořídící auto bude v tomhle vývoji asi poslední, protože prostředí, ve kterém se auta pohybují, patří k těm nejmíň predikovatelným vůbec. Spočítat, kam se vydá opilec motající se po blízkém chodníku, je těžký úkol, o všelijak pobíhajícících dětech, psech, kočkách, mývalech, srnkách, losech, slonech atd. (podle toho, po jaké zemi jezdíte) ani nemluvě. Zato k plně automatizované lodi není až tak daleko (další článek, ještě jeden). Velikost námořních posádek se zmenšuje už léta a přirozenou koncovou hodnotou je nula. Kompletně robotické plavidlo si s sebou nepotřebuje vézt žádnou infrastrukturu pro lidi. Ubikace, můstek, zásoby potravin a léků, lůžka pro nemocné, voda, klimatizace, topení, to všechno může jít pryč a ušetřenou kapacitu lze použít k přepravě dalšího nákladu. Odpadá shánění kvalifikovaných námořníků (řadového mužstva je dost, ale důstojníci byli ještě nedávno nedostatkoví – nevím, co s tím udělal covid). Ani somálští nebo malajští piráti nemohou vzít posádku jako rukojmí, když tam žádná nebude. A co se civilních dronů týče, společnosti jako Amazon a UPS silně tlačí na jejich použití v USA, přičemž už z amerických úřadů „vydojily“ různé ústupky ohledně provozu nad obydlenými oblastmi. Zatím k tomu musejí být lidští (vzdálení) piloti, ale to časem taky pomine. Představa dronů kmitajících nad našimi hlavami s balíčky je sice na jednu stranu pravé sci-fi, na druhou stranu taky poněkud dystopická. Dokonce i na hackerských diskusních fórech se lidé děsí toho, jaký vliv na jejich kvalitu života bude mít „zarušené nebe“ zastíněné bzučícími stroji a toho, že přijdou o zbytky soukromí i na vlastní zahrádce. Ani občasné havárie se smrtícími následky se nedají vyloučit. Všechno jsou to oprávněné obavy, jenže obchodní gigant Amazon nejspíš ví, co dělá. V tom smyslu, že jakmile si zákazníci navyknou na expresní doručení svého zboží za třicet minut, nikdo už jim tu možnost nevyrve z rukou. A jestli bude v důsledku toho potřeba se smířit s hustým leteckým provozem nad hlavou, tak se tak holt stane. Asi podobně, jako jsme se smířili se zabetonováním nemalého kusu krajiny a hlukem, který provází silniční dopravu, o určitém množství obětí na životech nemluvě. Pozorovateli narozeném ještě koncem 19. století musela tahle rychlá civilizační proměna přijít šílená; pro generaci, která už nic jiného nezná, jde o „normálku“. V podstatě jediné, co by takovému vývoji mohlo zabránit, by byla ekonomika celé věci. Ani Amazon by dlouhodobě neprovozoval službu, která by byla silně ztrátová. Ale provoz doručovacích dronů, aspoň na nějaké menší a střední vzdálenosti, nejspíš příliš drahý nebude. To jsou stroje, které lze na výrobní lince „sekat jako Baťa cvičky“, takže výrobní cena jednotlivého kusu bude nízká. Náklady na řídící software se rozpočítají na celou flotilu a co se spotřeby energie týče, měla by být o několik procent menší než u klasického dovozu balíčku autem. Opět sečteno a podtrženo: čekal bych, že v následujícím desetiletí bude mít nejčastější fyzické setkání člověka s robotem podobu malého letadélka s objednaným zbožím, vznášejícího se nad ulicí. Nejdřív v Americe a Číně, časem to dorazí i do Evropy. Nahradí virtuální partneři ty normální? Třetí velký segment: softwaroví roboti. To jsou přesně ti, na které se kvůli představě robota jako umělého člověka snadno zapomíná, protože nemají žádné tělo. Ale přesto si myslím, že to jsou právě ti, kteří mají největší potenciál naplnit obavy mého čtenáře z Twitteru (viz výše – „už dnes se lidé raději věnují elektronice, ať už v jakékoliv formě, než aby se starali o protějšek“). Skutečně se to děje už teď; když někdo chodí po světě přilepený k obrazovce mobilu, konzumuje výsledky činnosti softwarového robota, který se snaží upoutat jeho pozornost na co největší dobu, nejčastěji proto, aby mu ukázal nějaké ty reklamy. Softwaroví roboti mají proti fyzickým tu výhodu, že se jejich kapacita snadno škáluje podle potřeby. Jeden dron může naráz přenášet maximálně X kilogramů balíčků a pokud jich potřebujete dopravit více, musíte vyrobit další drony. Softwarového robota vytíženého na maximum posílíte daleko snáze – přidáním CPU nebo paměti ve sdíleném výpočetním prostředí, kde běží více služeb naráz. I kdybyste přitom museli dokoupit nějaký nový hardware, tak ten je (na rozdíl od dronu) dostupný prakticky okamžitě a také je daleko univerzálněji využitelný. Poklesne-li zase zájem o služby daného softwarového robota, můžete mu tu paměť a procesorovou kapacitu opět ubrat a přidělit ji jinému procesu, který ji využije. Jelikož typickým účelem softwarových robotů je právě snaha zaháčkovat uživatele na sociálních sítích, není divu, že už dnes jsou docela dobří v tom, získat a udržet vaši pozornost, případně si vás trochu připoutat i emocionálně. Před pár měsíci jsem narazil na článek popisující dění kolem Microsoftem naprogramované robotky Xiaoice, která si v Číně získala obrovské množství, well, pro nedostatek lepšího slova konverzačních partnerů mezi osamělými muži. A osamělých mužů je v Číně hodně, protože kombinace politiky jednoho dítěte se silnou kulturní preferencí pro syny způsobila, že v mladších generacích je nedostatek žen. (Poměr 119:100 je opravdu šílený.) Přijde mi to jako daleko horší dystopie než vševidoucí drony nad hlavou. Virtuální partner může být až příliš dokonalý. Nikdy vás nenaštve tím, že má špatný den, nikdy se s vámi nerozejde a nerozvede, nikdy nebude otevřeně prosazovat své zájmy proti vašim, nikdy vás neudá za sexuální harašení atd.; v případě, že máte zcela specifické koníčky, se jim přizpůsobí. Pokud se takoví virtuální partneři stanou normou v mladší populaci, je dost možné, že se ta mladší populace nenaučí pořádně komunikovat se živými lidmi a zvládat dříve samozřejmou skutečnost, že živí lidé mají špatné dny, jsou ochotni se hádat pro blbosti, rozcházejí se s vámi, prosazují svoje zájmy a nesdílejí vaši vášeň pro parní lokomotivy ze 40. let 20. století. Z jejich pohledu to může být stejně divné a neefektivní jako učit se stloukat doma máslo; proč byste se s tím dřeli, když můžete daleko jednodušeji koupit hotové máslo v obchodě? A psychologické potřeby se od jídla zas tak moc neliší, i u nich bude člověk instinktivně hledat způsob, jak je uspokojit „laciněji“, s menší námahou. Nechci tímto vstoupit do řad klasických doomsayerů. Lidstvo si nakonec zatím poradilo i s atomovou bombou a s existencí hudební skupiny Nickelback, aniž by se zhroutilo. Ale nějaký nepříjemný vývoj by z toho být mohl, asi jako tehdy, když se chlapi na frontách první světové války naučili kouřit balené cigarety (místo dříve běžné dýmky nebo doutníku) a s určitým časovým odstupem je začala kosit rakovina plic, rozedma a infarkty po statisících a milionech. Tyhle důsledky vždycky přicházejí se zpožděním a někdy není ani patrné, jak je to vlastně s řetězcem příčin a následků. A jejich náprava leckdy trvá mnohem déle, než jak dlouho původní problém vznikal. Když si píše robot s robotem Další oblastí, se kterou softwaroví roboti notně míchají už teď a nejspíš s ní zamíchají ještě více, je svoboda projevu. Jak praví jeden klasický vtip z roku 1993 (už!): na internetu nikdo neví, že jste pes. Ani robot. Jelikož Google, Facebook, Twitter a spol. jsou především zisk sledující firmy, musejí si dávat pozor na to, kolik zaměstnávají lidí a jaké mají mzdové náklady. Pokud po nich politici či aktivisté chtějí stále více a více mazání a skrývání příspěvků, většinu této činnosti dostanou přirozeně na hrb softwaroví roboti, kteří pracují 24 hodin denně a nechtějí za to peníze. To je asi oblast, kde opravdu jednoho dne mohou roboti „vládnout“ nám, ubohým smrtelníkům – ovšem nikoliv svévolně, ale proto, že jim tu pravomoc jiní smrtelníci svěřili. Opačnou stránkou mince jsou roboti, kteří píšou. Zatím se nebojím toho, že by nějaká umělá inteligence typu GPT-3 začala chrlit nové Zapomenuté příběhy po stovkách, ale na krátké textíky o dvou-třech odstavcích už je docela dobrá a pro účely nějakého vlivového boje na internetu vám pár odstavců stačí. Navíc toto je jedna z oblastí, kde skutečně dochází k technologickému pokroku; kvalita robotického psaní bude roku 2030 nejspíš podstatně lepší než dnes. Koncepce trollí fabriky někde na předměstí hlavního města, kde zaměstnanci tráví celé dny tím, že do diskusí píšou příspěvky odpovídající státní doktríně, začíná být poněkud zastaralá, asi jako kolesový parník v roce 1900 nebo špionážní letadlo v roce 1960. Obojí se tehdy ještě dalo najít v běžném provozu, ale budoucnost už zřetelně patřila jiným technologiím. A public relations je úkol, který se zdaleka neomezuje jen na velkou světovou politiku. Zájem vylepšit svoji reputaci mají i menší státy, strany, firmy, hotely, restaurace, kandidáti, soukromé osoby… Tady mají textoví roboti do budoucna potenciálně hodně práce. Existuje teoretický koncept zvaný Turingův test, jehož základní osou je otázka, nakolik dokáže stroj při komunikaci napodobit člověka, případně až k úplné nerozlišitelnosti těch dvou. Často se s ním setkáte ve statích o umělé inteligenci. V praxi se něco jako Turingův test odehrává skoro neustále na velkých platformách, které se maximálně snaží o to, aby je místo živých lidí nezamořili roboti. (Není to z altruismu, spíš jde o to, že zobrazovat reklamu robotům je marná práce.) Na jedné straně tedy stojí roboti pokoušející se vydávat za lidské uživatele, na druhé straně roboti, kteří analyzují jejich chování a snaží se na dálku odlišit, jestli ten přispěvatel je živý člověk nebo ne; zvláštní druh Turingova testu, ve kterém obě zúčastněné strany jsou stroje. V tomhle klasickém souboji „kulky a štítu“ mají momentálně navrch obranáři a techniky jako CAPTCHA drží spamovací roboty na uzdě. (I když – všimli jste si, že začíná být čím dál obtížnější takovým testem projít jako živý člověk? Některé CAPTCHA, které potkávám, jsou vysloveným testem trpělivosti.) Ale rovnováha mezi kulkou a štítem měla historicky tendenci se vychylovat tím či oním směrem. A klidně je možné, že třeba za pět let bude nakloněna ve prospěch píšících robotů, jejichž úkolem bude nenápadně popostrčit čtenáře k názoru X či Y. Mají roboti právo na svobodu projevu? Toť otázka; tím se žádný klasický filozof nezabýval a musíme nad tím přemýšlet sami. Osobně si myslím, že nikoliv, už jen proto, že schopnost robotů chrlit text o několik řádů převyšuje tutéž schopnost u lidí a lidské myšlenky by se v záplavě automaticky generovaného obsahu naprosto utopily. Ale nějaká dostatečně sofistikovaná umělá inteligence by mě možná dokázala přesvědčit (zmanipulovat?) k tomu, abych to začal vidět méně jednoznačně. Uf, to bylo dlouhé psaní. Milí čtenáři, loučím se prozatím s vámi, přeji vám krásný rok 2021 a jdu si doplnit pokleslou hladinu mazacího oleje.   Převzato s laskavým svolením autora z jeho webu, na kterém kromě tohoto článku najdete další texty o politice a společnosti. Knihy Mariana Kechlibara si můžete objednat ZDE. {loadmodule mod_tags_similar,Související}

\n

Čas načtení: 2024-02-21 10:33:00

Z levné Dacie Spring je teď pojízdná powerbanka. Má tvář dusteru a dva kufry

Malá elektrická Dacia Spring přijíždí s významnými inovacemi, díky nimž se stává praktičtějším a dospělejším elektromobilem. Největší novinkou jsou dva kufry a technologie V2L pro napájení elektrických zařízení.

\n

Čas načtení: 2024-02-21 10:33:00

Z levné Dacie Spring je teď pojízdná powerbanka. Má tvář dusteru a dva kufry

Malá elektrická Dacia Spring přijíždí s významnými inovacemi, díky nimž se stává praktičtějším a dospělejším elektromobilem. Největší novinkou jsou dva kufry a technologie V2L pro napájení elektrických zařízení.

\n
---===---

Čas načtení: 2024-03-12 14:00:05

Vědci potvrdili kolektivní „vidění“ u afrických elektrických ryb

Odborníci z Kolumbijské univerzity přinesli důkazy o tom, že rypouni Petersovi jsou schopní, zřejmě jako jediné ryby na světě, sdílet mezi sebou informace, týkající se jejich smyslového vnímání. To jim pomáhá najít potravu a přátele, stejně jako identifikovat nepřátele, a díky tomu snáze přežít. Rypoun Petersův je sladkovodní ryba, vyskytující se v povodí afrických řek

Čas načtení: 2024-11-15 06:00:01

Za hodinu musíte dobíjet, vymýšlí si Trump a vyhlašuje válku elektromobilům. Co to přinese Muskovi?

„Dělníci v automobilovém průmyslu jsou okrádáni křivákem Bidenem a také příšerným vedením automobilek,“ hřímal Trump v jednom ze svých nejnovějších projevů. „Tihle lidé dovolí v naší zemi vyrábět elektrická auta, která skoro nikdo nechce. A je to povinné, takže všichni budeme nakonec nuceni řídit auto, které jede hodinu, a pak ho budeme muset dobít,“ říká Trump ve svém projevu s tím, že přichází nadvláda elektromobilů, které lidé nechtějí a z většiny se budou vyrábět v Číně.  Nový autopilot Tesly všechny zdržuje. Na devadesátce jede 65 Číst více Trump přehání, ale má pravdu Jakkoliv Trump klasicky přehání s nutností dobíjet „každou hodinu“, s odporem Američanů vůči elektrickým autům má pravdu. Téměř polovina lidí vůbec neuvažuje, že by si podobné auto koupila, a elektrické auto vlastní nebo si pronajímá jen devět procent obyvatel Ameriky. Podle Bidenova plánu, který cituje CBS, by však do roku 2032 měla být více než půlka prodaných aut elektrická. To se s názory Američanů ale zásadně neshoduje. „Lidé nechtějí elektromobily. A ti, kteří je chtějí, ať si je koupí, ale chceme tu mít všechny druhy pohonu, ne nucený přechod na elektrická auta. Ten vyplýtvá desítky miliard dolarů, které měly jít dělníkům, a udělá nová auta zcela nedostupná,“ dodává Trump. Většinu výrobců elektromobilů takové kroky mohou nepříznivě ovlivnit, ale ne všechny. Třeba Elon Musk a jeho automobilka Tesla by na takových krocích mohli vydělat slušné peníze. Dotace vydělávají miliardy Systém na podporu elektrických aut je totiž založen na kreditech. Ty zvýhodňují elektrická auta a jejich výrobci je mohou prodávat společnostem vyrábějícím spalovací auta, které si tak vlastně kupují výjimky na jejich výrobu. Na tomto prodeji kreditů výrobci elektromobilů vydělávají velké peníze. Třeba americká automobilka Rivian na nich letos vydělá 300 milionů dolarů, tedy přes sedm miliard korun.  Tesla je výjimka Automobilka Tesla však na prodeji takových kreditů není tak závislá jako ostatní firmy v oboru. Muskova firma díky své delší historii v oboru totiž dokáže produkovat elektrické vozy s podstatně větší marží než ostatní, a kdyby byly zrušené dotace, tolik by ji to neovlivnilo. V kombinaci s vyššími cly na dovoz aut z Číny, která Trumpova administrativa chystá, by tak mohly Teslu čekat doslova zlaté časy, protože by konkurenci nechala daleko za sebou.  Tesla švindluje s autopilotem v autech: VIP servis pro Muska a youtubery. Ostatní zákazníci ostrouhali, ačkoliv platí statisíce Číst více Dotace 180 tisíc na elektroauto V současnosti může Američan, který zvolí elektromobil místo spalovacího auta, dostat dotaci až 7 500 dolarů, v přepočtu 180 000 korun, což dělá elektrická auta podstatně dostupnější. Mnohdy ale nezvolí amerického výrobce, což podle Trumpa přispívá k většímu propadu amerických automobilek, hlavně takzvané detroitské velké trojky – Fordu, General Motors a koncernu Stellantis. Ukončení podpory by zřejmě znamenalo nárůst prodeje klasických aut, na kterých automobilky vydělají podstatně více než na elektrických. Od toho si Trump slibuje, že se firmám začne dařit podstatně lépe a zastaví se jejich dlouholetý pád, jak píše Investopedia.

Čas načtení: 2024-02-26 13:13:50

Mercedes-Benz už připouští, že měl se zájmem o elektrická auta trochu „velké oči“. Prodeje pořád vedou spalovací motory

Hned na začátku se vrátíme do roku 2019, kdy Mercedes-Benz uvedl strategii s názvem Ambition 2039. V rámci ní tvrdil, že už do konce této dekády sníží emise CO2 svých modelů o polovinu po celou dobu jejich životního cyklu. Cesta k tomu měla vést přes masovou elektrifikaci nabídky a nabíjení zelenou elektřinou, ať už budou … Mercedes-Benz už připouští, že měl se zájmem o elektrická auta trochu „velké oči“. Prodeje pořád vedou spalovací motory Pokračovat ve čtení »

Čas načtení: 2024-09-26 06:30:08

Elektrická motorka Dab 1a vypadá jako Game Boy. Hráči z ní jsou nadšeni

Limitovaná edice elektrické motorky od Dab Motors je stylovka určená pro hráče Nejen barvou, ale také některými prvky odkazuje na legendární Game Boy Color Vyrobeno bude pouze 400 kusů za cenu začínající na 14 900 eur Kdo by neznal ikonický handheld 90. let, kterým byl Game Boy Color. Ten přinesl nejen převratný barevný displej, ale v pestrých barvách se také prodával, přičemž mezi nejzapamatovatelnější pigmenty patřily bezesporu žlutá a fialová. Právě tu druhou využila společnost Dab Motors, která vytvořila novou elektrickou motorku s názvem Dab 1a. Ta je vyvedena nejen v legendární fialové barvě, ale také nabízí řadu vychytávek, které ocení především hráči. Přečtěte si celý článek Elektrická motorka Dab 1a vypadá jako Game Boy. Hráči z ní jsou nadšeni

Čas načtení: 2025-07-04 13:33:01

Výpadek proudu v Česku: Rozsáhlý blackout hlásí Praha, sever a východ Čech

Masivní výpadek proudu ochromil Prahu a okolí. Nejede metro, stojí tramvaje, nefungují semafory ani platby. Technici se snaží obnovit přenosovou síť.Přečtěte si celý článek: Výpadek proudu v Česku: Rozsáhlý blackout hlásí Praha, sever a východ Čech

Čas načtení: 2024-02-28 22:14:51

Jak EPS chrání životy a majetek před požárem 

Elektrická požární signalizace (EPS) umožňuje rychlou a včasnou detekci a lokalizaci počátku požáru. Použitím tohoto systému je možné minimalizovat materiální škody a v extrémních situacích i lidské ztráty. Zajímáte se o jeho fungování a význam? Pak si přečtěte následující článek.  Co je to EPS neboli elektrická požární signalizace?  Elektrická požární signalizace (EPS) je zásadní pro […] Článek Jak EPS chrání životy a majetek před požárem  se nejdříve objevil na Super Magazín.

Čas načtení: 2024-02-28 22:14:51

Jak EPS chrání životy a majetek před požárem 

Elektrická požární signalizace (EPS) umožňuje rychlou a včasnou detekci a lokalizaci počátku požáru. Použitím tohoto systému je možné minimalizovat materiální škody a v extrémních situacích i lidské ztráty. Zajímáte se o jeho fungování a význam? Pak si přečtěte následující článek.  Co je to EPS neboli elektrická požární signalizace?  Elektrická požární signalizace (EPS) je zásadní pro […] Článek Jak EPS chrání životy a majetek před požárem  se nejdříve objevil na Super Magazín.

Čas načtení: 2024-03-08 07:08:29

Světovým ženským autem roku 2024 se stala elektrická Kia EV9

Celkovým vítězem v soutěži Světové ženské auto roku 2024 byla vyhlášena čistě elektrická Kia EV9. Vyhrála v rámci pětice finalistů, když svými kvalitami přesvědčila mezinárodní porotu složenou ze 75 motoristických novinářek z 52 zemí světa (včetně jedné české zástupkyně). Elektromobil Kia EV9 byl na konci ledna vyhlášen vítězem v kategorii SUV a mohla tak bojovat […]

Čas načtení: 2024-04-29 12:05:50

Štvorkolka môže byť ekologická, tichšia a bezpečnejšia. Tá elektrická

Už žiadne detské hry, elektrická štvorkolka LAMAX eFalcon ATV50M je poriadny stroj, ktorý dostane každé dieťa od počítača na čerstvý vzduch. Príspevok Štvorkolka môže byť ekologická, tichšia a bezpečnejšia. Tá elektrická zobrazený najskôr ZN.SK.

Čas načtení: 2024-05-23 20:15:52

Anna Carolina: na Vltavu vyplula nová elektrická loď, energii ji dodává i unikátní „slunečnice“

Na Vltavě byla pokřtěna již třetí velká elektrická loď z flotily Prague Boats Nese jméno Anna Carolina, pluje čistě na elektrický pohon a nabízí 400kWh baterii Večerní plavba vyjde na 450 korun/osobu Ve středu odpoledne byla oficiálně pokřtěna nová loď na čistě elektrický pohon, která bude brázdit vody řeky Vltavy. Loď se jmenuje Anna Carolina a jde o další elektrickou loď z flotily Prague Boats. Zajímavé je, že částečně využívá solární nabíjení pomocí sestavy panelů zvané „slunečnice“. Přečtěte si celý článek Anna Carolina: na Vltavu vyplula nová elektrická loď, energii ji dodává i unikátní „slunečnice“

Čas načtení: 2024-06-09 11:11:02

Budoucnost je sice elektrická, ale Volkswagen i tak investuje miliardy do spalovacích motorů

Ještě před rokem nebo dvěma to ze strany většiny automobilek vypadalo, že naprosto souzní s tím, že budoucnost automobilového průmyslu je čistě elektrická. Postupně to ovšem začíná vypadat, že ne každé značce se to líbí a ne každá s tím počítá tak napevno. A i Volkswagen, který už pár let tvrdí, jak je na přechod […]

Čas načtení: 2024-06-27 06:57:50

Elektrická Volva najela v reálném provozu 80 milionů kilometrů.

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /data/web/virtuals/320768/virtual/www/wp-content/themes/engage-mag/candidthemes/functions/hook-misc.php on line 123 Elektrická nákladní vozidla Volvo najela za pět let v reálném provozu 80 milionů kilometrů Od roku 2019, kdy Volvo uvedlo na trh své první modely elektrických nákladních vozidel, najela elektrická nákladní vozidla Volvo více než 80 milionů kilometrů nebo 2 000x objela zeměkouli. Elektrická nákladní vozidla snížila emise CO2 a zároveň výrazně

Čas načtení: 2024-07-26 11:27:14

Elektrickou markýzu si zamilujete

Elektrickou markýzu si zamilujete redakce Pá, 07/26/2024 - 11:27 Stavba a Rekonstrukce Klíčová slova: markýzy zastíní elektrická markýza zastínění terasy Hodnocení Zvolte hodnoceníGive it 1/5Give it 2/5Give it 3/5Give it 4/5Give it 5/5 Když se řekne markýza Stínění bychom doma měli mít všichni, oceníme ho zejména teď v létě, kdy teploty šplhají vysoko a doma míváme k nevydržení. A to minimálně do doby, než pustíme klimatizaci. Ani na chlad v noci se nemůžeme spolehnout, i ty totiž bývají tropické. Kromě klasického stínění, jako jsou rolety nebo žaluzie, si můžeme pořídit také markýzy, které zastíní venkovní prostor, kde si chceme posadit, navíc zastíní částečně i interiér. Víte, že markýza má lehkou konstrukci, umísťuje se nad balkon, pergolu, terasu nebo vstupní dveře a jejím hlavním úkolem je protisluneční ochrana? Zjednodušeně ji můžeme označit, jako clonu Markýza se dá velmi zjednodušeně označit i jako clona, která má za úkol vás i podlahu ochránit před slunečními paprsky. Dřív ji bylo možné ovládat jen mechanicky, pomocí kliky. Doba jde ale kupředu, dnešní markýzy mohou být vybaveny elektromotory, které se dají řídit pomocí nástěnných spínačů, dálkových ovladačů nebo se dají spárovat s chytrými domácími sítěmi. Stačí tak stisknout jedno tlačítko a markýza se vysune nebo zasune. Víte, že když markýzu propojíte s chytrou domácí sítí, můžete si ji naprogramovat nejen podle času, ale i podle povětrnostních podmínek nebo senzorů. Díky tomu se markýza při silném slunečním záření vysune, nebo naopak zasune, když třeba bude foukat silný vítr. Jaké jsou přednosti elektrické markýzy Snadno se ovládá. Vysunete a zasunete ji stiskem jednoho tlačítka, pořídit si můžete i různé senzory, které reagují na počasí, například větrné senzory nebo sluneční čidla. Zastíní větší plochu než třeba slunečník. Postará se o vaše maximální pohodlí. Vybírat můžete z mnoha stylů, barev a vzorů, takže ji snadno přizpůsobíte stylu vašeho domova. Ušetříte na energiích, protože sluneční záření odkloní a vy tak nebudete muset používat v interiéru klimatizaci. Zvýší hodnotu vaší nemovitosti. Elektrická markýza je praktický a chytrý doplněk, který se postará o funkční venkovní prostory, a to je při případném prodeji nemovitosti žádoucí. Přidat komentář Markýza je skvělá věc, zastíní terasu, pergolu i balkon, navíc zpříjemní pobyt i v interiéru. Kdo si ji už pořídil, ten její přednosti zná, někdo ji ale zavrhnul, protože si představuje, jak bude točit klikou, aby ji vysunul nebo zasunul. Víte, že to dneska není nutností? Dnešní moderní markýzy se pohání elektromotorem, jejich obsluha tak je mnohem snazší. Nevěříte?

Čas načtení: 2024-12-28 09:12:35

S elektrickou škrabkou na led nemá mráz šanci

Typické zimní ráno po mrazivé noci – přijdete k autu a na něm je krusta ledu. Nastartujete motor, aby se auto zahřálo a led trochu povolil, vezmete škrabku a škrabete a škrabete. Tuhle zimu už to tak být nemusí. S elektrickou škrabkou na led Kärcher EDI 4 (doporučená cena 1 490 Kč) očistíte námrazu na

Čas načtení: 2025-06-27 09:56:51

HONEYWHALE M2 Max-B: Elektrická kolobežka s 500 W motorom a rýchlosťou až 32 km/h. Teraz ju kúpite len za 189 €

Elektrická kolobežka HONEYWHALE M2 Max-B rozhodne má čo ponúknuť, a to ako z hľadiska konštrukcie a dizajnu, tak aj z hľadiska kapacít. The post HONEYWHALE M2 Max-B: Elektrická kolobežka s 500 W motorom a rýchlosťou až 32 km/h. Teraz ju kúpite len za 189 € appeared first on AndroidPortal.sk.

Čas načtení: 2025-06-23 22:48:16

Budoucnost létání je elektrická – technologie z Paříže ukazují směr

Elektrická vozidla postupně dobývají silnice a podobná transformace čeká i vzdušný prostor. Letecký průmysl se rychle přibližuje elektrifikaci, což jasně potvrdil letošní aerosalon Paris Air Show 2025. Tento největší světový... The post Budoucnost létání je elektrická – technologie z Paříže ukazují směr first appeared on Objevit.cz: IT magazín, zprávy a novinky ze světa IT.

Čas načtení: 2022-06-14 00:30:00

Elektrická autíčka – moderní hračka, kterou ocení každé dítě

Už jste měli možnost vidět jet venku malou holčičku v krásném elektrickém autíčku, u ní šel táta a společně si s úsměvem povídali? Možná jste viděli jezdit děti po dvoře v elektrických čtyřkolkách a náramně se bavit. Děti řízení baví, stejně jako dospělé, a tak se elektrická autíčka stala moderní hr ...

Čas načtení: 2023-01-23 00:00:00

Jak vybrat vhodné elektrické auto pro děti? Poradíme vám

Pokud hledáte dárek, který děti zabaví na dlouhé hodiny, elektrické autíčko je ideální volbou. Nejenže je s ním velká zábava, ale je také cenově přijatelné a snadno se udržuje. V následujících řádcích vám prozradíme, jak vybrat to nejlepší elektrická autíčka. Elektrická autíčka pro děti se rozděl ...

Čas načtení: 2024-02-28 13:30:04

Ford SuperVan 4.2 je elektrická dodávka s výkonem 1 400 koní. Překonala i Mercedes AMG GT3

Romain Dumas za volantem poslední verze 4.2 překonal hned několik rekordů v australském Bathurstu  Čas této speciálně upravené dodávky byl lepší než u závodního speciálu Mercedes AMG GT3  Pohon zajišťují tři elektromotory a výkon dosahuje 1 400 koní  Elektrický Ford Transit můžeme vídat ve službách přepravních firem i různých dalších společností. Jeden speciální kousek s označením SuperVan 4.2 ale překonává rekordy na různých závodních tratích. Naposledy šlo o okruh Mount Panorama v australském Bathurstu. Romain Dumas s tímto elektromobilem kolo objel za 1 minutu a 56,3247 sekund, čímž stanovil rekord v kategoriích elektromobilů, vozů s uzavřenými koly i komerčních vozidel. Zároveň se jedná zhruba o tři desetiny rychlejší čas, než měl na stejném okruhu speciálně upravený Mercedes AMG GT3. Přečtěte si celý článek Ford SuperVan 4.2 je elektrická dodávka s výkonem 1 400 koní. Překonala i Mercedes AMG GT3

Čas načtení: 2024-03-06 09:00:00

Dodge ukázal první sériový elektrický muscle car. Je obří a absurdně těžký, naštěstí dorazí i s „normálními” motory

Pokud máte pocit, že elektrická auta vás svou hmotností už nemohou překvapit, připravte se na šok. Nový Dodge Charger je tak těžký, že váží víc než velká sedmimístná elektrická SUV, naštěstí ho budete moci mít i s benzinovým pohonem. (Petr Prokopec)