Volonaut Airbike je jednomístná létající motorka, dopravní prostředek jako ze sci-fi. I když má svou produktovou stránku , nevíme o ní mnoho: [********************] [********************] Maximální rychlost je 200 km/h. Při vývoji byl použit 3D tisk, hlavním stavebním materiálem je karbon. Jak jde ...
Čas načtení: 2025-05-22 20:15:08
Poláci postavili létající motorku. Futuristický Volonaut Airbike má maximálku 200 km/h
Společnost Volonaut představila první létající motorku s tryskovým pohonem Unikátní design kombinuje prvky sportovní motorky a většího dronu Má být určena pro odvážlivce, kteří chtějí cestovat zcela novým, adrenalinovým způsobem Polská firma Volonaut oznámila svůj první model létající motorky s názvem Airbike, se kterým si ve světě ihned získala obrovskou míru pozornosti. Jedná se o futuristické vozidlo s tryskovým pohodem maximální rychlostí 200 kilometrů za hodinu, které se pohybuje vzduchem a na první pohled připomíná stroj ze sci-fi filmu. Přečtěte si celý článek Poláci postavili létající motorku. Futuristický Volonaut Airbike má maximálku 200 km/h
\nČas načtení: 2024-07-24 11:00:01
Než se stal symbolem luxusu, byl Concorde lovcem stínu. Jeho sláva skončila infernem
Concorde měl úctyhodné výkony, létal až ve výšce 18 300 metrů rychlostí přes dva tisíce kilometrů v hodině. Trasu mezi Londýnem a New Yorkem dovedl urazit za méně než tři hodiny. Kabina byla sice stísněná, cestující s sebou nemohli mít ani příruční zavazadla, ale kožená sedadla a palubní servis včetně šampaňského byly samozřejmostí. Za let si však cestující museli připlatit, letenka stála o dvacet procent více než v první třídě na běžných linkách. Let mezi Londýnem a New Yorkem tak v roce 1997 vyšel na osm tisíc dolarů. Neviditelný nepřítel srážel letadla z oblohy Číst více Letoun pohltily plameny Osudný let Concordu společnosti Air France z Paříže nebyl běžnou linkou, letadlo si pronajala společnost provozující výletní lodě. Cestující, většinou z Německa, by čekala okružní plavba po Karibiku. Jejich osud však ležel pár kilometrů od vzletové dráhy. Ihned po startu dispečeři hlásili kapitánovi, že letoun hoří. Ohnivá stopa za letadlem byla několik metrů dlouhá. Posádka se snažila co nejdříve přistát na nedalekém letišti Le Bourget. Žár plamenů však znemožnil ovládání letounu a ten se zřítil na hotel, kde zemřeli čtyři zaměstnanci. Posádka do poslední chvíle předváděla profesionální výkon, požár byl však tak masivní, že se letadlo začalo ve vzduchu rozpadat. Příčinou byla titanová součástka z jiného stroje Při prohlídce vzletové dráhy nalezli vyšetřovatelé nejenom zbytky pneumatik Concorde, ale také součástku, která z havarovaného letadla nepocházela. Jednalo se o kus kovu dlouhý 43 centimetrů a široký 29 a 34 milimetrů. Podrobným zkoumáním bylo zjištěno, že se jedná o součástku z motoru letounu DC 10. Nebylo těžké zjistit, že právě tento letoun společnosti Continental Airlines byl osudného dne poslední, který opouštěl rozjezdovou dráhu před vzletem Concordu. A bylo jednoduché ověřit, že právě z něj součástka na dráze vypadla. Viníkem byl údajně technik společnosti Continental Airlines, který tuto lamelu špatně připevnil. Tato lamela také byla určena jako pravděpodobný důvod roztržení pneumatik, jejichž kusy potom prorazily nádrž číslo pět. K zapálení unikajícího paliva došlo buď od jiskry ze současně poškozené elektrické instalace, nebo palivo vniklo do rozžhaveného motoru. Pilotovat Létající pevnost bylo jako hrát o život v ruletě, bombardéry B-17 měly osmdesátiprocentní ztráty Číst více Ještě než svezl první cestující, stal se lovcem stínu První let Concordu se uskutečnil v roce 1969, než však vzal na palubu první cestující v roce 1976, bylo potřeba udělat mnoho zkoušek a zkušebních letů. Během nich byl letoun použit i k zajímavému experimentu. Zatmění slunce není častým jevem a úplné zatmění trvá několik minut. Vědci však v roce 1972 přišli s tím, že by se čas zatmění mohl prodloužit, pokud by jej mohli sledovat z rychle letícího letounu. Na to vzpomínal pro NBC Donald Lienberg, který tuto misi naplánoval: „Na zatmění v roce 1973 jsem se začal připravovat asi rok předem. V té době ještě Concorde nebyl v komerčním provozu. Mohl létat rychlostí vyšší než 2 Mach, tedy dvojnásobkem rychlosti zvuku. A mohl se pohybovat ve výšce 60 000 stop. Studium zatmění z tohoto rychle se pohybujícího, vysoko letícího letadla znamenalo, že budu schopen prodloužit dobu, po kterou budu moci sbírat vzácná data během zatmění. Vzlétli jsme z Las Palmas v 10:08 UTC a ve stínu zatmění slunce jsme zůstali 74 minut, než jsme sestoupili a přistáli v africkém Čadu. V těch 74 minutách naše skupina na palubě Concordu vytvořila rekord v množství času stráveného ve stínu zatmění, který nebyl nikdy překonán.“ Concorde měl své fanoušky i nepřátele Z katastrofy v Paříži se Concorde nikdy zcela nevzpamatoval. Jeho lety byly sice obnoveny, ale nehoda trvale poškodila důvěru cestujících. Poté 11. září otřáslo leteckým průmyslem. A tak se ještě obtížněji ospravedlňovaly nebetyčně vysoké náklady na cestování nadzvukovým strojem. Concorde uskutečnil svůj vůbec poslední let 26. listopadu 2003, kdy odletěl z londýnského letiště Heathrow a přistál v Bristolu v Anglii, přivítán jásajícím davem shromážděným za ploty poblíž ranveje. Naposledy se tak mohli cestující svézt letounem, který dokáže letět rychleji než zvuk. Ale NASA a Lockheed Martin vyvíjejí nadzvukové letadlo, které bude více vyhovovat dnešním podmínkám, včetně omezení zvukového třesku při překonání rychlosti zvuku. A zdá se, že letecké společnosti by mohly mít o takový letoun zájem, prvními z nich jsou United a American Airlines. Zdroj: autorský článek KAM DÁL: Letadlo pohltil požár. Kapitán spal.
\nČas načtení: 2025-03-12 17:31:01
Concorde: byl tak rychlý, že mohl prodloužit zatmění Slunce
Concorde měl úctyhodné výkony, létal až ve výšce 18 300 metrů rychlostí přes dva tisíce kilometrů v hodině. Trasu mezi Londýnem a New Yorkem dovedl urazit za méně než tři hodiny. Kabina byla sice stísněná, cestující s sebou nemohli mít ani příruční zavazadla, ale kožená sedadla a palubní servis včetně šampaňského byly samozřejmostí. Za let si však cestující museli připlatit, letenka stála o dvacet procent více než v první třídě na běžných linkách. Let mezi Londýnem a New Yorkem tak v roce 1997 vyšel na osm tisíc dolarů. Neviditelný nepřítel srážel letadla z oblohy Číst více Letoun pohltily plameny Osudný let Concordu společnosti Air France z Paříže nebyl běžnou linkou, letadlo si pronajala společnost provozující výletní lodě. Cestující, většinou z Německa, by čekala okružní plavba po Karibiku. Jejich osud však ležel pár kilometrů od vzletové dráhy. Ihned po startu dispečeři hlásili kapitánovi, že letoun hoří. Ohnivá stopa za letadlem byla několik metrů dlouhá. Posádka se snažila co nejdříve přistát na nedalekém letišti Le Bourget. Žár plamenů však znemožnil ovládání letounu a ten se zřítil na hotel, kde zemřeli čtyři zaměstnanci. Posádka do poslední chvíle předváděla profesionální výkon, požár byl však tak masivní, že se letadlo začalo ve vzduchu rozpadat. Příčinou byla titanová součástka z jiného stroje Při prohlídce vzletové dráhy nalezli vyšetřovatelé nejenom zbytky pneumatik Concorde, ale také součástku, která z havarovaného letadla nepocházela. Jednalo se o kus kovu dlouhý 43 centimetrů a široký 29 a 34 milimetrů. Podrobným zkoumáním bylo zjištěno, že se jedná o součástku z motoru letounu DC 10. Nebylo těžké zjistit, že právě tento letoun společnosti Continental Airlines byl osudného dne poslední, který opouštěl rozjezdovou dráhu před vzletem Concordu. A bylo jednoduché ověřit, že právě z něj součástka na dráze vypadla. Viníkem byl údajně technik společnosti Continental Airlines, který tuto lamelu špatně připevnil. Tato lamela také byla určena jako pravděpodobný důvod roztržení pneumatik, jejichž kusy potom prorazily nádrž číslo pět. K zapálení unikajícího paliva došlo buď od jiskry ze současně poškozené elektrické instalace, nebo palivo vniklo do rozžhaveného motoru. Pilotovat Létající pevnost bylo jako hrát o život v ruletě, bombardéry B-17 měly osmdesátiprocentní ztráty Číst více Ještě než svezl první cestující, stal se lovcem stínu První let Concordu se uskutečnil v roce 1969, než však vzal na palubu první cestující v roce 1976, bylo potřeba udělat mnoho zkoušek a zkušebních letů. Během nich byl letoun použit i k zajímavému experimentu. Zatmění slunce není častým jevem a úplné zatmění trvá několik minut. Vědci však v roce 1972 přišli s tím, že by se čas zatmění mohl prodloužit, pokud by jej mohli sledovat z rychle letícího letounu. Na to vzpomínal pro NBC Donald Lienberg, který tuto misi naplánoval: „Na zatmění v roce 1973 jsem se začal připravovat asi rok předem. V té době ještě Concorde nebyl v komerčním provozu. Mohl létat rychlostí vyšší než 2 Mach, tedy dvojnásobkem rychlosti zvuku. A mohl se pohybovat ve výšce 60 000 stop. Studium zatmění z tohoto rychle se pohybujícího, vysoko letícího letadla znamenalo, že budu schopen prodloužit dobu, po kterou budu moci sbírat vzácná data během zatmění. Vzlétli jsme z Las Palmas v 10:08 UTC a ve stínu zatmění slunce jsme zůstali 74 minut, než jsme sestoupili a přistáli v africkém Čadu. V těch 74 minutách naše skupina na palubě Concordu vytvořila rekord v množství času stráveného ve stínu zatmění, který nebyl nikdy překonán.“ Concorde měl své fanoušky i nepřátele Z katastrofy v Paříži se Concorde nikdy zcela nevzpamatoval. Jeho lety byly sice obnoveny, ale nehoda trvale poškodila důvěru cestujících. Poté 11. září otřáslo leteckým průmyslem. A tak se ještě obtížněji ospravedlňovaly nebetyčně vysoké náklady na cestování nadzvukovým strojem. Concorde uskutečnil svůj vůbec poslední let 26. listopadu 2003, kdy odletěl z londýnského letiště Heathrow a přistál v Bristolu v Anglii, přivítán jásajícím davem shromážděným za ploty poblíž ranveje. Naposledy se tak mohli cestující svézt letounem, který dokáže letět rychleji než zvuk. Ale NASA a Lockheed Martin vyvíjejí nadzvukové letadlo, které bude více vyhovovat dnešním podmínkám, včetně omezení zvukového třesku při překonání rychlosti zvuku. A zdá se, že letecké společnosti by mohly mít o takový letoun zájem, prvními z nich jsou United a American Airlines. Zdroj: autorský článek KAM DÁL: Letadlo pohltil požár. Kapitán spal.
\nČas načtení: 2024-12-21 13:55:00
Společnost GAC představuje GOVY AirJet, průkopnické letadlo pro budoucnost mobility v malých výškách
Kanton (Kuang-čou) 21. prosince 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Skupina GAC 18. prosince představila svou novou značku létajících automobilů GOVY. Při slavnostním uvedení značky a prezentaci produktu GOVY AirJet debutovala se svým prvním létajícím automobilem se složenými křídly. Tento milník znamená významný vstup společnosti GAC do oblasti mobility v malých výškách a upevňuje její pozici vedoucího podniku v oblasti vytváření integrovaných systémů letecké dopravy.Poslání společnosti GOVY zahrnuje výzkum, výrobu, prodej a služby létajících automobilů a souvisejících ekosystémových produktů. Značka využívá rozsáhlé odborné znalosti společnosti GAC v oblasti automobilového průmyslu spolu se špičkovými vlastními technologiemi a chytrými provozními platformami k poskytování systémových řešení, která nově formují městskou a meziměstskou mobilitu.Inovace v jádruGOVY AirJet, létající auto s kompozitními křídly, propojuje výhody efektivity pevných křídel a flexibility vertikálního vzletu systémů s několika rotory. Jeho lehká konstrukce, navržená z více než 90 % z kompozitních materiálů z uhlíkových vláken, zajišťuje odolnost a vysoký výkon. AirJet, poháněný patentovaným, vysoce účinným elektrickým pohonem společnosti GAC, dosahuje maximální rychlosti 250 km/h a doletu přes 200 km. Jeho rychlé dobití trvá pouhých 30 minut. Budoucí modely mohou díky technologii polovodičových baterií prodloužit dojezd až na 400 km.AirJet se může pochlubit luxusní kabinou s uspořádáním sedadel „1+1+X", bezproblémovým autonomním letovým provozem a prosklenou střechou „PIXEL GALAXY", která cestující vtáhne do vesmírného cestování. Bezpečnou cestu zajišťují nejmodernější bezpečnostní prvky, jako jsou redundantní napájecí a řídicí systémy, monitorování v reálném čase a detekce překážek.Ekosystém Robo-AirTaxiSpolečnost GAC rovněž představila plány na systém Robo-AirTaxi, který slučuje pozemní a leteckou dopravu a nabízí komplexní řešení chytré mobility. Pro dojíždění do měst na krátké vzdálenosti do 20 km bude využíván letoun GOVY AirCar s několika rotory, zatímco na cesty na střední vzdálenosti do 200 km bude nasazen letoun AirJet. Cílem systému je vytvořit „čtyřicetiminutový životní okruh v oblasti Velké zátoky", který umožní hladké meziměstské spojení, zkrátí dobu přepravy a sníží náklady.Do roku 2025 chce společnost GAC získat pro svá létající auta certifikaci letové způsobilosti, zřídit výrobní linky a přijímat předobjednávky. Takto chce pokročit v komercializaci mobility v malých výškách. GOVY odráží závazek společnosti GAC inovovat, posouvat hranice městské letecké dopravy a nově formovat zážitky z cestování pomocí efektivních a chytrých řešení. S plány na ukázkový provoz ve dvou až třech městech v oblasti Velké zátoky do roku 2027 je společnost GAC připravena transformovat městskou mobilitu prostřednictvím průkopnických technologií a nachystat tak půdu chytřejší, bezpečnější a udržitelnější budoucnosti dopravy.Video - https://mma.prnewswire.com/media/2585896/GOVY_AirJet.mp4KONTAKT: Darren, 86-13556002041
\nČas načtení: 2021-12-07 13:24:27
Počtení pro malé i velké drakobijce
Drak v letu překoná prvních sto metrů za deset vteřin. Poté se pohybuje konstantní rychlostí 72 km v hodině. Za jakou dobu dorazí k čaroději, jestliže vzdálenost mezi Týnských chrámem a sochou knížete Bruncvíka činí 1,1 kilometru? Rychleji, než stihnete spočítat. Kniha, která potěší malé i velké čtenáře. Tak by bylo možné v jednoduchosti zhodnotit pohádkový titul Emy a drak. Knihu Richarda Vokůrky doprovázenou něžnými ilustracemi oceňované Terezy Ščerbové uvádí na trh nakladatelství Albatros. A o čem že toto (nejen) předvánočně vánoční čtení „pro malé i velké drakobijky a drakobijce“ pojednává? Nad Prahou se vznáší drak. Celé město je v jeho moci a nikdo nedokáže být šťastný. Co by na tom mohla změnit jedna malá holčička? No přece všechno! Statečný totiž není ten, kdo se nebojí, ale ten, kdo dokáže svůj strach překonat. Když vás příběh zavolá, nebojte se stát jeho součástí! Magická Praha a její historie i současnost ožívají v hravém, jazykově vytříbeném a literárně poučeném debutu, který si zamilují děti i dospělí. Mistrné vypravěčství a hra s jazykem, ilustrace, které podněcují fantazii dětí i dospělých. Emy objeví ve známých místech zcela nový svět a vezme vás do něj… Ukázka z knihy Drak mává křídly a vznáší se proti slunečnímu kotouči pár desítek metrů před Gandalfem. Dokud se sám nerozhodne zaútočit, nezbývá než čekat. Nebo draka k útoku trochu pobídnout… „Vypadáš pohuble. Kdykoli foukne vítr, odnese tě to o několik metrů do strany. Znal jsem kdysi mocného Strachožára, draka tak silného, že vyzývat jej na mostě by činil jen bláhový hlupák. Ale jeho potomci se nepovedli. Ani velcí, ani silní, ani chytří, ba ani chrlit oheň jediný z vás nedokáže. Takové létající ještěrky. Podle tvého ocásku soudím, že jsi Vichrotřesk, i když na tom popravdě pramálo záleží.“ „CHYTRÝ HODNĚ, MOUDRÝ MÁLO,“ směje se drak.
\nČas načtení: 2024-07-10 11:00:01
Neviditelný nepřítel srážel letadla z oblohy
Posádka s ohledem na počasí počítala s tím, že vzlet provede při vyšší rychlosti s ohledem na bouřku a střih větru, který očekávala. Přesto let trval jen dvě minuty. Letadlo vystoupalo do pouhých třiceti až padesáti metrů, než začalo klesat v poloze „nosem nahoru“. V levé zatáčce se zřítilo, narazilo do elektrického vedení a poté smetlo předměstí městečka Kenner, zničilo šest domů, poškodilo dalších pět a na zemi zabilo osm lidí. Zahynulo též všech 145 osob na palubě. Bylo to v červenci 1982. Kapitán boeingu neměl pro únosce pochopení, vyhodil ho z letadla na plochu Číst více Místo přeháňky čekala na let Delta silná bouřka Více než tři roky po této tragické nehodě se blížil Lockheed L-1011 americké společnosti Delta do texaského Dallasu. Podle serveru simpleflying.com bylo na palubě 163 cestujících a členů posádky. Při závěrečném přiblížení byli piloti informováni dispečery o tom, že se několik mil od levé dráhy 17, tedy dráhy, kterou jim určili pro přistání, začala vyvíjet izolovaná bouřková buňka a že je pravděpodobné přiblížení se sníženou viditelností z důvodu deště. Bouřka však byla v té době stále poměrně malá a nevykazovala žádné známky toho, že by pro Lockheed L-1011 představovala zásadní problém. I piloti viděli před konečným přiblížením rozvíjející se bouři nad koncem dráhy. Záznam hlasu v kokpitu (CVR) letounu ukazuje, že první důstojník si všiml deště a zavtipkoval: „Umyjeme naše letadlo.“ Letadlo před nimi bezpečně přistálo Na finále před nimi bylo další letadlo, které i přes zhoršující se počasí bezpečně přistálo. To utvrdilo posádku, že může pokračovat v přistávacím manévru, ačkoliv v tomto případě bylo doporučováno přistání přerušit. Netušili však, že bouřka se rozvíjí natolik rychle, že během jedné minuty, která uplynula od přistání letounu před nimi, se situace prudce zhorší. Vyšetřovací zpráva leteckého úřadu USA zveřejněná na faa.gov popisuje další průběh. V poslední fázi přistání začalo letadlo ztrácet prudce výšku. První důstojník však úspěšně prošel první částí setkání s microburstem zvýšením stoupavého sklonu nad 15° a zvýšením tahu motoru na téměř vzletový výkon. Po proniknutí první části microburstu byl tah motoru, který byl zvýšený, snížen a ve výšce těsně pod 600 stop nad zemí se letoun na okamžik znovu stabilizoval na sestupné rovině. Vyšetřovatelé tak dospěli k závěru, že kapitán evidentně věřil, že úspěšně proletěli nejhorším střihem větru, a proto v přiblížení pokračoval. Pilotovat Létající pevnost bylo jako hrát o život v ruletě, bombardéry B-17 měly osmdesátiprocentní ztráty Číst více Druhý zásah střihu větru byl osudným Sedmnáct sekund před prvním nárazem letoun narazil na rychlé zvraty v bočním, horizontálním a vertikálním větru, což způsobilo aktivaci stick shakeru (třes sloupku řízení). První důstojník vynaložil na řídicí sloupek značnou sílu a byl aktivován režim TOGA (Take-Off Go-Around) během zahájení postupu nezdařeného přiblížení sedm sekund před prvním nárazem. Klesání však takto nízko u země nestačili piloti zabránit. Letoun se střetl se zemí v poli přibližně 6 000 stop od ranveje, odrazil se, narazil do auta na dálnici, potom do dvou vodních nádrží na letišti a rozlomil se. S výjimkou ocasní části, která se uvolnila od zbytku letounu. Sekvence nárazu a následný požár letoun zcela zničily. Ze 163 osob na palubě bylo na místě zabito 134 cestujících a členů posádky. Zahynul i řidič osobního auta, dva cestující na následky zranění zemřeli více než 30 dní po nehodě. Microburst – neviditelný nepřítel Vyšetřování těchto nehod ukázalo, že v obou případech zasáhl letouny tzv. microburst, což je lokalizovaný sloupec studeného vzduchu, který v bouřce rychle klesá. Server weather.gov vysvětluje, že vzniká, když se při vývoji bouřky vodní kapky či kroupy ocitnou v tak silném stoupavém proudu, že v horních částech bouřky se vzduchová hmota natolik ochladí, že vzduch nedokáže udržet velké jádro deště či krup v bouřce. V důsledku toho jádro padá k zemi. Při dopadu na zem se šíří do všech směrů. V této části bouřky může rychlost klesání vzduchu dosáhnout 6 000 stop za minutu a vítr síly 150 km/h. Nedostatky při komunikaci meteorologické služby a dispečerů Vyšetřovatelé dospěli k závěru, že k oběma nehodám došlo kvůli nedostatku informací od národní meteorologické služby vůči dispečerům. V té době již výzkumy ukázaly, že lze predikovat střih větru na letištích pomocí tzv. Dopplerova radarového zařízení, v té době však ještě nebyl dokončen jeho vývoj a jeho instalace nebyla na letištích povinná. Komise také doporučila vybavit samotné letouny zařízeními umožňujícími včas odhalit střih větru. V neposlední řadě bylo doporučeno upravit výcvik pilotů tak, aby včas rozpoznali nebezpečný jev a dokázali letoun z tohoto meteorologického prostředí „vyvést“ za pomoci maximálního tahu a správné techniky pilotáže. Zdroj: autorský článek KAM DÁL: Letiště Bagrám. Při jeho obraně padlo pět českých vojáků
\nČas načtení: 2025-02-14 21:05:00
Prahu před osmdesáti lety bombardovaly „létající pevnosti“
Před 80 lety, za druhé světové války, zažila Praha nejničivější bombardování. Stroje, které v Praze bomby shazovaly, byly americké těžké bombardéry B-17, kterým se přezdívalo „létající pevnosti“. Jeden letoun vážil téměř 25 tun. Poháněly ho čtyři speciálně vyrobené motory, díky kterým dokázal létat rychlostí až 460 kilometrů za hodinu. Jedna B-17 dokázala unést téměř osm tun výbušnin. Během druhé světové války jich tyto stroje shodily na nepřátelské území přes 640 tisíc tun.
\nČas načtení: 2025-03-05 07:01:01
Posádka počítala s tím, že vzlet provede při vyšší rychlosti kvůli bouřce a očekávanému střihu větru. Přesto let trval jen dvě minuty. Letadlo vystoupalo do pouhých třiceti až padesáti metrů, než začalo klesat v poloze „nosem nahoru“. V levé zatáčce se zřítilo, narazilo do elektrického vedení a poté smetlo předměstí Kenneru. Havarující letadlo zničilo šest domů, dalších pět poškodilo a na zemi zabilo osm lidí. Zahynulo též všech 145 osob na palubě. Bylo to v červenci 1982. Kapitán boeingu neměl pro únosce pochopení, vyhodil ho z letadla na plochu Číst více Místo přeháňky čekala na let Delta silná bouřka Více než tři roky po této tragické nehodě se blížil letoun Lockheed L-1011 americké společnosti Delta do texaského Dallasu. Podle serveru simpleflying.com bylo na palubě 163 osob. Při závěrečném přiblížení byli piloti informováni o tom, že se několik mil od levé dráhy 17, kde měli přistát, začala vyvíjet izolovaná bouřková buňka. Bouřka však byla v té době stále poměrně malá a nevykazovala žádné známky toho, že by pro Lockheed L-1011 představovala zásadní problém. I piloti viděli před konečným přiblížením, že se nad koncem dráhy rozvíjí bouře. Záznam hlasu v kokpitu (CVR) letounu ukazuje, že první důstojník si všiml deště, když zavtipkoval: „Umyjeme naše letadlo.“ Letadlo před nimi bezpečně přistálo Na finále před nimi bylo další letadlo, které i přes zhoršující se počasí bezpečně přistálo. To utvrdilo posádku v tom, že může pokračovat v přistávacím manévru, ačkoliv v tomto případě bylo doporučováno přistání přerušit. Piloti však netušili, že bouřka se rozvíjí natolik rychle, že během jedné minuty, která uplynula od přistání letounu před nimi, se situace prudce zhorší. Vyšetřovací zpráva leteckého úřadu USA, která byla zveřejněná na faa.gov, popisuje další průběh. V poslední fázi přistání začalo letadlo prudce ztrácet výšku. První důstojník však úspěšně prošel prvotním setkáním s microburstem díky tomu, že zvýšil stoupavý sklon nad 15° a zvýšil tah motoru na téměř vzletový výkon. Po proniknutí první částí microburstu byl tah motoru snížen a ve výšce těsně pod 600 stop nad zemí se letoun na okamžik znovu stabilizoval na sestupné rovině. Vyšetřovatelé tak dospěli k závěru, že kapitán evidentně věřil, že úspěšně proletěli nejhorším střihem větru, a proto v přiblížení pokračoval. Pilotovat Létající pevnost bylo jako hrát o život v ruletě, bombardéry B-17 měly osmdesátiprocentní ztráty Číst více Druhý zásah střihu větru byl osudným Sedmnáct sekund před prvním nárazem letoun narazil na rychlé zvraty v bočním, horizontálním a vertikálním větru, což způsobilo aktivaci stick shakeru (třes sloupku řízení). První důstojník vynaložil na řídicí sloupek značnou sílu a byl aktivován režim TOGA (Take-Off Go-Around) během zahájení postupu nezdařeného přiblížení sedm sekund před prvním nárazem. Klesání však takto nízko u země nestačili piloti zabránit. Letoun se střetl se zemí v poli přibližně 6 000 stop od ranveje, odrazil se, narazil do auta na dálnici a potom do dvou vodních nádrží na letišti a rozlomil se. Ocasní část se přitom uvolnila od zbytku letounu. Sekvence nárazu a následný požár letoun zcela zničily. Z celkového počtu 163 osob na palubě zemřelo na místě 134 lidí. Zahynul i řidič osobního auta. Dva cestující podlehli následkům zranění za více než 30 dní po nehodě. Microburst – neviditelný nepřítel Vyšetřování těchto nehod ukázalo, že v obou případech zasáhl letouny tzv. microburst, což je lokalizovaný sloupec studeného vzduchu, který v bouřce rychle klesá. Podle serveru weather.gov tento jev vzniká, když se při vývoji bouřky vodní kapky či kroupy ocitnou v tak silném stoupavém proudu, že v horních částech bouřky se vzduchová hmota natolik ochladí, že vzduch nedokáže udržet velké jádro deště či krup v bouřce. V důsledku toho jádro padá k zemi. Při dopadu na zem se šíří do všech směrů. V této části bouřky může rychlost klesání vzduchu dosáhnout 6 000 stop za minutu a vítr síly 150 km/h. Nedostatky při komunikaci meteorologické služby a dispečerů Vyšetřovatelé dospěli k závěru, že k oběma nehodám došlo kvůli nedostatku informací, které měli dispečeři od národní meteorologické služby. V té době již výzkumy ukázaly, že lze predikovat střih větru na letištích pomocí tzv. Dopplerova radarového zařízení, v té době však ještě nebyl dokončen jeho vývoj a jeho instalace nebyla na letištích povinná. Komise také doporučila vybavit samotné letouny zařízeními umožňujícími včas odhalit střih větru. V neposlední řadě bylo doporučeno upravit výcvik pilotů tak, aby včas rozpoznali nebezpečný jev a dokázali letoun z tohoto meteorologického prostředí „vyvést“ za pomoci maximálního tahu a správné techniky pilotáže. Zdroj: autorský článek KAM DÁL: Letiště Bagrám. Při jeho obraně padlo pět českých vojáků
\nČas načtení: 2025-04-26 15:34:23
Kronštadt Banderol (blíže neurčený bezpilotní letoun)
Autor: Jiří Tintěra Datum: 26.04.2025 15:34:23 19.02.2025 Ruská firma AT Kronštadt oznámila, že provedla úspěšné letové testy nového bezpilotního letounu. Na internetu tento letoun získal název: Banderol. Jedná se však o létající záhadu, ruští i ukrajinští hobbysté a novináři nepředložili ani jednu ověřitelnou fotografii. Jediné co předkládají jsou jejich úvahy o pohonu, nezjistitelnosti, rychlosti a nesestřelitelnosti. Není ani zřejmé zda se jedná o kronštadtský UAV. Jedno je však jisté, že k jeho bojovému nasazení došlo nezvykle rychle a že tyto letouny několik týdnů útočí na Charkovskou a Oděskou oblast. Známé údaje - údajní výrobci: AT Kronštadt a KT Běspilotnyje sistěmy, Petrohrad Rozměry - hmotnost: neuvedena - obrysové rozměry: neuvedeny Pohonná jednotka - proudový motor neznámého typu a výkonu Výkony - zjištěná letová rychlost: 400 až 500 km/h (250 to 310 mph) - dolet: neuveden - odhadovaná hmotnost bojové hlavice: ~90 kg (~200 lb) Zdroj:blik.uadefence-ua.comkronshtadt.ruhttps://t.me/RVvoenkor/90633topwar.ruwar.obozrevatel.com
\nČas načtení: 2025-01-13 11:10:34
Bezpilotní letoun Toyoty začne létat jako taxi v Dubaji
Bezpilotní letoun, který je společným projektem automobilky Toyota a americké společnosti Joby Aviation, by měl začít do roku 2026 fungovat jako létající taxi v Dubaji. Letoun uskutečnil 1. listopadu minulého roku svůj první zkušební let v Japonsku. Tento let byl prvním mimo území Spojených států. Jmenuje se eVTOL a je to zkratka pro Electric Vertical
Čas načtení: 2025-05-22 20:15:08
Poláci postavili létající motorku. Futuristický Volonaut Airbike má maximálku 200 km/h
Společnost Volonaut představila první létající motorku s tryskovým pohonem Unikátní design kombinuje prvky sportovní motorky a většího dronu Má být určena pro odvážlivce, kteří chtějí cestovat zcela novým, adrenalinovým způsobem Polská firma Volonaut oznámila svůj první model létající motorky s názvem Airbike, se kterým si ve světě ihned získala obrovskou míru pozornosti. Jedná se o futuristické vozidlo s tryskovým pohodem maximální rychlostí 200 kilometrů za hodinu, které se pohybuje vzduchem a na první pohled připomíná stroj ze sci-fi filmu. Přečtěte si celý článek Poláci postavili létající motorku. Futuristický Volonaut Airbike má maximálku 200 km/h
Čas načtení: 2024-03-18 11:31:40
Létající taxíky do dvou let? Nový plán britského ministerstva dopravy naznačuje, že je to reálné
Vláda Velké Británie představila svoji novou strategii pro budoucnost letecké dopravy v zemi. Plán počítá s prvními pilotovanými taxíky v horizontu následujících dvou let, bezpilotní přepravy bychom se pak mohli dočkat ještě do roku 2030. Létající taxislužba byla ještě donedávna považována za prakticky nereálnou záležitost. Nejenže jsou stávající létající vozidla v drtivé většině stále ve své testovací fázi, a sériová výroba se teprve plánuje, pro osobní leteckou dopravu stále chybí potřebná infrastruktura a systémy pro její řízení. I přesto však přichází Velká Británie s nemalým závazkem, který by mohl tuto problematiku pomoci vyřešit, a to v horizontu několika let. Velká Británie chce jít příkladem celému světu
Čas načtení: 2024-06-05 16:00:01
Matematická pravděpodobnost byla nekompromisní, těžký bombardér byl průměrně sestřelen při své osmnácté bombardovací misi na Evropu. Dokončit 25 misí, aby se posádka dostala domů, bylo statisticky téměř nemožné. Pravděpodobnost, že rekrut těžkého bombardéru dokončí svých 25 misí, byla jedna ku čtyřem. Další tři členové posádky by byli sestřeleni a zajati, zabiti nebo zraněni tak těžce, že by nemohli dokončit svou cestu. Bojoval v Pearl Harboru s přesilou a stal se legendou, o které se točí filmy. Zahynul v rozpadajícím se letadle Číst více Létající pevnost nebyla bezbranná, ale… B-17 byl pojmenován Létající pevnost, protože disponoval kulomety ráže .50, které pokrývaly každý úhel útoku německých stíhaček, kromě jednoho. Dle vintageaviationnews.com teorie spočívala v tom, že veškerá tato obranná palebná síla bude zesílena těžkými bombardéry létajícími v těsných formacích, zvaných „boxy“, které jim umožní vzájemně se chránit před útočícími stíhači. Také Létající pevnost měla slabinu. Zatímco bombardér chránily dva kulomety ráže .50 v horní, břišní a ocasní věži a jeden střelec ráže .50, pozice na 12 hodinách byla kryta osamělým kulometem ráže .30, který se německým stíhačům nemohl rovnat. Vzhledem k tomu, že formace bombardérů musely letět rovně a vodorovně, aby zahájily bombardovací let, začali piloti stíhaček Luftwaffe útočit na formace čelně. Následný masakr byl strašlivý. Ztráty materiálu a lidské síly byly strašlivé „Osmdesátiprocentní ztráty znamenají, že jste snídali s deseti muži a večeřeli jen se dvěma z těchto deseti,“ řekl po válce v rozhovoru Robert Morgan, kapitán letounu Memphis Belle. Jak připomíná server history.com, během celé letecké války nad Evropou zahynulo více než 30 000 amerických letců na palubách těžkých bombardérů, jako byl B-17. Pověst o strašlivých ztrátách při denním bombardování se donesla až do Spojených států a začaly být potíže s rekrutováním nových pilotů. Velení amerického letectva proto přišlo s nápadem natočit dokument o bombardujících letcích. Doufalo se, že film dokumentující posádku bombardéru, která úspěšně dokončila bojový turnus, uklidní nové rekruty, kteří slyšeli příběhy o krveprolití v zámoří, a zmírní pochybnosti veřejnosti, tisku a politiků, že strategické bombardování bylo neúspěšné. Největší motorkářský gang Pekelní andělé: postrach Američanů má českou stopu Číst více Dokument s prostým názvem Memphis Belle Memphis Belle splnila svou 25. a poslední misi, a to při náletu na německou ponorkovou základnu Lorient. Před jejím návratem domů do Spojených států byly natočeny filmové záběry, na kterých posádka přebírala bojové medaile. To byla ale jen část delšího dokumentu o jednom dni v životě amerického bombardéru, který obsahoval dramatické záběry jiného bombardéru sestřeleného z oblohy, přičemž většina jeho posádky seskočila padákem, jeden po druhém. Další filmová sekvence ukazovala bombardér vracející se na základnu s chybějící ocasní ploutví. To, co vypadalo jako poškození způsobené nepřítelem, bylo ve skutečnosti důsledkem srážky s jiným americkým bombardérem. Dokument se mohl jmenovat Invasion II Dokument byl původně točen o jiném bombardéru B-17F s názvem Invasion II. Filmový štáb Williama Wylera, který dokument natáčel, tento letoun důkladně zdokumentoval a očekával úspěšné dokončení 25 letů. Dne 17. dubna 1943 však realita války zkazila hollywoodský konec. Během 23. mise do německých Brém havarovala Invasion II poté, co byla zasažena flakem nad Borhmenem v Německu, což způsobilo požár kokpitu a křídla. Posádce se podařilo vyskočit, ale všichni se stali válečnými zajatci. Wyler se tedy zaměřil na další letadlo a posádku 324. bombardovací perutě, která byla také blízko dokončení bojového turnusu. Tou byla Memphis Belle, pojmenovaná po přítelkyni kapitána letounu Margaret Polk z Memphisu v Tennessee, a její posádka se dostala do centra pozornosti. První byla posádka „Pekelní andělé“? Členové posádky Memphis Belle se stali národními hrdiny, vrátili se do Spojených států a 21 měsíců objížděli na turné USA a podporovali prodej válečných dluhopisů. Ve skutečnosti však tato posádka nebyla první, která dokončila celý turnus. Dlouho se mělo za to, že první posádkou byla posádka bombardéru Hell’s Angels, která turnus dokončila šest dní před Memphis Belle, nakonec dokončila 48 misí, než se vrátila zpět do USA. Jak se dozvídáme na serveru 303rdbg.com, výzkum Micka Hanoua, prezidenta 91. Bomb Group Memorial Association, a historika Jeffa Duforda, kurátora Národního muzea letectva Spojených států, však potvrdil, že B-17F z 323. bombardovací perutě, 91. bombardovací skupiny, se sériovým číslem 42-5077 a přezdívaný Delta Rebel č. 2, dokončil 1. května 1943 dvacet pět připsaných bojových misí a stal se prvním B-17, kterému se to podařilo, a to dva týdny před Hell’s Angels. Delta Rebel č. 2 byl sestřelen během mise 12. srpna 1943 v Gelsenkirchenu v Německu, přičemž šest členů posádky bylo zajato jako váleční zajatci a čtyři byli zabiti v akci. Zdroj: autorský článek KAM DÁL: Chtěl unést letadlo. Nakonec okradl cestující a z letícího stroje vyskočil
Čas načtení: 2024-08-11 13:30:00
Bentley chce, aby logo na přídích jeho aut skutečně létalo, bizarní řešení už si nechalo patentovat
Říká se mu „létající B”, ale to jen proto, že jeho vizuální ztvárnění létající objekt připomíná. Automobilka chce zajít dál a po svítících logách očividně touží nabídnout t fyzicky létající. (Petr Prokopec)
Čas načtení: 2024-10-18 14:13:41
Vzpomeňte na dobu, kdy existovaly létající obytňáky
TLDR: Winnebago Heli-Home v 70. letech nabízel vrtulníky upravené na obytné cestovní srandy. Jenže byly příliš drahé, komplikované a potenciálně rizikové. Zdroj třeba tuna. Létající karavan Představte si tu pohodu – je sobota ráno, a rodinka chce na výlet do přírody. Sednete proto do svého rodinného vrtulníku, kopnete do vrtule… A na příští dva dny […] The post Vzpomeňte na dobu, kdy existovaly létající obytňáky appeared first on VĚDÁTOR.
Čas načtení: 2025-01-02 16:53:11
Výzkumníci z Leiden University Medical Center, financovaní Nadací Billa a Melindy Gatesových, představili nový znepokojivý přístup k podávání vakcín – geneticky modifikované komáry, kteří fungují jako „létající očkovači“ a podávají vakcíny se souhlasem nebo bez vědomí subjektu. Ve studii zveřejněné… The post Vědci financovaní Billem Gatesem vyvinuli komáry jako „létající stříkačky“ pro utajené podávání vakcín first appeared on Akta X.
Čas načtení: 2025-05-13 13:24:35
Létající auto slovenské firmy má za sebou přes 170 letových hodin a přes 500 vzletů a přistání. Společnost představila sériový prototyp. Článek Slovenské létající auto půjde do prodeje. Křídla se vysunou do dvou minut, cena bude kolem 18 milionů se nejdříve objevil na CzechCrunch.
Čas načtení: 2024-02-12 06:00:00
O dnešních efektech si dřív tvůrci mohli nechat jenom zdát, přesto za minulého režimu vznikaly dobrodružné a sci-fi seriály, které si dětští diváci zamilovali. Mezi ně bezpochyby patřil i Létající Čestmír z pera Miloše Macourka. Kluk jménem Čestmír v šesti epizodách díky nálezu záhadného kamene létá a stárne, jak se mu zlíbí, a zažívá dobrodružství.
Čas načtení: 2024-03-06 18:20:00
Zlaté časy cestování: V 50. letech jste se mohli „plavit“ na létající jachtě
Consolidated PBY Catalina, slavný hydroplán americké armády a jeden z nejvšestrannějších letounů tehdejší doby, původně sloužil mariňákům k průzkumným akcím a boji proti ponorkám během 2. světové války. Inženýr Glenn Odekirk s ním měl ale jiné plány. Přestavil ho na luxusní domov ve vzduchu a doufal, že se mu nově vzniklou létající jachtu podaří prodat americké smetánce.
Čas načtení: 2024-03-17 00:00:00
Létající jachtu připomínají trosky na pláži. Tragédie slavného hydroplánu
Létající člun Consolidated PBY Catalina patří mezi stoje s pozoruhodnou válečnou historií. Některé z nich ovšem potkal zajímavý osud i po válce, třeba v podobě neobvyklé létající jachty s netušeným komfortem ve vzduchu, na zemi i ve vodě. Z příběhu jednoho takového letounu ovšem dodnes mrazí.
Čas načtení: 2024-03-28 08:12:23
Slovenská společnost prodala svou technologii létajícího auta čínské firmě
Létající auta jsou již léta základním prvkem vědeckofantastických filmových trháků. Pomalu, ale jistě se však stávají realitou a několik firem se snaží o to, aby jako první uvedly na trh komerčně dostupné vozidlo. Jednou z těchto firem je KleinVision, slovenská společnost vyvíjející AirCar - „první certifikované létající auto na světě“, které se dokáže přeměnit ze silničního vozidla na letadlo za méně než tři minuty. Nyní společnost KleinVision prodala svou technologii létajícího auta čínské firmě, píše Daily Mail.
Čas načtení: 2024-03-29 08:52:12
Čínský výrobce létajících vozů koupil od společnosti Klein Vision exkluzivní licenci na produkci slovenského létajícího automobilu AirCar. Článek První létající automobily se mají prohánět po nebi za rok a půl. Sci-fi se mění v realitu díky Slovákům se nejdříve objevil na CzechCrunch.
Čas načtení: 2024-06-18 09:00:33
Tesla Roadster umí létat, tvrdí Elon Musk
Připravovaná druhá generace modelu Tesla Roadster prý může létat Informaci prozradil Elon Musk v neděli na síti X Očekávaný vůz má dorazit v průběhu příštího roku, podrobnosti tedy zatím neznáme Elon Musk opět burcuje své fanoušky, nebo spíše fanoušky svých firem. O Roadsteru druhé generace se mluvilo už několikrát a nyní americký vizionář na svůj sportovní vůz budoucnosti láká širokou veřejnost. Už dříve se mluvilo o tom, že vývoj probíhá v kooperaci Tesly i Muskovy vesmírné společnosti SpaceX. Díky tomu má nový model Tesly disponovat neuvěřitelným zrychlením z nuly na sto pod jednu sekundu. U zrychlení to ale dle Muska pouze začíná. Někteří už dříve spekulovali také o možnosti, že by se vůz dokonce mohl vznést do vzduchu. Přečtěte si celý článek Tesla Roadster umí létat, tvrdí Elon Musk
Čas načtení: 2024-06-19 10:00:01
Těsně před západem slunce začalo na mezinárodním letišti v Angole pojíždět odstavené letadlo, aniž by navázalo komunikaci s věží. Letoun nevyzpytatelně manévroval a vjel na přistávací dráhu. Se zhasnutými světly a transpondérem bez vysílání vzlétl na jihozápad a zamířil nad Atlantický oceán. S pistolí a granátem v ruce se pokusil unést letadlo. Pak ale okradl cestující a vyskočil Číst více Tajné služby se obávaly, že se stane létající bombou Podle serveru smithsonianmag.com se jednalo o Boeing 727, který byl pronajat k dodávce nafty do diamantových dolů, nesl 10 palivových nádrží o objemu 500 galonů a několik sedadel pro cestující v kabině. Méně než dva roky po teroristických útocích z 11. září 2001 vyvolal podivný odlet Boeingu 727 horečné pátrání amerických bezpečnostních organizací po něčem, co by podle zpravodajských zdrojů mohlo být létající bombou. Odletěl palubní inženýr bez potřebné pilotní licence? Podle očitých svědků, jak uvádí server discoveryuk.com, nastoupili do letadla Ben Charles Padilla, americký palubní inženýr, letecký mechanik a držitel licence soukromého pilota, spolu s Johnem Mikelem Mutantuem, najatým mechanikem, o kterém se předpokládá, že pochází z Demokratické republiky Kongo. Jeden zaměstnanec letiště uvedl, že viděl nastoupit do letadla jen jednoho muže, jiní uvedli, že viděli dva. Ani jeden z nich nebyl certifikován pro řízení Boeingu 727-223, letadla, které obvykle řídila kvalifikovaná tříčlenná posádka. Není ani známo, zda v té době již byl v letadle někdo další. Potvrzení osob a jejich počet na palubě v době posledního známého letu tohoto letounu je záhadou, stejně jako pohnutky posádky a její další osudy. Bojoval v Pearl Harboru s přesilou a stal se legendou, o které se točí filmy. Zahynul v rozpadajícím se letadle Číst více Pojistný podvod, nezákonné operace, či zásah mimozemské civilizace Letadlo ani po více než dvaceti letech nebylo objeveno, a tak není divu, že se objevily různé teorie, co se s dopravním letadlem stalo. Jednou z teorií je, že letadlo bylo ukradeno pro použití v tajných operacích. Spekuluje se, že mohlo být používáno k přepravě kontrabandu, jako jsou drogy nebo zbraně, napříč kontinenty. Chybějící komunikace a letový plán mohly být záměrným opatřením, aby se zabránilo odhalení ze strany úřadů. Jiná teorie říká, že krádež letadla byla propracovaným plánem na spáchání pojistného podvodu. Objevily se názory, že zmizení letadla mohlo být zorganizováno za účelem získání peněz z pojistky za letadlo, které bylo odstaveno, a narůstaly náklady na parkování a údržbu na letišti Quatro de Fevereiro. Mezi úsměvnější teorie patří ty, které naznačují, že letadlo buď bylo zabaveno vládou nebo tajnou organizací pro nezveřejněné účely, nebo že bylo uneseno nadpřirozenou silou nebo mimozemskou civilizací. Sestra údajného pilota si myslí, že její bratr byl zabit Server unilad.com zmiňuje sestru jednoho z údajných pilotů ztraceného stroje, Benitu Padilla-Kirkland, která v rozhovoru pro South Florida Sun-Sentinel v roce 2004 vyjádřila své podezření, že byl její bratr donucen třetími osobami se letadla zmocnit, někdo již v letadle čekal, a když splnil úkol, byl zavražděn. Nikterak však nezmiňovala osud samotného letadla. Havárie? Možná, ale proč ten dobrodružný odlet? Nejobecněji přijímaným scénářem je, že zmizelý Boeing 727 havaroval na vzdáleném, možná nezmapovaném místě v moři, v Africe nebo jinde. Vzhledem k obrovským, nedostatečně monitorovaným plochám pevniny a oceánu si lze představit, že by vrak mohl zůstat neobjeven, zvláště pokud by úsilí o jeho lokalizaci – pokud skutečně nějaké existovalo, vzhledem k tomu, že transpondér byl vypnutý – bylo ztíženo nedostatkem poslední známé polohy nebo pátracích zdrojů. Navzdory řadě teorií zůstávají osud tohoto letounu a pohnutky pro jeho krádež neznámé, přičemž každé vysvětlení zanechává nezodpovězené otázky. A osud letadla a posádky se stal jednou z nejtrvalejších leteckých záhad moderní doby. Zdroj: autorský článek KAM DÁL: Nezvládl přistání a letadlo pohltil požár. Kapitán za letu spal
Čas načtení: 2024-07-27 14:00:14
Medailové taneční battly či létající kajakáři. Olympiáda nabídne divákům zcela novou podívanou
I na letošní olympiádě se představí nové sporty, které slibují divácky atraktivní podívanou. Skateboarding či surfing doplní kajak kros a breakdance. Článek Medailové taneční battly či létající kajakáři. Olympiáda nabídne divákům zcela novou podívanou se nejdříve objevil na CzechCrunch.
Čas načtení: 2024-08-31 09:30:55
Game design na Univerzitě Tomáše Bati představuje svůj nejnovější projekt. Promění vás na člena posádka B-17 Flying Fortress. Článek Zlínští studenti vytvořili simulátor bombardéru B-17. Létající pevnosti z velké bitvy nad Československem se nejdříve objevil na CzechCrunch.
Čas načtení: 2024-09-23 06:30:36
Polovodičová senzace na obzoru? Qualcomm prý přemýšlí nad koupí Intelu
Intel řeší hromady problémů ve financích, výrobě i vývoji čipů Polovodičový gigant hledá různá řešení, jedním z nich je vyčlenění továren do dceřiné firmy Nad oslabeným Intelem krouží první supi, o akvizici firmy údajně projevil zájem Qualcomm Intel se v poslední době topí ve velkých problémech – firmě se nedaří ani po finanční stránce, ani v oblasti výroby a vývoje. Polovodičový gigant hledá z této nelehké situace různá východiska, jeho oslabená pozice mezitím začíná pomalu lákat „supy“. Přečtěte si celý článek Polovodičová senzace na obzoru? Qualcomm prý přemýšlí nad koupí Intelu
Čas načtení: 2024-09-25 06:30:51
Velkým obrat Telegramu. Vládám poskytne IP adresy i telefonní čísla
Komunikační platforma Telegram upravuje podmínky ochrany soukromí Nově bude moci předat osobní údaje policii, pokud bude uživatel podezřelý z trestné činnosti Dříve se možnost vydání osobních údajů vztahovala pouze na podezření z terorismu Telegram bude sdílet nejen vaši IP adresu, ale také telefonní číslo Bezpečná komunikace na internetu je v posledních letech často skloňované téma. Obzvláště v zemích, které na tom nejsou se svobodou slova zrovna nejlépe, kde vláda často a ráda vstupuje lidem do soukromí a následně je za to perzekvuje. Jednou z bezpečných platforem pro komunikaci byl až doposud považován Telegram, nicméně tomu je podle aktuální změny podmínek používání evidentně konec. Přečtěte si celý článek Velkým obrat Telegramu. Vládám poskytne IP adresy i telefonní čísla
Čas načtení: 2024-10-17 15:00:26
Intel a AMD spojují síly proti ARMu. Chtějí ochránit uvadající platformu x86
ARMové procesory chtějí ve světě Windows ohrozit pozici platformy x86 Intel a AMD v rámci nové iniciativy x86 Ecosystem Advisory Group vyrážejí do protiútoku Cílem iniciativy je sjednocení vývoje architektury ve prospěch lepší interoperability Qualcomm na konci loňského roku zahájil útok na zdánlivě neochvějnou pozici x86 procesorů ve světě Windows. Představil totiž ARMový počítačový procesor Snapdragon X Elite pyšnící se vysokým výkonem, efektivním chodem a silnou neurální jednotkou schopnou utáhnout lokální AI výpočty. Microsoftu se tento čip zalíbil natolik, že ve Windows začal poměrně okatě upřednostňovat architekturu ARM nad x86. A to se pochopitelně Intelu ani AMD nelíbí. Přečtěte si celý článek Intel a AMD spojují síly proti ARMu. Chtějí ochránit uvadající platformu x86