Po 16letech jsem zahodil všechen kod webu a napsal celý kod znovu. Vypadá to tu +- stejně, ale pokud narazíte na něco co vám vadí tak mi o tom napište: martin@vorel.eu nebo se mi ozvěte na twitteru Začal jsem dělat change log.

Kurzy ze dne: 06.06.2025 || EUR 24,750 || JPY 15,035 || USD 21,695 ||
sobota 7.června 2025, Týden: 23, Den roce: 158,  dnes má svátek Iveta, zítra má svátek Medard
7.června 2025, Týden: 23, Den roce: 158,  dnes má svátek Iveta
DetailCacheKey:d-1038802 slovo: 1038802
Zámek v Načeradci na Benešovsku se po pětileté rekonstrukci otevře veřejnosti

Načeradec (Benešovsko) - Zámecký areál v Načeradci na Benešovsku se po více než pětileté rekonstrukci otevře veřejnosti. Sloužit bude k ubytování, kulturním akcím, předem objednaným komentovaným prohlídkám...

---=1=---

Čas načtení: 2024-10-03 07:36:00

Na silnici I/3 u Mezna pokračujeme s rekonstrukcí mostu

Na silnici I/3 u Mezna na Benešovsku úspěšně pokračujeme s komplexní rekonstrukcí mostu přes železniční trať. Práce jsou prováděny za úplné uzavírky a motoristům jsou k dispozici vyznačené objízdné trasy. Práce na stavbě

\n

Čas načtení: 2025-06-06 14:14:00

Zámek v Načeradci na Benešovsku se po pětileté rekonstrukci otevře veřejnosti

Načeradec (Benešovsko) - Zámecký areál v Načeradci na Benešovsku se po více než pětileté rekonstrukci otevře veřejnosti. Sloužit bude k ubytování, kulturním akcím, předem objednaným komentovaným prohlídkám...

\n
---===---

Čas načtení: 2024-02-26 15:31:49

7 tipů na rekonstrukci domu

Přestavba domu začíná inspirací Při plánování rekonstrukce domu je inspirace klíčová. Na trendy moderní doby natrefíte nejen na online platformách a v designových časopisech. Mnohem lepší je však navštívit například kuchyňské či koupelnové studio, ve kterém si můžete materiály osahat a udělat si lepší představu o tom, jak daný kousek zapadne do vašeho interiéru. V ideálním případě si nechejte poradit na místě od profesionálů, kteří dobře rozumí vašim požadavkům a ví, jakou variantu zvolit tak, aby nebyla krásná pouze na oko, ale aby vyhovovala i praktickým nárokům. Široký výběr a dostupnost poboček po celé republice je už třešnička na dortu, která vám usnadní mnohá rozhodování. Rekonstrukce domu svépomocí Pokud chcete snížit náklady za rekonstrukci, udělejte některé práce svépomocí. Například malování, jednoduché úpravy interiéru nebo zahradní práce můžete provést sami s minimálními náklady na pracovní sílu. Nicméně je důležité si uvědomit své schopnosti a hranice. Také vezměte v potaz fakt, že i menší rekonstrukce rodinného domu vyžaduje určité věci, bez kterých se zkrátka nehnete z místa. Pořiďte si kvalitní nářadí od českého dodavatele Elespo, pracovní oděv, a hlavně posbírejte informace a zkušenosti, které vám rekonstrukci značně usnadní. Jak si vybrat vzhled nové fasády? Pokud chcete obměnit vzhled fasády, zvažte několik faktorů, včetně estetických preferencí, trvanlivosti a údržby. Skvělou a nesmrtelnou volbou je například fasáda z lícových cihel, ze kterých si můžete udělat i bytelný plot. Jde o velice odolný materiál, který zvládne i třeskuté mrazy. Lícové cihly jsou vyráběny ražením hlíny do formy, přičemž každá je originál. Tato fasáda domu je oblíbená také proto, že svým vzhledem připomíná ručně vyráběné cihly, které ale nepotřebují téměř žádnou údržbu a vybrat si můžete z opravdu pestré škály barev a typů. Westbrick Proč vyměnit okna? Výměna starých oken za nová dramaticky zlepšuje energetickou účinnost budovy. To samozřejmě vede k úspoře nákladů za energie, vytápění a případné chlazení během léta. Moderní okna přispívají k odhlučnění, čímž zvyšují komfort vašeho domova. Investice do výměny oken během rekonstrukce se tak vyplatí v podobě nižších účtů za energie a většího pohodlí. Více si můžete přečíst zde: https://www.svet-oken.cz/plastova-okna/vymena-oken-a-stavebni-povoleni.html  Proč při rekonstrukci myslet na zachytávání dešťové vody? Zachytávání dešťové vody je ekologické a ekonomické řešení, které vám umožní zalévat zahradu, splachovat toaletu nebo mýt automobil za nulové náklady. Právě tento šetrný způsob pomáhá snižovat spotřebu pitné vody a zároveň přispívá k udržitelnosti životního prostředí. Pokud plánujete rekonstrukci, zvažte instalaci nádrže na zachytávání dešťové vody, která nejen ušetří přírodu, ale také pár tisíců ve vaší peněžence. Cenyprizemi.cz Barel na vodu Proč mít peníze do rezervy a kde si půjčit? Zejména během rekonstrukce starých domů se mohou objevit nečekané náklady, kdy bude potřeba sáhnout hlouběji do kapsy. Proto je dobré mít určitou částku peněz bokem jako rezervu, kterou budete moci v nenadálé situaci použít. Jestliže vám chybí finanční prostředky, pomůže vám půjčka na rekonstrukci domu, díky které budete moci bez problémů pokračovat a dotáhnout práci do zdárného konce. Doporučujeme srovnávač Poskytnuto.cz Oznámení o rekonstrukci Ještě, než se pustíte do rekonstrukce, zjistěte si, zda je k zapotřebí mít stavební povolení či ohlášení stavby. Pokud jste vlastníkem bytu, bohatě postačí, když oznámíte rekonstrukci společenství vlastníků jednotek. V případě, že chcete zmodernizovat družstevní byt, budete potřebovat „souhlas s přestavbou“. No a v posledním případě stavby pro bydlení a pro rodinnou rekreaci s jedním podzemním podlažím, které jsou hluboké maximálně tři metry a mají nanejvýše dvě nadzemní podlaží a podkroví, nepotřebují stavební povolení. Stačí jen ohlášení stavby a můžete se směle pustit do rekonstrukce.  Při rekonstrukci platí známé „dvakrát měř, jednou řež“ Usnadněte si práci a spoustu nervů – poslední radou, jak projít celým procesem bez většího stresu je udělat si plán a zorganizovat průběh na papír. Vytvořte si detailní plán, který bude zahrnovat veškeré práce, jež je potřeba udělat a stanovte si jasný časový rámec. Tento úkon vám pomůže udržet tempo s postupováním kupředu a minimalizovat zpoždění nebo předejít nepředvídaným komplikacím. Plánování také umožní efektivně nakládat s finančními prostředky – stanovení rozpočtu a sledování výdajů v průběhu rekonstrukce domu minimalizuje riziko překročení vašich finančních možností. Pokud si nejste jisti v kramflecích, nebojte se obrátit na profesionály, kteří se v oboru pohybují zcela běžně a mají nespočet zkušeností. I takto se dá ušetřit spousta práce, pokud nejste zrovna zdatný domácí kutil a rekonstrukce svépomocí by pro vás byla spíše za trest. Teď už vám nic nebrání pustit se s radostí do rekonstrukce a těšit se z dobře odvedené práce.

Čas načtení: 2025-04-17 11:29:07

Letní ulice v Jablonci prochází rekonstrukcí za 40 milionů. Opravy potrvají do září

Letní ulice v Jablonci nad Nisou je kvůli rozsáhlé rekonstrukci od poloviny dubna zcela uzavřena. Její rekonstrukce probíhá ve spolupráci Jablonce a Libereckého kraje. „Stavba probíhá společně s městem. Má dvě stavební části A a B. V rámci té krajské části dojde k rekonstrukci silnice, rekonstrukci propustků a dopravního značení,“ uvedl Jan Sviták, náměstek hejtmana […]

Čas načtení: 2025-05-12 16:38:25

10 tipů na rekonstrukci střechy

Rekonstrukce střechy je důležitým krokem při modernizaci vašeho domu. Kvalitní střecha chrání váš domov před nepříznivými vlivy počasí a zároveň ... Více... The post 10 tipů na rekonstrukci střechy appeared first on stavimbydlim.cz.

Čas načtení: 2023-01-04 23:21:16

Kde vzít peníze na rekonstrukci

Rozpadá se vám domov pod rukama? Zůstávají vám dvířka od skříní v rukou při jejich otvírání nebo snad uniká teplo ještě dřevěnými rámy oken? No, rekonstrukci se nevyhnete. Problémem však můžou být finance. Přece jenom mluvíme o výrazném zásahu do rodinných rozpočtů. Nic ale není ztraceno. Možností, kde vzít peníze na rekonstrukci, je víc než […] Článek Kde vzít peníze na rekonstrukci se nejdříve objevil na TIP noviny.

Čas načtení: 2024-08-06 00:00:00

Oznámení o rekonstrukci bytu aneb Jak nenaštvat sousedy

Co oznámení o rekonstrukci obnáší, kam se vyvěšuje a jak má toto oznámení jako omluva za hluk při rekonstrukci vypadat? A kdy musíte rekonstrukci ohlásit také stavebnímu úřadu či si vyžádat stavební povolení? Nejen na tyto otázky odpovídá následující řádky, díky nimž zvládnete rekonstrukci bez problémů a naštvání sousedů.

Čas načtení: 2023-06-05 14:09:21

Úklid po rekonstrukci či malování: 6 tipů, jak na to

Rekonstrukce a malování interiéru domu či bytu mohou být náročné projekty, které přinášejí nový vzhled a lepší atmosféru do vašeho životního prostoru. Avšak s tímto procesem přichází i nevyhnutelný úkol – úklid. Ať už jde o drobné změny nebo rozsáhlou rekonstrukci, je třeba provést důkladný úklid domácnosti, abyste mohli plně využít svůj nově zrekonstruovaný prostor. V… The post Úklid po rekonstrukci či malování: 6 tipů, jak na to appeared first on Dům a stavba.

Čas načtení: 2020-06-05 15:57:53

Hlavní budovu Muzea hlavního města Prahy čeká rekonstrukce, Langweilův model ji přečká v "sarkofágu"

Muzeum hlavního města Prahy uzavírá od 15. června hlavní budovu na Florenci kvůli rekonstrukci interiérů, díky níž se výstavní sály připraví na instalaci nových expozic a výstav. Zmodernizováno bude i zázemí pro návštěvníky. Hlavní budova Muzea hlavního města Prahy byla postavena v letech 1896–1898 podle návrhu architekta Antonína Balšánka, pro veřejnost pak byla společně s expozicemi slavnostně otevřena 27. září 1900. Za 120 let své existence neprošla žádnou větší/generální rekonstrukcí. Probíhaly v ní pouze dílčí úpravy především technického charakteru. Její celková generální rekonstrukce byla připravována již od roku 2004. V roce 2012 byla dokončena celková obnova fasády, včetně zrestaurovaných plastických prvků. Po 120 letech je podle vedení muzea nezbytné komplexně obnovit interiéry, a to i s technickým a bezpečnostním zařízením, které je již na hranici životnosti. Součástí rekonstrukce interiérů bude i vybudování výtahu, čímž se celá budova stane plně bezbariérovou. Nově bude dislokováno a upraveno zázemí pro návštěvníky – pokladna, šatna, muzejní obchod a toalety. Zaměstnanci muzea postupně zabalí 578 sbírkových předmětů z historických sbírek muzea a 744 archeologických exponátů, které se přestěhují do depozitářů. Zajímavostí je, že budovu neopustí Langweilův model Prahy. Bude pro něj zhotoven speciální obal, jakýsi sarkofág tak, aby nedošlo k jeho poškození. Při rekonstrukci budou také ochráněny umělecké a umělecko-řemeslné prvky, které jsou součástí muzejní budovy, jako například malované stropy z domů U Císařských na Václavském náměstí nebo z Vaječného trhu (dnešní Rytířská ulice) či z kláštera cyriaků na Starém Městě. Rekonstrukce bude zahájena 1. září, hlavní budova by se měla znovu otevřít pro veřejnost na podzim v roce 2022. Zrekonstruovanou budovu otevře velká výstava rozloženého Langweilova modelu Prahy s využitím moderních audiovizuálních technologií a interaktivních prvků. Model je světovým unikátem a zároveň nejznámějším exponátem hlavní budovy, příležitost vidět ho v rozložené podobě se vyskytne jednou za několik desítek let. Na výstavě budou navíc k vidění další modely Prahy – od historických až po ty současné. „Rekonstrukce interiérů hlavní budovy bude nepochybně náročná. Věřím ale, že se nám díky ní podaří této krásné novorenesanční stavbě vrátit její původní lesk, který léty postupně ztrácela. A osobně mě bude těšit, že se zařadíme mezi v posledních několika letech zrekonstruované historické pražské muzejní budovy,“ dodává ředitelka Muzea hlavního města Prahy Zuzana Strnadová. {loadmodule mod_tags_similar,Související}

Čas načtení: 2024-02-23 10:03:31

Brno hledá firmu na rekonstrukci Údolní mezi Husovou a Úvozem

Brno, 23. února 2024 - Hledání zhotovitele stavebních prací pro rekonstrukci Údolní od Husovy po Úvoz začíná. Jeho zahájení odsouhlasili brněnští radní. Práce zahrnují rekonstrukci kanalizace, vodovodu, komunikace, veřejných osvětlení, přístupových chodníků, tramvajové trati, trolejbusového vedení i úpravu zeleně a mobiliáře. Rekonstrukce ulice by podle odhadů mohla vyjít na 370 milionů korun bez DPH a začít by mohla už letos v červenci. Celý článek...

Čas načtení: 2024-04-10 21:04:17

Silnice z Velkých Opatovic směrem na Jevíčko je v rekonstrukci. Řidiči si zajedou

Silnice na hranici jihomoravského kraje vedoucí z Velkých Opatovic směrem na Jevíčko a Jaroměřice je v rekonstrukci. K té přistoupila Správa a údržba Jihomoravského kraje kvůli havarijnímu stavu vozovky. Řidiči si zajedou, v místě se totiž setkají s úplnou uzavírkou. Pro MHD a složky záchranného systému bude nyní platit výjimka. „Příčinou je oprava silnice II/372 […]

Čas načtení: 2024-04-13 08:55:59

Vila v Podolí po rekonstrukci opět nabízí pražské bydlení ve vysokém standardu. Zdobí ji dub i padouk

Vila ze 60. let se díky rekonstrukci opět probrala k životu a nabízí příjemné prostředí k bydlení, které je navíc plné světla. Článek Vila v Podolí po rekonstrukci opět nabízí pražské bydlení ve vysokém standardu. Zdobí ji dub i padouk se nejdříve objevil na CzechCrunch.

Čas načtení: 2024-06-20 15:16:28

Most v Tasovicích je v rekonstrukci, řidiči tudy neprojedou

Most v Tasovicích přes řeku Dyji je už od března v rekonstrukci. Příčinou je jeho nevyhovující technický stav. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje proto přistoupila k jeho renovaci. Pro řidiče to znamená úplnou uzavírku. „Ten most není úplně v nejhorším stavu, to znamená ve stupni 4. Byly zde ale špatné mostní závěry a komfort […]

Čas načtení: 2024-07-03 12:39:14

Příjezd do Prahy po dálnici D8 se zkomplikuje. Chystá se oprava Cínovecké ulice a přilehlých ramp

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 8. července 2024 rekonstrukci Cínovecké ulice ve směru do centra, v úseku od sjezdu do ulice Ďáblická k přemostění ulice Kostelecká v Městské části Praha 8. Opraveny budou i přilehlé nájezdové a sjezdové rampy. Souběžně s rekonstrukcí vozovky proběhnou i stavební práce na rekonstrukci mostu přes ulici Ďáblická. […]

Čas načtení: 2024-08-06 06:14:29

Odpovědi na nejčastější dotazy při rekonstrukci koupelny

V souvislostí s rekonstrukcí vyvstane pokaždé hodně otázek, na něž si potřebujete odpovědět dřív, než se pustíte do bourání. Je to zaprvé legislativa – je nutné stavební povolení, či nikoliv. Další otázky vyvstanou při renovaci podlahy, stěn, při vybavování koupelny. Na některé z těch nejčastějších se vám pokusíme odpovědět. Co na to zákon? Připravujete se […] The post Odpovědi na nejčastější dotazy při rekonstrukci koupelny appeared first on Bydlimmoderne.cz.

Čas načtení: 2025-01-21 07:55:08

Vodovody a kanalizace Hradec Králové, a. s. investují do opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody 526 milionů korun

Jednalo se o rekonstrukci přívodního vodovodního řadu DN 600 mm z úpravny vody v Hradci Králové na vodojemy na Novém Hradci Králové, rekonstrukci části přívodního řadu DN 800 mm ze zdrojové oblasti Litá a Polické křídové pánve a rekonstrukci a výstavbu další akumulační nádrže vodojemu Chlumec nad Cidlinou. Všechna tato zařízení jsou důležitou součástí... ...

Čas načtení: 2023-11-29 19:46:07

Nejen při rekonstrukci se bez instalatéra neobejdete

Při plánování rekonstrukce koupelny nebo kuchyně, ať už ve vašem novém domově nebo současném bytě, se může zdát, že vše zvládnete sami. Avšak, pokud se jedná o instalatérské práce, je nezbytná pomoc odborníka. Často se lidé snaží ušetřit náklady tím, že se pokusí provést instalace nebo opravy sami, ale pokud nemají příslušné vzdělání a zkušenosti, […] Článek Nejen při rekonstrukci se bez instalatéra neobejdete se nejdříve objevil na STAR magazín.

Čas načtení: 2009-11-18 00:00:00

Apartman Atticus Jak vyřešit design podkrovních prostorů

Hledáte inspiraci při zařizování podkrovního bytu? Velmi moderní pojetí podkrovních prostorů připravilo Studio Damilano zaměřující se na rekonstrukci bytů i domů. Oproti rekonstrukci klasických domů představují podkrovní prostory značnou nevýhodu, která spočívá ve svém atypickém, zkoseném tvaru. Ne ...

Čas načtení: 2022-04-01 17:36:54

Plejtvák myšok v Národním muzeu už není jen kostrou. Díky aplikaci ho uvidíte jako živého

Národní muzeum spustilo zcela novou aplikaci pro mobilní zařízení s názvem Národní muzeum v kapse, která dokáže návštěvníky navigovat na zvolené místo či k vybranému exponátu a také jim umožní pohodlný nákup vstupenek. Pomocí rozšířené reality uvidí návštěvník přímo ve svém mobilu, jak by vypadal ikonický plejtvák myšok ve své skutečné podobě. Mít přímo nad hlavou takto „vylepšený“ symbol Národního muzea i s vodní hladinou jistě ocení malí i velcí návštěvníci, stejně jako možnost se s virtuálním plejtvákem vyfotit.  Cílem nové aplikace je nabídnout návštěvníkům komplexní zážitek, kdy si v aplikaci nejen koupí a načtou vstupenku, ale nechají se i expozicemi provést. Díky mobilnímu průvodci je doba, kdy návštěvníci jen procházeli mezi vitrínami definitivně pryč. Nyní si o některých exponátech mohou přečíst nebo poslechnout zajímavosti, které do aplikace přidávají přímo odborníci Národního muzea. Pro každou ze čtyř nově otevřených expozic bude navíc dostupná komentovaná prohlídka. Dohromady je ke spuštění připraveno více než osm hodin mluveného slova v českém i anglickém jazyce. Návštěvník si také může doma s předstihem sám naplánovat trasu, která nejvíce odpovídá jeho zájmům a časovým možnostem. „Slíbili jsme veřejnosti, že po stavební rekonstrukci Národního muzea budeme pokračovat v rekonstrukci digitální, komunikovat s návštěvníky za pomoci nejmodernějších technologií, rozšiřovat zážitky z návštěvy expozic a zlepšovat orientaci po našich budovách. Aplikace je významným krokem k plnění tohoto slibu,“ říká generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš. Nová mobilní aplikace, kterou vyvinula česká technologická firma Futured, vznikala 24 měsíců a dokáže návštěvníka provést celým muzejním komplexem a přesně ho nasměrovat na jakékoliv místo, ať už se jedná o konkrétní expozici, kavárnu, obchod, šatny či toalety. Celkem je po muzejním komplexu rozmístěno přes tisíc takzvaných Bluetooth Low Energy Beaconů, díky nimž je aplikace schopná přesně rozpoznat, na jakém místě se návštěvník nachází.   V poslední době je velmi oblíbenou a rychle nastupující funkcionalitou rozšířená realita, která dává možnost exponáty vidět a zažít v reálném prostředí. Mobilní telefon tak stačí jednoduše namířit na více jak 22 metrů dlouhou kostru plejtváka myšoka, která je zavěšená u stropu muzea, a aplikace ji okamžitě obalí masem a kůží, takže získáte dojem, že jste uprostřed oceánu. Model plejtváka vytvořilo studio More.is.More. Plejtvák myšok v rozšířené realitě funguje díky tzv. technologii SLAM (Simultaneous Localization and Mapping), a jedná se o v ČR zcela unikátní takto profesionální využití. Inspirací byly pro Národní muzeum zdařilé mobilní aplikace institucí jako Rijskmuseum v Nizozemsku, Art Institute of Chicago nebo American Museum of Natural History a MoMa v New Yorku. Tím ale Národní muzeum se svými aktivitami v této oblasti nekončí. Další tematické trasy se plánují i v ostatních budovách. Chybět nebudou ani nové 3D modely i nové modely rozšířené reality v dalších expozicích. Od 31. března si návštěvníci mohou aplikaci zdarma stáhnout z App Store pro iOS a Google Play. V současnosti Národní muzeum nabízí vše v angličtině a v češtině a do budoucna se počítá i s dalšími jazykovými mutacemi.

Čas načtení: 2021-12-03 19:57:36

V prosinci startuje nová generace iVysílání. ČT nabídne i první webové pořady

Česká televize představí v pondělí 6. prosince novou generaci iVysílání. Online video platforma ČT nabídne v první fázi přehlednější katalog pořadů, vyšší komfort pro uživatele a vůbec poprvé také exkluzivní obsah – tvorbu určenou pro ryze internetovou distribuci. Web bude nově přístupný divákům s různými typy smyslového znevýhodnění. Po první fázi budou v příštím roce následovat aplikace pro chytrá zařízení i HbbTV a rozsáhlou rekonstrukci pak zakončí nové možnosti uživatelských účtů. „První verzi iVysílání spustila Česká televize na přelomu milénia, tedy v době, kdy v Česku ještě neexistoval YouTube ani Facebook a Netflix poskytoval filmy pouze na DVD. Za jednadvacet let se nám podařilo vybudovat archiv pětadevadesáti tisíc hodin pořadů, který je v rámci tuzemského prostředí unikátní nejen svým rozsahem, ale i svým tematickým a historickým záběrem,“ říká generální ředitel České televize Petr Dvořák První dokončená fáze rozsáhlé rekonstrukce iVysílání, přinese uživatelům vedle proměny designu zejména zpřehlednění celkové nabídky pořadů v novém katalogu, který bude členěn podle žánru, tématu, základní cílové skupiny a dalších kategorií.  „V souladu s dlouhodobými trendy veřejnoprávních televizí v Evropě klademe daleko větší důraz na takzvanou kuraci obsahu, tedy editorské seskupování a doporučování pro různé zájmové skupiny uživatelů. Zaměřujeme se na zpřístupnění a provázání jednotlivých položek, které Česká televize v on-line prostředí nabízí, do logicky uskupených a uživatelsky atraktivních celků,“ říká ředitel divize Vývoj a nová média Jan Maxa. Změnami prošel i samotný přehrávač videí a nově bude web uzpůsoben také uživatelům s různými typy znevýhodnění, nevidomým či slabozrakým, pro něž bude iVysílání zpřístupněno intuitivním ovládáním přes klávesnici a optimalizací pro hlasové čtečky. ČT představí i první web-only pořady Souběžně s vývojem platformy iVysílání se Česká televize zaměřila i na vývoj nových formátů, které budou exkluzivně dostupné pouze na internetu. „Je to pro nás skvělá příležitost, jak přinést zajímavý obsah i mladším nebo úžeji zaměřeným diváckým skupinám, jak si vyzkoušet nové formáty a technologie, nebo jak zapojit tvůrce, se kterými jsme třeba doposud nespolupracovali. Ještě letos nabídneme internetovým divákům cykly RapStory, Do divočiny a Kritika budoucnosti,“ říká Dvořák. Prostor v iVysílání dostane nově také zahraniční tvorba určená výhradně pro online platformu. V průběhu prosince se diváci mohou těšit na dva snímky – kanadské fantasy Dům plný strachu a na německo-italský film Momo natočený podle předlohy Michaela Endeho, autora románu Nekonečný příběh. Dvojici titulů doplní současná dokumentární série z Dánska Jsme svoji mapující první rok manželství Sidsel a Christiana, páru narozeného s Downovým syndromem. Finální podobu představí ČT v příštím roce „Jádro současného systému iVysílání bylo vyvinuto v roce 2009, a to jako monolitický celek, k němuž se postupně doplňovaly různé funkční části dle aktuálních potřeb. Jednalo se například o změnu přehrávače, implementaci DRM – systému pro ochranu autorských práv, nebo řešení nových možností spojených s olympijskými hrami, kdy jsme potřebovali odbavit paralelní živé vysílání na deseti online kanálech s flexibilním programem,“ vysvětluje výkonný ředitel pro nová média Marek Doležel- A upřesňuje: „Spuštěním nové generace iVysílání se odkláníme od původního technologického monolitu k nové komplexní architektuře skládající se z ekosystému desítek různých mikroslužeb, které budou řešit účinně konkrétní menší úlohy. V budoucnu tak budeme efektivněji čelit větším špičkám návštěvnosti a odbavování videa bude spolehlivější.“ Na inovované iVysílání představené v prosinci navážou v průběhu následujícího roku další technologické implementace. Mezi nimi například nová aplikace pro HbbTV nebo aplikace pro mobilní telefony a platformy chytrých televizorů. Celou rekonstrukci zakončí na závěr příštího roku možnost individuálního uzpůsobení iVysílání podle uživatelských preferencí.

Čas načtení: 2020-02-14 06:35:39

Umělecký šéf Per Boye Hansen: Státní opera nesmí být muzeum

Začátkem ledna byla po tříleté generální rekonstrukci slavnostně znovuotevřena Státní opera, čtvrtá scéna ND. Umělecký šéf Per Boye Hansen má ambici vrátit ji na výsluní evropského operního života nejen smělým rozsahem repertoáru, čerpajícím z historie této scény. Jeho devízou jsou čtyřicetileté profesní úspěchy v Norsku a Německu. K Národnímu divadlu ho poutá obdiv k české hudební tradici.   Kdy vás oslovila česká hudba? Zajímal jste se o ni hlouběji ještě před příchodem do Prahy? Shodou okolností byla mou první profesionální zkušeností s operou Janáčkova Káťa Kabanová. Na podzim roku 1979 jsem studoval divadelní vědu na Univerzitě v Oslu. Mým hlavním zaměřením byla opera. Dostal jsem příležitost hostovat jako asistent režie. V té době byl ředitelem Norské státní opery český dirigent Martin Turnovský. V souboru působil i německý režisér Dieter Bülter-Marell. Tito zkušení a dovední umělci mě fascinovali. Později se Bülter-Marell stal mým profesorem operní režie v německém Essenu. Tehdy vznikl můj silný zájem o Janáčka. A první práce, kterou jsem během studií napsal, byl rozbor opery Její pastorkyňa.   Čím je pro vás česká opera jedinečná? Je v něčem ojedinělá inscenační praxe u nás v porovnání s Norskem nebo Německem, kde jste pracoval? Nejvýraznější rozdíl mezi Českou republikou a Norskem z hlediska opery je nesmírný význam hudby a opery pro českou národní identitu. Tato tradice je silně zakořeněná a podle všeho stále zaujímá důležité místo v českém společenském životě. Na druhé straně v Norsku je opera spíše okrajovou záležitostí – historie naší opery je vlastně velice krátká a skromná. Vždyť Norská národní opera vznikla teprve v roce 1959! Pokud jde o inscenační praxi, vnímám podstatné strukturální i estetické rozdíly mezi operou v Praze a zkušeností, kterou jsem získal během svého působení v berlínské Komické opeře. Na podrobný a vyčerpávající popis těchto rozdílů však nemáme v tomto rozhovoru prostor. Stručně řečeno, mohu však konstatovat, že oba přístupy mají svá pro a proti.    Co jste objevil během studia historie Státní opery? Byl jste něčím překvapen? Natrefil jsem na nesmírně zajímavou knihu Die Prager Oper heisst Zemlinsky. Podává úžasné detailní svědectví o situaci v Novém německém divadle (původní název Státní opery, pozn. red.) v době, kdy operní soubor řídil Alexander Zemlinsky. Byl to umělec, který měl obrovský vliv na vývoj globální opery. Podněty, které během jeho éry Praha vstřebávala a dále šířila do světa, mě inspirovaly a přímo ovlivnily můj vlastní výběr repertoáru. Za povšimnutí stojí například náš záměr uvést operu Franze Schrekera Der ferne Klang (Vzdálený zvuk), poprvé od její české premiéry v Praze v roce 1920. V následující sezoně máme v plánu inscenace jednoaktovek Zemlinského a Hindemitha. Novátorská dramaturgie Zemlinského nás také inspirovala k nastudování Ligetiho opery Le grand macabre, kterou uvedeme v české premiéře v červnu 2021.    Plánujete uvádět také skladby žijících autorů... Opera nesmí být muzeum. Uvádět nová díla je naší povinností. O našich plánech budeme podrobněji mluvit později v letošním roce, avšak nejdůležitějším vodítkem pro naši další práci je snaha o objevování a rozvíjení českých talentů: skladatelů, libretistů, zpěváků, dirigentů, režisérů, scénografů a kostýmních výtvarníků. Mimořádnou pozornost budeme věnovat nadaným umělkyním. Naše plány pochopitelně zahrnují také uvádění oper, které ještě pražští diváci neviděli.    Můžete zmínit jména některých zahraničních umělců a operních domů, s nimiž budete spolupracovat? V koprodukci s Mannheimskou operou připravujeme DaPonteovský cyklus, v jehož rámci se budou konat představení v barokním divadle ve Schwetzingenu. Dále máme domluvených několik zajímavých společných projektů s různými zahraničními operními domy. V polovině února bude naše inscenace opery Lolita Rodiona Ščedrina uvedena v peterburském Mariinském divadle pod taktovkou dirigenta Valerije Gergijeva. Naše nastudování se setkalo s naprostým nadšením zahraničního tisku.  {loadmodule mod_tags_similar,Související} {mprestriction ids="1,2"} Vrcholem příští sezóny ve Státní opeře mají být Wagnerovi Mistři pěvci norimberští. Tato opera klade na umělce vysoké nároky. Jaká jsou vaše očekávání a co by měli očekávat diváci? Ano, Mistři pěvci norimberští představují velkou výzvu. Tato opera vyžaduje nesmírné nasazení od všech zúčastněných. Připouštím, že naše ambice jsou velké, ale považuji takové náročné úkoly za důležité. Hudební ředitel Karl-Heinz Steffens už výrazně vylepšil náš orchestr i sbor a získal pro významné role několik vynikajících hostů s mezinárodním věhlasem. A Keith Warner je velice zkušený a uznávaný režisér.    Jak si představujete tvorbu uměleckého díla? Spoléháte se na spolupráci jednotlivých uměleckých složek, nebo máte jasnou představu, kterou prosazujete? Když někoho požádám o režírování opery, mám určitou představu o tom, co od tohoto režiséra nebo režisérky mohu očekávat. Také je velmi důležité včas zajistit spolupráci dirigenta. Mělo by to tak být, ale bohužel se to stává jen výjimečně. Mým úkolem je poskytnout ostatním dostatečný prostor k rozvinutí jejich myšlenek, zajistit optimální podmínky pro celý tvůrčí proces, a to v rámci celkové dramaturgie ve spolupráci s mými kolegy.    V zahraničí jste inscenoval poměrně nekonvenční produkce. Myslíte, že jsou na ně čeští diváci připraveni? V pozoruhodném textu, který napsal Pavel Kohout pro slavnostní znovuotevření Státní opery, mě zaujala věta „Můj bože, co to bylo za město, Praha v poslední pětině devatenáctého století!“ Poukazuje na to, jaké úžasně globální město tehdy Praha byla, jak se stala jedním z nejvýznamnějších mezinárodních průkopníků nových trendů v opeře a divadle. V tomto ohledu byla stejně významná jako Berlín, Vídeň a Mnichov. Pražské publikum bylo svědkem této úchvatné jízdy, ale brzy bude svědkem nové skvělé éry. Mou ambicí není nic skromnějšího než vrátit Prahu na světovou operní mapu, získat pro ni stejně významné postavení, z jakého se těšila více než 200 let. A chci toho dosáhnout s pomocí diváků, nikoli proti jejich vůli.  Za neméně důležité považuji definovat, co vlastně znamená nekonvenční opera. Jsem nadšený obdivovatel a zastánce tradice. Podle mého názoru je jeden z hlavních problémů západní kultury nedostatečná úcta k historii a její nepochopení. Operní literatura představuje drahocenný poklad a naším cílem by mělo být zachování a rozvoj tohoto dědictví, nikoli však jako muzejního exponátu, ale jako živé tradice významné pro dnešní společnost. Poskytnout prostor inovačním interpretacím a zároveň zvýšit prestiž tradice by mělo být klíčovým úkolem každého uměleckého šéfa.    Jaká je v současné době nálada v operních souborech Národního divadla? Domníváte se, že jste si od svého nástupu v srpnu minulého roku získal důvěru? Tuto otázku by snad měli zodpovědět jiní. Přestěhování do Státní opery bylo mimořádně náročné, na druhé straně však vedlo k pocitu sounáležitosti, pocitu, že jako tým dokážeme zvládnout komplikované situace. Cítím všude kolem vzrušení, ale uvědomuji si také jisté opatrné očekávání. Každý den se snažím vytvořit co nejlepší prostředí, abychom mohli nerušeně pracovat a dosáhnout všeobecné důvěry. Čeká nás ještě dokončení úprav uvnitř budovy. Provizorní podmínky jsou vyčerpávající pro všechny zaměstnance, avšak jejich pracovní nasazení, profesionalita a lidský přístup jsou ohromující.   Co podle vás soubory opery ND postrádají v tuto chvíli? Přes 400 představení za rok potřebuje velký soubor. Řada umělců se obávala, že omezím počet zpěváků, ale udělám pravý opak. Mým cílem je naopak časem operní soubor rozšířit. Když jsem se ujal své funkce v Berlíně, počet zpěváků souboru jsem ztrojnásobil. Musíme zapracovat na zvýšení platů, především členů orchestru a sboru i zpěváků. Je to náročný úkol – byl bych však rád, aby všichni v divadle věděli, že je to na předním místě mého seznamu cílů.  Jinak se nedomnívám, že je to především otázka toho, co postrádáme. Musíme pokračovat v budování a rozvíjení naší tradice i zdrojů, které máme k dispozici. Bytostně důležité je zlepšení plánování. Abychom byli schopni naplnit své umělecké ambice, musíme dělat věci s větším předstihem. Také je nezbytné poskytnout všem zúčastněným dobré pracovní podmínky a získat ty umělce, které získat chceme. A diváci by měli mít možnost řádně si naplánovat návštěvy představení.    Jak hodláte zvýšit prestiž Státní opery s ohledem na omezené státní dotace? Jak už jsem zdůraznil, chci velký, různorodý soubor. Přejeme si stát se přirozeným domovem pro nejlepší české umělce, kteří v současné době hostují po celém světě. Máme štěstí, že po angažmá v Mnichově a Glyndebourne nyní s námi podepsal smlouvu Pal Christian Moe, nepochybně nejlepší castingový ředitel na světě. Každý den doslova dělá zázraky v hledání nových talentů, které přivezeme do Prahy. Vyhlášením našich ambiciózních plánů týkajících se programu „Musica Non Grata“ jsme už vzbudili zájem o sponzorství, které zvýší náš umělecký rozpočet téměř o třetinu. Není jiná cesta než usilovat o zvýšení kvality. Potřebujeme zlepšit úroveň našich repertoárových představení a vybrat pro ně ty nejvhodnější umělce. Maximalizace potenciálu každého umělce je nesmírně důležitá.  Dále máme v plánu uvést všechny naše nové inscenace v rámci festivalu, který se uskuteční na konci sezóny a který podle mého názoru vzbudí zájem i mimo Českou republiku. Během několika dnů budou mít milovníci opery ze zahraničí možnost zhlédnout nové tvůrčí impulzy vznikající v našich souborech.   Když jste vedl Norskou národní operu, získala mezinárodní ocenění Nejpřístupnější scéna. Co to přesně znamená? I když si myslím, že to byla budova opery a její přívětivá architektura, která vzbudila mezinárodní pozornost, rád bych poznamenal, že jsme v Oslu představili komplexní program pro děti a mládež, díky němuž jsme vyvolali zvýšený zájem nové generace o operu. To je také jedním z důležitých úkolů v Praze.    Jak budete oslovovat nové publikum?  Praha je pulzující, úžasné město s mnoha tvůrci trendů v módě, designu a umění, ale také s mnoha sídly nových společností poskytujících internetové služby. Musíme najít nové možnosti spolupráce s těmito lidmi a také je získat jako diváky. Myslím si, že bychom měli navázat kontakt s mladými zájemci o operu a vypracovat pro ně zvláštní program, uspořádat večery pro mladé a samozřejmě zvýšit jejich zájem. Nesmíme tuto skupinu diváků podceňovat. Mládež se o dramatické aspekty života zajímá přinejmenším stejně jako dospělí.   Je to velký rozdíl být uměleckým šéfem Opery českého Národního divadla (a Státní opery) a Norské národní opery nebo berlínské Komické opery? Specifikoval byste svou zkušenost s řízením těchto operních domů? Celkem vzato jsou podobnosti větší než rozdíly. Opera je mezinárodní umělecká forma a hudba přesahuje jazykové bariéry. Samozřejmě existují i rozdíly. Každý operní soubor musí vycházet z místní kultury a najít si své místo ve společenství, jehož je součástí. Velkou výzvou během mého působení v Berlíně bylo navázat na jedinečnou tradici Waltera Felsensteina. Zároveň bylo nutné vytvořit nové estetické uspořádání a modernizovat struktury souboru. Dalším důležitým úkolem v té době bylo znovuvybudovat velký ansámbl sólistů. V Oslu bylo zase nezbytné, aby opera získala větší prestiž a uváděla díla, která by oslovila širší okruh diváků, přesahující úzkou skupinu operních nadšenců. A pokud jde o Prahu, za důležitý úkol považuji pozvednout náš soubor na přední pozici na mezinárodní operní scéně a ukázat světu, o jaký nádherný odkaz zde pečujeme.   Můžete porovnat technické parametry nově zrekonstruované budovy Státní opery s obvyklými standardy operních domů v zahraničí? Ačkoli Státní opera prošla rozsáhlou rekonstrukcí, je to stále historická budova, která má ve srovnání s moderními operními domy omezené technické možnosti. Z mého hlediska však její výhody daleko převyšují nevýhody. A pokud jde o Národní divadlo, mít možnost účinkovat na třech scénách – v historické budově, ve Stavovském divadle a ve Státní opeře – je sen každého uměleckého ředitele. Žádný jiný operní soubor na světě nemá za rok více než 400 představení!   Narazili jste už na nějaké zásadní problémy při práci s novou jevištní technologií nebo dispozicemi nově zrekonstruovaného prostoru Státní opery? Mezinárodní ohlasy mě skutečně příjemně překvapily. Všichni se ptali, jak je možné zrekonstruovat a zrenovovat takovou budovu během tak krátkého času. A jak je možné dosáhnout takových skvělých výsledků s takovým omezeným rozpočtem. Ozývají se politici a operní kruhy z okolních zemí. Buďme tedy hrdí na to, čeho jsme zde dosáhli. Závidí nám to všichni návštěvníci ze zahraničí. Pochopitelně ještě v následujících měsících musíme zvládnout určité výzvy a vylepšení. Státní opera je zrenovovaná historická budova, která je nyní vybavená co největším možným množstvím moderních technologií. Samozřejmě to není nová stavba! Ale kdo by se do ní nezamiloval? A naše láska k tomuto opernímu domu nám zajisté pomůže překonat všechny problémy. {/mprestriction} 

Čas načtení: 2019-10-23 08:22:05

Státní opera bude otevřena za dva a půl měsíce

Po tříleté rekonstrukci přivítá Státní opera první diváky 5. ledna. Přesně 132 let od jejího prvního otevření se uskuteční slavnostní večer s podtitulem „Státní opera v proměnách času (1888–2018)“. Slavnostní koncert v režii renomované režisérky Alice Nellis provede po slavné historii čtyř zdejších operních souborů. Státní opera prošla naposledy komplexnější opravou v 70. letech minulého století. Historická budova nyní bude mít nové jevištní technologie včetně unikátní točny, novou moderní zkušebnu s vynikající akustikou, renovovány byly zkušebny, baletní, orchestrální i sborový sál a zázemí umělců. Provozní část budovy získává nový vzhled, byla osazena její skleněná fasáda. Na rekonstrukci budovy se podílelo mnoho restaurátorů, kteří vyčistili monumentální nástěnné malby Eduarda Veitha na stropě auditoria i vzácné fresky. V hledišti budou instalována nová křesla. Soubor Státní opery odehrál svou poslední premiéru mimo domovskou scénu v říjnu. Ve Stavovském divadle představil dvouaktovou operou Lolita současného ruského skladatele Rodiona Ščedrina. V první polovině roku (3. dubna 2020) uvede již ve Státní opeře inscenaci opery Král Roger Karola Szymanowského, nejvýznamnější osobnosti polské hudby první poloviny 20. století. V současné inscenaci bude režisér Mariusz Treliński na scéně slovenského scénografa Borise Kudličky vyprávět příběh krále, který na cestě za poznáním čelí vnitřnímu boji mezi rozumem, pořádkem či křesťanstvím a instinktem, chaosem či hedonistickým životním stylem. Balet Národního divadla uvede v nově zrekonstruované budově Spící krasavici Petra Iljiče Čajkovského v choreografii slavné brazilské primabaleríny a choreografky Marcii Haydée. České premiéra se uskuteční 21. května 2020 za doprovodu Orchestru Státní opery. Další premiérou souboru Státní opery budou Mistři pěvci norimberští skladatele Richarda Wagnera. Tato opera zazněla u příležitosti slavnostního zahájení provozu v tehdy Novém německém divadle (Neues deutsches Theater) 5. ledna 1888. Jedná se o zásadní titul v historii Státní opery, navíc Richard Wagner byl v prvních dvaceti letech po otevření budovy jedním z nejhranějších autorů. „Mistři“ jsou jednou z nejnáročnějších oper, co do délky (4,5 hodiny), tak i co do požadavků na sbory. Do Státní opery se po jejím otevření vrátí v novém obsazení oblíbená inscenace z loňského roku Fidelio, dále například kritiky oceňovaná inscenace Jiřího Heřmana Madama Butterfly, Aida či Nabucco. Toscu uvede v obnoveném nastudování inscenace z roku 1999. Nový umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen. chce uvádět velké romantické opery 19. století, s jádrem repertoáru Verdiho, Wagnera a Pucciniho. Zařazovat bude pozdní romantické a expresionistické impulsy z první poloviny 20. století (skladatele jako Richard Strauss, Korngold, Schreker, Zemlinsky a Hindemith), klasické moderní opery 20. a 21. století a opery živých skladatelů včetně nových skladeb. „Pro mě je velkou inspirací skladatel Alexander Zemlinsky. V letech 1911 až 1927 byl hudebním ředitelem Státní opery, tehdy ještě Nového německého domu. Zemlinsky byl velmi inovativní experimentátor a Státní opera pod jeho vedením dosáhla vysoké mezinárodní úrovně,“ dodává Per Boye Hansen. {loadmodule mod_tags_similar,Související}